Ahad, 19 Jun 2011

Kenangan Ber- Chatting di mIRC.

Assalamualaikum


Zaman aku muda-muda dulu. Aku tak tau sangat pasal internet. Tapi apa yang aku tahu, masa tu dah start phenomena ber-"chatting". Sana sini semua orang dok cakap pasal chatting. Dan isu "Chatting membawa ketagihan" telah berleluasa dengan jayanya. So setiap kali aku dengar pasal isu "chatting" aku pun terfikir, "Apa chatting tu sebenarnya? Bahaya sangat ke benda tu?". At the first place aku ingatkan chatting tu adalah suatu aktiviti outdoor seperti berjogging dan sebagainya. And then baru lah aku tau yang chatting ni adalah satu aktiviti yang membosankan. (Biasalah, sebelum kita minat, semua benda membosankan)

And then, masa aku form 1 or something like that, ayah aku start pasang internet di rumah aku. Masa tu dail up lagi. Setiap kali nak masuk internet tu akan ada bunyi macam "Teeeeeeek. Tenet. Tenet. Tenet. Tek. Tek. Tek, Tek. Tuuuuuuuuuut." Then baru lah connect. Kira bising gila ah setiap kali nak main internet tu.

Actually korang masih boleh dengar bunyi ni. Caranya, restart modem korang then dengar ikut ganggang telephone. Bunyi dia still sama tapi slow.


And then, antara benda pertama yang abang aku install adalah mIRC. Ya, mIRC adalah satu software yang famous gila yang di gunakan untuk bercatting. Dan kalau korang nak tahu, mIRC telah mencipta satu revolusi men-tackle awek yang lead kepada zaman sekarang. Stepnya? Mudah je. Dengan kata lain, sesiapa yang login ke mIRC pasti akan buat benda seperti di bawah.

  1. Belek-belek room best kat mIRC
  2. Jumpa room yang di penuhi dengan awek macam #Gadis (Padahal lelaki gatal je ramai dalam room tu)
  3. Usha awek yang ada nama-nama comel - BabyComel or SitiAyuYangComel or something like that
  4. Tegur - Start perbualan dengan "Male/21/KL/Horny" (Padahal umur baru belas-belas.)
  5. Mintak URL Friendster / Myspace. (Myspace serious kenangan. Teringat kat awek bernama Erina Erlianna)
  6. Mintak nombor phone rumah. (Dulu tak semua orang ada handphone)
  7. Next level.

So yeah, itu lah gaya orang-orang main mIRC dulu-dulu. Tapikan, masa first time aku nak chatting tu aku takut tau. Iye lah, aku mana biasa dengan perempuan. Aku jugak tak tau nak start perbualan macam mana. Sure akan jadi kekok habis. So, aku letakkan ibu jari dan jari telunjuk kat dagu sambil berfikir. Then aku dapat satu brilliant idea.

Apa idea aku? Ini ideanya.
  1. Aku register MIRC
  2. Menyamar jadi perempuan
  3. Berkenalan dengan perempuan
  4. Mengaku lesbian
  5. Mintak nombor phone
  6. Bila dah dpt phone, ngurat habis-habisan
  7. Then baru la bagi tahu yang aku ni lelaki.

See? Brilliant! Well, korang mungkin tertanya "Kenapa nak menyamar jadi perempuan dan lesbian bagai? Kenapa tak jadi lelaki je?" Err. Actually jawapannya adalah sebab aku dulu pelik sikit. Masa aku observe classmate perempuan aku, aku nampak perempuan mostly hanya bercakap dengan perempuan je. Then aku ingatkan kat internet pun macam tu juga. Thats why la aku menyamar jadi perempuan supaya diaorang bercakap dengan aku... Alaa, you girls macam ah korang tak pernah menyamar jadi lelaki sebab nak berkawan dengan lelaki.

Tolong arrr cakap korang pernah.


Then aku menyamarlah jadi perempuan. Tapi masalahnya, aku tak tau nak letak nama apa. Fikir-fikir then aku letak nama Siti. Bila aku letak nama Siti aku berharap ah akan ada perempuan tegur unruk berkawan. Tapi malangnya lelaki lak datang. Perempuan sorang pun tak der. Dan korang faham lah ayat lapuk lelaki yang macam "Haii nak berkenalan boleh?" Ewww. Kemudian aku tegur mana-mana perempuan, tapi.. tak ada sorang pun perempuan yang reply pun private chat aku. Tak guna.

Then bila dah give up, aku letak la nama aku sendiri which is Amilin. Well actually aku tak tau la pulak yang Amilin tu adalah nama yang macam perempuan sikit. (Sikit je okay) Bila dah nama macam perempuan. Lagi lah ramai lelaki private chat. Maklum lah, "Amilin" tu kan nama comel. Heyy don't play-play with my name okay. "Khairul Amilin." is a great name. Kalau korang dengar perkataan "Khairul" tu bunyinya amat ganas while Amilin bunyinya amat comel. Thus it makes it as the cutest name ever. Tu belum kira bila di gabungkan dalam satu ayat seperti "Khairul Amilin's Lisa Surihani.". Khairul Amilin + Lisa Surihani = Perfect. What? What? Yusry? Ew. Please. Don't.

Then aku nak start la kacau seorang dua awek. Kat dunia internet, senang je nak kenal awek-awek comel ni. Caranya dengan tengok nama dan tingkah laku dieorang. Kalau nama dia nampak comel jee then dia macam jual-jual mahal, haaa comel lah tu. Tapi kalau nama dia terlebih perasan macam "BabyComelPalingAyu" then kat Public Chat dia macam gatal biroh sangap tu memang obvious ah dia desperate nak dapat belaian lelaki. Perempuan lawa macam my Siti Saleha pun kalau dah desperate memang tak akan nampak lawa. Note that.

Well, aku dan dunia chatting kat mIRC ni tak ada lah lama mana. Nak kata hari-hari bukak pun tak. Kalau internet rosak tak dapat chatting pun tak der hal. Tapi kalau blog, perh. Sehari tak dapat online dan menulis, rasa macam gian je.


Apa pun, kalau aku dah kahwin dan ada anak, aku tak akan kasi anak aku main mIRC tu. Sebab kalau korang nak tahu, room yang macam #awek dan #gadis tu sebenarnya tak dernya ramai dengan perempuan. Then kat mIRC tu memang banyak gila ah orang horny. Room-room lucah pun banyak. Biasanya di penuhi dengan lelaki yang kesunyian je. Kalau ada perempuan pun, dioarang mungkin lelaki yang menyamar jadi perempuan. And aku boleh kata 99.9% dari mereka adalah lelaki gatal yang kesunyian. 99.9% je tau. Yang selebihnya baik. Ehem.

So, how many of you guys yang sempat merasa kegemilangan mIRC? Ada kenangan kena tipu? Nama PrinceCharming tapi bila add Friendster tengok macam PuteraKatak?



89 ulasan:

  1. zaman dulu....act, budak zaman 90an untung sebab rasa revolusi teknologi....dari mirc smpai la ke tweeter skang ni...=)

    BalasPadam
  2. fuhh,,

    ahahaha, aku still main mirc sampai sekarang, tapi alhamdulillah, server2 yang aku jumpa mostly tak berkaitan dengan horny segala bagai..

    BalasPadam
  3. aku tak penah pon tau cmna nak chatting ngan MIRC. haha.. sampai passpm br ada tenet kat uma..mmg tak sempat la zaman tu..

    BalasPadam
  4. Sempat jugak, zaman kegemilangan lah tuh kan. Pakai nick ape pon dah lupa. Tapi memang laki kat situ semua gatal macam hape je...hahaha...tapi tuh semua kenangan kot, leh citer kat anak nanti..kih3

    BalasPadam
  5. tak pernah masuk MiRC..zaman aku main tutor.com.my..oh, dan..
    tak pernah menyamar jadi lelaki untuk kawan dengan laki...=.=

    BalasPadam
  6. nice entry mr K..

    BalasPadam
  7. idea lesbian best . haha . caya la khairul ~

    BalasPadam
  8. hahaha..nostalgia nye weh! aku kenal miRC ni masa aku form 4..asal online je msti ade yg tegur..."asl please?"..memula ak inagt asl=asal..padahal age/sex/location..hakhakhak..lawak oh bile ingat2 balik..;p

    BalasPadam
  9. mIRC..byk kenangan..ak start type laju sbb iRC la..hehe..ada ja #aweks kt iRC..hg ja x reti cari..hehe

    BalasPadam
  10. hey..name my fren sebijik cam kamu..
    khairul amilin.=)
    tp rasenye ejaan amilin die laen sket.huhu

    BalasPadam
  11. dulu slalu jgk main chattingg..tapi kejap jerk..tiap kali chatting dpt yg x berjenis..hahaha..

    BalasPadam
  12. haha. aku dulu stat chatting pun tym form 1. aku guna nama puteri katak. wakakaka. cam bangang jek. =="

    tapi tu sume zaman aku belum dewasa. chatting ni takde ape2 faedah pun sebenarnya.

    BalasPadam
  13. hahah tk prnh main pun . time kita zman myspace la .

    BalasPadam
  14. khairul amilin..yes its a great name :)

    BalasPadam
  15. zmn yG dh lame b'lalu pergi..
    zmn ni r zmn mengasah ayt nk usha awex..
    haha..:D

    BalasPadam
  16. xpernah lak merasa zman miRC tu...budak kampung la katekan..:P

    BalasPadam
  17. satu pengakuan yang tak di jangka . haha :)

    BalasPadam
  18. wah hebat mr.k siap menyamar jadi permpuan. haha dlu slalu lepak room kampung. mmg meriah. remaja zaman kite je laluinye. remaja zaman skrg, tak tau pon mirc tu ape -_-

    BalasPadam
  19. mIRC..?
    siyesly ni fes time sy dgr..
    klo mse sy dlu yg femes ofcoz la ym..
    siyesly agak ketagih dok chating2..

    ~smpai skrg still chatlg , tp xde la macam dlu..
    :)

    BalasPadam
  20. peh. fom one dah pegang internet. kompom banyak luka lama XD

    BalasPadam
  21. memang tak pernah rasa pon mirc ni.. kelakar.. start kenal internet sejak pandai main fb. kuno tak? haha :D

    BalasPadam
  22. Salam Siti Amilin. apa kabar? :)

    BalasPadam
  23. aku layan dooo mirc tp ak masuk room chat dak skola ak.. hehehhehe... yg llain tkt nk msuk sbb penuh gila... nama pelik2...

    BalasPadam
  24. Ahaha... siap mnyamar jd lesbian bagai.. huhu..

    BalasPadam
  25. iskk..teringat zaman mIRC dulu
    lawaks aa =)

    BalasPadam
  26. walaweyh,,,
    hahaha..

    aku tak pernah seyh menyamar jadik lelaki..
    hohoho..

    dasat arr ko

    BalasPadam
  27. haha. layan mirc start form 4. kot. pastu aiyoo ketagih.. keje pegi cc je lepas sekolah. tapi memang banyak mamat2 yang nak sembang lucah. eww! takde benda lain ke nak cite? teringat dua channel yang paling popular, kampung dengan mamak. nostalgia giler.. haha!

    p/s: khairul amilin? what a nice name.. jujur oke, bukan membodek, menganjing jauh sekali. hehehe.. seriously, nice name!

    BalasPadam
  28. haha nice entry.. kt ym pun sama la.. ramai giler lelaki horny..nyampah pun ada..

    BalasPadam
  29. Hahaha. I was part of the history weh. aku dlu buh nama Rosalinda lah apalah, gila ramai laki tegur.victory gila rasa. ingt lagi time nk connect dgn modem, kena tekup dgn bantal sbb bising, pastu laju je login mirc. hahahahah. terbaek lu bro memory cmni. haha

    BalasPadam
  30. oh aku mirc waktu darjah 5. sekali je. kira aku s,pat la merasai kegemilangan mirc, a/s/l semua tuh. hahah

    BalasPadam
  31. @OSK Gurl - Amat2 beruntung sebab boleh nampak revolusi yang amat ketara.

    @Akoo - Dia double 'L'?

    @Joe - Hai joe.

    @Azeela - Good for you.

    @Ena - Aku dak kampung gak.

    @Red - Amat-amat banyak. Haha.

    BalasPadam
  32. aku sekali je kot gune mIRC tu. sekali je.

    pastu malas nak layan sebab aku kenal ICQ dengan yahoo mesengger. bahahahaha...

    pengalaman mIRC yang paling takleh blah penah aku ada ialah.............

    kene marah dengan arwah ayah aku sebab hari2 ade je makhluk lelaki call umah nak cakap ngan aku yang aku sendiri tatau mana asal usul mereka. tau ah nama aku sedap...

    punya la musyikil sapa punya keja bagi no fon umah ngan nama aku... rupanya sepupu aku doh. uwaaaa.... tak pasal je aku yang kene marah...

    lepas 2-3 tahun baru dia ngaku tu seme keje dier. patut ah kdg2 bile weekend pas balik dari cc je... dalam pukul 11-12 malam camtu tercongok je jadi penunggu tepi telepon kat tingkat atas dekat ngan bilik aku.

    huhuhu...

    BalasPadam
  33. pilih nyawa atau comment??? hoho aku pilih atau jer hahaha,,,

    erm x pernahmain mirc hahaha tgok kawan jer pernah hahaa... masa kat cc ahaha gila dia dibuat nye bila sornag mamat tegur dia haahaha... ish2

    BalasPadam
  34. aku mula berjinak ngan mirC ni masa aku form 1. pastu nak ngorat yang umur 18 thn ke atas. tgk, kecik2 dah pandai tau aku nih. kih3x...

    BalasPadam
  35. serious kenangan gila..masa awal2 sblm mIRC, chat gna tutor.com.my tu dulu..siap ter'kawan' dengan sorang smpai skrang still kawan kot..memori betul..
    bab menyamar tu..dulu pnh menyamar gak jadi lelaki tapi bukan sbb nak tackle laki mana2 ka, saja nak main2 kan perempuan kat tmpat chat haha

    BalasPadam
  36. ai amilin...
    tjebak ngn MIRC neh taun 2002,ketagih kot..mse tu muda lg 14 taun,tp ske menipu 16...hahaha
    de jgak sangkut ngn sorg mamat, tp i muda lg utk couple..mmg kenangan...

    BalasPadam
  37. hahahah. chat kat mirc masa form3..tapi takla ketagih sebab malas nak layan lelaki2 gatal yg approach.huhu.

    p/s: tak penah menyamar jd lelaki utk kawan ngan lelaki. :P

    BalasPadam
  38. huhu~ ak tau jgak la psl mirc nie tp x smpat tau mcam mane nak guna . abg xnk ajar .

    p/s : name kazen ak raihan amilin *nak jgakk* :p

    BalasPadam
  39. Haha. Pernah jugak chatting kat mIRC ni,masa sekolah2 je la. Kawan yang intro kan :) Ada la chat dgn sorang laki ni kan,gaya chat tu mcm muda remaja ja. Pastu rasa cam best,kami exchange YM then bila tgk gmbar dia kat profile YM tu,ya ampun,tua kot. Remove tros. Ces. Hahaha

    BalasPadam
  40. HAHA ,
    teringat plak tetibe .
    Tapi chat room lain .
    Aku lagi teruk , menyamar jadi lelaki . Tapi , bukan utk kwan ngan laki . Yg plik , ramai pmpuan PM aku siap pnggil abg Zorro ag . Dulu aku agak femes sbgai lelaki kasanova smpaikan sume lelaki2 jeles kt aku sbb dpt tackle awek . ehehehe

    BalasPadam
  41. saya start chat masa form 1 jugak. tapi chat dekat cikgu.net. :P ok, ok. nerd.

    orang pertama yang saya kenakan, budak meja sebelah. boleh dia tak perasan? keke. lawaks. bila pecah rahsia, lari keliling lab.

    mirc tak layan. ym pun sama. reason? tak suka proses 'berkenalan' kat chatroom. :) nice entri, mr k. ;)

    BalasPadam
  42. hehe..menyamar jadi lesbian?..
    ouh,menarik!

    BalasPadam
  43. kekeke.. teringat zman kgemilangan mirc. djah 6 ag kot time tu..
    vocab yg dplajari was oic=oh, i see..
    last skali stuck ngan clasmate sdri.oh, zman jahiliah

    BalasPadam
  44. hi amilin. kwn prmpuan sy pun nma tu jugak... anddddd sy xpernh pulak menyamar jd lelaki ni

    BalasPadam
  45. hahah kalau ikutkan kesian, aku lgla kesian. thn 04/05 br aku tahu mirc tu menatang hape. rajin gak r time bt assignment, mengulor msk ctu. utk hlgkn bosan je tp mmg rmi mamat2 gatal2 dlm tu tmasuk pnh kenal ngn sorang mmat ni dia ckp dia duda & bt ayt gersang2 ntah hape aku xphm tp aku terus off then aku xlyn laki dh ms tu. aku lyn pmpn je. skali tu knl ngn minah iran ni (dia la ckp dia iran tp dok msia, xtaula ye ke x kan) dia Islam tp dia benci dgn islam. & mcm2 la yg dia ktuk2 psl islam. dia ckp dia nk bunuh diri sbb ttekan jd wanita islam. yo o jela aku ms tu nasihat2 dia. ntah dia tipu aku ke hape aku xtau la. tp mmg speaking spikang la time tu. hak3...
    ohh aku pn pnh kne ngorat ngn gadis ngaku les... & now rsnya dh tau, ko la orgnya eh... ohho... kantoiiiii.
    tp dlm rmi2 yg aku jmp kt mirc tu, ada sorg mmat ni yg ktorg still kontek smpi skrg. tp kontek via friendster, YM dan fb jela. hehe

    BalasPadam
  46. Kah!Kah!Kah!

    silap-silap gua pernah tego lu lam chat room,kes lu pakai nama pempuan.chait!!

    gua punya entry semalam pon pasal mirc juga.gua rasa lu ada chemistry sama gua. --> geli gua cakap macam ni pun adoiai.

    BalasPadam
  47. heyy, amilin...url pls... =D



    aq pernah layan mirc, tp tak pernah addict, aq jadi pelik gak tyme tuh napelah sesenang je member2 sekeliling aq senang2 bg no phone kat room chat.

    oh, atau mungkin aq sorang y jual mahal. [yukks, gila perasan k,]

    BalasPadam
  48. bhahahaha...siyes...mmg layan mirc dulu...pulun nk tanda @ kt dpan nama
    [^_^] wujud lagi ke mirc skarang ni ?
    hahaha.. ak knal ko dr mane ek ? [=.=]

    BalasPadam
  49. semua chat room mmg cam 2 pon
    mmg ada laki gatai
    but kite chatting ade la jumpa org yg baik
    spt kata mr k,mmg ramai laki cam 2

    BalasPadam
  50. hye Mr K!

    seriously teringat zmn dulu2. pkai tenet dial up tu mase form 2. slalu masuk kampung chat. pakai nama perempuan, mmg haramlah girls nak tegur.

    ASL? haha

    BalasPadam
  51. hai siti nak ngorat boleh? kekenyit ^^ ym lagi best kot. tp myspace haduu nyesalnye delete account myspace. rindu zaman main code2. haha.

    BalasPadam
  52. Rindu zmn myspace seh. slalu tgk org suruh cmnt gamba bagai. haha. xsempat pun merasa mirc ke ape ntah tu. xminat :P

    BalasPadam
  53. HAHAHAHAHA.. interesting! pernah jugak terjebak dulu. ASL tu memang wajib ah. pastu dengan ayat,

    "hai, watperrr tu? kenaperrr?"

    HAHAHAHA.. :P

    BalasPadam
  54. hahaha benda mengarut nie la bt kenal dgn laki yg terus propose khawin dgn seyesnyer..hihihi tpi dlm dunia nyata.. sy pilih cita2!!! love from mirc is poyo geli-gelian~

    BalasPadam
  55. penah ah main mirc tapi tak ketagih sangat. sekarang da advance. eh, nak try ah nyamar jadi lelaki untuk kawan dengan lelaki. hahahaah.

    BalasPadam
  56. Hahaha..... rela pegi cc sbb nk chatting punye psl.haha

    BalasPadam
  57. gatal biroh..?? nmpk no org phg...kekeke~~

    BalasPadam
  58. waduh2 aku rasa aku pun pernah main. masa kat cc, hahaha

    BalasPadam
  59. hahaha...mIrc...x mane la..tgk org chat ade r..haha....dlu x pndi sgt pn IT ni...skang pn lbey kurang jek..hahaha.. ;P

    BalasPadam
  60. muahahahaha gelak guling2 bila baca, teringat zaman kegemilangan time main mirc waktu muda2 dulu * macam sekarang nie tua pulak*

    dulu pon main mirc, itupun kawan ajar, start main masa form3 dulu wuwuwuuu

    tapi memang betul apa yang K cakap, dalam tu huh banyak lelaki gatal huhu

    BalasPadam
  61. hahaha kelaka doe.aku dulu2 pernah ar gak msuk situ tp xde la smpi ketagih nk chatting2 ni. aku men myspace/ym je. perghh mmg layan la kan time myspace2 dlu. tapi dlu aku agak pilih jugak ensem aku app muka cam hape tu aku xapp..haha lawak gila dowh..tp skrg da xlagi. sb dari myspace la aku mula belajar kenal orang.then pas aku blaja kat canberra,australia aku da xsentuh myspace ni.masa tu da popular facebook. ;D

    BalasPadam
  62. hahaa crius oldskool pnye cerita;p. sempat jugak merasa. masuk jgak kejap mirc nie. tp masuk room #kampung, #frenzz.. tk pernah tau lak ada #awek, #gadis tue. hahaaa. tp tk pnah laa kena tipu. in fact, ada knal sorg/dua kwn dari mirc, and contact smpai skarang. almost 6yrs dah fikir2 blk. bgs jgak mirc nie~ hahaaa ;p

    BalasPadam
  63. haha.dulu masa form 2 mmg gler ngn mirc nie.masuk channel #kampung. tp tue dululah.skrg tak dah. langsung tak.tp still kawan ngn seorang guy kenal masa mirc smpai skrg.

    BalasPadam
  64. hahahha!mirc..mirc...byk kenangan indah kat situ...lawak pun ada..

    BalasPadam
  65. start main IRC umo baru 16 (kenkwn umo 15 wktu tu...kira setahun lewat daa) First month bil tepon + tenet naik jadi RM700... muntah darah nak menjawab kat mak =P

    BalasPadam
  66. kenal kat mirc. couple for 5 years and still going on.. haha.. :)

    BalasPadam
  67. dlu klu masok je klas it, mula la bukak mirc nie, chat2..
    hahaha.. mmg klkr abz..
    kbykn laki kat situ mmg gtl, tp da jgk la yg ok..
    siap bwat date g kat mirc tuu..
    apa2 pown, tuu suma kenangan bdk2 nk mbesar.. :)

    BalasPadam
  68. ahhaa... serius memang bnyk giler kenangan mIRC ni... gelak guling2 bile ingt balik... huh... zaman remaja ku di habis kan dgn mIRC...

    BalasPadam
  69. ohhhh...ai miss zaman ituuu... pernah write an entry bout this too :)

    Rindu Zaman Berchatting

    BalasPadam
  70. saye stat chatting umo darjah 3.haha.hebat kann.dgn mggunekan nickname ^^Calista^^ ..mase tu ade AOP lah.SOP lah.hahaha

    BalasPadam
  71. tak pernah pun chat kat sini.. sebab umah time zaman tu takde tenet pun. huahuahua.

    BalasPadam
  72. mirc rmai laki horny!
    nma mesti nak start ngn abg
    e.g. abgnakpegang,abgnakringan2 etc!
    aku prnah nyamar jd laki,nma xnk kalah :SHAH/SHAM
    mmg aku try ayat pompuan kaw2 pnye..dpt gak.pastu ntah ape aku buat ntah.xingat.

    BalasPadam
  73. ahha..
    ak igt ak pon join gak dlu..
    ak pon da tenet bnyi cam tu..
    bahaha..
    igt lg time 2 ak drjh 5..
    main mlRC dkt kg chat..

    BalasPadam
  74. sori to komen..mintak mistar k..jgn ajar or motivate org len tuk wat perkara2 camni..zaman skrg macam2 gejala sosial..entri sgt mengundang bahaya..lebih2 pada wanita.(yelah mula2 chat..tu mintak FB..pastu mintak no fon..pastu mintak no fon..pastu mintak jumpa..pastu pastu pastu....)..harap en K. lebih peka...mintak jgn bagi idea2 camni pada pembaca (kita xkenal bek buruk org luar)..tq

    BalasPadam
  75. sori to komen..mintak mistar k..jgn ajar or motivate org len tuk wat perkara2 camni..zaman skrg macam2 gejala sosial..entri sgt mengundang bahaya..lebih2 pada wanita.(yelah mula2 chat..tu mintak FB..pastu mintak no fon..pastu mintak no fon..pastu mintak jumpa..pastu pastu pastu....)..harap en K. lebih peka...mintak jgn bagi idea2 camni pada pembaca (kita xkenal bek buruk org luar)..tq

    BalasPadam
  76. mirc?ohh dlu gilakn mirc nih..tiap2 hari online tp pegi cc la..mklumla dlu xde internet kt umah huhu..mcm2 laki kenal n smp dh bcouple pn ada lama jgk 5thn but then clash hihi..byk sgt kenangan dgn mirc ni..eh skg ni wujud lg ke mirc tu?A/S/L plz MR K. =P

    BalasPadam
  77. sungguh menggamit kenangan di zaman 90an. kemaruk mirc masa zaman tahun 97 - 2000. lepas tu org dah mula kemaruk yahoo messenger.... circle, friendster... skarang ni FB. budak sekarang mirc pun x kenal dah agaknya kan...... bila ingat balik. tah pape jek diriku ini..hahah memburu jejaka di mirc .. :P

    BalasPadam
  78. aku dulu siap masuk #sheilaon7.siap jd sheilagank lg!kenal master # tu till now baik kt FB.dh 13 thn xsilap haha..aku kenal suamiku skrgpun dr MIRC gak..dah ada anak sorang..yg xtahan diapun org seberang gak nsb bek yg hensem n educated hahaha mmg dahsyat aa penangan MIRC!

    BalasPadam
  79. bai.. umo baru 11 kata 17.. hahahaha... GILA LA!! KENANGAN. :)

    BalasPadam
  80. Khairul Amilin? Wow comel je nama kau. Haha Kawan-kawan aku yang nama Amilin semua comel-comel. Perempuan, of course -__-"

    Macam ni eh nama kau? " خير العاملين "

    Aku rasa العاملين sepatutnya lagi sesuai untuk nama lelaki kot sebab dalam bahasa arab untuk lelaki. Kalau tak silap aku lah. Hohoho

    BalasPadam
  81. ok jujur! aku tak pernah chat guna mIRC.. hahaha!!!~



    ^^

    BalasPadam
  82. Nice entry..reminds me back when i was still addicted to mirc..downloading the script and all..even bought psy to park my nick..hahahahaah... knew a lot of good frens in miRC ..but also the bad ones... now not playing anymore..nick also..drop already after 6 years..huhuhu

    BalasPadam
  83. Erina Erlianna. :)
    I wonder if you are SASER-ian.
    Take care man.

    BalasPadam
  84. blog awak ni best la buat i tak ada henti tawa,,

    BalasPadam
  85. Encik Re** bukan name sebenar...10 Oktober 2012 pada 12:45 PTG

    kenangan ni zaman mirc..tambah2 kat server undernet ..#senawang...kenangan ingah betul la..

    BalasPadam
  86. wow hidup lg ke? ape server skrang ni yg best

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.