Rabu, 1 Jun 2011

Rasanya... Isu "Blog Adinda : Kisah Apa Aku Tak Virgin" dah Out of Control.

Assalamualaikum


Hello so called virgin boys and girls.

Semalam, 30 Mei, aku ada terjumpa satu link dari facebook. Biasalah, bila bosan, rajin la juga lepak-lepak kat Facebook intai awek-awek comel. *Terjangkit dengan perangai Hariz*. Dan di Facebook awek tu aku terjumpa link dari blog seorang budak ni yang bertanjuk Blog Adinda: kesah ape aku bukan virgin.

So, aku copy link tu and letakkan kat Fan Page Facebook aku. Well aku bet semua antara korang dah baca link tersebut kan? Dia umur 14 tahun dan dia dan pernah buat seks. Dan dia saying it out loud tanpa rasa malu. Berzina termasuk dalam dosa besar beb.

Well, entah kenapa, tiba-tiba selepas tu, aku tengok time line facebook aku banyak dengan link blog awek tu. Dan itu bukan masalahnya. Masalahnya adalah bila dia di maki-maki secara kasar oleh blogger-blogger dan facebooker lain yang dah wujud. Sebenarnya, sejak tahun lepas, aku perasan yang bila kita nak betulkan kesilapan orang, memaki diaorang adalah satu cara yang salah. Amat-amat salah. Sebagai contoh, aku rasa girls yang pakai make up tebal-tebal tu huduh, so dengan lemah lembutnya, aku cakap ah yang pakai make up nipis-nipis tu lagi cun. Errr kan?


Well, about the link, korang mungkin akan kata aku membuka aib dia. Tapi setahu aku, membuka aib orang adalah bila kita bagi tahu orang benda memalukan yang tuannya tak nak orang lain tahu. This is the reality. Reality di Malaysia. Budak bawah umur dah ramai dah pernah buat seks. Tak ada isu nak aibkan orang di sini. Apa yang ada, aku tak nak korang hidup dengan khayalan yang "Remaja bawah umur masih bersih" sedangkan ianya tak. Ianya amat teruk.

Actually, perasaan malu tu amat penting bagi setiap orang. But for this girl... I don't know. Dan aku tak sure kalau dia ada perasaan tu. Umur 14 tahun dan dah pernah membuat seks. Agak-agak first time dia bila? Yeah, ianya amat unacceptable even dia umru 14 tahun. Kalau korang rasa tak kisah, apa kata korang bayangkan yang girl itu adalah anak korang?

Well, aku cuma nak korang semua tahu yang... bila korang ada anak perempuan nanti, kena la pantau dia elok-elok. Dengan siapa dia keluar, siapa pak we dia dan apa yang dia buat. Bukan anak perempuan je. Anak lelaki pun sama. Tapi utamakan anak perempuan sebab dia adalah makhluk yang lembik lemah. Pulak tu tengok-tengokkan lah cara dia berpakaian. Dan yang penting, jangan ajar dan didik anak anda seperti mana parents anda ajar dan didik anda. Sebab generasi dah berubah. Dunia dah berubah. Ya, aku dengar ni di Ikim.FM. Manusia berevolusi. Kalau zaman dulu, ayah rotan anak, anak makin patuh. Tapi zaman sekarang, ayah rotan anak, anak makin menjadi-jadi.



Apapun, sekarang ni, "Alaa standard lah tu lelaki dan perempuan pegang tangan evan kawan-kawan". Yes, sekarang ini yang berlaku dan semua tak kisah sebab dah jadi kebiasaan. Tapi, imagine masa korang dah ada anak perempuan nanti, ianya adalah zaman "Alaa standard lah tu budak umur 14 tahun dah tak ada dara sebab pernah buat seks dengan kawan-kawan. Normal la tu". Normal your head. It's not normal. It is sooooo wrong dude. Damn wrong. Dan aku tak nak anak aku lahir di zaman rosak akhlak macam tu. Jangan la anak aku lahir zaman seks antara kawan tu adalah satu kebiasaan.

Mungkin Daten Milano ni tak dapat didikan yang sempurna masa kecil. Tak pun, dia membesar dalam persekitaran yang amat sosial sebab tu lah dia boleh kenal boy beberapa hari then terus couple. Pulak tu, couple sebulan dua, dah clash. Then couple pula dengan lelaki lain. This is bad. Bad... Tapi still ada masa untuk dia bertaubat kan?

Apa pun, kalau boleh, kalau nak cakap apa-apa kat dia jangan la maki sangat nak-nak kat setiap blog post, facebook dan fan page dia. Tengok apa yang dia tulis di blog sudah la. Ambil iktibar dan blah. Kalau nak comment tu boleh je, tapi tapis la sikit. Actually, agak tergelak juga la aku baca komen-komen di setiap post di blog dia. Sarcastic betul orang Malaysia ni. Belajar dari blog siapa entah. HAHA.

Well, aku takut bila dia asyik kena kutuk, dia stress then bunuh diri rebel dan bukannya bertaubat. So, lebih baik kalau kita nasihat dia elok-elok. Kan? Tu pun kalau dia baca la apa yang orang tulis di blog dia.

Apa yang patut korang tahu, this girl buat satu kesalahan. Satu je. And... boom. Satu Malaysia bising.

May Allah bless her. May Allah bless us. May Allah bless our future generations.

107 ulasan:

  1. so true~
    takot nye lah kalau zaman anak2 aku nnti seks bebas adalah normal.
    erk...xdpt bygkan!

    BalasPadam
  2. dah bc about blog bdk tu.. doa je lahh spya dia berubah.. amin..

    BalasPadam
  3. nauzubillah...yeer,kte nk tgor kene la ckp elok2 kan :)

    BalasPadam
  4. Sarcastic betul orang Malaysia ni. Belajar dari blog siapa entah. HAHA.

    BalasPadam
  5. yes....baru je jenguk blog dia tadik....rasa kesian kat dia, ntahlah...

    BalasPadam
  6. err rasanya dia macam tak baca. lagi bangga diri adalah sebab femes dengan cara hina macam ni. adoyai. kesian. macam macam lah.

    BalasPadam
  7. yup.nasihat la secara elok...dia budak lg..tak dibimbing dgn betul kot.kesian jgk dgn mak ayah dia tp klo mak ayah pon jenis tak kesah anak macam tu,so xleh nak kata apa dah...


    harap tu bdk tu berubah suatu hari nnt.siapa tahu kan dia mungkin akan jd lebih baik dari kita semua...:)

    BalasPadam
  8. huhu. tak pasal-pasal dia jadi femes kan. entah entah dia tipu je. anyway,harap2 lah dia bertaubat :)

    http://ferrez-blog.blogspot.com/

    BalasPadam
  9. pompuan tu sewel ckit kot. babtu dye buat blog cter pasal tuh. hessh, dasa budak2. igt dye cool la mcam tuh.

    BalasPadam
  10. hmm..btulkan..
    btw..tak perlu kutuk2 dia mcm tu..
    maybe boleh nasihat cara elok..
    n doakan dia berubah..
    lagi kutuk..maybe dia mkin stress \n mungkin makin mnjadi...

    thanks for the entry/..
    mengingtkan para2 ibu atau bakal ibu sentiasa memantau anak perempuan..

    org ckp jaga seorg anak perempuan ssh lg dr jaga 10 ank laki..hmm

    BalasPadam
  11. budak sekolah rendah pun dh ade jd mcm ni awk,,, no doubt bout that.. it happend around me. smpai beranak dlm kelas pun ada,, hurm.

    BalasPadam
  12. moga dia dpt hidayah

    aminn

    BalasPadam
  13. Moga kita semua dan seluruh generasi kita terpelihara olehNya hingga akhir hayat..

    BalasPadam
  14. nak mengajar orang bukan guna kekerasan.cara lembut tapi berhemah lama2 akan masuk juga kat hati dia.guna cara keras bukan buat dia sedar malah buatkan dia lagi ligat.

    sebab dia muda darah muda mudah rasa tercabar egonya.

    BalasPadam
  15. Itu yang salah sebenarnya.
    Sepatutnya di nasihat dan bukannya dimaki.

    BalasPadam
  16. Nice. Aku suka ko mengajak orang utk nasihat menasihati dgn hikmah. Dengan penuh kasih syg. Mungkin dia ada masalah yg kita semua tak tahu. Bersemuka, face-to-face pun tak pernah dgn adik ni. Dia perlukan sokongan. Lebih2 lagi lelaki yg baik mcm Mr K. :)

    BalasPadam
  17. yea kau setuju. rata2 yg komen semua nak maki dan tunjuk bagus. well,jgn jd moralis sgt. hmmm aku jd kesian kat budak neh sbb dia umo 14 tahun n maybe dia ada masalah kat umah. kita taktahu. kita kan masyarakat yg tahu jatuhkan hukum.


    entahlaaaa

    BalasPadam
  18. pemikiran org melayu mmg begini..sukar utk diubah

    BalasPadam
  19. yes..may Allah bless our future generations...

    BalasPadam
  20. seriously 14 tahun.? I mean, how.? senang gila terpedaya.. ko agak agak lah kan, K, ko punya reader senang terpedaya tak.? (Woha!)

    BalasPadam
  21. OMG yeah. aku pun cuma baca dan blah.

    aku fikir aku satu je sekarang: aku tanak beranak sebab aku tanak anak aku jadi macam tu. takut gila dowh!

    okay. think again.

    tanak beranak? seriousss sheet. NO WAY. aku nak kawin and have a blissful family and anak2. harap2 anak2 aku tak diberi dugaan macam ni.

    mari berdoa yang baik2 untuk kita semua, dan that ADINDA NADIA ELLIZA.

    peace, yaw! ^^

    p/s: cis bege! tokley jadi anonymous kat blog ni rupanyaaa!

    BalasPadam
  22. setuju same kamoo khairul... bia la die, kalau takleh nak komen, amek iktibar pun jadi..

    BalasPadam
  23. salam Khairul...
    aku ni Raihan semalam yg comment kat link yg kau share kat FB fan page kau...
    yg pasal aib2 tu yg kau tak setuju..
    yeahh,, maybe the word aib tu sendiri tak sesuai utk digunakan...

    tapi utk kau lg faham, kau try bukak link ni

    http://innzninety.blogspot.com/2011/06/siapa-yang-mula-dulu.html


    aku rasa blogger ni faham kot apa yg aku cuba nak sampaikan...aku pun baru je follow blog dia and i think kitorang punya point of view sama...


    it's up to u laa nak cakap apa pun...aku tau kau dah famous, follower riban2, likers kat fan page pun ramai...aku one of them...so kau punya influence pun lg banyak....

    tapi apa2 pun fikir dulu sblum bertindak..sbb kau well-known blogger...once kau post sesuatu issue, confirm ramai yg follow update kau kan....

    ayat "bukak aib" org tu maybe tak sesuai, tapi kau try laa bukak link tu dulu...then, kau akan faham...


    just bayangkan kau ade kawan/adik/anak perempuan yg memang terang2an ckp dia dah tak virgin...then perlu ke kau canang2 lagi kat org lain biar satu dunia tau???

    BalasPadam
  24. sentap banyak-banyak, mati bunuh diri gak budak tu aku rasa.

    tapi, folower dia mencanak naik. hahaha. best gak buat entri ngaku tak dara. popular dunia. seksa akhirat.

    BalasPadam
  25. sedih la. memang dia salah. tapi tak bermakna kita ada hak untuk menghina dan mengutuk.

    moga2 adik berubah.

    BalasPadam
  26. amin~ hrp2 la die insaf...

    btw...holding hands may be considered normal....but 4 me...its TOTALLY wrong...

    BalasPadam
  27. kalau berzina n pregnant..masuk je sekolah kat melaka tu..tettt..[xleh terima dek akal bila suh budak tu masuk sekolah tu]...

    BalasPadam
  28. nice entry..
    semoga ALLAH bukakan hati si"dia" untuk bertaubat..amin...

    BalasPadam
  29. Masih ada yang Sayang. Sama-sama tegur adik kita ni.

    BalasPadam
  30. taknak ada anak boleh tak ? T.T

    okay lah satu dua pun cukup lahh. hahaha

    BalasPadam
  31. aku setuju sangat~ kalaw dok maki2...i2 bknnye menginsafkan die pn~ bwat de makin berpaling tadah ada r~

    BalasPadam
  32. atau dia sebenarnya msih ada dara tp sj tarik perhatian org dgn tajuk mcm tu? yeahh.. myb dia kekurangan kasih syg & inginkan perhatian bloggers. who's knows.. blog skrg ni mcm2, xsemua yg dcerita ttg dri dia itu btl.
    kne bhati2 jugakla...

    glemer lah minah ni jap lg sbb sume dok ushar blog dia... hahah...

    dr aku yg masih virgin.
    (sj bgtahu sbb dia ckp majoriti perempuan dh x virgin, mgkin majoriti 2 adalah kalangn kwn2 dia, bkn kwn2 aku dan kau... mungkin!)

    BalasPadam
  33. may Allah bless us all. amin amin aminnn.

    BalasPadam
  34. you have a very good way of thinking...:) keep it up..

    BalasPadam
  35. entah knp mr k, semakin aku baca post ko semakin aku rasa ko akn menjadi sorg ayah yang amat baik. insyAllah.

    BalasPadam
  36. Kesedaran adalah bermula dari diri sendiri."Reflection of our lives,better late than never.

    BalasPadam
  37. yang maki-maki tu pun patut sama-sama insafkan diri.

    BalasPadam
  38. sgt setuju ngan entry nie..

    tau dah dia salah..x perlu nak maki2 kot..bukan dia x tahu dia salah.. dia jek yg xnk amek tahu..errrr..

    Moga kita semua dijauhkan dari semua tuh..aminnn~ :)

    BalasPadam
  39. fuh!!
    first time cik siput jumpe pompuan cenggitu..
    nauzubillah!

    BalasPadam
  40. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  41. bila barat dijadikan idola..

    kesian remaja zaman sekarang..

    BalasPadam
  42. Ramai sangat maki budak ni.Kalau dah caring sgt pasal budak ni,knp yg ISLAM tu tak doa utk die,knp perlu maki.Kenape tak buat solat hajat utk die berubah kalau dah caring sgt tu.budak budak yg comment post DatenMilano tu sume,kutuk je ape lah sgt yg korg dpt? Dosa lah ofcourse :3

    BalasPadam
  43. dunia akhir zaman.
    and yes i think isu ni dah out of control

    BalasPadam
  44. aku blogwalking terus blog tu.
    aku gelak.
    aku baca lagi.
    aku gelak.
    aku baca lagi dan lagi.
    aku gelak lagi.
    nak komen menasihat kt blog dia aku tak geti sbb aku pun xbaik mana.
    tp rasa malu gilaa tgk anak melayu jd mcmtu.well bkn dia sorg kot.ramai lagi kt lua sana tu yg sme spesies dgn dia..LOL

    BalasPadam
  45. aku setuju dgn entry innzninety tu.

    BalasPadam
  46. @Raihan - Isunya sekarang ni, budak umur 14 tahun dah reti buat seks.

    So, mcm mana aku nak sampai kan benda ni kalau bukti tak der?

    Cuba kau bayangkan, andai kata tak ada orang start letakkan link. Tak ada orang tahu. Semua fikir "Budak2 muda sekarang still okay"

    Tapi bila isu ni wujud, semua tahu yang budak2 dah pandai nak buat seks dan sebagainya.

    Sama la macam berita. Kat berita siap kuar nama dan muka perogol yang rogol budak2 etc. Tu kira membuka aib ke?

    Obviously, jangan nak lari tajuk. You got hidden agenda or what?

    BalasPadam
  47. akhir zaman, orang berbangga-bangga dengan kejahatan yg diorg buat... tak lama la tuh... hehehe

    BalasPadam
  48. aku adalah few ppl yang paling awal baca blog budak tu.

    even spread the link too.

    dan aku rasa macam aku dah buat silap.

    dari 200+ komen kat situ, 90% hina, kutuk, maki budak tu.

    aku nampak sikap orang kita dalam usaha nak menegur tu masih lagi rendah.

    kalau la budak tu suicide, then the blood is on the hands of internet users in malaya.

    BalasPadam
  49. baru baca blog dia.. hmmm.. nampak mmg sosial dr entry2 dia.. doakan dia mendapat hidayah dr ALLAH.. aminnn..

    BalasPadam
  50. banyak sangat komen kat blog dia sampai tangan aku penat scroll ke bawah baca satu2. yang mengutuk, mengeji, yang gila memuji. err. ><

    BalasPadam
  51. minta2 dijauhkn la bnda2 ni.

    baru je lpas buat entry psl ni, jom jenguk2 blog sye :)

    BalasPadam
  52. salam mr.k,

    ni kes budak-budak tak matang yang meluahkan apa je yang dorang fikir.

    semoga setiap pembaca terdetik dihati mendoakan beliau dibuka hati dan dilimpahi nur hidayah. insyaallah. ameen..

    hal hal macam ni sangat menyedihkan. T___________T

    BalasPadam
  53. die tu baru umor 14..mmg at this age die mmg akan rebellious...klau lagi kutuk teruk2 die akan lagi teruk..n then klau nak kutuk..jgn libat ibu bapa..bukan salah parents org jadi macam 2..

    saya bukan org yg layak cakap pasal agama..tapi dgn bagi link mcm ni..ramai org yg akan kutuk die...ape2 pun, kite check la diri sendiri dlu..

    n sapa kita nak menilai amalan umat manusia ni...dan 1 agi..bukankan solat tu amalan yang pertama yang ditanya oleh allah...perbetulkan la kalau silap..

    BalasPadam
  54. hye :)
    tengs kasi link blog tu,kalu tak memang tak tahu.huuu
    hmmmmm~~
    semoga beliau diberi hidayah
    yang dah BAIK tu rasa la kesian pada beliau dan ajak beliau ke jalan sepatutnya
    kalau terus kutuk,beliau mungkin jadi lagi teruk
    lg satu setiap kita akan ada hubungan dgn perempuan..
    mungkin ni hr beliau, esok lusa kena kat perempuan kita..macam mana..?

    semoga dijauhi.iAlah :)

    BalasPadam
  55. MANUSIA bila dah HILANG MALU lebih rendah tarafnye dari haiwan.Sampai sanggup cerita aib sendiri dengan bangganye,muka bersinar-sinar!...dunia..dunia..tapi tak boleh jugak nak hentam2 dia mcm tu.. sebb dia tak faham erti malu dan harga diri..kita patut bagi sesuatu yang buat dia sedar sendiri,fikir sendiri buruk baik dalam tindakan yg die ambil...

    BalasPadam
  56. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  57. tindakan dia memang amat salah, slah kerana berzina, salah kerana memainkan hal maruah perempuan. sedih sangat tengok keadaan macam ni.. apa la agaknya perasaan mak ayah dia =(

    * suka ayat NORMAL UR HEAD ! haha comel ^^

    BalasPadam
  58. yeah! the girl like BOOM!! satu Malaysia kecoh .. macammanalah dia nak hidup nanti ??

    Kan Dah Makan Penampar

    BalasPadam
  59. nauzubillah...peringatan untuk kaum wanita,,,,tanpa sedar...dunia dah akhir zaman....seorang budak boleh confess dia dah xada dara....ya ALLAH..mintak simpang....

    BalasPadam
  60. ak kesian kat bdak nie . bru umo setahun jagung pon dh kena kutuk tahap gaban nie . haihh..papepon klu dak nie nak berubah plhan2 ok je kot tp kena ada orng guide la kan . dia x mampu berubah sendiri tnpa bntuan & doa semua .

    tp ak bca dy kena rogol : http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/254989_113889105365776_100002340616047_136430_7352751_n.jpg

    BalasPadam
  61. org malaysia kebanyakan suka marah2 n maki2 bile org lain wat silap n yup its totally wrong way..

    BalasPadam
  62. takotnyeee.....budak2 skrg byk da mcm ni....x mcm bdk2 dulu....ni la buktinye kemodenan membawa pada kehancuran umat islam.....

    BalasPadam
  63. haha aku mmg menunggu ko komen psl entry tu. nasib baik you don't let me down. wakakaka

    BalasPadam
  64. maki benda biasa kalau keburukan.

    aku pun heran orang mesti maki dulu.
    macam kau tu baik sangat.

    macam awan[is]cloud cakap dia kena rogol ? itu betul ke?

    BalasPadam
  65. hurmmm ... pray for her . I feel sad , sebab jadi orang yang terawal tahu blog ni dan post -.-"

    saya minta maaf , saya salah .

    BalasPadam
  66. ya allah...minta-mintalah budak ni berubah....muda lagi....may Allah bless you...

    BalasPadam
  67. nauzubillahi min zaalik.

    smoge Allah mberi hdayah kpd die..

    BalasPadam
  68. as a parent, rasa takut sgt... leh ke sya bimbing dgn elok anak sampai dia besar nanti.. Ya Allah, berilah kekuatan :)

    BalasPadam
  69. yup..betul tu...kita xleh nak ajar anak kita nanti2 ngan ape yang parents kita ajr kita skang...kadang-kadang ade gak ibu bape yg salah mendidik anak..biar je anak kua ngan laki2 mana..n ade gak parents yg terlalu mengongkong anak-anak dorang...anak yg dikongkong bila dpn parents,dorang baik..tp bila blkg parents dorang,dorang maybe jadi liar ckit..ini pandangan i je...

    BalasPadam
  70. semoga smuanya dpt diubah....betapa keadaan skrg ini amat menakutkn....

    BalasPadam
  71. kalau aku terjumpa dia dekat kinrara tu, akan ku kata padanya


    "adik masih belum terlambat untuk berubah dan insaf...kamu masih muda"

    *kinrara juz around my neighbourhood

    BalasPadam
  72. kesian adik Nadia... tak patut orang kutuk dia, sampai 1000 hate comments plak tu...

    BalasPadam
  73. isu hott!!

    pape pun...pendidikan awal bermula drp rumah...

    setuju dgn mr.k..

    aku tak rasa mr.k buka aib orang (mcm org2 kt fb komen), ini sekadar untuk renungan bersama..

    ni baru tahun 2011, kalau 2015+++ nta mcm mana lak keadaan bdk2 zaman skrg...

    ni terasa nak nikah awal ni...hehe

    BalasPadam
  74. tp..tp..tp..kalo xde org hentam die, die leh berubah tak agak2??
    sbb die macam da sesat jauh...kalo bace sume entry die..

    hentam by words adalah sgt bertimbang rasa drp hentam mngikut hukum hudud..kn?

    lagi nk compared dgn hukuman dari Allah? sgt2 la jauh bezenye..die da besar..14 tahun da besar! bukan budak lagi! Die waras..sie ade akal..da besar n boleh berfikir..jika suma org sayang2 nasihat...im sure byk lagi kes camni akan berulang. nauzubillah

    BalasPadam
  75. rasa nya dia tak kan tertekan then rebel ke hape ke.. sbb die sgt2 berani mengaku dia dah tak ada dara...

    allahuakbar....dunia...dunia..

    BalasPadam
  76. pity her for having such a 'wonderful' life at young age...
    masa muda, buat tak ikut pemikiran yang betul tapi jangan salah faham mana tahu bila dia meningkat dewasa, dia lagi jadi baik... kita tak tahu whats coming ahead...

    BalasPadam
  77. aku rasa apa yg awan[is]cloud tu dah gtau tu sangat baik. aku rasa penulis blog tu sendiri dah tertekan dgn sume org maki dy. aku rasa better kita pk positif

    BalasPadam
  78. saya pun ada buat entry tentg ini..

    http://nikmatsyukur.blogspot.com/2011/06/pulanglah-ke-rumah-sayangi-keluarga.html

    huhu sgt kesian adik tu..tiada bimbingan dan kurg kasih syg mgkn...
    mnt izin follow erk...

    BalasPadam
  79. Nice entry, and good advise. Keep it up..!!

    BalasPadam
  80. hye mr k!i never know that u can write in this proper,well mannered post..i think it is so inspiring the way u write on this post.only.haha..terbaik mr k.kan bagus kalau semua post lain pun macam ni..keep it up ;)

    BalasPadam
  81. I agree with ur entry.
    if that girl did it with her bf yg obviously masih budak2 lagi, i say "wow kids these days sgt daring to experiment everything!!" hmm... social problem & media influence... masalah2~

    ajaran dan amalan dulu2/kuno zaman i & probably u dibesarkan lebih baik kn...

    BalasPadam
  82. bkn ka kta kena guna tangan dulu, baru mulut, baru kita benci dalam hati untuk mengelakkan benda mcm ni? kdg2 kita trasa kita xda kuasa, sbb mak bp skrg pantang tgk kita jentik anak dorg..off topic.
    klu dia t'tekan, nmpk sgt mslh tunjangnya apa, agama yg drg rs blh berubah2 m'gikut zaman.
    isu yang dianggap taboo, tp realiti yg sgt menakutkan.

    BalasPadam
  83. erk?? sal aku baca entry ni 2 kali?

    BalasPadam
  84. nice said.. errr aku macam bersalah ja hahahha

    BalasPadam
  85. aku percaya dia tak akan pernah rasa stress atau sampai nak suicide...dia sendiri lebih sarkastik...

    BalasPadam
  86. masyaallah.sedih lah kaum hawa mcm ni:(:(

    BalasPadam
  87. good one! :) i'm supporting your words. nasihat baik2. bnda baik sng nk terima. klu skali xjalan, byk kali la nasihatkn. but, from my view malaysian x ambil berat pasal jiran2. n that cause all the problems here.

    BalasPadam
  88. sian arr kat budakk tuh..ape la nak jadi ngan dunia sknagg... iskkk doa jekr laa yang ble buat skangg

    BalasPadam
  89. KALAU BLOG DIA ADE B.E TGH RUNNING SURE EARNING MENCANAK SKANG HAHA..ape la faedah mengaku dikhalayak umum benda cmni..apa yg die cube buktikan..semoga allah swt beri petunjuk pada kita semua menuju ke penghujung dunia...dunia akhir zaman..

    BalasPadam
  90. mungkin tak kena cara..lainkali guna cara yg lebih professional kut..ingat,kuasa blogger sgt kuat skrg..lagi2 org macam korang yg femes amos nih :)

    BalasPadam
  91. aku rasa budak tu tak kesah dah pasal diri sendiri..agak terkejut jgk bila tgk ramai sgt lelaki yg dia cinta,rind,kasih,sayang.. boleh pulak cakap pasal MARUAH DIRI? budak lagi.. sangat kesian..

    BalasPadam
  92. Hal2 yang macam ni la yang wat aku risau.. sebab aku ade adik form 4 yang mula nerjinak2 dialam perchentaan.. nak larang xboleh(sebab dulu time dating aku dok seret adik aku).. Kementerian Pembangunan Wanita kena la peka dengan kewujudan geng2 gadis tanpa dara ni. Kalau x dipantau, takut remaja lain ingat "i'm not a virgin, it's normal".. Pnadangan peribadi..

    BalasPadam
  93. Aku pelik sungguh. Mana pergi mak bapak dia? takkanlah tak pernah jengah anak sendiri? umur baru 14 couple macam tukar baju woooo~! aku tak rasa dia faham apa tu maksud maruah diri. ch-eh. =='

    BalasPadam
  94. This is what i called an excellent wise post... ^^ thumbs up...

    Moga anak² kita dilindungi dari perkara yg sebegini..Amiin

    BalasPadam
  95. ramainya org komen..smpai beratus2... respek la..


    er... tajuk die gempak sgt menyebab kan org tertarik nak baca, x kira laki ke pmpn...

    tp hg selitkan dengan teguran yg bernilai...

    tahniah...


    jom baca dan komen sini pula Bulan Rejab bulan haram. | ! !shahjiehan [dot] com ! !

    BalasPadam
  96. ala bnda da lepas, nak revert, nak undo pun dah tak boleh, yg nk maki hamun pehal? bila ada yg bckup pemaki tu laki menjadi la dorg, tu yg aku pun malas nk join community besar2... Mr K , aku tggu entri bru kau~ ;P

    BalasPadam
  97. ala...x pyhla mo ckp byk psl bnda ni lg, bnda sdh lpas,nasi sdh jd bubur...sdh basi pn...MR K, cpt2x la buat entry baru eh

    BalasPadam
  98. sbb tu saya kata generasi akan datang kene bg dia daya ketahanan tgg sket.

    sbb malu dah kurg. malu ni berkadar terus dgn iman. kalu iman naik, normalnya dia malu lebih. kalu iman kurg, dia kurg pemalu.

    org pemalu mmg dianggap masalah sosial sekarang. bila sorg pempuan malu bercakap ngan laki (tanpa urusan, just borak kosong angin), dia akan dikatakan..'apsal ko ni..open la sket, wat lagu ni x tau la bila nak mai jodoh'. begitu. lagi sedih bila mak ayah awal2 lagi dah suh anak pumpuan ni bergaul sket2, supaya leh bawak diri.

    leh bawak diri x sama ngan pandai bawak diri. leh bawak diri memungkinkan dia terpaksa jadi org lain, yang semestinya bukan beridentitikan akhlak islam utk masuk ngan masyarakat. pandai bawak diri maksudnya dia tetap ngan pendirian dia yg sahih, tp dia still jaga hubungan ngan org. tapi dia akan terus kata NO pada benda yg x betul. lantaklah org nak kata apa.

    budak mcm ni payah nak crk zaman ni. nampak gila-gila tp ada pendirian (budak lakilah). pemalu (bg pempuan). hakikatnya malu ni dua2 mau ada. laki dan pempuan. laki pemalu lagi payah cari. saya rasa ayah saya pemalu. sbb sampai skrg ayah saya mmg x berapa gemar sembang ngan makcik2 yang over ramah, kecuali mak saya. haha.

    rasulullah penah bersabda maksud lebih kurg, kalu x malu, buatlah apa yang kamu suka. so paham kan? tanpa rasa malu manusia tanpa dipaksa akan bukak aib sendiri.

    kesian lak kat budak tu. tu salah satu menunjukkan gak kegagalan mak ayah dia didik dia. (kalu mmg x didik). kalu dah didik, tu ujian la utk mak ayah dia.

    budak2 cm ni saya rasa nak attention kot. dia bkk aib utk dapat perhatian. baya2 tu mmg attention seeker sket. tp yes, kalu dia bertaubat, selagi x syirik, allah akan terima. itu janji allah.

    cuma kene pk cr bg dia nak taubat tu.

    fb ni bahaya la. seriyes. tambah kalu budak2 bawah umur. len kali leh gak bncgkan pasal fb lak.

    heh.

    BalasPadam
  99. ape yg naswan tu betol sgt2, jgn nak salah kan budak tu 100%. bile bnde camni dh berlaku, masyarakat kita terus sebok2 nak sedekah maki hamun scara percuma. kita perlu tgk punca n cari jln penyelesaian nya. tapi kdg2 tuh, bila mana seseorg tu nk insaf bertobat, ada lah mulut2 laser kutuk2. bajet baek la. ape la. ni la bangsa kita, tgk org lain maju, terus kritik. bkn nk sokong pun.....


    done

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.