Khamis, 12 Mei 2022

RE : Modern Tips untuk Interview

Assalamualaikum w.b.t


Hello guys. How are you.

Honestly, aku dapat banyak great and positive feedbacks dari orang yang menggunakan Tips yang aku tulis untuk pergi interview. Ada yang dapat kerja yang dia dah lama aimed, dan kerja yang dia tak sangka dia akan dapat.

Just so you know, recently aku failed 2 interviews. Aku tak pasti nak kata fail ke apa tapi yang aku tahu, masa interview aku jawab dengan okay dan great. Setiap soalan yang panels tu tanya aku boleh jawab dan bagi specific answer. Im pretty sure about it. Tapi entah macam mana, Im not listed. Gila la sad.

Gila sedih bila you performed gila time interview, tapi kau tak dapat that job dan kau tak tahu mana silapnya, and till now I cant even figure that it out. So my success rate untuk interview dah jatuh dengan merudum. Kah. Tapi bila fikirkan balik, rasa funny.

Anyway, for this entry, lets reply secara pukal untuk komen di Tips Interview tersebut.

1. Broken English. 
"Hmm. Tapi macam mana kalau BI (English) tak seberapa power ya? Maksudnya, dia faham dan boleh cakap English secara minimal. Then bila interview, rasa gugup sampai nak jawab dalam BI pun tergagap.
Adakah potensi nak dpt kerja tu ada?"

I myself, English I amat lah teruk. Grammar aku tunggang langgang. Dan dari apa yang orang ceritakan kat aku, kita akan jadi lagi nervous time interview in English bila kita terlampau fikirkan pasal grammar.


I blame myself sebab tak study English dari muda. Bila dah besar, kemain cuba nak tengok English series tanpa download subtitles. But imagine this, imagine kalau you get to use to it. I mean, sometimes, aku pergi je mana-mana interview yang aku tahu aku akan fail, hanya for the sake untuk dapatkan pengalaman dan hanya untuk biasakan diri aku.

Untuk kerja-kerja yang kritikal dan memerlukan anda untuk menulis report dalam frequent yang tinggi, yes English adalah amat penting. Lagi penting kalau anda kerja yang memerlukan ada untuk jumpa client, vendor etc.

Semasa interview, kalau interviewer tanya pasal your poor English, just bagi tahu the truth. Just cakap "My English is pretty bad but I always wanted to improve it. For example, I force myself to read English magazines such as Penthouse, Hustler and Smooth".

2. Nerve Breakdown.

"Ade idea macam mana nak control nerve breakdown before masuk interview?"

Honestly, I have no idea. Aku sendiri pun gugup nak masuk interview lebih-lebih lagi kalau untuk position / tawaran yang gila betul-betul nak. Tapi aku perasan, gugup tu wujud bila suasana dalam bilik interview adalah tegang. Someone needs to crack a joke. Samaada you or them. Well, less likely dieorang yang akan buat joke.

3. CV yang kreative. 

"Oh great topic. Like seriously. Btw Mr K, since anda ada address tentang resume/cv, saya nak tanya. do every profession allow creativeness? Kalau nak apply account or audit position, boleh ke resume creative-creative?"
Bila baca soalan ni, aku teringatkan komen satu lagi. Read this:


Really disappointed to read this. Tapi kita kena bersandarkan kepada fakta juga. Tak semua boss / recruiter sukakan benda berbeza. Mereka mungkin sukakan benda yang dah dipraktikkan dari zaman berzaman. Dari zaman dulu kala. Dari zaman nenek moyang. Yes, cuba bayangkan. Umur kita adalah 20an. Dan recruiter / boss kebanyakkanya umur 40 tahun. Bayangkan, zaman mereka, resume mereka macam mana? Ugly kan? Dan itu yang mereka harapkan yang ada pada CV / Resume budak-budak sekarang.

Aku tahu ramai yang tak setuju. Tapi I myself prefer to stay with my method. Just put it like this. "Nak ke kau bekerja dengan company yang tak up to date dan tak benarkan kau jadi kretif?"

4. Apply bila tak memenuhi requirement.


"Tentang pointer, sigh, I don't know how to react. Menyakitkan hati bila ada kerja yang kita minat, tapi letak syarat pointer 3.5 and above. Shut. They didnt even give people chances. Boleh ke kita apply jugak walaupun pointer tak cukup syarat just to try our luck? Ke dont bother?"

Anggap la macam ni. Kalau kau apply, kau berkemungkinan tak akan dapat that job sebab tak memenuhi requirement. Kau jugak mungkin akan kena blacklist. Tapi kalau kau tak apply, 100% tak dapat kan? So why dont give a try? Unless kalau that position memang exactly mencari a specific competent person and memang that position je yang ada kosong, then hantar CV kat sana... well 99% tak akan dapat. But still either better than nothing or kena blacklist email.

5. Procedure hantar resume / CV.

"Hye Khairul, Nice entry. Cume, camna pulak kalau dah hantar beriban resume (actually tak ada lah beriban sangat pun) Tapi satu pon tak dipanggil untuk pergi interview. Any suggestion?"

Aku pernah cerita kan yang procedure ada dua. Satu hantar pakai Email dan pakai by hand.

Dua-dua ada kelebihan masing-masing. Untuk company yang super busy dan yang famous, dieorang surely tak nak deal dengan ribuan resume atas meja dia. So dia akan prefer job application by email. Plus company besar sekarang pakai jobstreet. Dia check pakai jobstreet, print out then nilaikan.

But still, aku rasa yang paling sesuai adalah hantar hard copy CV / Resume. Tapi kalau nak hantar CV by hand korang kena ingat


  1. Ada certain company kalau dia dapat je resume / CV yang tak ada cover letter, akan masuk tong sampah
  2. CV dan Resume adalah P&C. Kalau anda hantar tanpa tanpa sampul, ianya dikira void. Dan juga masuk dalam tong sampah. 

Dan satu lagi, biasanya kalau nak hantar CV by hand, dia akan suruh bagi kat guard je. Sure ke sampai kat HR kalau bagi kat guard?



Additional :

Dalam ruangan komen, ada beberapa suggestion yang aku rasa amat bagus untuk dikongsikan.

1. Name tag.

"Nak nampak different sikit, try letak nametag. nametag yang hitam biasa tu. plus, utk senangkan interviewer."

Seriously, aku tak pernah terfikir untuk pakai name tag. Plus, kalau time inteview, mesti ada punyalah interviewer yang tanya "Errr, siapa nama tadi?" Kan? Aku pun dah banyak mengalaminya. Just tak pernah terfikir untuk pakai name tag.

2. Counter ayat "Tell me about yourself."

"My lecturer ada bagi tips kalau interviewer tu tanya "tell me about yourself" kite boleh jawab "Rather than i'm telling you about myself, let me tell you what i can contribute to your company if you take me in."

Awesome! But still, masa cerita tu, try kaitkan dengan diri sendiri - Like latar belakang keluarga etc. Maybe anda boleh bonding!



44 ulasan:

  1. Bagus tips ni. Aku dah bermacam2 interview pergi. Byk experience la kiranya. Skrg dah bekerja pun...

    Macam aku sendiri mmg pelat berbahasa inggeris. Selalunya aku practice nyanyi lagu rap yg laju tu utk betulkan sebutan. Dan ia menjd.

    Pasal CGPA tu, cuba je. Kadang2 seseengah company terdesak nk pakai org. Kot2 masuk dlm senarai kan. Tp yg pntg nnt dpt interview kena kaw2 jual diri (apa yg diri kita boleh buatla, jgn gebang).

    BalasPadam
  2. Mr K, bagi la tips nak kuasai bahasa inggeris masa intebiu.... :)

    BalasPadam
  3. Mr K, bagi la tips untuk menguasai bahasa inggeris sewaktu intebiu :)

    BalasPadam
  4. Kau dah makin matang Mr. K. CUMA.... aku rindukan Mr. K yang dulu... hihihihi

    BalasPadam
  5. Btw Mr K. Kalau kita dah cuba utk elak ketegangan dlm bilik interview tu by being as sarcastic as posible, tapi interviewer tu buat muka selamba badak je camna nak cover? patut buat bodo ke better say sori instead?

    BalasPadam
  6. Jawablah soalan kat ask.fm!

    BalasPadam
  7. Kami ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan KI ANGEN DARWO dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi KI ANGEN DARWO dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan KI ANGEN DARWO meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan KI ANGEN DARWO kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik KI ANGEN DARWO sekali lagi makasih yaa KI dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja KI ANGEN DARWO DI 0 8 5 3 2 5 2 9 1 9 9 9 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.

    BalasPadam
  8. bang bila nk post entry bru..xsabar ni nk bca

    BalasPadam
  9. Mr KA,kenapa dah tak ada entry baru?

    BalasPadam
  10. Mr KA,kenapa dah tak ada entry baru?

    BalasPadam
  11. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    BalasPadam
  12. hubby saya selalu pesan
    1. "Muka kena very convincing..masa jawab, pandang direct pada mata interviewer"
    2. tunjukkan diri adalah lebih baik dp orang lain. bila kita dipanggil untuk interview,mksdnya kita mmg dah layak dari segi qualification. mase interview, interviewer nak tengok personality kita plak..kena ingat EQ is ar more superior than IQ

    BalasPadam
  13. Where are you going mr k?. Miss your blog duh!

    BalasPadam
  14. Tips ni boleh sharing dengan suami sebab dia nak interview pagi nih....

    BalasPadam
  15. Nice.. tq.. good info http://www.charityid.com/izwanalrazi

    BalasPadam
  16. Mr k.
    Mane pos baru??

    BalasPadam
  17. salam..lagi satu tips bila interviewer tanya apa kelebihan kita,kita must support with an example.contohnya strength kita pandai negotiate.kita kasi la contoh "i had successfully reduced the price from rm20k to rm15k for PC quotation with my exceptional negotiation skill" hehe

    syureinadiaries.blogspot.my

    BalasPadam
  18. Bagus sekali, saya nak baca Blog ini. :)

    BalasPadam
  19. Very informative tips ni. I suka. As a student, dalam persiapan lepas habis my studies mmg berguna. Thx admin for sharing. info yg menarik. Anyway, jemput ke blog saya untuk info2 kekal cantik dan slim.

    >>>Kurus sihat Semula Jadi!<<<

    BalasPadam
  20. Assalamualaikum, im new as a blogger.. do contact me and be friend with me.. tq

    eaglecircleasaa.blogspot.com.my

    BalasPadam
  21. Mr K pegi manaaaaa. Kenapa tak update dah blog dia :(

    BalasPadam
  22. Gigih nak baca sampai habis.Apapun tips yg menarik :)

    BalasPadam
  23. company besar biasanya guna head hunter je. iklan dekat jobstreet tu buat tambah syarat je. so, better hantar resume pada head hunter. (yang tak deduct salary korg untuk komisyen diorang) sepatutnya komisyen head hunters solely dari company.

    :D

    BalasPadam
  24. I choose to berniaga sendiri.
    Lagi best tak terikat mana-mana.
    banyak masa dengan keluarga.

    M I Fitri
    acil89.blogspot.my

    BalasPadam
  25. SAYA SEKELUARGA INGIN MENGUCAPKAN BANYAK TERIMAH KASIH KEPADA AKI NAWE BERKAT BANTUANNNYA SEMUA HUTANG HUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARAN SAYA SUDAH BISA BUKA TOKO SENDIRI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN AKI YG TELAH MEMBERIKAN ANKA JITUNYA KEPADA SAYA DAN ALHAMDULILLAH ITU BENER2 TERBUKTI TEMBUS..BAGI ANDA YG INGIN SEPERTI SAYA DAN YANG SANGAT MEMERLUKAN ANGKA RITUAL 2D 3D 4D YANG DIJAMIN 100% TEMBUS SILAHKAN HUBUNGI AKI NAWE DI 085-218-379-259

    BalasPadam
  26. Assalamualaikum, theotherkhairul ni ppuan ka?kaunselor?ibu2?...theotherkhairul bestttt...please update .. :)

    BalasPadam
  27. Assalamualaikum, theotherkhairul ni ppuan ka?kaunselor?ibu2?...theotherkhairul bestttt...please update .. :)

    BalasPadam
  28. mantap nih tips tips untuk interview, salam blogger dari Indonesia

    BalasPadam
  29. Memang x ade formula sebenar bagaimana untuk bekerja keras dan mencapai impian anda, tetapi kegembiraan dalam kerja-kerja sebagai pekerjaan adalah amat penting.

    BalasPadam
  30. Sejuk-sejuk seram sebenarnya bila kena interview ni. Tak faham kenapa boleh jadi macam tu :D

    P/S: Jana pendapatan lumayan dengan Uber.
    Cara daftar di sini >> http://www.uber.hebahkan.com/2016/03/bagaimanakah-cara-mendaftar-untuk.html

    BalasPadam
  31. Info yg berguna pada sape2 yg nak pergi interview tu. Goodluck semua

    BalasPadam
  32. Tips dan Info yang sgt bagus dan menarik..sgt2 membantu..thanks admin

    BalasPadam
  33. bagus tips nie.Bro, visit our blog for useful tips kesihatan

    BalasPadam
  34. Bagus tips ni bro. seriously. And saya nak jugak share beberapa point yang saya jumpa online. Selain resume creative, korang kena jugak ingat yang bila tengah interview tu, perasaan nervous tu memang kita tak boleh nak kawal. Tapi, ada jugak cara cara yang orang kongsikan untuk hilangkan nervous tu.

    Salah satu cara tu adalah dengan korang practice. Ye memang takkan keluar pun soalan yang korang practice tu tapi mana la tau keluar, at least korang masih boleh jawab jugak. Selain tu, bila korang practice ni, korang akan ada rasa macam dah bersedia untuk jawab apa apaa soalan. Lumrah manusia, bila kita practice, kita akan rasa diri kita prepared untuk apa apa. Hehe harap dapat membantu la dengan benda ni.

    Sumber : https://www.soulusi.com/ms/21631-hai-boleh-tak-bagi-tips-untuk-interview-kerja-untuk-orang-yng-first-time-pergi-interview?ref=blog

    BalasPadam
  35. Wowwww terkejuttt! Sebab dah lama tak update, so saja ja bukak blog harini

    BalasPadam
  36. Testimoni saya tentang bagaimana saya menjadi ahli Illuminati. Saya ingin tahu orang yang ingin menyertai Illuminati hebat sebagai ahli hebat Illuminati yang mahukan saya sebagai ahli hebat. Namanya ialah Lord Felix Morgan. Bantu saya memulihkan hidup saya dari peringkat kematian. Dilepaskan selepas kira-kira 2 tahun dan enam bulan. Selepas dikhianati oleh begitu ramai ahli Illuminati. Selama bertahun-tahun saya putus asa dan kewangan di lapangan. Tetapi pada suatu hari ketika melayari internet, saya terjumpa posting Ahli Besar Illuminati Lord Felix Morgan dan mengatakan bahawa jika anda adalah salah seorang ahli Illuminati yang hebat, anda boleh menjadi terkenal, kaya dan berjaya dalam hidup. Saya menghubunginya dan saya menerangkan segala-galanya kepadanya dan dia mengesyorkan pendaftaran yang digunakan dan saya membayar ahli besar untuk memulakan saya dan saya telah dimulakan ke dalam World Order of the Illuminati. Selepas itu, mereka memberi saya semua garis panduan dan memberitahu saya bahawa selepas permulaan ahli baharu akan diberi ganjaran wang tunai $1,000,000. Dengan bantuan Lord Felix Morgan. Saya telah dimulakan sepenuhnya sebagai ahli penuh Illuminati. Jika nasihat anda ialah anda pernah mencuba penipu sebelum ini atau sedang, terpulang kepada saya untuk membantu anda sertai jadi cuba Lord Morgan. Ini adalah peluang terbaik anda untuk menjadi apa yang anda inginkan dalam kehidupan masa depan anda. Hubungi beliau melalui WhatsApp +2348055459757 atau e-mel: Illuminatiofficial565@gmail.com

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.