Isnin, 20 Jun 2011

Cara Untuk Minta Kawan Baik Bayar Hutang

Assalamualaikum


Hello BFF dan GFF sekalian.

Kawan baik. Well, good to know yang korang ada ramai kawan baik. Okay now, siapa yang ada kawan baik tapi kawan baik tu dah bertukar jadi your worse enemy ever, sila angkat tangan. Yeah, I can see that ramai betul BFF dan bertukar kepada musuh utama yang tahu semua rahsia.

Well, antara masalah yang kadang kala berlaku adalah bila kita dah rapat dengan someone, someone tu datang kepada kita untuk meminjam sedikit duit. Kita pulak kalau tak bagi mula lah rasa bersalah. Actually, kalau duit tu cukup, nak kasi pinjam tu tak der hal. Masalahnya, adalah bayar balik.

Well, korang ingat senang ke nak mintak balik hutang yang kawan baik pinjam? Susah beb. Andaikata korang nampak BFF korang tu dari jauh. Korang pandang dia tajam-tajam. Then slow-slow korang gerak ke arah dia then approad dia dengan ayat.

"Haiii :). Hutang aku bila nak bayar?"

Kalau korang perasan, even korang buat muka baik macam mana pun, korang pasti akan nampak amat jahat bila masuk bab nak mintak bayar hutang kan? Tak percaya try ah. Well, aku pun tak tahu kenapa tapi serious apa-apa yang berkaitan dengan hutang akan merosakkan suasana. Dan itu akan membawa kita ke situasi seterusnya which is situasi kekok antara korang dan your BFF.

Kekok? What kekok?
Untuk pengetahuan korang, situasi kekok tu akan menjadi teruk kalau kawan-kawan baik korang tu tak ada duit atau tak nak bayar hutang. Tu belum kira lagi kalau korang perlu keluarkan kenyataan-kenyataan yang menyedihkan tentang kenapa korang pelukan duit sangat-sangat pada masa tu and then selepas mengeluarkan hujah-hujah sedih, boleh pulak dia kasi respond dengan
 
"Alaaa, nanti aku bayar la. Macam la aku tak der duit" (Obviously tak nak bayar)
"Minggu depan boleh tak? Minggu ni aku tak der duit ah."
"Kau ni asyik nak mintak hutang je. Kan aku dah kata nanti aku ada duit aku bayar la."

Bila benda seperti di atas berlaku, confirm korang dah rasa segan dan malu nak mintak again kan? Lebih-lebih lagi bila kawan kita tu tak nak bayar sebab dia takut dia tak cukup duit untuk makan.


So, ini adalah apa yang korang patut buat untuk meminta balik hutang kat kawan or kenalan korang tanpa mewujudkan situasi yang kekok dan pada masa yang sama, tak akan putuskan persahabatan korang.


Do it in a flash.
Korang pakai baju smart-smart. Galas beg di bahu dan bersedia. Bila korang nampak je si peminjam duit tu di depan mata, korang terus berjalan laju menuju ke arah dia seolah-olah korang dah lambat nak ke kelas. Dengan rentak perjalanan yang pantas dan tanpa berhenti, korang terus cakap

"Weh, minggu ni aku macam tak ada duit lah. Esok kau bayar hutang aku ye?". 

Then terus blah. Tak perlu tunggu dia respon. Why? Sebab apa yang dia perlukan adalah notification tentang hutangnya. Dan masa yang kita bagi adalah 24 jam. Itu adalah rasional.

Bila buat cara flash macam ni, dia dah macam tak ada alasan nak bagi sebab ianya seolah-olah perjanjian telah termeterai dia dia kena bayar hutangnya pada keesokkan harinya.



SMS berbentuk arahan.
Antara cara yang paling senang untuk ask your best friend to pay back whatever dieorang borrow adalah dengan menghantar satu SMS yang amat simple. Contohnya

"Salam. Hari Rabu ni kau bayar hutang aku ya. Aku dah tak ada duit nak makan. Nanti aku datang bilik kau ambil duit."

Kelebihan SMS adalah 'ruang untuk berfikir'. Ya, pada masa ni, si peminjam biasanya akan ambil masa yang lama untuk reply mesej korang. Dan SMS juga tak akan membuatkan situasi kekok berlaku. Damn i hate situasi kekok. Tapi kalau dia tu lelaki dan jenis hati kering, dia mungkin akan reply dengan ayat "Tak ada duit". Well kalau ini berlaku, korang boleh guna next step.


Lepak-lepak dengan si peminjam duit.
Korang cuba la cari masa-masa yang sesuai untuk duduk-duduk dengan si peminjam duit. Duduk sambil makan dan tengok TV misalnya. Then masa tengah layan TV tu, korang buat la ayat macam

"Aku ingat nak beli buku Bio macam kat TV tu lah. Tapi tak ada duit doe. Classmate / roomate aku pinjam duit tapi tak reti nak bayar balik."

Ya, korang buat-buat seolah-olah si peminjam duit tu tak berhutang dengan korang. Then korang tibai ah macam.

"Benci betul lah aku dengan classmate aku tu. Pinjam pandai, tapi nak bayar haram jadah. Pastu mengaku kawan. Tak guna." 

Then selepas dah puas kutuk, korang keluarkan ayat maut

"Eh, baru aku ingat, bukan ke kau pun ada pinjam duit aku ke dulu?"

Nailed it! Sumpah dia terasa. Dia terasa tetapi aku bet yang tak akan berlaku sebarang pergaduhan. Dan cara ni mungkin hanya berfungsi kat lelaki since lelaki tak sensitif sangat. Kalau korang perempuan dan korang guna cara ni kat perempuan yang sensitif, rasanya sure dia akan baling pinggan tu kat korang sambil putus kawan.


Suruh dia bayar hutang anda tanpa dia sedari.
Cara lain yang mudah untuk dapatkan duit hutang korang adalah dengan membuatkan si peminjam duit tu membayarnya tanpa dia sedar. Contohnya macam

"Weh, pinjam Rm50 kau jap, aku nak repair tayar kereta aku lah". 

Then keesokannya bila dia mintak duit, korang kata lah

"Oh, duit kau tu kira tolak hutang aku la. Kau kan hutang aku RM50 hari tu." 

Yeah, cara ni damn ohsem lebih-lebih lagi kalau digunakan pada hari dia dapat gaji / loan PTPTN or MARA. Dan please guna cara ni HANYA jika si peminjam tu TAK NAK bayar hutang korang. Aku perasan most of the peminjam bukan tak mampu tetapi tak nak bayar hutang. Ya, kalau dia tak nak bayar, boleh guna cara yang agak kejam ni. Tapi kalau dia betul-betul tak ada duit, cara ni amat-amat tak di galakkan.


Well, bila si peminjam duit tu tak mampu nak bayar, kita jangan lah paksa sangat. For the win-win situation, kita bleh guna cara lain which is offer bayaran balik secara ansuran. Korang mungkin boleh suruh dia bayar RM10 seminggu or atau Rm30 sebulan, janji bayar. Tak pun, korang boleh suruh dia tanggung korang punya lunch. Yeah, itu pretty nice. Dia pun sure tak akan rasa terbeban untuk bayar balik.

Actually, aku rasa as long korang ada duit lebih, memang tak ada hal lah kan nak kasi orang lain pinjam duit. But then agak tak boleh blah lah bila dieorang dah ada duit, tapi still tak nak bayar. Dan, lagi-lagi tak boleh blah kalau si peminjam duit tu guna kan duit yang kita pinjamkan semata-mata untuk enjoy / beli rokok sedangkan kita yang nak isi perut sendiri ni pun sebenarnya berkira nak makan.

Apa pun, kalau korang kaya dan tak rasa perlukan duit, kira langsai je la hutang tu. Jadikan hutang tu sebagai sedekah. Ingat, the more you give, the more you get. Pengalaman aku, semakin banyak orang pinjam duit aku, semakin perlahan lah flow duit aku. Aku makan itu ini sampai perut membulat tapi duit rasa macam tak luak pun. Padahal masa tak ada orang hutang tak beli apa-apa tapi duit bergerak macam air.

Dan yang terakhir, meminjam duit dari kawan adalah satu "Friendship Killer". So, try your best untuk tak pinjam duit yang bukan je dari kawan, tapi jugak dari siapa-siapa je.



94 ulasan:

  1. kengkadang segan nk mntak kwn byr hutang balik xD

    BalasPadam
  2. ada tips yg terkena btg hidung sendiri.ada masa,saya takut nak mntak hutang ngan mmber..takut diorg terasa..

    footnote:first time komen...(^__^)

    BalasPadam
  3. cara yang last tu best....hehe =p

    BalasPadam
  4. hahahaha..same goes here.. tapi xpnh pon try mintkk.. xpelah..takut pulak persahabatn terjejas kn.. huhu..

    BalasPadam
  5. cool.. .

    sapa pinjam duit aku aku nk buat cmnih lahh..

    *kalu 5 henggit nak mintak juga ke..heheeee~

    BalasPadam
  6. prefer yang last sekali tu.. dan aku selalu buat macam tu je.. hahah!!~


    errrr.. kalau bf yang pinjam duit macam mana pulak nak minta? hahahhaa~

    BalasPadam
  7. sib baik kawan aku xda yang cam gitu..
    hehehee

    BalasPadam
  8. hahahah geliga gile idea ni. mmg susah nak mintak balik org baya utang kite. hoho. bakal dipraktikkan :P

    BalasPadam
  9. First time comment.. Aku suke entry ko yg nih..mmg problem ah nk mintak balik hutang. Balik2 jenis yg da pinjam pastu buat x reti..bole try la kot..

    BalasPadam
  10. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  11. hmm bgus tips ni... sbb dlm dilema sbb tatau nk minta mcm mana. tq!

    BalasPadam
  12. susah2 pukol je member tu... bawak r geng rmai2..

    yg ade senjata siket, motivation sket,menghibur dan kenderaan utk cabot dari polis...

    haha..

    BalasPadam
  13. boleh la guna tip2 ni..hehe..tq bro..:)

    BalasPadam
  14. kawan sy penah pnjam ngan sy, x byk pon.. kebetulan masa tu rezeki sy murah, sy bagi la..
    bla sy perlu duit, dia terus menghilang.. call pn x sambut.. ntah kat mana da dia sekarang..

    kira halal je la kan.. hehehe...

    nice entry, ailaikk.. ^___^

    BalasPadam
  15. yeaah,entry terbaek...good tips.memang dah lama cari ni..haha

    BalasPadam
  16. This is my major weakness. Tak pernah tau macam mana nak collect duit yang dah dipinjamkan.

    Nak halalkan, amount tu terlampau besar. And at the same time takut orang yang meminjam tu menanggung dosa berhutang. Tapi nak meminta tu, tak terkeluar perkataan yang sesuai. Serba salah sungguh dibuatnya..:(

    BalasPadam
  17. aku biasa mintak guna sms je...

    klo kawan je x sensitip,aku mintak direct..hihihihi

    BalasPadam
  18. betul betul.. bila nak pinjam duit tu, senang je nak mintak kan.. tapi bila nak suruh bayar balek, macam kena suruh pegi berperang je.. geram sangat la! org da text banyak kali pon, xde respon jugak.. sampai kte yg rasa malu nak text banyak kali.. huhu

    BalasPadam
  19. takut nak mintak hutang sebab takut di cop tak sabar2 nak org bayar hutang dia...macamla org tak nak bayar....so tunggu je dulu tapi kalo dah lama sgt nampak cam dia dah x igt hutang tu baru la tebalkan muka mntak hutang.....

    BalasPadam
  20. Yeah...suka tips ni..Thanks Mr.K.. I lap u! Wowowowooo... Memang susah kot nk mintak org bayar hutang...

    BalasPadam
  21. Betul~ kawan aq slalu mintak duit. cakap kaya tp duit tak pena ade. bangang. x reti pecah. so dye slalu mnx rm10 ngn aku. nak tak terpaksa la. dah kawan -.- haha

    BalasPadam
  22. damn i hate situasi kekok. aku pun!

    well,aku suka buat cara yang last tuh. but oftenly guna masa tengah pokai laaa~

    BalasPadam
  23. bab pinjam duit ni. pergh. aku pernah bagi kawan pinjam sampai 3ratus 3 tahun lepas. sampai skang tak bayar. masalah nya dia bukan kawan baik dan susah nak jumpa. adoilaaaaa, kenapa aku pemurah sangat

    BalasPadam
  24. urghhhh . serious kekok nak mintak mmeber byr hutang . probably cara ni bekesan . haha ;)

    BalasPadam
  25. suruh bayar tanpa sedari tu paling selalu buat. tapi selalunya bila ada yg hutang, laju-laju tulis notis "kau hutang aku rm50 (tarikh)" n tampal dkt notice board dia so dua-dua pn xkan lupa. dah nama pun bff sure takde hal punye. :B

    BalasPadam
  26. yeah!i think all these ideas are cool!maybe saya akan praktikkan nnti..TQ..^_^

    BalasPadam
  27. nice gils. the best is jadi kedekut.

    ej=h wait. kau kedekut ke, mrK.?

    BalasPadam
  28. ak penah minta duit htng ak gne cara yg last skli tuh. yg x bleh bla kwn ak cakap 'eh ak ade hutang ngan ko ek?'. brrr .. smpai skrng die still tak langsaikan htng die kat ak. pastu bile ade duit, die dok shopping sakan. perghh sabo je la .. ak pon da x ingt bape die htng ak so ak halal kan htng die kat ak.

    ade lgi sorang kwn ak, die nk pnjam duit ak rm2++. bkn ak x nk bg mslh nye ak pon gne duit loan. duit loan plak cukup2 je utk ak sbb ak da la dok luar. kang time nk byr balik punye la susah~

    aishhh macam2

    BalasPadam
  29. mujur kawan selalu bayar hutang bila dia berhutang.. haha..

    BalasPadam
  30. klu kitorang kt umah selalu saling btanya.."aku ada hutang ko apa-apa tak?"
    secara tak langsung,teringatlah hutang masing-masing tu.
    tapi kadang-kadang ada jg yang buat-buat tak ingat.so,selalu terguna kaedah yang paling last tu.

    BalasPadam
  31. haha entah la , memang selalu kot alami dan selalu gak buat huu =.=

    BalasPadam
  32. hohoh memang susah nie kalau pinjam cepat tapi nak bayo liat mcm getah huhuhu.. sadis sungguh huhu...

    BalasPadam
  33. serius mmg susah gile nak mintak hutang. tp pandai2 la takkan hutang taknak bayr kan kan

    BalasPadam
  34. hi there, i have just followed your blog..i hope you can follow me back..u have a nice blog here..
    i will be waiting for you on my blog...see u there..cheers

    BalasPadam
  35. the same thing happen to me, payah nak bgtau kawan kalau bab hutang tapi diri sendiri kena ingat la der. dah pinjam, pandai la bayar kan?

    BalasPadam
  36. 3 teknik on above penah buat tapi teknik ke-3 tak penah buat lagi sebab tak jumpa lagi kawan2 yang liat bayar hutang..huhu

    Ya, memang susah sgt nak mintak semula duit kita.
    Kadang2 kena berlakon sikit atau ajak kawan lain berlakon..nak tau sama ada si penghutang tu lupa atau buat2 lupa..Klu betul2 lupa, ada caranya nak mintal..klu buat2 lupa, ada caranya juga..So, klu aplikasikan teknik 'SMS berbentuk arahan' pada org yg lupa nk bayar hutang, tak la rasa 'keras' sgt cara yg kita minta :)

    "Ingat, the more you give, the more you get. Pengalaman aku, semakin banyak orang pinjam duit aku, semakin perlahan lah flow duit aku. Aku makan itu ini sampai perut membulat tapi duit rasa macam tak luak pun. Padahal masa tak ada orang hutang tak beli apa-apa tapi duit bergerak macam air"

    mmg betul Mr. K dan ada hadis sahih berkenaan dgn kelebihan memberi hutang:

    "Sesiapa yang menghilangkan atau melapangkan suatu kesusahan seorang mukmin di antara kesusahan-kesusahannya di dunia, maka Allah akan menghilangkan atau melapangkan suatu kesusahan di antara kesusahan-kesusahannya pada Hari Kiamat. Sesiapa yang memberikan kemudahan atas orang yang dalam kesulitan, maka Allah akan memberinya kemudahan di dunia dan akhirat." (Hadis riwayat Mustaim, Abu Dawud dan Tirmidzi).

    "Sesungguhnya Rasulullah s.a.w pernah bersabda: Suatu ketika dahulu ada seorang lelaki yang pernah memberi hutang kepada orang ramai. Beliau berkata kepada pembantunya: Apabila kamu menagih hutang daripada orang yang dalam kesulitan, berilah kelonggaran kepadanya, semoga Allah memberi kemudahan pula kepada kita. Kemudian beliau menemui Allah, maka Allah memberi kemudahan kepadanya" (Hadis riwayat Muslim)

    p/s: buat komen terasa mcm buat satu entry baru..HAHA!

    -tasnim-

    BalasPadam
  37. dah banyak kali dpt mmbe yg tau hutang tp x reti nk byr balik . since skola menengah smpi kt U . nk minta , tapi segan . idea2 kt atas ni elok jgk . mekasih ye :)

    BalasPadam
  38. nice! akan digunakan dgn kadar segera. thanks mr K :)

    BalasPadam
  39. tips yg sangat berguna... thanks bro for sharing...

    BalasPadam
  40. nice ..
    serius susah gila nk mntak hutang kawan .. memang kekok ah jadi nye .. bleh try step2 nie .. hahaa

    BalasPadam
  41. kalau ex bf berhutang macam mana nak mintak byr ha?

    BalasPadam
  42. 2nd last dan last tu aku pnh bt dan berhasil. dia nk terasa ke tak, peduli lah. tp sbnanya klu bt mcm tu org lg xkesah sgt. xde nk sentap ke hape.

    BalasPadam
  43. otak kau memang genius lah mr K. first and second step aku pernah buat haha.

    BalasPadam
  44. btl tu, mmg sgt susah. apatah lagi dengan kawan rapat & kawan yg suka buat2 xtau. adoi..
    Click2:Laptop Cooler - Perlu atau tak?
    http://nashfahrenheit.blogspot.com/2011/06/cooler-pad-do-we-really-need-it.html

    BalasPadam
  45. ahhh... membe aku ada pinjam 400 dari aku dulu. sampai skang tak bayar2.

    asik lari dari aku ada ah.

    cam cilake.

    BalasPadam
  46. hahahhaa. lawak gile boleh takkkkkk

    BalasPadam
  47. aku kalo pinjam kat kawan..aku rasa macam ada byg je ikut...sbb tu aku akan ingat je sentiasa apa hutang2 aku...so, terus bayar!

    BalasPadam
  48. hari ni aku tak sempat belek entri ko.. tapi gambar atas die aku nak jerit sikit.... angry... bird! huhu nnti aku bace

    BalasPadam
  49. thanks Mr. K for fulfilling my request utk wat entry ni..

    hm.. btw, in my situation, org yg pnjm duit tu duk jauh.. mmg rsenye da xkn dpt jmpe lg dah.. kontek pn da jaaaaaaaaaaarang sgt. hr tu dia pnjm duit pn utk bli flight ticket.. so, skrg ni bile da jarang kontek, harus la segan nk mntak blk hutang tu kn.. it is not that sy ni bkire, but then sometimes bile tdesak sgt xde duit tu, sure t'ingt kt dia. tp tu la, i've no guts to ask for it.

    what should i do? =(

    BalasPadam
  50. salam..
    kalu ngan member2..tgh2 kira duit mesti tanya,"eh, ak ad utang mung dok arr?" , "ak bayor dop ag arr utang mung?"

    BalasPadam
  51. Haha..aku suka guna cara yang nak cepat tu.. pastu bwat muka serius cam ngah emosi.. overall, sume cara di atas pernah digunakan as aku memang good in acting desperate~ wuhuu

    BalasPadam
  52. slalu gna cara yg last tu
    haha^^

    BalasPadam
  53. xbole blah. rase nak gelak pun ade. mase balik class td, baru je lepas borak2 ngn kawan pasal this kind of situation. dier nak mintak hutang kat kawan dier but dunno how. then, i suruh dier text je kwan dier tu and ckp nk pkai duit sgt minggu nie. haha. and actually, the last solution is the best one sebab tu je cara pling simple utk si liat bayar hutang nie bayar hutang kite balik. :)

    BalasPadam
  54. my sis pnah ckp kat saya,
    sblum dia berkawan dengan sesiapa dia akan berkata ' kita kawan je yer, tapi klu xcukup duit jgn mintak kat aku'
    hehe :)

    BalasPadam
  55. my case pulak, the makhluk ni x la pinjam duit direct..
    tp makhluk ni sangat lah gemar duk kirim makanan/barang..
    asal orang nak keluar g mana2 je, time2 tu la jugak dia sibuk nak kirim..
    pastu bila da dapat barang tu, buat bodoh jer kan.. xreti-reti nak bayar..
    orang dah tolong belikan,
    tinggal bayar jer pon susah ker!

    *xpasal2 emo plak kat sini

    BalasPadam
  56. Aah..biasa guna cara yang atas skali..tapi kalo x jlan gak..yang laz tu jer la..ssah sgt nk minx..

    BalasPadam
  57. tips yang no 3 tu memang nak tergelak aku. haha. lawak la kalau betul2 ada member yg gila tajam lidah mintak hutang mcm tu. kalau pempuan kompem balik tu terus nangis, pts kwn.. aduhai.. lelaki x pe lah :)

    BalasPadam
  58. aku selalu guna cara yg last tu pasal kawan aku selalu lupa nak bayar duit aku.ak rase die lupela. xpon aku pinjam duit die n xbayar jugak lepas tu. hahahahaha

    BalasPadam
  59. Cara ni macam lagi payah nak setel je. HAHA. Aku pernah berada dalam situasi no 2, member aku hanta mesej suruh baya hutang, but then aku lak yg sentap sebab aku memang da standby nak baya hutang dia by the next day, tapi dia yg macam xsaba saba. Tape la, maybe dia salah pilih ayat kot *think positive*

    BalasPadam
  60. aku selalu buat yg ni
    "Suruh dia bayar hutang anda tanpa dia sedari"
    semua akan jd cool seperti biasa
    ;)

    BalasPadam
  61. ur entri is very right at da moment i am in dilemma bout this. nice. but still,it is not easy when it comes to friendship.

    BalasPadam
  62. lg best klu kwn ko tu xbyar hutang ko..
    tp die leh plak shopping2 dpn kau..da la bnyk shopping..
    klu ko,ape ko nk buat?

    aku da siap perli2 lg..die bleh buat xpham jer..

    BalasPadam
  63. gnakaedah ssuruh dy byar tnpa dy sedari. susah kan tmbah2 best frenz forever *kononnya* yg pnjam.

    BalasPadam
  64. Lesson taun ni and onward ; aku xkan bagi kawan pinjam duit even terdesak macam mana pun.

    BalasPadam
  65. entry ko kali ni sgt memahami jiwa ak skang la.. terbaik...

    BalasPadam
  66. Perlu meminta rm500 dari my BFF, tapi sampai sekarang tak dapat2.. :(
    Pity on me....

    BalasPadam
  67. Mr.K, klau ngan member xpe gak kan klau nk tuntut balik hutang..tpi klau ngan sedara mcm mna ek? cntohny sepupu k..tkut klau mntak nnti dia ckap, 'eleh,ngan sdra sndri nk b'kira..xpun diungkitny balik yg dia dulu prnah blanja kita k..tpi mmg msa 2 dia sruh guna duit kta dlu wat beli tiket..skrg snyappp je, xde khbar berita pun psal nk byar2 ni..

    BalasPadam
  68. aku selalu sruh hsemate aku yg berhutang tu,
    "tlg topupkan aku bile kuar nnti, tolak hutang k!" :)

    BalasPadam
  69. taw xpe....kalau berhutang tu bukan reti nak bayar...jenuh minta lebih sepuluh kali....entahlah...kesian memanglah kesian..tapi kita ni pon ade keperluan yg perlu dipenuhi....hidup hidup

    BalasPadam
  70. aku pn ade bg pinjam..tapi ckit..tp 2k..die ckp die xde duit nak kne bayar duit kawan die..die ckp die nak bayar bile dapat gaji..pastu die problem kereta plak..then confirm la tak dapat bayar duit..utang tu..tapi takde usaha..mmg la die kwn baek..tp diri ni pun nak pakai duit jugak..smpai nak bayar duit umah pn nak paksa die..perlahan2 tarik aset die..sampai die takder aset dah..tak taulah..tapi mmg btol hutang ni leh putus kawan bile kawan tu pentingkan diri..bkn sbb duit.tapi kepercayaan..kalo tak leh pinjam..jangan pinjam....putus kwan bkn sbb duit..tapi trust..bile kite terdesak die tak pikir..die igt kita ni kaya sangat...

    BalasPadam
  71. yup2.. more u give.. more u get back.. aku pon slalu praktik benda 2.. n alhamdulillah.. menjadi

    BalasPadam
  72. kelako ar entry ni..tapi bermanfaat..kite dah try beb tips SMS berbentuk arahan tu..pastu katanya dia tak de internet nak wat online transfer..nanti dia msuk keje dia byar..tp sekali lagi dia lupa..adoi..nak try tips lain ko tu cam tak berdaya lak..(T_T)...

    BalasPadam
  73. hahaha.. aku selalu guna ayat sarcastic sebab aku takut dia ingt aku berkira pulak.. contoh ayat, oh ya.. satu lagi jgn guna perkataan hutang, tukarkan ke perkataan lain macam 'pinjam' ke 'ambik' ke.. ok.. ayatnya cmni..'eh, duit haritu x bayar lg kan?' haha.. ataupun eh.. kau ada pinjam duit aku dulu kan?.. hehe..
    tapi utk sakitkan hati dieorang, guna je ayat cmni.. 'weh.. duit aku yg ko pinjam haritu xpayah la bayar sebab aku memang suka bersedekah akhir2 bulan ni'.hahaha

    BalasPadam
  74. PANDAI HUTANG TAK TAU NAK BYAR
    klau setakat 50 hinggit tak pa la jgak,ni 13 rbu,nak korek mna duit sbnyak tu.msa pnjam muka mnis lebih mcam gula batu, bla suruh byar blik,buat muka tak mlu,smbunyi balik pntu... mka mcm tu ptut kna maki ja.... klau dah tak tau nak byar.. jgan brhutang klau hutang dgan along dah lma pupus dalam muka bumi ni... nasib baik aku bukan along,ada msa lgi nak byar hutang aku sbelum izrail dtang memnggil... aku ni bkan pensederkah... nak sedekah kat hg tiap2 bulan agak agak la wei tau hutang mau bayar la... hg mati pun roh tak aman...susah nak lalu atas titian sirat.klau tak tau apa,cari dalam buku teks tingkatan tiga.klau tak mmpu pkai keta pkai la kncil tpi bukan knderaan,hnya seekor binatang yg mmpunyai tanduk..
    harap pham la apa yg dimaksudkan wahai peminjam peminjam yg tak bertauliah tu....
    orang dah tolong tak kenang jsa...

    BalasPadam
  75. saya dah cuba 4-4cara dekat kwn saya tu. tapi susah benar nak bayar.pinjam lg adalah..walaupun dier tahu saya benar2 xde duit, tapi susah giler nak bayar. hari dier dapat gaji sye minta duit melalui sms baru2 nie, n dier ckp kt sye, duit abis dah bayar hutang. padahal sye xminta duit yg dier hutang 5 6bln lps.sye just minta hutang duit rm10 semlm dier pinjam, janji nk byr dapat gaji. mgu nie pinjam lg duit sye..utk isi minyak motor dier. janji nk byr ptg semlm tp xbyr lg.alasan sbb xdpt amik advance dr bos. sye lak terpaksa ikat perut bulan2 utk bg pinjam duit kat dier.duit nk byr kat sye xde tp duit nk balik kg tiap2 bulan ade lak duit tambang. kadang2 geram gak kat dier coz janji nk byr tp xbayar2. rase mcm amik kesempatan jew...xtau mcmane nk jauhkan diri dr dier nie...hmm...

    BalasPadam
  76. suka entri nie..

    tapi memang susah nk dpt balik duit pun. even aku dah mintak dia byr ansuran every month, dah buat ayat sedih , masih lagi dia x byr hutg aku.

    liat betul la nak bayar. mcm mna nak byr, kalau dia letak hutg tue sebagai x penting and bukan komitment.memang memanjang jer la xdek duit..

    BalasPadam
  77. Kawan ak kalo nk pnjam dwet mesty cakap camnie..."ko gnala duit ko dlu esok ak byar" pastu buat xtau je ...sakit aty ak...kalo skali xpe nie byk kali dah...

    BalasPadam
  78. Owh.. au kene sendiri dengan siblings.. damn, aku gaduh smp dia x ngaku aku adiknya, xperla, aku doakan dia semakin kaya dengan ape yg dia buat. For those nak bg pinjam, think twice, better masam muka, dr berpanjangan kesan.. and aku dh bersumpah xkan bg sape2 lagi hutang dgn aku,

    BalasPadam
  79. kawan aku pinjam rm200. dia bayar rm100 dulu.nanti dia bayar balik.nak tunggu nanti tu tak tahu lah bila.nak dkt 2 bulan aku rm100 tu.aku bukan berkira.tapi aku pun terdesak gak.nak makan pakai tak ada duit.mmg tak sampai hati minta duit kat kawan baik.tapi aku terpaksa.hurmm

    BalasPadam
  80. Aku ngan kawan2 ifis selalu makan beramai2 n aku selalu dahulukan duit aku untuk bayar semua yang diorang makan.. semua budak2 tu bayar balik cepat2 kecuali yang sorang ni.. walaupun dah 2, 3 kali mintak, dia wat bodoh je.. asyik kata tak kuar duit dari bank.. sampai aku joke kata nak bagi interest pun dia tak faham2, leh gelak lak ngan joke perli aku tu.. sakit hati betul.. huhu..

    BalasPadam
  81. Aku kalau member takat pinjam RM5-10 aku halalkan aje kalau jenis mintak sekali tak reti nak bayar. Tapi ni last time aku kasi orang pinjam sampai RM100, dah dekat 3-4 bulan taknak bayar. Kat media sosial update makan angin dengan pakwe. Siapa yang tak hangen. Dah la dia dah bekerja, aku pulak student. Aku dah rasa macam pengemis aje selalu mintak hutang aku dari dia.

    Then, satu hari aku ada interview, aku nazarkan, kalau aku dapat kerja ni, aku akan halalkan aje hutang dia dekat aku. Dan Alhamdullillah, kerja dapat, hutang dia aku pun halalkan.

    BalasPadam
  82. Klw dia seorg pompuan yg xreti malu slps kita minta hutang??

    BalasPadam
  83. dah mintak byk kali...dah kasi dateline...dah kasi acc utk dia online transfer...dah penat...tp mmg nak pakai duit tu...

    BalasPadam
  84. Ada kawannku dulu hutang RM 100... Belum bayar...sudah 12 tahun berlalu...muncul sekor lagi raksasa...hutang rm350...mesti tagih ni

    BalasPadam
  85. Kalau sy, sy akan minta sekali ja.. klu x byr juga time sy betul2 perlu duit..maknanya dia bkn kwn sy, duit mungkin dia masi boleh cari di mana2. Tp dia kehilangan seorg kwn yg sudi pinjamkan duit kat dia masa dia tgh susah iaitu aku..

    BalasPadam
  86. Kalau sekali minta xnak byr xpa la.. pastu dia akan khilangan kawan yg baik dan sudi pinjamkan duit pada dia masa dia susah iaitu aku.. ingat la..ksusahan bkn dtg hanya sekali.. next time kalau kena timpa masalah..dia da xda aku lg.. simple ja.. kt tlg masa dia susah then dia x tlg masa kt perlu.. itu bkn psahabatan yg baik.. xda kwn jenis mcm tu.. x rugi hilang kwn mcm tu

    BalasPadam
  87. Good move lah! Tapi kan, aku dah try cara paling halus iaitu post islamic pasal hutang kat fb, just nk ingatkan dia n xnak sakitkan hati dia. Tapi tup2 dia pulak bermasam muka dgn aku mcm aku pulak yg hutang dia rm1000. Bukan sikit bg org sengkek mcm aku ni wei. Tapi kawan punya pasal kenang segaLa kebaikan dia, aku bg jgk. Tapi sedih la dia xde rasa tanggungjawab nak negotiate dgn aku atau nk schedule hutang tu apatah lagi nk byr. Even selepas 7 bulan kejadian. Aku pulak yg nmpak jahat sekarang. Entahlah, kalau this friendship has come to an end, takle buat apa la. Aku value myself more than everyone else.

    BalasPadam
  88. Fuh ramai rupenye yg sama kapal dengan saya, kawan den pinjam duit hampir RM 10k.. daripada berat rat pegi ke riban riban, sampai la ke berpuluh riban... fantastic 1tahun lebih sy buat diam tak mintak,dia pun tak cakap sepatah, bila sy start mintak balik dia cakap nk bayar sikit -sikit.. cun ar bayar sikit2 drp x byr.. tak nampak usaha nak bayar sy mintak la rm50 sebulan.. huhu memang xdapet langsung.. guna tektik merajuk baru la dia bayar sekali..lepas pada tu mintak balik memang dia ada 1001 format khas untuk elak bayar.. memang win dia punya date nak bayar hujung bulan..bila sampai hujung bulan ckp dah byr tp tak sempat nk snap bank in slip.. cek duit tak masuk, ckp alasan org yg die mintak tlg bank in tu yg tipu dia ckp dah bank in bagai... senang citer die akan cari alasan utk elak dr kena bayar.. best part dia pakai Iphone beriban, update kat fb makan kat hotel pegi berjalan sana kemari.. baju bertukar ganti.. hahaha kita pemberi hutang ni?? nak makan pun catu... haha sekarang dah sedar kebodohan sendiri.. dia yang mengantoikan diri sendiri, tak pandai guna teknologi minta tlg sy semak statement bill phone dye guna online.. bapak eh.. payment history dalam bulan ni dah buat payment rm500 lebih.. hahah view view detail payment yg lain.. min payment dia bayar RM300.. wow wow.. terbaik.. ALLAH nak tunjuk sekelip mata,kita stalk fb dia guna fake fb.. rancak ar dia share kat fb statement akaun bank dye duit berpuluh riban la... caption beryukur..hey memikirkan kawan je ni.. kalau x pikir kawan nak jugak sy sembur satu satu.. tapi ALLAH tak pernah tidur Allah bayak lapang kan rezeki sy..rezeki bukan duit semata..rezeki kesihatan ..rezeki keselamatan..

    BalasPadam
  89. memang segan nk mati masa nk mintak dgn kawan baya hutang. rasa tk smpai hati pon ade. tpi kekadang kita mmg perlukan duit juga sgt2. so pengalaman saya, saya cuba je mintak wlaupon segan. Alhamdulillah senang je dpt balik. so, kene igt kadang2 kawan2 ni memang lupa sungguh2. dah bg hint pon kadang2 dorg tak perasan. dah kata lupa. so, try je lah mintak. Inshaa Allah, kalau betul, dorg pon seronok sbb kita igtkan. hutang ni bawa ke smpai ke mati nanti.

    BalasPadam
  90. Assalamualaikum wr. Wb
    Salam sahabat, perkenalkan nama saya hadi , niat saya hanya ingin berbagi kebaikan khusus kepada orang yang mengalami kesusahan,

    Bismillahirrahmanirrahim
    6 thn yang lalu. awalnya sy seorang pengusaha di bidang property dan kontraktor yang bisa dibilang sukses. kesuksesan yang saya dapati hanya ujian semata terhadap diri saya. sehingga saya lalai akan ibadah, lalai akan kewajiban dan lalai akan zakat. suatu ketika musiba itu datang, ALLAH murka terhadap diri saya. bisnis dan usaha pun hancur dalam sekejab. saat itu sy punya anak dua dan masih kecil2, saya sempat putus asa dan tidak tau mau berbuat apa?,.hutang di bank hampir Rp. 10milyar , diperongan jg yang kian menempuk + bunga, Bahkan car ,rumah serta office pun disita oleh bank.

    Ikhtiar demi ikhtiar saya lakukan, tapi mengalami jalan buntu. Teman dan saudara semua menghindar, ya begitulah……diwaktu senang banyak uang seperti gula dikerumuni semut. Tersirat dalam hati, tersungkur didepan sajadah, dosa apa yang saya lakukan ya tuhan, padahal dikala sukses saya termasuk orang yg dermawan, suka membantu teman, tetangga dan keluarga. Larut dalam kesedihan, kesusahan dan penderitaan , hampir mau bunuh diri.. Ya tuhan, saya baru sadar bahwa selama ini usaha dan bisnis yang didapati dari hasil uang riba

    Bulan terus berganti tidak terasa sudah hampir 2 thn sy berusaha untuk bangkit, apapun pekerjaannya saya lakukan meskipun gaji yg saya dapat tiap bulan hanya bisa mencukupi kebutuhan sehari-hari itu pun juga terasa kurang sampai-sampai istri saya ikut mencari nafkah dengan ber jualan sayur dpasar yang penting halal .Puasa senin kamis pun sy lakukan agar dimudah doa dan keinginan. Alhamdulillah, ujian itu berakhir, Lewat bantuan seorang teman yang memperkenalkan saya dengan seorang ustad/kyai. membantu saya untuk mendapatkan modal dan ustad membimbing sy ke jalan yang lurus, membenarkan langkah kaki saya yg selama ini salah arah dalam bisnis dan juga kehidupan. Alhamdulillah juga beliau menyarankan saya untuk memulai usaha (Usaha yg beliau sarankan) hasil dari istikharah, yang barokah. usaha baru mulai dari nol walaupun harus sakit sakit dahulu. ALLAHUAKABAR, 7 bulan usaha baru yg saya mulai maju pesat. doa saya di ijabah, berkat bimbingan beliau, amalan2 wirid dan zikir yang beliau kasih saya lakukan dengan khusu' dan istiqomah .
    Barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya.... ( Q.S.65 ;2-3)

    Alhamdulillah ya ALLAH. Saat menulis kisah ini saya sudah bangkit kembali dan bisa untuk membayar hutang hutang, rasa kepercayaan orang lain mulai timbul. saya sekeluarga sudah berangkat umrah . Hanya ALLAH yang bisa membalas budi baik kyai, beliau membantu tanpa Pamrih.
    Doa tanpa usaha, adalah suatu kebodohan. Usaha tanpa doa adalah suatu KESOMBONGAN. Yakinlah saudara2ku tiada satu manusia yang lolos dari cobaan , godaan dan ujian. Allah menguji sesuai kadar manusia masing2.
    perbanyaklah dhuha, tahajud, hajad dan bersedekahlah karena dengan sedekah suatu saat sedekah itu akan menolong diri sendiri.

    Hutang tetaplah Hutang yang harus dilunasi, karena hutang akan dibawa sampai mati dan harus dipertanggungjawabkan kepada Allah swt.

    Wassalam, semoga menjadi inspirasi
    ( Putrohadi9@gmail.com)

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.