Ahad, 12 Disember 2010

Bagaimana Kalau Psychopath dan Pembunuh Bersiri Adalah Ahli Keluarga Kita?

Assalamualaikum


Yo guys. Ini adalah sambungan kepada entri sebelum ini which is People Around You. Di entry yang lepas, aku ada bertanyakan 3 soalan.

Soalan-soalan yang aku tanya tu, kadang-kadang di gunakan untuk menetukan samaada seseorang itu psychopath atau tidak. But, apa itu psychopath? Well, akan aku terangkannya nanti tetapi, anggaplah sesiapa yang cenderung kepada this personalty disorder, akan berpotensi menjadi pembunuh bersiri.  Berikut, adalah jawapan bagi soalan-soalan yang aku tanya,


Soalan 1

Seorang perempuan sedang menghadiri majlis pengkebumian kakak sulungnya. Di majlis itu, hanya ada saudara mara yang terdekat yang hadir. Dan ketika itu, that girl ternampak seorang lelaki. Lelaki tu dah la hensem, kaya pulak tu. So, that girl jatuh cinta kat lelaki tu tangkap leleh punya cinta. Biasalah, girllssss *rolling eyes*. Tetapi, that girl agak pemalu, so, dia tak mampu untuk bercakap, bertanyakan nama dan meminta nombor kat lelaki tu. Kemudian, keeseokanya, that girl membunuh adik perempuannya. Kenapa dia membunuh adik perempuannya?

Jawapannya :
Dia membunuh adiknya, kerana sebelum ni, dia nampak lelaki hensem tu di majlis pengbumian kakaknya dan yang datang itu adalah saudara mara terdekat. So, dia bunuh adiknya adalah semata-mata berharap untuk lelaki tu datang ke pengkebumian adiknya pula. Even kemungkinan itu adalah amat rendah.

Soalan 2

Anda sedang berdiri di balkoni luar rumah pangsa anda. Okay fine. Korang kan kaya, so, korang tengah berdiri di luar bilik Hotel JW Marriott anda yang tinggi dan mengadap ke luar. Anda padang ke bawah, anda nampak seorang lelaki sedang membunuh dan mengerat-ngerat badan seorang perempuan. Then, lelaki yang membunuh tu pandang ke atas dan ternampak anda. Dia perasan yang anda adalah saksi pembunuahan yang dia buat. Then lelaki tu membuat pergerakan/isyarat tangan. Apa pergerakan tangan (gesturing) yang dia buat?

Jawapannya:
Lelaki itu sedang memandang anda sambil tangannya membilang tingkat bilik anda.


Soalan 3


Anda di beri satu pisau tajam. Anda perlu membunuh seorang lelaki ni at any cost. Lelaki ni berada di dalam tandas yang tertutup dan jauh dari penempatan orang lain. What would you do?
Jawapannya:
Tunggu orang tu keluar, dan kemudia membunuhnya dari depan.

Soalan 4

Korang terjumpa seekor anak kucing yang baru lahir. Comel gila. Macam amoi. Di sebabkan korang rasa yang ianya terlampau comel, korang rasa geram sangat-sangat. So, korang membunuh kucing tu. Bagai mana cara korang bunuh kucing tu.

Jawapannya: 
Membunuhnya dengan cara paling susah dan paling lama untuk ia mati.




Sesiapa yang menjawab betul, tahniah. Anda berpotensi menjadi pembunuh bersiri.

Okay fine, soalan di atas tak memberi 100% sebab untuk anda di cop sebagai psychopath, tetapi, itulah pemilkiran orang-orang psychopath ni. Why? Sebab pemikiran mereka amat berbeza dengan pemikiran manusia biasa. Mereka akan bertindak dengan bijak dan pantas bila hendak membunuh. Kalau ikut kajian, dalam apa-apa hal, mereka akan cenderung untuk membunuh dengan cara yang paling best dan menarik untuk menyelesaikan masalah. Dengan kata lain, masalah akan hapus jika terhapusnya orang yang mendatangkan masalah itu. They love blood. They love to kill. But, they love to hear you scream, more.

So, apa itu psychopath?
Kalau dulu, aku tulis pasal pedophilia di kalangan kita which is seseorang yang tertarik dari segi seksual terharap kanak-kanak bawah umur. Dan kebanyakan pedophilia adalah tidak diketahui sehinggalah mereka di tangkap.  Dan, begitu jugalah dengan psychopath. Psychopath adalah sejenis personality disorder which is termasuk dalam masalah mental. Psychopath adalah sejenis mental problem yang boleh di kata amat susah nak di kesan di kalangan kita kerana mereka umapam monster yang berada di dalam manusia yang bermuka baik. Dan lebih-lebih lagi, mereka biasanya terdiri dari orang yang mempunya otak yang amat bijak.


Most of psychopath, akan ada masalah dengan diri samaada based dari masalah keluarga atau tekanan dalam hidup sejak lahir. Masa kecil, orang yang akan ada masalah mental ni, akan berasa seronok apabila mereka menyiksa binatang. So then, mereka akan terus menyiksa binatang tanpa rasa bersalah langsung. Tapi, lama kelamaan, mereka akan merasa bosan membunuh dan menyiksa binatang, so, mereka akan mula menyiksa manusia. Korang boleh tengok benda-benda macam ni dalam cerita Life (Jepun series), Dexter, The Loved Ones dan Criminal Mind.

Cuba lihat kawan anda di sebelah anda. Muka dia gila innocent. Pendiam. Tak kisah pun dengan apa yang orang kata tentang dia. Tapi, pernah tak ada terfikir yang dia adalah psychopath yang berpotensi menjadi serial killer?

Ciri-ciri psychopath yang mungkin akan jadi pembunuh bersiri.
  1. Hidup ceria, tetapi anti-sosial.
  2. Suka menipu dan memanipulasi
  3. Mempunyai otak yang amat bijak ketika berfikir untuk terus membunuh.
  4. Tak ada perasaan bersalah.
  5. Tak ada perasaan kasihan.
  6. Berasa puas selepas membunuh dan seksa binatang / manusia.
  7. Suka mendapat kuasa (Ala-ala gila kuasa)
  8. Sanggup buat apa je termasuk membunuh asalkan dapat apa yang dia nak.

Ted Bundy

 
Bagi sesiapa yang suka menonton cerita bunuh-bunuh, mesti kenal dengan Ted Bundy. Ted Bundy. A boy of psycopath serial killer, yang ada kakak dan ibu sebagai orang yang sama. Serta, atok dan ayah juga orang yang sama. Yea, dia adalah anak kepada kakanya, dan cucu kepada ayahnya. Sila berfikir macam mana benda itu berlaku. And, all of them stay dalam satu rumah pada masa tu.

Kalau Ted Bundy ni main Dota, dah boleh kata dia buat hampir 20 rampages dah. Atau dengan kata lain, dia dikatakan mungkin dah membunuh serta merogol sekurang-kurangnya 33 hingga 100 orang perempuan. So, 'pretty cool'. Aku tak pernah pun dapat rampage main dota.

Monster dalam badan orang-orang yang terdiri dari psychopath ni ada masa dia kecil lagi. For Ted Bundy, dia di katakan memculik dan membunuh budak perempuan berumur 8 tahun ketika dia berumur sekitar 14 tahun semasa menjadi menghantar surat khabar (paper boy). Then, sebelum tu, masa dia kecil, dia selalu torture binatang termasuk anjingnya sendiri, tak terkecuali binatang peliharaan orang rumah sebelah. Jenis torture adalah dengan mengerat-ngerat bahagian badan binatang seperti telinga, kulit dan kaki contohnya, tetapi tidak sampai ia mati. Which is amat menyiksakan. Oh, korang nak contoh? Dulu aku ada jumpa satu video ni. But then, sekarang bila ku cara balik, dah tak ada. Tapi korang boleh tengoknya di SINI. Link yang aku kasi tu adalah amat-amat ganas. Dan anda akan bencikan kat that bitch so much.

Ted ni, dia ada degree in law tapi, dia memulakan karier dan hobi membunuhnya dengan binatang, then di akhiri dengan membunuh orang ramai. Dia adalah manusia yang tak boleh memahami pertalian. Dia tak faham kenapa seseorang perlu berkawan dan menjalinkan hubungan. Dia tak tahu kenapa dia perlu bersosial. Then, bila dia rogol dan bunuh seseorang, dia lalukannya bukan dengan cara lembut. Dan korang sure tak nak tahu cara dia merogol seseorang.

Psychopath versi kanak-kanak.


Antara kes yang menyerupai psychopath yang lain adalah pasal budak yang bernama John Caudle yang berumur 14 tahun. John Caudle ni, dia bunuh ayah dan mak dia semata-mata dia tak nak pergi buang sampah etc. Dia mulakan dengan bunuh mak dia. Then selepas dia bunuh mak dia, dia lepak tengok TV sambil tunggu ayah dia balik. Bila ayah dia balik, dia bunuh ayah dia. Selepas bunuh, dia pergi main PC game. Mayat ayah dan mak dia atas lantai, dia tengah duduk main PC game (Dota maybe). Dia tak ada perasaan, dan tak ada rasa bersalah. Then, keesokannya dia pergi ke sekolah dengan wajah yang happy bak kata gurunya.

Banyangkan kalau korang ada adik macam ni. Adik suruh top up henpon. Korang pulak kedekut tak nak topup. Sure adik korang bunuh korang.

Well, what would you do, if, one of your family members, is a serial killer?

Mesti menarik kan.



64 ulasan:

  1. So, psychopath ni ade treatment ke untuk bagi pulih?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nope...walaupun aq dh pergi ke macam2 hospital or mkn ubat. Well here I am, still bunuh binatang. Sebenarnya kami ni adalah manusia yg trdiri drpd permikiran yg lain dri yg lain. Sukakan kesronokan, bukan seorang yg penyabar dn mmg agresif. Depends on the situation actually. We live like ordinary people such like you guys. Hidup cm besa, just permikiran kami saja. Pschopath sbnarnyer dari personality sesorang juga. Mcm aq bunuh sbb sronok2,hilangkan rasa bosan,stress dan hnya utk berseronok. Aq belum lagi di diagnosed sbgai seorang psycho tapi sociopath.

      Padam
    2. Nope...walaupun aq dh pergi ke macam2 hospital or mkn ubat. Well here I am, still bunuh binatang. Sebenarnya kami ni adalah manusia yg trdiri drpd permikiran yg lain dri yg lain. Sukakan kesronokan, bukan seorang yg penyabar dn mmg agresif. Depends on the situation actually. We live like ordinary people such like you guys. Hidup cm besa, just permikiran kami saja. Pschopath sbnarnyer dari personality sesorang juga. Mcm aq bunuh sbb sronok2,hilangkan rasa bosan,stress dan hnya utk berseronok. Aq belum lagi di diagnosed sbgai seorang psycho tapi sociopath.

      Padam
    3. Ada sesetengah psychopath tak sedar dia psychopath, tapi dia ada rasa mcm dia berbeza daripada org lain. Rasa mcm....kosong? So setiap hari, dia mcm kena cari arah hidup dia.Tak semua psychopath membunuh, sebab psychopath ialah seorang thinker, depa suka berfikir, dan cari keseronokan, adrenaline yg mengalir dalam darah tu yang diorg nak. Ramai yg ambik dadah sebenarnya, Aku bukan sociopath atau psychopath, tapi aku Borderline Personality Disorder co-mormid with ASPD. Psychopath biasanya takkan ngaku dia psychopath, sbb dia akan terasa.Dia tak psycho, dia just....berbeza.

      Padam
  2. satu je aku jawab betul . so tak boleh jadi psychopath la ni. aisey

    BalasPadam
  3. cerita hallowen budak tue psychopath!

    BalasPadam
  4. suka sangat baca entry kali ni..congrates! well, frankly, i've never thought about the last question :)

    BalasPadam
  5. try la tgk crite CASE 39
    best psyco nye dak kecik hoho

    BalasPadam
  6. eh ingat x kes dekat selangor, graduate dari utm umur 32 tahun bunuh mak n ayah dia pastu potong2 bahagian badan n naik bas sambil carry kepala bapa dia...kinda psychopath isn it???

    BalasPadam
  7. alolo~semua jwpn salah T___T

    BalasPadam
  8. wow! jawapan soalan pertama tu betul lah! isy. ada sikit psycho di situ.

    btw, pasal ted bundy tu... monsters create monsters. pasal ni la kot sumbang mahram tu salah/haram.

    BalasPadam
  9. Jawapan utk soalan no 2 sangat menyeramkan >,<

    BalasPadam
  10. suka entri ni..sb suka tgok cter criminal mind.. kalo ada fmily member yg serial killer, leh bt kjian~

    BalasPadam
  11. fuiyoo...! impress lah sya skli lgi dgn mr.K ntah buat kli ygke berapa atas entri nya yg informatif.. hee.. jgn kembang sgt noh? but it's sumtink informatif sgt.. thanx sbb entri yg bez always.. :)

    BalasPadam
  12. "Banyangkan kalau korang ada adik macam ni. Adik suruh top up henpon. Korang pulak kedekut tak nak topup. Sure adik korang bunuh korang."

    crius scaryy gila. then these psychopath, ade any ways to treat them ke eh ?? huhuu

    BalasPadam
  13. alamak!aku ade ciri psychopath yg ko list tu erkk.tp kn entri kali ni best ah,10 thumbs up =)

    BalasPadam
  14. omg. i m not okay even jwpn mcm nk sama jek.

    BalasPadam
  15. berdegup-degup baca entry ni. macam nak nangis jah. T.T

    BalasPadam
  16. erk..haha agak seram.jangan la family aku ade yg mcm ni.tp kt msia ni pn ramai.ade yg tergamak bunuh parents sdr.ni la die bila manusia da xboleh berfikir secara jernih & terkawal

    BalasPadam
  17. Lying is like breathing to the psychopath. When caught in a lie and challenged, they make up new lies, and dont care if they're found out.

    Therefore, it is natural for the psychopath.

    I did have an experience with those psychopaths. Dont trust their story. It'll kill you.

    thanks mr k. great info.

    BalasPadam
  18. Wowww.. a very genius one.. keep up the good writing :)

    BalasPadam
  19. WOAH.
    ciri2 tu sume mcm ciri2 sorg debater.

    lebih meyakinkan bila baca "ted ni ada degree in law"

    hahah.

    *rasa mcm nk bunuh mrK*

    BalasPadam
  20. beb.. aku suke soalan pertama ko tu.. best dowh.. mintak izin copy letak kt entry aku bleh? nt aku kredit kt ko.. :)

    BalasPadam
  21. my family xcmtu kowt hehe:P

    btw ted bundy tu true story ke cite filem je?

    BalasPadam
  22. @Qeela & Haika - Buat masa ni tak ada yang efektif. Semakin di hantar ke pusat mental, semakin teruk jadinya.

    @Dayana - Macam pernah dengar je.

    @Lili - Wow. Tak pernah dengar pun.

    @Sayidatina - Yup.

    @Syaza - Apasal I pulak. I baik tau. Kalau you bunuh I, hilanglah seorang lelaki budiman di dunia ni.

    @Cimi - Blh je.

    @Masshie - True story. Dan banyak filen pasal dia dah di buat.

    BalasPadam
  23. ntah la..
    xpenah pk..
    if ade 1 dlm my femly, ase nye sy ni da xde da mb..huhu
    semoga Allah jauhkn mende2 tu dari gene of my femly..
    tkutmye..huhu

    ~siyes sy ase xsnggup nk tgok vdeo gurl yg bunuh that rabit (wlaupun da tngok sket)huhu
    mnyayat ati sungguh..huhu

    BalasPadam
  24. huish jawapan no 2 tu paling menakutkan.. mengira tingkat kite.. warghhh rase mcm terjun lagi baik... T___T

    p/s: hoih suke gile entry cter mcm ni! CSI pun lebey kurang jugak.. mainan minda org psychopath sgt menakutkan........

    BalasPadam
  25. fuyyo...
    mantap laa encik K nih..
    ni mst slalu tgk criminal mind ngan mentalist kan kan kan..hhoohoo

    bila bc entry ni atas sampai bawah..then i wonder, mr.K ni pun mcm psycopath je...ahaksss

    BalasPadam
  26. http://mediakini.com/berita-negeri/negeri-sembilan/rasidi-terlepas-tuduhan-bunuh-4-ahli-keluarga.html

    BalasPadam
  27. menarik mendenya K.
    huhu..
    scary dan nak lari je daripada dia if can.

    BalasPadam
  28. yup..menarik.
    and susah gak bila korang hidup dengan one family member yang ade bipolar disorder.
    doc ckp ade tendency membunuh or bunuh diri bila depressed.
    so aku rasa dah biasa.
    sbb pnah hampir kena tikam dgn pisau.

    owk, org yg tak rase ckp mmg senang kan?

    BalasPadam
  29. terasa seram plak bace entry kali ni...especially jawapan utk soklan no2 tuh..x terfikir langsung...owh scary..

    BalasPadam
  30. satgi x pasal2 kita tengok muka kawan kita innocent main dota skali ngan kita tapi sebenarnya pembunuh bersiri.. x ka naya.. satg dia pi buat rampage betul2 kat player2 yg dia lawan.. mati la... scary~~ hahaha

    BalasPadam
  31. @Afzan - Menarik tau.

    @Atiqah - Tell me more.

    BalasPadam
  32. ngeri kot:(
    takmo3
    lepas ni nak bt je apa org suh

    BalasPadam
  33. entri seram, walaupun aku tgk saw tak rasa sakit macam ni.

    BalasPadam
  34. hahahaha.
    dua jawapan aku hampir dengan jawapan ko.saiko kah aku?
    terima kasih Dexter & Criminal Minds.hahahaha.

    BalasPadam
  35. erkkk. menarik? mr.k macam ada ciri2 psychopath je. lol

    BalasPadam
  36. "Well, what would you do, if, one of your family members, is a serial killer?

    Mesti menarik kan."


    hohhh...rasanya Mr K ni pon ada ciri2 psychopath. gila aaahhh! apakah menarik! scaryy ok! tragedi!!! ishh!
    *tiba2 emo. hakhak sorii =)

    BalasPadam
  37. nice entry.
    menakutkan gler si psycopath ni.
    luar nmpak normal,tapi dalm dia.... eee seram aku

    BalasPadam
  38. boleh.
    tapi ape yg kaw nak taw?
    alah..aku malas nak buat populariti murahan dekat sini.
    ape ape kaw tanye jela.
    nak cite sume panjang berjela pulak.
    buatlah research pasal bipolar.
    orang genius kena bnd ni.
    mungkin kaw pun?hahaha

    BalasPadam
  39. orphan (2009) = my favorite psyco killer movie.

    dah tengok? smart gile cite nih.

    BalasPadam
  40. well done MR.K.. i lov ur entry eventhough i doesnt like dis kind of seram + hantu story...
    erm, ada ka treatment utk penyakit nie?
    and ur laz quest really scary!

    BalasPadam
  41. macam mane kalau orang yang bace entry kau ni..membunuh adik beradik dye sebab paranoid. dye fikir adik beradik dye yang akan bunuh dye..

    BalasPadam
  42. @Farhah - Pernah dengar.

    @Ieka - Betul juga kan. Okay mungkin kau ni paranoid.

    BalasPadam
  43. akuselalu fikir pasal ni. macam mana kalau ada saiko yang aku kenal?

    tapi aku tak risau kalau dia bunuh aku.


    aku risau kalau dia bunuh family aku, nauzubillah ah.

    BalasPadam
  44. Sesiapa yang menjawab betul, tahniah. Anda berpotensi menjadi pembunuh bersiri...hahahaha..seb bek ak jwb slh..

    BalasPadam
  45. entry yg menarik! siyes kalau psychopath tu wujud, sgt scary utk hdup dgn die T_T

    BalasPadam
  46. best2... tapi kan... kat Malaysia ada x jadi kes camni ek??

    BalasPadam
  47. erk..ngeri kalau fikir ada serial killer dlm family. Tak sanggup nk fikir. Nasib baik kita ada kat Malaysia. Xde la plak terjadi pembunuhan kejam mcm nie

    BalasPadam
  48. praying hard that this will never happen!!
    ps:no answer bytheway.

    BalasPadam
  49. psiko btl.. mula2 bc pasal soalan n jwpn tu.. rasa mcm eih menarik gila jawapan tu.. tak terfikir pun.. then ouh patutlah rupanya jwpn utk psycchopath ni.. jadi blogger bukan lah sebab dorang tak sosial pun still interact with other blogger through web

    BalasPadam
  50. I am one of the person diagnosed with DSM-5, scored 94℅ of sociopathy traits. Yes, it's true, we got high potential to become serial killer. Tapi tak semua. I'm for one, still capable of deciding which is right or wrong. Dengan terapi yang betul, a psychopath/sociopath still can function well in society. And we still DO need help from you people.

    (Saya terpaksa merahsiakan identiti saya, atas sebab mungkin ada yang mengenali saya, and I don't want to lose any of my friends)

    BalasPadam
  51. seramnyee...dahla skrg pukul 1 pagi!!

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.