Sabtu, 18 Jun 2011

Kalau Dah Di Takdirkan Gagal. Kenapa Still Nak Berusaha? Ini Sebabnya.

Assalamualaikum


Whats up boys. And yeah, cute girls too. How is your life?

Well, di entry yang lepas, ada dua gadis tanya pasal jodoh dan takdir.... as below.

Betul ke jodoh tu 50-50 antara kita dengan Tuhan? Tak pernah dengar pun. Tapi kalau betul kita kena banyak berdoa lah kan? -Ayue dan Husna

Actually, bila aku kata 50-50, ianya bermaksud kita kena la seimbangkan antara usaha kita sendiri dengan ketentuan Tuhan. Sebab takdir actually boleh di ubah. Yuppp. Boleh di ubah


Wait. What? Takdir Boleh di Ubah? What The Shit Are You Talking About, Dude?
Pernah tak korang fikir satu benda yang kita selalu buat bila kawan kita sambut hari lahir? Yeah, wish birthday. Most of us akan kata:

Happy birthday, baby. Moga di panjangkan umur dan di murahkan rezeki.

Yeah, "dipanjangkan umur". Kita meminta supaya dia di panjangkan umur. Tapi bukan ke kita semua tahu yang tarikh kita mati dah di tetapkan di Luh mahfuz? Dah tu kenapa mintak di panjangkan umur lagi? Begitu juga dengan rezeki. Bukan ke rezeki kita dah tertulis? Think hunny, think. 


Actually, benda-benda seperti ini adalah agak susah untuk dibualkan. Dan hal-hal seperti takdir ini bug me like hell. Well, nak tanya segan. Iye lah. Siapa lah nak layan soalan budak yang bukan dari sekolah agama macam aku ni ye tak? So, after aku teringat balik pasal isu ni, I do some research. Aku tanya ayah aku then baca-baca buku, google article dan sebagainya. Dan ketika aku tengah layan blog sambil usha-usha awek, aku ada terjumpa satu article pasal takdir dan aku ada terjumpa sedikit pasal jodoh. Well, orang selalu kata 

"Jodoh tu dah di tetapkan. Apa yang kita perlu buat adalah tunggu. Kalau ada tu adalah.". 

And that is so wrong. Wrong. Wrong. Wrong and damn wrong. Tunggu jodoh tu betul. Tapi kalau dah bab tak nak berusaha langsung baik tak payah. Why? Sebab jodoh adalah satu takdir yang kita perlu usaha untuk melaksakannya.


God Dammit Mr K. Aku Tak Faham Lah.
Mari kita guna contoh yang mudah. Bayangkan takdir tu adalah sebuah plan untuk rumah 4 tingkat. Arkitek melakarkan plan rumah dengan cantik dan lengkap. Dan kontrektor pula akan membina rumah tu mengikut plan yang dilukis oleh artitek. Dan it is up to kontrektor lah nak bina rumah macam mana asalkan setiap sudut dan bentuk rumah tu mengikut kemahuan si arkitek. Kan? Ini adalah konsep yang sama dengan takdir. Tuhan melakar takdir dan up to kita lah macam mana kita nak laksanakan. Dan, andai kata kontrektor tengok rumah tu ada part yang boleh dia improve, dia akan pergi kepada artitek dan menyuarakan hasratnya tu. Kan? Begitu lah juga dengan kita. Bila kita mahukan sesuatu, kita berdoa beb. Dan tak terlupa juga, berusaha.

Sebab tu lah ada satu hadis yang berbunyi

Tidak boleh ditolak qadar Allah Taala melainkan doa. Dan tiada yang boleh memanjangkan umur melainkan membuat baik kepada ibubapa. (Riwayat Hakim, Ibnu Hibban dan Tarmizi).


Habis tu, aku baca blog kau hari-hari ni pun di kira takdir ke? 


Soalan yang paling famous di tanya adalah tentang perbuatan kita. Pernah tak korang terfikir

"Adakah segala perbuatan kita telah di takdirkan? Kita baca buku, berjalan, mesej awek, gayut dengan pakwe. Adakah itu semua dah di takdirkan?"

And, how about dosa dan pahala? Adakah dosa dan pahala tu juga dah ditakdirkan? Serta, pernah tak korang imagine apa yang korang akan jawab kalau ada orang kata

"Aku membunuh dan berbuat jahat sebab aku dah di takdirkan untuk berbuat macam tu. You cannot blame me mothafakka"

Actually, apa yang kita buat adalah pilihan kita sendiri. Pernah tak korang dengar ayat :
 "Allah tak akan ubah nasib sesuatu kaum kalau bukan dia yang ubah sendiri" 

Maksudnya di sini, kita ada kuasa untuk berusaha untuk mencapai masa depan kita dan apa yang kita nak. Masa hidup ni, up to you lah melakukan apa je yang korang mahu tetapi korang tak akan sekali-kali keluar dari takdir yang telah Allah tetapkan tanpa izinnya. Macam bunuh diri juga. Contohnya, korang di takdirkan hingga umur 60 tahun tapi korang mengambil tindakan membunuh diri sebab putus dengan pak we, then dengan izin Allah, sampai kat situ je lah umur korang.

Atau kalau korang susah nak faham, tengok graph di bawah.


Ya, ianya adalah graph untuk sebuah flow. Line hijau adalah takdir yang telah Allah lakarkan. Dan kita bebas untuk buat apa je yang kita nak dengan keizinan Tuhan (Line hitam). Tapi, andai kata kita ni Allah sayang, then kadang-kadang Allah kasi kita bencana / peristiwa / kemalangan supaya kita kembali kepada jalan yang betul . For example, korang minat course Kimia. Korang study kaw-kaw tapi still korang tak boleh lepas. And then korang failed (line merah). Based on that failed, korang berhenti ambil kos kimia dan masuk kos computer dan wallah, korang menjadi programmer yang terkenal dan kaya. That is a Welcome back. Which means, you back to the takdir where you supposed to be.

Please correct me if I am wrong.


So let get this into a very crystal clear situation. Bila masa sesuatu benda adalah pilihan sendiri dan bila masa ianya adalah takdir?

Takdir terbahagi kepada dua which is Takdir Mubram dan Takdir Mu'allaq. Takdir Mubram adalah takdir yang tetap dan tak boleh di ubah seperti kematian, umur dan sebagainya (Actually, tak ada siapa tahu pasal ni sebab apa yang tertulis di Luh Mahfuz tak ada siapa pun tahu). As for takdir Muallaq, ia adalah takdir based on usaha kita atau dengan kata lain, akibat dari perbuatan. For example, menjawab soalan final exam dan mengurat awek. Andai kata korang tak berusaha dan study, korang ingat korang boleh ke lulus dengan cemerlang? Kalau korang adalah genius, mungkin boleh. (Tapi kalau korang genius rasanya tak der la korang dok baca blog aku ni. HAHA. Okay okay joke.) I mean, yea Takdir Muallaq adalah suatu perkara yang implikasinya adalah based dari apa yang kita lakukan. Tapi andaikata kita tak study tetapi lulus dengan cemerlang gak, then itu adalah takdir.


Berkata Said bin Jubir dan Qatadah (rahimahullah)
"Allah SWT menghapus sesuatu hukum dan ditukar dengan hukum yang lain selepas itu Allah SWT memantapkannya (mubram)."
"Perubahan tersebut berlaku kepada hukum Syarak dan Fardhu, kemudian Allah SWT mantapkan (mubram). Setelah itu ia tidak akan berubah-ubah lagi."


So yeah. Ada takdir yang boleh di ubah dan ada takdir yang tak boleh di ubah. Certain takdir tu boleh di ubah dengan syarat korang berdoa while certain takdir lain, not. Dan bila cakap berdoa, bukannya bermaksud korang berdoa kaw kaw mintak panjang umur then hari-hari dok makan McD pastu tidur. Begitu juga dengan rezeki. Korang tak boleh berdoa pagi petang siang malam mintak dimurah kan rezeti tetapi korang dok main Dota setiap hari tanpa bekerja. No, setiap doa mestilah disertakan dengan usaha. Then baru lah bertawakkal.


Dah tu, macam mana pula dengan jodoh? 


Actually, aku pernah dengar yang perkataan "Jodoh" tu sendiri tak ada pun dalam Al-Quran. Aku tak pasti aku baca mana tetapi katanya perkataan "jodoh" tu memang tak pernah wujud pun (Correct me kalau aku salah). So, aku try lah kaji pasal ni. And yes antara benda yang paling berkait dengan jodoh yang ada didalam Al-Quran adalah "Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik". Yeah, itu janji Allah. Maksudnya, kalau kita NAK jodoh yang baik, kita kena la jadi baik. Dan ingat, Nabi kita sendiri pun suruh kita memilih pasangan kita kan?
Dengan kata lain, pilihan yang kita buat adalah kehendak kita. Tetapi ianya berlaku dengan keizinan Tuhan.   

Korang boleh tengok video di bawah.








Sebab tu lah ada orang berdoa minta dipercepatkan jodoh. Sebab tu lah ada juga orang yang kata:
Kita hanya berusaha, dan up to Allah lah untuk mengizinkan (menentukan)

So, sila lah berusaha dan berdoa serta jangan bergantung kepada takdir semata-mata. Sebab certain takdir boleh di ubah dengan izin Tuhan. Masalahnya, kita tak tahu apa takdir kita dan which takdir yang boleh di ubah. Then, that is why lah kita kena berusaha. Cuba korang fikir. Andai kata korang ni terpikat kat lelaki handsome muka ala-ala korean. Then apa korang akan buat? Duduk dalam bilik seharian and baca blog Mr K sambil berharap jodoh tu akan datang bergolek?

Memang andartu ah.

Aku ambil masa lebih 4 hari untuk siapkan entry ni. So aku harap apa yang aku tulis tu dah betul. Apa pun, kalau ada salah dan silap di entry ni, sila bagi tahu. Dan sorry kalau entry ni agak membosankan.

Sumber rujukan:
HarunYahya.com (Siapa baca Hlovate mesti kenal)
QuranSunnah.com
NasbunNuraini
IslamicLearningMaterials.com
Halaqah.net
AkuPercaya.com 
MForum
HidayaResearch.com
Ustaz Azhar (Facebook) - Ceramah Videonya. (Isu buat jahat adalah takdir)
Video Dr Asri (Isu jodoh)
Konsep Kontrektor dan Arkitek - Penulis Majalah Solusi.
Dan bermacam-macam lagi rujukan yang aku malas nak cari balik. 



131 ulasan:

  1. thanks for this entry..
    lega rasa nya..
    doa + usaha = tawakal..

    BalasPadam
  2. bukan stakat jodoh je..apepun dalam hidup ni kite kena usaha dan tawakal..insyaallah ada jalan di hadapan..:)

    BalasPadam
  3. ko pernah terfikir ke nak jadi pakar motivasi?

    BalasPadam
  4. hyep..kay =)

    kay nnti aku baca lagi ski ye..



    (knp muka aku rasa mcm tegang jee..)

    BalasPadam
  5. thanks

    nice entry.
    really help me di saat aku menyalahkan takdir aku sendiri..


    huhu..

    BalasPadam
  6. Aku baru teringat mural kat dinding sekolah dulu. Dia tulis "Usaha tangga kejayaan"

    BalasPadam
  7. good post!
    like!

    BalasPadam
  8. yeah, tak usaha tak kemana. tapi kalau dah usaha tak boleh jugak, diri sendiri lah kena kuat. muhasabah diri balik. ada lah tu silap kat mana mana.


    errrr

    BalasPadam
  9. yeah, tak usaha tak kemana. tapi kalau dah usaha tak boleh jugak, diri sendiri lah kena kuat. muhasabah diri balik. ada lah tu silap kat mana mana.


    errrr

    BalasPadam
  10. thoughtful habis.

    BalasPadam
  11. bguz entry ni mmberi kesedaran kpd org2 yg mls na brusha dan hnya mnghrpkn apa yg diaorng nak dtg brgolek ats riba je. kalau mahu jdoh yg baik harus brusha ubah diri sndiri dlu dan tawakal agr yg dsukai itu juga suka kita krna Allah bukn nafsu smata-mata :)

    BalasPadam
  12. assalamualaikum..
    good one.
    sgt2 berilmiah dan berguna.

    bertambah ilmu aku hari ni =)

    BalasPadam
  13. ok...entri ni sgt berat..x boleh nk dgr lagu mse bace kalo x, nnt confuse... thanks Mr.K for the research n observations~!

    BalasPadam
  14. mr.k,aku suke entry ko kali ni..gud job bro..keep up the good work:)

    BalasPadam
  15. like en3 nie...btol2 takdir boleh diubah kalau berusaha...4 hri ek berbaloi i baca he3

    BalasPadam
  16. nice written mr.k! ^^
    inna memang tabik la awak la sebab buat research pasal perkara nie...
    well, mula2 tu agak confius juga bca pasal entry nie. tp bila da bca smpai abis, alhamdulillah boleh fhm juga pasal konsep takdir & jodoh nie..^^

    BalasPadam
  17. That is soooooooooo true






























































    Takdir itu adalah apa yang telah berlaku. Semua perkara yang berlaku sama ada telah terjadi atau belum terjadi adalah ketetapan Allah.

    Ada beza takdir dan ketetapan Allah.









    That's all. Sorry for spamming

    BalasPadam
  18. tak pernah dengar plak before this pasal dua jenis takdir tu. nice one. but how kalau situasi mcm ni(jodoh)

    kita dah usaha utk cari pasangan kita dgn cara ber-couple. but 5kali couple 5 kali putus. so cane tu? at last, kita akan lose hope gak kan and tawar hati utk mencari yg baru. dan statement " jodoh tu di tgn tuhan, kalau ada jodoh tu adalah" paling kena time2 camni.

    dan end up nye kita hanya menunggu dn terus menunggu agar ada miracle happened(jumpe mr charming and ajak kawen) so, boleh mr K ulas sket?

    BalasPadam
  19. I trust this -> "Jodoh pertemuan, ajal maut smua di tangan tuhan."

    Kalau namanya Jodoh,Gaduh-gaduh patpuluhlapan tahun pun,still akan brsama juga kan?--"

    BalasPadam
  20. terbaik dudes.. yup awal2 aku ragu2 gak entry ni..tapi last2 ko dah jelaskan balik...

    betul.. sape2 yg further study pasal islam ni,akan tahu bahawa taqdir ada dua jenis,yg leh ubah dan x bleh..

    yg xleh ubah tu..let it be lah.. dah sampai masa,ia akan jadi la..

    tapi berkenaan yg bleh ubah tu,kita perlu berusaha..contoh exam, maybe takdir mengatakan kita fail,tapi kalau kita rajin study dan berusaha,x mustahil takdir tu akan berubah..

    tapi dalam masa yg sama,kita kena ingat bahawa segala apa pun yg berlaku,adalah dengan kehendaknya

    nice one bro :D

    BalasPadam
  21. wowwwwwwwww.

    Mr K tolong doakan jodoh aku yg skrg ni berkekalan yek.Aku doakan kau kawen dengan Siti Saleha hihi.

    BalasPadam
  22. i see.
    aku setuju part based on 2 jenis takdir tu.
    yang aku tahu based on takdir yang boleh diubah tu ialah kejayaan seeorang tu.

    part jodoh tu memang Allah dah tetapkan.
    dengan siapa kita kahwin, kita sendiri pun tak tahu.
    tapi kalau diam macam batu pun macam mana jodoh nak datang.
    nama pun manusia biasa.
    takkan nak tunggu jodoh jatuh dari langit kot.

    kalau aku tanya sekalipun dengan siapa aku akan kahwin sure takde sorang pun yang boleh jawab.

    btw. nice entry. banyak research and effort kau untuk entri ni. tak sia sia aku tunggu.

    BalasPadam
  23. kurang paham la entri mr.k ni :(.....tapi lepas tengok video dr.asri baru paham skit.

    BalasPadam
  24. betul tu mr. k. kalau pasal jodoh ni,memang kita sendiri yang kena usaha. tapi usaha tu bukanla bermaksud kena tulis nombor telefon kat pintu tandas awam bagai. mungkin kita boleh banyakkan pergi ke majlis ke,ikut parents pegi ziarah sedara mara ke. lepas tu kita back to the concept where lelaki yang baik untuk wanita yang baik and vice versa. bentuk la peribadi kita then lelaki/perempuan yang baik will come to you. insyaAllah

    BalasPadam
  25. http://zuriamani.blogspot.com/2011/05/allah-has-already-written-our-jodoh-but.html

    why dont u try this?

    and wht do u think.

    BalasPadam
  26. Mr K,just nak clear kan tentang 'moga dipanjangkan umur' tu.


    Sebenarnya ayat tu tak bermaksud umur kita,kita mintak dilanjutkan sebab umur kita memang dah kita janji dengan tuhan sekian sekian.Dipanjangkan umur tu maksudnya selepas ketiadaan si mati tu.Kalau dah bertahun si mati itu mati tapi orang still ingat dan still rasa dia ada itulah maksud sebenar doa 'moga dipanjangkan umur'



    :)

    BalasPadam
  27. akhirnye trjawab persoalan dlm otak gua..

    BalasPadam
  28. hah . entry nih baguss sangat . mintak isi sikit mrK ! ^^'

    BalasPadam
  29. alhamdulillah ..suka2..jazakallahkhair..

    BalasPadam
  30. beb,aku nak tanya.aku ambik chemical engineer.ni kira memang dah tercatat kat luh mahfuz ke aku akan jadi engineer?ke ni pilihan aku?serius cnfius doh.

    BalasPadam
  31. entry best!
    ade dalam hadis jugak pasal bende neh

    BalasPadam
  32. Dude,aku sokong point kau.. memang kita berhak ubah takdir dengan doa and usaha,then tawakal.. it also apply on jodoh, kalau xda jodoh, means memang xda la walaupon dah usaha..

    BalasPadam
  33. you did a great job.

    BalasPadam
  34. terbaik lah...entry yg sgt baik n snang nk phm..sirius aku ska..

    p/s : ptot pon hg pnya entry ni hebat gilos.smpe thp tuh skali hg buat research.fuhh!thumbs up bro!!

    BalasPadam
  35. thanx q for the information Mr K

    BalasPadam
  36. heyyyy aku lah gadis yang tanya tuh!!!haha!


    eh, Mr K,baguslah ko, wat entry betul2 wat research bukan hentam kromo jer, ssh orang nak put effort kt sesebuah entry cam k. keep it up.


    nway, Mr. K tu nama kete aku.haha!

    BalasPadam
  37. Assalamualaikum:)

    Dulu ustazah pernah cakap, kalau kita berusaha, boleh ubah takdir. Tapi soal ajal maut tu, memang tak boleh ubah lahh.

    Two thumbs up for this entri Mr K :)

    BalasPadam
  38. @Capa - Tak.

    @Sabon - Maksudnya kau nak berhenti berusaha?

    @Anonymous 6.36 - Dalam entry tu pun dia suruh berdoa dan berusaha bila bab jodoh.

    @Mamat - Pernah buat solat istikharah sblm ambil kos tu?

    BalasPadam
  39. Harun yahya :)

    btw, apa yang kita pilih itu adalah takdir kita. so, buat la pilihan dengan mohon petunjuk dr Allah. :)

    BalasPadam
  40. hoho!mcm buat assignment da.hahaha.siap ade rujukan lg.bdw,thumbs up for u.great job mr K! :D

    BalasPadam
  41. mothafakka.?

    kay ak msih tak phm psai ex: korang minat course Kimia. Korang study kaw-kaw tapi still korang tak boleh lepas. And then korang failed (line merah). Based on that failed, korang berhenti ambil kos kimia dan masuk kos computer dan wallah, korang menjadi programmer yang terkenal dan kaya. That is a Welcome back. Which means, you back to the takdir where you supposed to be.

    .?

    eh kay..ak nk g cari jodoh aku..#muhahahaaa~

    BalasPadam
  42. one word for u Mr. K.
    ------> thanx. :)

    BalasPadam
  43. boleh tak kalau tiba bab jodoh, aku nk berdoa.
    aku taknak cari. nnt aku slah pilih aku yg merana. hah

    BalasPadam
  44. fuhh , u take for 4 days to type this entry ?
    bravo man .
    mm , nk ckp pn tk tahu sngt tp btol la , kna ad usaha . lau duk kt tgga tggu org minang je mmg tk la kan . haha

    BalasPadam
  45. suke entri nih. ade certain perkara dlm idup kita boleh ubah dengan usaha dan doa. insyaAllah, doa yg baik dari org yg baik mmpu ubah takdir yg lebih baik buat kite. nice job MR K! :))

    BalasPadam
  46. :)

    usaha kita ke arah jodoh yang baik, berubah jadi baik...kira usaha lah tu.

    :)

    BalasPadam
  47. sumpah smart gila klau ulas sebutir sebutir, doh.


    btw, lama dah ko tak buat entri forwarded message. kan.?

    BalasPadam
  48. mr k, well done for wut u did.. memang betul lah ape yang mr.k state dlm entry nie..jadoh tu semememangnya allah dah tetapkan, tapi tak de ape dlm dunia ni yang datang secara terus pada kite tanpa usaha kan?mcm tu juga lah jodoh, klau kite nak jodoh yang baik, so, kite mesti berusaha untuk perkara tu..insyaallaah..allah mendengar doa kita...

    BalasPadam
  49. thanks for this entry mr. k

    thanks sebab susah payah buat entry ni sampai 4hari. thankyouuu :))

    BalasPadam
  50. Mr K, are u sure..still nak jadi engineer?

    Otak kanan kamu bole buat duit. DUIT.MONEY.DUIT.MONEY.DUIT.MONEY.

    what are u waiting for?

    -tasnim-

    BalasPadam
  51. haha , mengongnye

    "Aku membunuh dan berbuat jahat sebab aku dah di takdirkan untuk berbuat macam tu. You cannot blame me mothafakka"

    kalau sume bunuh2 tu takdir xde la dosa pahala . ish ish .

    BalasPadam
  52. thanks Mr K. aku memang sejak azali confuse pasal takdir. sebab banyak benda yang jadi dalam hidup aku ni aku confuse, pilihan aku ke, pilihan Allah?


    benda first yg buat aku rasa takdir ni is a complicated issue ialah aku kuar MRSM masa form 1. masa tu haih rasa susahnya dunia. adakah takdir aku kat asrama ikut pilihan orang? atau kat rumah ikut pilihan aku? yang mana pilihan Allah?


    kalau aku kuar MRSM pastu result sucks, adakah itu takdir atau kesan daripada tindakan aku? ataupun kalau mmg takdir aku berjaya, mana-mana pun sama? baru 13 tahun dah pening time tu.


    since then sikit-sikit aku akan terfikir, takdir tuhan atau kita yg tentukan? sikit-sikit what if this is what Allah wants? what if what i want, but opposed by others, is what Allah wants? but what if what wanted by others and opposed by me, is what fated?


    kadang-kadang aku rasa ada keputusan aku yang ubah hidup aku, mungkin aku pilih jalan yang salah, dah tersimpang jauh daripada takdir yg Allah dah tentukan, jalan yg betul.


    mungkin kalau aku pergi kiri, aku sampai. tapi sebab aku pergi kanan, maka aku tak sampai-sampai. is there such things?



    atau mungkin memang betul graph kau tu. garis hitam akan sentiasa kembali kepada garis hijau, takkan jauh dari situ. and aku rasa lega, sebab InsyaAllah apa-apa aku pilih pasni, takkan jauh daripada apa yang Allah nak untuk aku.




    eh apa aku merepek. ksorrybai.

    BalasPadam
  53. jap. aku ada soalan.


    1. aku nak SPM. ya aku tau aku kena study *pasni*. tapi, apa course yang aku nak pilih pun aku taktau. course, kerjaya, benda duniawi ni, Allah dah tetapkan ke aku yang kena fikir sendiri? cuba kalau aku salah pilih? cuba kalau aku nak jadi penulis macam aku berangan, tapi semua orang suruh jadi doktor? aku rasa dah sampai masa aku fikir sebenarnya.


    aku tau akan ada satu point nanti yang buat aku fikir, mana satu pilihan yg buat aku berjaya. kejayaan ada banyak jenis dan banyak punca. semua tu Allah tetapkan ke, suka hati kita je?


    k aku buat kau pening.



    2. bukan soalan, tapi aku pernah dengar/baca yang


    jodoh memang takdir, Allah je yang tau. sebab tu ada orang cerai berai, sebab jodoh pendek atau salah jodoh aku taktau.

    tapi sebab jodoh tu takdir lah, kita akan sayang dekat orang tu.


    walaupun teruk mana, buruk mana, sebab jodoh, tu semua kita tak nampak. sebab Allah bagi kita rasa cinta tu.




    kserioussorrybai.

    BalasPadam
  54. @Keretapi - Sebab tu lah adanya solat istikharah. Ramai kata kalau kita nak kahwin je kena buat solat istikharah padahal semua benda pun kalau boleh kita kena buat solat tu. Why? Sebab tuhan tahu apa yang lebih baik.

    1. Fikirkan sendiri. Sebab tu la kadang-kadang ada bencana supaya kita pulang ke takdir yang tak boleh di elak.

    Dan bab ni dah di terangkan dalam video ustaz Azhar. Link vid tu ada kat source kat bawah entry ni.

    @Tasnim - Nope. Dah hilang dah cita2 nak jadi engineer. Now just nak habis kan study dan sambung course lain.

    BalasPadam
  55. tapikan, psl jodoh nie laki yg kena berusaha lebih btol x btol x? pompuan bley lek2 siket kan:P

    BalasPadam
  56. Been a silent reader before this. But I particularly like this entry. I love the fact that u did research before writing a serious and complicated issue like this and acknowledging the sources you read. Some people often just blurt out as they please. An open minded writing yet guided by religious facts. Congrates.

    BalasPadam
  57. woaaa tq Mr.K cos jawab pertanyaan aku. Actually mmg aku tak pernah terpikir pon bab2 takdir ni actually boleh diubah and pasal wish birthday tu mmg contoh yg sgt jelas buat org paham.mmg dlu ak pon pikir bende yg sme which is bialah jodoh tu dtg sndiri. maybe mind still budak2 so ape org ckp tulah yg kite ikut. rite

    p/s: ko xnak jadi engineer? whyyyy?? -.- aku nk jadi arkitek tapi rezeki mcm xde jee =.='

    BalasPadam
  58. Assalamualaikum Mr.K,

    Seriously entry kau ni mmg betul2 kena batang hidung aku.Haha...

    By d way,aku ni sorang pelajar science stream.Aku ni kiranya anak harapan keluargalah sbb aku study kat sekolah bdk pandai n bapa aku harap sgt aku jadi doktor.

    D problem is,aku langsung takde minat langsung dalam course ni.Since aku kecil lagi,aku nak jadi penulis n my father knew that.Tpi dia tak bagi coz he said penulis ni takde future.Klau nak buat sampingan bolehlah.

    Ok,yg tu aku bleh accept lgi.At least I still can continue with my dream,although without d support.N aku pun dah berjaya memulakan langkah awal,n aku sgt happy.

    But yg jdi msalahnya adalah aliran yg aku ikut skrg.Otak aku ni mmg xbleh terima segala benda chemis,fizik,add math semua ni.I can't handle this.Setiap kali exam mesti fail punya subjek2 tu n aku rsa depressed sgt.

    Lgi tambah msalah adalah my friends' behaviour.Diorang anggap mcm kalau tak ambil bdg science stream dunia ni mcm nak kiamat n semua budak tu confirm xde future pnya.Huh,bergelegak otak aku dibuatnya.Mmg susah kan dikelilingi budak2 yang terlampau pandai ni.

    Now,prestasi study aku turun mendadak.As I say,very bad.Tak sama mcm PMR dulu.Plus pula study d skolah aku yg thap bestari ni buat aku rsa pressure sgt.Bapak aku pun dah start bising.Aku pun dh try usaha tpi mmg xbleh.

    So,what's ur opinion?

    BalasPadam
  59. ok. got it!!

    thanx for sharing mr.k

    BalasPadam
  60. berbalik kpd comment yg lepas

    nak berhenti berusaha? sort of.

    BalasPadam
  61. muke ala-ala korea?hehe,,suke..
    btw,nice artical,
    ape yg kita doa mesti disertakan dgn usaha pas2 brulah tawakal :)

    BalasPadam
  62. nice one khairul..:D

    BalasPadam
  63. hi there i have followed your blog and i hope you can follow me back..you have a very nice blog here and see you on my blog ya! cheers

    BalasPadam
  64. assalamualaikum..

    "Takdir terbahagi kepada dua which is Takdir Mubram dan Takdir Mu'allaq. Takdir Mubram adalah takdir yang tetap dan tak boleh di ubah seperti kematian, umur dan sebagainya. As for takdir Muallaq, ia adalah takdir based on usaha kita atau dengan kata lain, akibat dari perbuatan."

    sy quote balik.... pembetulan, umur dan kematian itu boleh diubah dengan doa.....sebab itu lah dikatakan doa itu senjata org mukmin...

    Allah tidak akan mengubah sesuatu kaum itu melainkn mrk mengubahnya sndri.... terima kasih utk entry..... :)

    BalasPadam
  65. kalo dah sumer taqdir je ape gune tuhan bagi akal dan nafsu..

    BalasPadam
  66. umm..ya..takdir/destiny..ya..it's true..we can change our destiny..sbb itu la usaha itu tangga kejayaan..am i right??

    JOdoh??well...i do believe in jodoh..but as woman myself..i dun think it is applicable for us to actually go n find our jodoh...i know..women n men is equal and yes..am not goin to argue that sumtimes women shud make the move to shake the men right??i agree...but i hav an advise for women out there..please don't start..let men start....i mean...it is lumrah dunia..guys love the chase but not being chase..;)

    therefore as a women, i do believe in hav faith when it comes to jodoh...it does not mean i hav to wait at home for it to come but i do think a woman shud just live her life, meeting people and insyallah...one day..jodoh itu dtg..;)

    BalasPadam
  67. kite xboleh na hlg takdir.p kite bole mengawalnyer supaye mnjadi lbey baik.am i right?

    BalasPadam
  68. mr.K...what the great entry...
    mula2 tjuk mcm tuk usaha tgge kjyaan..
    tak penah tpikir pon tg jodoh dan takdir ni...
    and u keep me wondering la...
    *r u married..?
    kuikuikui...=b

    BalasPadam
  69. so, da ada calon ke belum Mr K?

    BalasPadam
  70. ape yang nak ditulis dah ditulis oleh @MissLittleViolet . just nak tambah sikit . first time rasa Mr. K sangat sweet . :)

    BalasPadam
  71. juz wanna smile :)) really helped me out..alhamdulillah

    BalasPadam
  72. terbaik ah mr. K.. abis kalau dah berusaha, dah doa, dah plan nak kawen bila masa btul-btul sesuai, hubungan dengan si pakwe tu dah direstui sebelum ni, tapi bila da plan tiba-tiba ditentang family.. adakah tu petunjuk si dia bukan takdir kita? ape punye soalan da..

    BalasPadam
  73. a million thanks sbb buat entry ni mr. k :) baru faham apa itu takdir :) yg penting usaha da n tawakal :)

    BalasPadam
  74. org nk tnye sket mr.k,
    kan usia ni trgolong dalam takdir mubram..
    dats mean org yg wish "hppy brthday,smoga dpnjang kn umur" kire cam useless ke?

    BalasPadam
  75. best entry ni... stuju dgn statement ni.. "setiap doa mestilah disertakan dengan usaha. Then baru lah bertawakkal" ^__^

    BalasPadam
  76. i can read this entry again n again..and every time i read, it boost my motivation..thanks for the entry..

    b

    BalasPadam
  77. pehh. terbaek la, siap ade diagram :) mr.K, aku ade terbaca yg org kutuk kau tak layak tulis entry pasal agama tu. ah persetankan je dia. sebab aku rase info2 pasal agama dari blog mcm kau ni la yg remaja2 (mcm aku ni) suke nak bace dari blog2 tazkirah lain yg kaku n too straight forward pastu susah nak faham. ok teruskan menulis info2 ceni, sgt membantu

    BalasPadam
  78. @crazy_wizard
    setau ak.,umur dgn mase kematian tu,x bleh diubah.,btul la kate mr.k..
    cume kite digalakkan mohon pnjg umur coz kite sendiri tak tau bile kite mati.n then.waktu kematian mmg x bleh diubah..x silap ak..
    "Allah takkan mlmbatkan atau mmpercepatkan ajal seseorg itu"
    yg bleh doa adlh CARA kite mati..biar kite doa, kite mati dlm keadaan jasad yg elok.,badan x bersepai sbb eksiden.

    merapu skjp.okbai

    BalasPadam
  79. thx mr.k..nice entry..x boleh miss setiap entry mr.k ni.hehe..x rmi yg tau takdir ni boleh diubah ngan doa. masa kecik2 dlu sy nah terpikir, kenapa la org jht tu ditakdirkan jadi jht.knp ALLAH takdirkan hidup dia utk jd jht..cm x adilkn. tp bile dah bsr pnjg bru tau yg hidup kita adlh pilihan kita. tapi jadi or x something tu, up to ALLAH. =)

    BalasPadam
  80. Rukun Iman yg ke 6 tu percaye pada qada' dan qadar..
    Qada' tu takdir yg tak boleh diubah.
    Qadar tu takdir yg boleh diubah..
    Ni ape yang ustazah aku pernah cakap dulu..

    BalasPadam
  81. hye mr. k..blog ni not bad gak..da lama follow tp x pnh komen pun..byknye info..ambik kt ne..

    BalasPadam
  82. nice entry Mr.K.. Mesti ko pening nak menjawab soalan2 tu..hahahaha

    By the way, aku pernah dengar yang pasal wish panjang umur tu bukan la bermaksud umur tu bertambah setahun atau lebih dari yg telah di tetapkan tp lebih kepada mendoakan seseorang itu agar dapat memanfaatkan umurnya dgn sebaiknya.

    lebih kurang maksud macam komen rathiqah azmira rosli la

    BalasPadam
  83. 1. Tuhan Maha Mengetahui. Dari sekecil-kecil benda sekalipun. Dia tak buat dunia, buat bulan bintang, buat sungai segala-galanya kemudian bagi kat manusia untuk manusia fikir sendiri macamana nak mengurus alam ni - bencana yang melanda alam ni semuanya disebabkan manusia....tidak. Adakah keputusan yang manusia nak buat tu Allah tak tahu? Allah tahu segala-galanya.

    Tapi hebatnya Allah, jika seseorang itu melakukan sesuatu amalan, baik atau buruk, seseorang itu akan benar-benar merasakan amalan itu adalah kehendak dia sendiri. Itulah sebabnya di akhirat kelak kalau dia masuk neraka, dia tak boleh mempersoalkan Tuhan dengan mengatakan Tuhanlah yang menyebabkan dia membuat amalan jahat dan dia pun masuk neraka, sebaliknya dia sendiri akan menyesali dengan sedalam-dalam penyesalan atas apa yang dia lakukan.

    The Messenger of Allah was once sitting with a wooden stick in his hand with which he was scraping the ground. He raised his head and said:

    "There is none of you except that his place has been assigned either in the Hell-Fire or in Paradise."

    The Companions, may Allah be pleased with them, said: "O Allah's Messenger why should we carry on doing good deeds then? Shall we not be dependent (on al-Qadr) and give up actions?" The Prophet, peace be upon him, said:

    "No, but rather carry on doing good deeds, for every person will find easy (to do) the deeds which will lead him to the place he has been created for." [Sahih Muslim]


    Dan kita juga tak tahu kat mana tempat kita nanti sebab,

    ".....Demi Allah Yang tiada Tuhan melainkanNya,
    sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli syurga, sehingga jarak antaranya dan syurga tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli neraka lalu dia memasuki neraka. Dan sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli neraka, sehingga jarak antaranya dengan neraka tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli syurga lalu dia memasuki syurga."
    (Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan al-lmam Muslim)
    boleh rujuk hadis keempat daripada buku Hadis 40 Imam Nawawi

    Tak tahu macam mana nak cakap, tapi kalau Mr. K maksudkan daripada artikel ni yang manusia tu boleh buat pilihan, kemudian Allah buat keputusan based on pilihan kita....saya rasa itu tak betul.

    Kita ni siapa untuk fikir apa yang Allah lakukan adalah bergantung kepada apa yang kita lakukan? Sebab sebenarnya dari awal lagi, segala apa yang kita lakukan, Allah dah tahu semuanya. jangan salah faham, saya tak cakap pasal usaha, sebab usaha itu perlu dan akan melibatkan perbincangan lain pulak.

    BalasPadam
  84. 2.Takdir yang boleh diubah dan takdir yang tak boleh diubah. Kalau ada hadis yang sahih cakap kita boleh ubah takdir dengan doa, kita kena terima. Tapi kita kena ingat jugak yang taqdirkan kita untuk berdoa pada asal-asalnya pun Allah jugak.
    Takdir yang tak boleh diubah contohnya mati, hari kiamat misalnya. Means, kita doa macam mana pun, manusia tetap akan mati. Hari kiamat tetap akan berlaku. Itulah apa yang saya faham kalau nak kaitkan dengan konsep takdir boleh dan tak boleh diubah seperti mana yang Mr. K cakap dan juga pernah diajar dalam buku teks pendidikan islam masa zaman saya belajar dulu.


    3. Sebenarnya Mr. k, ayat "Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik" itu ada orang tafsir bukan janji Allah, tapi hanya sekadar panduan untuk manusia membuat keputusan.

    Sebab kalau nak kata janji Allah, ada je perempuan yang baik kahwin dengan lelaki jahat. Isteri Firaun orang yang beriman, tapi dia ditakdirkan kahwin dengan Firaun. Kalau ayat itu adalah janji Tuhan, kenapa jadi macam tu...adakah Tuhan tu memungkiri janji Dia...tidak. Mustahil Allah akan memungkiri janji-Nya.

    Memang tak ada perkatan jodoh dalam al-quran, dan bila kita sebut jodoh, ia lebih dikaitkan dengan rezeki. Jodoh is one of rezeki...kalau tak silap Dr. Masyitah atau Dr. Fadzilah Kamsah yg cakap macam ni.


    4. Allah memang dah tetapkan hukum alam, sunnatullah...dan ketetapan tu tak akan berubah. Di sini letaknya usaha. Macamana nak dapat anak kalau tak kahwin? Macamana nak dapat beras kalau tak tanam padi? Dan perbincangan pasal usaha ni topik lain...ada jugak hadis2 dan ayat Al-Quran yang lain...

    Saya harap tulisan saya ni tak membawa apa-apa keburukan, bukan untuk menyalahkan atau apa...saya hanya nak bagitau apa yang saya belajar. Harap Mr. K boleh berikan pertimbangan. Kalau Mr. K balas komen saya ni sila hantar salinan ke eril_xpert@yahoo.com in case saya tak terbaca komen balasan Mr. K kat blog ni.

    Sumber kebanyakannya diambil dari http://www.sunnahonline.com/library/beliefs/0072.htm
    tapi ada jugak sumber2 lain yang pernah saya baca sebelum ni...jadi malas nak cari balik....

    BalasPadam
  85. memang bagus topik yang diperbincangkan ni... tapi memang bila difikirkan dengan memtik sumber-sumber yang berkaitan... ada kebenaran juga yang di berikan oleh Maher.

    Akan cuba untuk mendalami dan memahami topik ini dengan lebih mendalam...satu pengetahuan baru yang jarang dikupas oleh kebanyakan orang...

    BalasPadam
  86. nice entry. ^_^
    n yes...memg certain boleh ubah n certain x boleh ubah tp...ada kala nye tetap boleh berubah dgn doa kita.
    semua ketetapan Allah itu benar.. jika kita menjadi seorang guru..maka itu ketetapan Allah. begitu juga jika kita menjadi seorang pencuri..itu juga ketetapan Allah.tp HARAM utk kita sandarkan keburukan itu kepada Allah.

    "yang baik itu datang dari Allah, manakala yang buruk itu adalah kelemahan diri sendiri"

    apabila berlaku suatu yang buruk atau musibah pada diri kita, HARAM kita sebut .." dah TAKDIR ALLAH"
    sebab?? itu kelemahan diri sendiri.
    sebab?? kita boleh BERUSAHA untuk tidak berlaku nya perkara itu SELAIN daripada perkara yang memang kita tak boleh elak spt gempa bumi++.
    kalau kemalangan..jika kita berhati2..insyaAllah, selamat.
    *sory tersalah kata.
    ini yang saya belajar agama kelmarin.
    moge kita mendapat rahmat Allah.
    terima kasih.

    BalasPadam
  87. awesome post. aku agree.
    ko berpengetahuan then ko share. i respect that.

    tapi asal suke mencarut.

    haha

    salam.

    BalasPadam
  88. great mr k,sebab:
    1. biar pun bukan sekolah agama tp entry ni da cukup baik.
    (p/s: hati2 kalaw pilih hadis. sebab hadis ni ada yg doif.. which is hadis yg lemah jd x ble diamalkan) payah juga nak terang sebab Mr K kena blajar juga ulum hadis
    2. x dapat jodoh di dunia janganlah risau .. berimanlah kepada Allah dgn sebenar-benar iman. kelak di syurga insya allah bertemu dgn jodoh yg kekal.. kan..
    p/s: :) smoga mr k dapat jodoh yg terbaek buat anda. dan berkahwin pd masa yg terbaik buat anda dan jodoh. hehe V

    BalasPadam
  89. Dear Mr.k,

    aku bukan pembaca kental blog kau tapi aku akan baca jugak sekali-sekala dan banyak kali aku tak bersetuju tapi for me you give a pretty good arguments.

    Aku bekas budak sekolah agama tapi tu bukan kredit untuk aku bash orang. it just maybe ada certain things, i can grasp easily when it comes about islam.

    about this article (since this is my 1st comment here), aku rasa part yang graph tu ada sedikit kekeliruan. aku malas nak cerita panjang2 dekat comment box ni sbb limited space but dearly suggesting this artikel for your reference:

    http://saifulislam.com/9423

    that's all. cheers bro!

    BalasPadam
  90. @Feeya - Benda ni simple. Kalau kita tak termasukkan bab takdir pun, cuba fikir, nak tak kau kerja bidang yang based on science? Rasanya macam tak minat. Well, most of the time bila tak minat, tak akan pergi jauh.

    BalasPadam
  91. dude,stupid govt already starting to block sum web,u should start to change your saving file onto another web,please make a backup dude,ortiva to all hackers!!

    BalasPadam
  92. ko suka baca hlovate?yang masuk dengan aku cuma sweet sour,yang len xbleh even da try banyak kali,maybe sbb naluri lelaki aku yang kuat sgt,damn egois,cant helped,bwahaha..bkn anym,tp pemerhati

    BalasPadam
  93. Thanks weh, sangat membantu dalam situasi aku sekarang.

    Nice entry. Gigih kau buat ye. Thumbs up!

    BalasPadam
  94. salam Mr.K, well said! salute for ur effort ;) definitely worth for us to read & i assume u have better knowledge on this after a thorough research..thanx a lot! =)

    BalasPadam
  95. selain usaha, aku percaya kuasa doa sangat kuat. kalau kita mintak dengan tuhan tiap tiap kali lepas solat 5x sehari, insyaAllah sooner or later kita akan dapat. berusaha dan berdoalah.

    BalasPadam
  96. http://fidoodidooo.blogspot.com/2011/06/jom-usha-senarai-blog-yang-bakal-di.html

    BalasPadam
  97. good one. thumbs up.

    btw, aku ada curi info sket dr sini. minta dihalalkan.

    BalasPadam
  98. salam mr. k. good article. xpi ade satu soklan. blh ke kte pikir yg klo kte d'jodohkan ngn seseorang: "no matter what happens, fate will drawn us together" kinda thing?

    BalasPadam
  99. assalamualaikum..
    first,nice entry! hav l0t of information..
    tjawab sudah pers0alan yg salu bmain difikiran..prs0alan yg prnah mncetuskn prgaduhn btween my partner n me..
    thanks a lot Mr.K :)

    BalasPadam
  100. daya imaginasi yg tinggi..
    ayat yg mudah difahami..
    keep it up mr.k

    thankz 4 da info...=)

    BalasPadam
  101. takdir muallaq ek, bagusla entry, jom mr K, kite mula berkenalan nak x? samat hari raya

    BalasPadam
  102. I loveeeeeeee this article! Thumbs up mr k! U're back.. :D N thanks pulihkn smgt sy.. Alhamdulillah.

    BalasPadam
  103. thanks!! i love to read ur article. interesting.. terus kan lah usahamu.. May Allah Bless u always. (^_^)

    BalasPadam
  104. aku pnh dengar nama ni, tapi ini first time aku datang sini..

    anyway, nice artikel..

    1 kupasan yang menarik...

    teruskan usaha anda sebagai seorang muslim..

    BalasPadam
  105. terbaik mr. k..
    aku google pasal jenis-jenis takdir, then aku jumpe blog kau..

    nice entry..

    BalasPadam
  106. sgt bertenaga untuk dibaca...
    sbnrnya pasal jodoh tu..
    "boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia terbaik bagi mu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia buruk bagimu " (al-Baqarah ayat 216)
    byk kan berdoa untuk semua ini...itulah usaha..

    BalasPadam
  107. SUBHANAALLAH, BANGGA RASANYA DPT ILMU DARI SEORANG YANG SEMPOI...THNX 4 UR RESEARCH AND MAKE IT SIMPLE 4 ME TO UNDERSTAND IT...BY THE WAY...YG BWH NI SGT LAWAK..HAHAHA

    "Andai kata korang ni terpikat kat lelaki handsome muka ala-ala korean. Then apa korang akan buat? Duduk dalam bilik seharian and baca blog Mr K sambil berharap jodoh tu akan datang bergolek?

    Memang andartu ah."

    BalasPadam
  108. Kagum ngan ko,der!4hari=one article yg segini+research bagai..btw,sempoi ko yg buat entri ko deboom!congwatez,yee!

    BalasPadam
  109. k,........ko x belasah da ke k9999?

    BalasPadam
  110. just nak tnye.. katekan kan lah arkitek melakar rumah teres je.. tp kontraktor nk bina rumah banglo.. tp sebab grand plan rumah teres.. camne2 pun usaha.. tetap yg siap rumah teres?? so cmne tu?

    BalasPadam
  111. Assalammualaikum khairul , kat sini aku cuma tak faham pasal usaha ja okay contoh nak sesuatu kita berdoa dan usaha lepastu tawakal, mcm mana pasal jodoh kita suka seseorang tapi dia tak kenai kita langsung dan tak penah terpikir pun yang orng yang mcm kita nie hidup dalam bumi Allah nie,mcm crush la dan harap dia jodoh kita lepastu kita kenala berdoa ,usaha dan tawakal, okay berdoa dengan tawakal aku boleh buat lagi bab usaha kalau untuk berubah jadi yang terbaik untuk seseorang tu boleh tapi nak pe habaq kat dia yang aku suka dia memmng bukan aku laaa sampai bila2 aku takan buat sebb aku perempuan melainkan dia akan bgtau sendiri kat aku, boleh tak tlong explain tang usaha tu mcm mana kalau soal jodoh tu...thank you untuk research hang mmng superb...... laa

    BalasPadam
  112. Assalammualaikum khairul okay bila kita nakkan sesuatu kita kenala berdoa, usaha dan tawakal, mcm tu jugak jodoh okay manusia sibuk pikiaq pasal jodoh nak buat mcm mana dah fitrah manusia tapi kenala pandai kawal kan tapi kalau bab jodoh , okay kita suka kat seseorang yang mana dia tak kenai pon kita pon dan dia pon tak tau ada orng mcm kita wujud kita ja yg dok syok sendiqi , snng cakap crush kita laa... lpastu kita harap dia jodoh kita lpastu dah namanya nak sesuatu mesti la kena mintak kat Allah, okay kita berdoa, usaha dan tawakal okay kalau bab berdoa dengan tawakal kita masih boleh buat tapi bab usaha nieh kalau dari segi konteks untuk jadi yang terbaik atau ubah diri menjadi yang terbaik pada seseorang tu boleh lagi insya allah aku boleh cuba buat demi ALLAH tapi bab nak pe habaq kat dia yang aku suka dia mmng tak pasai la aku nak pe habaq tambah orang perempuan malu dia mmng tak tau nak cakap laaa sampai ke sudah la tak cakap laaa okay research hang mmng superb terima kasih banyak yaaaa .....

    BalasPadam
  113. wahhh....by the way, jodoh is more on takdir..usaha tu perlu jugak..tapi takdir tu lagi kuat..kalau kite usaha bagai nak rak pun..kalau dia bukan jodoh kite takkan ke mana..lagi satu kena ingat..lelaki yg meluahkan perasaan cinta pada seorg wanita tapi pada masa tu dia tak bersedia utk berkahwin itu namanya menganiaya..ibn qayyim..penganiayaan terhadap perasaan adalah lagi teruk aniaya berkaitan harta..nak tau lebih lanjut bacalah buku "tarbiyyah paling sentap..best buku ni..hehe

    BalasPadam
  114. "Allah tak akan ubah nasib sesuatu kaum kalau bukan dia yang ubah sendiri"

    “Sesungguhnya Allah tidak merubah ‘apa-apa/keadaan yang ada pada suatu kaum’ (ma bi qoumin), hingga mereka mengubah apa-apa/keadaan yang ada pada jiwa-jiwa mereka (ma bi anfusihim).’

    Itulah masalahnya. Terjemahannya. ‘Apa-apa yang ada/keadaan yang ada pada jiwa-jiwa mereka’, diterjemahkan jadi ‘keadaan diri mereka sendiri’.

    Itulah sebabnya, pemahamannya jadi, ‘kalau saya mengubah diri, maka saya bisa!’. Padahal artinya adalah, ‘Kalau saya mengubah jiwa saya, maka Allah pun akan memperbaiki keadaan/kondisi saya’.

    Sumber : https://suluk.wordpress.com/2015/03/15/allah-tidak-mengubah-keadaan-suatu-kaum-sampai-mereka/

    BalasPadam
  115. such a good entry.. really innteresting..

    Rukun Iman yang ke-6 iaitu pecaya kepada qada dan qadar. Percaya dan yakin dengan sepenuh hati bahwa Allah SWT telah menentukan tentang segala sesuatu bagi makhluknya. Menurut istilah Islam, qadha adalah ketetapan Allah sejak azali yang bersesuaian dengan iradah-Nya tentang segala sesuatu yang berkenan dengan makhluk. Qadar menurut bahasa pula adalah kepastian, peraturan, ukuran. Orang yang beriman kepada qadha dan qadar, apabila mendapat keberuntungan, maka ia akan bersyukur, karena keberuntungan itu merupakan nikmat Allah yang harus disyukuri. Sebaliknya apabila terkena musibah maka ia akan sabar.

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.