Sabtu, 6 Februari 2010

Jadilah Selfish Bila Masa Tertentu Untuk Orang Tertentu.

Assalamualaikum

Pic shows all

Aku teringat lagi masa aku muda-muda dulu.

Adik perempuan aku pernah tanya aku soalan yang tak boleh blah berbunyi "Mr K, kau bila nak kahwin?" Ya aku tahu soalan dia agak tipikal sebenarnya untuk lelaki seusia aku ketika ini.

"Aku nak suruh ayah pilihkan." Aku jawab dengan selamba. Alah. Budak-budak, aku cakap apa-apa pun, bukan dieorang reti fikir sangat.


Then dia membalas "Kenapa nak suruh ayah cari? Kau tak mampu cari sendiri ke?" Hah! Comel kan?

Ya. Nasib baik ianya adalah adik aku dan bukannya roomates atau colleague atau classmate atau what ever. Hais. Adik aku ni mulut lebih kurang. Entah belajar dari siapa lah. Abang-abang dia baik-baik dan sopan santun semua.

Rindu Setengah Mati

So bercakap pasal perkahwinan pilihan famili, apa pendapat anda?

Cinta tu wujud bila pilihan famili tu hansem/cantik? Cuba bayangkan kalau famili korang nak satukan korang dengan seseorang yang... tak hensem. Atau super tak hensem serta super duper tak hensem. Adakah korang akan terima?

Beauty is in the eyes of beholder mungkin? Adakah benda ni boleh di apply bagi lelaki? Tetapi bagi perempuan? Money always comes first?

Lelaki bukan mencari gadis yang perfect. Tetapi dia mencari seseorang yang membuatnya suka pandang. Dengan kata lain, si lelaki suka menatap wajah di gadis yang dia cintai walaupun bagi lelaki lain muka gadis itu umpama ogre.

 
I know its kind of late, but 
happy birthday Arianna Bvlgarigirl

Perempuan? Aku tak pasti.

Serta, relevan lagi kah perkahwinan tanpa mengenal hati budi pada masa sekarang? Lelaki muka suci. Muka baik. Tetapi perangai kat-kat nak sama ngan setan dah. Same goes to perempuan yang betudung labuh tetapi belakang macam-macam buat. Aku bukan mempertikaikan keperabadian gadis bertudung dan lelaki bermuka suci. Cuma, aku bercakap mengenai keadaan semasa yang dah tak sama seperti dulu. Same goes to "Don't ever judge a book by its cover."

So, aku nak tanya anda semua. Sanggupkah anda tinggalkan kekasih anda yang bersama anda ketika ini semata-mata dengan pilihan keluarga yang hensem/cantik yang ber-gred AAA, 10/10, berpewatakan elok cukup agama dan sesuai dengan anda?

Well, jika anda menjawab "Ya", anda tak boleh salahkan orang lain yang selfish bila nak dapatkan seseorang yang lagi baik dari yang sedia ada. Orang lain pun sama seperti anda yang tinggalkan kekasih demi pilihan keluarga yang tinggi agama serta kredibiliti.

Atau dengan kata lain, if there is something better, why the hell we're looking for the worse?

Comment Here

20 ulasan:

  1. hai salam knal =)

    bg saya, sayangkan lelaki bukan pasal duit.. tapi pasal dia ambil berat.. biarlah dia tak seberapa, tp serasi. itu yg penting :)

    BalasPadam
  2. entry kamu....i like!!! hehe, tu la lumrah hidup, takde yg sempurna dalam diri semua org kn?kn?? btw, twO thumbs up fOr this entry (-_^)v

    BalasPadam
  3. wow..wow..bro.. yeah, tapi percayakah anda ape yang aku nak kata ni, seandainya ibu bapa menemui psngan utk anknya atau anaknya dirisik or dipinang oleh org yang lebih baik dari yang ada, maka ibu bapa perlu menerima pinangan tersebut. (utk perempuan la lelaki aku tak tau.)sekiranya pompuan tu lum bertunang or bekahwin la.. ada kelebihannya. depend gak sbnrnya pada tuan punya bdn . skrg mane ada pilihan famili lg beb..

    BalasPadam
  4. back to basic.
    setiap dr kita dah Allah tentukan jodoh. hnsem/cntik. kaya/miskin 2 sume mainan dunia. well easier said than done kan? perhubungan skrng byk hipokrit smata2. just follow the flow la...

    BalasPadam
  5. masing2 punya hak memilih....baik pempuan mahupun lelaki.

    Namun kita mampu merancang DIA la yang menentukan sglNya

    BalasPadam
  6. listen to our heart.
    pilih someone yg kita rasa sesuai/selesa dgn kita.
    yg penting, bila dah jalan ke depan, jgn pandang belakang lagi.
    takot kita ragu-ragu.
    (:

    BalasPadam
  7. nak soh mak cari gak
    xde plak org nak sindir2
    hehe

    jual ikan ni certain tempat je kena praktik
    asanya otak kita dah matang untuk fikir mana tempat sepatutnya

    BalasPadam
  8. cerita jodoh. agak susah. nak suruh mak aku carikkan pun mcm gagal je. haha. terus terang aku cakap, aku tak leh cari sendiri. aku alergik.

    BalasPadam
  9. owh..that's true apa yg anda tulis.. susah kan nak jumpa insan yang betul- betul boleh terima kiter.. dan tergelak bila ada ayat awak ' nak suruh family cari eh! lebih kurang lah kot bunyinyer.. itu ayat yang serupa pernah kiter sebot.. hohoho.. okeh nice entry..~!

    BalasPadam
  10. there's always pros n cons
    depends on us and the situation

    BalasPadam
  11. rupa tu xpenting...
    yang paling penting tu hati dan budi pekerti dia...

    BalasPadam
  12. suka n3 ni. hehe... x sume pompuan camtu n' x sume lelaki camtu. msing2 ada klebihan n kkurangan masing2

    BalasPadam
  13. @Sya - Tapi nak menyukai seseorg biasanya bersebab. Dan agak susah gadis nak sukakan lelaki yang sering ada masalah dengan kewangan.

    @Indah - Well said, indah. =)

    @Joe - Mungkin sebab kau anak bongsu dan tak ada adik untuk perli kau? Hehe.

    @All - Thx for dropping by.

    BalasPadam
  14. baru2 neh byk jugak entry pasal kawen je kan.hehe.^^

    BalasPadam
  15. lelaki --> kejelitaan wanita.
    perempuan --> duit.

    not quite true. i guess life works this way.

    lelaki baik --> perempuan baik
    lelaki jahat --> perempuan jahat

    Allah itu Maha Adil sifatnya. terkadang manusia tersalah faham.

    BalasPadam
  16. means, kalo saye perempuan jahat, saye pun akan dapat lelaki jahat jugak ker?? oh, tidakk!!

    BalasPadam
  17. fuh... payahnye nak pilih.. but aku still akan jwb ya.. sebab "family come 1st"

    BalasPadam
  18. my answer still no sbb ak ada 1 hati sahaja.haha..

    -luffy-

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.