Selasa, 19 April 2011

Cara Untuk Mendapat Semangat.

Assalamualaikum


Hello and whatsss up losers?

Nice day kan. Duh. Aku sepatutnya keluar main bowling dan tonton wayang hari ni. Tapi aku end up dengan duduk rumah, siapkan report, kacau adik tengok tv dan tulis blog je. Amat membosankan.

Well, based dari entri-entri lepas, aku perasan yang ramai rasa down tapi get motivated bila baca blog aku. And and then aku pun macam what the heckkk baca blog aku boleh kasi korang motivasi untuk belajar. Padahal, kebanyakkan benda aku main cakap je. HAHA.

Ehem.

Actually, im not that good on motivational-thinggy. Aku pun tak pandai dalam pelajaran so jangan harap ah aku nak kasi korang cara untuk maju dalam pelajaran sebab aku tak ada satu pun tips. Tapi, aku suka baca benda-benda yang berkatian dengan motivasi. Aku suka baca buku motivasi atau cerpen motivasi atau novel motivasi. Tapi, last-last, aku perasan yang semua buku ilmiah motivasi yang di tulis oleh Dr bla bla bla tu semua hampir sama je isi. Kalau ada beza pun, tak jauh. Balik-balik, sentuh bab law of attraction, chaos theory bla bla bla.

So then, instead aku baca buku motivasi yang meleret-leret yang memang mencuri masa aku yang sedia ada sikit, baik aku buat benda lain. Dengan kata lain, aku jumpa banyak port lain untuk cari benda-benda yang boleh naikkan semangat untuk survive the life.

Tumblr (sebut : Tam-bler)


Tumblr is the best place untuk korang dapatkan semangat. Amat mudah sebab most of tumblr punya post adalah sekeping gambar yang ada beberapa ayat yang penuh makna. Most of the time, satu gambar dari tumblr akan membuatkan korang berfikir panjang. Berfikir dengat amat panjang. And then, bila tengok gambar kat tumblr tu, korang rasa nak simpan je gambar tu. Yes, aku amat addicted dengan gambar kat tumblr. Aku pernah 'curi' gambar kat tumblr dan simpan dalam laptop sampaikan bilangan dia dah cecah ribuan. Sebab gambar dia memang buat aku terfikir dan amat menarik. So, bila tertarik, aku simpan dengan harapan nak tengok balik. Tapi last-last, tak tengok juga.

Antara Tumblr yang aku rasa korang patut lepak adalah;
EykaHamasuba  - Soundless Expression - Khas untuk siapa-siapa yang relax sambil berhibur dengan gambar cantik.
Hijabi's Lookbook! - Khas untuk lelaki yang nak usha awek comel bertudung. Lelaki, biasalah. Usha awek comel penting bagi menaikkan semangat.
Letter of my life - Yang ni, antara fav aku. Banyak post yang di reblog yang boleh membuatkan aku berfikir. 
Pink Miss Yani - Yang ni pun best.
I'll be in love someday - Tumblr kepunyaan Gebu. Dia ni la yang perkenalkan tumblr kat aku. Tapi sekarang jarang dah update.
Zarrahh - Aku tak tahu who the tell Zarrahh ni. Tapi, aku suka gambar kat tumblr dia.
Another side of Munsyi - Title tumblr dia mengingatkan aku pada url blog aku mula-mula dulu which is AnotherSideOfMe. Tumblr dia lebih kepada Islamik. Dia masih single (kot), masih kacak dan masih available. Go grab him. Fast.

Aku perasan di setiap tumblr mesti ada gambar atau kata-kata yang memberansangkan. So, tumblr adalah tempat paling best untuk korang yang perlukan semangat.

Soalan kat email
Ini adalah benda yang paling best bila ada blog. Bila dah ada blog, memang selalu gak lah ada orang email. Tapi aku tak boleh la reply email setiap hari memandangkan aku dalam situasi busy macam ni. Tapi kan, kadang-kadang orang yang hantar email kat aku ni macam ada sense ke enam lah. Bila aku macam depressed atau tension je, mesti dieorang akan datang cheer kan aku termasuk tulis berderet-deret pasal hidup dia atau kawan dia yang dulunya susah tapi sekarang nak cecah kemucak kejayaan. Cerita-cerita dieorang serious kasi semangat. Tu tak termasuk nasihat-nasihat yang dieorang kasi.

Dan macam aku pernah ceritakan, dulu ada seorang awek ni. Aku tak kenal pun dia. Tapi dia siap belikan aku tiga buah novel untuk aku. Bukan sebarang novel tau. Novel yang dia kasi tu ada nilai dia yang tersendiri. Isi novel, penceritaan, motif, moral, keagamaan dan macam-macam lah ada dalam tu. Dan tentu sekali, novel tersebut di tulis oleh penulisnya yang aku paling minat, Hlovate.

I got awesome followers friends.


Lagu / Musics


Lagu adalah media paling mudah untuk kita layan. Macam korang la. Kadang-kadang, korang suka sesebuah lagu sebab lagu tu tepat-tepat kena dengan kehidupan korang kan. Seolah-olah lagu tu dicipta untuk korang. Di tambah lagi dengan video clip dia.

Out of all, aku paling suka dengar lagu yang kasi motivasi. Contohnya la The Climb by Mili Cyrus. Firework by Katy Baby dan Waiting Outside The Lines by Sasha Greyson Chance.

And and and, yang terbaru, entah mengapa aku jatuh cinta dengan lagu Who Says dari  Selena Gomez. Walau pun lagu dia bukan genre yang aku minat, tapi aku still boleh suka lagu ni bila first time aku dengar. Lagu ni mungkin dah lama tapi aku baru discover. Dan lirik dia...

Who says
Who says you're not perfect
Who says you're not worth it
Who says you're the only one that's hurting
Trust me
That's the price of beauty
Who says you're not pretty
Who says you're not beautiful
Who says

Selepas dengar lagu ni, aku rasa macam Yeaaaaah! I am perfect. I am pretty. I am beautiful! Never this beautiful. Serious korang patut dengar.

Mandi /  Berendam


Ya ya ya alright. I know. I know yang korang annoyed dengan aku yang asyik suruh mandi. Bila stress, mandi. Bila sedih, mandi. Bila bosan, mandi. And now, bila depressed dan tak ada semangat pun nak kena mandi juga? Actually, yes. Mandi adalah satu aktiviti yang amat best yang pada masa sama, membuatkan korang berasa tenang. Korang tahu tak apa sifat air? Sifat air adalah menenang kan. Dan kalau korang nak tahu, masa mandi adalah antara masa yang paling sesuai untuk membuat keputusan dan berfikir. Sebab bila mandi, korang akan menjadi tenang.

"Don't make decision when you are angry. Don't make a conclusion when you are sad"

Bagi aku, mandi la tempat paling best untuk berfikir. Tapi kalau korang aku tak tahu la. Mana la tau kot-kot korang suka berfikis masa tengah 'yakyak'.

Movies
Benda yang paling aku suka adalah menonton movie. Sebab bila kita menonton movie, kita akan rasa macam the part of the illusion which is, kita akan lukan dunia kita yang penuh dengan masalah. Sebab tu lah aku suka tonton movie yang tak ada watak ketiga yang jahat yang licik, yang pandai, yang suka buat fitnah dan bla-bla-bla. Aku nak tonton movie untuk relax dan bertenang. Dan pada masa yang sama, dalam movie-movie yang aku tonton, memang banyak yang boleh kasi motivasi. Tak kisah lah motivasi untuk hidup ke, untuk berusaha atau untuk belajar.

Laskar Pelangi - Ni adalah movie yang memang aku layan habis. Antara movie yang aku sanggup tengok dua kali. Ya. Aku amat pantang tengok movie lebih dari sekali. Bukan pantang, memang tak boleh tengok. Bila tengok, rasa tak best langsung. Tapi, Laskar Pelangi memang terbaik. Aku dah ulang tengok cerita ni lebih dari dua kali. Aku rasa cerita ni lagi best dari Slumdog Millionaire.

Glacie Choice - Ini adalah movie yang membuatkan aku minat kat Hallmark Channel (Diva Universal) Astro 702. Dan tak lupa juga, awek dalam cerita ni amat comel. Serious comel. Comel dan gebu.

Homeless To Harvard - Ini adalah sebuah cerita dari kisah benar. Sekarang ni, Liz Murray tengah dok kasi motivasi kat semua students kat seluruh dunia.

 "... and my passion now is to help transform the lives of others" ~ Liz Murray

Siapa nak motivasi untuk belajar, sila sila lah tengok movie ni. Dan ini website Liz Murray.

3 Idiots - Ini adalah another movie yang boleh membuatkan korang percaya bahawa minat memang akan leads korang ke arah kejayaan. Movie india pertama yang aku betul-betul enjoy. Antara sebabnya, dalam movie ni, tak ada watak ketiga yang jahat serta licik. Dan dari movie ni juga la aku minat Aamir Khan dan Kareena Kapoor yang cun dan oh, oh OH. Cantik juga orang India utara ya. Orang utara ni memang cantik dan comel semuanya. Termasuk orang Utara Malaysia. Amat comel lagi memikat.

Dan ada bermacam-macam movie termasuk Persuit of Happiness. Korang boleh discover sendiri movie-movie yang bukan bergenre perang tapi bergenre life. Ada banyak kat dunia ni. 



Don't get me wrong. Motivasi tak semestinya di cari untuk berjaya. Tapi, motivasi di cari untuk terus survive dalam dunia ni. So, pandai pandai la korang cari benda-benda yang boleh inspire kan diri korang supaya korang rasa inspired.

Well, kalau di fikir-fikirkan balik, hidup aku bukan teruk sangat pun. I have a good roller coaster, you know. A roller coaster yang laju yang ambil masa yang amat lama untuk naik ke laluan tertinggi. And once bila dah sampai ke puncak, amat mudah untuk turun. Semua antara kita adalah sama je konsepnya. Bezanya, berapa tinggi kita akan naik, berapa laju kita akan turun dan berapa jauh kita akan bergerak. And I guess, I need a brand new railway.



65 ulasan:

  1. teringat pulak zaman sekolah bila kena join ceramah segala bagai tu.

    sekejap je terasa. esok lusa buat balik perangai lama. hahahaha

    BalasPadam
  2. thanks. mmg tgh down pon skang n need other spirit utk bangun! byk2 movie 3 idiots la paling berkesan dlm jiwa.rasa x sgup nk tgk byk kali sbb tiap kali tgk tiap kali tu la nangis.nangis sbb menyesal salah pilih course dan tpaksa kendong sampai penghabisan, kalau la film tu wujud sblm aku masuk U..xde la aku nangis camni. eh pehal aku gtau aku nangis? LOL

    BalasPadam
  3. nice entry Mr. K !
    yeah, almost pictures in Tumblr really good && motivated.
    really awesome! >.<

    BalasPadam
  4. yeah. tumblr is the best place.
    gambar kat tumblr mmg sgt2 bermakna :D

    BalasPadam
  5. Tehehehe :)

    I love Hlovate too. Novel dia best. And yang penting banyak motivational in islamic view. Nice aa.

    Try baca Rooftop Rant. Best2.

    Versus pun. :D

    BalasPadam
  6. same la kite~~btol2~mse mndi plg bes!!!hahaha~~mse tu sume idea of life ni dtg..wallaweyh~

    BalasPadam
  7. w0w..rasa kena atas btg idung sndri..hee. sbb lately rasa mcm hilang semangat nak stdy..huhu

    BalasPadam
  8. hye, er first tyme kot aku komen kat sini, hmm, aku mmg ade tumblr and aku pun rase tumblr tu tmpat untuk cari sngt yg hilang,, haha, seyes ouh, glad kau pun rase yg same gak, :)

    BalasPadam
  9. another nice entry ;)
    dah jadi pembaca setia anda pulak .ahahha

    BalasPadam
  10. fuh.. 3 idiot tue besh walaupun hindi.. hihi..

    yang laskar pelangi tue baca novel dia je.. blum lagi tengok movie dia..

    Entri baru !!
    Realiti Kehidupan : Pasangan Suami Isteri VS Pasangan Zina !! ..

    BalasPadam
  11. oh..i mcm nk curik few words of yours..bole yek! hihi tq :)

    BalasPadam
  12. yup, sy buat tumblr sbb suka gambar2 kt situ, ayat2 dia... asyik nk reblog je :)

    BalasPadam
  13. mmg awesome la homeless to harvard,1 cth movies yg baik..:)

    BalasPadam
  14. aku anggap kau cikgu motivasi aku..kekadang ia menjadikan aku
    ber-nyawa..

    keep up awesome~

    BalasPadam
  15. tumblr is like something your heart cant resist.geram gila sebab bila bukak je mesti jd addicted.heee.now i got a lots of time for tumbling.cant wait.heee ;D

    BalasPadam
  16. yeah . suke la movie yg ko tengok tu . besss, banyak kali ulang tgok dan x bosan sangat, -_-

    BalasPadam
  17. been lost 4 this past few days and thanks to tumblr i've gain my strength.. agreed wit u :)

    BalasPadam
  18. suka sgt another side of munsyi. thanks. :D

    BalasPadam
  19. laskar pelangi is inspired from a novel, you should find some time to read the copy, really inspiring :)

    bukanlah maksud saya mengatakan movie nya tak bagus tapi dari novel asal maksudnya lebih jelas, dan mendalam. sayang kalau cuma tengok movie tapi tak baca buku asal.

    best regards.

    BalasPadam
  20. agree n thanx.:)
    raite entry at raite time.huuuu
    thanx..useful much.

    BalasPadam
  21. hahaha yes, i also addicted to tumblr ! :)

    BalasPadam
  22. gila ah, mr k. kebetulan pagi tadi aku pun ada terdengar lagu selena gomez tersebut.

    bangga aku mempunyai same wavelength dengan ko.

    semoga ko terus menulis entri2 untuk lelaki macho.

    BalasPadam
  23. hlovate punya novel mmg sangat2 berisi..ilmiah..semua cukupp..;))

    BalasPadam
  24. Homeless to Harvard is one of the greatest motivational movie. yet i wonder why most American never watch it. True story kot.

    BalasPadam
  25. baru je tanya haritu pasal 'tumblr. best ke tak ?' kat formspring Mr.K ..
    terjawab dahh kat sini .

    BalasPadam
  26. cmnila owg yg aku respek. bgus mr k. u're my inspiration :')

    BalasPadam
  27. aku tak ada tam-bler..
    sumber aku banyak dari lagu, memang betul pun yang ko ckp, rasa macam lagu tu mmg dibuat special tuk aku je.haha
    the climb-lagu feveret aku, lirik dia best.

    BalasPadam
  28. Mr K,
    try this blog.

    best.

    http://thingsweforget.blogspot.com/

    BalasPadam
  29. sape yg ade tumblr die cool!!!

    BalasPadam
  30. lgu fucking perfect pun best

    BalasPadam
  31. kesemua cara mr.k mention aku buat.. tambah2 mandi.. memang bila tension aku main air.. pastu dengar lagu, tengok movie yang kelakar yet ada isi.. best juga join dunia blog.. boleh baca cerita yang bagi inspirasi.. and thanks 2 u mr. k.. aku jadi semangat juga :)

    BalasPadam
  32. thanks for the tumblr's links! ;D
    i bet their followers naik mendadak since mrk promote nie. hahaa. its a good thing though :)

    BalasPadam
  33. sy memg suka tumblr..

    satu lagi movie harus di tonton 127 Hours..really inspired..

    BalasPadam
  34. movie 3 idiots & pursuit of happiness mmg terbaik,x tgk lagi homeless to harvard,hehe,nk download la..

    heh,apesal la sgala movie yg mr.k suggest ak nk download? ;p

    for me,kalau nk bersemngat dlm hidup,always think positive & jgn sesekali membenci org..;) membenci itu sangatlaaaaaa penat k..

    BalasPadam
  35. thanks. this post made me smile :)

    BalasPadam
  36. ak suka tumblr.
    and movie yg ko suggest pon ak dah tengok.
    and memang betol bleh inspire kita.

    and pasal mandi,pon betol.
    kan ada scientist physics yg dapat ilham tyme dia mandi.
    ak tak igt sape.
    arhimede's kot.
    correct me if im wrong.

    BalasPadam
  37. mili cyrus ke miley cyrus?
    *konpius jap*

    BalasPadam
  38. hlovate sangatlah terbaik !!. mmg motivated lar pas bace novel die. huhu .

    btw, cube try lepak sorang diri malam2 sambil tengok bintang. plus, bukak la lagu yg layannn punye. siyes, dapat relax and dapat naekkan semangat :)

    BalasPadam
  39. betul !
    tumblr is the best for motivational.


    mandi / in the bathroom makes you think ? yeah totally. it does.
    i did experience that A LOT. :p

    BalasPadam
  40. assalamualaikum,..minat jugak novel hlovate terutamanye "versus",suke watak minn edina n ashraff omar,.yup,setuju 3 idiot byk mengjaran mcm ilmu buKan hafal dari buku semata-mata tapi kene diaplikasikan dalam hidup :)

    BalasPadam
  41. terfikir sejenak






    mb kite disituasi y hampir sama ..
    info y bagus.

    BalasPadam
  42. 3 idoit mmg best!
    laskar pelangi pon memberi motivasi..

    BalasPadam
  43. Such a nice entry. Cuba ko baca novel untuk laskar pelangi tu. It's in Indonesian and the title is 'Lasykar Pelangi'. :)

    BalasPadam
  44. macam cara ley dapat semangat,mcm dy ni--->http://note-echa.blogspot.com/2011/04/you-choose.html

    BalasPadam
  45. chibird.tumblr and icanread.tumblr make my day :)

    BalasPadam
  46. blog nie mang kasik smngt..seyez tgh down..thanks..:)

    BalasPadam
  47. Seriously, do anything that u want. who really cares anywayy, people will stop bullshitting around.

    and yes, tumblr and all those movies help to motivate people.

    3 idiots is one of the movie that touch people life.

    believe me. :)

    BalasPadam
  48. setuju sesangatlah tuuuu.....
    exchange link yer bro...
    fadah dah add link bro kat bloglist fadah..

    BalasPadam
  49. salam.

    muvie 3idiot amat memberi motivasi
    act, sy pun xlyn muvie india.tp, bla kwn ckp cite tu best.lyn jee

    and yes.mmg best.boley memotivasikan diri :)


    ingt lg kata aamir khan, 'semuanya baik'huuu~

    btw, nice entri mr. K

    like lajulaju :)

    BalasPadam
  50. sy student psikologi,yeah btol mandi is the good therapy to reduce stress,n like what ur just said....ianya sgt terbukti keberkesanannya.. :)

    BalasPadam
  51. niwey nice n3 kot!




    yes i am tumbler fans
    n i like tumblr

    BalasPadam
  52. entri yang bermakna
    movie yg kene tgk jugak
    1. Sang Pemimpi
    2. Alangkah lucunya negeri ini
    3. Gadoh
    best2

    BalasPadam
  53. huwarh, bestnye entri nih..i loikee...i loveee it!!!

    BalasPadam
  54. yg mampu sy katakan: hahaha... awak lucu.. thanx... sy ble senyum dan gelak2 (perlahan taw) sebab baca blog awak... guuudd..

    BalasPadam
  55. stylo la u Mr. K...

    Tumblr mmg the best utk dapatkan motivasi.. dengan Tumblr, kita bole dapat macam-macam kata yang boleh mendatangkan semangat.. tak perlu tulis panjang.. with the short word, it can express your feeling.. dengan hanya bersandarkan satu lukisan pun, ia bole memberi seribu makna..

    thanks sbb bagi byk link Tumblr untuk i xplore lagi... hehe...

    thanks for the nice info ;)

    BalasPadam
  56. yeah..,3 idiot best,laskar plangi pn tgok bnyk kli espcially time down.dah tgok bnyk kli pun ble nangis bnyk kli jg,trharu sesangat,huhu

    BalasPadam
  57. try this out~ http://teenagerposts.tumblr.com
    really funny but also true

    BalasPadam
  58. Pada masa ini, kami menawarkan skim pinjaman EASY and FAST pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2% dengan kad pengenalan yang sah dan sesuai untuk pengesahan.
    Anda boleh mengemukakan permohonan pinjaman anda untuk apa-apa jumlah pinjaman yang diperlukan.
    Kami menawarkan pinjaman dari $ 5,000.00 USD Min. $ 100,000.00 USD Maks.
    Kami mempunyai kredit jangka panjang maksimum lima (5) hingga lima puluh (50) tahun.
    Kami memberi pinjaman seperti berikut: pinjaman projek, pinjaman pembiayaan semula, pinjaman pelaburan komersial, pinjaman kereta atau kenderaan, pinjaman pelajar, penyatuan hutang,
    pinjaman rumah, pinjaman peribadi, pinjaman perjalanan dan percutian, pinjaman tahun baru dan natal.
    Syarikat kami juga memerlukan seseorang yang boleh menjadi wakil syarikat kami di negara anda.
    Hubungi pejabat CROWN TRUST COMPANY LOAN KEWANGAN melalui e-mel: crowntrustfinancialloanfirm@gmail.com
    Hantar permintaan respons segera anda kepada: crowntrustfinancialloanfirm@gmail.com

    Terima kasih atas sokongan anda!
    Kejayaan anda bermula dengan kami: JEFFEREY FRANK!
    PENGARAH KERETA TANAH PINJAMAN KEWANGAN!
    E-mel: crowntrustfinancialloanfirm@gmail.com

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.