Isnin, 27 Jun 2011

Adat vs Agama : Sebelum Kahwin (Langkah Bendul + Mandi Bunga.)

Assalamualaikum


Hello modern boys and urban tudung girls sekalian.

Korang perasan tak dari dulu sampai ke sekarang, banyak gila orang-orang melayu yang suka utamakan adat dari agama? Whaaaat? Korang tak perasan? Korang tahu tak kenapa korang tak perasan. Ya. Sebab ianya dah menjadi adat. Dan bila ianya menjadi adat, ianya dianggap 'normal' dan tidak bertentangan dengan Islam.

Langkah bendul

Korang tahu tak langkah bendul tu apa? Okay fine korang tahu. But I dont care aku nak bagi tahu jugak. Apa yang aku tahu definisi langkah bendul tu ada banyak. Dan yang paling femes adalah

"Kalau si adik perempuan kahwin dahulu berbanding si kakak, bakal suami si adik mesti bagi hadiah penghantaran untuk si akak sekali."

Wait, whaa? Apsal lak nak kena kasi ke kakak sekali. Just because dia lebih tua? Dia lebih tua dan dia sepatutnya kahwin dulu? So, konsepnya sama dengan orang lebih tua patut mati dahulu? Hello human. Just kerana dia lebih tua tak bermaksud dia akan mati dahulu. Sama lah juga dengan kalau dia lebih tua tak bermaksud dia akan kahwin lebih cepat berbanding adik-adik dia. Same concept. Itu semua jodoh. So yeah, langkah bendul ni tak sepatutnya wujud.

Mengikut adat orang Melayu:
  • Kalau si adik berkahwin dahulu sebelum kakak (langkah bendul), si kakak akan makin susah untuk dapat jodoh.
  • Kalau si adik kahwin dahulu sebelum kakak (langkah bendul), ianya adalah satu penghinaan terhadap si kakak dan kakak akan berasa terhina.

Look at the point pertama. Wow. WOW. Hebat gila doe bila jodoh si kakak now di tentukan oleh perkahwinan si adik. Yaaa tepat sekali. Setelah si adik berkahwin dahulu, Tuhan dah tak ada kuasa nak tentukan jodoh si kakak. Sebab tu la kalau si kakak lambat kahwin selepas si adik langkah bendul, kita patut blame si adik semata-mata. Correct!

"Oi si adik. Kau amat tak beradab sebab melangkah bendul. Aku kakak kamu. Aku patut kahwin dulu. Tapi di sebabkan kamu kahwin dulu lah jodoh aku tak sampai-sampai. Apa kamu pikir kamu seorang je yang horny? Tak guna."

See? Kerana adat, tanpa kita perasan, kita dah buat benda-benda yang syirik.


Tu belum kira lagi kalau still nak melangkah bendul which is kena bagi 'hadiah' kepada si kakak. Kalau si kakak mintak sehelai baju ke, kasut murah ke tak apa lah juga. Tapi kalau dia pi mintak bukan-bukan? Pulak tu, makcik-makcik zaman sekarang superb sikit nak-nak bila menghasut

"Ehh, bakal suami adik kamu tu bagi baju je sehelai? Kalau makcik lah, makcik mintak satu set rantai emas"

Then ada pulak suara mangkuk lain

"A'ah. Kalau mak cik pun macam tu juga. Tapi mak cik rasa, kalau mintak kereta Audi R8 pun best juga. Tak beradab lah kasi baju je sehelai. Hina sangat ke nak bagi baju sehelai?"

Tu baru orang luar. Belum di kalangan keluarga sendiri. Kena pulak dengan si emak yang gila. Wang hantaran pun dah mintak belas-belas ribu. Belum lagi bab mintak hantaran untuk melangkah bendul.

Aku ambil contoh. Si adik yang baik tu nak kahwin. Dia tu dah la baik. Comel, sopan santun pulak tu. Tapi kena pula kakak (tak pun emak) nya yang tak kahwin lagi tu mata duitan. Sekali dia mintak RM5000 kalau nak lagkah bedul. Perh, tak ke tu beban kan lelaki? Baik kahwin dgn kakaknya skali. Bak kata orang beli satu percuma satu. Alah, macam promosi penipu lah. "Hang bayar RM10,000 tuk minah ni, hang dapat kakaknya sekali kalau hang tambah lagi RM5,000." Haa baru RM 15 ribu dah dapat BELI dua bini. Okay lah tu. Win-win situation. Ye tak?

For me, adat langkah bendul adalah shit.  Benda-benda langkah bendul ni orang tak kisah pun kalau tak ada orang wujudkan. Seorang perempuan tu kadang-kadang tak kisah langsung kalau adik dia kahwin dulu. Tapi bila dah masyarakat sibuk nak UPkan isu langkah bendul, kakak yang tak terasa pun boleh tiba-tiba rasa malu.
So? Screw the adat-adat yang menyusahkan. Who cares about the adat kalau ia menyusahkan orang? Dan dalam bab jodoh, umur bukan pengukur. Bab langkah bendul ni tak patut diwujudkan pun. Seru dan jodoh tu semua kerja Tuhan. Kita hanya berusaha.


Mandi bunga dan amalam percepatkan jodoh.


Korang tahu tak apa masyarakat kita akan kata kalau kita tak kahwin-kahwin lagi? Ya, kita patut mandi bunga. Kalau ada makcik nampak je andartu yang tak kahwin-kahwin lagi, sure dia akan suruh andartu tu mandi bunga. Siap offer lagi nak ajar step-step mandi bunga tu macam mana.

Untuk orang yang tak tahu, ada certain mandi bunga haram sebab syirik dan ada certain mandi bunga adalah harus. Mandi bunga adalah tak haram kalau bunga yang di letakkan tu ada scientific proven which is terbukti dari segi logik dan saintifik. Tapi mandi bunga adalah syirik bila nak mandi dan tabur bunga tu, dia pi baca ayat-ayat pelik. Tung tung tung gebang gebang gebang. Puh puh. Then berharap dapat cepatkan jodoh. Ya, ya, ayat yang entah dari mana tapi orang melayu dok pakat sebut je. Then mula lah,

"Waa, tadikan ada mamat sebelah kampung tu nak tackle aku lah. Hebat gila mantera mandi bunga yang bomoh tua tu bagi aku."

Kalau korang perasan, bomoh palsu biasanya tak kahwin pun. Iye lah, siapa nak kahwin dengan penipu. Well, bomoh tu dari dulu sampai sekarang tak kahwin-kahwin lagi tapi ada hati claimed boleh cepatkan jodoh orang? Iya, masuk akal lah sangat. Tapi nak buat macam mana, orang Melayu kan suka percaya kat benda-benda tahyul ni. Dan memandangkan orang-orang melayu ni jenis percaya dengan benda-benda tahyul, sekali bomoh palsu tu ajak mandi bunga bersama-sama pun awek tu percaya. Well, mandi bunga dengan bomoh palsu? Are you nut? Bomoh-bomoh macam ni lah yang memalukan bomoh sebenar. Dan korang jangan lupa, dah berlambak dah kes awek-awek melayu yang kena tipu dengan bomoh palsu. Nak-nak bila bab nak buang saka dan buang sial. Masa proses nak buang tu, si bomoh palsu tu kata yang si perempuan tu kena buat seks dengan dia supaya dia dapat contact dengan saka / hantu di dalam badan awek tersebut. Real story. Brilliant bomoh! Stupid girl.

For your information, mandi bunga dengan meletakkan bunga-bunga tertentu mungkin boleh menyihatkan badan plus boleh melicinkan kulit. Tapi kalau dah mandi bunga yang datang bersama mantera-mantera pelik, itu adalah terlarang di dalam agama sebab itu adalah amat mensyirikkan.


Tapi kan, instead of you girls mandi bunga dengan bomoh palsu, baik you all mandi dengan aku. Kita pi cari jakuzi then kita taruk scrub yang ada jual kat Watson ke dalam jakuzi tu. Scrub-scrub kat Watson ada perisa epal, Aloe Vera dan macam-macam lagi lah. Lagi wangi dari bunga-bunga yang bomoh palsu tu kasi, tahu? Then kalau you girls malas nak scrub sendiri, tak apa jangan risau. I boley tulun scrub-scrub kan. Hehe.

Well, for your information, ada je adat orang melayu yang tak bertentangan dengan Islam. Malah ada adat yang Islam support.

Tapi sayangnya adat-adat yang terlarang lagi banyak dari adat-adat yang dibenarkan. Ni baru sikit, ada banyak lagi tau. Nanti ada sambungan untuk segmen ni. Ecececeh "segmen". Tapi itu lah. Orang Melayu amat pentingkan adat. Kalau kita tak ikut adat, dikatanya kita tak beradab. So, nak tak nak kena ikut juga lah adat-adat ni. Agama tu letak nombor dua pun tak apa asalkan adat dapat laksanakan. Ye tak mak cik mak cik Melayu tipikal sekalian?



72 ulasan:

  1. oooooooooooooohh

    1st barangkali

    BalasPadam
  2. hoho..
    yg langkah bendul tu sbenarnya x wajib pn dlm adat kita sbb tu bergantung pd budi bicara si kakak.. klu kakak x kesah,die takkan mintak ape2 hadiah..

    ape2 pon, bg hadiah utk si kakak just utk hormat die kot.. sbb si kakak malu adiknya kawin dulu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye betul..atleast untuk mnjaga hati kakak..tp takda la melampau smpai mntk audi..tu gile nmenye..

      Padam
    2. Nak malu knpe dh jodoh adik sampai dulu..ni takdir Yg Allah dah tentukan.

      Padam
  3. hehehehe. orang melayu kata biar mati anak, jangan mati adat.

    BalasPadam
  4. hhahahha..tak dinafikan org sekarang lebih tengok adat dari agama
    tapi bagi kama tak payah la nak ikut adat sangat..tak kemana pun..asalkan nikah secara sah dah memadai..=))

    BalasPadam
  5. Aku memang suka adat-adat ni. I mean in certain things, adat ni memang lah bagus, tapi sebagai penyeri lah. Bukan sebagai sesuatu untuk mengukur ke mana arah tuju kehidupan ni. Contohnya, majlis cukur jambul, memang lah penyeri sebab nak menyambut kelahiran bayi, tapi kalau membazir beribu-ribu semata majlis tu, tambah lagi dengan niat nak menunjuk kat orang kampun, lagi berdosa ada lah.

    BalasPadam
  6. memang haram kalau berlawanan dengan islam... mandi bunga tak salah. mandi jelah dgn bunga-bunga tuh. kasi badan wangi n berseri. kalau yg ada mantera berbagai tuh, tu yang salah.

    langkah bendul? nasib baik aku anak tunggal. so, lepasss.

    eh, sambung lagi ekh "segmen" ni?
    ^^

    BalasPadam
  7. aku nak mintak kete gak kat bakal adek ipar aku.hahahahahahahaha

    BalasPadam
  8. Yea, betul tu. zaman sekarang dah martabatkan adat dari agama. pelik betul. kalau kita si anak nak tegur mak bapak pasal ni. mungkin akan kena bebelan selama 100hari kot. mula lah cakap "mak dah lama makan garam dari kakak la".. memacam lah..

    dah benda tu dah jadi terbiasa dalam kehidupan kita. dah tak boleh nak perbetulkan dah.. bukannya salah. tapi benda tu semua akan rasut anak muda mempercayai adat yang macam macam tu..sampai generasi ke depan nanti. semua duk ikut adat tu. dah mak ayah still sayang dengan adat tu. pelik!

    betul tu. jodoh tak kira umur. dah memang jodoh dia dah datang. walau langkah bendul sekali pun akan kahwin. nak kena tunggu kakak cari bakal suami dlu? takkan camtu sekali kot semata mata nak ikut adat. malu sangat ke manusia zaman sekarang kalau tinggalkan adat kan?

    BalasPadam
  9. ooh...cyes baru tahu tak oke ek adat langkah bndul tu..tq for da info

    BalasPadam
  10. sanding, tepung tawar tu semua adat..

    BalasPadam
  11. tahu takpe..aku pernah cakap pasal langkah bendul ni sebab aku sendiri alami..dalam entri ni..LANGKAH BENDUL

    bg aku menda tu takde masalah besar pun kalau adik nak kawen dulu dari kakak..jodoh Allah yg tentukan kan?

    BalasPadam
  12. banyak benda yang menarik dalam masyarakat melayu ni kalau dikaji....antaranya ni lah, adat2 perkahwinan...aku pun selalu gak wat entri masyarakat ni, aku rasa silap kot peribahasa biar mati anak jangan mati adat tu...macam tak sesuai je...

    BalasPadam
  13. saya paling xsetuju dgn adat bersanding org melayu. dan hantaran2 tu jugak sebenarnya walaupun cantik tapi adalah annoying dan membazir

    BalasPadam
  14. aha..nama pon makcik..adat yang baik kte ambik la bro..yg buruk itu kita tinggalkan..tak gitu?

    BalasPadam
  15. aku setuju! tapi kadang2 tu org2 tua ni buat adat maybe xnak malukan seseorang tu..macam kes entri ni mungkin depa xnak malukan si kakak ni sebab adiknya yg kawen dulu...tapi tu lah, adat tu dah disalah gunakan kot...nie pendapat aku je la.. :)

    BalasPadam
  16. well..
    aku kene langkah bendul dgn adik aku..
    x de lar x kesah dan x de lar kesah mane pun.
    dah jodoh die sampai dulu, alhamdulillah , die dapat hubby aku dapat adik ipar.
    and yes,
    bakal adik ipar aku hadiah kan aku sepasang baju and cincin.
    bukan sebab terpaksa and bukan sebab aku yang minta ,
    tapi die kata ikhlas as penghargaan or hadiah untuk aku sebab terima die jadik adik ipar.
    well, kalau die tak bagi pun ,
    aku ttp terima die jadik adik iparkan..kan..
    nak kata syirik pun,
    i dunno.. bukan aku yang tentukan halal haram tapi boleh juga bende macam nie dikatakan adab berbudi bahasa. that doesn't mean yang kalau ko tak bagi ape2 kat bakal akka ipar yang ko langkah tu , ko x berbudi bahasa. it just the way you show your appreciation.




    yes! aku dapat cincin free bulan 9 nie .(^_^)

    BalasPadam
  17. hurm... org melayu ni da mengikatkan diri mereka dengan adat

    BalasPadam
  18. setuju jgak la...skang orng pntingkn adat dri agama...haiyak..

    BalasPadam
  19. bab mandi bunga sampai scrub-scrub tu tak tahan XD

    BalasPadam
  20. aku tak sokong adat yang melampau2..kadang2 beban je.

    BalasPadam
  21. I agree ! Banyak adat yang Melayu suka follow tanpa selidik dulu syirik ke tak. Haihh -.-
    Nice one =D

    BalasPadam
  22. cik abe marah2 ni nape . cik abe nk kawen dgn adeq yang langkah bendul ke ? hehehe

    BalasPadam
  23. ngeeee sokong.. bila agama letak tepi.. adat yang agung tinggi..

    BalasPadam
  24. saya pilih nyawa. k bye! muahahaha

    betol2. tp sy ase zmn skang ramai dah yg berfikiran modern. de lah sesetengah gol tua yg still mgamalkn adat2 nie.

    BalasPadam
  25. saye kakak yg baik. mak saye pn baik. xde pn demand2. adik ipar pn baik. so, kite terime cincin n bju ngn sukecite. XD

    BalasPadam
  26. TERBAEK..THE BEST..!!agree with you,,bro..=D

    BalasPadam
  27. "Tapi kan, instead of you girls mandi bunga dengan bomoh palsu, baik you all mandi dengan aku. Kita pi cari jakuzi then kita taruk scrub yang ada jual kat Watson ke dalam jakuzi tu. Scrub-scrub kat Watson ada perisa epal, Aloe Vera dan macam-macam lagi lah. Lagi wangi dari bunga-bunga yang bomoh palsu tu kasi, tahu? Then kalau you girls malas nak scrub sendiri, tak apa jangan risau. I boley tulun scrub-scrub kan. Hehe"

    Yeaaayy! Mr. K dah besar! Jom folo kawin jom! HAHA

    -tasnim-

    BalasPadam
  28. Assalamualaikum.

    Aku dulu yang kahwin paling awal dari Kakak & Abang aku.
    Tapi takdelah pulak nak bagi barang ke apa. Huhuhu.
    Takde timbul isu langkah bendul pun masa nak kahwin tu.
    Cuma ada lah sesetengah orang luar yg sibuk dok menghasut kakak & abang aku mintak laki aku bagi brg mahal2.
    Huhuhu.
    Nasib dorang ok je. Tak amik port pun.

    Aku penah jumpa kes mtk satu set brg kemas tu.
    Kawan aku nak kahwin. Langkah bendul dengan dua orang kakak.
    Dua-dua kakak mtk satu set brg kemas serba berdiri! =__=
    Menangis laki tu trpaksa usaha cari duit lagi nak beli semua tu.

    BalasPadam
  29. screw the makcik makcik. and kau gatal gila doh =="

    BalasPadam
  30. assalamualaikum. well aku agak setuju ngn kata2 ko mr.k. abg aku nak bertunang dlm 2 mggu. tp aku kesian ngan dy sbb kne pikir kata2 mak n makcik2 aku. kata mak aku, klau abg aku mcm wat xsungguh2 kat bakal tunang dy, nnt org akan buat kat adik2 prmpuan dy. plus bakal tunang dy ade kakak yg xkawin lg. n ade jgk bnde yg aku x stuju sgt2 ngn makcik aku. tp aku ckp dlm ati je. mau kne pelempang klau ckp dpn2. uuuu.

    BalasPadam
  31. sebab tu keluarnya pepatah..

    'biar mati anak jangan mati adat'.. yeahhh.. what the fish.. hahhaha!!~


    dan di sebabkan adat jugak la perempuan- perempuan semua tak boleh pinang lelaki.. malu katanya sebab perigi mencari timba..

    padahal zaman nabi dulu saidatina khadijah sendiri pon pi pinang nabi muhammad SAW..

    betul tak mr. k? kalau salah sila betulkan :)


    ^^

    BalasPadam
  32. kalo tak buat langkah bendul tu nnt org tua marah la bro

    BalasPadam
  33. cool. im the first commenter!!

    BalasPadam
  34. btol la tu. kalau si adik kawen dulu, mesti si kakak rasa diri tak berapa nak laku..kakakka

    actually kakak tu boleh cool lagi adik kawen dulu, tp bila org sekeliling yang bangang duk p cucuk-cucuk, memang terasa doe

    BalasPadam
  35. aku mkin nak adek aku kawen awl...
    so aku leh mntk macam2..yes3!!!

    BalasPadam
  36. saya support mr k. kalau adik saya langkah bendul, tak kisah pun, jodoh dia sampai dulu, nak buat camane, tunggu je la turn kita.haha. then, mandi bunga tu memang terang-terang syirik dah...

    eh, ade lagi satu adat yang saya tak berkenan, which is menepung tawar. ada orang cakap function dia tu untuk tolak bala. betul ke??

    BalasPadam
  37. kalo asek pk ekot adat lg lmbt la bleh kawen..kne pk hantaran ngn kos perkahwinan yang paling sikit 4 angka..xbleh langkah bentul la..
    kalau ekot islam,mudah je..menikah..dahulukn pe yg penting..

    BalasPadam
  38. haah kan , langkah bendul tu nk buat cmna , dah Allah tkdirkan .

    BalasPadam
  39. lame sangat . kalau macam tu lah , saya dengan rela hati bagi adik kawen dlu . boleh dapat audi r8 .HAHAHA

    BalasPadam
  40. bagus betul info bernas mcmni. so that anak2 muda tahu adat dan isitiadat yang mana patut tahu dan didahulukan.

    BalasPadam
  41. uhh... demmm... aku baru je layan perasaan kawan aku yang tahun depan adik bongsu dia bakal kawen... dia pening mak dia mintak macam2 plak skali dengan untuk dia dari bakal suami adik dia...

    aku pun start pikir... benda serba dua ni sangat la menyusahkan lebih2 lagi membe aku ni citer hantaran je dah bape... dengan barang2 serba 2 lagi...

    sian dowh laki tu...

    nasib baik la bakal suami adik dia tu kaya.

    BalasPadam
  42. eh lupa nak tambah.

    takyah cakap kawan aku tu laa...

    dulu abang aku pun sama gak... kawen ngan akak ipar aku... tapi barang2 hantaran semua double sebab akak kepada akak ipar aku blom kawen.

    nasib baik la jenis belanja sederhana je... kalo jenis belas-belas riban macam skang ni... mau pitam nak cekau sediakan duit.

    BalasPadam
  43. Emo nyeee.. haha. tp betul la. kalau tak ikut adat, semua dah pakat2 kawen dah skg ni. byk sgt adat melambatkan proses pernikahan. =.="

    BalasPadam
  44. aku rasa yang salahnya adat-adat yang orang melayu amalkan adalah bila adat tu menafikan konsep qada' dan qadar Allah... sekaligus membatalkan iman...

    but beneath tokok-tambah yang bukan-bukan tu, sebenarnya kebanyakan adat/pantang larang yg ada tu adalah bukti kehalusan dalam budaya, which is a good thing actually..

    orang perempuan ni kan sensitif, dan more often than not, bila adik kahwin dulu dari kakak, she might feel bad about herself (more often than not ye, bukan semestinye...) so, bagi hadiah sepersalinan ke ape ke, sebenarnya nak memujuk hati kakak tu je kot aku rase... tak kira lagi dia nak kena hadap orang kate, "oh, kakaknye dah banyak umur pun tak menikah lagi ye.."

    BalasPadam
  45. yeah.langkah bendul its only pada nama. tak ada apa effect pun. jodoh semua ketentuan tuhan. dah ditakdirkan jodoh adik dulu.

    nice.

    BalasPadam
  46. haha adat... adat syarat utama nk kahwin kne pandai masak bg pmpn tp klu ikt sunnahnya, lelaki yg kena masak. brp kerat je yg tahu psl ni?
    nan hado kot aku rs.

    BalasPadam
  47. pehh , aku macam nak bagi makcik kat kampung aku tu baca . tapi ntah reti baca ke tak . duhh ,

    BalasPadam
  48. haha~ on your face kt mak cik2 yang mengada demand lebih2 nak sangat ikutkan adat.

    BalasPadam
  49. Mr. K, tak boleh guna sistem buy 1 get 1. Tak boleh kan kahwin ngan adik, pakej termasuk kakak kalau langkah bendul..
    ahaha. tapi kalau adik dah mati, boleh ugut-ugut dah bayar 5000 kat kakak, dia kena salin tikar..
    wawawa ^^"

    BalasPadam
  50. itulah dia bile adat kuasai umat,
    sepatutnya hukum-hakam yg wajib kita taat,
    hidup berkat,dunia akhirat selamat.

    hai tok khairul..dah boleh kawen ni..pakar segala..

    BalasPadam
  51. biar mati ank, jangan mati adat bak kata orang2 tua. err.. sebenarnya, aku pon tak paham sangat apa relevannya wat camtu?

    BalasPadam
  52. salam...
    kak ak pung lakoh bendul gok..25 ribu hntarn yer wi, sumer org kate mahal.. ak xdop prasaan pong bak ak rase hok dlm surt khabar ad hok mhal ag(bdak2 ag mse tue..=D. ayoh ak dok wi yer nk bri hntarn ke kakak ak(2 org derr..), tp yer wi brg2 skit. hahahaha
    MUNG AD CALONG DOK AG?
    hahahah, meh jdi adik ipar ak, ke ganer?

    *yer=dia
    wi=beri

    BalasPadam
  53. akak aku pun langkah bendul gak
    tpi kak long aku x kesah pun .
    kluarge mntua akak aku yg lngkah bendul tu yg nak bagi . tu pun bg telekung je .
    elok la , dpt gune utk mende kebaikan .
    dri mntak cincin , duet uh g x berfaedah . org skang demand je lebey .

    BalasPadam
  54. itu lah,, banyak adat-adat yang diwujudkan dulu tak boleh dipakai,, tapi buad jugak.. nak ketepikan adat masa kawen pun t makcik2 bisng.. agama pulak x nak pikr.. (oke, saya kecik lagi..bagi pendapat je )

    BalasPadam
  55. good info!! meanrik~ seyes, 1st tyme aq bce dgn gigih spti nih..=))

    BalasPadam
  56. gatal jugak bomoh K ni.. x tahan ayat perenggan ke 3.. :)

    BalasPadam
  57. "Jangan jadi islam yg dimelayukan tp jadilah melayu yg diislamkan.

    BalasPadam
  58. langkah bendul tu depends lah pada kakak tu kalo dye nk mintak tapi berpada pada lah kot.

    heee,sempat lagi nyelit mandi bersama yerr.
    hehe

    BalasPadam
  59. hahaha ak bru je mtk kat bf adik ak. ak nk cincin mas putih 1 ;p

    BalasPadam
  60. "Oi si adik. Kau amat tak beradab sebab melangkah bendul. Aku kakak kamu. Aku patut kahwin dulu. Tapi di sebabkan kamu kahwin dulu lah jodoh aku tak sampai-sampai. Apa kamu pikir kamu seorang je yang horny? Tak guna."

    FTW.LMAO.

    BalasPadam
  61. adat or adab....
    mgkin pe yang sseorang tu buat mgkin trbaik ntuk dri dia tp bukan ntuk dri kita...
    dia yg memilih ntuk lbih mngikut adat ttpi bukan mngikut hkum yang ditetapkan...
    so pape pn kita spptutnya berbaik sngka dgn apa yang dia da buat...
    tak seharusnya kita sibuk mnghukum apa yg orang lain buat..
    kita ni cuma dpisahkan dgn stu garisan halus jewk..
    tak mustahil kita akan brtkar tmpat...
    renung-renung kan dn slamt beramal...=)

    BalasPadam
  62. Sentences Mr K sangat lah tak appropriate. Sila guna sentences yg baik supaya tak dapat DOSA!

    BalasPadam
  63. "Oi si adik. Kau amat tak beradab sebab melangkah bendul. Aku kakak kamu. Aku patut kahwin dulu. Tapi di sebabkan kamu kahwin dulu lah jodoh aku tak sampai-sampai. Apa kamu pikir kamu seorang je yang horny? Tak guna."
    LOL!

    Sadisnye. Kekdahnye aku ni lah si adik yg malang itu. Kakak meroyan-royan bergaduh2 bila dpt tahu pihak lelaki nak masuk meminang si adik. 6 tahun dah pihak lelaki tunggu si adik. Si kakaknye takde takde juge calonnye lagi nak bg lepas dulu. Jenuhlaaa nak menunggu. Umur si adik pun sikit lagi nak 30. Mati la nakkk oii nak menunggu. Nanges belakang almari...
    susah2 sgt, org laki apa payah, cari pompuan lain. Nanges lagi laaa aku belakang almari mereput terusss situ. 😭😭😭

    BalasPadam
  64. Saya ada soalan selain..kalau adik lelaki sorg kakak tu nak khawin dulu sebelom kakaknya.. sorg kakak kpd adik lelaki tu perlu meminta seperti langkah bendul di atas ke..????

    BalasPadam
  65. Finally someone point this out!! Rasa kalau kakak tu mintak iphone yang belum release lagi melampau tak?

    BalasPadam
  66. hurmm dpt bf bongsu... serabut,dye berkeras prinsip xkan kawin selagi kakak dye x kawin.. masalah btoi..tp dye ckp masa akan dtg dye akan pikir..maybe dye nk bg masa 3 taon..kalau kakak dye x kawin dye langkah bendol.. but im really worried.. sbb rase mcm nk move on.. bkn sbb nk kawin awal, nk jumpa je, tp dye pegang prinsip xnk bawa anak dara org ke hulu ke hilir dating slalu tu..xtaww nak percaya ke x..but risau masa akan dtg i moved on already.. sbb rase mcm tawar hati lak org keras hati ni..

    BalasPadam
  67. Adat sangat menyusahkan.

    Benda baik sepatutnya dipercepatkan tapi disebabkan hantaran jadi lambat, selagi belum cukup duit hantaran take boleh nikah.
    langkah bendul mak pihak perempuan mintak dekat pihak lelaki bagi cincin sebentuk dekat akak bakal isteri. Alaskan akak bukan biasa2 ada "degree".
    Apa kena mengena dengan degree!!!!!

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.