Jumaat, 2 Julai 2010

10 Cara Elak Di Benci Pelajar Senior dan Komuniti Kolej.

Assalamualaikum ladies and gentlemen.


Aku menulis entry ni, adalah dengan rela hati. Tak ada paksa-paksa terutama dari Miss Alien yang amat-amat tidak memaksa aku untuk siapkan entri ini. Oh sungguh baik hati beliau. Bab cakap dia baik hati ni pun tiada paksaan. Betul. Tak tipu.

Actually, aku menulis entri ni adalah sebab aku perasan yang kawan-kawan aku terutamanya perempuan menghadapi masalah di kolej, university, sekolah, tempat kerja dan sebagainya. Semuanya adalah kerana dia cantik, cute, kaya, high self confident dan popular. So, aku boleh kata, entri ini adalah untuk para gadis (dan juga lelaki) yang menghadapi masalah di benci oleh orang sekeliling kerana dia menjadi diri dia yang sebenar dan menjadi popular kerana cantik or etc.

Masuk-masuk je tempat baru, korang perasan ada something tak kena. Masuk-masuk je, korang dengar bisik-bisik kata yang korang ni berlagak lah, sombong lah, bitch lah, slut la, player lah dan macam-macam lagi. Last-last, korang terfikir, "Kenapa satu batch saya benci kat saya. Walhal (Ceh walhal tu) saya tak buat salah pun" atau "Kenapa satu kolej kata I berlagak?", "Kenapa cikgu-cikgu / lecturers benci kat aku?" atau "Kenapa semua senior anti gila kat aku?", "Apa salah aku?"

Salahnya, adalah bila korang 'menjadi cantik' dan 'famous' dan 'top'.

Kalau korang nak tahu, jadi cantik ni susah sebenarnya sebab memang ada punyalah orang akan yang benci. Tak payah tengok jauh. Tengok sekitar dunia blog ni je. Apa yang aku perasan, sebagaian besar bloggers perempuan yang cantik dan comel yang famous, blog dia mesti tiada chatbox. Bila di tanya kenapa, mesti dia jawab sebab ada anonymous buat kacau, kutuk dan maki. Aku sendiri pun pernah nampak bab maki-maki kat chatbox ni. Hanya ada beberapa orang je yang sanggup lawan balik. Then bila dah bosan asyik kena 'bahan' je setiap hari, mereka pun remove lah chatbox tu.


So, disini, aku nak nyatakan beberapa benda yang korang tak patut buat bila pergi ke tempat baru seperti kolej, universiti dan sebagainya. Nak-nak bila korang junior.

1. Stay low. Avoid publisity murahan.


Elakkan gossip dan publisiti murahan. Jangan tarik perhatian dengan nak buat benda yang bukan-bukan. Jangan nak jadi attention whore. No people love attention whore. Kalau boleh, jadi invisible. Korang tau tak berapa ramai perempuan yang dalam kategori cantik yang berharap sangat yang dia invisible dan berharap yang tak ada orang kenal dan ambil kisah pasal kain dia? Dan jangan lupa untuk stay low. Jangan asyik nak belanja kawan. Jangan asyik nak tunjuk yang korang tu banyak duit. Jangan asyik bercakap. Jangan asyik rasa pendapat korang tu betul. Semuanya mesti sederhana mungkin.


2. Senyum tapi jangan melampau.


Orang asyik cakap, kalau jumpa orang, senyum. Kalau jumpa orang, senyum. Kalau jumpa orang, senyum. Kalau tak senyum, mesti akan di mark sebagai berlagak. Well f* that. Ya aku tau senyum tu satu sedekah. Tapi mereka semua bukan peminta sedekah. Actually, point aku, jangan hipokrit sangat. Be normal. Apa ingat orang normal jumpa 10 orang semua dia senyum ke apa.  Tak akannya. Even kalau JPM pun dia pergi cafe tak ada nya dia nak senyum-senyum macam orang gila.

So, masa yang paling sesuai untuk senyum adalah bila korang patut senyum. Selain tu, buat muka cool. Muka cool tu maksud aku muka ceria. Aku tak tahu nak cakap macam mana tapi anggap la muka cool / ceria tu, adalah muka bila korang tengah berborak dengan kawan baik BFF korang di sebuah taman yang hanya ada korang berdua je. Dan jangan lupa pandang sekilas orang di sekeliling. Jangan berjalan pandang depan jer. Kalau macam tu, memang korang akan di mark sebagai berlagak.


3. Jika anda perempuan, jangan bercakap dengan semua lelaki.
Anda adalah perempuan. Berbaik dengan perempuan sudah la. Bila nampak perempuan ajak borak, layan la. Tapi bila nampak lelaki tegur, nak buat tak tahu pun tak apa. Lelaki tak kisah pun sangat. Just buat muka ceria then senyum sikit pastu blah,  sure dah okay. Lelaki ni, special sikit, dia memang suka kat perempuan yang jual mahal. Ada thrill katanya. Ah kalau dah lelaki, macam-macam.

4. Jangan nak buat semua benda.
Aku tau korang pandai tu, korang pandai ni. Tapi kau adalah junior. Tak kira la kau hebat mana pun, kau tetap junior. So, kalau junior, buat benda 'cool' di hadapan senior dengan harapan senior tu akan tertarik dengan kau, memang kau silap lah. Sebab dalam otak para senior, dia akan nampak yang kau tengah buat sesuatu yang mencapub dan berbangga gila. And seriously, its kind of annoying.

5. Jangan bermake up tebal.


Don't do multi colour layers shawl. Dont wear red-white-yellow polka dots jeans. Pergi kelas tu buat la cara nak pergi kelas. Tak payah nak bermake up ya Allah mengalahkan artis melaysia yang rasa kalau bermakeup tebal-tebal 5 inci bajet boleh buat muka lawa. Pakai make up memang tak lawa. Saye ulang, pakai make up memang tak lawa. Kalau pakai foundation tu okay la. Tapi kalau dah berhias lima inci memang out of imagination lah. Contohnya muka awek aku yang sorang ni, masa tak bermake up gila lah lawa. Tapi bila dah main make up, terus tak... errr.

First time aku perasan yang kebanyakkan perempuan amat-amat tak sesuai bila bermake up tebal adalah masa perkahwinan kawan saudara aku. Aku tengok isteri dia ya Allah comelnya bila tak bermake up. Tapi bila dah kena make up, terus putih overated. Macam tepung dah. Kalau tengok sekilas, memang dah macam lepas main cari gula-gula dalam tepung.

6. Tak kisah la jawatan apapun, don't you dare to nominate your self.
Aku rasa, agak tak elok lah kalau korang angkat tangan dan cakap "Saya calonkan diri saya untuk jawatan tu". Melainkan kalau kau bukan junior. Seriously, banyak kali kot aju jumpa orang yang calonkan diri dia. Ya aku tau kau ada kredibiliti. Tapi jangan lupa, kau tak tahu apa-apa pun pasal tempat tu sebab kau adalah junior. So, mana-mana senior adalah berkredibiliti tinggi untuk apa-apa jawatan.

Tak pun, kalau korang jenis gila jawatan sangat, suruh je kawan yang baru kenal kat sebelah tu calonkan. Pastu bila kawan baru tu dan calonkan, pandai-pandai la buat muka marah sambil cakap "Eh apahal aku pulak, apahal aku pulak".

7. Berkawan dengan orang yang paling dekat - As starting, berkawan dengan roomate.

 In order tak kena cop sebagai berlagak gedik etc, better kalau korang mula berkawan dengan roomates. Sebab anda akan lepak dengan roomates untuk satu jangka masa yang lama. Lagi pun, orang mesti akan tanya roomates bila nak tahu perangai sebenar seseorang seperti "Hey, kau roomate dia kan. Apasal dia berlagak sangat eh?" Well, at this point, kalau korang berbaik dengan roomate, mesti roomates tu dah start back up korang. Lagi pun, orang lain semuanya berpendapat "Tak kenal maka tak cinta. Dah kenal, macam celaka"

8. Kau ingat kau hot? Aku lagi hot lah. 


Tak payah nak jalan lengang lengok pakai ketat-ketat tarik perhatian lelaki. Dalam kumuniti lelaki, lelaki memang suka perempuan seksi. Tapi tak lama sebab selepas perempuan tu jadi pujaan ramai, dia bakai jadi bahan kutukan. Contohnya "Weh kau tengok perempuan tu. Perhh, meleleh siot." Sambil sengetkan kepala untuk dapatkan angle yang tepat. Then lelaki lain akan kata "Yang mana, yang tu ke? Dia pakai baju macam.... ". Then cerita pasal perempuan tu seksi akan jadi makin tersebar. Then then, sila rujuk kepada point nombor 1 entri ini.

Dalam komuniti perempuan pula, students perempuan yang duduk di hostel akan sentiasa 'berperangai lebih baik' berbanding dari yang duduk di rumah sewa. Ni semua sebab gossips lah. Dan, jangan nak rasa yang korang tu hot sangat. Kalau korang famous pun, mungkin sebab kat kolej tu korang je la yang lawa sikit dari perempuan lain. Bak kata Zarif, "Eh, lawa ke perempuan tu? Hmm boleh la, kalau standard Micet, aku bagi 7 per 10 lah." Maksud nya, anda ratu kampung. Bukan ratu negara. Dan, aku rasa ramai setuju kan yang jadi hot dan dapat banyak attention adalah tak best mana. Ye la, dah famous kan. Nak buat semua benda kena hati-hati.


9. Don't do blog.
Blog adalah tempat paling mudah untuk orang lain tabur fitnah dah lahirkan benih-benih kebencian dan kemarahan. Jadi, jangan buat blog dan ceritakan pasal boyfriend(s), scandal(s) dan benda yang gedik-gedik mamat mana nak mengurat korang dan mamat mana buat korang bengang. Sebab nanti mesti akan ada punyalah yang menyampah. Then bila keluar pergi ke cafe, akan ada yang berbunyi "Hey, tu la penulis blog yang bla, bla. Blog dia gedik youuuu."

10. Ye la ye la. Kau sorang lah ada pak wer / awek.


Ni untuk korang yang duduk hostel. Masa korang tengah gayut tu, ya Allah tolong la pergi ke luar bilik. Bernanah telinga roomates dengar suara-suara control kau. Pastu pastu bila gelak je bunyi "Hihihi". Apahal gelak bunyi Hihihi? Bab ni, lelaki setahu aku wajib berborak kat luar. Memang jarang la lelaki nak kasi kawan dia yang lain dengar perbualan dia.

Pastu masa bergayut, tangan ke mana, kaki ke mana. Sebelum bergayut, barang-barang okay je. Selepas bergayut, sedar-sedar pen ada dalam mulut. Pembaris dah patah-patah. Ye lah, masa tengah bergayut mana sedar diri sendiri tengah buat apa kan? Ceh, ingat aku tak tahu.

**********************************************************

So benda yang paling penting kalau korang nak disukai ramai, adalah menjaga hubungan baik antara perempuan. Perempuan kebanyakkanya hipokrit. So, samaada korang nak jadi hipokrit dan live well atau jadi you real self and living the hell, your call. Tapi tu la. Sampai bila kita nak jaga semua perasaan orang kan.

So, macam aku cakap awal-awal tadi, anda kena hati-hati bila berada di kolej nak-nak kalau korang cute. Well, korang mungkin akan tertanya2 apakan maksud sebenar cute. Actually,tak penting pun apa maksud sebnar, yang penting, korang cute atau tak. Cara nak tahu korang cute atau tak mudah je. Korang buka google, korang tulis "Who is the cutest". Then korang tekan "Im feeling lucky."

Have a nice life, cuties. :)

67 ulasan:

  1. patut ke senior gaduh dengan junior sebab tudung?erkk...confuse confuse

    BalasPadam
  2. dude, i love this okay :)
    Thumbs up!
    :D

    BalasPadam
  3. nasib baik saay tak hot.
    low profile sudaa~

    BalasPadam
  4. banyak betul :) tapi menarik ok!! aku senyum sendiri. tapi ada ke orang nak buat cmtu kat awek2 cun weh. kesian je. aku lagi suka ushar adelaa..erkkK! aku bukan les ok, tengok je. sape soh dia cun. haha :)

    BalasPadam
  5. pergh
    bagus tips ko ni bro
    patutnye ko anta tips ni kat semua ipt kat malaysia suruh diorang print out n then bagi pada semua budak baru masuk
    haha
    gerenti diorang akan lebih aware pasni
    haha

    BalasPadam
  6. Ini tips untuk org yg cute & betul2 gedik. untuk org yg x gedik, tp still x disukai senior?

    BalasPadam
  7. hey. i like tis entry! thanks for posting tis. it's very informative & come in handy to me...


    two thumbs-up!~

    BalasPadam
  8. hey. i like tis entry! thanks for posting tis. it's very informative & come in handy to me...


    two thumbs-up!~

    BalasPadam
  9. im chose to b myself n goin to hell...da ckup pnt nk jg ht...

    BalasPadam
  10. aku jenis yang stay low tapi banyak cakap.HAHA.

    BalasPadam
  11. i like!
    thanx dude

    BalasPadam
  12. good pount..! kau ni macam fadzillah kamsah versi remaja la.kalau lelaku hot terlebih/kacak terlebih pulak akan di-cop sebagai Gay

    Kecundangnya England Bersepai-sepai

    BalasPadam
  13. 1) cmne ko bley kenal aku?zzzzz
    2) ko lpe satu bende : jgn glk kuat2 kat kafe
    3) zzzz,asl name aku ade gak =.=

    BalasPadam
  14. actually tips macam ni agak normal. mula-mula masuk kolej memang hampir semua akan buat benda-benda ni. tapi bila dah lama sikit... err.. selamat tinggal segala tips..heh.


    just be yourself lah.. even live like hell pun,, at least tak hipokrit. bila orang find out that you're hipocrite, heh..damn..

    anyway, thumbs up from cik K.. hahaha..

    BalasPadam
  15. HAHA! kenapa semua komen ttg pempuan ek?lelaki lak cne?haha!

    BalasPadam
  16. Baca entri kau buat aku tringat life kat skolah ngan kolej dulu.
    Arhh..I miss it.

    BalasPadam
  17. time aku form 6 dlu, tema aku, menonjol hny bile diperlukn...like in studies ke ape..the rest, lay low...
    but the thing is with girls, kdg2 if girl tu innocent, slalu kena puji ngn cikgu or bdk laki, de satu geng yg gedik2 n poyo mesti anti ngn girl ni...
    n of course de satu group lak yg akan anti ngn geng gedik2 ni...it's a cycle..
    so just stay innocent n cute but with brain la..people respect u more...

    BalasPadam
  18. oh ye,aku de teringat satu ayt yg member aku ckp...
    'if nmpk girl tu dikelilingi rmi lelaki, x bermakna girl tu hot, tp sebab kat sini mmg x rmi girl'
    mcm takde kaitan,tapi tak kisahla

    BalasPadam
  19. @Siti Aminah - Kau, dari dulu aku respect.

    @Intan - Akan menyusul.

    @Fiza - Kawan you tu betul.

    @All - Thank you for reading and dropping by.

    BalasPadam
  20. sometimes hot en cantik tu yg byk kawan
    maybe , sbb dia hot. nak nak lagi yang stok banyak mulut instead of peramah la.

    siyes , susah nak jaga semua pndgn org.
    society kan.
    kalau kau tau , society ni common pndg yg luar dulu tau.
    cantik la.
    pelik aku , yg tak cute2 tu. xbaik la first sight dia?
    sedih ah society camni.
    buat org rendah diri ok.


    pepun first , just be yurself
    kalau rasa buat benda betul ,
    nothing nak takut or ape

    kejap , agreed. perempuan kbnyakan hipokrit. haha sengih2 aku.

    BalasPadam
  21. aku rs aku victim anti sbb aku hensem dan bergaya serta charming

    BalasPadam
  22. oh please la.kat university pun some ppl call me bitch.sokay,my good friends pun being bitchy.;) well,we studies,we love to laugh & ppl will looking at us,we still got anugerah dekan eventhough we are bitch,we dont sell our body at campus ya!,we smile to who we likes only,we love to talk and talk, we dont care wht seniors said abt us bcoz we r good with the seniors. erm, seniors(female) kurang ckit, xtau psl apa senior pmpuan bnci kteorg mybe kteorg bitch kot? so? i'm a bitch. being bitchy ni slalu jd problem among girls u knw.

    1st:being bitchy doesnt mean u r selling ur body at melaka town la ppl. pls grow up.
    2nd:bitch can be a good description sometimes.well, why men love bitches? HAHA. jgn terasa.

    tata! btw, mr K blog u mmg good in blogging. u born with it :)

    BalasPadam
  23. @Fahim - Jangan perasan,

    @Vidya - I got that. Figured it out from tumblrs

    BalasPadam
  24. true... time i sekolah dulu... 2 thn xde kwn yg nak mkn dgn i .. g kelas sama dgn i... smua wat sorang2...i pun x tau ape salah i... bila dah tua ni baru mmbr bukak cite... hahahah... mmg lawak...cemburu rupenye... :D

    BalasPadam
  25. yup3 btol jd lawa mmg org slalo jeles.
    tapi klu kite jadi lawa n tapi xshow off people akan suke kwn ngn kite.

    yup3 btol nk g kls xpayah nk melawa. nk belajar ke nk belajar mgushar org haha.

    BalasPadam
  26. haha i pun baru msuk college. well i've seen the truth. tapi i kat ipts so typical malay punya mentality and senior cam cibai ni memang takde. luckily ;)

    BalasPadam
  27. don't do blog eh? hehe. dah second year baru ada blog. lantaklah orang nak kutuk apa pun. my blog! :P

    kadang2 pelik dengan certain people yang suka dok kutuk junior tengok album kat fb nampak diorang pakai sexy. suka hati diorang lah. hidup diorang. lainlah kalau diorang buat perangai kat fac dengan lecturer.

    BalasPadam
  28. Terbaiklah!

    Memang betul pun semua tu. Masa jr kena cm2
    Dah jadi senior, buat pulak kat jr.

    Hahaha

    BalasPadam
  29. "Kalau tengok sekilas, memang dah macam lepas main cari gula-gula dalam tepung."

    sgt2 stuju,+mcm opera cine pon ade gak!

    gurl witOUT any make-up is better lah!

    BalasPadam
  30. k sy bru bce...thanks 4 d info...sy dibenci bukan sbb cantik, cute, kaya, high self confident dan popular. tp sebab byk ckap...talkative....boleh tolong zipkan mulut sy x?aish...byk betul nak ckp...hana stop typing...ok stop.

    BalasPadam
  31. Nasib baik aku ni bkn yg jenis 'hot', comel mahupun gedix. aku suka stay low and sgt x suka attention org. Too many attention membutkan aku rimas. btw , nice tips yg akan digunakan pada masa yg akan datang

    BalasPadam
  32. susahnye ..
    jd cntek salah , tk cntek pun salah .
    haha;D

    papepun , low profile mmg best . org tk knal pun . bole buat hal sndiri je . haha

    BalasPadam
  33. hahaha..

    law jadi cantek pown kena jadi bahan, haih,, payah btul..

    BalasPadam
  34. Ohh, tuan blog! Aku dah kena. Tapi semua yang kat atas tu bukan aku. Publisiti murahan? Sumpah aku tak pernah cari. Senyum? Puas aku cuba buat yang kau tulis tu. Tapi orang still kata macam-macam. Cakap dengan lelaki? Serius, aku bukan jenis tu. Aku tak berapa suka cakap dengan lelaki dekat kolej aku. Buat semua benda? Pehh, aku kalau boleh tak nak buat satu pun. Make up tebal? Umm, geli. Aku pakai compact powder saja. :( Jawatan? Aku tak layak dan tak nak. Roomates? Semua okayy. Hot? Sumpah aku tak pernah rasa diri hot. Blog? Aku tak pernah pun tulis entri yang gedik-gedik. Pakwe? Aku tak berminat. JADI APA MASALAH MEREKA SAMPAI BUAT PAGE DEKAT FACEBOOK KUTUK AKU? Hmmm. T____T

    http://www.facebook.com/home.php?sk=group_139353226129157

    nasiblah membernya dah kurang ke-19. syukur.

    BalasPadam
  35. tabik laa..ttbe rse cuak pulak..
    da nk msok dunia uni ni..
    huu~
    mybe lbey mncbr dr zmn sk..-.-'

    btw,thnks for the tips :)

    BalasPadam
  36. lol these tips contains FACTS man!

    GIRLS are hipocrite and BRUTAL,
    they tend to act softly & nicely front of friends and brutally stabbed them by the second they gave their back to her!

    PLUS, bila girls ni da senior sket (dlm sem 3 centu) mula la nak bajet hawtstuff.. yg mmg hawt tu acceptabble la tp yg GEMOK GEDEMPOL tu nak bajet gak asal larrh! pergh dont make me puke sh*ts~ hahaha

    ANDDDDD 1 tips to girls, kalau laki tu single for a LOOOOOONG time, and he REJECTED you, xbermakna dye gay okay girls. who made the fuggin rules? oh stupid girls~ yeah.
    he's probably just cant find any girls who isn't STUPID enough to be his partner..


    i dont hate girls, i just despise what they did and their stupidity tahts all~ lmfao



    *someone above who quoted about men like bitches: NO ONE HEART BITCHES!

    BalasPadam
  37. Arumo..huhuhu, saye pun gemuk jugak..sebab orang suke ckp macam2 ni la saye jadi takut nak pergi kolej, u...kadang-kadang saye tak buat apa2 pun, tp org still benci and ckp mcm2..sebab gemuk :'( , camne ek??

    BalasPadam
  38. ye ke lelaki tak kisah ble dia tgur but tak disambut?

    Sbb mse aku pndah ke sekolah baru aku tu (sekrang aku dh balik ke sklah lama.. =D)

    Adalah 2 3 org kata aku kerek. Well, tak kisah pun sbb aku tak caye sgt dgn lelaki kat sklah tu. sbb kakak2 ni ada kata, lelaki kat sklah tu tak boleh dipercayai. Gosip mengalahkan perempuan.

    Aku kne cop kerek pown sbb aku tak blas tguran diorg. Bukan apa. Aku macam confuse. Betul ke dia cakap dgn aku? Aku seriously tak percye ada orang tegur aku.

    and kat sana aku pernah ke benci jugak. Aku pun pelik jugak kenapa lelaki tu cm tak suka aku, pdhal aku kenal dia pun tak sampai 3 hari. Yang tu pun, ada budak laki ni bagtaw aku.

    Aku mcm, WTFun. Aku tak kenal sgt dia. Nama dia pun aku dah lupa. Mke dia je aku ingat.

    Knpe eh sstgh lelaki ske sgt benci prmpuan tetibe? Pdhal kte lgsg tak buat slh.

    Ouh, sblum tu. Bdx laki tu suka kat kawan aku.

    *sorry for using 'aku'. Untuk setiap comment yang aku comment..

    ^^

    BalasPadam
  39. ala, xyah nk cute cun lawa sgt pn ntuk dibenci org. klaw mulut cam haram sape nk suke? bio la dia huduh, tpi prangai baik sopan, at least org akan kata, "muke xlawa/ensem tpi ati baik". yg mulut cam haram tu lak, "harap muke ko je bgos, mulut bau longkang! g mam la!" haa.. kan dpt maki tu. hebat~

    BalasPadam
  40. hahha. aq dh google dh. lwak2. tp still x phm..cena dy jd gu tu.. =='
    nice tips btw.

    BalasPadam
  41. dhilla tak sanggup bace komen yg banyak2 ni.. tapi kan dhilla ta buat semua kat atas tu.. senior2 lelaki ok je dgn dhilla tapi certain snior perempuan dorang suke cakap dhilla mencapap... padahal dhilla baek je.. dhilla nak buat ape daah

    BalasPadam
  42. setujuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu sgt2 !!!!! :')

    BalasPadam
  43. Tapi klau dah course yg dlam batch tu 2-3 kerat je prmpuannya (cth:automotif) mcam mana? Klau time lepak-2 dengan mmber sekelas ade je prmpuan yg 'kenal' , kalau jalan sorang-2 tkde sape pon yg 'kenal'. Ekceli it's happen to me =='

    BalasPadam
  44. ok..kalau baik dgn room mates mmg kira ok... Tp dah lama2 room mates ngada2 nk pinjam tu,pinjam ni.. N then n then, main ambil je mknn dia sesuka sesuki hati dia..agak susah.. Xnak bg, takut dia merajuk...
    P.s : im a girl

    BalasPadam
  45. Aq laki baru jew msk sklh menengah.rmi tol org x puas hti ngan aq lgi-ii seniorue.asyik tengok-ii aq jew bile lalu dlm kelas aq.padahal aq buat care budk blur.aq x tunjuk perangai sebenar aq

    BalasPadam
  46. I pun pernah gak kena buli ngan senior masa mula2 masuk form 6 . X kenal pun ngan senior tu tetiba datang n tampar i . tapi rupanya ramai cakap i cantik(bukan nak kata) but its reality . huhuks .. Jeles rupanya senior2 i tu

    BalasPadam
  47. Selepas tamatan sekolah awak Belajar SEO kepada pakcik Pakar SEO Andi Setiawan kerana menurut awak Kursus SEO milik pakcik Andi salah satu tempat Sekolah SEO terbaik. Selain itu di sana tak ada macam bully kepada junior macam di sekolah lain. Makanya awak sekarang bisa jadi Pembicara Internet Marketing tempatan.

    BalasPadam
  48. Well, I must admit this is not a website about catering. I didn't find any information about catering on this page!
    Although this is not information about catering that I need, but somehow I can get lost to this page?
    Can anyone explain the relevance of this post to the catering information I need?

    BalasPadam
  49. Repot, harus Itu peresmian kecil, secara kami berbagai Catering Jakarta lainnya. Kerjasama juga meninjau staf Catering Jakarta, tapi bekerja sebaiknya media Anda, menjadi barang seputarnya. Dimana dan dalam pesan Catering Jakarta dinikmati sesuatu pun bisa, daripada pemotong kecil, kumpul pindah Catering Jakarta terbaik, sedikit barang dari barang yang dibuat seperti sesuatu menggunakan Catering Jakarta, membagikan tinjau area di dengan produksi campuran menakjubkan, kantor Catering Jakarta repot ternyata untuk menggunakan Catering Jakarta, masyarakat keperluan produk disediakan. Perkembangan praktis Catering Jakarta susah.

    BalasPadam
  50. Your post is awesome. I really enjoyed this reading. All your posts are truly outstanding. Stay active online and keep providing great information! I will come back soon. Thank you for sharing.

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.