Khamis, 25 Februari 2010

Review Wayang : The Book Of Eli [18PL] ( 25 Feb 2010)

Assalamualaikum

The Book Of Eli

Dah lama gila aku tak bercakap pasal wayang. Well, kalau tak silap aku, hari ini, 25 hb February, movie bertajuk The Book Eli bakal keluar di panggung wayang. Oh hell yeah, this movie is really great even it is 18PL dan agak menyentuh isu agama.

Actually, aku dah tengok movie The Book Of Eli ni dalam dua hingga tiga minggu lepas. Bukan wayang tetapi DVDrip punya. Download of course.

So, memandangkan aku dah tengok, mari aku review sikit.

Eli

Overall Personal Rating : 8.5/10

Sysnopsis (Translate dari Google dan sedikit edit)

Eli (Denzel Washington) telah berjalan selama 30 tahun. Dia berjalan ke Barat dari seluruh Amerika selepas perang dahsyat yang mengubah bumi menjadi sebuah gurun. Dunia telah menjadi sebuah tamadun manusia di mana orang harus membunuh atau dibunuh. Seluruh kawasan pula adalah milik kumpulan-kumpulan yang merompak, membunuh untuk air, sepasang kasut, sedikit roti dan perempuan. Korang boleh nampak yang pada masa tu, semua yang tinggal adalah dah lain macam. Even kanibal pun ada.

Dan keadaan pada masa tu sememangnya tak ada peraturan. Jumpa orang, tak puas hati, bunuh. Jumpa awek, rogol. Jumpa orang ada senjata, rampas. Dan, orang yang berpengaruh adalah yang paling best. Dengan kata lain, semua peraturan adalah imune terhadap orang yang berpengaruh di sesebuah bandar. Oh ya, zaman tu, negara tak wujud dah. Yang wujuh hanyalah bandar-bandar kecil yang di ketuai oleh perompak. 

LOL

Dan siapa Eli? Eli adalah seorang yang pakar membunuh demi melindungi sebuah buku yang satu-satunya tinggal di dunia.

Selepas perang dan "Big Flash"(perang nuclear mungkin), Eli dipandu oleh kekuatan luar biasa (Jesus?) untuk buku yang tersembunyi dan diberi tugas melindungi buku itu dan membawanya ke destinasi akhir iaitu di barat. Eli menjaga buku dengan nyawanya, sebab dia tahu buku adalah satu-satunya harapan bagi umat manusia untuk masa depan (kononnya). Dan pada masa yang sama, ada seorang lagi yang perpengaruh yang sanggup buat apa saja demi buku tu. Kenapa buku tu penting? Sebab dengan buku tu, dia boleh jadi 'Tuhan'. Again, why? Kerana buku tu adalah Bible. Satu-satunya Bible yang ada di dunia pada masa itu. So sesiapa yang ada buku tu, amat mudah untuk dia pengaruhi pemikiran orang ramai. Its great kalau dalam cerita Bible tu adalah Al-Quran kan?

Story line cerita ni amat best. Masa mula-mula, korang akan blur habis. Then pelahan-lahan korang akan faham tentang pathway dia.

Cerita ini tidak cakap banyak. Tak seperti Sasha G yang kuat bebel. Mulut tak reti nak diam. Tak "less talk, more action" langsung. Tak seperti cerita ni yang banyak actions.

Bagai mana pula dengan isu agama?

Actually, isu agama tak ada sangat dalam cerita ini. Cuma buku tu adalah Bible. Tak ada ayat-ayat dalam bible pun yang keluar kalau tak silap aku kecuali pada penghakhiran cerita. Serta, ianya nothing.

Secara keseluruhan, aku memang recommend korang untuk tonton movie ni panggung wayang terdekat.  

 
Solomon Kane

Minggu depan akan keluar movie Solomon Kane. Juga movie yang berkaitan dengan agama? Entah lah tetapi aku rasa tidak. Yanga aku tau, ianya mungkin menarik. Mesti tengok.



6 ulasan:

  1. owh..ku mmg dh lama psg niat nk tgok citer book of eli ni..trailer die pon mcm best giler. tp tu la, agak blur dgn ape yg cube nk dismpikn..review kt cinema on9 x kuar g..ni dh ade review sng ckt arr...hehe, thanx a bunch 4 the info...

    ~ dh la ku admire denzel..mantop die belakon..(^^,)

    BalasPadam
  2. Hehe.. dah tengok 2 minggu lepas..tu pun dh lame kluar...

    Wayang kat Egypt lagi advance dari kat sane.

    Ahaks~

    Ish,, ade la ayat dlm Bible yg die sebut mase tgah2 cerita..

    N sebenarnye Eli tu seorang yg buta.. huhu.. ^^

    (Aku r part yg suke bocorkan trivia yg best2 neh..agagaga)

    BalasPadam
  3. omputeh skrg tengah musim citer keagamaan mereka ek?

    BalasPadam
  4. @Star - He is good

    @Kim - Yup. Bible tu pun hanya untuk yang yang tahu bahasa orang buta

    @Wanie - Tak =)

    BalasPadam
  5. book of eli adalah best! baru tengok semlm =P

    BalasPadam
  6. Then, aku gelak giler bile si penjahat tu bukak Bible yg gile susah nk bukak..

    bukak2 jer, Braille jer,, ahaks~

    itu la, zaman skarang tgah musim movie keagamaan..

    mcm my name is khan~

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.