Rabu, 13 April 2011

Tempat Sambung Belajar Bila Result SPM Teruk. Tak Pun, Dapat 8 A Tapi Tak Dapat Tawaran Belajar.

Assalamualaikum


Hello cute underage girls and boys sekalian.

Well, aku dapat tahu ramai lepasan SPM tak mintak UPU. Awal-awak ramai lepasn SPM berkata "Resulr SPM aku teruk. Aku apply UPU belum tentu dapat. And bila dengar dieorang kata macam tu.. I am like... "Oh... Okay..." Duh. Dan, bagi mengelakkan korang berputus asa dan membuat pilihan yang silap, aku terbitkan entri ni. Tapi korang jangan salah faham. Aku amat tak pandai dalam study. Study aku teruk. Cuma, aku nak share apa yang aku tahu supaya korang boleh get a brighter future.

Entri ni bukan hanya untuk yang dapat result SPM yang teruk. Tapi juga untuk student yang straight A tapi tak dapat mana-mana tawaran. Ya, dapat 8 A dan tak ada hala tuju.

Actually, setelah aku tulis entri bertajuk "Tempat Untuk Sambung Belajar Bagi Lepasan SPM" yang lepas, aku perasan yang ramai yang bertanya pasal dieorang punya result yang teruk. Ada yang tanya pasal perguruaan macam

"How about Institute Pendidikan Guru (IPG)?"

atau

"Macam mana dengan maktab perguruan?" 

Well, aku tak tahu banyak pasal guru. Aku tak tahu bila boleh apply, kat mana nak apply dan kenapa kena apply. Tapi, masa aku tulis entri Sambung Belajar Lepasan SPM hari tu, ada sorang budak ni buat respond entry pasal Maktab Perguruan.

Tapikan, kalau korang nak jadi guru tapi korang tak tau korang nak jadi guru apa, korang boleh je masuk mana-mana course untuk diploma atau degree. Then bila dah graduate, korang boleh ambil kursus untuk menjadi guru. Kursus tu selama setahun. Selepas tu, terus jadi cikgu. Mudah kan?

Dan bagi yang tak berminat untuk menjadi guru, aku rekemen kan korang untuk:

Go for UniKL
UniKL adalah antara University yang under MARA. Maksudnya, kalau korang nak kata UniKL ni separuh swasta dan separuh kerajaan pun tak ada hal. Dengan kata lain, yuran dia jauh lagi murah dari mana-mana University full private lain. Plus, memandangkan U ni under MARA, agak mudah untuk korang dapat pinjaman MARA. Bila dah buat pinjaman Mara, score pointer 3.5 (or 3.7) dan jadikan biasiswa. Bila dah biasiswa, memang tak perlu bayar ah balik. Yes, apa yang korang perlu buat hanya lah score dan jangan jadi macam aku. Duh.


Bila di sebut UniKL, tak bermaksud ia ada kat KL. UniKL ada 13 cawangan. Ada di Melaka, ada di kedah, ada di Bangi dan ada di Perak. Dan setiap UniKL ada pengkhususan masing-masing. Ada bidang Kimia, Biologi, Medic, IT, Automotive dan macam-macam lagi. Ianya adalah tempat paling sesuai bagi korang yang tak terima mana-mana tawaran belajar.

Well, kalau korang nak tahu, ada beratus private University / kolej yang bagus seperti MSU, Sunway College, Uniten and etc. Untuk senarai IPTS korang boleh pergi ke sini.

Go for Special Sijil.
Aku tak tahu nak panggil apa untuk jenis sijil ni. But di sesebuah negeri, kebiasaanya di bawah yayasan, akan ada course yang di keluarkan. Antara course tu adalah Safety, Instrumentation, Plantation, Oil and Gas related dan macam-macam lagi. Kalau korang bernasib baik, korang akan jumpa course ni sebab course ni tak di iklan kan di mana-mana. Hanya orang tertentu je tahu.

Sebagai contoh, kawan aku. Dia ambil sijil safety selama sekitar 10 bulan. Bila dah tamat, dia dapat sijil Safety and ready untuk bekerja. Ya, sijil tu boleh di gunakan untuk kerja. Untuk safety, kerja dalam 3 tahun, then boleh ambil special exam untuk dapatkan Green Book. Aku tak pasti procedure dia tapi rasanya macam tu lah kot and gaji safety officer adalah amat-amat tinggi. Sekali audit, boleh cecah beribu-ribu.

"Tapi tengok ah result aku. Result macam ni, sambung belajar pun belum tentu boleh pergi jauh".
Well, who cares? I told you kan di entri yang lepas pasal a fresh start bila dah sambung belajar? FACT: Certain people akan naik bila umur dia dua puluhan. Ada member aku yang SPM dia hanya 3A. Dia gila-gila cari lubang masuk matriks dua tahun. Dan bila masuk matrik tu, dia score gila-gila pointer 3.9+.

Umur 17 you are a loser. But bila umur 20, you are the king. You used to be a loser and now you are the king.

Apa yang korang perlu buat adalah grab the damn chance.

"Okay now tell me. Course apa yang patut aku ambil?"
Well, that is so What-The-Hell question ever, guys. Doesn't matter ah korang nak ambil course apa. Yang penting, korang minat, tak pun korang boleh carry dan mampu belajar. Kalau macam aku, aku banyak benda aku minat. Dulu aku nak jadi Chef dengan cita-cita nak bukak restoran murah tapi berkualiti. Then aku nak jadi pilot. -,-. Then aku nak jadi engineer. Then aku nak jadi penulis. Then macam-macam lah. Tapi, korang kena ingat. Course yang 'low' yang macam culinary pun tinggi permintaan tau. Course yang 'semua-orang-boleh-dapat' seperti Law pun amat banyak firm cari. There is no way sesuatu course tu  di wujudkan kalau ianya useless. Ianya tak useless. Ianya adalah lah backpack untuk anda. Apa yang anda perlu buat, adalah cari tiket dan tempat untuk unpack beg korang.

Chase Your Dream(s)
Things you must remember masa muda adalah tak kira ah betapa murahnya harga sesuatu course tersebut, ianya tetap ada nilai. For most of mentality, course berkaitan IT dan computers dikatakan untuk losers yang dapat result rendah dalam SPM. Tapi tahu tak korang yang web designer adalah super awesome? Yeah, siapa-siapa boleh design web kan? Tapi berapa ramai yang cukup kreatif untuk membina sebuah web site? Sebab, creativity hanya datang bila ada minat. There is no way korang akan 100% sumbangkan creativity bila tak minat.


Korang minat pakai baju bundle. So, korang buka kedai bundle. Korang ingat tak kaya? Bila dah sampai ke tahap korang pergi ke China untuk beli sendiri baju bundle tu, then yeah, korang memang kaya ah. Aku pernah tengok situasi ni dan aku jealous gila. Ada yang jual selipar, umur 20 dah boleh beli kereta sendiri. Ada yang jadi personal tutor, dah boleh angkut Vios. Ada yang kerja operator kilang, tapi tup-tup jadi projek manager.

Ya. Ada bermacam-macam gaya rezeki datang 'bergolek'. Why? Because of A CHANCE. Ianya macam korang just perlu keep berjalan along the way hingga lah korang jumpa simpang untuk naik ke atas. Bila nampak je jalan ke atas, terus naik. Till then, just keep walking.

"Instead of just sitting around
and looking down on tomorrow
You gotta let your feet off the ground,
the time is now, just let it go"

I had bad time of my life. And, it is getting worse and worse and worse. So, betapa teruk pun life korang, life aku lagi teruk. Betapa teruk pun life aku, ada lagi life orang lain yang lagi teruk. So, apa yang korang perlu buat adalah get motivated, keep alive and start walking. Keep walking. Keep walking hinggalah korang jumpa chances. Sooner or later, it's gonna be your time.

But still, I haven't had mine.


196 ulasan:

  1. "Then bila dah graduate, korang boleh ambil kursus untuk menjadi guru. Kursus tu selama setahun. Selepas tu, terus jadi cikgu. Mudah kan?"

    Kursus itu dipanggil KPLI. Kursus perguruan lepasan ijazah.
    Memang mudah.. gaji same je dgn bdk ipg lain yg belajar slama 5 thn setengah.. tp nilai,etika, dan kualiti keguruan xsehebat PISMP yg belajar 5thn setengah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hello.... nowdays nk jd guru is not as easy as u think.... so perkataan "mudah kan?" tukena review balik

      Padam
    2. KABAR BAIK!!!

      Nama saya Lady Mia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman agar sangat berhati-hati, karena ada penipuan di mana-mana, mereka akan mengirim dokumen perjanjian palsu kepada Anda dan mereka akan mengatakan tidak ada pembayaran di muka, tetapi mereka adalah penipu , karena mereka kemudian akan meminta pembayaran biaya lisensi dan biaya transfer, jadi berhati-hatilah terhadap Perusahaan Pinjaman yang curang itu.

      Perusahaan pinjaman yang nyata dan sah, tidak akan menuntut pembayaran konstan dan mereka tidak akan menunda pemrosesan transfer pinjaman, jadi harap bijak.

      Beberapa bulan yang lalu saya tegang secara finansial dan putus asa, saya telah ditipu oleh beberapa pemberi pinjaman online, saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan menggunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ms. Cynthia, yang meminjamkan saya pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp800,000,000 (800 juta) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa konstan pembayaran atau tekanan dan tingkat bunga hanya 2%.

      Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya terapkan dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

      Karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik jika dia membantu saya dengan pinjaman, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres atau penipuan

      Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman apa pun, silakan hubungi dia melalui email nyata: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com dan atas karunia Allah, ia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda mematuhi perintahnya.

      Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: ladymia383@gmail.com dan Sety yang memperkenalkan dan memberi tahu saya tentang Ibu Cynthia, ini emailnya: arissetymin@gmail.com

      Yang akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran cicilan pinjaman saya yang akan saya kirim langsung ke rekening perusahaan setiap bulan.

      Sepatah kata cukup untuk orang bijak.

      Padam
  2. but YES... kalau boleh diputar masa.. ak akan masuk UNIKL for sure... sebab unikl ni bgs... skang rs mcm cannot do anything dah... =.="

    agknya if smbng master kat unikl lak cena??

    BalasPadam
  3. i get motivated now.. thx mr.k.. =)

    BalasPadam
  4. teruskan berdoa. Allah knows everything aite. :D

    BalasPadam
  5. thanks info..
    amat membantu kami2 para lepasan spm

    BalasPadam
  6. Wah ! semangat gila jadinya nak smbung blajar.Ahaa~ Thanks bro :)

    BalasPadam
  7. Thanks. Post yg best. :]
    Doa2 la kami SPM- leavers ni bjaya dalam apa2 pilihan kami, insyaAllah.
    -Ciao.

    BalasPadam
  8. very inspiring. thanks mr.k!

    BalasPadam
  9. gua unikl kajang! sapa unikl kajang angkat tgn mcm saya..

    p/s:ayat "Umur 17 you are a loser. But bila umur 20, you are the king. You used to be a loser and now you are the king." GUA SETUJU!

    BalasPadam
  10. iv been offered to utp sblm rsult.dh msk pun.tp mslh skrg scholar.

    i got 8a 1b.company skrg suma cari straight je.my current issue now

    cuba nk elak ptptn.sbb cam mnyusah skt.utp ni telan duit org.

    haha.smua bnda nk mngeluh. but,, post ni bagus dedah kt kids :)

    BalasPadam
  11. kalo result x oke, tp ad fuluus sume jlanlah. nk pg overC pon bleh..
    tp for those yg xmmpu, baik apply je ape2. resultnye?tawakkal jelaa

    BalasPadam
  12. well.. masuk ipg juga tidak seindah yang disangka walaupun full scholarship+allowence for every sem+jaminan pekerjaan.. aku antara orang yang termasuk dalam sangkar ipg.. jika tiada minat dalam keguruan dan takut pada risiko jangan sesekali anda berani dengan ipg.. paasti akan menyesal seumur hidup..

    BalasPadam
  13. haha. sangat berguna entry ni untuk bdk lepas SPM. err.. mcm aku la.

    BalasPadam
  14. sangat2 membantu..kasi harapan kt aku yang tak dpat interview utk mktab prguruan..

    BalasPadam
  15. right time laa post ni. aku pun tgh down dgn life aku psl spm ni lah -.-

    BalasPadam
  16. nice entry ;)
    benar2 beri semangat pada eyja .
    thanks ;)

    BalasPadam
  17. btul3...sooner or later it's gonna be our time..:)

    BalasPadam
  18. unikl yuran dia lagi mahal dari MMU..
    fakta

    BalasPadam
  19. Mr.K..
    thank u utk entri nie..
    aku tgh risaw tahap x ingat nie..
    dhla xdpt IPG,,
    now waiting for matrik and upu..
    aku takot la Mr.K..x dpt mane2..
    spm ak 3a je..dhla addmath D..oh..tidak
    risaw gila nie!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Selain unikl, try Google kktm, adtech, ILP, IKM, ikbn. Bidang vocational

      Padam
  20. hello da other khairul ooiii..ingat senang ke nak amik course cikgu? hahaha..kelakarla u ni. IPG bukan calang2 org ley msk enn...then u ckp amikla course2 mane2 kat uni then nanti grad mintak cikgu..wwoohhoo act prog tu unt course yg terpilih sahaja incik khairul.cthnya akuan, kejuteraan..kla kos yg rendah2 ni tdk dipilih..hehehe..saje bagi info kat u sikit pasal guru :)

    BalasPadam
  21. assalamualaikum.sy blajar di IPG.program degree yg straight lepas spm tu.boleh bc entri saya di sini

    http://qirakira.blogspot.com/2011/03/tips-memilih-jurusan-yang-sesuai-di.html

    harap dapat membantu.InsyaALLAH

    BalasPadam
  22. saya suka entry ni.

    well, compared to mine, saya pon bukanlah orang yang dapat straight a...kalau subjek math,memang x pernah dapat a.even dekat matrik sekalipon.nevermind.ignored je statement kat atas tu.
    yang saya nak tekankan, for those yang baru nak masuk uni,yang lepasan spm, choose what u like.

    yang penting adalah minat.jangan cakap,ah..kalau aku amik kos ni, senang je nk score, kos yg tu susah.masing2 kos ada susah senang tersendiri.trust me.bukan kos medik je yang susah.

    minat.itu adalah yang penting.

    BalasPadam
  23. u r rite, pandai kat sekolah bukanla tiket utk jadi orang yang super berjaya dalam hidup. just believe that everyday it's learning

    BalasPadam
  24. yeah! UniKL terbaik bro! aku ahad ni daftar kat MICET untuk teknikal training. :)
    btw, UniKL memang best!

    BalasPadam
  25. pergh . menusuk kalbu gak lah entry ny . good work mr k ;)

    BalasPadam
  26. gud entry!

    dulu, masa pas spm pon, result sy agak teruk, n smbung sijil... sapa cakap kalo da down spm, x leh sambung blajar... janji smagat nak blajar tuh ada, n tau apa yang dia nak dlm idop~ :)

    BalasPadam
  27. yer,betul !
    abang yg 1st unikl MIAT and pinjaman mara tu dah jadi scholar. sekarang dah keje kat mas klia.
    yang lagi sorang,lepas dip poly, apply degree kat unikl BMI.
    Unikl okay what..

    BalasPadam
  28. Hye Mr K, I love your entry especially when you said IT and comp science students is not for the losers in SPM. And I totally agree when u said "There is no way sesuatu course tu di wujudkan kalau ianya useless". Sangat setuju oke!

    BalasPadam
  29. Bayangkan kalau semue citecite mrK tercapai. Haha.

    BalasPadam
  30. uhuhuhuhu...
    mau apply UPU, tapi belom hambik muet...
    adohaaaiii dip~dip
    :)

    BalasPadam
  31. psl IPG tu.pilihan yg baik tp kputusan SPM nak bgus gk laa.
    skrg ni rmai apply mktb cos yuran murah sdkit n dpt elaun tiap bulan=)

    BalasPadam
  32. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  33. result spm ak dulu ckup mkn jep...bleh gak masuk usm..
    alhamdulillah..dulu isi ipg x lps.2 kali ak isi x lps2...last2 ak decide juz go on dgn course ak ambk skunk then lps grad nnti ambk kpli..hrp2 dpt gak dream ak nk jd ckgu..=)

    BalasPadam
  34. wow uniKL...bru ku tahu bole jd biasiswa jgak..ak ad dpt offer uat foundation engi kat KMKN...tp ak tolak offer tu...ruginye..lgpn xsempat dh nk konfimkn sblum 15april ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Npe tolak .? Xok ke asasi engine. D kmkn? Students limited too...

      Padam
  35. nice la pasal peluang2 camnih..dulu takde pendedahan sangat end up terpaksa datang sini..kalo tahu pasal unikl tuh, da lama apply...huhu..

    BalasPadam
  36. Sambung Unikl macam aku,datang la Unikl MIIT kalau nak tengok budak perempuan pergi kelas pakai skirt pendek,dah tu hisap rokok

    Pakai Mcam nak pergi clubbing pun ada,datang lah ramai2 ke Unikl MIIT city campus

    yang best dapat RM700 sebulan dan fully MARA.

    BalasPadam
  37. @Skieyn - PISMP tu apa?

    @Athirah - Tak semua bagus. Ada kelebihan, ada kekurangan.

    @Anonymous - Thanks.

    @Makcik - Ya.

    @Raihana - Dah try mintak kat yayasan negeri?

    @Baju - Agreed.

    @Budak Pensel - Ye ke? Kau conparekan dengan course apa?

    @Aifq - Macam mustahil je.

    @Shin - Good luck.

    @Rusydan - Itu polisi MARA.

    @Izat - You must be lucky. HAHA

    BalasPadam
  38. sebenarnya tak perlu rancang sangat ,kalau terlalu merancang kompom tak jadi...so belasah jer mana yang ada bila sudah idea dan modal baru bermula berfikir.

    BalasPadam
  39. ye betul nak jadi cikgu terus mohon ISMP - ijazah sarjana muda pendidikan..

    tapi kalau tak nak boleh mohon after tu macam DPLI.. diploma pendidikan lepasan ijazah tapi yuran dia sama dengan budak yang ambik ISMP 4 tahun .. sangat mahal

    BalasPadam
  40. Ada bermacam-macam gaya rezeki datang 'bergolek'. Why? Because of A CHANCE.


    ~aku ayat kat atas ni..ur right..klu rezeki tu x bgolek dia mrangkak, klu x mrangkak dia mengesot...klu x mgesot dia blari agknya... haha...thanks lega sikit baca MrK kali ni... sb aku pny spm result sipi2 ja lps..huhu

    BalasPadam
  41. jap..bukn student normal spm ialah 9 subject?so,it's suppose to be 9A bukan 8A kan?

    BalasPadam
  42. wah!! entri ni buat kan aku jadi lebih semangat utk sambung belajar..
    aku nak jadi chef! haha :P

    BalasPadam
  43. 16 hrbulan aku ada temuduga untuk asasi. doakan aku. Hoho. Btw thanks. Aku rasa motivated gak sikit. Hilang nervous aku. :)

    BalasPadam
  44. super duper like this entry...yuppp...totally agree...as long as kita follow the flow and berusaha , we can achieve it...rezeki ada dimana-mana...don't worry...ehem2..mcm promote unikl je..hehhee... =P

    BalasPadam
  45. wah dah lama x buat bintang2 tu hehe
    well bro kalo lah dulu ko buat entry ni dah lama aku join unikl dowh..

    pe pun uitm dihatiku lah hehe

    BalasPadam
  46. hohoi..hehe...awat ang xsebot sal SPA ep??membe2 ak ramai gk msok sne..tp ak pon xsure kos tu mcm mana laa...

    btw..cik melati na habaq ckit...kursus KPLI tuh yg da ade dgree jah.salu nye org choose KPLI sbb kos dgree yg dia amek tuh xdek job...PISMP lak stand 4 program ijazah sarjana muda perguruan.

    BalasPadam
  47. waaahhh.
    entry nie wat ak berkobar2.
    walaupun ak da amek rsult spm 5thn lepas. heeee~

    BalasPadam
  48. tapi before nak decide apa-apa,
    puhhh-lease,
    research habis2 pasal course kat tempat kita nak sambung study tu,
    tanya lah org apa patut,
    dptkan solid info,
    diiktiraf ke tak tempat tu,

    kalo tak naya je jd mcm kawan aku,
    gamble life habis.


    minat tu penting nak buat apa2. ;)

    BalasPadam
  49. eh,mrK..
    ada tau 1 course tu yang tak boleh pakai..ada kelua dalam berita tv3 dulu pasal tu..juru ukur kot nama dia..eh,ntah..

    cuba tengok sini..
    http://www.tv3.com.my/beritatv3/aduan_rakyat/Kerjaya_Juruukur.html

    BalasPadam
  50. schueism.blogspot.com

    KPLI TIDAK MUDAH and MUNGKIN DIMANSUHKAN.

    BalasPadam
  51. blaja tu penting. mana mana pun tkpe. yg penting niat nk blaja lagi. yg dpt rendah , jgn mengalah. cuba lagi!

    BalasPadam
  52. dengan kursus multimedia ler..
    camni, lepasan kolej aku KPTM IPOH, kursus multimedia. so ada yang sambung ke UNIKL dan MMU selepas tamat diploma. so honestly la, dorang compare dengan yuran masing2 antara MMU dengan UNIKL, memang jauh beza beb. event member aku yang masuk MMU bukan lepasan dari kolej aku (dari diploma hingga ke degree) pun mengaku MMU lagi murah dari UNIKL nyer yuran.

    Aku just share, bukan nak side mane2. Kalau tak caye, cari student MMU dan try compare yuran mereka.

    Kalau salah statement ni, reply to my blog ya. Sebab aku belum jumpa lagi orang cakap MMU lagi mahal dari UNIKL.

    Honestly, aku tak ubah apa-apapun cerita yang aku dapat.

    BalasPadam
  53. course tu benda yang berkaitan dengan IT DAN MULTIMEDIA, sory terlupa nak bagitau. course2 lain tak tau la. Dorang pun bincang satu meja dengan aku berkaitan dengan kos2 yang berkaitan.

    BalasPadam
  54. mr K.. aq bdk ipg selatan, aq dri utara..nk masok ipg nih bkn lah senang mcm yg dsangka.. paling cikai pon 4a, intrvw sana sini.. yg xde a pon masuk ipg tuh sbb dah ada kabel baek punye =..=''klu fail n kne buang, then kne byr balik ganti rugi 100k++ ..
    sape yang ckp ''owh senang la ko masuk ipg, jd ckgu, ajaq skolah rendah je, dpt elaun ag tuu'' mmg bullshit lah.. ingt ckgu math blaja smpai pecahan wajar? add math der wlupun skola rndh..
    blaja rilek2 ?.. bnyk cantek, tido mcm lah ckup kan..
    DPLI/KPLI?? ingt senang ke nk dpt? nk dapat pnggilan intrvw pon blum tntu ag..tnye la sape2 yg wat progrm ni, bkali2 isi borang bru dpt klu naseb bek la..
    jgn pndng remeh nk masuk ipg, mentaliti guru kne kuat, minat kne dalam..klu xde bnda nih sume, jadilah korang mcm SI BULAT ==,'' peace! :D

    BalasPadam
  55. man, u r great man. its so motivated. ur entry is so brightly explain what happen to us. and the chance, grab it , right. thanks for ur entry,.

    coldheartscoundrel mimiey >FB

    BalasPadam
  56. kalau boleh set mission to go for Diploma or Degree. you have a better chances/higher rate to be hired for a job or kalau nk amek professional certificates (Microsoft,JAVA, CISCO)..

    BalasPadam
  57. sedikit info..
    Still have politeknik dan kptm dan lain2 kolej...
    kat politeknik ada sampai diploma...2012 dah ade degree..
    tapi tak de sijil dah start 2012 dan blaja fully english start bulan 7 2011 ni...
    yang dapat bawah 3A bleh je masuk politek ambik course engineering.. then dah masuk score lah pointer atas 3.5 supaye nanti nak sambung degree senang kat u.. yup memang kdg2 org ckp budak politeknik ni 2nd class tapi bak kata mr k.. rezeki ada dimana2..:)

    BalasPadam
  58. the grass is always greener kat laman orang lain kan??? padahal sebenarnya kita pun ada laman yang hijau kat bawah karpet, yang kita tak penah terfikir untuk selak mencari kehijauan itu........ (apa aku merepek ni?)

    BalasPadam
  59. sorry to say that, UniKL punyer engineering x diiktiraf oleh BEM (Board of Engineer Malaysia) ni link http://www.bem.org.my/v3/listofaccreditedprogrammes.html

    BalasPadam
    Balasan
    1. Unikl ikut bet (board of eng. Technology)... because unikl 60% practical n 40% is theory... boleh research further pasal ni... even otai kat bem pun dah masuk bet

      Padam
  60. Salam. Good post Mr. K!
    Nak tambah sikit... di samping pilih course ikut minat, kena lihat juga prospek pekerjaan yg available di negara kita. Masalah yg tengah berlaku sekarang ini, intake pelajar utk sesuatu course agak ramai tetapi peluang perkerjaan ada sikit je... macam mana tu?

    BalasPadam
  61. "keep alive and start walking. Keep walking. Keep walking hinggalah korang jumpa chances. Sooner or later, it's gonna be your time."

    yeah,thanks. U inspired me.:)

    BalasPadam
  62. @Ruzanna - Tu tanya rezeki. Ambil course yang kritikal pun, ramai menganggur. Mungkin boleh tanya rezeki? ;)

    @Didi - For what reasons?

    @Huzree - UniKL punya engineering memang tak iktiraf lagi. Maksudnya, belum di iktiraf. Sebabnya, the first batch yang graduate adalah pada tahun lepas and proses accreditation baru start jalan akhir tahun lepas. Sebagai contoh, MQA tak boleh kasi accreditation kepada mana-mana course yang tak ada graduated student lagi.

    BalasPadam
  63. Entri ni betul betul menaikkan semangat yang tengah down dan risau . Terima kasih Mr.K :)

    BalasPadam
  64. nice entry. ko mmg cool. aku rse bsmgt bler bce blog ko. tp aku xskela bler ko mrendah dri sgt. aku nk org yg motivate aku lebih hebat dr aku sbb aku nk jd mcm die. aku nk jd mcm ko. dpt mengubah org hnya melalui tulisan. i admire that ! :)

    BalasPadam
  65. ni kalau smua SPM leavers pakat msok UniKL, mr. kay punya pasal la ni..haha

    thnx for the entry btw~

    BalasPadam
  66. nice tips.. aku memang dapat teruk spm kali nih.. 1a ja.. bahasa inggeris.. bm pon aku dapat B.. apatah lagi addmath kimia dan suku sakatnya..

    BalasPadam
  67. hahahahha...
    jom study kt UIA...

    BalasPadam
  68. betul,rezeki ade kat mana mana.

    macam akak sedara aku,, spm dier dulu satu A je...skang dier dah jadi doktor. gaji takyah cakap ah bape...

    BalasPadam
  69. thanks for sharing MR. K.

    insyaALLAH, will try my best in the future.

    tp kan. sistem matrik for 2011/2012 will be changed. dh x sme mcm dulu. xde lg sains fizikal and sains hayat. semua student wajib ambil bio and physics at the same time. sangat tough. tp, yg penting smgt untuk berjaya and jgn mudah putus asa. am i right??

    BalasPadam
  70. kawan aku ada subjek fail masa spm dulu pun dapat kerja tinggi skarang.

    spm tak semestinya menjadi penentu masa depan tetapi catalyst

    BalasPadam
  71. ur awsome..!


    semuanya nasib wehh..lagi pun sbnrnya budak y tak dpt A pun boleh masuk u..
    anoyy gila..(aku ada A asl aku tak boleh masuh..hell kan..) yeahh mby aku jeles sbb aku tak da rezeki..

    BalasPadam
  72. kepada lepasan spm, nasihat aku,
    pilih course ikut MINAT.
    kalau tak minat, mmg tak jalan.
    hidup terseksa, buat kerja pun sebab terpaksa.

    aku student ipg kt kl, course music.
    Alhamdulillah mmg minat music.
    program PISMP, 4 tahun + 1 1/2 tahun = 5 1/2 tahun.
    1 subjek major, 2 subjek minor.
    contohnya aku, major music, minor BM & PJ.

    apa yg aku boleh kongsi, belajar di IPG sangat-sangat mencabar.
    kelas setiap hari dari 8 pagi sampai 4.30 petang, ko-kurikulum sampai 6.30 petang.selalu ada kelas ganti hari sabtu.

    setiap sem, macam-macam subjek belajar.walaupun aku major muzik, aku ada belajar sejarah, biologi, maths, agama, ict, seni and macam-macam lagi. sebab bila kat sekolah nanti, cikgu tak boleh kata "saya ni tahu ajar muzik je". cikgu kena serba boleh.

    and everything yang kitorang belajar, kitorang kena ajar cara untuk mengajarnya balik. bukan saja suka-suka. ada exam bertulis, exam praktikal. pertolongan cemas n cpr pun ada kursus and sijil. kalau yang ada pj, kena ambil kursus dan exam kesatuan olahraga amatur malaysia.

    bila praktikum kat sekolah pulak, memang satu hari dapat tidur 3-4 jam je.persediaan, buat alat bantu mengajar, tulis buku rekod dan sebagainya. kat sekolah pulak, GB biasanya akan suruh cikgu pelatih buat mural, projek tu, projek ni.

    kalau macam budak muzik pulak, kitorang bukan belajar muzik setakat do re mi je.kitorang belajar ikut grade. daripada zero, kena belajar dalam masa yang singkat, ada exam praktikal. certain even amek exam ABRSM yang dinilai oleh examinor dari UK.

    memang kitorang ni cikgu sekolah rendah, tapi bukan bermakna tahap pendidikan kitorang rendah.

    maaflah komen panjang.
    just to make myself clear.
    bukan apa, bosan dengar cakap2 "senang la masuk maktab dapat elaun dapat kerja ajar sekolah rendah je pun".
    jomlah try ajar budak sekolah rendah. 1 jam pun cukuplah.tak payah lama-lama.
    :)

    BalasPadam
  73. aku rase ko patot buat buku la wey. sure masyuknye. hehe^^

    BalasPadam
  74. banyakla kau punya mudah.. staun utk kpli.. utk pgetahuan kau, skrg ni kpm mmg xamik ah org yg saja2 apply jd cikgu..korang semua akan ditapis mlalui insak dgn intrvw..ingat senang ke nak jadi cikgu..?? jgn ckp sesuka hati la mr.k! if orang yg mmg xminat mmg xlepasla nak jd ckgu mlainkan dh mmg rezeki korg kat situ. nak apply kpli pun sikit punya susah skrg ni..dari beribu2 yang apply hanya brpa kerat je diambil stahun..so if sesape yg bminat utk jd ckgu teruskan niat korang, tapi if korang xminat, dinasihatkan xpayahla..

    BalasPadam
  75. bukan mudah ingin menjadi seorang guru. kalau doktor buat salah, akan rosak seorang pesakit. tapi kalau seorang guru buat salah, akan musnah seluruh generasi...

    BalasPadam
  76. Tak pyh nak sedih sgt la dgn result spm tu. Bak kate lecturer matrik, dah masuk matrik result tu wat bungkus nasik lemak je.
    And tak pyh nak kesah pandangan orang course yg kita nak amik tu tahap low ke hape ke, mcm la sape yang amik course high standard sgt tu bole grad dgn pointer yg dbanggekan. Ade yg tak tahan tukar course jugak2 last2.
    Pedulikkan kate mereka.
    Just go for what u really want to.

    BalasPadam
  77. actly, kalau nak jadi guru after ada dgree.even sethun tuk balaja. korang kena apply tuk KLPI pulak. nak dpt KPLI sangat la susah. better korang apply je kos perguruan terus. dpd buang masa nak dpt tawaran KPLI. kalo kos lain pulak. tak kisah la mana2 U pun, janji balaja.. semua bnda pun susah.hehe

    BalasPadam
  78. singgah sini...baca entri n nak minta tlg sikit...

    tlg sy utk menang contest

    http://delicioustastydelicia.blogspot.com/2011/04/sweetest-m-o-m-e-n-t-together-captura-s.html

    BalasPadam
  79. Go for special sijil!! seriously...it needed.for ur added value! tp lpasan KPLI sangat susah dapat kerja o.some cases ur name akan terperap dalam file for a year or two. kalau bernasib baik, hbis tu dapat place terus.

    BalasPadam
  80. haha, UniKL da best.. yuran around 5k je, but full loan by MARA la.. ok la tu, if 3.7 dh jd biasiswa n if 3.5 pon just byar 25% je an?? berbaloi la 2..

    BalasPadam
  81. woww!! i'am amaized with ur statement... mmbuka minda jgk kn...thanx a lot yeah!!ehehehe...
    klau la kn sya ambik stpm,apa pndngan khairul??sya cma dpat 3A jer..i only got 'D'for all my science suject(bio,kim,phy) ..... ok ker klau ambik aliran sains???

    BalasPadam
  82. kalau cemerlang, masa Fist
    (Foundation in Science & Technology) boleh fly tak? atau duduk UnikL juga?

    BalasPadam
  83. alahh korg yg ckp psl institusi perguruan tu,bg ak shit gler.ak xnafikan,mmg pengambilan maktab perguruan dah mkin ketat.tp cme tok pmpuan je.pmpuan yg str8 or atleast 5-6 a bru dpt gi interview 4 dis years.tp dak2 laki yg 4A pon bleh dpt.spm ak alhmdulillah 8A je.ak bru je gi interview kelmarin.SUMPAH CM SHIT!bkn sbb laki2 yg dpt tu jaouh lg lemah drpd prempuan,tp die punya INTERVIEW cm cibai.sohh menari r.soh mnyanyi r.sohh melalak r.ak speaking(sbb apply 4 TESL),die jwb pon broken english.xnmpak PROFESIONAL lgsg cm interview biasiswa lain.panel dah laa tua pstu xserius + gelak2(mgkin bnde ni berlaku kt tmpat ak je)ak ckp ni sbb ak dah penah pegi interview biasiswa lain.n dah ckup masak ngn procedure formal mse interview.ak gi interview perguruan ni pon just sbgai backup plan je.perhh klu bnde yg sme cm ni berlaku kt pusat interview lain,mgkin akn runtuh punya institusi perguruan pd masa depan.tgok je r kbykn guru bru graduate skg pon cm haram@xde skill cm guru2 dulu(ak xckp sume).mmndangkn temuduga yg mcm shit tu(walaupun elaun sume masyuk),tp bg ak,course perguruan choice trakhir ak r.suke ati korg r nk pilih mne.pada aku,klu rsult ok,beklah laa amik diploma/asasi tesl or mathematics or physics kt u.lps grade,bertabur pluang pkerjaan kt u jd pensyarah especially tesl.blom lg klu dah amik master sume.for future carrier,btter amik diploma/asasi/ijazah kt ipta dlu.klu btol2 minat nk jd guru je,bru apply lps dpt ijazah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lol sorry. Aku Dari asasi TESL, dapat ipg terus masuk ipg. And its not that bad. Tapi yalah, zaman dah berubah. It's 2016 right now.

      Padam
  84. Umur 17 you are a loser. But bila umur 20, you are the king. "You used to be a loser and now you are the king."

    dah tanam dalam hati :)

    BalasPadam
  85. hmm.. g0nna share t0o~ UniKL mmg teRbaik lah.. my brothers sume blaja kat sana n0w turn aku lah plak kan.. haha.. senang kit kalu org tnya, "anak2 u all blaja kat mana?" jwaB cmnie jer "semua UniKL".. hik3.. yg best jgak Lah kan.. dpat biasiswa MARA.. yuraN pun xda Lar maHaL sngat lagipun MARA akan ganti baLik.. mcam kita pergi bLajar tmpaT free jer.. one more thing, klau korang dpat tmpat2 yg susa nk msuk kt UniKL like MIAT, MBBS ker pe bnda ker kan.. peLuang nk g ovERsea bawaH tajaaN maRa utk degree mmg ceraH lah kut.. dpends on ur p0inter lah gak.. kalau kt tmpat lain n0 idea nk ckap pn xtahu sbb xpnah tnye.. apa2 pun.. yg mana dpat MICET,UniKL dkat MELAKA.. jmpe kt sana guys... =)

    BalasPadam
  86. "Kursus itu dipanggil KPLI. Kursus perguruan lepasan ijazah.
    Memang mudah.. gaji same je dgn bdk ipg lain yg belajar slama 5 thn setengah.. tp nilai,etika, dan kualiti keguruan xsehebat PISMP yg belajar 5thn setengah."

    saya setuju...saya belajar di IPG selama 6 tahun untuk dapatkan segulung ijazah. peraturan ketat. tp saya syukur sebab pengalaman 6 tahun di IPG dulu banyak mengajar saya. kalau nak jadi cikgu, fikirlah betul2...sanggup tak kita korbankan masa kita untuk didik anak bangsa n tak merungut bila pentadbir suruh buat itu ini...cikgu bukan pilihan terakhir.

    BalasPadam
  87. ohya, untuk yang comment pasal interview cikgu entah apa2 tu, sebenarnya macam ni ye dik. saya pun tesl dan dah selamat tamat belajar pun. jadi cikgu, bukan semata-mata kita kena ngajar, pot-pet pot-pet depan kelas. kadang kena menyanyi, menari...mestilah dia nak tengok sejauh mana kita boleh menghiburkan pelajar. kita pun zaman sekolah kalau cikgu bebel xberhenti, garang, kita pun malas nak belajar. saya rasa, comment yang diberikan agak keterlaluan dan bahasa yang digunakan memang menunjukkan anda tidak layak menjadi seorang pendidik. ambil lah course lain.... =)

    BalasPadam
  88. yeah, we're in the same boat... till now, I haven't had mine too.

    BalasPadam
  89. oh ye.sori agak kasar comment pasal interview guru tu.mane x nye,buang masa sepanjang hari gi interview cm #$%@ tu.n yet xde positive experience bleh bwk blik.yes i know seorg guru kena ad kbolehan multi tasking.aku xsalahkn bnde tu,tp aku salahkan etika interviewer tu.dah laa sume melayu.xde nilai profesional lgsg.cmne kerajaan boleh letak penemu duga bidang TESL tp xreti speaking?-.-n 1 more thing aku rse pelik,sedara aku ade sorg ni tgh wat tesl gak kt institusi perguruan.dah 3 taon dah aku rse.then try r speaking ngn die,nak balas pon xfluent sgt.so trlintas kt kepala aku,cmne die nk jdi guru nnti ni even simple question aku tnye pon xdpt jwb dgn lncar?adoyaii msti bunyi mcm aku ni bajet bgus sgt kn?ermm lantak r

    BalasPadam
  90. tapikan, kalau korang nak jadi guru tapi korang tak tau korang nak jadi guru apa, korang boleh je masuk mana-mana course untuk diploma atau degree. Then bila dah graduate, korang boleh ambil kursus untuk menjadi guru. Kursus tu selama setahun. Selepas tu, terus jadi cikgu. Mudah kan?

    x semudah yang disangka untuk aply jadi cikgu after amik degree or dip..

    kursus tu dpgl kursus lepasan ijazah (KPLI) which means hanya lepasan ijazah yang boleh aply..untuk yang sudah ade diploma, korang kene further study dlu untuk dpt dgree bru boleh aply KPLI..

    KPLI skrg bukan sng nak dapat..beribu2 yg mohon, hanya bape ratus yg dpt..kursus KPLI skrg dipanjangkan hingga 2 tahun dan bukannya setahun..kos yang diberi tidak semestinya ikut apa yang kite aply..

    sama juga PISMP..kursus lepasan spm..lepas SPM boleh terus aply IPGM @ maktab perguruan..tp bukan sng2 boleh dpt..ade sesi interview lagi..dan ape yg korang dpt tu x semestinye ikut pilihan korang..

    tp masuk IPGM bagus kot..dapat elaun rm700 setiap bulan..tak payah bayar balik..(tak mcm PTPTN)..untuk KPLI rm1500 sebulan..terus dapat keje tetap..(ditempatkan untuk posting)..tak yah susah2 nak pk cari keje lagi..

    kirenye sape masuk IPGM nie playsafe laa..=)


    tapi dah jadi cikgu nie..masuk sekolah balik la.. =)

    BalasPadam
  91. Berminat untuk menyambung pelajaran.

    DIPLOMA IN BUSINESS ADMINISTRATION

    BACHELOR OF BUSINESS ADMINISTRATION (HONS) INTERNATIONAL BUSINESS

    Pembelajaran yang Fleksibel :-

    * Lepasan SPM mahupun yang sedang bekerja
    * Kelas Hujung Minggu (Separuh Masa)
    * Yuran mampu bayar (kompetetif)
    * Pensyarah yang berkaliber & Bertauliah
    * EPF & PTPTN
    * Juga boleh dibuat bayaran secara bulanan
    * Diakreditasi Agensi Kelayakan Malaysia (MQA)
    * Kelas diadakan di Dataran Senawang,Taipan. Seremban Negeri Sembilan

    Sila hubungi kami untuk maklumat lanjut :-

    Tel : 06-6789797 (office) @ 013 -397 5454 – Zaid @ 019-360 6454 – Wandy
    Email : iz_resources@yahoo.com
    Web : http://izlearningresources.blogspot.com

    BalasPadam
  92. mana lg better unikl or upu

    BalasPadam
  93. seriously rasa motivated sangat! thank youuuu so much MR. K haha. tiada keraguan lagi, haha.

    BalasPadam
  94. Assalamualaikum..saya lepasan SPM 2011..td dpt offer UniKL,diploma farmasi..saya tak tau laa sama ade nk tggu UPU result ke ape..dah lah deadline kena bank in deposit UniKL tu 27 hr bulan ni :(

    BalasPadam
  95. terima kasih yea... :) very motivated !

    BalasPadam
  96. Macamana dgn kptm pulak? This one under mara jgk. Sy dpt TESL. ok x?

    BalasPadam
  97. salam. baru terjumpa entry ni. actually nak review komen kt atas pasal dpli/kpli. for those yg ade minat nak apply, better tanye orang yang penah apply, jgn simply dengar dari orang yang tak pernah apply, tp bagi komen sebab dia pun dengar cakap2 orang. saya penah amik dua2 (dpli/kpli), and memang ada test dulu before interview. memang test dia susah saya tak nafikan, tapi if you ada kemahuan, confirm lepas, untuk dua2 ni saya lepas test sekali je, and proceed ke interview, but at the end choose to decline sebab nak sambung master.
    so siapa yang kata test dpli/kpli ni susah sampai kena ambil berkali2, jangan dengar, anda tu mematikan semangat orang yang betul2 nak jadi cikgu. in fact saya rasa anda tak pernah apply pun kpli/dpli.

    BalasPadam
  98. salam. baru terjumpa entry ni. actually nak review komen kt atas pasal dpli/kpli. for those yg ade minat nak apply, better tanye orang yang penah apply, jgn simply dengar dari orang yang tak pernah apply, tp bagi komen sebab dia pun dengar cakap2 orang. saya penah amik dua2 (dpli/kpli), and memang ada test dulu before interview. memang test dia susah saya tak nafikan, tapi if you ada kemahuan, confirm lepas, untuk dua2 ni saya lepas test sekali je, and proceed ke interview, but at the end choose to decline sebab nak sambung master.
    so siapa yang kata test dpli/kpli ni susah sampai kena ambil berkali2, jangan dengar, anda tu mematikan semangat orang yang betul2 nak jadi cikgu. in fact saya rasa anda tak pernah apply pun kpli/dpli.

    BalasPadam
  99. salam . saya nak tanya . kalau 2 kredit sahaja masih berpeluang ke untuk sambung belajar? tapi semua subjek lulus :) tiada yang gagal . mcam mana tu ?adakah masih ada kelayakan

    BalasPadam
  100. Thank.s.. entry buat aku x sabar nk smbung belajar

    BalasPadam
  101. hahaha..sape ckp nk msk ipg tue sng sgt??? try tnye dak ipg berape result spm dorg..aku sndiri rsult blh kata gempak la..setakat nk msuk upu blh je..tp ble msuk ipg malu nk cmpare ngn result dak ipg len..aku bkn nk ckp dak ipg nie hbt sgt wlupn sbnrynye mereka2 ini mmg hbt..but aku trcbar ble org mrendah-rendahkan martabat pelajar ipg...coz aku sndri bekas plajar ipg n dh tmatkn pelajaran aku kt ipg...so don't judge easily la wei...

    BalasPadam
  102. wah bagus entri ni.

    komen pun banyak.

    maka aku pon nak sumbang satu komen kat sini.

    ya, result spm yang tak berapa nak cantik dan memang huduh sukar menempatkan aku di universiti yang tip top.

    aku pernah pasang niat untuk terus ke diploma selepas spm.

    apakan daya, tawaran diploama yang aku dapat bukanlah permintaan aku yang pertama. alhamdulillah syukur tawaran matrik aku terima. masuk je ke matrik bergolek tawaran diploma sampai kat aku dari IPB, KPTM, Unuikl dan lain lain lagi.

    setelah berhempas pulas setahun di matrik, maka kena la apply upu sekali lagi untuk sambung degree.

    sekali lagi dilema datang. u mana nak masuk. kos apa yang nak ambek?

    unikl pon aku dapat. tapai awal sangat masa tu tengah heaven cuti. result upu pon tak keluar lagi.

    last2 aku tunggu juga upu dan akhirnya aku sambung belajar di utm sekarang.

    usaha dan sabar itu penting. rezeki takkandatang bergolek.

    BalasPadam
  103. you shud say, "i haven't had my chance, YET" =)
    bersangka baik dgn Tuhan sbb Tuhan Maha Baik.

    BalasPadam
  104. bro thanks a lot.entry nie bagi banyak manfaat kat aku..sayang time f4 ngn f5 tak buat btol2.

    BalasPadam
  105. thanx bro,, motivate my self for a while..

    BalasPadam
  106. Assalamualaikum & Salam Sejahtera Buat Semua....Aku Nak Offer Korang Blajar Di Kolej MASA (Malaysian Academic & Skills Advancement)di peringkat Diploma...kat sini memang best sebabnya 1 kos saja byk pecahan yang korang akan belajar..cth: jika ambil bidang teknologi maklumat korang takkan tumpu pada 1 subjek jerk...korang akan belajar semua yang berkenaan dengan teknologi maklumat termasuk pengisian & perisian...bagi aku bagus kolej ni sebab korang dapat skill dlm semua bidang yg berkenaan...blajarnya tak lama 2 1/2thn jer..kepala tak sakit duit pon tak pakai banyak...umur 18-21thn jerk masuk 22thn x dapek nak tlg...habis blajar dah confirm2 ada kerja tak payah korang nak cari2 dah...dorang dah siapkan kerja untuk korang...kalau korang nak tau lebih lanjut sila email Zulakmarazizan@gmail.com

    BalasPadam
  107. Sambung belajar tu memang penting, tapi pastikan output yang diperolehi sangat berkualiti dan boleh memberikan impak yang besar..xkisah kt mana pun belajar yang penting pelajar diajar utk survive dan bersaing pada masa hadapan

    BalasPadam
  108. Salam mr k Bro nk tnye..sy bru grad lpasan dip di politeknik ipoh..bru dpt twran dgree bachelor engineering in electronic at unikl bmi... tp skonk buntu perlu kah trima tawran 2...n mcm mane sistem pnjaman mara sekarang..bpe pencent byran perlu dibyar mgkut pointer..sbb sstem pnjaman mra skang dngn dlo berbezakan..mhon pertolongan newbi

    BalasPadam
  109. Him rasa ye mcm best he ...

    BalasPadam
  110. thanks mr. K. you really motivated me a lot. Now i'm ready to go to UNIKL. wish me good luck ya :)

    BalasPadam
  111. xde bem.. apply SPA untuk jadi engineer kompem x lepas.. walau pointer power.. walau di panggil interview.. 2x sampai putrajaya.. . nk dpt iktiraf bem not easy as MQA.. pengalaman.. final interview lepas.. calon menunggu.. last dia bgtau x diiktiraf.. xleh apply jd engineer.. jawatan lain bukan engineering boleh

    BalasPadam
  112. xde bem.. apply SPA untuk jadi engineer kompem x lepas.. walau pointer power.. walau di panggil interview.. 2x sampai putrajaya.. . nk dpt iktiraf bem not easy as MQA.. pengalaman.. final interview lepas.. calon menunggu.. last dia bgtau x diiktiraf.. xleh apply jd engineer.. jawatan lain bukan engineering boleh

    BalasPadam
  113. salam... kepada pelajar lepasan SPM yang masih belum melanjutkan pelajaran boleh la email kepada saya azi_sam85@yahoo.com, insyaallah saya akn membantu anda...

    BalasPadam
  114. salam... kepada pelajar lepasan SPM yang masih belum melanjutkan pelajaran boleh la email kepada saya azi_sam85@yahoo.com, insyaallah saya akn membantu anda...

    BalasPadam
  115. salam... kepada pelajar lepasan SPM yang masih belum melanjutkan pelajaran boleh la email kepada saya azi_sam85@yahoo.com, insyaallah saya akn membantu anda...

    BalasPadam
  116. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  117. Salam. A very supportive and motivating entry.
    I am IPG student. Now in year 3 alhamdulillah. Actually, it's true, bukan senang nak masuk IPG. Betul la dengan kebanyakan komen2 kat atas. Sbb sebelum masuk IPG ni kena attend interview n test segala. Tapi, bukan susah mana pun. All we need is confidence. Yela,mana2 interviewer pun mestilah akan nilai kita punya confidence level dan akan suka kalau kita nmpak beria dgn benda yg kita apply. Ye dok? 1 more thing, semua ni rezeki dari Dia jugakkan..
    Dan tadi ada terbaca satu komen dari adik ni yg refuse to enter IPG after her experience during interview, dengan interviewer yg xpro, xserius n non fluent enough. I respect her decision. And do agree pun dgn ketidakpuashatian adik tu trhdp penemuduga. Tp kan dik, tu mungkin kes terpencil je. Coz during my time 4-years back, mereka2 tu mmg uji akak dgn something yg membina. Doakan je orang2 itu lebih arif dgn bidang kerja masing2 lepasni kay. Don't blame KPM though. And for you and all who just finished the SPM season, all the best in whatever u're in now. May Allah bless!

    BalasPadam
  118. Lps dpt FIST UNIKL, dpt biasiswa terus k?? Law x, mcm mana nk mohon??? Law nk buat loan mara mcm mana plak??? Brape byrn balik???

    BalasPadam
  119. Aq berumur 21 tahun dan quit diploma civil engineering UiTM mase semeste 5. Setelah aq bace entry ni, Insyaallah Unikl aq akan try cuba nasib dkt sini dlm bidang logistics

    BalasPadam
  120. Spm??...its can bê nothing..just need go ơn....akak aq spm 2A je..diplona dapat anugerah dekan..Degree selalu je best student,course engineering...aq?alhamdulillah..spm 6A cukup2 mkan la masuk asasi kjuruteraan uia..addmattA+..math A+..fizik A..tapi sebab kelekaan aq math dapat c skarang

    BalasPadam
  121. Thanks my dear . I got my spirit back . Lepas semua org pertikaikan keputusan i nk masuk unikl akhirnya this post membantu . Now i really ready for it. Cant wait for this sunday .

    BalasPadam
  122. Saya ex student physio uitm. Sy quit uitm mse sem 3. So now menganggur sbb xdapat nak smbung mane2. Apply upu, but got upm bintulu. Jauh gler. Actually nk ke kktm tp um permohonan xbjaye pulak. So sy nk tau sal unikl mestech? Kelebihan n kekurangan?

    BalasPadam
  123. sory guna anonymous, just call me fadfunky,

    ini teori aku, sekadar kongsi apa yg aku tahu,

    sesuai utk pelajar lepasan SPM dgn hanya sekadar memperolehi 3 kepujian di mana2 subjek.


    teori ni adik2 semua akan dpt diploma + 3.5tahun~4tahun pengalaman kerja pada umur 21~22
    MUDA tu dik!!! 21 tahun je dh ada diploma n pengalaman 3.5tahun.


    my theory:

    lepas habis je spm, terus cari kerja TETAP(kerani ke, telemarketing ke) yg ada basic sbulan RM900~RM1000, office hour, sabtu halfday, ahad cuti (standard waktu pada masa zaman ini di malaysia)

    setelah confirm nye adik dpt kerja tu, maka terus apply diploma kt Open University Malaysia (OUM)... kenapa OUM pulakkk ?? ok nnti aku terangkan.

    ciri2 OUM
    1. University Swasta
    2. University Swasta yg ke-7 ditubuhkan di Malaysia
    3. Segala pengiktirafan dan kelayakan ada padanya (KPM, KPT, JPT, MQA, JPA, SIRIM, MSC, etc)
    4. Sebuah Universiti Swasta yg menyediakan kursus PART-TIME!
    5. yuran yg murah.. xcaye pegi website dia tgk sendiri..
    6. kursus diploma part time 3tahun 4bulan sahaja!
    7. pergi campus sabtu dan ahad sahaja
    8. mempunyai learning centre disetiap negeri di malaysia!
    9. bayaran yuran pada bulan pertama pada setiap semester sebelum belajar dpt 5% discount!


    ok itu antara ciri2 OUM, skg bila adik dh kerja, btul2 lepas spm tu terus kerja, then dlm mase yg sama apply diploma kt OUM, (cadangan amik diploma pengurusan sumber manusia) yuran adik bayar sendiri menggunakan duit gaji yg adik dpt kerja tu (kalau xckup, minta mak ayah tambah skit sebagai permulaan tahun pertama utk semester 1) sebab diploma oum 1tahun ade 3 semester, 4bulan, 4bulan, 4bulan..

    so, sedang adik kerja full time tu, dlm mase yg sama adik buat part time diploma kt oum,
    gaji bulan pertama RM1k terus bayar yuran (kalau dh dpt masuk sana), minta mak ayah tambah skit2 kalau xckup utk bayar terus yuran sem 1 dia..

    pastu kan adik kerja kn.. nnti sabtu or ahad ada class adik pergi lah, sebab sabtu or ahad mungkin tmpt keje adik cuti... jadi adik xbyk buang masa, belajar kerja belajar kerja belajar kerja, tau2 bulan dpn masuk gaji RM1k, simpan skit dlm RM290 sebulan utk kumpul bayar yuran semester 4bulan seterusnya...



    Course : Diploma in Human Resources Management
    Duration : 3 years and 4 month (10 semesters)
    Total Credit Hour : 90
    Total Fees(including registration & ID card) : RM11,520
    Fee of every semester : RM1,152 utk setiap 4 bulan



    so stakat ni boleh faham ea? ok malas nk taip pepanjang, kesimpulannya, adik bekerja dan dlm mase yg sama buat part time dip kt oum, bayar yuran guna duit gaji sendiri (mampu sgt2 lah!).. stay kerja tu selama 4 tahun.. pastu adik dh 4 tahun kompem la dh habis belajar kn? silap2 dh konvo skali beb!, dan adik mempunyai diploma HRM + 4 tahun pengalaman..

    kenapa aku cita 4 tahun pengalaman?? sebab zaman skg company nk tgk pengalaman jek, lagi kalau adik ade diploma + 4tahun pengalaman mase tu mungkin umur 22 something la kn, dlm umur 22 tu adik bawa diploma + 4tahun pengalaman gaji basic boleh dpt sekitar RM2200~RM2500 bahagian pengurusan di sektor swasta.. amacam? kompem mmber2 adik yg belajar fulltime tu jeles, belajar full time 3tahun dik oi, awk part time lebih 4 bulan je kot? ape ade hal.. diaorg xde pengalaman, awk ada, 3.5tahun ~ 4tahun lagi tuuu~~~~

    trust me!! trick ni akak aku dh pon buat, lanjiaaaooo aku jeles, dia dh dpt keje sedap skg, aku baru habis diploma jek pengalaman setakat 1 tahun, dia dh 4 tahun , jilake x ???

    ok selamat belajar ye~ harap ada yg guna trick ni.... sgt berbaloi~ xperlu pon nk belajar smpai degree melainkan awak tu mmg suke belajar sokmo..
    trick ini adalah sekali gus anda akan mempelajari dan knowledgeable ape itu timing.. sekian, apa yg aku harap adalah perkongsian yg berkat...


    -fadfunky-

    BalasPadam
  124. Assalamualaikum,

    saya disini nak offer pelajar lepasan spm yang ingin melanjutkan pelajaran ke peringkat diploma dalam bidang pengurusan pengangkutan maritim atau pengurusan perkapalan boleh SMS, Whatsapp 017-2123811 (NMIT-Daus)
    atau email daus@nmit.my butir2 diri anda


    - diploma hanya 2 tahun setengah sahaja. (termasuk latihan industri)
    - peluang pekerjaan dlm pengurusan pelabuhan, perkapalan, logistic, oil n gas, jabatan laut, penguatkuasaan maritim, legoland, sunway piramid, USS, dll yg berkaitan
    - boleh lanjutkan pelajaran ke peringkat sarjana muda dgn hanya 1 tahun hingga 1 tahun setengah sahaja.

    BalasPadam
  125. sorry ye mr.k..
    nak Tanya sesuatu la.. saya ni masih beajar.. kakak yang dah habis belajar tapi tak ada pengalaman untuk apply sambung belajar .. so tak ada pengalaman juga apply mohon mana-mana u kan.. untuk sambung belajar.. and ada seorang kakak saya lagi ni tak pernah mohon mana- mana. tapi ada dapat tawaran..swasta la tapi..nak mohon tapi tak tau macam mana.. terlalu banyak.. and kalau boleh nak pilih yang terbaik..and saya nak mohon mana mana u..tspi tak tau macam mana.. sebab adik beradik tak ada pengalaman.. confuse dengan prosedur permohonan.. but yang penting kena beli no upu kan?? then nak mohon yang mana satu tak tau.. confuse..kalau boleh tolong la.. tolong jelaskan prosedur yang mudah untuk apply sambung belajar.. harap dapat membantu yaa.. terima kasihh....

    maktab perguruan look interesting.. :)

    BalasPadam
  126. Agree w/ u mr.k . Sy pun salah sorg drp student spm year 2007 yg tak dapat straight A's dlm spm . After spm apply upu langsung tak dpt mana2 tawaran , but i try to applied institut kemahiran nd taking certificate architecture draughtmans selama 2 tahun utk dapatkan skm3 ,then after graduate alhamdulillah drp skm3 tu la aku ditawarkan utk sambung belajar di politeknik ungku omar selama 6 semester dalam jurusan diploma senibina Nd graduate pd thn 2013 . Sekarang aku dah melanjutkan pelajaran aku dalam ijazah sarjana muda sains senibina (Uitm) . Mudah bukan ? Yang penting kau ada minat nk belajar nd jangan cepat nk putus asa . Sape kata org yg tak dpat straight A dlm spm tak leh berjaya , boleh je ,kau tak belajar pun boleh berjaya,Rezeki berada dimana2 je kalau kau usaha . For adk2 yg tak dpt tawaran belajar mana2 tu cuba la apply mana2 institut kemahiran k , biar mula dr bawah pun takpa ,jangan malu k . ;)

    BalasPadam
  127. Assalamualaikum dan salam sejahtera...

    Kepada calon-calon yang akan menduduki peperiksaan MUET. Adakah anda kini sedang berada di dalam keadaan rungsing memikirkan tentang peperiksaan MUET yang akan hadapi tidak lama lagi?

    Jangan risau! kami sedia membantu anda! Sila klik link di bawah

    http://www.klikjer.com/members/idevaffiliate.php?id=8639_16

    BalasPadam
  128. Anyone here know or study in Netherlands Maritime Institute Technology? I need your review about their studying there. Really help. I've interest dalam bidang maritime. I still confused where should i continue my study. I taknak ambil matrik for some reason

    BalasPadam
  129. tak dapat pun unikl kata membantu sangat....aduhhhhh

    BalasPadam
  130. kalau lulus semua subjek dalam spm, bolehlah cerita brader, kalau gagal satu subjek bi macam mane bro ?

    BalasPadam
  131. Assalammualaikum & salam sejahtera.

    Gagal ke UPU? Jangan sedih

    Mempelawa pelajar lepasan SPM & STPM untuk melanjutkan pengajian peringkat Diploma dari INSTEDT & usahasama UiTM.

    Program yang ditawarkan :

    1. Diploma Kejururawatan
    2. Diploma Pengurusan & Teknologi Pejabat-UiTM
    3. Diploma Pengajian Sukan-UiTM
    4. Diploma Grafik Media Digital
    5. Diploma Kesetiausahaan Undang-Undang
    6. Diploma Kesetiausahan Kesihatan
    7. Diploma Pengajian Islam
    8. Diploma Pengurusan Pelancongan
    9. Diploma Pengurusan Perhotelan
    10. Diploma Teknologi Maklumat
    11. Diploma Pengurusan Perniagaan
    12. Diploma Perakunan
    13. Diploma Perbankan & Kewangan Islam

    Bagaimana untuk mendaftar?

    1. Sila klik link dibawah untuk lihat syarat kelayakan, maklumat program & pendaftaran

    2. Pada borang pendaftaran, penuhkan ruangan yg disediakan & tulis 'FADZLAH' pada kolum 'staff id' bagi memudahkan urusan pihak berwajib.

    http://www.instedt.edu.my/wassup/index.html

    Sebarang pertanyaan, sila hubungi 019-7646299 -sms/whatsapp/telegram . Terima kasih.

    BalasPadam
  132. Assalammualaikum & salam sejahtera.

    Gagal ke UPU? Jangan sedih

    Mempelawa pelajar lepasan SPM & STPM untuk melanjutkan pengajian peringkat Diploma dari INSTEDT & usahasama UiTM.

    Program yang ditawarkan :

    1. Diploma Kejururawatan
    2. Diploma Pengurusan & Teknologi Pejabat-UiTM
    3. Diploma Pengajian Sukan-UiTM
    4. Diploma Grafik Media Digital
    5. Diploma Kesetiausahaan Undang-Undang
    6. Diploma Kesetiausahan Kesihatan
    7. Diploma Pengajian Islam
    8. Diploma Pengurusan Pelancongan
    9. Diploma Pengurusan Perhotelan
    10. Diploma Teknologi Maklumat
    11. Diploma Pengurusan Perniagaan
    12. Diploma Perakunan
    13. Diploma Perbankan & Kewangan Islam

    Bagaimana untuk mendaftar?

    1. Sila klik link dibawah untuk lihat syarat kelayakan, maklumat program & pendaftaran

    2. Pada borang pendaftaran, penuhkan ruangan yg disediakan & tulis 'FADZLAH' pada kolum 'staff id' bagi memudahkan urusan pihak berwajib.

    http://www.instedt.edu.my/wassup/index.html

    Sebarang pertanyaan, sila hubungi 019-7646299 -sms/whatsapp/telegram . Terima kasih.

    BalasPadam
  133. Kalau dah rezeki jual nasi lemak pun boleh jadi jutawan :) hahaha... tak tahu pulak ALLAH bg rezeki kat org yg ada diploma n degree je.

    BalasPadam
  134. special sijil nk ambik mcm mna sbnrnya? ad link yg blh mrujuk?

    BalasPadam
  135. Hahahaa.. Pandangan yg bgus.. Ak nk smbung blaja tp umu dh msuk 24.. Ase2 xterlambat lg.. Apa yg jd mslh skrg ni.. Ase malu tu tebal je dlm hati ni.. Result pn cukup2 kredit je.. T T

    BalasPadam
  136. better masuk ILP amik kemahiran.

    lagi terjamin.

    BalasPadam
  137. I used to be a quenn and now im the loser. I terlalu banyak main masa diploma. Can u imagine, pelajar cemerlang spm after graduated diploma uitm in accounting tak dapat further degree in uitm ? Course finance mahupon human resource pon i didnt get offer. Rasa bersalah towards parents sgt menebal. And now i terpaksa tunggu result rayuan. I sgt menyesal. I rasa sgt useless and dah hampakan harapan family i. Dah la i menganggur setahun lepas habis study sb nak focus on modeling. Then bila i da ready nak further i tak dapat mana mana offer. And now i harus ade plan b for my back up plan. But taktahu nak further di ipts mana.

    BalasPadam
  138. Hello semua orang, Nama saya Sasha Ahmad, seorang warganegara Malaysia; saya 38 tahun .. saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda semua tentang kebaikan tuan untuk akhirnya membawa saya kepada pemberi pinjaman pinjaman benar-benar dan tulen bernama Joyce Roland, pengarah urusan JOYCE ROLAND Pinjaman Syarikat selepas telah scammed oleh peminjam palsu lain, i adalah sia-sia dan tidak tahu siapa yang harus dipercayai semasa dia datang dan meletakkan senyuman pada wajah saya pada kejutan terbesar saya. Sesiapa di antara kamu yang juga telah menjadi mangsa penipuan, anda perlu bersusah payah tidak lebih cos, saya mempunyai membawa anda berita baik dan satu-satunya pemberi pinjaman anda boleh percaya, sila hubungi mereka sekarang melalui e-mel: {joycerolandloancompany@gmail.com »} lebih maklumat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda atau anda boleh hubungi saya melalui e-mel saya untuk mendapatkan panduan lanjut dan nasihat mengenai bagaimana untuk memohon pinjaman dari Puan Joyce dalam sashaahmad247@gmail.com. Dan sekali lagi syukur kepada JOYCE ROLAND kerana memberi pinjaman sebanyak $ 80,000 ...

    BalasPadam
  139. thanksssssssss . saya dpt 3a and saya kiciwaa frust menonggeng sngt sngt but bila saya baca blog ni alhamdullilahh saya rasa saya mampu kut insyaallah . doakan saya please

    BalasPadam
  140. slm,nak tnye ade lagi x borang kosong

    BalasPadam
  141. Belajar kat mana mana pun, and course apa apa pun, jgn lupa utk niat.. belajar kerana Allah.. in shaa Allah, we'll be motivated. Everything we do, don't ever forget that Allah is watching.. so beware. may everything we do, be blessed by Allah. In shaa Allah

    BalasPadam
  142. unikl punye engineer tak sama macam engineer lain..sebab tu tak diiktiraf BEM..tapi ade badan engineer lain yang sesuai, kerana unikl punya course based on technology engineering..not just engineering..

    BalasPadam
  143. PELUANG LAGI LAGI, ANDA A MAN PERNIAGAAN / WANITA, PEKERJA DALAM ORGANISASI, BEKERJA SENDIRI? Memerlukan pinjaman peribadi untuk perniagaan tanpa tekanan, Jika ya, hubungi kami hari ini, kami menawarkan pinjaman tahun baru pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, anda boleh memulakan tahun baru dengan senyuman di muka anda, keselamatan, kebahagiaan kami pelanggan adalah kekuatan kita. Jika anda berminat, mengisi borang permohonan pinjaman di bawah:
    Maklumat peminjam:

    Nama penuh: _______________
    Negara: __________________
    Seks: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
    Tempoh Pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nombor telefon bimbit: ________

    Untuk maklumat lanjut sila hubungi kami sekarang melalui e-mel: gloryloanfirm@gmail.com

    BalasPadam
  144. Halo,
    Saya Nurliana Novi saya ingin berbagi karya Allah yang baik dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi buruk di beberapa negara.
     Saat ini saya tinggal di jakarta di Indonesia. Saya seorang Janda dengan empat anak dan aku terjebak dalam situasi keuangan pada bulan Juli 2016 dan saya perlu untuk membiayai dan membayar tagihan saya
    Saya adalah korban dari penipuan pemberi pinjaman 4-kredit, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan bahwa teman-teman saya menjelaskan situasi saya dan kemudian memperkenalkan saya ke sebuah perusahaan pinjaman yang ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN reliabl.
    Bagi orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan internet di sini, tapi mereka masih sangat nyata di perusahaan pinjaman palsu.
     Saya mendapat pinjaman saya dari ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN Rp500.000.000 sangat mudah dalam waktu 24 jam yang saya diterapkan, jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui ELINA JOHNSON PINJAMAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda, silakan hubungi ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN. menghubungi mereka melalui email:. (elinajohnson22@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (nurliananovi96@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

    BalasPadam
  145. Halo,
    Saya Nurliana Novi saya ingin berbagi karya Allah yang baik dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi buruk di beberapa negara.
     Saat ini saya tinggal di jakarta di Indonesia. Saya seorang Janda dengan empat anak dan aku terjebak dalam situasi keuangan pada bulan Juli 2016 dan saya perlu untuk membiayai dan membayar tagihan saya
    Saya adalah korban dari penipuan pemberi pinjaman 4-kredit, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan bahwa teman-teman saya menjelaskan situasi saya dan kemudian memperkenalkan saya ke sebuah perusahaan pinjaman yang ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN reliabl.
    Bagi orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan internet di sini, tapi mereka masih sangat nyata di perusahaan pinjaman palsu.
     Saya mendapat pinjaman saya dari ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN Rp500.000.000 sangat mudah dalam waktu 24 jam yang saya diterapkan, jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui ELINA JOHNSON PINJAMAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda, silakan hubungi ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN. menghubungi mereka melalui email:. (elinajohnson22@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (nurliananovi96@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

    BalasPadam
  146. Halo semuanya
    Saya MRS GRACE MORGAN.
    Anda memiliki pinjaman mendesak?
    Apakah Anda perlu sebuah proyek pinjaman?
    Membeli rumah atau mobil?
    Untuk membayar utang?
    "Pinjaman Investasi" deals
    Anda memiliki kesulitan keuangan?
    Mereka telah ditolak oleh bank dan ditipu oleh penipu?
    Kami menawarkan pinjaman pada tingkat bunga 2%.
    kami di sini untuk membuat-Anda masalah sesuatu dari masa lalu !!
    Silahkan email kami sekaligus, kami menjamin pengobatan segera
    Dalam waktu 24 jam tanpa biaya atau biaya dari perusahaan kami.

    Hubungi: Gracemorganloancompany@gmail.com

    Terima kasih telah memilih kami.

    BalasPadam
  147. Hello semua,
    Nama saya Ahmad Asnul Brunei, saya menghubungi Encik Osman Loan Firm untuk jumlah pinjaman perniagaan sebanyak $ 250,000, Kemudian saya diberitahu tentang langkah meluluskan jumlah pinjaman saya diminta, selepas mengambil risiko sekali lagi kerana saya begitu banyak terdesak untuk menubuhkan sebuah perniagaan untuk kejutan terbesar saya, jumlah pinjaman dikreditkan ke akaun bank saya dalam tempoh 24 jam perbankan tanpa sebarang tekanan untuk mendapatkan pinjaman saya. Saya terkejut kerana saya mula jatuh mangsa penipuan! Jika anda berminat untuk mendapatkan apa-apa jumlah pinjaman & anda berada di mana-mana negara, saya akan memberi nasihat boleh menghubungi Encik Osman Loan Firm melalui e-mel osmanloanserves@gmail.com

    BORANG MAKLUMAT PERMOHONAN PINJAMAN
    Nama pertama......
    Nama tengah.....
    2) Jenis Kelamin: .........
    3) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .........
    4) Tempoh Pinjaman: .........
    5) Negara: .........
    6) Alamat Rumah: .........
    7) Nombor Telefon: .........
    8) Alamat e-mel ..........
    9) Pendapatan Bulanan: .....................
    10) Pekerjaan: ...........................
    11) Yang tapak adakah anda di sini tentang kami .....................
    Terima kasih dan salam mesra.
    Derek Email osmanloanserves@gmail.com

    BalasPadam
  148. Sy ingin sambung belajar

    BalasPadam
  149. Mmg btul course kt unikl byk eng tech, dlu blom lg diiktiraf, tp skrg dh diiktiraf sbgai engineering technology, dinamakan sbgai technologist.

    BalasPadam
  150. Hello,
    Nama saya Yuli Jakarta Selatan di Indonesia, saya mahu menggunakan medium ini untuk menasihati semua orang untuk memudahkan berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, jadi banyak pemberi pinjaman pinjaman di sini adalah semua penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu anda daripada wang anda, Saya memohon untuk pinjaman sebanyak kira-kira 200 juta daripada seorang wanita di Dubai dan saya kehilangan kira-kira 10 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka meminta lagi dan lagi untuk kos, saya membayar hampir 10 juta masih saya tidak mendapat pinjaman,

    Allah kemuliaan, saya bertemu dengan seorang rakan yang baru sahaja digunakan untuk pinjaman, dan dia mendapat pinjaman tanpa sebarang tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada Puan Olivia Daniel, dan saya memohon untuk 400 juta, saya fikir ia adalah jenaka dan penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman saya dalam masa kurang daripada 24 jam hanya 2% tanpa cagaran. Saya amat gembira kerana saya telah diselamatkan daripada mendapat miskin.

    jadi saya menasihati semua penduduk di sini yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi
    Puan Olivia Daniel, melalui e-mel: (oliviadaniel93@gmail.com)

    Anda masih boleh hubungi saya jika anda memerlukan sebarang maklumat lanjut melalui e-mel: (yuliy3531@gmail.com)

    sekali lagi mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana membaca kesaksian saya dan Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita kehidupan yang panjang dan kemakmuran

    BalasPadam
  151. BERITA BAIK BERITA BAIK BERITA BAIK !!!

    Halo semua, saya Fatma dari Indonesia. Saya menasihati anda semua di sini tidak memohon pinjaman di mana-mana syarikat atau pemberi pinjaman di laman web ini, kebanyakan syarikat di sini adalah palsu, penipu dan penipuan, dan juga beberapa kesaksian di sini adalah palsu mereka adalah orang yang sama . Oleh itu, sila berhati-hati agar tidak menjadi rakan kongsi mangsa dari Indonesia. Saya ditipu empat kali kira-kira Rp 200,000,000 untuk yuran pendaftaran, yuran pemindahan, kos cukai dan kos insurans, setelah pembayaran ini saya tidak mendapatkan pinjaman saya, tetapi mereka meminta saya untuk membayar lagi dan lagi. Ini akan menarik minat Anda untuk Tahu ada undang-undang pembiayaan undang-undang atau peraturan kos ini dalam mendapatkan pinjaman dari mana-mana undang-undang pemberi pinjaman atau syarikat. Dia bersyukur kerana saya menerima pinjaman dengan cepat sebanyak $ 100,000 dari syarikat yang telah diperkenalkan oleh kawan saya. Syarikat pinjaman sebenar dan boleh dipercayai (SYARIKAT LOE THERESA). Mereka kini merupakan syarikat terbesar di AS, Eropah dan seluruh Asia. Misi dan komitmen kepada anda Syarikat Pinjaman Theresa didedikasikan untuk memudahkan impian dan membantu semua kita yang telah ditipu dan ditipu dalam proses mendapatkan pinjaman segera, memberikan anda perkhidmatan bertaraf dunia. Syarikat Pinjaman Theresa atau ejen pinjaman tahu apa yang sepatutnya berada di kasut anda dan mereka berusaha keras untuk tidak melupakan perasaan itu. Mereka akan mendapat kepercayaan anda dengan menyampaikan kepada anda maklumat yang perlu anda ketahui, apabila anda perlu tahu dan hak untuk menawarkan pinjaman (perniagaan atau pinjaman peribadi) dan perkhidmatan kewangan.

    Saya sangat teruja untuk membantu negara saya mendapatkan pinjaman terhadap penipuan dan tidak lama lagi, e-mel saya adalah (feyzilfatma@gmail.com) atau (martinimarais1986@gmail.com)

    Hubungi saya atau (theresaloancompany@gmail.com) untuk maklumat lanjut, saya bersedia membantu. Tuhan memberkati kamu semua.

    Sila ambil perhatian: Tiada yuran pendaftaran, tiada yuran, tiada cukai, tiada insurans. Tuhan memberkati kita semua.

    BalasPadam
  152. BERITA BAIK BERITA BAIK BERITA BAIK !!!

    Halo semua, saya Fatma dari Indonesia. Saya menasihati anda semua di sini tidak memohon pinjaman di mana-mana syarikat atau pemberi pinjaman di laman web ini, kebanyakan syarikat di sini adalah palsu, penipu dan penipuan, dan juga beberapa kesaksian di sini adalah palsu mereka adalah orang yang sama . Oleh itu, sila berhati-hati agar tidak menjadi rakan kongsi mangsa dari Indonesia. Saya ditipu empat kali kira-kira Rp 200,000,000 untuk yuran pendaftaran, yuran pemindahan, kos cukai dan kos insurans, setelah pembayaran ini saya tidak mendapatkan pinjaman saya, tetapi mereka meminta saya untuk membayar lagi dan lagi. Ini akan menarik minat Anda untuk Tahu ada undang-undang pembiayaan undang-undang atau peraturan kos ini dalam mendapatkan pinjaman dari mana-mana undang-undang pemberi pinjaman atau syarikat. Dia bersyukur kerana saya menerima pinjaman dengan cepat sebanyak $ 100,000 dari syarikat yang telah diperkenalkan oleh kawan saya. Syarikat pinjaman sebenar dan boleh dipercayai (SYARIKAT LOE THERESA). Mereka kini merupakan syarikat terbesar di AS, Eropah dan seluruh Asia. Misi dan komitmen kepada anda Syarikat Pinjaman Theresa didedikasikan untuk memudahkan impian dan membantu semua kita yang telah ditipu dan ditipu dalam proses mendapatkan pinjaman segera, memberikan anda perkhidmatan bertaraf dunia. Syarikat Pinjaman Theresa atau ejen pinjaman tahu apa yang sepatutnya berada di kasut anda dan mereka berusaha keras untuk tidak melupakan perasaan itu. Mereka akan mendapat kepercayaan anda dengan menyampaikan kepada anda maklumat yang perlu anda ketahui, apabila anda perlu tahu dan hak untuk menawarkan pinjaman (perniagaan atau pinjaman peribadi) dan perkhidmatan kewangan.

    Saya sangat teruja untuk membantu negara saya mendapatkan pinjaman terhadap penipuan dan tidak lama lagi, e-mel saya adalah (feyzilfatma@gmail.com) atau (martinimarais1986@gmail.com)

    Hubungi saya atau (theresaloancompany@gmail.com) untuk maklumat lanjut, saya bersedia membantu. Tuhan memberkati kamu semua.

    Sila ambil perhatian: Tiada yuran pendaftaran, tiada yuran, tiada cukai, tiada insurans. Tuhan memberkati kita semua.

    BalasPadam
  153. Hello
     Setiap orang yang melihat ini di seluruh dunia, terdapat banyak penipu di laman web ini, saya mempunyai berita gembira untuk berkongsi. Sila sertai saya untuk berbahagia dan berterima kasih kepada syarikat pemberi pinjaman. Saya baru mendapat pinjaman daripada ELINA JOHNSON LOAN FIRM yang sah.
     Ini adalah bagaimana saya mendapat kenalan mereka. Saya melihat kesaksian Puan Nuliana Novi dari Indonesia dalam forum ini mengenai bagaimana dia mendapat pinjaman daripada mereka dan dia memberi mereka e-mel kepada semua orang "elinajohnson22@gmail.com" jadi saya segera menghantar e-mel kepada mereka dan mereka menjawab e-mel saya dengan jujur, Pada mulanya saya sangat takut kerana saya telah kehilangan wang saya begitu bodoh sebelum ini. Tetapi, saya terkejut bahawa kurang dari 3 jam selepas itu, pinjaman sebanyak RP 700,000,000, saya terpakai untuk benar-benar dipindahkan ke akaun saya.

    Seluruh prosesnya adalah mudah. Dan pinjaman mendesak pada kadar 2% saya mendapat cepat Tidak ada bayaran. Tiada penjamin diperlukan daripada saya. Sehingga sekarang, saya masih sukar untuk mempercayai bahawa ia adalah benar. Saya fikir saya bermimpi apabila saya mendapat perhatian dari bank saya. Sekarang hatiku penuh dengan sukacita. Saran saya adalah mudah untuk semua orang mencari dorongan tulus untuk mendapatkan bilangan pinjaman yang sah untuk memulakan perniagaan atau membiayai projek untuk menghantar e-mel kepada mereka sekarang dan anda akan terkejut bagaimana saya terkejut. Saya ingin mengucapkan terima kasih terutama kepada Nuliana novi untuk menyediakan hubungan mereka di forum ini.

     Dan jika anda memanggil mereka dan mendapatkan pinjaman dari mereka dan itu bukan semuanya, mereka mempunyai tempoh ekspatri yang juga memberi nasihat kewangan tentang bagaimana anda pergi untuk melabur pinjaman anda untuk memastikan anda tidak pernah lagi miskin dalam hidup anda dan perkhidmatan ini Adalah percuma, sila menyebarkan berita baik supaya orang lain juga boleh mendapat manfaat. Terima kasih, e-mel mereka lagi ^elinajohnson22@gmail.com
    ^, Nama saya Wahyuni ​​Elvin Hubungi saya, di sini adalah e-mel saya wahyunielvin@gmail.com
     Nota: semua penipu meminta yuran pendaftaran, berhati-hati, segala-galanya adalah penipuan. Semoga Tuhan memberkati kalian semua
    Terima kasih

    BalasPadam
  154. Salam sejahtera!
    Nama saya Oche Wirmayaty, saya berasal dari Indonesia, tolong dengar, beberapa pemberi pinjaman di sini tidak ingin membantu anda, yang mereka mahukan ialah merobohkan wang susah payah anda. Saya dan suami saya, mencari pinjaman daripada peminjam yang berbeza di sini secara dalam talian tetapi pada akhirnya, kami di mana menipu dan mengoyakkan wang kami dengan mendapatkan pinjaman dari syarikat pinjaman yang berbeza dalam talian.
    Kami juga meminjam wang untuk membayar kreditur ini secara dalam talian tetapi pada akhirnya, kami tidak mendapat apa-apa.

    Suami saya dan saya berhutang, dan perniagaan keluarga kita hancur dan kita tidak boleh mendapatkan wang untuk memenuhi tuntutan harian sehinggalah kita diperkenalkan kepada syarikat pinjaman Mrs. Glory, yang telah membantu kami dengan menawarkan kepada kami. Jumlah pinjaman tidak bercagar sebanyak 600 juta tanpa cagaran, Tiada yuran pendaftaran, tiada cukai dan tiada yuran insurans.

    Mereka kini merupakan syarikat terbesar di Amerika Syarikat, Eropah dan seluruh Asia dan komitmen kepada anda. Syarikat Pinjaman Glory didedikasikan untuk memudahkan impian dan membantu kita semua yang telah ditipu dan ditipu dan ditipu dalam proses mendapatkan pinjaman segera, memberikan anda perkhidmatan bertaraf dunia.

    Untuk maklumat lanjut mengenai cara menghubungi Puan Glory atau ikut prosedur pinjaman, hubungi saya melalui e-mel saya: (aisyahyu7@gmail.com)
    Atau anda boleh menghantar e-mel kepada Mrs. Glory untuk: (gloryloanfirm@gmail.com) Tuhan memberkati kita semua

    BalasPadam
  155. Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membayar hutang atau memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda memerlukan wang untuk pendidikan anak-anak atau rawatan anda? Hubungi kami untuk pinjaman cepat semalam. Email: (golden.tcs001@gmail.com atau nombor Whatsapp +918015861823)

    BalasPadam
  156. Salam sejahtera!
    Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

    Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh Ibu Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada ibu Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

    Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

    Nota: Tiada yuran insurans, yuran pendaftaran atau yuran pemindahan.

    Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan Ibu Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Ibu Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

    BalasPadam
  157. PERHATIAN:

    Adakah anda terdesak untuk pinjaman tetapi bank anda tidak akan meminjamkan apa-apa kerana anda mempunyai skor kredit yang rendah?

    Kemudian memohon pinjaman tunai cepat hari ini dari kami, anda boleh yakin bahawa apa-apa maklumat yang anda serahkan adalah 100% selamat dan selamat dengan kami dan diserahkan kepada salah seorang pemberi pinjaman kami melalui e-mel: tracybanksloanfirm@gmail.com.

    Selagi anda berumur 18 tahun ke atas, yang kini bekerja dengan pendapatan tetap, maka anda tidak sepatutnya menghadapi masalah dalam memohon.

    Mohon sekarang!

    BalasPadam
  158. Salam sejahtera!
    Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

    Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh puan Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada puan Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

    Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

    Nota: Tiada yuran insurans, yuran pendaftaran atau yuran pemindahan.

    Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan puan Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Puan Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

    BalasPadam

  159. selamat hari untuk semua warga malaysia, nama saya Puan aisha bukafia, tinggal di kota bandar george, tolong, saya ingin berkongsi kesaksian hidup saya di sini di platform ini untuk semua warga malaysia berhati-hati dengan peminjam pinjaman internet, Tuhan benar-benar mengasihi saya melalui ibu yang baik Puan Emiliana

     Selepas beberapa ketika cuba mendapatkan pinjaman daripada institusi kewangan, dan ditolak secara berterusan, jadi saya memutuskan untuk memohon melalui pinjaman dalam talian tetapi saya ditipu dan saya kehilangan RM5000, kepada seorang wanita di arabia saudi.

     Saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan rakan saya yang kemudiannya mengadu saya kepada Puan Emiliana, yang merupakan pemilik organisasi pinjaman global, jadi kawan saya meminta saya untuk memohon dari Puan Emiliana, jadi saya kebanggaan yang diringkaskan dan menghubungi Puan Emiliana.

     Saya memohon pinjaman berjumlah RM80,000 dengan kadar faedah lebih rendah daripada 2%, jadi pinjaman itu diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dibuat atas pemindahan kredit, kerana ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah RM80,000. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Allah menjawab doa saya dengan memerintahkan peminjam saya dengan pinjaman asal saya, yang dapat memberikan keinginan hati saya.

    Semoga Allah memberkati Ibu Emiliana untuk membuat hidup adil bagi saya, jadi saya cadangkan sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi mereka
     Puan Emiliana melalui e-mel:
     emilianawilson111@gmail.com untuk pinjaman anda

    Akhirnya saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana mengambil masa untuk membaca kesaksian hidup saya yang benar tentang kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    satu lagi nama saya mrs aisha bukafia, anda boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui e-mel saya: mrsaishabukafia@gmail.com.

    BalasPadam
  160. Halo,
    Adakah anda sedang mencari pinjaman? Adakah anda memerlukan Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Peribadi, Pinjaman Perumahan / Harta, Atau adakah anda telah ditolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan atas sebab atau yang lain? Kemudian anda berada di tempat yang betul, untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! Di Firma Pinjaman Adriana Malkova kami terhad untuk memberi pinjaman kepada syarikat dan individu untuk kadar faedah 2% yang rendah dan berpatutan. Sila hubungi kami melalui e-mel hari ini di adrianamalkovaloan@gmail.com

    BalasPadam
  161. Hello Everybody,
    My name is Ahmad Asnul Brunei, I contacted Mr Osman Loan Firm for a business loan amount of $250,000, Then i was told about the step of approving my requested loan amount, after taking the risk again because i was so much desperate of setting up a business to my greatest surprise, the loan amount was credited to my bank account within 24 banking hours without any stress of getting my loan. I was surprise because i was first fall a victim of scam! If you are interested of securing any loan amount & you are located in any country, I'll advise you can contact Mr Osman Loan Firm via email osmanloanserves@gmail.com

    LOAN APPLICATION INFORMATION FORM
    First name......
    Middle name.....
    2) Gender:.........
    3) Loan Amount Needed:.........
    4) Loan Duration:.........
    5) Country:.........
    6) Home Address:.........
    7) Mobile Number:.........
    8) Email address..........
    9) Monthly Income:.....................
    10) Occupation:...........................
    11)Which site did you here about us.....................
    Thanks and Best Regards.
    Derek Email osmanloanserves@gmail.com




    Hello Everybody,
    My name is Ahmad Asnul Brunei, I contacted Mr Osman Loan Firm for a business loan amount of $250,000, Then i was told about the step of approving my requested loan amount, after taking the risk again because i was so much desperate of setting up a business to my greatest surprise, the loan amount was credited to my bank account within 24 banking hours without any stress of getting my loan. I was surprise because i was first fall a victim of scam! If you are interested of securing any loan amount & you are located in any country, I'll advise you can contact Mr Osman Loan Firm via email osmanloanserves@gmail.com

    LOAN APPLICATION INFORMATION FORM
    First name......
    Middle name.....
    2) Gender:.........
    3) Loan Amount Needed:.........
    4) Loan Duration:.........
    5) Country:.........
    6) Home Address:.........
    7) Mobile Number:.........
    8) Email address..........
    9) Monthly Income:.....................
    10) Occupation:...........................
    11)Which site did you here about us.....................
    Thanks and Best Regards.
    Derek Email osmanloanserves@gmail.com

    BalasPadam
  162. Hari yang baik, Nama saya lisa dianora saya adalah seorang Indonesia yang saya ingin memberi keterangan tentang Pinjaman Pinjaman yang baik yang menunjukkan cahaya kepada saya setelah ditangkap oleh 4 pemberi pinjaman antarabangsa Internet yang berbeza, mereka semua berjanji memberi saya pinjaman setelah membuat saya membayar banyak yuran yang tidak menghasilkan apa-apa dan tidak menghasilkan hasil yang positif. Saya kehilangan wang susah payah saya dan jumlahnya adalah 8,000USD. Suatu hari ketika saya sedang melayari internet yang kelihatan misterius ketika saya menjumpai seorang lelaki testimoni yang juga ditangkap dan akhirnya dihubungkan dengan sebuah syarikat pinjaman yang bernama Frank Frank queens Loan firm (frankqueens64@gmail.com atau whatsapp di +2349057770649) di mana dia akhirnya mendapat pinjamannya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi syarikat pinjaman yang sama dan kemudian memberitahu mereka cerita tentang bagaimana saya telah ditipu oleh 4 peminjam yang berbeza yang melakukan apa-apa tetapi untuk saya lebih sakit. Saya menerangkan kepada syarikat melalui pos dan semua yang mereka beritahu saya adalah tidak menangis lagi kerana saya akan mendapatkan pinjaman saya di syarikat mereka dan juga saya telah membuat pilihan yang tepat untuk menghubungi mereka. saya mengisi borang permohonan pinjaman dan meneruskan semua yang diminta saya dan saya diberi pinjaman sebanyak $ 600,000.00 Dolar oleh Syarikat hebat ini (Encik frank queens Firm Pinjaman) yang dikendalikan oleh frank queens dan di sini saya hari ini gembira dengan keluarga saya kerana Encik frank queens Firm Pinjaman telah memberi saya pinjaman jadi saya membuat nazar kepada diri saya bahawa saya akan terus memberi keterangan di internet tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya Apakah anda memerlukan pinjaman dengan segera? dengan cepat dan cepat menghubungi Encik frank queens Firm Pinjaman sekarang untuk pinjaman anda melalui e-mel: (frankqueens64@gmail.com atau whatsapp pada +2349057770649) saya percaya orang lain juga memberi kesaksian mengenai pemberi pinjaman yang jujur ​​yang sama

    BalasPadam
  163. Hari yang baik, Nama saya lisa dianora saya adalah seorang Indonesia yang saya ingin memberi keterangan tentang Pinjaman Pinjaman yang baik yang menunjukkan cahaya kepada saya setelah ditangkap oleh 4 pemberi pinjaman antarabangsa Internet yang berbeza, mereka semua berjanji memberi saya pinjaman setelah membuat saya membayar banyak yuran yang tidak menghasilkan apa-apa dan tidak menghasilkan hasil yang positif. Saya kehilangan wang susah payah saya dan jumlahnya adalah 8,000USD. Suatu hari ketika saya sedang melayari internet yang kelihatan misterius ketika saya menjumpai seorang lelaki testimoni yang juga ditangkap dan akhirnya dihubungkan dengan sebuah syarikat pinjaman yang bernama Frank Frank queens Loan firm (frankqueens64@gmail.com atau whatsapp di +2349057770649) di mana dia akhirnya mendapat pinjamannya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi syarikat pinjaman yang sama dan kemudian memberitahu mereka cerita tentang bagaimana saya telah ditipu oleh 4 peminjam yang berbeza yang melakukan apa-apa tetapi untuk saya lebih sakit. Saya menerangkan kepada syarikat melalui pos dan semua yang mereka beritahu saya adalah tidak menangis lagi kerana saya akan mendapatkan pinjaman saya di syarikat mereka dan juga saya telah membuat pilihan yang tepat untuk menghubungi mereka. saya mengisi borang permohonan pinjaman dan meneruskan semua yang diminta saya dan saya diberi pinjaman sebanyak $ 600,000.00 Dolar oleh Syarikat hebat ini (Encik frank queens Firm Pinjaman) yang dikendalikan oleh frank queens dan di sini saya hari ini gembira dengan keluarga saya kerana Encik frank queens Firm Pinjaman telah memberi saya pinjaman jadi saya membuat nazar kepada diri saya bahawa saya akan terus memberi keterangan di internet tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya Apakah anda memerlukan pinjaman dengan segera? dengan cepat dan cepat menghubungi Encik frank queens Firm Pinjaman sekarang untuk pinjaman anda melalui e-mel: (frankqueens64@gmail.com atau whatsapp pada +2349057770649) saya percaya orang lain juga memberi kesaksian mengenai pemberi pinjaman yang jujur ​​yang sama

    BalasPadam
  164. Hari yang baik Semua orang membaca kisah hidup sebenar hidup saya. Nama saya LISA dari USA, ibu tunggal dengan 2 anak. i

    telah terlibat dalam banyak penipu di internet yang mengambil wang saya dengan keras, mencari pinjaman penyatuan,

    Sehingga satu malam yang setia, saya berdoa dan saya percaya Tuhan mengarahkan saya ke syarikat pinjaman ini di internet dengan nama terus terang

    queens Loan Service Ltd, e-mel; frankqueens64@gmail.com atau whatsapp +2349057770649 mereka membantu saya dengan 3, 850, 000 USD selepas 8 bulan yang baik

    hubungi banyak peminjam palsu di internet, tolonglah orang saya, berhati-hati dengan mendapatkan pinjaman dengan bayaran pendahuluan tanpa

    tiada jaminan atau pengesahan bahawa firma itu sah. syarikat pinjaman ini datang untuk menyelamatkan saya apabila saya memerlukannya paling banyak,

    Pada mulanya saya tidak pernah mempercayai mereka, tetapi setelah memenuhi permintaan mereka, saya seorang wanita yang bahagia. yang paling penting

    perkara dalam kehidupan. hari ini saya menggabungkan hutang saya dan juga bangga dengan flat saya sendiri. ibu dan dua rakan saya mendapat manfaat

    dari tawaran ini, dan saya juga ingin seluruh negara mendapat manfaat daripada tawaran murah hati ini. sila hubungi mereka hari ini

    melalui E-mel: frankqueens64@gmail.com atau whatsapp +2349057770649

    BalasPadam
  165. Saya membawa kabar baik kepada kamu semua rakyat Indonesia saya di platform ini, Allah telah benar-benar setia kepada saya dan seluruh rumah saya telah selamat sejak Ogos 2017, kesaksian saya dan kabar baik saya seperti ini,
    Nama saya Haerul, seorang Muslim dalam agama dan saya berasal dari Bandung, Indonesia
    Saya pemasar dan juga penasihat perniagaan di syarikat tempat saya bekerja, dan anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (haerulh160@gmail.com). Saya ingin menggunakan platform ini untuk memaklumkan kepada semua warganegara Indonesia tentang apa yang telah dilakukan oleh syarikat pinjaman Puan Olivia Daniel kepada saya. Platform ini adalah untuk memberitahu mereka yang memerlukan dan mencari pinjaman ikhlas untuk berhati-hati kerana internet dan blog penuh dengan syarikat pinjaman palsu dan penipuan yang hanya di sini untuk merobohkan wang susah payah anda.

    Seperti yang anda lihat dalam gambar profil saya, saya berada dalam hutang besar dan saya memutuskan untuk mencari pinjaman dalam talian untuk membayar hutang saya dan saya menghubungi syarikat pinjaman dari syngapore yang pada bulan Mac 2017, dan saya ditipu oleh pemilik syarikat dengan meminta saya membayar banyak yuran, saya membayar dan akhirnya saya tidak mendapat pinjaman, saya kehilangan kira-kira 20 juta kepada sebuah syarikat pinjaman palsu di syngapore kerana saya memohon pinjaman sebanyak 900 juta dan dengan semua yuran yang saya bayar Saya tidak mendapat pinjaman dan saya sangat kecewa dan saya dipecat dari pekerjaan saya di syarikat yang saya bekerja kerana saya juga mengambil pinjaman dari syarikat yang saya bekerja dan saya bangkrut dan bosan dengan kehidupan.

    Jadi Allah sangat baik, saya berdoa dan Allah mengarahkan saya kepada seorang hamba dan pada hari yang setia ini 17 Ogos 2017, saya sedang melayari internet ketika saya mendapati kesaksian wanita Indonesia dengan nama Yuli melalui email: (yuliy3531 @ gmail.com)
    Siapa dari Jakarta Selatan di Indonesia, bagaimana Allah mengubah kehidupan finansinya melalui sebuah syarikat pinjaman dan dia meminta saya menghubungi email ibu Olivia Daniel: (oliviadaniel93@gmail.com) dan dia memperkenalkan saya kepada ibu Olivia Daniel dan dia memberiku keberanian dan Saya memohon pinjaman dari ibu Olivia Daniel dan saya menerima pinjaman yang saya cari selama ini dan Allah akan terus memberkati Yuli untuk memperkenalkan saya

    BalasPadam
  166. BERITA BAIK UNTUK SEMUA

    Saya ingin mengingatkan semua pencari pinjaman internet untuk berhati-hati, terdapat penipuan pinjaman dalam talian di mana-mana sahaja, mereka akan menghantar dokumen palsu dan mereka akan mengatakan tidak ada bayaran, maka mereka akan meminta anda membayar yuran lesen dan pembayaran pemindahan, jantung.

    Semua pemberi pinjaman palsu ini mempunyai banyak persamaan yang saya dapati dan saya akan menyenaraikan mereka di bawah

    Kebanyakan mereka mempunyai akaun gmail

    Mereka semua mempunyai kuasa yang meyakinkan. mereka akan menjanjikan semuanya

    Mereka semua mempunyai gambar profil palsu seorang wanita yang memakai tudung

    Mereka semua memberi kadar faedah 2%

    Tiada had pada jumlah yang anda boleh pinjam

    Berita baiknya ialah saya telah menemui firma pinjaman dalam talian yang sah. Saya tidak berada di sini untuk berkhotbah tetapi untuk membantu orang keluar dari pengisap wang ini. hubungi syarikat (Dailypayloan@yahoo.com) Jika anda berminat untuk mendapatkan pinjaman, atau anda menghantar saya e-mel peribadi (zaradam@yahoo.com). Satu perkataan sudah cukup untuk orang bijak

    BalasPadam
  167. Salam kepada semua orang, nama saya ialah Rodney T. Bendel yang bermastautin di 823 Timbercrest Road Kodiak, AK 99615. Saya bapa 3 anak, saya kehilangan isteriku 4 tahun yang lalu (16 Mei 2015), saya dari Tucson, Arizona . Saya amat berterima kasih kepada SYARIKAT PINJAMAN STAR kerana memberikan saya pinjaman yang saya minta. Jumlah $ 120,000 AUGUST, 2017 untuk membayar gadai janji dan memulihkan perniagaan saya yang telah mati dan, melalui bantuan Encik Morrison Webb yang merupakan pengarah syarikat. Mereka menyelamatkan saya daripada kehilangan rumah saya. Mesej ini mungkin membantu anda di luar sana memerlukan pinjaman tulen yang lain untuk anda tidak jatuh ke tangan yang salah atau menunda diri anda daripada mendapatkan pinjaman, sambil mencari pinjaman yang bertanggungjawab, nasihat saya kepada anda adalah untuk menghubungi ini syarikat melalui e-mel: customercare@thecitibank.com, nombor mudah alih: +1 (213) 297-4949 atau laman web; http: //www.thecitibank.com/

    BalasPadam
  168. thank you ! really appreciate hm :(

    BalasPadam
  169. Halo,
    Ini untuk memberi tahu masyarakat bahwa Nyonya Charity White, pemberi pinjaman swasta memiliki kesempatan finansial untuk semua orang yang membutuhkan bantuan keuangan, membayar tagihan, untuk berinvestasi dalam bisnis baru atau untuk meningkatkan bisnis Anda. Kami memberikan pinjaman dengan bunga sebesar 2% kepada perusahaan dan perorangan. Ini tidak memerlukan banyak dokumen, juga syarat dan ketentuan yang jelas dan peka. Hubungi kami via e-mail: (charitywhitefinancialfirm@gmail.com) Kami akan memberikan layanan terbaik kami.

    BalasPadam
  170. Halo, saya joan Hooks, yang kini tinggal di bandar Texas, Amerika Syarikat. Saya janda pada masa ini dengan Empat kanak-kanak dan saya terjebak dalam keadaan kewangan pada bulan Mei 2014 dan saya perlu membiayai semula dan membayar bil saya. Saya cuba mencari pinjaman dari pelbagai firma pinjaman baik swasta dan korporat tetapi tidak pernah berjaya, dan kebanyakan bank menolak kredit saya. Tetapi seperti yang Tuhan miliki, saya telah diperkenalkan kepada seorang wanita Tuhan pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberi saya pinjaman sebanyak 850,000USD dan hari ini adalah pemilik perniagaan dan anak-anak saya melakukan yang baik pada masa ini, jika anda perlu menghubungi mana-mana firma dengan rujukan untuk mendapatkan pinjaman tanpa cagaran, tiada pemeriksaan kredit, tiada penanda bersama dengan kadar faedah hanya 3% dan pelan dan jadual pembayaran yang lebih baik, sila hubungi Encik frank Queen (frankqueens64@gmail.com atau whatsapp +2349057770649). Dia tidak tahu bahawa saya melakukan ini tetapi saya sangat gembira sekarang dan saya membuat keputusan untuk memberitahu orang lain mengenai dia dan saya juga mahu Tuhan memberkati dia lebih banyak. Anda boleh menghubunginya melalui e-melnya: frankqueens64@gmail.com atau whatsapp +2349057770649

    BalasPadam
  171. Nama saya adalah Masitah Ayob seorang warganegara malaysia yang mendapat bantuan kewangan dari syarikat pinjaman rossa stanley mrs. Setiap hari ada kisah bantuan kewangan kepada orang miskin di seluruh dunia saya membaca cerita ini dan hanya mengambil lulus dengan pemikiran bahawa ia tidak boleh Sebenarnya sehingga saya mendapat pemeriksaan pada kakak saya Redzuan binti Sarina dan ini seperti mimpi ketika dia menyambung saya ke rumah kewangan halus ini bernama rossa stanley loan company yang berpusat di california, USA. jadi saya memutuskan untuk mencuba dengan memanggil mereka di talian bantuan pelanggan +12133153118 atau e-mel di rossastanleyloancompany dan saya memohon pinjaman sebanyak Rm150,000.00 dan seperti itu sebelum saya tahu selepas pengesahan dokumen saya pinjaman saya mendapat diluluskan dan dipindahkan ke Citibank saya akaun dan hari ini saya penguji mrs rossa stanley loan assistance.my nasihat kepada semua orang di sini tidak menjadi mangsa dengan menghubungi syarikat pinjaman yang salah, dan bukannya terus ke rossatanleyloancompany kerana kadar faedah mereka adalah yang terbaik di mana saja pada 2% pada tempoh maksimum 10 tahun jadi panggilan atau menulis e-mel dan permintaan kewangan anda akan diberikan jika anda mempunyai sebarang soalan atau fee ragu untuk memanggil atau menulis saya di + 60113091951 atau email masitahayobbinti@gmail.com facebook Ayob Binti Masitah
     terima kasih dan selamat

    BalasPadam
  172. Halo,
    Saya Puan Esther Patrick, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang masa hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak lagi kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda menjadi sesuatu yang lalu. Kami memberi pinjaman kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur pada perniagaan pada kadar 2%. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami menyediakan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan bersedia menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di:
    (estherpatrick83@gmail.com)

    Pinjaman yang kami tawarkan adalah:

    1. Pinjaman Peribadi
    2. Pinjaman Perniagaan
    3. Pinjaman Pelaburan
    4. Pinjaman Perumahan, dsb

    Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (estherpatrick83@gmail.com)

    BalasPadam
  173. = Kami menawarkan berbagai layanan keuangan yang meliputi: Perencanaan Bisnis, Komersial dan Pengembangan Keuangan, Properti dan Hipotek, Pinjaman Konsolidasi Utang, Pinjaman Bisnis, Pinjaman Swasta, Pinjaman Pembiayaan Kembali Rumah dengan suku bunga rendah per tahun untuk perorangan, perusahaan dan badan hukum . Dapatkan yang terbaik untuk keluarga Anda dan miliki rumah impian Anda juga dengan skema Pinjaman Umum kami. Pelamar yang tertarik harus Hubungi kami melalui BBM INVITE: {D8980E0B}
    Hanya WhatsApp: (+ 44) 7480 729811
    Tel .... (+ 44) 7480 729811
    Email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

    BalasPadam
  174. Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi kredit yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,

    Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada rakan saya untuk nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

    Saya memohon untuk pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan itu mudah tanpa tekanan dan semua persiapan telah dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan saya.

    Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup adil untuk saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    Nama saya adalah kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)

    Terima kasih semua.

    BalasPadam
  175. Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi kredit yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,

    Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada rakan saya untuk nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

    Saya memohon untuk pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan itu mudah tanpa tekanan dan semua persiapan telah dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan saya.

    Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup adil untuk saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    Nama saya adalah kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)

    Terima kasih semua.

    BalasPadam
  176. Kami menawarkan pelbagai perkhidmatan kewangan yang meliputi: Perancangan Perniagaan, Perdagangan dan Pembangunan Kewangan, Hartanah dan Gadai Janji, Pinjaman Penyatuan Hutang, Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Swasta, Pinjaman Pembiayaan Semula Rumah dengan kadar faedah yang rendah setiap tahun untuk individu, syarikat dan badan korporat. Dapatkan yang terbaik untuk keluarga anda dan memiliki rumah impian anda serta skim Pinjaman Umum kami.
    Pemohon yang berminat perlu menghubungi kami melalui
    WhatsApp Only: [+ 44] 7480 729811
    Tel .... [+ 44] 7480 729811
    E-mel: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

    BalasPadam
  177. Kabar baik!!!

    Nama saya teddy dan saya dari Jawa Tengah Indonesia dan alamat saya KP. KADU RT 10 RW 04 KEL SUKAMULYA KEC CIKUPA KAB TANGERANG BANTEN, Saya baru saja menerima pinjaman Rp 3 Miliar (Small Business Admintration (SBA) dari Perusahaan Pinjaman Dangote setelah membaca artikel dari Lady Jane Alice (ladyjanealice@gmail.com) dan Mahammad Ismali (mahammadismali234@gmail.com) tentang cara mendapatkan
    pinjaman dari Perusahaan Pinjaman Dangote dengan tingkat bunga 2% tanpa lisensi atau biaya gurantor, saya baru saja melamar melalui email dan ikhlas selama prosesnya, awalnya saya takut mengira itu seperti penipuan perusahaan peminjaman sebelumnya, tetapi yang mengejutkan saya ini nyata bahwa saya juga berjanji akan memberi tahu lebih banyak orang, percayalah itu nyata 100%, pelamar lain dari negara lain juga dapat bersaksi.

    Email Perusahaan Pinjaman Dangote Melalui email: Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    Email saya: teddydouble334@yahoo.com

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.