Ahad, 1 Mei 2011

#Maxis10 Videos: HTC Desire S - The Power of HTC Sense & Multi-Tasking.

Assalamualaikum

Hello, human.

Entri ni adalah entri ke dua sambungan untuk HTC Desire S punya review. Untuk yang masih belum tengok the first post of the review, you boleh tengok di sini.

And, from the previous entry, Hana ada tanya:

"Antara HTC Desire S dan HTC Sense, mana lagi better?"

Actually cik adik, HTC Desire S tu adalah HTC Sense. Well, HTC Sense tu bukannya handphone. Tapi ia adalah 'intelligent'. Integrated intelligent yang ada kat your smartphone. Atau pun dalam bahasa teknologinya adalah User Interface (UI). Dengan kata lain, andaikata your android smart phone ada this HTC Sense punya intelligent, maka dia ada kelebihan dari segi friendly use and functions. Antara kelebihannya adalah Instant Map, Compass Map, Flip to Silence your phone, Preview Drives, Friend Stream dan macam-macam lagi yang tak ditulis di website HTC.

Maps
HTC Sense datang dengan live GPS map plus compass. Which is, yes, akan ada kompas di map korang. Sedikit perubahan arah di handphone, your compass akan detect. Exactly sama dengan the real compass. So selepas ni, tak perlu lah korang terbalik-balik kan handphone korang untuk follow up kedudukan map tu.

The Ringing
Antara kelebihan lain HTC Sense ni adalah its ringing. Ianya termasuk Flip to Silence. Andai kata korang baru balik dari pergi dating dengan dua boyfriends sekali gus; Mesti penat gila kan layan karena lelaki-lelaki tak matang tu tadi? Then bila sampai kat bilik, you terus tidur. Tengah-tengah sedap tidur tu, you all terjaga mamai-mamai sebab your phone is ringing. But on that time, you mengantuk gila-gila. Nak ambil phone, tengok phone dan tekan button decline tu amat lah malas. So, here is the idea; Flip it. Yes, just flip your phone, and your HTC akan automatik silence kan diri dia. Korang boleh tengok contoh kat dalam video kat bawah. Tengok macam mana aku avoid Fasha's incoming call.


Lagi satu, pernah tak masa korang dalam crowded area seperti di pasar malam atau di dalam mall yang ada sale 80% less? Then masa tu jugalah your boyfriend(s) call tapi you all tak dengar sebab tempat tu bising plus your handphone currently berada dalam your bag? Well, with this HTC Sense punya intelligent, you all tak akan miss any of phone calls. Sebabnya, this HTC akan automatik detect keadaan phone anda. Setiap kali your phone berada dalam bag atau tempat tertutup, handphone ni akan meningkatkan volume ringing bila ada incoming call. Then bila korang pegang dan ambil your phone, bunyi tu akan automatik menurun. Cool kan?


Home Screen.

Tapi, antara function yang paling aku suka adalah easy Homescreen Customization. Aku nak tulis malas sebab easy sangat. So, aku buat satu video pasal How Nice This Homescreen Costumization Plus Its Smoothness Could Be. Ya, tajuk amat panjang. I know. But seriously you guys will love it on how easy and smooth it is.



See? Smooth dan easy kan? And, aku adalah jenis yang suka buat kerja serentak. Kalau guna laptop, aku suka play lagu, main game (Dota) dan surf internet serentak. Kalau aku browse internet dan websites, mesti aku akan buka lebih dari 5 tabs serentak untuk satu web browser. Kadang-kadang, aku buka lebih dari 10 tabs (Chrome + Firefox). Tapi, bila guna handphone, adakah aku mampu buat macam ni? Actually, why not? As long you all dah download web broswer dari Android Market Place, sure boleh buka banyak tabs. Dengar musik + surfing the net + main game + download apps = Great multi-tasking.

Great Multi-Tasking

Yup. With this HTC Desire S yang comes dengan HTC Sense, korang boleh multitask hampir semua benda. Memang banyak gila application dan games yang boleh run serentak.

For example:
  1. You play lagu / music.
  2. Sambil tu, surf internet dan browse websites dengan banyak tabs termasuk tengok video youtube.
  3. Then sambil tunggu website loading / buffering, korang boleh main game.
  4. You all boleh main lebih dari satu game pada satu-satu masa. Nak run 3 game pun boleh. Tak ada hal.
  5. Tengah main tiga games tu, you all teringat pasal a new game. So, you all boleh pause 3 games tu dan download another game di Android Market Place.
  6. Sambil tunggu download dan install tu, you all boleh sambung tonton youtube dan surf internet.
  7. Tak pun, you all rasa nak lepak kat Facebook dan Twitter, korang boleh launch Friend Stream (Dengan Friend Stream, korang boleh lihat status update Facebook, Twitter and ect dalam satu application. Boleh view profile, post reply, comment, like komen dan etc.)
  8. Then tiba-tiba your phone berbunyi sebab ada email masuk. You all terus boleh buka email tu tanpa perlu tutup satu application pun.
Yes, all could be done without closing any of the applications. Great multi tasking, kan? No, ITS SUPERB.

How about the performance? Well, take a look on  the video di bawah. Video di bawah aku ada tujukkan how aku multi-task dan guna application Friend Stream. All of your friends' facebook, twitter and etc punya update akan show up dalam satu application yang di panggil Friend Stream. Yeah, ini adalah salah satu dari kelebihan HTC Sense.


Okay fine bila dah upload this vid ke YouTube, baru lah aku perasan ada bebrapa kesalahan di dalam vid tu. Biasalah, first time buat video. Juga sorry pasal my Malaysia-Terengganu-Kelantan accent. Well, harap korang tak perasan pasal tu.

Ehem.

Actually kan, dari pengalaman aku test phone kawan-kawan aku dan phone-phone di booth Maxis serta di Courts Mammoth, aku rasa HTC Desire S is doing great with 'her' multi-tasking jobs without sebarang penurunan dari segi performance.

Well, bukan aku nak berat sebelah dan puji HTC Desire S, tapi flexible costumization dan multi tasking dia adalah my favorite part. So, kalau anda tak pandai multi tasking, anda patut beli this HTC DESIRE S dan belajar macam mana this phone doing 'her' jobs. Thats the power of HTC Desire S with the HTC Sense.

Yeah, HTC Sense. Quietly brilliant.

Next entry, Apa yang Aku Tak Suka Dengan Baby S.

P/S : Komen anda akan aku approve selepas aku balik dari kampung. Soalan anda akan aku jawab di entri akan datang. Baibai.


19 ulasan:

  1. Mr K , abah aku ada beli HTC Diamons kat kawan dia , dalam RM1 K camtu la. Lepastu kan bila nak jual , takde harga . Kenapa -____-

    BalasPadam
  2. tergoda nk beli HTC bile bace post ni.Haha

    BalasPadam
  3. wahhh..thanks for the great info...hehe

    BalasPadam
  4. okay fine, mmg x blh bla ye di situ ble "fasha sandha" call anda. LOL

    BalasPadam
  5. woo k,
    brape income u dpt ngan promote HTC..??
    hahaha kidding ya,,
    nice la bro~ so gud of u to have this smart,intelligent phone!! (^_^)v

    BalasPadam
  6. nak beli htc nihh..

    bak duit..~

    menunjuk nunjuk sngat..

    mengidam nihh~~
    grr

    BalasPadam
  7. Somehow, I can see the Baby S seems clunky on scrolling up/down @ pinch to zoom in/out @ on tapping to open the apps. But, the performance really great. Technology is moving fast. We don't know tomorrow's technology.

    Nice to know you're mixed T'ganu & K'tan. We are the same. :)

    BalasPadam
  8. kantoi call mili... okbai... hahahaha

    BalasPadam
  9. data plan cmne bro?

    BalasPadam
  10. ouh my..i dah jatuh cinta dengan htc sense arrr..
    XD

    BalasPadam
  11. hoo... bro... seriously saye nak beli fon nih... tp hargenyer mantop sangat... cool la htc.. saya pakai vivaz sony ericsson jerk.. myfirst phone.. lepas kerje nnti baru pikir nak tukar phone... hee... =)

    BalasPadam
  12. alah!bestnyee,ni g rs cam nk beli htc sense ni!

    BalasPadam
  13. ohhh..oke baru tau.
    thanks haha :)

    okay,x sabar nk tau keburukan ur baby S :P

    BalasPadam
  14. perghhh !
    ade <3 kat nme kamilia milimilo tewwww ~~
    hahahahahahahah

    BalasPadam
  15. @Fara - Tak tahu. Tapi bukan ke HTC Diamond tu model lama?

    @Nurul - Kahwin la dengan Abang Kaya. HAHA

    @Cika - Welcome.

    @Anonymous - Thanks :)

    @Pijah - Bukan menunjuk2. Tapi nk review.

    @Naqib - Data plan?

    @Joe- Ye ye je joe ni. Perli.

    @Pago - Aku lagi prefer Nokia dari Sony E.

    @Faiz - Not really actualy. Just certain time kot. Tak perasan pun. Tapi kalau website yang kita bukak tu berat, mmg efek.

    @

    BalasPadam
  16. haa tiba tiba rasa htc mcm best pulak. ahahaa ;D

    BalasPadam
  17. ade x application al-quran, etc mcm iphone4?
    btw, nice review, rasa nk beli.uhuk

    BalasPadam
  18. mr. K bole jd duta lau ini macam . haha

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.