Sabtu, 22 Mei 2010

Kenapa Aku Suka Novel-Novel Hlovate.

Assalamualaikum


At last, aku dapat online juga menggunakan Maxis Broadband abang aku. Agak siput tapi boleh la. Aku tak ada masa nak jawab soalan formspring lain-lain yang banyak-banyak. Setakat ni, hanya ada satu entri yang betul-betul siap yang aku tulis ketika aku ketiadaan internet. Tak percaya aku yang aku boleh hidup tiga hari tanpa internet. Duh.

Ya, soalan dari Formspring.me.

Q: Damn! I like novel too. I pun suka lelaki yang suka baca novel sebab diaorang romantic sangat. Haha. Cerita le sket mcm mana you boleh terjebak dengan kancah novel ni? Kenapa suka sangat dengan Hlovate.

Duh. Aku tak rasa lelaki baca novel tu adalah satu big deal. Even Black (Ashraaf Ikhwan) pun baca novel. Muka ganas-ganas gila-gila tapi hari-hari baca novel okay je. Tak ada hal pun.

Isu baca novel ni aku terjangkit dengan abang aku. Orang kata dia tu player, tak tahu la betul ke tak. Yang aku tahu, dulu dia selalu pinjam novel dari kawan-kawan perempuan dia. Tapi satu pun aku tak sentuh novel tu. Sebab bila aku tengok je novel- novel tu, aku akan terkata “ewww ewww”.

Dan masa tu aku masih lagi pengawas perpustakaan. Form two or three macam tu la. Zaman nerd-nerd malu-malu lagi.

Then, pada suatu hari, perpustakaan aku tu nak buat perubahan baru. Dieorang beli novel-novel baru yang ada di pasaran. Berkotak-kotak ada. So, aku pun pi la susun. Masa susun tu, ada satu buku kaler putih-putih kuning bertajuk Bidadari Cintaku. Aku rasa tertarik sangat kat buku tu. So aku ambil la beberapa jam tuk baca. “Perh agak best” Bisik hatiku. Ya ada gaya-gaya tulisan novel di situ.

So memandangkan aku minat kat novel tu, aku pun pinjam la. Pinjam secara tak rasmi maksud aku. Tak rasmi sebab sampai sekarang aku tak pulang-pulangkan lagi novel tu.

Jadi, dari situ la aku mula terjebak dengan kancah membaca novel ni.

Tapi, dari dulu sampai sekarang, aku tengok semua novel adalah amat-amat tipikal. Balik-balik kelakar masa permulaan, sedih masa tengah-tengah dan biasa masa ending. Tak best langsung. Dan dari dulu sampai sekarang, kebanyakkan novel mesti ada watak ketiga yang jahat. Watak ketiga yang buat fitnah, yang buat hal dan macam-macam. So aku berhenti baca novel buat beberapa tahun sebab frust dengan industry seni yang tak kreatif macam tu. Ya semua sama, Sofea, Aisya ke apa ke semua happy masa permulaan, sedih masa klimax bla-bla dan mesti ada watak yang jahat yang buat onar. Nak-nak, buku keluaran Alaf 21. Dulu semua cakap buku Alaf 21 tu best. Tapi sekarang, aku marked buku keluaran Alaf 21 tu hanya untuk orang yang suka baca cerita-cerita sedih dah pathetic. Dan yeah, bosan. Harap-harap Alaf 21 bangkit semula nanti dengan buku yang menarik. Good luck.

 Cerita-cerita indonesia / drama melayu yang tipikal

Hinggalah sekarang, aku tau pasal sebuah buku novel yang ditulis oleh Hlovate. Juga dari abang aku. Dia punya semangat beli dua novel Hlovate then ceritakan kat aku. Muka ganas, tapi beli novel banyaknya mengalahkan perempuan. Tu belum kira novel Harry Potter dan Twilight.

So, memandangkan sekarang ni cuti semester dan kerja macam tak ada je (dan malas nak cari kerja), aku pun berbalik la kepada hobi lama aku iaitu baca novel.

So, siapa Hlovate tu? Abang aku cakap, dia tu adalah student yang fly kat somehere-in-UK untuk buat dia punya medic. So, masa-masa terluang, dia akan tulis novel kat blog dia. . Sebab tu la kalau korang ada baca novel dia, korang akan perasan yang novel dia kebanyakkannya ada kaitan dengan UK dan Medic. Dan dalam novel dia juga, mesti ada pasal lagu-lagu. Tak kisah la lagu English, malay atau nasyid, mesti ada. Banyak pula tu. Hingga suatu hari, ada producer atau editor atau apa entah yang berminat dengan karya dan terus offer untuk diterbitkan. Kalau ikut abang aku, macam tu lah ceritanya.

Bayangkan seorang yang tiada basic dalam penulisan boleh buat lawak sarcastic menerusi novel dan ianya adalah amat great. Maksud aku, Hlovate ni sememangnya berbakat.

Aku suka novel-novel Hlovate sebab cerita dia lebih kepada real. Ada satu novel bertajuk Rooftop Rant. Bukan cerita jiwang. Tapi cerita pasal kehidupan. Cerita pasal stigma orang-orang Malaysia dan stereotypenya. Bagi yang suka cerita jiwang, buku ni tak sesuai dengan anda. Tapi kalau aA+bB atau 5 tahun 5 bulan mungkin sesuai.

Cerita Hlovate biasanya :
  1. Tak ada watak ketiga yang jahat yang berusaha nak putuskan hubungan sesiapa.
  2. Tak ada babak-babak umpama cerita indon yang mesti ada orang hilang ingatan then blah blah blah.
  3. Tak ada babak fitnah-fitnah dan perempuan psychopath yang muka bertalam-talam.
  4. Cerita agak sarcastic.
  5. Penulisnya adalah not so called "old school". Dia tahu pasal life remaja-remaja sekarang.
  6. Pemikiran dia serious lagi luas dari penulis lain. Mungkin kerana dia dah merantau banyak tempat.
  7. Info-info yang pelik-pelik pun semua dia masukkan. Tak terkecuali babak-babak stereotype yang dia pertikaikan.
  8. Tak meleret-leret. Kalau novel lain, selepas satu hal, hal lain kuar.
  9. Lawak adalah 70% dan 30% adalah tacing-tacing (ewww.) Kalau novel lain, starting je kelakar. Masuk tengah buku, macam apa entah. 
 Aku lebih suka baca novel biasa-biasa dari novel jiwang-jiwang. Dan itu mengingatkan aku kepada masa zaman-zaman aku baca novel Bidadari Cinta, Bukan Cinta Biasa, Ombak Rindu, Cincin Permata Biru (miaw) dan macam-macam lagi. Why the hell i am wasting my time for other books? Alaf 21 sucks

Top karya Hlovate yang paling aku suka.
  1. aA + bB (Sambungan dari Novel Tunas even aA+bB ditulis dahulu. Cerita pasal Medik, after married etc. Paling best. Super Romance)
  2. 5 Tahun 5 Bulan (Baca je lah. Sure tak bosan. Super romance)
  3. Tunas (Pasal zaman SPM. Family + life 'romance')
  4. Versus (Pasal Romance. Agak berat novel ni. More to ilmiah.)
  5. Rooftop Rant (Juga agak berat. Tapi lebih kepada life. Ada sedikit kait-kait dengan 5 tahun 5 bulan)
Aku selalu keliru antara novel aA + bB dengan 5 Tahun 5 Bulan. Tak tahu lah kenapa.



106 ulasan:

  1. i just found ur blog..nmpak kt title ade hlovate, trus klik ke ur blog n baca...

    n yeah..aku sokong :)
    novel2 dia x tipikal cam alaf 21 and baca kali ke 30 pn belum tentu bosan..

    i loveeeee hlovate's tooo

    ~~

    BalasPadam
  2. suke jugak...sebab banyak info dan ayat die best..

    BalasPadam
  3. i am damn in love with hlovate.
    memang cerita die too different from others novel.dapat gak pengajaran skit2 kan..er,,should i say bnyk.

    da tak layan novel alaf 21.. booring ;p

    BalasPadam
  4. aku dlu pun baca novel terbitan alaaf 21 juga tapi dah berubah pada pts.. novel2 islamik dan remaja dia best!

    BalasPadam
  5. baru je hari tu ushar novel baru Hlovate. Versus. pasal ustazah rock. best.best. tapi tak baca abis lagi. ushar kat Mph . dapatla bace beberapa bab. hoho

    BalasPadam
  6. ngaaaaaaaaaa~ sy pun suka gila hlovate... mmg best karya dia...bagi sy plg best-rooftop rant... tak tau dah berapa kali baca... dia sgt2 berbakat

    BalasPadam
  7. malas laa baca novel..
    tak de gambar..
    suka baca komik..

    nnt klau nak post entri psl novel,
    u letak pix yee..
    gerenti i baca.

    BalasPadam
  8. i took 5 months to finish 5 tahun 5 bulan.. Novel melayu x boleh masuk jiwa..

    BalasPadam
  9. worth spending money for hlovates'...aint it?..hahaaa~

    BalasPadam
  10. Aku dah baca semua buku dia. termasuk street symphony yang blm publish. pi la baca kat blog. sangat suka cerita tu..
    By the way, publisher Hlovate punya buku ialah Jemari Seni Publishing. Editor ialah Noor Suraya Adnan yang jugak penulis novel Surat Ungu Untuk Nuha (JS Publishing), Keranamu Ain (Creative), etc. Kebanyakan penulis JS adalah e-novelis. Banyak jugak karya lain yang menarik. Alternatif kepada Alaf 21.

    BalasPadam
  11. novel2 HLOVATE tak buat kepala berat nk pikir..
    sempoi..
    best~~

    BalasPadam
  12. one thing yg aku perasan klu lelaki bc novel ni mesti blog dia bes. hehe

    BalasPadam
  13. suka bc novel juga..novel cinta

    BalasPadam
  14. ok. mcm interesting je Hlovate ni. aku xske jgak novel eww eww tu. most of the time bce HP unfrtnate events novel oxford mak aku etc. where can i get this ?

    BalasPadam
  15. i am done with versus. best gila. try la baca. novel dia kali nih more mature. dah byk kali ulang pun tak jemu. :)

    BalasPadam
  16. gimme five..!
    dulu novel alaf21 agak best la..tapi skang ceritanya makin membosankan...jemari seni and kaki novel yang terbaik ar buat masa nie..

    BalasPadam
  17. aku pun suka gila novel2 dia..
    hlovate is really great in writing..cara penulisan dia lain dr yg lain and byk selit info2 yg best,memang tak bosan bila baca..

    BalasPadam
  18. aku tak pernah baca any Hlovate novel. Aku rasa perlu cuba la. Apa eh yg best sangat? Walaupun ko dah terangkan 1 post pun aku still tak get it!

    BalasPadam
  19. @Cahaya - Sebagai permulaan, try baca 5 tahun 5 bulan atau Aa+Bb.

    @Nasik - Aku nak baca masa dah published. =)

    BalasPadam
  20. Ah rugi tak beli Rooftop Rank tadi..xpela habiskan novel Hlovate yang lain2 dulu.

    BalasPadam
  21. yeap!

    saya stuju~

    seriuosly novel malays yg lain mostly sngt la jiwang tahap x
    ingt

    then sngt la tipikal streotype n bnyak lgi la yg sngt membuatkan sya mlas giler nk bca..

    n klu buku2 yg berilmiah ckit n kurang jiwang nyer sellu jer xramai sngt orng beli or even head of it..

    so kesimpulannyer..i really hope nnti one day writers untuk malay novels akan dapat ubah cara pnulisan novel mlyu skrng ni..

    i mean biler lgi nk bergerak ke depan kan klu asyik mengulang benda yg sama~

    BalasPadam
  22. tak pernah baca jugak. nama dia pun 1st time dgr. hahaa. ketinggalan zamankah saya?

    BalasPadam
  23. best gilak bacer hlovate+ramlee awang murshid...mmg imaginasi giler la bacer buku diorangg..baru2 ni terjumpa satu blog..cerpen ngan novel..http://cucuratap.blogspot.com
    best giler...hlovate pun pernah komen dia punyer blog...lawak2 sarkastik giler la...

    BalasPadam
  24. tak pernah baca pasal hlovate.cuma member selalu dgr...btw pernah try baca ramlee awang murshid punya novel?? try la..

    BalasPadam
  25. rooftop rant.
    lebih kepada falsafah hidup, tapi digarap dengan cara sesuai untuk remaja baca.
    Islamik lagi tu.

    BalasPadam
  26. sgt suka hlovate!

    siyes the best piece yg aku rase pon rooftop rant! yesssh~ :)

    BalasPadam
  27. Yep, hlovate best gila. dekat semua novel dia saya dh baca and semua cool gila. tak sama langsung dengan yang ada and semua cerita dia ada moral value. tu yang paling best. dahla rasa macam dekat je dengan life kitorang semua.

    BalasPadam
  28. aku suka rooftop rant & versus..terbaik!!

    BalasPadam
  29. tak nak cuba novel gua bro?

    sama publisher ngn Hlovate.

    ada masa klik sini yo!

    BalasPadam
  30. aku pon ske bace novel
    dulu aku bace alaf 21..
    pastu skrang aku dah ske
    so skrang aku ske buku prima, KN, JS

    p/s:novel Aa + Ba mmg best..

    BalasPadam
  31. i hate love stories...
    i read one ahadiat akashah novel, called "matilda"
    i found very interesting!
    no love..only revenge!
    sbb tu kot aku jd jahat skrg ni..haha

    BalasPadam
  32. hah ! setuju. baru sekarang perasan entri ni.

    Novel Hlovate mmg the best.

    Plus, Rooftop Rant novel Hlovate pertama yg I bace. Sejak tu terus fall in love ngan karya Hlovate.

    and yeah, alaf 21 sgt tipikal.
    kalo hero heroin dy mesti nk perfect je.

    :D

    BalasPadam
  33. yes!!!novel HLOVATE sgt best.awesome~ bile bce rse seronok.jd excited nk khatamkn novel tu..plg suke versus!!

    BalasPadam
  34. 100 % agree .
    hlovate novel tersgd bes .
    out of all pling suka tunas .
    coz cita psay remaja y suka suki
    n bab lovey dovey ta byk .
    lbey byk bout hidup d hostel n frenship
    terbaek punya la !

    BalasPadam
  35. ak ske gak hlovate...
    tp ak lg suker ramlee awang murshid..
    ak ske bce yg misteri n fantasi gitu..

    BalasPadam
  36. hai..
    yup..thumbs up tuk da writer..
    Mr K. and HLOVATE..
    aku pon memng ketagih ngan Novel Hlovate..best..xde bunge2, direct pd khidupn..tunas,Aa+Bb, 5tahun 5bulan..wish to b like Hlovate..n u also Mr K..hahaha...

    BalasPadam
  37. my favourite : Rooftop rant. Byk pasal motivations utk continue living. Best ;D

    BalasPadam
  38. I dah pernah baca 5 tahun 5 bulan. not bad at all.

    I tak baca novel alaf 21 except for Ramlee Awang Murshid's novels. I'm a big fan of Ramlee Awang Murshid and not all of alaf 21 novel is bad.

    BalasPadam
  39. my fav rooftop rant..tapi i've full set dah haha~~memg best..

    saya beli novel melayu yg hlovate tulis jer..lain xbeli..sebab byk yg jiwang2 je..

    BalasPadam
  40. i've read hlovate too..
    I love her writing whicH somehow can helP me changes for the better..
    and i love your writing too kept smiling while reading your post..
    good!
    thankx too....
    :)

    BalasPadam
  41. bce shubert serenade by hlovate u..its gud too

    BalasPadam
  42. owh.btw..try bce blog cucuratap jge..hooooo..sonok jge..sntai..cucuratap.blogspot.com

    BalasPadam
  43. Hlovate memang bestt!!
    :D
    thanks to one of my friend sebab introduce novel tuh.
    dulu dulu tengok novel malay mesti "ewww, jiwang jiwang" ceh, padahal english pun sama je, cuma malay guna bunga2 terlebeh2. pastu penuh ngan citer citer unfaithful la, back stabbing la...kan kan kan.
    then ada kawan start bawak novel 5tahun 5bulan kat skolah, perangai mental habis, eh bukan, brutal habis tapi baca novel, siap promote lagi.
    aA+bB paling best, and rooftop rant juga!

    BalasPadam
  44. so agree...love hlovate!!
    da khatam byk kali pn xjemu2 nk bace...
    mmg novel len da xpndg da...
    for those yg nk make change in their live, VerSus is the best novel to read...=)

    BalasPadam
  45. haha. sgt setuju. hlovate the best. alaf21 hampehh~~~

    BalasPadam
  46. yea!! suka sangat novel dia.. 1-5 tu saya dah baca semua!!

    BalasPadam
  47. suke banget kat rooftop rant.
    pinjam kat kawan aku, sampai skang pun x pulangkan lagik buku itu..;p

    BalasPadam
  48. tak sngka kau pun minat novel hlovate gak kn..novel hlovate la pling best bg aku gak..
    kalau pergi mph mesti cari jemariseni dulu then da jumpa part novel jemariseni cepat2 cari nama penulis dia hlovate..serius..novel hlovate pling best..^_^

    BalasPadam
  49. yup!! ske baca novel ye..simple+padat= real.. kte terbuai tapi dalam mase sama kte beringat.. bukan senang nk cri author girl yg leh create story yg bt org bc n berfikir pd mse yg sma.. well done.. =)

    BalasPadam
  50. yeahhh....Hlovate the best!!!...
    novel-novel nya santai+real+ilmiah+conoh terbaik+islamik...

    novel Aa+Bb memang baguuss...

    BalasPadam
  51. yeah!!!yana pun suke giler hlovate...at least bila baca, ada ilmu yg kita dpt....

    yana paling suka tunas!!!sebab apa yg budak2 form 5 tue buat dlm tunas....yana pun pernah buat..hahaahaha

    yg kisah mandi guna air suling from lab tue yg best!!!sengal!!!hahahah

    BalasPadam
  52. yeahh ,
    eyja baca Aa+Bb tu tros terpikat .
    haha;D
    citer dy mmg super best gile !
    senyum sorg2 mcm apa pulak tuhh .
    hahaha;D

    BalasPadam
  53. haha~~novel hlovate mmg tiap2 mlm sbelum tdo aku bukak~~cm lullaby la~~versus syok kowt!! mmg gimme inspiration habisan!!

    BalasPadam
  54. kenal hlovate masa matrik. i mean, karya dia. masa tu belum publish lagi buku dia. my roommate yang beria suruh baca. dalam word je kut masa tu. combination of Aa+Bb and tunas. baca, tapi biasa2 je. tak berapa minat sebab walaupun kurang, tapi still love story. malasss~

    but then, bila dah publish, still beli gak. setakat ni, my fav is versus. sangat dekat. sangat memberi semangat.

    well, i wanted to change too. and i'm on my way. insyaAllah. bukan mudah nak berubah. dan versus betul2 reflect my feeling and thought. at least, i know i'm not alone. orang tak tak pernah merasa hidup dalam kejahilan, takkan pernah hargai 'cahaya' ni. enough of talking.

    hlovate sangat osem (baca: awesome) ;)

    BalasPadam
  55. AGREED. :)

    KISAH AKU SAMA MACAM KAU. MULA2 LAYAN LAH JUGAK NOVEL CINTA BAGAI TIME SEKOLAH. BILA ASYIK BACA CERITA CLICHÉ,AKU STOP BACA NOVEL MELAYU TERBITAN ALAF21.

    THEN ONE DAY ADIK AKU SEWA NOVEL DEKAT KEDAI BUKU DI AMPANG POINT, "ROOFTOP RANT" .

    DISEBABKAN TAJUK NYA TAK CINTA2, AKU PUN START BACA. DAN AKU JATUH CINTA. :)

    HLOVATE THE GREAT. :)

    P/S: RINDU "OMBAK RINDU" JUGAK :)

    BalasPadam
  56. novel hlovate macam bagi semangat..sesuai untuk orang2 yang asyik tade semangat...ad kua baru tak??dah bace semua dah.. :)

    BalasPadam
  57. wah ! HLOVATE ! suka sgtsgt baca novel dia . paling addict kat Aa+Bb & Tunas .. hehe

    BalasPadam
  58. cool entry bro !
    aku taip kat google ' senarai novel Hlovate " then keluar entry kau .. aku pun terbaca laa .. serius kami semua 'kipas-susah-mati ' Hlovate ..

    * Novel Hlovate tetap cool + hebat even we never know his/her identity ..

    :)

    BalasPadam
  59. suka novel HLOVATE...layan ja.hihi

    BalasPadam
  60. as'salam...

    i love hlovate too...tapi lebih prefer kepada novel Ramlee Awang Murshid...best...banyak info2 menarik dalam 2..not so romentik...well, ada la jugak part2 romentik nya...tapi ksemua novel RAM nie adalah novel thriller...so sapa yang minat thriller, akan enjoy la novel nie...yang minat jiwang2, memang kompom tak suka la...huhu...tapi apa pown, RAM n hlovate is my best novelist.....serious suka novel diorang.........

    BalasPadam
  61. saya lelaki.saya minat hlovate.saya addicted hlovate.really inspiring me.

    BalasPadam
  62. ramai kawan lelaki saya suka baca novel....

    same la,alaf 21 sekarang malas gila nak layan...bosan...beli pun novel Ramlee Awang Murshid je...thriller...sekarang bertukar kepada Jemari Seni dan PTS...hehe~

    BalasPadam
  63. waahhhh.. x sgke rmi be2l peminat hlovate.. i'm very curious to know who she/he is... sye paling addicted pade 5tahun 5 bulan (coz itu jerk stakt ney yg sye bce).. kekdg smpi berangan nak jadi cm dye..

    BalasPadam
  64. i love hlovate too..
    paling suka rooftop rant!
    pasal kecelaruan identiti, family, paradigma & so on.. :)

    sangat2 mmbuka hati sape2 yg ingin berubah.. ^^

    BalasPadam
  65. assalam
    beli la yg latest
    contengan jalanan
    lg masyuk~
    patut beli
    ^^

    BalasPadam
  66. Mr K, for the beginning I like to read ur blog, then the like getting more awesome coz u read hlovate. Seriusly, suka gila kat hlovate, dari schubert serenade sampai contengan jalanan, semua novel dia aku ada....sejak aku baca novel dia, aku tak berminat nak baca novel lain, aku suka jalan penceritaan dia, aku suka bahasa dia, dgn sarcastic dia..huhu really love hlovate. hv u read contengan jalanan? I just bought it. hehehe the book is sooo nice. ;)

    BalasPadam
  67. argh..lama x baca novel since abis spm..huk3~~last time xsempat nk baca novel aA + bB milik my fren. Baca this post membuatkan haku rndu baca2 novel nih..huk3
    Nak order 1!!!
    adeiii$$$

    BalasPadam
  68. BRO, YOU MUST READ CONTENGAN JALANAN! :)) :))
    Kalau dah baca, buat review lah.
    Perghhh. makan dalam serius cakap.

    :D

    BalasPadam
  69. aku setuju yg pasal kebanyakan novel alaf 21 tu sucks. haha. dulu pun aku macam kau, tp skrg aku cuma baca novel thriller & hlovate. tapi alaf 21 karya Ramlee Awang Mursyid dikecualikan. fav aku tuh. best gila! try la baca..:)

    BalasPadam
  70. Sebelum komen...hang suruh pilih nyawa atau comment. Okay...aku pilih ATAU!

    Hlovate mmg favourite aku tuh! Aku suka novel dia sb penulisan dia melambangkan dia sorang yg berilmu! Nak tulih novelpun mesti ada ilmu beb! Kalau tak hasil...hampeh!

    BalasPadam
  71. hmm,tadi mmg blog walking pon, pastu tenampak pasal hlovate ni. bacabaca, huhu, tak sangka lelaki pn minat novel. btw, lepas baca entry ni, terasa nak tulis asal novel. ye, i'm a 'kakinovel'.

    BalasPadam
  72. hlovate..aku macam "dihantar" ke dunia novel dia..romantik yg x ke arah "muntah hijau"..at the same time boley buat aku berfikir,,i mean berpengajaran laa...fakta2 nye pun simple..plus, ade lagu2..x kesa r oldies ke hape ke kan,, buat org addict ngan novel2 dia..sng ckp,,lain lah!

    BalasPadam
  73. sy rsa sy tau nape awk kliru 5tahun 5 bulan nan rooftop rant..
    sbb..dua2 citer tuhh psal sorng kaum hawa yg kna plih jejaka plihan hati dia..
    contoh:
    >>5tahun5bulan:joanna+(along/jebat)
    >>rooftop rant:trisy+(jade/lekiu)

    rite?
    haha..
    n klau prasan..
    rooftop rant smcm smbungan tuk 5tahun5bulan..
    sbb ade nma joanna..huhu

    BalasPadam
  74. gama_bunta

    mmg sambungan sebab tu Hang 5 bersaudara :D (jebat&lekiu)

    yep. memang contengan jalanan teramat best. unik. rooftop rant dan tunas pun. versus juga :)

    BalasPadam
  75. hui sama la kita! start baca Hlovate punya novel aA+bB. pastu tunas. pastu versus. paling latest baca Contengan Jalanan tu la. sanggup pergi bookfair kt pwtc aritu semata-mata nak beli novel tu. XD

    and yes, gaya penceritaan dia tu tak buat kita ni terbuai-buai sangat. info pun banyak. :D

    BalasPadam
  76. first novel Hlovate aku bace is Contengan Jalanan. makan dalam, sampai aku mule utk berubah. second, Rooftop Rant, great. it is all about life. great. aku pon suke Hlovate. :)

    BalasPadam
  77. saya sngt menyukai HLOVATE..n saya selalu trtny dia 2 llki ke pompuan.....novel dia sgt best!!!

    BalasPadam
  78. Rasanya tak terlambat lagi nak komen dekat sini...cuba la baca novel karya Ramlee Awang Murshid...memang 'thriller'..tapi memang tak dinafikan HLOVATE pun best...:)

    BalasPadam
  79. mmg best tulisan HLOVATE..novel VERSUS plg berkesan dalam hati dan betul, ROOFTOP RANT 2 tentang real life..byk belajar dr novel 2..yg terbaru CONTENGAN JALANAN psl K2 dan FEND..best giler..sy dh ade koleksinya..tentang kembara mencari TUHAN..

    BalasPadam
  80. seri0us, t0p5 n0vel hl0vate kta mmg sama. Tpi, 2 dlu rr. Skunk c0ntengan dh jdi 6ber 2.. But still, xleyh kalahkan aA+bB.. :D

    BalasPadam
  81. peh Aa+Bb mmg serius best thp dewa.feeling laen mcm jek kalo bce.hero die mmg hero.. peh ssh r nk ckp.
    hero nk engineer jek<---mmg bangse2 hero2 yg ak nak ah senang cite.haha

    ad unsur islamik dc2.best.

    BalasPadam
  82. salam~ nie pembaca novel hlovate tegar..dah bace hmpir sume novel dia..amat BEST!!!...like2..urm..snelah pndpt kite...saya pun rse novel alaf x bez langsung! hlovate mmg bgus..still ada unsur ilmiah n agama dlm novel dia even romantik cmne pon...ehehe..;)

    BalasPadam
  83. salam, Khai. thx sharin abt hlovate punye info.. :) die girl kan?

    sbb ramai konfius dgn jantina die ehehe.. ^^

    nak komen 1 jek.......one things yang awak lupe nak letak ttg novel hlovet..


    dia tak kan pernah lupa untuk masukkan unsur2 keagamaan dan ilmiah dalam novel die.. sbb tu saya pilih HLOVATE kalau nak bace buku.. dr situ dapat banyaaaaaaaaaaak info untuk berubah jadi baik..

    such a good writer...........

    sedih..skng kat oversea.. baru dapat bace 2 je novel hlovate,

    *5 tahun 5 bulan
    * versus!!! the besttttttttttttttttt!

    BalasPadam
  84. saye dah ade semue novel hlovate , well yeah , semua best ! n saye sokong , alaf 21 sucks !

    BalasPadam
  85. and then, try baca Contengan Jalanan.

    BalasPadam
  86. yes contengan jalan best giler! for those yang nak berubah! THE MAN WHO DECIDED TO CHANGE ON THE 12th HOUR DIES ON THE 11th. and hlovate punya buku semua best!! dah baca semua! haha

    BalasPadam
  87. hlovate.is.unique.

    the last book that i read was contengan jalanan.

    ada rasa tak nak buat macam apa yang dia tulis? mengembara ke negara orang. lalu mengembara menuju tuhan.

    damn!
    penulisan dia yang mmg santai dan rilex.

    sy ada jgk baca novel2 kat blog dia. tapi better baca bila dah published. baru gempak!!

    p/s: if hlovate read my comment, i would like to say TERIMA KASIH for the great novels.

    BalasPadam
  88. http://blackforestdaim.blogspot.com/2011/11/hlovate-world.html

    i were doing this last year,, if u don't mind to read then.. =)

    BalasPadam
  89. suka entry ni pasal novel coz im too.. loves reading.. tp mmg betul skrg ni novel2 keluaran alaf sangat2 la boring utk dibaca n kalo perasan suma cerita novel2 tu sama jer.. pokoknya..buhsan!! mungkin x kena ngn jiwa kot.. sy suka novel2 creative.. cerita2 ada kena mengena ngn life.. jln cerita best.. gaya penulisan matang..n certain2 cerita tu berat..
    Hlovate...hmm mmg satu karya yg hebat dan bermanfaat.. ilmiah.. especially versus (my fav..actually).. :D

    BalasPadam
  90. yup..mmg suka dgn novel hlovate! karya dia santai & dekat sgt dgn life kite....n yg plg best novel dye sntiasa terselit dgn keagamaan yg buat kte ingt dlm hidup ni mesti ad turning point...

    thumbs up utk contengan jlanan..sangt awesome....

    BalasPadam
  91. hlovate~~~~~~ ske..
    aku ade sume novel die....
    :)

    BalasPadam
  92. yah.sama. kdg2 pandai keliru ngn 5thn5bln & aa+bb.. dan alasannya. xtau napa.

    BalasPadam
  93. Bru terbaca entri ni, i should read all hlovate books la klu cm ni, sume bg +ve komen jep

    BalasPadam
  94. Sy peminat tegar Hlovate.

    Taktau tegar tu tara mana tapi boleh laa.

    hlovate ni modern dan tak terlampau melampau penulisannya. Kalau novel lain, gedebuk gedebak cerita part senget senget tu penuh mendalam.

    Tp dalam Hlovate semuanya sederhana dan superb .

    Kbye :)

    BalasPadam
  95. skrg nie dah x layan alaf21...lame sgt berbanding dulu...
    tp kalau Hlovate mmg x boleh x beli la...asal nmpk xkira dah baca atau belum, aku akan beli jygak sbb nk kumpul koleksi, since aku minat2 sgt ngan Hlovate nie....byk qoutes dia yg aku suka...

    BalasPadam
  96. Tell you what, I agreed with your thoughts about Hlovate. Memang bahasa dia santai habis la tapi dalam santai-santai, tetap ada sesuatu tersirat yang bawak faedah. I like his/her style in writing. Tak meleret, merapu meraban macam novel novel sekarang ni yang cliche. Lame. Corny. Typical storyline. Even though ada je karya dia yang arranged-marriage but tell ya, cara dia sampaikan dalam karya karya dia tu lain. He/she made it in a different way. Dia punya story, mostly based on the real life. The reality. Berdasarkan norma masyarakat. Bukan yang tahap angan angan bak fairy tales tu. Bila kita baca, kita rasa macam cerita tu 'hidup'. Macam betul betul berlaku. And I really wanna know how was his/her life background. Hlovate memang mystery. Mystery ya amat. Dia kata dia taknak munculkan diri sebab dia dah fed up dengan expectation manusia keliling. Mulut manusia, memang lah. Mungkin dia ni ada je kat sekitar kita tapi maybe he/she lives in his/her humble way yang buatkan orang lain tak sedar yang dia tu writer yang memang mempunyai pemikiran out of the box. Hlovate memang terbaik.

    BalasPadam
  97. First time aku tau pasal hlovate masa terbaca n terpinjam buku rooftop rant. Lepas tu memang aku minat buku dia. Santai tp ilmiah
    Dan takde babak yg buat aku rasa macam 'rugi je baca'... Anyway bila kau nak update blog lagi?

    BalasPadam
  98. Yang paling best of course la Anthem dengan Schubert Serenade... terbaik first baca novel Hlovate , Rooftop Rant and terjebak sampai sekarang..

    BalasPadam
  99. Do you perhaps hv all the lists of ilmiah books yg hlovate cadangkan dalam versus? Haven't got chance to take note bfore I return it to library

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.