Jumaat, 9 Julai 2010

Tip Untuk Elak Di Benci Masyarakat Part 2.

Assalamualaikum


Kalau korang ingat lagi pasal Cara Untuk Elak Dibenci Part 1, korang mesti ingat yang aku ada cakap pasal Alien kan. Actually, Alien tu adalah girl berbaju hitam yang dalam entri ni. Tapi kan, aku tak kenal pun dia. Dan dia masa tu tak ada blog. So aku tak tahu macam mana dia boleh ada dalam facbook aku. Alien tu dulu benci gila kat aku sebab aku cakap muka dia macam lelaki. Dia memang bengang gila-gila ah. Tapi bak kata orang tua-tua, nak benci jangan lebih-lebih. Nanti kebencian tu bertukar jadi...

And that Alien dah masuk ke kolej di Kuantan bulan 7 ni. Ehem, ehem. So, hari tu bila aku tengah borak-borak dengan dia, aku ada tercakap pasal aku nak tulis entri pasal 'apa yang para junior tak patut buat'. And you know what, bila dia dengar je aku cakap macam tu, dia terus bertukar kepada Alien then terus bebel-bebel suruh aku siapkan cepat entri tu. Aku tak tahu pun dia bebelkan apa (tak faham bahasa Alien). Tapi aku perasan yang perempuan kalau dia bebel, agak comel sebenarnya.

So, beberapa hari lepas, dia masuk la kolej dia kat Kuantan indah permai aman bahagia ni. Masa first day tu, dia ada call cakap yang dia masa tengah pack out, ada lecturer datang dan terpandang entri aku yang Cara Elak Di Benci tu sambil cakap "Interesting". So aku pun pelik macam mana lecturer tu boleh baca entri aku sedangkan Alien tu tak bawak laptop dia. And then, bila dia cakap yang dia print entri tu baru aku faham. Wait, dia print entry aku? Haha!. Gila lah terharu aku. Nak nangis dah terharu punya pasal.

So bla, bla, blah.

Dan, selepas menulis entri tu, ada beberapa lagi suggestion yang di buat oleh kawan-kawan supaya anda tidak di benci. Well, kalau korang takut di benci, takut melawan, takut fight for the truth, takut fight for your realself, korang patut teruskan membaca.
 
1. Jangan speaking (English.)



Yang ni, adalah normal bagi sesetengah melayu. Melayu tipikal. How? Sebenarnya, aku perasan yang melayu akan mark seseorang tu sebagai berlagak bila dia menggunakan English. Oh, WTF is that? Korang pergi lah mana-mana, speak english secara perfect dengan melayu lain dan secara automatik, orang akan kata anda berlagak. Ya, ya. Entah apa-apa. Pastu keluar la isu kenapa english tak penting lah, menyusahkan lah. Duh. Aku rekemen kan korang untuk terus bercakap guna English sebab english tu penting.

But still, kalau korang tak suka dan tak boleh tahan di pandang serong serta di mark macam-macam, don't English.

2. Jangan jadi penjilat lecturer.
Tak ada siapa kat dunia ni yang suka kat pengampu. Dan bila aku cakap tak ada siapa pun yang sukakan pengampu, aku maksudkan dengan lecturer sekali. Kau mungkin boleh lepak kat lecturer dan megampu dia habis-habisan. Tapi jangan ingat lecturer tu tak tahu apa-apa. Lecturer tu dah lama tahu yang kau nak mengampu dia. Dia mungkin akan bagi kau full mark dalam beberapa test. Then akan failkan kau masa final exam. Dan semua orang boleh tahu bila seseorang tu adalah pengampu bila dia asyik berkepit dengan lecturer.

And then, bila korang dari kolej dah ada sifat mengampu, tak mustahil korang akan bawak sifat tu ke bidang pekerjaan. Dalam bidang pekerjaan, tanpa colleague yang respect kat korang, you are nothing. Korang boleh mengampu boss, tapi korang tak akan ke mana. Kualiti kerja korang tetap tak akan ada. 


3. Jangan ketawa kuat-kuat di cafe.


Yang ni, terima kasih kepada pecinta Kak Ton yang bernama Zarif. Dia selalu lepak cafe (mungkin sebab untuk usha Kak Ton dari jauh), so aku rasa dia mesti menyampah tengok junior-junior gelak kuat-kuat nak-nak kalau masa gelak tu dalam mulut ada nasi then bila gelak-gelak tersembur nasik tu semua.

Secara rasionalnya, agak-agak korang kenapa ada sebilangan junior (perempuan) yang gelak macam langsuir kat tengah cafe? I dunno, mungkin dia suka dengar suara dia yang nyaring lagi mengakitkan? Atau... dia nak bagi tau semua orang yang ada seorang lelaki funny yang tengah flirting / mengurat dengan dia. YES. Yang ni, ada sorang awek tu bagi tahu. Kadang-kadang, perempuang memang malu bila tak ada orang nak flirt-flirt dengan dia. (Aku tak tau betul ke tak. Ingat aku ni perempuan?) But hey, who cares kalau ada lelaki flirt kau atau pun tak. Sebab, kalau ada yang betul-betul suka kat korang, mesti dia menyampah tengok perangai korang yang suka flirt-flirt. Actually, nak tahu tak? Lelaki memang suka cari perempuan yang tak ada pengalaman dalam percintaan. But oh well, ada ke lagi sesiapa kat sini (perempuan) yang tak pernah couple? 


4. Jangan jadi pakar agama tak bertauliah.

Seriously, semasa semester satu ada seorang budak tu kena rasuk dengan apa tah. Ya, Unikl Micet banyak hantu sebab dia di buat di tengah hutan. Dan jangan pelik kenapa sebahagian bukit tidak di buang. Dan hantu banyak kat asrama perempuan. Biasa ah, gadis-gadis micet memang cun. Don't think clear water no boyar.

Then, ada satu ketika tu, ada lah budak junior ni. Dia baru selepas ambil wuduk kan. Pastu dia masuk lah bilik dia nak pi solat. Then dia ada nampak budak senior tengah study. Pastu dengan bangganya, dia ajak semua senior kat situ untuk solat berjemaah. Pastu cakap lah pasal pahala apa jadah. Niat dia betul. Tapi cara dia salah. Dia nak tunjuk yang dia terer agama padahal dia tak. Dia ingat, dengan bilik yang sekecil tu, boleh muat ke nak solat berjemaah? Harapkan bayar RM800 sorang (4 orang x 800 = RM3200. Satu bilik beharga RM3200 untuk satu semester. Mahal tak?), tapi bilik kecik. Unikl memang cekik darah.

Satu lagi, bila buat amal lain. Contoh terbaik. Membaca Al-quran. Memang tak boleh blah kalau budak junior (atau senior pun) nak baca Al-quran kuat-kuat + lagu. Bajet nak bagi tau semua orang yang dia pandai baca. Again, cara dia betul. Tapi dia baca masa orang tengah tidur. Kuat-kuat pulak tu. Rasanya, adab membaca Al-quran ada dalam subjek Pendidikan Agama Islam semasa di Tingkatan 5. Baca balik buku form 5.

5. Jangan meminjam dengan orang lain terlampau banyak.
Nak pinjam printer, laptop etc adalah satu masalah melainkan kalau dah rapat. Sebab nak buat assignment biasanya bukan makan masa yang sekejap. So pada awal penkenalan, pinjam barang orang yang mahal seprti laptop adalah bukan satu cara yang baik. Well, tips ni, hanya untuk perempuan. Kalau lelaki, tak ada masalah sebab lelaki memang suka share. Even seluar dalam pun boleh share-share, apatah lagi laptop. Mesti korang tertanya-tanya macam mana (sebahagian) lelaki share seluar dalam eh. Meh aku cerita sikit. Korang tahu kan seluar dalam atau biasanya boxer? Contohnya, satu boxer, first yang pakai adalah tuan dia. Then bila tuan dia tanggalkan, roomate dia pula akan pakai. Tapi dia tak main pakai je. Dia akan terbalikkan seluar (depan pusingkan ke belakang - butang boxer yang sepatutnya di depan, akan jadi kat belakang). Then bila ada orang ke tiga nak pakai, dia akan terbalikkan seluar (inside out). Then bila ada orang ke empat nak pakai, yang inside out tu, akan di pusingkan belakang ke depan. Sistematik dan caring dan loving kan?

6. Pendiam, tapi berbakti.


 Aku ingat lagi masa aku semester 1. Yeah, korang tau kan aku ni pendiam. Pastu kat dalam bilik aku, ada 4 orang. Dua senior, dua junior. Tapi, sorang lagi junior tu ulang alik dari rumah, so tak duduk bilik tu sangat. So, ada tiga orang lah yang duduk bilik tu which is aku, dan dua lagi senior. Budak-budak senior tu baik. Tapi aku ni segan nak buat first move. Err, berkenalan maksud aku. Tapi aku terfikir gak la kan kot-kot aku di cop sebagai berlagak dan sombong sebab aku dalam bilik pendiam gila babi. But then i realised, kalau aku tak buat anything stupid, then it is okay, kan?

So, seperti soalan yang di tanya oleh Intan yang berbunyi "Kalau tak gedik tapi still di benci senior macam mana?" Well, aku rasa mungkin kerana perempuan tu adalah pendiam kan. Aku rasa cara yang paling baik untuk jadi pendiam tetapi tidak di cop sebagai berlagak adalah dengan berbakti sekali sekala. Contoh nya, dalam satu minggu tu, korang tak bercakap langsung dengan roomates korang yang semua senior. Mesti sebahagiannya akan cop anda sebagai bergalak kan? Well, cara nak atasi nya mudah je. Just belikan mereka Big Apple dunut bila korang ke luar bandar. Why? Sebab selepas korang belikan mereka donut tu, mereka akan kata "Dia bukan berlagak, tapi pendiam je". Seriously, aku pernah alaminya. That's why kenapa aku okay dengan roomates aku yang senior walau pun aku jarang bercakap. Then bila jumpa je, mesti dia tegur aku. Ni bukan trick untuk menipu, tapi untuk memberi tahu mereka yang korang pendiam, dan bukan berlagak.

***********************************

And hey, you guys should read this.

Oh please la. Kat university pun some people call me bitch. Okay, my good friends pun being bitchy. ;) Well, we studies, we love to laugh & people will looking at us, we still got anugerah dekan eventhough we are bitch. We don't sell our body at campus ya!. We smile to who we likes only, we love to talk and talk, we don't care what seniors said about us bcouse we are good with the seniors. Erm, seniors (female) kurang ckit, xtak tau pasal apa senior pmpuan benci kiteorg maybe kiteorg bitch kot? So? I'm a bitch. Being bitchy ni selalu jadi problem among girls you know.

1st: Being bitchy doesn't mean you are selling your body at melaka town la people. Please grow up.
2nd: Bitch can be a good description sometimes. Well, why men love bitches? HAHA. Jangan terasa.

tata! btw, mr K blog you mmg good in blogging. You born with it :)

See? She is good. Dia mampu survive the hell in college. Just like this Aminah. Who cares bila orang panggil kau biatch? Okay mungkin memang patut terasa pun sebab panggilan tu agak teruk, but, again, who cares? Kubur masing-masing bak kata Abang Syasya.

Dan yes, entri ni hanya untuk yang tak mampu untuk facing semua benda yang bitchy dan yang nak hidup dengan smooth di kolej dan low profile.

Actually, bila korang ada haters, korang patut bangga sebab ianya bermaksud samaada mereka jealous dengan korang, atau korang stood up against something. Well, both is good. So fight for it.


32 ulasan:

  1. Yessza! this is what I want..

    tapi,, err.. rasanya kat uni aku tak perlu pun benda2 ni...sebab takde isu senior benci junior kat sini..kami saling bermesra2 and menyayangi.. best,kan?

    =)

    BalasPadam
  2. no 1 tu aku setuju. tapi sape kate berlagak tu nanti datang jumpa nak pinjam assignment bi jugak.
    tak de masalah la tu.

    BalasPadam
  3. ye.
    setuju sangat la kat kau MR.K
    nah..susu segelas

    BalasPadam
  4. tumpang baca..menarik :)

    BalasPadam
  5. aku memang tergolong dalam no.3.bukan sengaja tapi bila aku dah berborak dengan kawan yang sekepala,terautomatik aku akan ketawa kuat tapi bukan seperti langsuir.ye,orang memang akan pandang rasa macam nak terajang :)

    BalasPadam
  6. HAHA. youu included my comment in your post?! such a compliment. Tqvm!
    [some spelling error i made ok. agak2 la, u g la edit dulu dear... :)]

    however, ur point no.2 is a very big doom to SOME students, u knw. ni kt uitm town campus ni rmai gleeee yg cmtu.oops! >.<
    by the way, good entry!

    BalasPadam
  7. @Anony, Fayyad & Terdiva - Thank you.

    @Kimmy - Setiap U lain2. Contohnya, UPSI. Kat upsi, politik gila teruk.

    @Nadia - Pernah mengalaminya? :)

    @Eyenie - Welcome.

    @Joe - Kenapa?

    @Zira - Kan kan?

    @Vidya - Pedulikan salah ejaan. Ejaan BM ramai orang salah, tak ada orang kisah pun kan? :)

    @Amoi - Saya meamng comel. Terima kasih.

    BalasPadam
  8. memang masih wujudkah lelaki pemalu cam kau ??
    sungguh aku ta cayer ..

    good one btw :)

    BalasPadam
  9. first time dtg sini.. This article is good!! :).. Keep up the good work..

    P/s: adakah aku telah melanggar tips pertama??!!!

    BalasPadam
  10. Seriously aku tak pernah dengar n lihat lelaki share boxer. Teruk bebenar tu.

    BalasPadam
  11. @Sue - Percaya lah. Aku kat blog dan reallife, tak sama. Sebab tu lah ianya the OTHER khairul.

    @Zul - Tidak. Aku suka english.

    @Adziim - Jangan risau. Aku tak pernah share boxers.

    BalasPadam
  12. ah hell..

    Satu boxer boleh pakai 4 orang secara gilir-gilir.

    hahahhaa...

    Kain pelekat rasanya infiniti kot.

    BalasPadam
  13. smua tu mngigatkan aku memory aku time junior dulu.. hehehe..

    owh aku x penah dibenci cz isu2 yang ko bentang ni.. aku penah di benci sinior siap masuk meeting lagi cz aku suka tdo bilik member.. blur je aku.. sedangkan yg marah bukan room8 member aku ow senior bilik aku.. but org luar.

    but betoi kadang2 isi perot senior bilik amat membantu tuk lebih happy dalam bilik. lol bukan suruh blanje mahal2 pon.. ofer je maggie mee.. msti diorg da cukup trharu.. hehe

    ade ke lagi pempuan yg x penah couple.. ade je lagi.. ;P

    BalasPadam
  14. eh ade je lagi girl xprnh kapel hehe.
    yup3 unikL mmg cekik drh, unikL rcmp lg la adoii2.
    n my bestie jenis speaking, n btol mmg rmi xska dye,xbaek tol..

    jap2 tapi btol ke psl korg share boxer tu huahuahua:P

    BalasPadam
  15. AWESOME BITCH! I love her attitude, and yes mr k I do speak English a lot like that girl *perhaps a few similarities there*..hell, tak kisah la an kau nak immmitate aku,gaya aku cakap ke an..yang penting kita respect senior dan bukan buat kepala besau je..ye tak? hehe..

    BalasPadam
  16. oh macam-macam.. sebaik aku tak pernah kena tinggal serumah dengan budak junior yang masuk air

    BalasPadam
  17. aww.org kata k blagak sbb K speakng english lol~
    narrow minded T__T

    BalasPadam
  18. aku setuju sangat dgn artikel no 4..sbb aku ada member mcm sial..bila depan kami satu rumah dia jadi normal..tapi bila bertemu dengan perempuan yng lawa terus dia keluar hadis,ayat2 alquran dpn kami...mcm nak lempang ada gak..jangan nak menunjuk blh.....!!!!

    BalasPadam
  19. utk soalan dekat no.4, ramai je lagi perempuan tak pernah couple. teruja tak? :P

    and yeah..mereka berada di area KL :)

    BalasPadam
  20. yg ni best tp x perlu hehe...semua post pon pnjang2...
    so trpaksa la follow utk sambung post2 lain klu x follow nnt lupa link hehe...

    BalasPadam
  21. agak lewat aq bca entri neh..tp aq sgt nk gk komen, suka hati haku la.ahaha..your art in writing mmg best mr.k..u hve ur way to express evry story..ahaha mmg syiok habeh..apa2 pon tips avoid from being hate by seniors tu mmg good actually..btw honestly aq skang dh final year..n aq xda msalah lngsung within the years..ahaha sbb aq xda enemy langsung. i guess!! ahaha sbb aq low profile ja..i guess..ahaha.mmg xfamous..tp muka dikenali la gak dlm batch aq sbb aq mmg lone ranger.so klaw nmpk jln sorang2 xberteman tu aq la tuh..pathetic kew?x kotttt ahaha..aq xsuka ambik class yg ada kwn2 aq sndri..siot pyh gila nk deal time nk bt asgmen..from the 1st sem aq mmg ambik class yg ada seniors ja..aq mmg comfortable even i even hve no one i know..so what!! jnji aq x tension time bt asgmen..bt asgmen dgn kengkwn mmg leceh gila.. commitment dorang mmg perghh 'mantap' abes.. cliché nya..ahaha ada mak kesah!! apa2 pon mmg budak2 batch aq ney nmpk aq mcm kind of arrogant..but once dorang dh knal n talk dgn aq then dorang baru ckp 'sumpah dlu aq ingat ko ney belagak habes..xsangka ko ney mmg satu kepala la'ofcoz la aq satu kepala.apa dia ingat aq ney dajjal bnyk kepala opss..ahaha bagi aq satu ja..bt apa nk care psal seniors?? ada aq kesah psal dorang..dorang pon bknnya hebat mna sgt pon..nmpk ja gaban..tp hampeh wey..klaw kna tag dgn dorang as bitch ka..apa ka..so wht!!mcm dorang bagos sgt..juz b urself..dorang tu smua makluk terancam dgn budak juniors..thts y dorang labels kan dak2 yg mampu mngancam darjat dorang sbg sorang senior dgn bebagai perception..well when senior vs junior..its equal to?? self market..smada dorang jd maken xlaku..or mmg xlaku dh..ahahaha opsss..apa2 pon mr.k u are rock der!! i loike..

    BalasPadam
  22. mr K. word ko yg ni"Actually, bila korang ada haters, korang patut bangga sebab ianya bermaksud samaada mereka jealous dengan korang, atau korang stood up against something. Well, both is good. So fight for it." was paling the best...hahaha..

    i ve experience about being hate like that ...huhuhu..by the way .."who care the HATERs?" they did'nt give shit money for me to survived there..but yang bagi duit mak bapak aku..

    lebih bek aku ikut ckp parent dan ambil kisah pesanan2 mereka htr aku ker college...

    chillax+chou+peace ^,^Y

    BalasPadam
  23. pasal ketawa kuat2 tu, tak semua mcm tu..

    terasa jugaklah. erk. Sikit.

    But, seriously tak semua macam tu. Like ktorg. Satu kelas perempuan (sklah ktorg bkn female school only. male ada jugak. Tapi, lelaki dah tak ada kat kelas tu. Kebanyakkan amek Sains Teknikal dan 7 org tu pindah sekolah. 7 org tu adlh bdx lelaki yg spptnya ada dlm kelas ktorg.)

    And bila satu kelas perempuan. ktorg mmg tak cover langsung. gelak, keluarkan angin, sendawa. seriously tak cover langsung.

    Tapi, bulan ni tetiba ada sorg makhluk Allah, lelaki masuk kelas ktorg. Disebabkan dah biasa buat bnde tanpe cover and sstgh tak igt yang ada lelaki dlm kelas, dorg main ketawa kuat2.. Budak laki tu pndg je dan tersenyum. well, tak tawlah dlm hati kutuk or what.

    lepas tu, ktorg kalau mngantuk, mengeliatlah. Seriously, aku pun tak ingat ada lelaki dlm klaz dan aku ada ckap something yg agak memalukan. Horrible. and slmat lelaki tu, ada kat luar kelas.

    Thats why, sstgh perempuan dia gelak kuat2 bukan bererti nak kan perhatian je. Kdg2 bila kawan buat lawak, mmg akan tergelak and kawan baik aku jenis yang sorg yg happy go lucky, periang dan gemar buat lawak.

    Aku kdg2 klu terlampau happy tu, mmg akan tergelak kuatlah jugak. tp, aku gelak ttp mulut gne tlpak tgn. still kuat sikit.

    btw, ade je yg tak pernah couple. like me and my friends. That why, kawan aku kata, ktorg punya kumpulan bkn mcm remaja skrg. Dorg keluar pergi KL and so on bersama2. Ktorg tak pernah sklipun keluar pergi jejalan kat Kl sama2 (lwtn smbil blja is different). Pergi kat tmpt sktar rumah je.

    teringin pergi keluar sama kawan2.. Rancang nak keluar lepas raya ni. Entah jadik ke tidak. =,=

    *Sorry annoying skit.. ^^

    BalasPadam
  24. perghhhh.baru baca kat sini tapi aku nampak tang tu ja."ada ke sape sape kat sini perempuan yang tak pernah couple" TERASA okayyy.hahahh.kbai

    BalasPadam
  25. talk about hater, aku pernah (masih?) ada hater. aku seorang perempuan k. and hater ni gf baru ex-bf aku. 1st incident, aku xley salahkn dia sbb mmg jelas terang menderang salah aku. aku g msg bf dia. knon nk tnye kabo (bodo aku time tu), n dia pn bls cm bese.. membe2. aku ingt kitorg ok. taw2 mlm tu dpt free maki dri gf dia kt FB ckp aku backstabber. fine, aku trime. klaw aku kt tmpt dia pn mungkin aku berapi.

    p/s: perempuan stail cmni berapi dlm FB je. aku msg hp and nk ckp face-to-face, dia xbrani.

    2nd lak, yg ni aku xley trime. dia maki aku sbb aku rapat ngn adik ex aku. adik laki dia panggil aku akak. so?? sumpah smpai skrg aku xpaham. bukan aku bapak kepoh story psl u n ex aku ngn dia. bf u tu dlu satu skola ngn aku. kawan2 dia sume kawan aku. tpi thanx to ur crazy jealousy, aku xley nk comment dlm group kitorg just sbb bf u aka ex aku join skali. watde... la an.

    so, ape aku wat ngn hater cmni? kasi dia bingit la. cmne? be as annoying as possible as u can! bila dia maki2, aku gelak2. bila dia ngah serious2 tu, ckp la, "u ni senang kne provoke la :p". confirm lgi panas n terbakar dia.

    dlu aku blembut, bkn salah aku pn aku minta maaf. knon nk jdi baik (jadah?) tpi ati membara. hipokrit? perempuan mmg hipokrit. skrg, sorry la. kacau aku, aku wat ko nyampah ngn aku. at least aku fight ntuk sume sumpah seranah u tu. berbaloi maki yg aku dpt afterward.

    moral of the story : hanye sbb u sorg panggil aku bitch, doesnt mean i am a bitch. well, the truth is i dont really what comes from ur mouth bcoz all of them are crap.

    BalasPadam
  26. aku ni selalu takut nak fight for my rights. aku diam je, bg je org pijak kepala aku. tp still org tak suka aku. aku bkn jenis minah melawa, bkn jenis speaking2, n bkn jenis lyn jantan. aku buat hal aku, tak kira la mana aku pegi. but still ade ak yg buat blog kutuk aku, kerana dulu aku tak pakai tudung, aku mcm psycho skit. well, tu kan kisah silam aku. now aku nak jd normal, why the fuuu ade gak org nak benci aku ek? it is just awful, and aku still takleh let go perasaan sedih psl kes blog bodoh tu. skg every single social networking accounts aku dh delete. i'm so stuck up with the HATER. can u give me tips nak be confident and persetankan semua yg benci aku tu? thnks mr k :)

    BalasPadam
  27. ur da best bro!!
    stdy micet kt cerana putih alor gajah ke bro...
    hahahahah
    bole la lepaking kt tampin !!

    BalasPadam
  28. best la entry..
    tpi terasa kot bab 'jgn speaking' tuh, serius ke x leh?? bkn nk berlagak english celup ke apa ke tpi kalo dh speakinng tu is 'the way of life' nk bwat camne?? (bkn la nk bwak maksod yg x ckp mlayu lgsg,, tpi jarang la) adooiii,, susah jugak eh kolej life ni...

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.