Ahad, 13 September 2009

Isu Bangsa, Kewarganegaraan dan Pergaduhan Antara Indonesia serta Malaysia.

Hatred

Bende yg aku nak membebel ni antara bende-benda yang majority rakyat Malaysia ni tak ambik tau dan tak peduli pun kejadian die. Sebab majority rakyat negara kita ni tertumpu pada hal-hal politik yang cam skolah tadika.

Aku tengok berita apa semua. Aku tengok Malaysia ni memang terbuka sangat. Dari segi isu indon hinggalah ke isu kewarganegaraan. Aku cuma nak cakap, bersediakah korang menerima bangsa lain selain 3 bangsa major di Malaysia?

Where are these belonging to?

Yang tengah blur and yang tak reti-reti nak catch apa yang aku cakap ni, biar aku terang habis-habis yea. Korang cuba piker; Bangla, Pakistan, Indon yg dtg sini sambil bawak keluarga atau bini serta anak ke negara kita dan kebetulan bini dieorg tu sarat ngandung anak. Then biler cukup masa bini dieorg bersalin la kat tanah air kita iaitu Malaysia. So persoalannya, adakah anak dieorg tu warganegara Malaysia atau tidak?

Ikut perlembagaan Persekutuan Malaysia, sesiapa sahaja yg dilahirkan di Malaysia adalah warganegara Malaysia dimana individu tersebut akan mendapat hak sorang rakyat Malaysia iaitu menundi, leh mohon kerja dlm kerajaan, pendidikan, perubatan dan byk lagi. Maka saper je yg lahir kat negara kita akan dapat apa jua hak kita. Best tak? Nak je aku suh isteri aku mengandung then postkan dia sehari dua kat UK.

But, mix got nice genetic btw.

So anak2 dieorg ni akan jadi punca dieorg tak leh keluar dari Malaysia. Sebab andai kata kita halau gak parents pendatang ni yang ada anak bawah umur, dieorg mesti kene bawak anak dieorg gak. Tapi negara asal tak kan terima anak dieorg sebab tu bkn warganegara dieorg dan perlu dihantar balik. Then saper yg nak jaga anak-anak dieorg ni? So terpaksa kekalkan dieorg sampai anak tu dewasa. Tapi biler tunggu dewasa lak, dieorg dah layak nak mintak PR (permenant resident @ penduduk tetap). Dalam masa yg sama dieorg akan nikmati hak-hak istimewa rakyat Malaysia disebabkan anak dieorg masih kecik. Dieorg leh gi hospital kerajaan just bayar RM1, kalu tak kene bayar mcm klinik swasta lah. Leh jimat duit dari beli buku teks sebab anak Rakyat Malaysia. Free beb.

Tu yg biasa2. Keuntungan lain lak. Dieorg leh buat parti politik. Lagi la mcm2 dieorg leh mintak untuk tolong bangsa menumpang dieorg tu. Kita dlm 3 bangsa utama pun kekadang mcm nak gaduh. Ni nak tambah bangsa yg merempat? Lagi la kacau bilau.
Now kita dah ada bangsa Melayu, Cina, India dan macam-macam bangsa lg. Then masalah ni berlaku dalam 20 tahun lagi kita akan ada Bangla Malaysian, Pakistan Malaysian, Indon Malaysian n mcm2 lagi la. Dieorg akan guna point yang dieorg pun rakyat Malaysia. Sekarang kita pikir, dimanakah kebijaksaan orang-orang politik kita. Just pentingkan bende yang tengah berlaku dan tak ambik tau apa yg bakal berlaku.

Artikel di atas ditulis oleh Hafiz

No provocation.

And aku nk sentuh sket pasal isu yang tengah hangat sekarang. Pasal Indonesia yang nak ganyang Malaysia. Isu ni related ngan entri ini.

Selamat menonton vid kelakar dibawah.



Vid ni adalah remake dari filem Push. Tengok sajalah bagaimana tok guru dia serang anak murid dia tanpa sentuh pun. Push guna agin je. Kira hebat tul la mamat indon ni berlakon.

Kawan Aku : Apa dieorang buat?

Aku : Dia tengah berlatih ilmu kebal. Nak serang malaysia

Kawan Aku : Macam guna shaitan ngan jin je.

Aku : Aah ye la kot.

Kawan Aku : Kenapa dieorang nak serang Malaysia?

Aku : Sebab dieorang kata Malaysia curik tarian dieorang.

No provocation

Curi tarian pun sampai nak bunuh-bunuh? Hakikatnya Malaysia tak curi apa-apa. Ianya adalah kesilapan syarikat pengiklanan swasta Indonesia. Then bila isu ni dijelaskan, geng-geng indon ni tak nak degar.

Tapi aku kesian la kat dieorang. Dan aku harap dia orang belajar ilmu terbang sekali sebab kalau dieorang naik kapal/sampan nak serang Malaysia. Kapal tu mungkin akan karam. Tentera laut Malaysia cool doe. Oh mungkin mereka ada skill bernafas dalam air juga.

Harap-harap dieorang tak klain yang mee bandung tu diaorang punya. Kalau tak, mengidam la aku makan Mee bandung favorite aku. Tapi nasib baik aku tak suka sirap bandung.

25 Comments:

Boneka tak sakit berkata...

aku dah tgk video indo tu aritu mcm sakai tol indo dlm tu kan??
sakai yer.. diorang

1st komen pasal bangsa lain! rasa2 peraturan kena kuat kan lagi kut! tak pow di kuat kuasa kan!!

adeshh.. jeles kut aku pk warga asing kaya dari kita!
dah tu cina, india lagi jeles bila tgk pendatang indo senang2 jadi bumiputra bapak sakai!

Cik Yuki berkata...

hai !

aku sokong sgt dgn ko. aq pn xpuas ati gk dgn kerajaan kita yg snang2 je nk bg kewarganegaraan utk org luar. snang citer, da ramai orang indonesia yg sengaja beranak pinak kat sini supaya dpt kewarganegaraan. bukan tak suka tapi sikap dorg tu xmenyenangkan la! uhuhu

kt sana dorg bt warga kita ni betul2 mcm warga asing. pdhal warga dorg tu ktorg lyn ok je kt sini..de dgr kte thn wrga dorg utk pemeriksaan n tusuk dgn buluh (wtever la).

dorg kutuk kita tp kita ni rasional je..bosan an..

ahahaha

aku pn rse, tggu mse je dorg akan klaim yg mee bandung dgn sirap bandung tu.

LUT berkata...

fikir jap,

gadoh pasal ape ni?

tarian?

org indon mmg prangai pelik ke?

azzaliena suziantie berkata...

pasal tarian pun kecoh seh dirunk nih

Tanpa Nama berkata...

org indo kelakar .
hahahaa

•·.·´¯`·.·• naDDy •·.·´¯`·.·• berkata...

tak tau plak dorang dapat hak sampai camtu..berat gak kalau camni. tak pernah terpikir pon.

CAHAYA berkata...

Aku pernah berbual dengan beberapa Indonesian di Living Social; Facebook. Berbual ke? Lebih kepada dpt cacian dr mereka sebab katanya Malaysian Govt. yang letakkan 'Pandet' dalam DC sebagai promosi cuti2 Malaysia.

Walaupun pihak DC dah terangkan pada kedua2 negara, rakyat diorang masih blur tentang penjelasan tu. Media massa Indonesia sengaja memfokus isu lain dari membetulkan keadaan. Itu yang menyebabkan isu ini semakin teruk.

Cadangan aku, kalau boleh pucuk pimpinan negara ini ke Indonesia dan jelaskan melalui stesen TV nasional bersama wakil DC dan Indonesia sekali. Supaya buka mata bahawa kita tidak sesekali hingin tarian pelik dari negara diorang.

Mereka kata mereka sanggup mati kerana bangsa. Aku pelik. Aku cakap, aku takkan mati kerana bangsa. Sebab aku rasa aku blom boleh berbangga dengan Melayu. Tapi aku boleh mati kerana agama. Terus diorang diam.

Ha, selain dari Pandet. Mereka juga claim lagu Negaraku, bunga rafflesia, kuda kepang dan rasa sayang milik mereka. Aku cadangkan, bagi je. Lebih senang kepala kita.

Mr K berkata...

@Cahaya - Aku pernah tengok berita indonesi.. Cara dieorang, aku tengok memang nak sangat perang ngan Malaysia. Tak tahu la kenapa. And yang aku tau, isu ni saja diperbesar-besarkan.

chipsmore berkata...

curi tarian???


btw, i link u k..
nice blog ;)

Lala berkata...

hurm...indon ni xabes2 nk ganyang je ke diorg...baik diorg ni dok pk cmne nk majukan negara diorg yg xbrape nk maju tuh....

atreyu strange berkata...

@CAHAYA, I like the way you answered them. Way to go! *winks*

Isu tarian tu adalah isu yang agak basi, namun isu itu dibangkitkan SEMULA kerana terjadinya beberapa insiden yang kurang menyenangkan antara Malaysia dan Indonesia TERUTAMANYA bila baru-baru ini kita digempar-gempurkan dengan isu MANOHARA. Jadi, kemarahan mereka menjadi-jadi.

Tapi, kalau mereka sedang marah sekalipun, biarlah kita tetap bersikap rasional dalam hal ni. Tunjukkan kepada mereka yang mentaliti orang MALINGSIA tidak sama seperti mereka. Juga, harus kita sentiasa beringat, bahawa hanya segelintir orang Indonesia yang begitu membenci kita. Dan masih ramai lagi orang Indonesia yang boleh berfikiran rasional. Jangan kite kecam satu bangsa itu hanya kerana beberapa orang yang tidak dapat menerima logik akal.

Kalau difikirkan, masalah kita dengan Indonesia sama seperti masalah orang Melayu dengan Cina/India. Harap ini jadi iktibar bagi kita semua yang tanpa tolak ansur, kita memang MEMINTA ditumpahkan DARAH.

Rara berkata...

bdo gler! sbb tarian pn nk gdo ke? bpak klaka dowg ni..brni dowg nk serg msia! akn ku pthankn tnh airku! cewahhh..hehe :)

Fiza berkata...

aku mmg x phm kenapa isu sekecil tu, sampai nak bermusuh2...aku rasa banyak lagi isu lain yg kt leh fokus..
pelik kan,budaya negara kt dan diorng tak la jauh beza sangat, tapi still berselisih phm kerana hal kecil..

FiFFyMaFiA (",) berkata...

malaysia terlalu baik arh.. baik sampai dipijak. bangga aku jadi rakyat msia yang baik mcm negara dia gak.. haha aku baik. :D

kalau malaysia bertindak keras baru dia taw. kita bann smua lagu2 indon dorang. bann semua kemasukan student dri indon ke msia. haramkan pekerja2 indon masok bekerja kat msia ni. baru merana. dorang gak susah. mengemis dinegara sendiri.tak sedar mengemis dinegara sendiri.

ade hari tu mamat indon serang aku masa chatting kat chatroom. masok2 je cakap malaysia xde bangunan tinggi2 kalau dorang tak datang msia buatkan bangunan.. wtf..maybe aku rasa mamat tu kene buang kje dri msia ni kot. xpn kne hantar balik pasal PATI. Haha

si emo berkata...

si emo tumpang nanges TT

notso_violet : seindah bunga seri pagi berkata...

Pelik kan, baru2 nih baru dorang nih nak bising2. Sikit2 nak melenting. Dulu2 takde pun nak bising2. Mungkin sebab dorang dah punya kebebasan untuk bersuara. Sebelum nih masa pemerintahan suharto dgn sukarno, rakyat mereka tak bebas bersuara. Bila corak pemerintahan dah bertukar, dorang dah dapat kebebasan bersuara mulalah timbul isu2 nih semua. Padahal isu kecil jer. Terlampau seronok dapat hak bersuara sampai benda pasal tarian tuh semua pun nak melenting. Haih...

sufi berkata...

aku mmg dah lame bengang sal kerakyatan nih,aku bency glew tgk indon n bangla bersepah kat cni,bygkn bl pelancong dtg cni,
mst dorg pelik n keliru sama ada ni indon or m'sia,maklum r muke lebeh kurang,bhs je len..

sal indon nk ganyang m'sia,coz dorg
2 mmg salu jelez ngan ng kt,stakat
tarian cm 2,kecoh,.padan muke dorg lebey 90pratus ldg kelape sawit kat ng dorg kt punye,.e2 belum termasuk tanah2 yg org m'sia bnyk beli kat ng dorg n mcm2 lg m'sia gunekn tmpt dorg tok kegunaan kt,
nak sgt perang ngan m'sia?korg indon yg celaka,pengetahuan cetek,xtw lg kehebatan m'sia..
sbnrnye bnyk aku nk membebel lg,
tp mls taip..
huhu

kaki berkata...

ak rase cam nak memaki je org indon...

urgh!!

ihawk90 berkata...

erm..sal tarian tu..aku no komen la..sbb aku sndiri pn xtau asl usul kat mane..tp aku ade satu isu yang xbrape sedap hati bile di fikir-fikirkan..

tentang muzik,movie,drama dll daripada indon..sedar atau tak..ia akan melupuh kan dunia perfileman n muzik malaysia..habis semua kedai pasang lagu indon je memanjang,org gaji pun indon,buruh kasar pn indon, nk sedih lg kat melaka sentral tu penuh dgn mat2 indon nieh..serabut pn ader tgk


same2 lah kite renung

suhaili sulaiman berkata...

ermmm..berbaur racist.. aku half-pakistan.. as far as i grew up among the malay-pakistan community, i saw that pakistanis didn't really want to go after the privileges offerd by the government.. Diorang x pernah usik ape2 perkara dalam Hak Org Melayu.. isu mengganggu-gugat ni semuanya propaganda org melayu sendiri untuk raih sokongan yg dah semakin hilang. selagi semua rakyat tunaikan kewajipan, bayar tax...kenapa x layak terima privileges?

Nur Ain Syafiqah berkata...

dowh . indon memang selok
ee , mau aku tibai seko2 yg x myedokan diri . malangnya ashraf sinclair ada kat sana . HAHA

Nur Ain Syafiqah berkata...

lagi satu , lepas kmi habis blajar sejarah f3 baru kmi sedar indon ni memang bangang sebangang bangangnyer sejak dari tahun 1957 lgi . mmg dasar hati busuk berulat

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum.bismillah.
terus kepada topik.sy lahir di indonesia.ibu asli indonesia.ayah asli indonesia.tp ibu beliau asal perak.umur 5 tahun sy pindah ke malaysia bumi bertuah.sekarang 21 tahun.jd 16 tahun membesar bersama rakyat malaysia.kadang2 sy terfikir kenapa Allah tak takdirkan sy membesar dalam kalangan anak2 indonesia? 16 tahun bukan sekejap. 16 tahun buat sy hafal dan masak perangai rakyat malaysia dan indonesia, memandangkan sy asli indonesia. sejak sekolah rendah mmg panas telinga kalau org pendekkan indonesia jd 'indon'. where's your manners malaysian? bayangkan sy menadah telinga selama 16 tahun mendengar perkataan tu.sampai hati. wajar klu kerajaan malaysia wujudkan kempen budi bahasa.byk pro dan kontra dlm isu ni (mana2 isu sekalipun).kadang2 bila kita kurang ilmu,jd emosi kita akn bercakap.sy x byk sgt info psl hal ni,jd sy cuba utk kurang menggunakan emosi.

mrK- anda sendiri tak tahu kenapa isu ini diperbesar.kita x tahu sape jd batu api walhal dua2 kerajaan dah memberi penjelasan.isnt obvious mr K? di sana mr K,ekonomi pondan.jd perut rakyat selalu bersuara.mcm2 org bole buat bile perut da bersuara termasuklah jd pengkhianat keamanan :)

rara- nak pertahankan tanah air pun pakai cewah ke??

fiffymafia-mampu ke tauke2 lagu kat msia ni sekat lagu2 dr sana? sedangkan yg sy sering dengar radio lagu2 dr sane selalu jugak jd lagu permintaan. sekat pelajar dr sana?jgn tergopoh2.x nampak ke klu msia buat mcm tu msia akan kelihatan x rasional.oh rupanya anda rakyat msia yg x cukup rasional lg fiffy.lg satu, haramkan pekerja dr sane masuk sini?mmg betul ckp mamat yg serang anda kat chatting room.ade ke pemuda2 msia nk kerja buruh binaan?berpanas sampai berbelang badan.baru lulus sarjana pertama, nak gaji 4 angka.

notso violet-sentuh pasal kebebasan bersuara. kebebasan bersuara di sane mmg sedikit sebanyak buat indonesia jd kucar kacir.sebab semua org nak bersuara.x terkawal.nasihat utk rakyat msia, bersyukurlah dgn kebebasan bersuara yg kamu ada hari ini,tak lebih tak kurang.jgn melampau nk bersuara.kalau x kamu akan cepat melenting.belum lg boleh jd rakyat msia yg rasional.

sufi-kaw2 kutuk indonesia.anda dah habis pusing msia?kalau belum jgn cakap benda buruk psal org laen.celaka,pengetahuan cetek,itu kasar.anda rakyat msia yg x rasional~~

suhaili sulaiman- racist ke??sikit la...

sy cuba utk x berkata kesat sbb agama sy islam dan kata kesat itu dilarang.lg pun semua kwn2 sy org malaysia,sepupu2 sy org2 msia dan insan yg sy kagumi org msia. jd xkan sy nk jd pengkhianat kan? sy pasti klu mr K approve komen sy ni,ramai juga yg akan condemn sy. susah utk kite x emo kalau fikiran kite x jernih.ape2 pun baek msia ataupun indonesia, majoriti rakyatnye beragama islam. percaya laillahaillallah.berfikir la dlm2 bila ada usaha buruk timbul lepas usaha baik dah dibuat..rakyat msia kan berintelektual. ye x sufi?? :)
terima kasih.wassalam.

p/s: maaf sbb ayat berbaur skema jawapan karangan bm spm.salah satu cara supaya sy x emo..he

Tanpa Nama berkata...

nampaknya betul la kata- kata yg aku dngar.org indon nie emo terlebih.indon tu singkatan dri indonesia..so apa masalahnya.adakah kenyataan kat atas tu seolah mcm satu penghinaan.aku dpat kesan org brdarah indon nie kurang rasional dan emosi terlebih.mudah percaya dari sumber bacaan persepsi dan pendapat org lain.lepas baca dari satu sumber cuba dapatkan dari sumber yg lain pulak.kemudian guna akal dan tafsir kebenaran.jgan percaya bulat2 dgan bhan yg di baca.jgn menghukum mngikut pendapat dan persepsi,sbaliknya guna akal untuk mentafsir.saya pun tak tahu apa tersirat kat kepala awak smpai rasa terhina bila org sebut indon.itu menunjukkan pemikiran awk sempit dan negatif.sesuatu perkataan yg mempunyai maksud yg nyata pun awk boleh tafsirkan sbgai menghina.kenapalah keturunan kamu sdemikian rupa.saya ada kwan2 dari indon.kdg2 saya terpaksa terlalu mengatur ayat utk berbicara kerana selalu timbul salah faham.lain yg kita maksudkan lain pulak yang dorang faham.yg peliknya menyimpang terlalu jauh.

Tanpa Nama berkata...

nampaknya betul la kata- kata yg aku dngar.org indon nie emo terlebih.indon tu singkatan dri indonesia..so apa masalahnya.adakah kenyataan kat atas tu seolah mcm satu penghinaan.aku dpat kesan org brdarah indon nie kurang rasional dan emosi terlebih.mudah percaya dari sumber bacaan persepsi dan pendapat org lain.lepas baca dari satu sumber cuba dapatkan dari sumber yg lain pulak.kemudian guna akal dan tafsir kebenaran.jgan percaya bulat2 dgan bhan yg di baca.jgn menghukum mngikut pendapat dan persepsi,sbaliknya guna akal untuk mentafsir.saya pun tak tahu apa tersirat kat kepala awak smpai rasa terhina bila org sebut indon.itu menunjukkan pemikiran awk sempit dan negatif.sesuatu perkataan yg mempunyai maksud yg nyata pun awk boleh tafsirkan sbgai menghina.kenapalah keturunan kamu sdemikian rupa.saya ada kwan2 dari indon.kdg2 saya terpaksa terlalu mengatur ayat utk berbicara kerana selalu timbul salah faham.lain yg kita maksudkan lain pulak yang dorang faham.yg peliknya menyimpang terlalu jauh.

Disclaimer

This is a personal blog and everything written on this blog, based on own and personal thought.

The owner of this blog did not responsible for any comments that made in the comment sections. The owner is only responsible by his name as written by the sections.

This web blog does not store any file on its server. All movies, software, form of files, pictures and any type of graphic forms that are posted on this blog are indexed from other sites and they are just for personal purpose only.

For download-able form of files/software/etc, it's just for demo and must be deleted within 24 hours. You are agreed with this term as clicking the download button.

Any pictures, videos and graphic forms, are not copyrighted as the date taken from the search engines. As if its copyrighted, all credit goes to the owner and I did not own the copyrights. All of the graphic forms are linked with the original source. All of those pictures, videos and graphic forms are not for any commercial use, I gain nothing for those forms of files.

Light 18sx contents.

All related names mentioned are totally fiction and got nothing to do with your and my life.
 
Powered by Blogger