Ahad, 2 Januari 2011

Kenapa Ramai Kata Islam Agama Kolot.

Assalamualaikum



Hows your life? I bet yang yours is way much better than mine. Kan? Well, sekarang ni adalah pukul 1:57 pagi. Aku suka angka 1:57. Aku pun tak tahu lah kenapa. Mungkin sebab dulu-dulu aku selalu tunggu pukul dua pagi untuk tonton movie kehidupan kat Hallmark Channel (Sekarang ni Diva). Kat luar hujan renyai-renyai. Walaupun tak ada bau hujan, malam ni aku still rasa tenang, relax dan nyaman. My fav atmosphere.

Okay fine lets stop this crap dan terus direct to the point.Kali ni, aku nak cakap sikit kenapa orang selalu kata yang;

Islam agama kolot.
Penganut Islam kebanyakkannya berfikiran sempit dan jumud

Actually, ini adalah entri pertama dan mungkin akan ada entri susulan pasal isu ni. Dan entri ni bukan entri antara agama Islam dan agama lain. Ini adalah entri lebih kepada perihal Islam sesama Islam yang menuduh masing-masing berfikiran kolot, jumud dan sempit. The issue is, why ada sebilangan ustaz / orang di katakan kolot, dan sebilangan ustaz / orang dikatakan berfikiran terbuka. Dan tak terkecuali kenapa ada dikatakan seseorang itu mengamalkan Islam radikal hanya bila dia berfikiran secara lebih terbuka.

1. Sebilangan Orang Islam Suka Cari Kesalahan Untuk Menghukum.


Ini adalah point pertama yang aku perasan sejak aku memijak alam dewasa (Ceh ceh). Okay fine ini adalah benda pertama yang aku perasan pasal sebilangan orang Islam di Malaysia ketika aku di tingkatan 3 (mungkin), which is kebanyakkan orang terutama pelajar sekolah agama / penuntut sekolah agama / belajar agama tinggi-tinggi suka mencari kesalahan orang lain lebih-lebih lagi terhadap seseorang yang tak pernah belajar di sekolah agama (Kebangsaan). Contohnya, masa aku nak cari bahan untuk entri-entri yang lepas, aku ada terjumpa bab Polis Cinta di blog Saifulislam. Entry polis cinta ni adalah berkenaan dengan sebilangan orang yang memang anti dengan orang yang bercouple. Bila diaorang jumpa orang yang bercinta, mereka akan hembus semua ayat maki kat orang yang bercinta tu, dan bukannya nya cuba untuk membawa seseorang tu balik ke pangkal jalan dengan cara yang baik. Antara benda-benda yang di tulis oleh SI pasal Polis Cinta ini adalah;

“Ingat neraka! Kau tak takut neraka ke?” sms seorang siswi kepada teman sekuliahnya.

“Haram! Haram! Bercouple itu haram!” bentak seorang yang lain.

Ada sekumpulan warga kampus yang kerjanya adalah menyerang orang bercinta. Serangan mulut, serangan kasut, serangan sms, serangan surat layang! Mereka pantang melihat orang bercinta dan bercouple. Tersirap darah dan berasap telinga setiap kali sampai ke pengetahuan mereka bila ada kenalan yang bercinta.

Namun keghairahan pasukan POLIS CINTA yang begitu emosional menyerang warga sekitarnya hingga kelihatan bagai ada yang tidak kena, sungguh menghairankan. Semenjak saya menulis dua tiga artikel tentang keburukan pergaulan bebas dan bercinta tanpa asas Taqwa, saya menerima begitu banyak email daripada POLIS CINTA yang meluahkan rasa muak dan bencinya mereka kepada orang-orang yang bercouple di kampus. Saya cuba untuk tidak berprasangka, tetapi bahasa-bahasa kesumat itu menimbulkan keraguan di hati saya tentang motif mereka menyerang cinta.


Okay fine korang tak dapat point yang aku cuba utarakan. So, aku sertakan video sekali. Video ni dalam bahasa English. tapi bahasa dia adalah mudah. Accent / slang dia alam amat mudah untuk di fahami. So, SILA TONTON VIDEO ini untuk faham point yang aku nak tujukan. Dengan kata lain, korang tengok je video ni, confirm korang akan faham apa benda yang aku nak cakapkan. Kalau tenet korang slow pun, tunggu je. Wajib tonton.


Sebab tu lah, kalau aku nak tanya pasal sesuatu pendapat, aku tak suka tanya kat ustaz yang 'terlampau' tinggi agama. Sebab mereka suka mencarit kesalahan. Itu haram. Ini haram. Semuanya haram.

Aku bukan sahaja bercakap pasla polis cinta. Aku cakap pasal semua benda. Contohnya, andai kata seseorang itu agak berpelajaran tinggi dalam agama, ada sebilangan mereka yang cukup membenci perempuan yang freehair. Asal nampak je, mesti rasa nak maki. Kalau boleh, mereka memang tak nak kawan dengan orang yang freehair. Yes,bertudung itu wajib. Aku punya taste pun sukakan girl yang bertudung. But, who are we nak pandang hina kat orang yang lain? Adakah yang freehair itu akan sure masuk neraka? Adakah anda yang bertudung litup sure masuk syurga kerana anda baik? Apa difinisi baik sebenarnya?

2. Kau Tak Pernah Masuk Sekolah Agama (Kau Tak Ada Kelayakkan Dalam Agama), So, Kau Tak Payah Ah Cakap Bab Agama. 


Kes ni pernah terjadi kat aku dulu. Dan kalau tak silap aku, yang sound aku adalah seorang yang agak tinggi pelajarannya dalam agama Islam. Isunya, aku pernah menulis pasal Alcohol yang sebenarnya boleh dibawa masuk dalam solat. Di entry tu, aku cakap lah yang Alcohol dan arak bukan benda yang sama. Then aku nyatakan lah hujah aku blah blah blah. Tiba-tiba, ada datang mamat sound contohnya macam

"Assalamuaikum saudara. Bla bla bla dah di nyatakan bahawa alcohol itu haram bla-bla bla. Kenapa perlu menghalal kan benda yang dah haram? Lagi-lagi yang dah dijelas kan kepada kita. Jangan lah kupas isu yang saudara tak pandai bla-bla bla. Tinggi sangat ke pangkat tu untuk memberi sesuatu hukum? Kalau kita tak tahu apa-apa baik kalau kita diam je. Orang macam kau memalukan orang Islam la.". 

Ini adalah contoh benda yang macam yang aku pernah terima dulu. Ni kira yang paling lembut dah. Yang lagi kasar ada je dalam ruangan-ruangan komen di entri-entri Freemason aku. Tu belum kira ada yang tanya direct "Apa sijil / kelayakan yang kau ada untuk bercakap pasal agama?". Pointnya, aku tak berapa suka dengar pendapat dari seseorang yang perasan dirinya bagus. Why? Sebab dia belajar lebih dari orang lain. So, bila dia lebih dari orang lain, dia akan merasakan yang dia tu suci sangat-sangat (Oh ini pun adalah dalam blog SaifulIslam.)

The issue is, blog adalah tempat share info. Kalau salah, perbetulkan lah. Dan yang pasal alcohol tu, ya, ianya boleh di bawa masuk ke dalam solat. Dah keluar dalam Majalah Al-Islam dua bulan lepas. So, gincu, perfume etc yang ada alcohol boleh di bawa masuk kedalam solat sebab arak dan alcohol adalah tidak serupa sama sekali. So, kalau nak bawak dalam solat, tak ada hal. Asalkan tak ada kandungan babi / benda haram.

Dan, kenapa seseorang tu perlukan sijil dan segala bagai untuk cakap bab agama? Bukannya aku sentuh bab yang cecah zat Allah. Lagi pun, banyak benda yang boleh settle kalau pakai otak logik. Ya tak semua benda boleh di pakai guna logik. Tapi, dalam dunia ni 98% benda berlaku (yang tak termasuk dalam perkara-perkara ghaib) boleh di terangkan dengan science. Why? Yes, sebab Allah is a scientist. Semua benda yang Allah buat, bergerak selari dengan science (Again, kecuali dengan perkara ghaib).

3. Niat membenarkan cara.



Masa kecil-kecil dulu, ustaz-ustaz selalu 'tipu' anak buahnya dengan mengatakan tipu sunat.

Contohnya;
Kalau tak solat, nanti muka jadi babi.
Jangan minum arak. Sebab arak tu adalah air kencing orang.

Most of budak-budak berpegang kepada dua benda di atas. Tapi, how if, one day akan datang seseorang kepada mereka dan berkata "Aku tak solat. Apasal aku tak jadi babi pun?" dan "Siapa kata arak tu air kencing? Arak tu kan dari anggur yang di peram.". Niat si ustaz memang baik untuk halang anak muridnya jadi minum arak dan tingglakan solat. Tapi caranya salah. Dan ini lah yang akan membentuk perilaku budak-budak bila dieorang dah besar.



4. Mengaitkan Sesuatu Bentuk Dengan Kalimah Allah / Mengaitkan Sesuatu Peristiwa Aneh


Bab ni, mungkin adalah yang paling sensitive. Korang tahu tak kenapa orang muslim selalu di mark sebagai berfikiran sempit? Well, ingat tak korang yang dulu-dulu kecoh seorang budak yang di telinganya ada bentuk seakan-akan kalimah Allah? Ingat tak korang yang dulu-dulu kecoh kat bulu kucing ada bentuk perkataan Allah? Ingat tak dulu kecoh ada gambar awan membentuk nama Allah? Ya, tapi kenapa nak kecoh. Awan tu ciptaan Allah. Bumi pun ciptaan Allah. Kenapa still nak cari-cari yang ada kalimah Allah je?


Gambar awan yang seakan membentuk kalimah Allah. Anda pun kecoh canangkan kat orang bukan Islam pasal ni.

Then skali orang bukan Islam tu kasi gambar ni (Gambar seakan Nabi Isa di salib). Korang nak jawab apa?



Adakah bentuk-bentuk awan menandakan kekuasaan? Kalau ada awan bentuk Jesus, ianya menandakan kekuasaan dan kebesaran Jesus?

Kalau awan ada bentuk-bentuk cendawan, adakah ianya menandakan kekuasaan dan kebesaran dR Rozmey?

Kalau awan tu tak ada bentuk, maksudnya ianya bukan kekuasaan Allah? Kenapa orang kita terlampau tabsub dengan benda-benda yang "Bentuk-Seakan" ini?

Dan, bila seseorang itu mati berpuluh-puluh tahun, then bila di gali semula, di dapati yang structur badan orang tu masih cantik. Pooof. Terus orang tu di katakan sebagai wali Allah bla bla. Then ada lah pulak mamat dungu yang pergi sembah dan puja (Ini memang terjadi). Tak termasuk lagi yang puja untuk dapatkan nombor ekor. So, persoalannya, orang yang berabad-abad tertanam dalam kubur, then bila di gali, dia still dalam keadaan elok bermaksud dia adalah seorang yang harus di puja-puja dan confirm masuk syurga? Perlukah di masukkan dalam berita? Adakah bermaksud, kalau structur orang mati tu hancur selepas bertahun di tanam, bermaksud dia confirm masuk neraka dan hina di sisi Allah? Maybe some of them, memang Allah pelihara jasad dia. But most of the issue, mayat seseorang tu stay dalam ke adaan elok adalah di sebabkan sains. That is why banyak saint / paderi yang dah mati beribu-ribu tahun lalu, tapi still dalam keadaan elok. Again, yeah, ianya boleh di terangkan dari segi sains. So, aku agak tak setuju bila gunakan isu kejadian aneh then kaitkan dengan kebesaran Allah. Sebab dengan senang-senang je orang bukan Islam boleh pangkah kenyataan korang tu.

Dan kalau korang minat Maher Zain, korang pernah nampak orang ni yang sedang mencari kebesaran Allah dan akhirnya dia jumpa.


Lihat clip di minit 1:55 hingga 2:15+.

Pointnya di sini, jangan lah terlalu kaitkan semua benda dengan semua benda yang lain. (Lebih-lebih lagi bab Freemason) Why? Why aku kata jangan? Sebab bila korang tunjuk je gambar-gambar pasal kalimah Allah tu, orang-orang dari agama lain akan gelakkan anda je (sama macam orang-orang agama lain tunjukkan bukti-bukti kewujudan Tuhan dieorang). Sebabnya, dengan mudah mereka akan tunjukkan yang tanda salib ada di mana-mana. Gambar-gambar kalimah Allah itu adalah based on bentuk. Contohnya bentuk awan.  Kadang-kadang, awan itu sememangnya awan. So, limitkan lah imaginasi kreatif anda.


Lagi tak boleh blah, bila pada binatang ada kalimah Allah = Kecoh, masuk berita. Ada ikan yang sisik ada kalimah Allah = Kecoh, masuk berita. Ada orang telinga ada bentuk kalimah Allah = Kecoh, masuk berita. Habis semua nak kecoh. Padahal itu semua imaginasi dari pandangan dan pemikiran je. Aku bukan nak korang ragu dengan Islam. Aku nak korang yakin tentang Islam bukan based on benda-benda imaginasi dan pelimikiran 'kreatif' macam ni.

Kalau korang nak tengok sangat kebesaran Allah. Korang pergi ke luar rumah dan pandang ke langit. Segala benda yang anda lihat adalah kebesaran Allah. Tak pun, korang pergi kat depan cermin. Korang akan nampak antara ciptaan Allah yang paling agung (Which is you).


Dan lagi satu, korang jangan lah sampai aku bangkitkan betapa malunya aku dengan orang Islam yang semangat kecoh-kecoh kan keadaan sambil kata logo Croc menghina Allah. What a lame 'creative' imagination.

5. Freemason dan Illuminati


Ni bab yang aku paling malas nak ulas. Balik-balik, aku akan cakap benda sama which is; bullshit. Dan rata-rata, bila aku bangkang apa-apa article illuminati dan freemason, mesti akan ada yang suruh aku tengok video The Arrival kat YouTube. The Arrival is great. Korang nak tengok pun, tengok lah. Aku suka gila tengok (dulu) tapi bila masuk je bab Freemason, Illuminati dan Knight Templar, aku terus jadi malas nak tengok. It is super paranoid.

Kenapa orang Islam terlampau paranoid? Korang tahu tak apa tu paranoia? Paranoia adalah....


Paranoia is a psychological disorder characterized by delusions of persecution or grandeur.

People with paranoia suffer from irrational fears that are not about a specific object, but about their surroundings or how they are perceived by their surroundings and cannot let go of things that happen to them.

People with paranoia have a decreased ability to function in normal life, when paranoia gets extremely bad it turns into a delusion of persecution and pretty much eliminates the ability to function in normal life.

Extreme paranoia is usually a symptom of a larger disorder, the most widely known is schizophrenia. Paranoia can sometimes occur in a major depression, because sometimes depressed people think the whole world is against them.
Nampak tak ayat last yang aku highlight kan tu? Dah la paranoid, overreact pulak tu. Aku pernah buat banyak entry yang tembak article-article Freemason seperti Kewujudan Malaysia, Lagu Justin Bieber / Lady Gaga bila di terbalikkan ada mesej dari Freemason, Kenapa aku tak percaya kat video akhir zaman dan lain-lain lagi.

Freemason dan Illuminati memang wujud. Bukan takat dua tu je, ada berjuta-juga lagi organisasi lain. Tapi jangan la paranoid sangat. Dieorang tu bukannya hebat sangat pun. Markas buruk. Website huduh. Nama pun tak sedap. Ada hati nak tawan dunia. (Macam cerita karton budak 3 tahun. Sikit-sikit penjahat nak tawan dunia)

Dan yang terbaru, pasal Senibina Putrajaya yang ada kaitan dengan Freemason / Illuminati (Kalau nak tahu, google. Benda ni dah lama dah sebenarnya). Aku hairan lah dengan benda-benda macam ni. Mudah gila korang percaya. Dalam article tu, sibuk cakap agenda yahudi lah, apa lah. Then, masuk pulak bab Israel Zionis. Tapi, sejak bila pulak yahudi menapak kat vatican city? Vatican city tu kan dah macam markas Penganut Kristian. Kat sana, Pope memegang jawatan tertinngi. Boleh kata memang Kristian kat sana memang mewah dan kaya. Pengaruh Kristian di sana memang kuat gila. Korang boleh tengok church dia. Almost semua penduduk di sana penganut agama Kristian (katolik etc). Dah tu, nak pulak dieorang join organisasi Freemason yang anti Christ tu? Memang 'logik' ah. Kan?

So, pasal gambar-gambar senibina tu, dia punya senibina mungkin di buat oleh orang Kristian. Dan bukannya Freemasonshit. Aku cakap, mungkin. Lagi pun, lawa kan seni bina tu. Peduli apa aku sama dengan bangunan orang lain. Bukannya korang pergi kat bangunan tu dan sembah tuhan lain yang pelik-pelik. Oh oh, church yang di tukar ke masjid tak ada pun orang nak bising-bising. Apahal?

Dalam apa pun keadaan, korang akan nampak apa yang korang nak lihat. Kalau korang set kat minda untuk nampak benda-benda yang ada kaitan dengan Freemason dan Illuminati, korang sure akan nampak. Contohnya, gambar di bawah.


Orang normal yang tak paranoid akan berkata yang ianya adalah gambar petak-petak grid.

Tapi kalau di beri kepada orang yang taksub dengan freemason, dieorang mesti akan kata "OMG! OMG! ADA LAMBANG ISRAEL!!!!. ISRAEL!!!! INI SEMUA AGENDA FREEMASON DAN ISRAEL!!!!".

Tak pun. "Oh OH!!!!!TU TUNGKAT SYAITAN. TUNGKAT TU KEPUNYAAN LUCIFER!!!! TAK PUN DAJJAL AL-MASIH!!!!. GAMBAR TU ADA AGENDA TERSEMBUNYI!!!!". Tu belum lagi bab salib ada di mana-mana. Kalau di ikutkan, meja aku pun ada bentuk salib. Atap rumah aku pun ada bentuk freemason.

Why semua benda ini berlaku? Sebab imaginasi. Sebab they see what they want to see.

Bila ada aku tembak article- article Illuminati dan Freemason, mesti akan ada orang kata "At least kita boleh berhati-hati dengan dieorang. Apa salahnya ambil yang jernih dan buang yang keruh dari article tu". The problem is HOW THE HELL KITA NAK TAHU MANA YANG KERUH DAN MANA YANG JERNIH? Berapa ramai di antara kita yang selidik dulu article di internet?

Most of benda yang ada di internet adalah mengarut. So, luaskan pemikiran anda. Jangan nak mark Colgate tu haram. Jangan nak kata air Yoes tu haram. Pakai seluar jeans tu haram. Pakai tudung macam paderi perempuan tu haram (that style of tudung is ugly btw). Habis semua anda nak jadikan haram. Dan jangan lah taksub dengan keris berdiri, sejadah berdiri dan apa-apa yang merapu. Jangan lah obsess dengan gambar awan yang membentuk sesuatu bentuk. Jangan lah obsess dengan ranting-ranting pokok yang membentuk sesuatu benda yang lain. Ianya adalah nothing.

Aku ambil masa hampir seminggu untuk kaji dan buat entri ni. Kalau ada apa-apa yang korang tak faham dan nak perbetulkan, boleh bagi tahu.



127 ulasan:

  1. yang nothing tu aku tak setuju kalau ditekankan sangat. setiap sesuatu yang terjadi tu kuasa Tuhan yang Dia jadikan supaya manusia melihat dang mengagumi kekuasaan dia.

    yang lain aku setuju dengan kau. senang cerita bagi aku percaya biar bersederhana.


    entry mantap bro !

    BalasPadam
  2. nice entry.. thnks sudi berkongsi.. mohon share ye :)

    BalasPadam
  3. hoho, aku punya rantai star of david dan bernamakan lucifer. ada orang mau attack aku, sila kan.


    good shot, mr K.
    aku pun wonder macam tu.
    kena maki macam tu.


    ustaz akan cakap macam tu. harhar

    BalasPadam
  4. wawawawa~~~~ bes2..ok,, sokong,,people juz wat they want to se,,, hmm,, btol banget!

    BalasPadam
  5. Praise be to Allah. nampaknya, memang betul-betul serius artikel kau ni. Bagi aku, ini main point yg paling penting untuk artikel ni:

    "Aku bukan nak korang ragu dengan Islam. Aku nak korang yakin tentang Islam bukan based on benda-benda imaginasi 'kreatif macam ni." brilliant!!

    and..
    kau mesti baca artikel hilal asyraf yg terbaru ni? pasal paranoid tu kan..

    "apa yang kita dapat selepas tahu tentang benda2 atau kejadian itu ini ada kaitan dgn freemason??"

    btw, artikel ini sangat bagus, sampai boleh buat tangan tergerak untuk komen. teruskan usaha kau.

    BalasPadam
  6. AMAZING!!ini enri bukak mata dan minda saya yg sempit...tq...harap ade smbgn....

    BalasPadam
  7. ni sebab aku suka baca blog kau. research betul2 deep through. baru terbuka minda tertutup, dan tertutup mulut terbuka

    BalasPadam
  8. tP kHai ...hOpe oRg or REMAJA taK saLAh gUna ni eNtri aS reaSon ^^ may DeLete aFter read tHis tQ....

    BalasPadam
  9. @Moody - Copy that?

    @Una - No prob.

    @Abdillah - Hm? Siapa Hilal Asyraf tu.

    BalasPadam
  10. Pendapat aku . HANYA TAMBAH IMAN KITA. simple je. InsyaALLAH dengan ada IMAN kita mampu jalan dengan selamat dekat Titian Sirat nanti.


    dan dan
    tudung tu arahan. bukan permintaan.(aku terfikir masa aku baca part tudung tu)

    ps: Semoga niat murni kau ni ada ganjaran. tulis benda macam ni susah. tapi kau mampu buat. congrats.

    BalasPadam
  11. jwpn tok statement mr.k yg akhir tu:

    Ibnu Taimiyah berkata bahwa Abu Dawud telah meriwayatkan sebuah hadits hasan dari Ibnu ‘Umar, ia berkata bahwa Rasulullah  bersabda :

    “Barang siapa meniru suatu kaum maka dia termasuk golongan mereka.”

    nk bg penergn..ilmu didada msih kurang..so spe2 yg bemint blh ke:

    http://www.ashhabulkahfi.com/2010/11/larangan-meniru-kaum-yahudi-dan-kaum.html

    btw,entri ini sgt bgus..troskn usaha..(xpernah tergerak nk bg komen kat mane2 post-ni yg fes.. ^_^)

    BalasPadam
  12. @Pja - Tudung tu haram mungkin sebab ianya berbentuk tidak menutup dada. Dalam bab meniru, tak termasuk sama sekali sebab memang banyak benda orang Islam tiru. Seluar dalam berbentuk segi tiga misalnya. Ianya di cipta oleh orang yahudi.

    BalasPadam
  13. aku sokong bila kau cakap :

    Kau Tak Pernah Masuk Sekolah Agama (Kau Tak Ada Kelayakkan Dalam Agama), So, Kau Tak Payah Ah Cakap Bab Agama.

    sebab aku sendiri pernah kena.

    bagi aku, nak sebar ilmu agama ni tanggungjawab semua orang,
    bukan cuma yang bergelar ustaz ustazah je.

    jangan bezakan seseorang kerana ilmunya.
    kalau salah, betulkan je cara baik.
    bukan maki maki kutuk bagai.
    itu lebih penting.

    BalasPadam
  14. oleh itu marilah kite meninggalkn perkara2 yg shubhah..(peringtn tok diri sndiri juger..)

    “ Daripada Abdullah bin An-Nukman bin Basyir r.a katanya "Aku telah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya yang halal itu telah nyata (jelas hukumnya) dan yang haram itu juga telah nyata (jelas hukumnya) dan di antara kedua-duanya (halal dan haram itu) terdapat perkara perkara syubhah (yang tidak jelas akan kehalalan dan keharamannya) yang tidak diketahui oleh ramai manusia, maka barangsiapa yang memelihara dirinya dari perkara-perkara yang syubhah itu samalah seperti orang yang telah melindungi agamanya dan kehormatannya, barangsiapa yang terjatuh ke dalam perkara-perkara yang syubhah maka sesungguhnya ia telah terjatuh ke dalam perkara-perkara yang haram,

    http://usthjhishamuddinmansor.blogspot.com/2010/11/jauhi-perkara-syubhah.html

    BalasPadam
  15. nice entry. sangat informative.
    oh btw, video tuh menarik, erm, video police haram tuh. never watch it before. Thanks for including it here.,

    BalasPadam
  16. Dalam Islam sendiri pun kira tak salah kalau kita ambik contoh dari org yahudi/kapir laknat...
    janji tak langgar hukum syara'

    Orang kita mmg suka sempitkan konteks Islam tu sndiri yg sebenarnya terbuka dan bersifat syumul... Dlm pale otak msg2, freemason x sudah2...

    nice entry bro... mintak share okeh

    BalasPadam
  17. Kalau awan ada bentuk-bentuk cendawan, adakah ianya menandakan kekuasaan dan kebesaran dR Rozmey?
    x habeh2 ngan rozmey.. ko rindu die ke??haha

    BalasPadam
  18. Hilal Asyraf = penulis langitilahi
    kau baca langitilahi? sebab baru2 ni aku ada baca artikel dari sana yang tekankan pasal paranoid.

    BalasPadam
  19. yup . aku paham ape yg ko nak terangkan kat sini .

    pasal awan:
    tak perlu tunggu ada kalimah Allah baru nak rasa kebesaran/kewujudan Allah . cuba tgk tangan sendiri . fikir macam mana tangan tu di cipta , darah yg mengalir tak terkeluar dari tangan . tu semua kuasa Allah .

    pasal Freemason :
    secara jujur aku cakap aku mmg minat sangat2 bab macam ni . n masa aku kecik2 dulu aku hampir2 obses dengan alien . tapi bila aku dah banyak dapat info macam the arrival n sebagai nye pasal secret2 orang yahudi ni semua dah buat aku 'terbukak' mata ni . tak salah nak kaji pasal freemason tapi aku tgk ramai yang OBSES ngn freemason sampai kadang2 aku tgk artikel dorang tu terlalu mengagung-agungkan freemason . menunjukkan yang freemason tu terlalu bijak merancang semua yg berlaku di bumi ni . padahal kita tak tau pon dorang hebat mana .

    ni perumpamaan dia .
    macam aku tgk website indon yang bangga konon hebat dorang hack web2 malaysia . dan kawan aku ramai yg takut nak buat entri pasal bola sbb takut kena hack ngn indon . situ dia ada letak link RTM.com kata dorg hack web rtm . tapi website rtm adalah rtm.gov . so yg rtm.com tu dorg sendiri yg reka untuk menunjukkan dorang hebat .

    kalo ada silap tlg betol kan :)

    [hakeemkira.blogspot.com]

    BalasPadam
  20. woohooo, syabass! memang ah, post yg hebat dtg dr blogger yg hebat yg carik sumber ilmu dlu untuk kongsi kat tiny space ni..Moga Allah Rahmati kerja mulia MrK :)

    tapi,ustaz2 yg terlalu tinggi agama yg MrK tekankn tu dy jd terlalu emo maybe sebab xbrp pndai nk kawal emosi kot. yela, blaja tnggi2 bab agama tahu byk2..tp keliling penuh benda dilarang menjadi cara hidup umat islam..dy rasa agk berat nak laksanakan tanggungjawab 'menegur' itu..then pop! meletus..kesian gk kt 'dia'..tp diri dia tu kene la berbalik dan renung kisah2 nabi dulu. cara nabi tegur, didik, nasihat...penuh dengan hemah dan hikmah mengikut keadaan/situasi dan perkara tu.

    mmg kdg2 terasa sgt2 ngn orang2 'sebegitu' tp maybe kat sini Tuhan nak uji kte plak kot. Ble tejadi begitu, DIA nak uji kesabaran kte dan tindakan kte tuk tidak mengeruhkn keadaan. I've been through ol tis..sgt hard, tp insya'Allah..ade sesuatu 'hadiah' yg DIA nk bg. Hadiah tu byk kategori yg bleh dibahagikn, samaada pengalaman, rasa, hidayah etc2..

    senanye kalau yg btol2 faham Islam ni, yg blaja tinggi2 Islam dan amal Islam ni memang berperinsip tapi xjumud, TERBUKA tapi xla sampai HANYUT..

    syukur kte dihadirkan pd waktu sekarang,bernafas sebagai muslim, andai kte dhidupkn pd zaman Nabi, tataula cane keadaan kte..samaada bberagama Islam atau sebaliknya, nauzubillah.
    sebab Nabi muncul untuk perbetolkan akhlak, akidah , cara hidup yang dah terbiasa dengan hidup msayarakat jahiliah..ramai yang menentang termasuk pakcik2 Nabi sendiri walau sebelum tu hubungan masing2 sangat2 la erat..


    neway congrats :)

    ~baik itu hampir kpd sempurna, xde sesape yg sempurna. masing2 perlukan sesame kita untuk saling memapah menuju syurga idaman semua.

    ~xperlu tuk tentukan sape yg paling alim ke tak sebab manusia tu sama je pada pandangan Allah melainkan tingginya darjat seseorang hamba adalah kerana imannya. HANYA ALLAH yg berhak menilai iman hambaNYA. manusia hanya perlu berusaha untuk bersangka baik sesama manusia, dan be nice kpd sume orang. Nabi kan hormat sume orang. walhal manusia yang menganaiya beliau pn Nabi masih memohon doa untuknya supaya Allah bukakan pintu hati, turun hidayah. Wah memang Nabi manusia yg maksum! sallAllahu 'alaihi wassalam.

    ~easier said than done, of course..namun, ayuh usaha dlu..sama2 bantu :)

    BalasPadam
  21. pergh..boleh tahan gak kawan aku ni punye berani..
    xpe2..janji niat tu..
    good job!

    BalasPadam
  22. Subhanallah, entri yang bagus. Pasal alkohol dulu pun lenguh juga bertekak dengan kawan2 pasal halal-haram..last sekali akhirnya ada keluar dalam majalah solusi yang mengatakan tidak mengapa jika dibawa untuk solat. Senyum memanjang je bila baca arikel tu dalam usrah.

    Memang sesetengah orang yang yang berlagak alim suka sangat memperkecilkan orang lain. Padahal ilmu tentang Islam bukan terletak kepada budak sekolah agama sahaja. Islam milik semua, selagi anda bergelar Islam selagi itulah anda ada hak berbicara tentang Islam dan melaksanakan hukum yang terdapat dalam Islam.

    Oh ya, Hilal Asyraf tu penulis blog ms.langitilahi.com tulah. Suka baca buku2 beliau.

    terima kasih untuk entri ni =)

    BalasPadam
  23. Setuju sangat dgn article ni. Kita ni selalu kecoh2 nmpk kalimah Allah di sana-sini lps tu balik ke asal. Tiada erti (kata David Teoh).

    UZAR ada kata yg berbahasa Inggeris nmpk cerdik, yg berbahasa Arab nmpk alim sdgkan ramai juga yg dot dot dot...kena baca kat blog dia

    BalasPadam
  24. 2 thumbs up! super duper mega ultra like dis post!

    esp part budak2 'alim' ni dok pangkah budak2 laen. mmg panasssssss je kalo kene. mcm diorg tu suci sgt plak. cess..

    BalasPadam
  25. aku ada 3 benda jek nk cakap...

    1) good job..at least ko ada buat research b4 publish this article n persiapkan dri ko secukupnya jika ko di serang kelak ....

    2) hopefully entry ko nie tak di salah ertikan..sbb kalau x btl2 faham lain jadinya...

    3) mata manusia nie sering tertipu sebenarnya..aku sndri x suka terus percaya dgn sesuatu bnda..as long blh cari bukti..aku cari...so Allah dh bagi akal gunakan sebaiknya..bab agama aku no komen wat masa nie...:)

    BalasPadam
  26. well.. great! just nk share, aku pon budak skola agame, mang undeniable ade sstgh tu mmg keras teguran dia, kdg2 mang bkn mcm tegur but lebih pd attack.. sedangkan nabi pun soh tegur scr berhemah.. Its just maybe like u said, rase diri serba serbi tahu..

    btw, like this entry!
    "open your eyes.."

    BalasPadam
  27. @Abdilah & Miss H- Yup. Pernah baca blog dia. Tapi tak perasan pula owner dia.

    @Zatty - Well said Zatty.

    @Rugged - Siapa UZAR?

    @Mulat - Yup. Harap-harap tak akan ada orang gunakan entri aku ni untuk memanipulasikan segala benda.

    @Atie - :)

    BalasPadam
  28. nice entry! ;))
    yeah, setuju dgn ur opinion about paranoid tue. kdg2 tulis 'bye' pun boleh jd isu. haihh..

    BalasPadam
  29. penerangan yang sangat mantap... ak sokong bila kau cakap pasal freemason tu.. kalau dah dalam kepala semua pikir freemason, kotak2 tu pown boleh jadi lambang dia.. kotak tu pown kalau nak pikir kalimah ALLAH pown boleh jugak.. bila otak "terlebih" kreatif, jadi macam nie la.. btw post yang sangat best! like2..

    BalasPadam
  30. UZAR = Ustaz Zaharuddin
    http://www.zaharuddin.net

    nice entry indeed.

    adakah betul orang alim yang faham agama tu betul2 faham dengan ilmu agama yang dia belajar tu?

    ada juga yang belajar sampai khatam kitab,cakap Arab pun berhabuk, anak-anak semua Hafiz Hafizah tapi dia sendiri tidak bertanggungjawab terhadap keluarga dan tidak mengamalkan apa yang dipelajari.

    Tiada kasih sayang terhadap isteri.
    Tiada kemesraan dengan anak-anak.
    Tiada persefahaman dengan orang sekeliling.

    Dia hanya dengan dunia dia. Hanya berdoa semata pada Allah tapi tiada usaha gigih.

    Alim kah?
    Ikut sunnah kah begitu?

    Memang ada orang begini,percayalah!

    BalasPadam
  31. rase cam lain jek bile bace entri ko nie....hmmm...
    ape2 pun bagus ko pnye penulisan nie...

    BalasPadam
  32. aku rasa sebab masa upsr, pendidikan islam bukan subjek wajib lulus. lepas ni pulak, takde upsr. aku rasa makin rendah pemahaman dan kefahaman budak2 kecil pasal islam. efek nanti generasi sekarang dan akan datang..

    BalasPadam
  33. disebabkan aku freehair..pd zaman sekolah menengah dulu cikgu2 ppuan dan ustazah pandang serong pd aku.manakala bapak kawan aku plak menghina aku semata2 sbb aku freehair.aku sampe skrang mmg rs terkilan dgn perangai cikgu2 ppuan tuh..sbb bile aku masuk Universiti..aku terkejut tgk perilaku perempuan bertudung(BUKAN Semua) yg tidak melambangkan imej muslimah yg deme bwk..

    mohon maaf atas komen aku ni yg agak kasar bhsnyer..ni pengalaman aku sbg perempuan yg di'hukum' jahat semate2 sbb aku freehair.

    BalasPadam
  34. ini kali pertama aku rasa nak komen sebab aku rasa aku suka sangat entri kau yang kali ni. good job! aku harap kau boleh buat entri macam ni banyak kali sebab aku rasa pandangan kau bagus dan senang nak terima. and yeah aku pon budak sekolah agama sama macam atiey_ika dan aku pon pernah terima teguran dengan cara yang tidak berhemah jadi aku akui apa yang kau cakap tu ada betolnya especially at the first and second point. tapi ada je yang okay la, bukan semua orang alim pesimis macam tu.

    BalasPadam
  35. sehari dua lepas SPM, kitorang ada task kena pergi tanya non muslim, apa pendapat diorang pasal Islam.

    "Muslim kena rajin sikit"
    "Orang Islam jangan kuat menipu"

    sadly, ramai org sinonimkan Melayu dengan Islam. huuu~

    Anyway, artikel ni bagus, part xleh blah... pasal cendawan. hahah

    BalasPadam
  36. nice entry...
    kbnykkn ap yg ditulis tu btl...well mmg tu pun yg b'laku dlm msyrkt islam skrng...sdngkan bg ak la Islam itu agama yang mudah knp kt manusia nk m'jdkannya ssh..sdgkn Allh xp'nah nak sshkn hambaNya..manusia skrng t'lampau bangga dgn ilmu yg dimilikinya pdhal itu bkn pun miliknya krn ap yg m'jd milik kt pd hari ini sumenya adalah pinjaman dr Allah...

    btw like this entry..i'll waiting for ur next entry..

    BalasPadam
  37. good one mr.k. banyak sgt yg org percaya pasal benda2 nih. yg xley blah upin ipin pon ada gak jadi konspirasi. duhh

    BalasPadam
  38. geram sebab org skrg,,mudah sgt meletakkan hukum ..padahal diri sndiri xpasti

    BalasPadam
  39. entry yg best utk dibace MR.K..=)
    sejak video pasal freemason nie tersebar kat facebook,
    ramai budak2 cakap sejarah kat sekolah tue menipu apa semua.haha.
    keep up a good work.=)

    BalasPadam
  40. salam...
    orang letak hukum berdasarkan al-Quran dan as-Sunnah..tapi...sekarang hukum sesuka hati mengikut citarasa sndiri..jadahlaahhh~..
    xdinafikan kat sni pun ade polis cnta tuu..kesian juga pd y freehair tu...emm..
    sbnrnye ak nak komen psl ni byk..tp nyampah lak MR Kuack ni nk bce..cmnilah...
    member chinese ak penah tanye

    "aiiyyoo..bib..ini mcam ka org melayu.."(pas tgk ade psgn wat bnd xsnonoh kat shopping complex)...
    "ni mmg org melayu..tp bkan org Islam maaa"..(jwb kwn indian aku..)..
    sape y salah sbnrnye..emmm...k..but supergenius r entri ni kan...tahniah akhi~...salam..

    BalasPadam
  41. Trima ksih bro utk pos ni ;)

    Camni lah dunia, ada pro & kontra. Tpi mcmna kita pusing pun kita kena cari jalan supaya muslimin xberpecah.

    Saya percaya; orang suap jangan terus ditelan bulat-bulat. Paling penting kekuatan kita berpegang pada Quran & sunnah.

    BalasPadam
  42. aah selamat tahun baru jugak bro!
    moga dunia dan isinya lebih diberkati Allah SWT.

    BalasPadam
  43. entri yg bagus. masa skolah ada jugak kawan2 aku sibuk kata alcohol tu haram, tak boleh bwk solat.
    isu tu selalu diperktakan.aku jd rimas. alcohol bukan nye arak kan ? so, mmg boleh bwk solat la.

    lagi satu, mber aku ckp, kalau org islam pakai bow tie tu haram. dia kata sbb menyerupai yahudi. kau rasa betul ke ? apa pendapat kau ?

    ape2 pun mohon share ye :)

    BalasPadam
  44. betul betul betul . sokong sangat . obses gila kot dengan freemason apa semua sampai ada jepp yang nak disangkal . lagi-lagi pasal croc tuh . wth benda-benda mcm tuh nak dibahan kan . kan diorang just buat jepp kan :) thnxs a lot for sharing the information :)

    BalasPadam
  45. Following this blog because of this article.

    BalasPadam
  46. haha beb sabar2, mesti saket atie giler org yg kutuk2 tu. kalau dye ingt dye lg suci dye ade mase lak nk bace blog. bkn ke buat benda2 buang mase nie xbaek haha.

    n i lyke u talk about da last one :)

    BalasPadam
  47. nice entry bro! tak semua orang bertudung baik-macam-angel-innocent. kdg2 orang yg tak bertudung lg mulia akhlak.tak semua org pakai tudung solat 5waktu.pfffft.

    yg pasal entry alcohol tu. i pernah dengar sorg ustaz ni cakap dekat tv ke radio tak igt. rasanya tv. dy ckap, alcohol mmg boleh bwk solat. arak haram sebab memabukkan. alcohol yg dlm perfume tu ade orang nak minum ke?takde kan.so kire boleh bwk solat.

    org2 yang belajar agama lebih2 ni yang buat rasa annoying. semua benda tak boleh. dorang buat takpe pulak.rimas btol.

    so, i org normal yang tak paranoid la nampaknya sbb i hny nampak grid kosong je. ;)

    BalasPadam
  48. 1st of all. CONGRATS! sebab berjaya buat aku nak komen. haha. sebelum2 ni aku just baca dan senyum dan terfikir. tapi entri kau kali ni memang superb! tahniah enchik K. :)

    pasal yg no1. memang aku selalu jumpa org mcm ni. dan bila diorang bukak mulut je. aku akan cakap. WTH! macam kau konfem masuk syurga nak hukum orang. Allah yang berhak menghukum. kalau orang yg bukan Islam tu mati. kita tak boleh cakap dia kafir. mana tahu. sebelum dia mati dia boleh mengucap. *kata ustaz aku dulu.* yang layak hanya DIA.

    yg no. 2. selalu terjadi masa aku amek diploma dulu. kawan aku slalu cakap kau tak wat tahajud. sempurna sgt ke solat kau tu. ahaha. kelakar kn. aku xckp solat aku sempurna. tapi kau sapa. sama macam aku. done! *smpi pernah aku bukak kitab agama aku tunjuk dpn dia. puufft!*

    no.4. kdg2 aku taksub jgk. but thnx. aku dh bkk mata. hehe.

    no.5. aku masih tak faham apekebenda freemason atau illuminati things tu. smpi org takut gila.

    the thing is. yes. masih lagi ramai org Islam itu sendiri berfikiran begini. mgkn kerana cara didikan mereka. atau mereka tkt. aku bukan nak mereka fikir yg pki skirt itu BOLEH. tapi perihal yg remeh blh jd yg besar sbb ini kan.

    sila smbg entri ni ya. aku suka! >_< well done encik K!

    BalasPadam
  49. tugas berdakwah tu tugas semua orang, tp still ada adab2nye.. :)

    BalasPadam
  50. ......
    superb...
    no doubt ....
    ni salah satu sebab aq ske bace blog ko....

    BalasPadam
  51. sangat setuju dgn "guna lojik akal" tu. betul apa. Allah dah bg akal utk berfikir so gunakan la sebaik mgkn. xelok membazir..

    and yes.. terlalu obses, paranoid.. pfftt.. islam sendiri suh kita bersederhana dlm apa jua perkara. xmustahil kalau terlalu obses silap2 jadi gila. demmm...

    terlalu nk marah bila ada ilmu lebey sket.. yg maha mengetahui hanya Allah je so kalo korg ade master of all education sekalipun, still ade gak part yg korg mesti xberapa nk master..

    best Mr. K. harap ni bole bukak minda org. mcm manusia yg ada di sekeliling aku ni..

    BalasPadam
  52. salam. alhamdulillah, banyak benda yg baik dapat kita ambil kat dalam post ni. and sebagai manusia biasa, ada jugak yg salah.
    tapi tuh bukan main point saya nak bagi comment (for the first time) kat sini.

    saya nak kongsi pendapat sebagai seorang muslim yg prihatin dan yg kadang kadang rimas dengan benda benda yg orang post mengenai cerita pasal freemason etc. ada yg baik dan banyak information tapi selalunya mengarut dan tak masuk akal.

    kenapa kita perlu bising and 'menggelabah' menuduh semua orang pengikut freemason etc. padahal daripada buang masa 'reverse' kan lagu justin bieber kita boleh kaji balik al quran and improve diri kita demi kebaikan masa depan ISLAM itu sendiri. contoh yg baik; seperti yg dilakukan di palestine, apabila ada pihak yg membakar alquran, mereka menghasilkan beribu ribu hafiz dan hafizah yg menghafal al quran dalam masa setahun. maknanya, tidak kisah berapa banyak kitab suci alquran kita yg mereka bakar, kita masih ada beribu ribu insan yg hafaz setiap kalimah yg tercatat di dalamnya.
    kesimpulannya, daripada kita sibuk mencari kesalahan orang lain, atau obses and paranoid tentang isu isu tersebut, lebih baik kita memperbaiki diri kita sendiri dari segi agama dan akhlak.
    bukan saya nak cakap kita tidak perlu berhati-hati dengan keadaan sekililing. tetapi sekadar mengetahui apa yg patut untuk mengelak diri kita daripada terjebak, sudah memadai.

    salam.

    BalasPadam
  53. aku setuju dengan sume statement ko... Xpnh plak aku nak selidik2 benda2 yang bagi aku boleh buat iman n akal fikiran aku tersimpang dari landasan Islam... Well done..

    BalasPadam
  54. aik sape y kate alcohol i2 haram.. soklan SPM pon kuar der..

    jika alcohol merupakan satu-satunya ubat y mmpu mengubati sesuatu penyakit secara luaran ia boleh digunakan..

    Freemason+Blck mtl+in simple word tdak mmpunyai agame.. mmg sentiase mencipte simbol2 y pelik2 .. dan hanya kebetulan jek kalau ade persamaan dengan monumen @ brng2 y telah diciptakan..


    tapi kene ingat ISLAM MEMANG SELALU DIHINA DALAM PELBAGAI BENTUK SEKALIPUN.. kita harus bersedia mengkaji dan belajar bagaimana untuk memelihara agama kita.. disaat kita diuji dan di kritik


    'AGAMA TIDAK PERNAH MENGECEWAKAN
    UMATnya TAPI UAMATNYA YANG MENGECEWAKAN AGAMA ISLAM'

    get my point >?

    BalasPadam
  55. to tell da truth this is my 2nd time bace ur blog..masa mula2 dlu bace skali lalu je ur entry quite a bit boring (sorry) hihi..but after this entry i triple like ur blog..n start bace entry yg lain gak..i like this entry so much so try sign up jd ur follower heh..n one more thing dah xboring plak blog nih..keep up ur good work okay..as salam...

    BalasPadam
  56. about tudung stuffs :
    baca entri pada link yang saya letakkan ini. it's really great.

    http://www.zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/38/753-muslimah-veil-tudung-debate-a-reponse-to-raja-petra-of-malaysia-today-english.html

    BalasPadam
  57. like this entry damn much .

    thanks :)

    BalasPadam
  58. salam..
    sy fhm awk nk wt entri ni utk kesedaran & awk ada hak..
    byk entri awk yg melibatkan soal agama..
    sy tau awk wt research..
    tp hrp awk merujuk juga pd ahli2 agama & ustaz2..
    sbb soal agama kn??
    bkn sy x setuju dgn awk pnye pndapat..
    cme kdg2,pendapat kter dipengaruhi bisikan syaitan..
    buat kter rase pendapat kter btol aje..
    ape pn,sy suke follow blog awk.. ;)

    BalasPadam
  59. Nice entry Mr K

    Anyway, manusia yang claim dia seorang yang baik+alim ni kena sedar, mengutuk mengeji tidak boleh mengubah apa2. Buatla sesuatu untuk mengubah keadaan. Benci betul dengan orang yang suka cakap belakang ni.Pengecut!

    Anyway,being paranoid ni kadang2 perlu.

    Ustaz Zaharuddin tu buat pHD kt Wales UK. Dia suka ulas isu-isu semasa berdasarkan perspektif agama:)

    BalasPadam
  60. Kalau awan ada bentuk-bentuk cendawan, adakah ianya menandakan kekuasaan dan kebesaran dR Rozmey?

    ini kelakar.. haha~
    nway. nice entry~ ^^

    BalasPadam
  61. @Azim - Yup. Nak nak, bila ramai yang tak pergi sekolah agama sebelah petang.

    @Ena - Bukan kau seorang je macam tu. Ramai lagi. Caranya adalah amat salah.

    @Nur Ain - Not all perangainya seperti yang dinyatakan. Ada tu, memang betul-betul baik.

    @Syaza - Yup. Maybe sebab dieorang dah tersalah anggap.

    @Shu - Well said.

    @Habibah - Mr Kuack?

    @Gen - Thank you.

    @Honey - Terbaru, sambut newyear adalah haram.

    @Sofiah - Yup. Tapi, sebab itu lah tahfiz itu penting. Sebab suatu hari nanti, tak mustahi tak ada yang hafal al - Quran.

    @K2r - Yup. Tapi, percaya lah, bila kau masuk ke dalam masjid, then sembur perfume, mesti ada orang akan pandang slack.

    @Deena - I take that as a compliement :)

    @Nooraiman - Thank you for the link.

    @Tinta - Yup. Dont worry about that. Perhaps, Im not gonna get my mind wrong.

    Thank you all for tou comments and dropping by.

    BalasPadam
  62. berpeganglah kepada apa yang kamu rasa yakin dan dalilnya tepat. hehehe

    BalasPadam
  63. alhamdulilah. aku dah lama nk tulis pasal ni dalam blog aku. Tapi bukan ada orang nk baca pun blog aku. Aku stuju sgt ngn artikel ko ni. Tak ada satu pun ko tinggal, siap ada contoh lagi kat bawah tu.
    Tapi tula, bukan semua orang boleh faham apa yang kita faham.

    BalasPadam
  64. okay.lepas baca tulisan hilal asyraf,aku suka tulisan ko kali ni.aku rasa aku dapat apa yang ko nak sampaikan.thanks la.kadang2 susah nak terangkan pada golongan2 yang masih anggap benda2 mcm ni 'luar biasa'.bila kita bagi pendapat kita,ditentang habis-habisan mcm kita ni da jahil sangat pulak.

    kesian sebenarnya.mereka terhimpit.
    jenis rasa diri sendiri saja betul.
    sebab tu kena luaskan pemikiran,bukakan minda,banyakkan pembacaan dan pengetahuan dan yakin dengan Allah SWT.

    sorry kalau salah.juz pendapat.
    nice one Mr.K.

    BalasPadam
  65. Syabas la ustaz kecik ni dah bersuara..
    enchik K, kadang-kadang tu kita kena berhati-hati, berwaspada. tu je. tapi sikap over react orang melayu / islam dan sikap tak suka org lebih dari diri yang menenggelamkan objektif kesucian islam.
    tapi pasal alcohol tu aku memang setuju.

    oh, aku teringat khutbah jumaat di sebuah masjid minggu lepas..sebab malam tahun baru akan tiba (masa tu) khatib tu cakap:
    "malam ini, tuan2, sama-sama kita bawa anak2 kita yang tersilap jalan ini kembali ke pangkal jalan...jangan dihina anak2 ini, tapi hina lah maksiat itu tuan2. (dan khatib ulang 2 kali).
    Sama-sama lah, tuan2, kita bawa mereka balik ke jalan betul dengan hemah yang betul..."

    dan aku baca gak komen2 kat atas ni, dan nasihat aku kat korang2 semua, blog ini adalah pendapat enchik K. mana baik jadi teladan. jangan korang setuju jer membuta tuli. some of these ada jugak tak betul (contohnya, pasal org israel zionis, kristian and vatican city).

    anyway, good blog K.

    BalasPadam
  66. penulisan yang matang..~
    good talented..~
    2 thumb up!!

    BalasPadam
  67. orang Islam perlu berfikiran terbuka .. sesungguhnya bersangka buruk tu sangat dibenci oleh rasulullah .. kalau orang banyak ilmu agama , diaorang takkan marah orang yang bercinta , tapi diaorang akan menasihati mereka dengan kata yang halus dan manis .. :)

    BalasPadam
  68. yup! bab we doesn' even need kelayakan utk bercakap bab agama mmg btol 100%.
    this happen to me once.
    i'm used to be at skula agama.
    n' i wear tudung labuh at school. but when i'm out. i wear tudung bawal.
    it doesn't matter kan.kan?
    okay. terlari topik.
    act. when i'm at my school. i watch my teacher's act.
    n' for me. cikgu2 yg x bertudung labuh is better than yang pakai.
    why i said like that?
    cikgu yang pakai tudung labuh which known as ustazah kadang2 menyumpah lebih dari cikgu yang pakai tudung biasa. n' honestly, i'm kinda dissapointed with dis. i tot that ustazah could be our role model. but? hampeh!
    sy dh tgk bermacam ragam kat skula sy. x semestinya budak yg skula agama i2 baek.
    hey! ad budak skool agama yg kdg2 lg truk dr budak skula biasa.
    dats da point! got it?
    we're human bro! not perfect at all.

    :)

    BalasPadam
  69. salam,
    point no.3
    kisah jdi muka **** tu ad dlm sirah rasenyer.
    yg air kencing org ak tak tahu tpi air kencing syaitan juz one of symbolism..
    nway mungkin ko nk sgt tgk muka org yg jdi **** kot, balasan kt akhirat sumer 2..next time minta clear explaination from ur ustaz, k!

    BalasPadam
  70. salam
    syaza suraini,
    kalau ikut perlembagaan mmg tu lah definisinyerr
    melayu=islam n ckp melayu, traits n budaya cam melayu
    sumer melayu itu islam, tak semua islam itu melayu...

    BalasPadam
  71. salam...entry mmg best..
    sumhow,,jgn terlalu kutuk org2 islam..sbb anda sendiri org islam...mngkn anda xkutuk secara direct tp ada part2 di mana anda mengutuk org islam...sedih andai org2 kafir islam kutuk sesama islam...
    menegur utk memperbetulkn dan bkn utk menjatuhkan...
    apa2 pon...nice info...=D

    BalasPadam
  72. silent is better, right??
    pape pon, sbb tu kita xbleh ertaklid semata-mata.. kena kaji gk dr mana sumber tuh.. ^_^

    BalasPadam
  73. rasa mcm nk puji je.tp dh ramai plk yg puji.nanti kau bangga diri plk.hehe

    BalasPadam
  74. Gempak giler baaai. Memang setuju sangattt. aku rasa nak buat link ke post ini. Thanks!

    BalasPadam
  75. salam.
    pasal freemason dan illuminati,cuba baca novel karya Dan Brown. :)

    BalasPadam
  76. Hai, aku baru je dapat tau pasal blog kau ni sebab kawan aku kecoh kau ni punya blog ni interesting.Well aku rasa not bad cuma kalau kau boleh kurangkan perkataan yang tak oke sangat such as 'bullshit'.Tak elok lah kan nak tulis macam tu walaupun kau nak luahkan perasaan kau.oke sekarang bab illuminati dan freemason.Entah tadi aku tak paham sangat sama apa yang kau tulis pasal paranoid.Mula mula aku dapat tahu pasal illuminati pun aku search banyak giler pasal illuminati sebab nak paham.So kalau kau nak cakap seuatu yang merujuk pada seseorang, please use proper word.i really appriciate it.

    BalasPadam
  77. salam..
    thumbs up for mr.K utk entry yg briliant mcm ni!

    aku stuju dgn pndpt mr.K. wlupn aku ni tak pakar sgt psl freemason dan illuminati. aku ada google jga..well, mcm yg mr.K ckp, kbnykn org obses dgn smua tu. trpulg dgn dr kta sndr tuk mnilai tp sblum buat pa2 tnya hati dan tanya iman dulu..

    adios..

    BalasPadam
  78. salam. blog ni santai. bleh la bace wat gelak2 an.. tp satu point saye xleh trime utk article "kenapa islam itu kolot". point num.4. Mengaitkan Sesuatu Bentuk Dengan Kalimah Allah / Mengaitkan Sesuatu Peristiwa Aneh.
    apa salahnye kita "kecoh" ngan kalimah Allah ats ciptaanNya?.. contoh kalau gmba fotografer terkenal diorg wat copyright verifying yg gmba uh milik diorg..diorg yg capture.. sama la.. nape nak kena pk sgt if non0muslim nak pangkah islam?diorg 2 sejak azali mmg akan sentiasa memangkah kita. x kesah pe diorg nak kata .. TAKUT EA DIORG COP ISLAM KOLOT SBB SAMAKAN OBJEK NGN KALIMAH ALLAH?? ape kata kita jgn pk dlu pe org kafir 2 nak cakap, kita jadikan peristiwa2 2 sbg peringatan and iktibar.. what u say??
    SORRY to say, ble ko post camni cam ko ajak org "bukak mata" n anggap benda 2 biasa cm dah xde makneNye nilai kalimah Allah 2..bukan di sini bermakna aku nak cakap kalau x de gmba2 awan berbentuk kalimah Allah 2, kalimah 2 x bermakna..BUKAN YE..tp, kita manusia biasa yang once in a while kita perlukan reminder au..kita sentiasa lalai.. imagine kalo korang duk santai2 kat beach yang cantik 2, tbe2 ternampak cam kalimah Allah..mesti terdetik "masyaAllah"..tapi ni kalau ko "memBIASAKAN" denga sume ni, camne ko nak ade perasaan meremang perasaan "masyaAllah" tu.. dah 2 ko cam ajak plak org agar jangan berfikiran sempit ttg hal ni..? bro, berfikiran LUAS sgt pon bleh jd liberal sgt.. x salah kita kaitkan peristiwa2 aneh 2, ianya sebgai peringatan..apa salah nye kan? c; iktibar 2 perlu, sebab 2 org2 dulu ade penglipur lara n dongeng..cite2 yang digembar gemburkan ..si tanggang la pe sume 2..kan?? c;

    BalasPadam
  79. entry yg best :)
    byk benda yg aku stuju.1st pasal polis cinta tu.kdg2 org kita ni mmg nk attack slh org je,walhal kan lbih elok kalau guna pndekatan yg baik n lembut,dkati kbaikan dorang,brulah org lmbut hati nak ikut.huhu.yelar,kdg2 org buat pkara2 mlanggar agama ni dorang x taw or xder bimbingan yg cukup,so kalo kite lbih brilmu dkatilah dorang n tnjukkan hikmah Islam ni ngn cara yg brhikmah jga.
    n 2nd bout kjadian2 pelik tu.emm mmg ade gak tfikir camtu,knapa bila ade benda2 pelik camtu bru nak kaitkn dgn kbesaran Allah,pdahal dlm diri kita n alam sekeliling ni dah byk tanda kekuasaanNya yg Dia tnjukkan.
    “Ssungguhnya dlm penciptaan langit dan bumi,pergantian malam dan siang,bahtera-bahtera yang berlayar di laut membawa apa yg berguna bagi manusia, dan apa yg Allah turunkan dari langit berupa air, lalu dgn air itu Dia hidupkan (suburkan) bumi sesudah mati (kering)-nya dan Dia sebarkan di bumi itu segala jenis haiwan, dan pengisaran angin dan awan yang dikendalikan antara langit dan bumi; (pada semua itu) sungguh terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berakal.”(Al-Baqarah: 164)
    wah,seriously xpenah komen spjg ini dlm blog org lain,ni 1st tyme.hehe.pape pun blog ni best :)

    BalasPadam
  80. good explanation by the way...
    keep it up...

    BalasPadam
  81. sekadar pembetulan..
    there's no paderi perempuan..
    they are call 'sister'..not paderi.

    BalasPadam
  82. salam..
    sbnarnye,ana bnyk xpuas ati dgn entry ni..
    klu nk ikutkan ati xnak layan pon..tp ,..terjebak kat sume org plak..
    so..
    dlm alquran pon kate..
    mnusia perlu saling igt-mgigati antare satu same lain..
    first skali,..sorry sbb mgkin bnyk xstuju..nak ckp..kite umat islam..
    dan entry yg enta letak ni meruntuhkan aqidah enta sndiri..senang cite boleyh trbatal iman,.(syukurlah dilahirkan dalam islam)
    humm,..nak komen sume point enta..tp xnak ceramah pnjg sgt..
    nak komen no.3..
    ade kisah pnah berlaku pd zaman para sahabat dulu..sbb sorg makhluk ALLAH ni xsolat..di akhirat die dbgun dlm keadaan yg mghinakan..azab ALLAH xdtg skali gus cmtu je..krn ALLAH lewatkan Azab hnye utk Umat Nabi MUHAMMAD shj..
    2,..arak dgn air kncing..pk dari sudut agame,..arak itu lg hina..sbb HARAM...HARAM...HARAM...dr air kencing..mmg patut pon uztaz ckp kat anak murid tu cmtu...pk logik la wehh..xkan la bdk tu nak minum air kencing pulakk...sbb itu lah uztaz tu BIJAK DALAM AGAMA...
    so,,tlong jgn ckp mcm2 kAT uztaz ye..lebih2 lg agama ISLAM...sy benci ISLAM yg SYUMUL itu diragu-ragu kan...
    bertaubatlah...sbb anda sgt bahaye skrg..

    BalasPadam
  83. Adakah yang freehair itu akan sure masuk neraka? Adakah anda yang bertudung litup sure masuk syurga kerana anda baik? Apa difinisi baik sebenarnya?


    nak perbetulkan pasal petikan yg ditulis diatas..

    kita sume tau perempuan yg pakai tudung tidak semestinya ke syurga..tetapi kita sume tau perempuan freehair sure2 ke neraka kecuali dengan taubatnya...

    sory nyampuk..

    BalasPadam
  84. Nice entry bro..

    pernah jugak la terfikir pasal logo kasut croc tu. maybe kebetulan je. yg pasal awan lak. npe lak nk taksub sgt. awan boleh berubah macam2 bentuk la.

    bab freehair tu? ya... memang Ika ni x pakai tudung. tp please la.. x payah la pandang macam semua pempoan freehair ni murahan & dgn sesuka hati je angap sbg mainan. benci gler ngan jenis owg mcm ni.

    ada jugak kwn lelaki Ika. dia tidak berpegang mana2 agama pun. maksudnya dia tidak ada agama la. dia slalu ke negara barat. tp bila dia balik ke Malaysia. dtg rumah Ika. semua jiran2 pandang dia. pikir yg bukan2 sampai dia sendiri pun takut nak pergi rumah yg kawasan melayu ataupun owg islam. dia sendiri kata "kenapa I jalan ngan U kat shopping complex semua pandang pelik saja? kita ada wat salah ke?" kami tak wat pape pun. pegang tangan pun tak. just jalan sama je. salah ke kawan ngan orang bukan islam. takkan la kawan ngan orang bukan islam je kita ni dianggap sosial & akan murtad. Astafirullahalazim....

    yg pasal doktor cinta tu. ni paling Ika x suka. What the heck they said love is haram??? kadang2 owg yg serang tu pun bercinta jugak. memang la bercinta tu mendekatkan diri dgn zina. tp kan adakah sama bercinta dgn mendekatkan diri dgn zina. abis tu kalau kita cintakan ibu bapa tu dekatkan diri dgn zina jugak ke? bercinta itu sebenarnya boleh asalkan kita jaga batas2 pergaulan antara lelaki dan pempoan. tu je. paling x setuju bila baca article bercinta ni macam menghalalkan bende yg haram. dgn samakan membela & mengislamkan seekor babi dan sembelih. melampau ar tu...

    BTW... I really love this entry..

    BalasPadam
  85. wauuu...secre personal aku sgt3 la xsetuju dgn sume pandangan/pendapat/luahan kau...stuju ngan komen dri anonymous,,,n mugkin aku xlyk lagi nk bidas ape yg kau ckpkn...tp temanye...mmm...
    brO,pikir dlm2...btol kew ape aku ckpkn nie..??
    -jgn slhkan org yg mencegah kemungkaran...sbb die buat ape yg Allah suruh,tp mgkin cre die xbtol..if kau xsuke dgn teguran die thats means kau xske dgn larangan Allah..bhye beb-

    maaf klu terksr bhse..
    tq

    BalasPadam
  86. (nurul)
    aq x phm statement kau psl paderi yg mati bribu-ribu thun bleh diterangkan dari segi sains?

    bleh trangkan ckit x..

    BalasPadam
  87. (nurul)

    nie aq nk tujkn kat anonymous. sory la aq x stuju sgt2 psl no 2. mmg btul ustz nk bg tau BDK 2 phm tp still niat 2 x mnghalalkn cara. 2 dh dikira mnipu. nabi sndiri x prnah ajar dgn cara mcm 2 bhkan dlm kdaan brgurau. klau ustz 2 mnpu cm 2, nnti x psl2 bdk 2 pikir nnti (oo, xpe nk mnipu klau bnda baik, ari 2 ustz kta arak 2 air kencing, biar pon ark 2 bkn air kncing )
    time bdk2 nie la kta nk terap kat kpala diorng bnda 2 haram sbb ingatan time bdk2 nie kuat. klau dia besar br tau arak 2 bkn air kncing, x psl2 diaorg kta ustz 2 pnipu lak..
    aq x tau la kau nie bdk sek agama k x, smpai kau backup sgt2 ustz2...
    aq sek agama gak n stil aq ska dgr opinion org lein. kau ingt smua ustz(zmn skang) bijak sgt k dlm agama, diorng bleh je buat2 pndai..
    klau kau nk tau org alim2 n yg bijak x kn n tonjolkn dri diorng pndai dlm sesuatu prkara.

    aq juz stuju psl nk kau kta psl jgn kata mcm2 psl agama Islam. bkn salah islam tp salah sesebuah kaum 2 sndiri.
    sory la psl ustz 2. aq tau ada je yg baik n lbih bnyk yg x baik(zmn skang).

    harap jgn trasa. juz nk bg opinion.

    BalasPadam
  88. salam bro, bab alkohol tu xkena r lau amek pendapat dr majalah al-islam. astro jabat lagi kan ketua die? gua mmg xpercaya dah kat majalah al-islam. banyak sangat pincangnye.. elok amek rujukan kat tempat2 yg lebih dipercayai..

    BalasPadam
  89. hmm... psal alkohol tu I percaya sbb I dgr ceramah ustaz kat kolej dulu ok. Ustaz yg sama keluo tv9. thend!

    ok, I suka entry ni u bukak mata semua yg baca cuma... 'nothing' tu is not suitable lah u...

    Nothing comes from HIM and Everything comes from HIM too. ;D

    BalasPadam
  90. nice entry..keep it up!
    jgn suka nak pandang hina kat orang lain..sebaliknya tegur kesalahan mereka atas dasar kasih sayang disamping mendoakan mereka ^__^

    BalasPadam
  91. dude. seriouslah doe..apa yg kau cakap tu lah yg aku nak cakap kan selama nie. Orang kita ramai paranoid...bab2 illuminati and hina2 islam, even logo F&N pun kena tukar sebab kata dorang sengaja letak kalimah Allah tu. yes, i believe islam tu simple je sebenarnya. orang kita yg buat jadi complicated...


    and tu tak masuk lagi bab2 jin.

    BalasPadam
  92. Mr. K. Aku pernah kena sound dengan orang2 alim junior yang nak maki maki aku sebab bagi hadis dengan firman Allah. Dia cakap aku tak kaji dulu. Dia dah belajar kitab bagai. Aku memang xbelajar dengan ulamak macam dia, tapi tak perlu kot nak maki aku dalam fb. Aku tahu aku jahil jugak pasal agama, tak perfect lagi. Tapi kalau kau, sebab ke nak dengar orang kata kau jahil? Huhuuu, Saboo jelah.

    Http://berrybabyboo.blogspot.com/

    BalasPadam
  93. aku paham mksud ko bila ko ckp org suka gunakan agama ntuk bhujah. i myself grow up in this kind of surrounding (adik-bradik aku skola agama except aku). kawan2 aku pn ade yg dri skola agama. aku rase diorg jdi cmni sbb diorg hidup hanya dlm kelompok diorg. bkn the REAL world.

    dari mata aku, ada 2 dunia. dunia org alim2 ni and dunia zaman sekarang. dunia alim2 ni dunia yg jaga solat, pergaulan, etc. the real world lak dunia yg ada masalah social, masalah sana sini. yes, rotten sick lil world. bila aku ckp cmni, dgr cam dunia org alim2 ni lgi bgos dri the real world an? thats the problem. The prob is whether diorg ni alim atau tak, diorg adalah manusia juga. and, sebenarnya kita hidup dalam dunia yg sama. mungkin sebab mereka hanya duduk dlm dunia mereka, mereka xreti nk bersocialise. communication fail la kirenye. sbb tu bila sound ikut sedap mulut diorg jep.

    N well, kadang2 ada ilmu yg lebih sket dri org lain sbnrnye boleh mnyebabkn anda NARROW MINDED. for example, kita belajar orang Islam kne tutup aurat. so, org yg pkai sluar pendek (laki) n freehair (pmpn) tu cmne lak? Mesti kne pandang slek an. ada pulak yg anggap diorg ni mesti xsolat la, clubbing la. mungkin org2 alim ni pk diorg betol n ada ilmu yg tinggi sket, diorg ley condemn org lain. padahal ilmu Allah ni luas.

    apa yg aku cuba sampaikan adalah hentikan la stereotype. Sama ada pada org alim atau pn org biasa. Pd org so-called alim, luaskan la pandangan anda. Bukan sume org biasa tu xde ilmu agama. Mungkin xsebanyak awak, tpi cukup ntuk dirinya. Sapa awak ntuk bagi ceramah xtentu psl pada mereka? Saudara sesame Islam? Yeah, tpi cara awak xberhemah. Klaw awk skola agama, ada ilmu tinggi, mesti belajar sirah. Teladani cmne Rasulullah ambil hati umatnya. Ada Baginda main sound2? Giler ape.. confirm xde sape nk dengar.

    N pada org yg biasa2 aka xsedalam mana ilmunya, belajar and dalami la agama Islam. Islam ni simple. Klaw Allah larang dedah aurat, jgn la buat. Klaw Allah kata sembah padaNya, sembah la Dia. Sapa kita ntuk melawan Pencipta kita? Lagipn ntuk kebaikan kita juga. Allah kan sayang kita. Xcaya? G kaji Al-Quran.

    Quote of the day : sometimes the more u know, the more that u don't know. *confuse? aku pn xreti nk terangkan. maklumla cetek ilmu.

    BalasPadam
  94. ASSALAMUALAIKUM, bismillahirahmanirrahim....
    maaf,ada yg ckap tentng kapel, sy lupa spe, kapel memng haram, fahamilah,apa di dlam al-quran, takde istilah, mnjge batasan, ALLAH dh tetpkn hukum, ini dlm al-quran, msih nk menidkkn ke... fikir elok2, ye, islam memng simple mudah, tpi bukn untuk dipermudahkan, tentng freemason, dajjal, hadith ada sebut, al-quran pon ad, dreemson, , iluminti itu usha, iblis laknatullah nak menyestkn mnusia hingga akhir zamn nnati rmai yg tak beribadat dr beribadat, make sense kan? bukn obses ini soal realiti, awk dh bce lom tentng freemason, atau bce sekerat2, sebb awk ckap freemason nk menakluk dunia, tak tepat, freemson, agenda dajjal, wallahualm, sy pon tk percya 100% tp sy percya kata2 ALLAH dlm al-quran, mereka kaji, bukn kaji mcam tu je, ambik jln tegh, jngn terllu percya, dn jngn terllu tak percya, kerna akhirat itu pasti, buka lah mata awak, sy sentuh hal freemaosn je, yg lain good job, kalaulah freemson tu ridicolous, kenpa ada buku2 terbitan islam, cerita tentng hal ni? satu je, adkh semua tentng angka2 11, tentng vatican tu kebetuln? orang islam sendiri boleh jdi ayah pin, apkn pula yg lain, sy nk awk fhm satu je, freemson adlh golongan2 penyembah syaitan, terpulng lah nk percya atau tak, tpi ingatlah, iblis tkkn putus asa mnyestkn kita, jdi jngn terllu leka,alam ni ad dua, dan itu satu kepastian, jdi buknlh semua bersndrkn pd logik akal semata2 msih bnyk dan luas alam ciptaan ALLAH ni.... wallahualm, maaf kalu terslh bicra =)

    BalasPadam
  95. setuju sgt dengan pendapat ko.. ramai sangat org2 skrg yg terlalu taksub dgn hal-hal imaginasi nie..

    BalasPadam
  96. cool entry!!
    very open viewed mind..
    it was awesomne....
    thankz for sharing!!!

    BalasPadam
  97. Assalamualaikum...
    Pendekatan yg MR KHAI bawak amat bgus...sbb sgla yg dinyata mmg BENAR..Skrg terlampau byk mistiktikal...SBB diorang rasakn stelah lahir dlm.ISLAM zone yg selesa.
    Nak ckp smua org pham da kot konsep sunnah n Al quran...
    4.59~~Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Qur'an) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya.

    Makaye disini ditekankn sekira ada selisih pendapat kembali kepada AQ n sunnah rasul2 NYA....mka nye sunnah smua rasul2 adalah sama myampaikan wahyu ALLAH..

    KONSEP KENA PHAM DULU..

    BalasPadam
  98. mohon share. basically, you said the exact same thing that yg sy sangat2 sokong.

    BalasPadam
  99. aku setuju dan aku tidak setuju. memang benar jgn kita letak keimanan kita pada kejadian2 "luar biasa" yg biasa kita nampak di akhbar2 tabloid. cuma aku tidak bersetuju jika kita yg "open minded" ni sendiri menyelar sesuatu perkara sebagai "KARUT" sebagai contoh freemason dan iluminati. so disini aku sendri nampak apa bezanya kau dgn mufti yg suka hukum haram sana sini? remember bila kita buat x kisah dgn sesuatu perkara lebih-lebih lagi yg boleh mempengaruhi kehidupan kita sbg org Islam, lama2 akan timbul "mazhab persendirian" dlm diri kita. so kepada sedara khairul, memang kajian anda selama berminggu2 tu bagus. tp adakah anda meletakkan cermin dihadapan anda ketika anda menulis entry anda?- daripada Khairil.

    BalasPadam
  100. Salam. Kalau nk sentuh bab agama kna ada ilmu. Bab klau ckp x de ilmu tu yg ikut nafsu terus yg halal jd haram & sebaliknya. So 2 minggu x cukup klau nk ckp Islam tnpa ilmu yg betul. Bagi saya mudah..x takut Allah ke klau cuba berlagak pandai..biar terasa sekrg jgn rasa sakit kat akhirat nnti..klau semua org boleh bukak mulut cerita bab agama tnpa ilmu..rosaklah..tu yg ada hadith lebih kurang mksudnya " Allah x akan mtikn ilmu itu tapi matikn org2 yg berilmu sampaikan nnti org yg x tahu akn tya org yg mmg bkn ahli kpd ilmu itu. Dia sesat lg menyesatkan"...so Islam bukan utk dipermaikan kalau dh fikir kebal badan :)

    BalasPadam
  101. Seriously good n brave entry. tp xbpe agree ngn certain part point no 4 tu. setiap percikan setitis air pn dlm perancangan Allah lagikn pula bentuk2 kalimah yg Dia hasilkan. Contoh kalimah-Nya kt ombak tsunami. penah bt bancian bpe ramai yg masuk Islam lps tgk kalimah tu, xpnh kn. ak yakin ade sbb Allah hasilkan bentuk2 tu. At least bdk2 yg xfhm dunia luar jd takut n kagum tgk bntuk2 tu dan tmbah kyakinan mrk. mmg org agama lain mungkin gelakkn kita, tp mmg dr dlu kn mmg mrk mmusuhi kita so why bother now. That's all tq.

    BalasPadam
  102. Salam
    sy nk komen cket la k..

    1. seperti mane yg ade trtulis dlm post mr.k "pkai logik akal" (kecuali untuk bnda ghaib)

    pkai logik akal semata2 is not enough..eventhough people will agree with u tp klo x berlandaskan al-Quran n hadith x guna jgk..mmg ramai yg menggunakan logik smata2 tp x berlandaskan ape2..n ble x brlandaskan ape2 means kte akn dipengaruhi nafsu n pujuk rayu syaitan..n kte akn rse kte betol.

    2. next is about freemason, perkara ini mmg terjd dikalangan umat manusia skrg..kte sbgai umat Islam kte kne tahu perkara ini kerana group yg dipnggil freemason nie sedang cuba menyesatkan n mengaburi mata manusia..kte x perlu takot dgn mereka tp kte perlu tngkatkan keimanan kita supaya x terpengaruh dgn dkyah n tpu helah mereka..sape2 yg xtau tntng iluminati n freemason nie juz bce n amik tau tntng motif gerakan iluminati ni..

    3. sy setuju dgn mr. k x pyh la taksub sgt plak ngan gerakan anti freemason nie..elok2 dpt pahala kang dpt dosa plak sbb taksub sgt..

    yg len mengenai entri nie sy setuju n tahniah sbb berjaya membuka mata mereka yg membaca..good entry! 5 star!.

    BalasPadam
  103. nyawa!!hahaa

    salam mr.k..ni entry kau yang kedua aku bace..dan aku sedang godek2 lagi old post kau ni..hehe

    latest freemason things, syiling sposen..aku dah makin tak paham ngan masyarakat kite skang ni..sume bende nak kait ngan yahudi, freemason, israel and all those related things. dah tu, sume x leh, pebende yang boleh nye?

    aiguuu~~

    BalasPadam
  104. eh, tapi kan, aku penah nampak kalimah Allah tu kat langit time senja..tu lah pengalaman paling indah bagi aku..hehe

    BalasPadam
  105. salam mr K .
    blog andamemang penuh informasi dan best , tapi saya kurang setuju dengan yang akhir sekali pasal freemason .
    your words that said HOW THE HELL KITA NAK TAHU MANA YANG KERUH DAN MANA YANG JERNIH? is totally out .
    memang internet satu media yang luas untuk berkongsi pendapat dan pelabagai lagi . tak tahu mane yang reality dan yang mane dan non reality . but the true is , pelbagai isu yang timbul . Burung hantu , segi tiga , and so whatever . membuatkan kita berfikir sejenak yang kita sudah ke akhir zaman . mungkin dapat menyedarkan kita dari terlena dan menjadi insan yang lebih berhati2 . ya , memang kita tak dapat berbuat apa2 kecuali memperingat saudara sesama muslim bahawa mari kita elakkan propaganda secara halus . saya pon tak lah alim sangat . tapi , Allah S.W.T ada mengatakan “Barang siapa meniru suatu kaum maka dia termasuk golongan mereka.”
    persoalannya , adakah kita ingin saudara islam kita turut tersasar ?
    i know ure good blogger , excellent , but sometimes , we must consider such little things here .
    wallahualam . sekadar memberi pandangan . thanks :)

    BalasPadam
  106. Salam mr.k.
    saya thumbs up dengan entry awak kali ni.but ada point yang saya tak berapa nak stuju.

    awak kate percent tinggi guna logik akal ? ye, memang membantu kita untuk memahami dengan logik akal. tapi logik akal tu lah yang akan membuatkan kita terpesong.awak kena rujuk jugak ahli2 agama yang telah mengkaji setiap isi kandungan alquran dan ilmu agama selama bertahun-tahun,bukan hanya mengambil mase beberapa minggu untuk buat post entry ni.

    about freehair tu, ye semua yang freehair akan masuk neraka melainkan mereka kembali bertaubat.dan tak semestinya orang yang pakai tudung tak jejak neraka.

    about freemason, saye pun tak taksub langsung dengan benda2 macam ni.tapi kena ingt kumpulan macam ni memang wujud dan sedang berusaha menyesatkan kita.jadi apa salahnya kalau kita sentiasa berjaga2? bukan bermakna kita kena taksub.

    yang paling saya tak setuju bahagian bentuk2 tu.awak,mr.k sepatutnya tahu bukan semua orang akan melihat cermin dan insaf.bukan semua orang akan melihat langit dan insaf.bukan semua orang akan melihat matahari dan bintang akan masuk islam.cuma seberapa sahaja.jadi bentuk2 itu lah yang menjadi pengingat kita kepada allah.kita sentiasa lalai.bukan sempurna.kalau awak membiasakan diri dengan cakap benda2 macam tu adalah biasa,awak akan 'terbiasa' nanti.awak tengok, bentuk pokok sujud yang kecoh dulu berjaya mengislamkan ramai orang.sebab tu benda macam ni kita kena kecoh dekat orang bukan islam.dorang nak letak gambar salip or jesus bagai? biakan lah. memang mereka akan buat itu walaupun kita tak letak gambar awan berbentuk kalimah allah.dari dulu mereka akan cuba memangkah kita.jadi kenapa baru sekarang kita mesti takut ?


    entry awak kali ni agak bahaya saya rasa.. beberapa minggu untuk awak buat research tak cukup lagi..

    maafkan saya atas terkasar bahasa.
    assalam

    BalasPadam
  107. assalamualaikum K
    yang pasal agenda agenda yahudi tu, maybe lah. 'maybe' ada yang benarnya. sebab diorang ni memang satu kaum yang handal. tak mustahil.
    kebencian diorang dekat islam bukan sedikit. So, maybe tak mustahil diorang akan fikirkan cara untuk menyesatkan orang orang islam yang mungkin belum mengenali islam.
    it just like, we need to take some precaution step to save our iman supaya tak goyah dek agenda orang yang nak menjatuhkan islam kan ?

    saya ni takda lah pandai dalam bab agama ni. tapi pada saya, pada pandangan saya, tak mustahil untuk kaum yahudi, freemason, sapa sapalah pun untuk menyesatkan orang islam.

    BalasPadam
  108. Salam. Bro, THANK YOU. you took the words right out of my mind.
    saya dulu sekolah agama. dekat bandar yg kecik. most of my friends are religious, but many are religious in a wrong way.
    suka sebar cerita2 pasal 'agenda tersembunyi' illuminati, sejadah berdiri, mayat x reput, budak tahfiz nampak seksa kubur..
    mereka kata "mungkin betul, apa salahnya beri pengajaran, apa salahnya berjaga2"
    *facepalm*

    i want to say the same things you wrote in the article for a long long time. but i'm just a socially awkward nerd guy in a software engineering major. i can't even speak arabic. who am i to correct my ustaz friends @_@

    BalasPadam
  109. Zaman kita ni banyak fitnah berlaku, . . . . sampai susah nak beza mana betul mana salah, . . . . dan fitnah yg terbesar yg menimpa generasi hujung macam kita ni ialah fitnah dajal, . . . . ade saranan daripada orang-orang yg berilmu supaya amalkan surah al-kahfi, . . . . nak mintak supaya Allah selamatkan kita daripada fitnah Dajjal, . . . .

    kalau nak yg lebih pasti, search kat google/yahoo tentang surah al-kahfi . . . . atau tanya orang yg berilmu, . . .

    kalau terlalu mengikut logik akal je pun tak boleh jugak, . . . sebab akal manusia ni walaupun kelihatan hebat dan mampu memikirkan macam2 benda hebat, . . . . genius or brilliant ke, . . . kalau akal tak diiringi keimanan, senang tersasar terpesong, . .

    . . . akal dan ilmu sains tu pun Allah yang bagi kat manusia, Dia yang menetapkan hukum2 sains tu, dan bila-bila masa je Allah boleh ubah hukum2 sains tu, . . . . masa tu,yang perkara yang tak logik pun dengan selamba je boleh jadi depan mata, padahal tak logik, namun tetap jadik jugak, . . . .

    kalau cukup beruntung mungkin dapat saksikan depan mata benda tak logik dan menyalahi peraturan sains berlaku dengan selamba, . . .

    Itu pun kalau Allah nak tunjuk pada orang2 yg Dia takdirkan dapat saksikan, . . . .

    aku bakal scientist, . . . Chemist(ahli kimia) suatu hari nanti, itu pun kalau diizinkan Allah, insya-Allah bakal jadi, . . . . . . dan aku tak mahu pertikaikan apa2 yg dah ditentukan dalam Islam, . . . sebab aku tahu ILMU SAINS itu milik siapa, . . . ilmu tu MILIK ALLAH, . . . . Dia turunkan pada kita supaya kita menjadi khalifah, . . . .

    adakah aku menulis komen ni dengan akal sahaja semata-mata? yeke? korang rasa korang tahu ke? sedangkan aku sendiri pun tak pasti aku tulis pakai ape, . . . haa, nampak tak ? aku sendiri pun tak pasti, . . . . lagi pulak orang lain, . . . wallahualam, hanya Allah saja yang tahu, . . . . :)

    p/s: akal manusia ni terbatas, . . . . . . akal kan makhluk Allah jugak, sama macam batu, cicak, pokok dan gunung-ganang . . . . huhu :D

    BalasPadam
  110. Arrivals bagus untUK ditonton,Kita boleh meyedari
    ape yg dilakukan oleh agenda org yahudi,sbab
    Menyebarkan fitnah adalah point terbesar
    Y.A.H.U.D.I


    BalasPadam
  111. bila si bodoh dah bersuara,inilah jawapan dia. It's The Jewish Conspiracy MOFO !!

    BalasPadam
  112. cool entry, saje je godek entry lame..wau banyak follower brader..i baru follow u..

    BalasPadam
  113. kita hidup x lama pn kt dunia ni.. jom la sesama kita cari pencen kubur

    BalasPadam
  114. kepada yang komplen psal cara ustaz atau pelajar beragama yang menegur dngn cara yg mungkin kita x berapa selesa tu jngan cpt melatah dan jadikan alasan untuk korang abaikan ape yg ditegur...walaupun ditegur dngn cara yg x berhemah, namun ape salahnya kita renung2kan ape yg ditegur kerana manusia itu tidak pernah terlepas drpd membuat silap..
    tapi jngan oleh kerna itu kita tetap melakukannya walaupun tahu akan bende itu salah..
    selain itu, bertudung selain menutup aurat, ia juga menunjukkan kesopanan dlm Islam. Klau anda x bertudung dan anda seorng yg baik atau pun sopan, yg ruginya anda akan tetap mendapat dosa walaupun seorng yg baik.

    Komen dr seorng hamba Allah yg prihatin dan tidak juga tinggi ilmunya.. :)

    BalasPadam
  115. salam alayk,
    Maaf mencelah , sy cuma nak tnya . Mengikut peristiwa Isra' dan Mi'raj ,
    Sy rasa macam mustahil lah cerita tu . which means ada ke Nabi Muhammad naik buraq dalam satu malam je dri Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa . ish , macam tak logik je ? cuba explain sikit :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam.., buang ayat x logic tu.., ckup sekadar cuba explain.., tu kire sudah mempertikai ..

      Baca surah al isra.. Ayat 1 smpai 111..

      Padam
  116. New comment for year 2014. Alhamdulillah sy bebas drp pemikiran yg dikritik di atas tp ada jg perangai suka judge org..dn yg paling saya rasa bersyukur sbb sy dpt fikrah tsbt drp pengalaman blajar al quran. Klu x ngaji quran ikut cara salafusolih dn disiplin / sains yg betul...pelik2 jadinya..syukur sgt dgn hidayah Allah..x perlu cari izzah drp manusia, apatah manusia yg kafir.
    Allah saintis??? Suka2 nk bg nama..99 nama tu lbh mulia dn kalimah saintis tu x layak nk masuk mne2 part dlm 99 nama tu. Even nabi Muhammad manusia biasa pon x releven dipnggil saintis ke, pakar ekonomi ker..dia Rasulullah.

    BalasPadam
  117. Assalamualaikum Tanpa Nama di atas.
    itulah gunanya iman.. masa nie lah kau pakai iman kau utk percaya atau x diats satu-satu peristiwa/kejadian mukjizat/kekuasaan Allah swt.. xsemestinye percaya sesuatu perkara bile nmpk dpn mata je.. cth plg senang Allah. kita semua tau yg Allah wujud/ada, tp kite pernah nmpk x..? prnh nmpk zat-Nya..? di mana skrg Dia..? buat apa..? sdgkn akal fikiran manusia kita ini pun xdpt nk fikir walau sikit pn tentang zat-Nya..sbb tu adanya IMAN.. sbb dh mati nnti bila ditanya oleh-Nya, bukan mulut yg brkata-kata, bkn kehendak kita utk mnjwb soalan2-Nya, tp anggota bdn kita sendiri yg akn menjwbnya.. nie pn susah utk diterima akal bkn..? hehe
    Fikir2kn dan Selamat Beramal.. :)

    Wallahua'lam.

    BalasPadam
  118. Salam.., maafkan sy.., jika salah tlg tegurkan ye..pertama sekali klu berhujah tentang ugama biarlah ada dalilnya kemudian baru hurainya.., mungkin saudara penulis sudah kuat imannya dan tidak akan tersalah tafsir langsur, tp untuk menjaga agama kita supaya tidak tersalah tafsir, gunakan la ayat al quran dan surahnya bg senang kami yg kurang pengetahuan membuat penyemakan..

    Bukan ape., mazhab pun boleh berbeza.., nabi idris dan musa pun ada cara melengkapi satu sama lain semasa peristiwa nabi idris membunuh budak , karamkan sampan.., sesungguhnya itu mmg sudah perintah allah semasa itu..

    Allah memberi sedikit pengetahuannya pada hamba yg di kehendakinya, dan memberi sedikit lg pada hamba lain mengikut kehendaknya..

    Berdakwah mengikut zaman.., org dulu sentiasa melihat sekitar dan taksub bg untuk memperingati diri sndri tentang kebesaran allah.., dan bile generasi ke generasi di tambah pulak dengan slogan biar mati anak jgn mati adat, perkara ni bercampur dan di tafsir salah.., juga boleh dikatakan kebanyakan contoh di atas adalah kepercayaan adat..

    Fungsi org belajar agama tinggi pulak, semasa diowg sibuk hafal al quran tersurat dan tersirat kita ni alpa dgn dunia.., mungkin org di dalam ini tidaklah kan mudah mudahan.., tp sy juga sedang berada di generasi ini, melihat.., walaupun ilmu sy x tinggi, sy boleh melihat ideology memberi padah, brape rmai yg pandai mandikan jenazah?, brape rmai yg pndai buat acara korban?, brape rmai pandai tajuid?, brape rmai bertindak menjadikan tauladan dijadikan contoh dr pada hanya mengiyakan, menganguk paham.., jd iya.., kita seharusnya menghormati mereka..

    Nabi sebelum berhijrah 10 tahun kena caci dan hina.., najis sbgai lontaran padanya.., kita pula malu dgn islam?, x kesah la persatuan fremason tu kecik ataupun huduh di mata kita.., sbb kita ni skrg mmg sering percaya lebih mata kasar.., tp selepas kerajaan islam terakhir spe yg igt susun alur nya dan msuk ke perang dunia pertama, kemudian campur tgn amerika msuk perang dunia kedua, spe dalangnya?..

    Mudah mudahan allah memberkati perjumpaan kita di sini.., saudara lihat lah kesan penulisan saudara.., inilah dikatakan impact org muda, dan ianya sesuatu yg sgt bgus.. tahniah pada musafir jalanan yg cube menegaskan sesuatu.., bukan suka pada perbezaan.., tp generasi kini perlu bersatu padu dan blik pd islam selurusnya..

    Kita tidak tahu.., mungkin esok, mungkin lusa.., mungkin selepas kita membaca..

    BalasPadam
  119. Salam.., berdakwah mempunyai bnyk cara.., sedangkan mazhab pun ade yg berbeza.., berdakwah mengikut zaman dan keadaan.., dan pastinya zaman ini adalah zaman yg sgt berbeza sekali dengan zaman jahiliah dan zaman rasulrullah itu sndri.., tp perlu di ingat yg baik dtg dr allah.., dan buruk dr kita sendri..pertama sekali aku nk korang tengok impact dr penulisan khairul ni.., tahniah tok saudara.., ini lah namanya kekuatan golongan muda.., tahniah juga tok musafir jalanan yg seperti menegur khairul.., korang berdua anak muda yg hebat pendidikan dan generasi macam korang la yg boleh mempertahankan islam dr dibuli skrg ni.., bukan mksud aku ni suka perbezaan dan pendirian korang, keduanya mempunyai cara dan pendirian, mcm khairul mempertahankan islam dlm masa yg sama sygkan agama kita ni dan benci org luar cemuh sbb nmpk kolot.., dan musafir jalanan plak cuba sampaikan jgn pertikai sesuatu yg x boleh di pertikaikan.., walaupun khairul punya hujah tu x mempertikaikan tp risau tafsir bg org lain mempertikaikan.., maksudnya kedua dua syg dan cuba mempertahankan islam..dan ianya sesuatu yg bgus dan hebat..

    Tanpa ade niat hanya dengan niat cuba berkongsi.., bab tu la bijak pandai dlu pernah berpesan.., membincangkan sesuatu biar dengan ahlinya.., apa pulak ciri ahli tu?, sudah tentulah mereka yg mengkaji dan meluangkan masa lebih dr kita yg ambik jurusan lain ni.., al quran bukan sekadar di hafal.., tp tafsir di dlm nya perlu di fahami dan di dalami.., pesan nabi tentang akhir zaman ni..,

    Dari Abi Umamah Al-Bahiliy, beliau berkata: “Rasululah s.a.w telah berkhutbah di hadapan kami. Dalam khutbahnya itu Baginda banyak menyentuh masalah Dajjal. Baginda bersabda: “Sesungguhnya tidak ada fitnah (kerusakan) di muka bumi yang paling hebat selain daripada fitnah yang dibawa oleh Dajjal. Setiap Nabi yang diutus oleh Allah SWT ada mengingatkan kaumnya tentang Dajjal. Aku adalah nabi yang terakhir sedangkan kamu adalah umat yang terakhir. Dajjal itu tidak mustahil datang pada generasi kamu. Seandainya dia datang sedangkan aku masih ada di tengah-tengah kamu, maka aku adalah sebagai pembela bagi setiap mukmin. Kalau dia datang sesudah kematianku, maka setiap orang menjaga dirinya. Dan sebenarnya Allah SWT akan menjaga orang-orang mukmin.

    Apa leh huraikan perkara di atas?, maksudnya x seorang pun dr kita leh pasti akan lepas dr cengkaman fitnah ataupun ideology tentera dajjal ni.., kita tgok persatuan diowg selekeh dan huduh tu sbb itu yg die nk kite fikir.., sedangkan semasa nabi musa bersama nabi idris.., bot, budak dibunuh, dan rumah di perbetulkan oleh nabi idris tu pun di persoalkan nabi musa, walhal sebelum memulakan perjalanan keduanya sudah kenal sesama sendri sbgai nabi allah dan nabi idris sudah berpesan jgn persoal apa2 pada musa.., kita tgok.. Nabi sesama mereka pun ada cara tersendiri melengkapi sesuatu perkara.., allah memberi sedikit ilmunya pada hamba dikendakinya, dan sedikit lg pula hamba lain pula yg dikehendakinya juga.., cuba korang selam balik kenapa islam kolot katanya?, sebenarnya tu bangsa kite sndri yg buat nmpk kolot.., biar mati anak jgn mati adat katanya.., masalah adat berlebihan ni yg menyerap msuk nmpk kite kolot dan lembab.., dan bnyk contoh di atas adalah dtg dr melayu kita ni, bukan islam sndri..jd dr situ patut kita yg dh ade secebis kesesaran ni bukan hanya baca, komen, dan per iyakan.., tp melalui tauladan.., brape ramai dr kita pandai menguruskan korban?, mandikan jenazah?, baca talkin, dan quran mengikut tajjuid??, ye.., sbb inilah juga kita perlu beri penghormatan sedikit pada mereka yg tahfiz ataupun kelulusan agama.., klu yg dlm ni smua boleh buat, tp nisbah kat luar yg x boleh buat..

    Maafkan jika ada tersalah kata.., cuma klu penulisan seeloknya disertakan dgn dalil klu boleh ye khairul.., mungkin khairul sudah ckup kuat untuk tidak tersalah tafsir.., tp demi saudara mara kita yg lain harap boleh pertimbangkan ye., trime kaseh..

    BalasPadam
  120. assalamualaikum Mr K,hope u dont mind if i wanna write on this topic based on ur points , hope it wont be plagiarism issue here,wuhuu ! do visit my entry to see ur name wtitten there huh .. Paranoid Penganut Islam

    BalasPadam
  121. assalamualaikum, to be honest ilmu di dada sendiri blum cukup juga... tapi tak semestinya tiada ... bg mereka yg xbersekolah agama, apa salahnya kalau belajar di masjid.. pergi kelas2 agama ..anggap ayat 'kau xsekolah agama bla bla bla' sbg cabaran utk blajar agama... ilmu prlu dituntut biarpun dh tua kerepot tpi jika masih berdaya ..pergilah ke majlis2 ilmu

    part tudung and seluar jeans...
    tudung yg x lbuh smpai dada xboleh sbb menutup aurat bukan sekadar tutup rambut... kita tidak boleh menampakkan bntuk tubuh... kalau pakai tudung, seluar jeans ketat dan baju sendat serta singkat.. xseksi ke? seksa lelaki memandang.. mereka yg melihat berdosa.. mereka yg memakai begitu berdosa... sekian.. kalu salah sila tegur

    BalasPadam
  122. whateva!! U punya pasal i terlambat masak untuk buka puasa..nampak gayanya kena bookmark blog u ni...!!!

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.