Selasa, 24 Mei 2011

Betul Ke Kita Akan Berjaya Kalau Buat Apa Yang Kita Minat? It's All About Tawakkal.

Assalamualaikum


Happy day guys.

Aku now rasa macam tak ada mood nak tulis blog. Lebih-lebih lagi bila dah siapkan entri untuk blog filem aku ni. Aku sekarang ni agak bosan. Bila aku rasa bosan, aku rasa macam nak random talk.

Well, sejak beberapa hari lepas aku rasa macam ada banyak je masalah. Apa yang aku tahu, hampir setiap hari aku tanya "Apa yang akan aku jadi dalam 5 tahun akan datang?". Dan soalan ni kadang-kadang buat aku bosan. Bosan dengan hidup dan bosan dengan diri sendiri.

Then bila bosan tahap rasa tak tenang je, aku teringatkan clip video motivasi yang abang aku bagi kat aku. So memandangkan aku tak tahu apa nak buat, aku tengok lah clip video ceramah motivasi yang di berikan oleh Dr Asri.  Dan first video yang aku tengok adalah pasal tawakkal. Dan selepas aku tengok video tu, entah kenapa aku teringatkan pasal tempat aku praktikal dulu.

Masa aku praktikal di kilang minyak + pelekat dulu, aku mula perasan something. Aku perasan someting bila aku tengok sekeliling. Aku tengok bagaimana pekerja-pekerja lepasan degree yang bekerja berhempas pulas bangun awal-awal pagi, kerja hampir non stop dalam keadaan yang panas bersama stress dengan orang atasan then balik kerja pukul 5.30 petang. Yeah, lebih 8 jam bekerja bangun pukul 6 pagi, balik pukul 5.30 petang. Dan kadang-kadang overtime sampai pukul 10 malam. Balik rumah then tidur. Esok pagi pula ulang balik rutin yang sama.


Bayangkan anda buat macam tu 6 hari seminggu untuk 10 tahun (atau lebih) dalam hidup anda. Well, masa aku perasan benda ni. Aku perasan yang "Ini bukan apa yang aku nak. Aku tak nak kerja macam tu. Aku tak nak hidup macam tu". Tapi aku sukakan duit (siapa tak suka). So, apa yang boleh aku buat? Nothing selain berfikir.

So, bila aku dah perasan benda ni. Aku terus berfikir. Ya, aku nak buat apa yang aku minat. Aku tak nak jadi zombie yang kerja macam tak ada life. Apa guna hidup kalau buat benda yang kita tak minat dan kita tak suka? Dan apa benda yang aku minat? Blog. Nampaknya, aku kena admit yang aku amat sukakan blog. I hate popularity but I do love blog. Aku suka menulis dan sedar-sedar, aku dah ada 10000 followers. Aku tak kejar followers, tapi aku just buat apa yang aku minat which is menulis dan entah macam mana, ramai yang suka (Of course ada yang tak suka). Well, mungkin betul apa yang dikata dalam movie 3 Idiots. Kita buat apa yang kita minat, dan kejayaan akan kejar kita dari belakang.
 
Yes, duit boleh buat aku bahagia. Well, adakah salah bila aku kata duit boleh buat aku happy? No. Sebab lain orang, lain benda yang dia suka. And again, masa aku praktikal, ada seorang budak lelaki. Badan agak tough. Dia baru je habis SPM. So aku tanya dia, apa course yang dia nak sambung nanti. Dan dia cakap, dia nak ambil course perguruan untuk jadi guru tadika. Dan aku pun macam... WHAT? Tadika? Guru Tadika?

Tapi bila di fikir-fikirkan balik, apa salahnya? Kalau dah jadi guru tadika boleh buat dia happy, tak ada masalah. Ingat jadi guru tadika tu tak kaya ke? Tengok lah tadika yang kat bandar yang private punya. Gila ah mahal. Tapi dia bukan kerja duit. Dia cuma kejar apa yang dia minat. As for me. Aku suka blog. Eh bukan. Aku tak suka blog. Aku suka menulis. Dan aku menulis di blog.

Persoalannya, boleh ke kita hidup berjaya hanya buat apa yang kita minat?

Well, soalan di atas telah di jawab bila aku tengok video Dr Asri. Korang boleh tengok video tu kat bawah.


Tak ada siapa boleh menjangka apa yang akan berlaku pada esok hari dengan tepat. Cuba korang fikir balik. Berapa kali korang rasa yang korang ada masalah yang amat besar dan korang kata "I am a dead meat". Tapi akhirnya, masalah tu settle dengan mudah. Pernah tak korang terfikir yang korang tak akan keluar dari masalah yang sedang korang alami. Tapi sedar-sedar, korang dah jauh tinggalkan masalah tu dengan cara yang amat korang tak sangka.

Kalau di fikir-fikirkan balik rasanya dah beratus kali aku dah cakap "Oh God, ni la ujian paling berat yang Kau pernah bagi" Tapi dengan tiba-tiba je masalah tu settle. Dan bila masalah tu settle, aku terus lupa yang aku pernah cakap macam tu.

Why? Sebab Allah is always with you.



So yeah, bila korang dalam masalah, benda yang korang kena buat adalah berusaha sekuat mungkin. Then, tawakkal. Tawakkal adalah benda yang amat ajaib. Once korang dah cecah satu point dalam tawakkal, korang akan rasa happy dan tenang gila sebab korang automatiknya tahu semua masalah korang akan settle dan apa yang korang nak, korang akan dapat. So yeah, teruskan berusaha, survive this hell dan bertawakkal.

Dan, kalau ada orang kata korang tak boleh berjaya, korang hanya perlu ignore dia sebab bukan dia yang bagi rezeki. Tapi most of the time, itu lah yang kita nampak. Kita mudah down bila ada mangkuk datang dan kata "Mengarut ah. Kau sure tak akan boleh berjaya kalau buat macam ni". Actually, I hate mangkuk spesis macam ni. Dia bukannya nak bagi galakkan, tapi nak buat down adalah. Dan, kalau korang perasan, usahawan yang berjaya pada asalnya, semua orang tak setuju dengan apa yang dia buat. Dia buat tu, orang kata dia tak akan berjaya. Dia buat ni, orang kata dia akan gagal. So, kalau ada orang yang macam ni yang halang korang untuk berjaya, korang hanya pergi pergi dekat dia dan cakap "Shut up, bitch. F U".

As for me, aku tak tahu apa yang aku akan jadi beberapa tahu akan datang. Aku tak tahu samaada aku boleh habiskan study atau pun tak. Aku tak tahu apa aku akan kerja. Aku tak tahu macam mana aku akan hidup. Aku tak tahu berapa banyak wife aku ada. Tapi aku amat-amat positif yang aku akan berjaya dalam hidup aku. Well, setiap orang akan berjaya dalam hidup dia. It is all just the matter of time.

So, good luck with your life guys.



79 ulasan:

  1. Betul betul. Tanpa tawakal, apa-apa pun tak akan menjadi. Manusia hanya mampu merancang, Allah yang menentukan :)

    Doa.
    Usaha.
    Ikhtiar.
    Tawakal.

    = DUIT. :D

    BalasPadam
  2. bpe wife yang ade?haha
    itu yg menarik perhatian tu...

    BalasPadam
  3. duit pun boleh buat aku bahagia jugak.. aku sekarang ni tgh tunggu result untuk sambung belajar.. aku sanggup tak nak sambung belajar kalau kursus tuh aku tak minat.. nanti nak belajar pun tak fokus..

    BalasPadam
  4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  5. salam :)
    entry awk membantu sy membuat pilihan untuk isi borang upu for degree , memandangkan sy sgt confius :)

    BalasPadam
  6. betul tu..
    kite minat,kite usaha,kite tawakkal..
    mcm yg ALLAH nyatakan,tidak akan berubah nasib sesuatu kaum melainkan di atas usaha kaum itu sendiri.. :)
    nice one!!suke suke suke suke entry ni sangat sangat! :D

    BalasPadam
  7. yeap...buat ape yang kite suke..biaQ p la org nak kata apa...~

    BalasPadam
  8. paling kesian dengan bebudak yang dapat tawaran belajar medic.
    lebih lebih lagi yang pergi oversea.
    dengar kata sampai 2016 medic dibekukan di seluruh ipt.
    tapi senang je kawan aku cakap,

    'kalau nak, insyaAllah Allah bagi jalan'

    hope so.

    BalasPadam
  9. yes..good luck to u too Mr K, aku juga selalu berfikir apa aku akn jadi 5 tahun akan datang dan adakah aku gembira dgn apa yang aku lakukan sekarang..hmmm yes, its all about tawakkal...rezeki tu Allah yg beri..

    BalasPadam
  10. org ckp klau bwt sumting yg kite minat, 2 akn wt kte ikhls n gembira mlakukn nya..lgpon x smestinya bljar tggi2 blik2 berjya..ad gk yg mnganggur x ksudhan..huhu

    BalasPadam
  11. :) jadi penulis buku remaja..paling hot sekarang buku cerita kanak2..royalti tinggi dowh..tapi x seswai pulak mr k buat buku kanak2..maybe sebab dah terlalu biasa baca mr k tulis dgn penulisan gaya remaja dan belia..hehe

    BalasPadam
  12. i like this post..it motivate me...after a whole day spoil sbb result kuar arini..thnx..:)

    BalasPadam
  13. aku suka jadi cekgu tp aku xsuka kursus cekgu ni..Tensennnn!!!

    BalasPadam
  14. kadang2 yangkite rase btol tuh x betol. and yang x betol tuh betol.. hidop ni kan misteri.

    BalasPadam
  15. tak tahu nak ckp mcmne. best entry :')

    BalasPadam
  16. Gud Luck with ur Life too Mr.K! =)

    BalasPadam
  17. Thanks khairul...
    Artikel ni betul2 terkesan dalam jiwa guwa...
    Di tambah dengan video dri drmaza tu...
    All the best khairul...

    BalasPadam
  18. Ye memang betul tu. tawakkal lebih penting sebenarnya. walau kita dah cuba sedaya upayakan. itu lah jalan terakhir selepas kita melakukan sesuatu..

    tak semestinya apa yang kita tak minat tu takkan buat kita berjaya. dengan adanya sikap positif dan unsur2 jauhkan sifat asyik nak benda yang diminati...insyaAllah kita akan tetap berjaya

    BalasPadam
  19. 2 thumbs up for this post khairul!! just love it =')

    BalasPadam
  20. sebenarnya bila kita buat sesuatu yang kita minat...kita lebih puas...bila da minat, soal duit belakang kira, yang pasti kita akan buat yang terbaik sebab kita amat suka dengan menda tu, dan bila kita buat yang terbaik, insyaAllah hasilnya juga mersti wow....sebab apa yang berlaku itu adalah apa yang kita usahakan...=D

    BalasPadam
  21. saye sokong. sebab kita bukan Tuhan nak tentukan masa depan kita. apa yg kita mampu cuma berusaha dan tawakkal. Usaha then TAWAKKAL. gud luck utk kamu.

    BalasPadam
  22. oK,sejuk perut bc entry ni :)
    stuju dgn konsep tawakkal dgn aturan rezeki Tuhan, so just do it kalo da minat..keje hepi,rezeki dapat.

    Sesungguhnya disebalik segala usaha, terselit ‘sebab’ dan ‘alasan’ untuk Allah kurniakan kejayaan kepada kita..

    BalasPadam
  23. point perenggan last dekat sama dgn entry blog aku

    http://dihatisara.blogspot.com/2011/05/kerjaya-pilihan-jiwa.html

    BalasPadam
  24. good entry !
    sperti ape yg brlaku pda sye skang

    BalasPadam
  25. yep.. btul tu.. mse nk isi upu dulu, ramai yg ckp susah nk dpt keje skang.. so, kne pilih kos yg market.. minat belakang kire.. tp, btul dlm 3 idiots ckp, takkan aku nk buat ape yang aku tak ske 4 whole my life.. so, aku pilih ape yg aku minat, minggu dpn msuk study n harap2 boleh berjaye.. wish me luck!!

    BalasPadam
  26. yeah...tawakal is the greatest thing...

    usaha, doa,tawakal...

    always think positive...good luck Mr. K!

    BalasPadam
  27. wow, best entry ever..thumb up, k..;)
    aku pon slalu fikir ape yg akan jd ngn diriku msa akan dtg..
    what ever happen to us, it's come from us, right..??

    BalasPadam
  28. :)

    yup.tawakal itu perlu. tp of course la lepas usaha kan.rezeki Allah di mana2. so jgn risau.peace!

    BalasPadam
  29. Its all about tawakal kan.

    Yeahh. Goodluck to your life too Mr K :)

    BalasPadam
  30. thanks ko tlh naikkan smgt aku mat.. grrr ^-^

    BalasPadam
  31. brilliant mr k!otak ko memang pemikiran yg sgt logik..yeeah entry yang buatkan aku bersemangat dikala exam yang macam nak bunuh aku..haha.. we oll can do it..huhu

    BalasPadam
  32. haha,, stip entry msti kne ada sangkut paut dgn perempuan eh??

    BalasPadam
  33. Thanks Mr K for this good entry. U buat random talk pun still bgos kan. huhu impressed!

    nway, i selalu pegang dgn rasa yakin pda diri & takdir Allah. i percaya, everything happend for a good reason. i hanya mampu berusaha dan berserah. sbb, Dia yg Maha Mengetahui..

    i doakan yg terbaik utk u Mr K. tanpa u sedar, u buat kitorang happy..:-)and u must b happy for it tau dear!

    BalasPadam
  34. betol-betol,,
    hidup kadang kala penuhh dengan kejutan.
    Doalah yang terbaik :]

    BalasPadam
  35. never let the fear if striking put, keep you from playing the game....

    BalasPadam
  36. Haih.. muhasabah diri, nampak.. wahai K.?? haha

    But. kenapa nak letak "berapa banyak isteri bakal aku ada.??" haha. attract attension, maybe.?

    But it really makes me giggle. haha.

    BalasPadam
  37. yea.. good luck with your life too..
    tapi hidup dlm rutin hidup y berulg x la teruk mne drpd hidup x tentu arah, betul x?
    entry kali ni buat aq terfikir pasal future aq gak. anyway aq solute kat budak y nak jadi cikgu tadika tu.
    tapi x sume org dlm hidup dorg dpt buat keje y dorg betul2 minat.well klo xde usaha xkn berjaye jugak.

    BalasPadam
  38. sbenarnya sume ni bergantung pada kerajinan dan usaha la. klu kita minat tp kita xusaha, xgn jgak.
    klu kte usaha tp kte xminat pn xgn gak sbb nti akn klua soaln2 yg mcm tu la, "smpi ble aku nk id0p mcm ni??"
    so mcm sy skrg ni keje sdri. menjahit. mmg ms mula2 nk bt 2 family support tp sedara mara n tah jiran belakang rmh sape tah mcm kutuk2 la ckittt tp pedulik la, dh minat kan...
    skrg ni nk kata berjaya 2 xdela jgk. rs mcm kais pg mkn pg pn ada ni tp seronok sbb dpt bt bnd yg kita minat. skurg2nya xdela mrungut mcm kje ngn org dlu. smpi kje yg kononnya ibadah 2pn 1pahala xlekat kan...

    BalasPadam
  39. salam.....sgt setuju part nie
    'Dan, kalau ada orang kata korang tak boleh berjaya, korang hanya perlu ignore dia sebab bukan dia yang bagi rezeki. Tapi most of the time, itu lah yang kita nampak. Kita mudah down bila ada mangkuk datang dan kata "Mengarut ah. Kau sure tak akan boleh berjaya kalau buat macam ni".'
    and yg paling x boley blah kalau kawan baik sendiri ckp cam nie....sumpah benci giler...

    BalasPadam
  40. Allah akan meluangkan masa kita jika kita meluangkan masa bersamaNYA :)

    ”Nabil... Rilekslah”

    BalasPadam
  41. kte un slalu pkir mcm 2. pkir pe nk kje nnti. n lepas da 2twun blaja course ni, bru persn kte xminat sbnrnya.. =.=

    BalasPadam
  42. saya suka artikel yang anda tulis . totally inspired me . saya pun seperti anda . ada masalah dari segi minat terhadap sesuatu bidang . saya telah mengalami kegagalan yang teramat teruj dalam peperiksaan semester akhir baru baru ini . apakah di sebabkan kurangnya minat dalam course tersebut ? wallahualam . akhirnya saya mengambil keputusan untuk menukar course demi masa depan saya , wang ringgit serta masa . hanya tawakkal kepada ALLAH shj yg mampu saya lakukan .

    great article ! keep it up ;)

    BalasPadam
  43. usaha dan tawakkal..kombinasi yg terbaik untuk raih kejayaan..tapi kadang2 apa yg kita mintak pada tuhan susah @ lambat diperkenankan.. kenapa yaa..? jwpn dato fadhilah kamsah yang buat sy tak putus asa utk berdoa ialah "mungkin Allah dah tetapkan, kalau kita mintak pada Dia 100 kali baru dia perkenankan. Tapi bila dah sampai 99 kali, kita dah putus asa,tak nak mintak dah, jadi tak dapat la apa yang kita mintak tu" (lebih kurang la ayatnya,mesej maseh sama)jadi, tetap usaha.. sebab rezeki kat tangan Allah.. DIA tahu apa yg terbaik untuk hambanya (^_~)

    BalasPadam
  44. a friend of mine pernah pesan
    "berusahalah as if there's no tawakal and tawakal-lah as if there's no usaha"

    mr K! i love this entry, inspiring!

    BalasPadam
  45. tawakal amat penting!...anda akan rasa sendiri bila anda bertawakal..sbb nya sy dah rasa nikmat tawakal itu...pasti anda tak kan menyesal walaupun benda yg anda buat tu asal nya anda tak berminat....anda akan rasa nikmat nya hidup dan tak sabo nak rasa nya nikmat hidup yang hakiki nnt.

    resepi yang patut ada dalam hidup ini adalah BERDOA,BERUSAHA DAN TAWAKAL!

    REDHA juga jangan di tinggal kan agar hidup kita sentiasa dalam KESYUKURAN DAN TIDAK ADA PENYESALAN.

    "ISLAM ITU INDAH"

    BalasPadam
  46. Salam. How can u picture 6 hari bekerja penat lelah utk 10 tahun? Though it's not what u want to do, it is still ur Rezeki. U should be very grateful to Him that u at least got a job and pray agar dipermudahkan urusan pd hari-hari seterusnya. Who knows... maybe the job is just a one-step way to Rezeki yg lebih baik.

    Besides, u want a better job... pergilah belajar lebih, pergi dapatkan qualifications! In life, u can't always get/be what you want to get/be, perhaps sometimes never will. Itulah ujian utk kita. Like u said, it's about tawakkal.

    BalasPadam
  47. betul. tawakal is the best thing to do lepas usaha, tapi benda tu la kadang2 manusia sentiasa lupa nak buat.

    BalasPadam
  48. gaji byk keje mcm hanj*ing pom xgune (kawan aku kate).keje besh rileks environment besh gaji xsgt.pilih2 la.hermm tahla

    BalasPadam
  49. never let the fear of striking out keep you from playing the game

    BalasPadam
  50. Hi Mr.K..aku slalu follow blog ko..tapi kali ini aku betol2 tersentuh dengan penulisan kau..aku tengok perangai kau banyak nak sama dengan aku..maybe tu buat aku tersentuh, bila kau post picture "This is your life, do what you love" aku amik buat tampal kat dinding..aku amat percayakan kata2 tu..then aku banyak blajar dari kata2 movie 3 idiot..sometimes aku pernah nangis sorang dalam bilik air..satu lagi aku nak tambah..kalau kita buat kerja dengan ikhlas luhur dari hati kita..orang akan menghargainya..satu lagi aku nak cakap, thanks bagi aku semangat beterusan melalui blog kau.. Truskan minat kau ni..aku yakin suatu hari nanti kau akan berjaya.. salam..

    BalasPadam
  51. inspirational entry :D thanks sebab buat aku feel good dengan entry kau nih . Like seriously , aku suka gile entry kau nih . Tapi aku belum gile . Sekian . Thanks for this entry .

    BalasPadam
  52. k, asal u xde komen langsung pasal lynas? come on k, u kan orang kuantan~

    BalasPadam
  53. Entah kenapa apa yang setiap apa yang kau tulis dekat sangat dengan diri aku. As for me, what u are thinking is exactly same with mine. haha
    kadang2 apa yang kita minat tak semestinya baik untuk kita. Sebab Allah knows very best. All the best Mr K

    BalasPadam
  54. suka this entry.. yeah that true of course ALLAH is always by our side... usaha n tawakkal insyallah dipermudahkan urusan kita olehNYA.

    BalasPadam
  55. Aku tak tahu berapa banyak wife aku ada. haha... nice one ^__^

    BalasPadam
  56. memandangkan aku tgh isi borang upu for degree, this post kinda help me a lot . thanks .

    BalasPadam
  57. thanks for the entry MR. K... i feel the same thing.. kita hanya merancang, Tuhan yang menentukan.. kdg2 org fikir itu yg terbaik utk kita.. juz follow the flow, tp yg rasanya kita.. terlalu ikut ckp org, diri sendiri merana... so, do the best in our life.. lantak r ape org nk ckp, HIDUP HANYA SEKALI.. asalkan ia kerja yang bermanfaat dan bole buat hati tenang.. yang terhasil adalah keikhlasan, bukankah itu juga satu ibadat;)

    last but not least DOA, USAHA dan TAWAKAL... InsyaAllah, dia lagi Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita;)

    BalasPadam
  58. this is good shit.. entri ko ni masterpiece.. berapa ramai yang inspired, motivated dari entri ni.. damn awesome

    BalasPadam
  59. masa belajar maybe kita pk pasal minat.

    tapi bila dah tua mcm saya: bila pk semula perjalanan masuk sekolah sampai masuk univ berbelas tahun...

    rasanya, kalu ikut saya, byk sebab utk survival. utk hidup.

    masa degree pun dapat course bukan pilihan sendiri sbb campurtgn abg. tapi dia nak yang terbaik. maka saya teruskan. sbb saya x de minat tertentu. cmpak kat mana pun rasanya saya cuba jugaklah. terpk juga, bgs juga x de minat tertentu. just buat yg terbaik.

    bila dah abis degree, malas nak keja, sambung lagi, masa ni betul2 sbb duit. dah x tau nak p mana, cara mudah dapat duit adalah jadi RA n terus sambung master.

    masa sambung master, dah x de duit sbb grant dah abis, masa tu byk offer jadi lecturer kat univ2 baru, cuba mintak, dapat, requirement satu lg kene abiskan phd pulak.

    so..here i am. mcm tu saja, saya jadilah lecturer. kalau tanya saya adakah saya minat? TIDAK, pada mulanya. sbb saya dulu suka matematik, bukan engineering mcm yg saya buat skrg.

    tapi minat tu boleh develop dgn keadaan. sbb kita org islam. org islam boleh hidup dalam keadaan mcm mana sekalipun. sbb kita percaya takdir, dan usaha. dan kita juga percaya ihsan, yang kesannya kita akan cuba buat betul2 apa2 yang kita perlu buat ketika itu.

    so, jgn risau jika tiada minat. sbb x smua org buat apa yg dia minat pada asalnya. tapi kenalpastilah minat anda dan cuba dalami utk meriahkan hidup. sekarang kalu pk, saya dah x suka sangat matematik, saya suka pasal pemikiran manusia. sejarah pemikiran dan aqeedah.

    bila kita ada minat tertentu, x semestinya ia jadi profesion utama kita, tapi ia membantu utk menjadikan hidup kita lebih bermakna. kalu dah betul2 minat, x salah pun amik part time belajar benda tu even kita dah bekerja.

    saja share.

    :)

    BalasPadam
  60. mmg penulisan brader bagus...
    aku yg minat membaca pn boleh baca entry ni sampai habis...musti jd follow trus ini blog...

    mmg kte kena wat ape yg kte suka baru bahagia....

    kerja mkn gaji sekalipn mane ada yg hapy...yg hapy nya ngulor hahahaha...tu pn tgh bulan sontok kocek.....

    ape lg kena cari alternatif lain la knknkn

    BalasPadam
  61. Kalo minat, semua jalan kan Mr K. Keep on writing. Love reading your blog bro!
    Usaha, doa dan tawakkal.Allah will always be with us.=)

    BalasPadam
  62. artikel terbaik yg berlaku pada saya
    susah bila org x faham kehendak kita,,,

    BalasPadam
  63. xtau kenapa. aku menangis baca ini.
    =(

    BalasPadam
  64. tawakal mmg perlu ad...bru hty ni tabah untuk menumpuh segala dugaan...n thx MR K...blog awk m'bri jwpn s'dkit s'bnyk yg sy perlukn...

    BalasPadam
  65. eh,,ko ni skang ngah study ker

    BalasPadam
  66. hello Mr.K!~ ni nk tanya kalau llaki tu ego dia kuat gila tp, dia ska sngat nk mengongkong prmpuan,smpaikn nk ckap dgn kwn lelaki lain pun x bleh,sdngkn lelaki tu kwn dia jgak.. tlg jwb~ please~~ :"(

    BalasPadam
  67. siapa walking2 blog Mr K in 2020 kita geng!

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.