Rabu, 13 April 2011

Tempat Sambung Belajar Bila Result SPM Teruk. Tak Pun, Dapat 8 A Tapi Tak Dapat Tawaran Belajar.

Assalamualaikum


Hello cute underage girls and boys sekalian.

Well, aku dapat tahu ramai lepasan SPM tak mintak UPU. Awal-awak ramai lepasn SPM berkata "Resulr SPM aku teruk. Aku apply UPU belum tentu dapat. And bila dengar dieorang kata macam tu.. I am like... "Oh... Okay..." Duh. Dan, bagi mengelakkan korang berputus asa dan membuat pilihan yang silap, aku terbitkan entri ni. Tapi korang jangan salah faham. Aku amat tak pandai dalam study. Study aku teruk. Cuma, aku nak share apa yang aku tahu supaya korang boleh get a brighter future.

Entri ni bukan hanya untuk yang dapat result SPM yang teruk. Tapi juga untuk student yang straight A tapi tak dapat mana-mana tawaran. Ya, dapat 8 A dan tak ada hala tuju.

Actually, setelah aku tulis entri bertajuk "Tempat Untuk Sambung Belajar Bagi Lepasan SPM" yang lepas, aku perasan yang ramai yang bertanya pasal dieorang punya result yang teruk. Ada yang tanya pasal perguruaan macam

"How about Institute Pendidikan Guru (IPG)?"

atau

"Macam mana dengan maktab perguruan?" 

Well, aku tak tahu banyak pasal guru. Aku tak tahu bila boleh apply, kat mana nak apply dan kenapa kena apply. Tapi, masa aku tulis entri Sambung Belajar Lepasan SPM hari tu, ada sorang budak ni buat respond entry pasal Maktab Perguruan.

Tapikan, kalau korang nak jadi guru tapi korang tak tau korang nak jadi guru apa, korang boleh je masuk mana-mana course untuk diploma atau degree. Then bila dah graduate, korang boleh ambil kursus untuk menjadi guru. Kursus tu selama setahun. Selepas tu, terus jadi cikgu. Mudah kan?

Dan bagi yang tak berminat untuk menjadi guru, aku rekemen kan korang untuk:

Go for UniKL
UniKL adalah antara University yang under MARA. Maksudnya, kalau korang nak kata UniKL ni separuh swasta dan separuh kerajaan pun tak ada hal. Dengan kata lain, yuran dia jauh lagi murah dari mana-mana University full private lain. Plus, memandangkan U ni under MARA, agak mudah untuk korang dapat pinjaman MARA. Bila dah buat pinjaman Mara, score pointer 3.5 (or 3.7) dan jadikan biasiswa. Bila dah biasiswa, memang tak perlu bayar ah balik. Yes, apa yang korang perlu buat hanya lah score dan jangan jadi macam aku. Duh.


Bila di sebut UniKL, tak bermaksud ia ada kat KL. UniKL ada 13 cawangan. Ada di Melaka, ada di kedah, ada di Bangi dan ada di Perak. Dan setiap UniKL ada pengkhususan masing-masing. Ada bidang Kimia, Biologi, Medic, IT, Automotive dan macam-macam lagi. Ianya adalah tempat paling sesuai bagi korang yang tak terima mana-mana tawaran belajar.

Well, kalau korang nak tahu, ada beratus private University / kolej yang bagus seperti MSU, Sunway College, Uniten and etc. Untuk senarai IPTS korang boleh pergi ke sini.

Go for Special Sijil.
Aku tak tahu nak panggil apa untuk jenis sijil ni. But di sesebuah negeri, kebiasaanya di bawah yayasan, akan ada course yang di keluarkan. Antara course tu adalah Safety, Instrumentation, Plantation, Oil and Gas related dan macam-macam lagi. Kalau korang bernasib baik, korang akan jumpa course ni sebab course ni tak di iklan kan di mana-mana. Hanya orang tertentu je tahu.

Sebagai contoh, kawan aku. Dia ambil sijil safety selama sekitar 10 bulan. Bila dah tamat, dia dapat sijil Safety and ready untuk bekerja. Ya, sijil tu boleh di gunakan untuk kerja. Untuk safety, kerja dalam 3 tahun, then boleh ambil special exam untuk dapatkan Green Book. Aku tak pasti procedure dia tapi rasanya macam tu lah kot and gaji safety officer adalah amat-amat tinggi. Sekali audit, boleh cecah beribu-ribu.

"Tapi tengok ah result aku. Result macam ni, sambung belajar pun belum tentu boleh pergi jauh".
Well, who cares? I told you kan di entri yang lepas pasal a fresh start bila dah sambung belajar? FACT: Certain people akan naik bila umur dia dua puluhan. Ada member aku yang SPM dia hanya 3A. Dia gila-gila cari lubang masuk matriks dua tahun. Dan bila masuk matrik tu, dia score gila-gila pointer 3.9+.

Umur 17 you are a loser. But bila umur 20, you are the king. You used to be a loser and now you are the king.

Apa yang korang perlu buat adalah grab the damn chance.

"Okay now tell me. Course apa yang patut aku ambil?"
Well, that is so What-The-Hell question ever, guys. Doesn't matter ah korang nak ambil course apa. Yang penting, korang minat, tak pun korang boleh carry dan mampu belajar. Kalau macam aku, aku banyak benda aku minat. Dulu aku nak jadi Chef dengan cita-cita nak bukak restoran murah tapi berkualiti. Then aku nak jadi pilot. -,-. Then aku nak jadi engineer. Then aku nak jadi penulis. Then macam-macam lah. Tapi, korang kena ingat. Course yang 'low' yang macam culinary pun tinggi permintaan tau. Course yang 'semua-orang-boleh-dapat' seperti Law pun amat banyak firm cari. There is no way sesuatu course tu  di wujudkan kalau ianya useless. Ianya tak useless. Ianya adalah lah backpack untuk anda. Apa yang anda perlu buat, adalah cari tiket dan tempat untuk unpack beg korang.

Chase Your Dream(s)
Things you must remember masa muda adalah tak kira ah betapa murahnya harga sesuatu course tersebut, ianya tetap ada nilai. For most of mentality, course berkaitan IT dan computers dikatakan untuk losers yang dapat result rendah dalam SPM. Tapi tahu tak korang yang web designer adalah super awesome? Yeah, siapa-siapa boleh design web kan? Tapi berapa ramai yang cukup kreatif untuk membina sebuah web site? Sebab, creativity hanya datang bila ada minat. There is no way korang akan 100% sumbangkan creativity bila tak minat.


Korang minat pakai baju bundle. So, korang buka kedai bundle. Korang ingat tak kaya? Bila dah sampai ke tahap korang pergi ke China untuk beli sendiri baju bundle tu, then yeah, korang memang kaya ah. Aku pernah tengok situasi ni dan aku jealous gila. Ada yang jual selipar, umur 20 dah boleh beli kereta sendiri. Ada yang jadi personal tutor, dah boleh angkut Vios. Ada yang kerja operator kilang, tapi tup-tup jadi projek manager.

Ya. Ada bermacam-macam gaya rezeki datang 'bergolek'. Why? Because of A CHANCE. Ianya macam korang just perlu keep berjalan along the way hingga lah korang jumpa simpang untuk naik ke atas. Bila nampak je jalan ke atas, terus naik. Till then, just keep walking.

"Instead of just sitting around
and looking down on tomorrow
You gotta let your feet off the ground,
the time is now, just let it go"

I had bad time of my life. And, it is getting worse and worse and worse. So, betapa teruk pun life korang, life aku lagi teruk. Betapa teruk pun life aku, ada lagi life orang lain yang lagi teruk. So, apa yang korang perlu buat adalah get motivated, keep alive and start walking. Keep walking. Keep walking hinggalah korang jumpa chances. Sooner or later, it's gonna be your time.

But still, I haven't had mine.


142 Comments:

skieyn berkata...

"Then bila dah graduate, korang boleh ambil kursus untuk menjadi guru. Kursus tu selama setahun. Selepas tu, terus jadi cikgu. Mudah kan?"

Kursus itu dipanggil KPLI. Kursus perguruan lepasan ijazah.
Memang mudah.. gaji same je dgn bdk ipg lain yg belajar slama 5 thn setengah.. tp nilai,etika, dan kualiti keguruan xsehebat PISMP yg belajar 5thn setengah..

iQaH @ $yA berkata...

yeah!
go to UNIKL

athirah berkata...

but YES... kalau boleh diputar masa.. ak akan masuk UNIKL for sure... sebab unikl ni bgs... skang rs mcm cannot do anything dah... =.="

agknya if smbng master kat unikl lak cena??

Tanpa Nama berkata...

i get motivated now.. thx mr.k.. =)

saya makcik berkata...

teruskan berdoa. Allah knows everything aite. :D

azrijohan berkata...

thanks info..
amat membantu kami2 para lepasan spm

Hans Razali berkata...

Wah ! semangat gila jadinya nak smbung blajar.Ahaa~ Thanks bro :)

josei93 berkata...

Thanks. Post yg best. :]
Doa2 la kami SPM- leavers ni bjaya dalam apa2 pilihan kami, insyaAllah.
-Ciao.

Tanpa Nama berkata...

very inspiring. thanks mr.k!

ddaooze berkata...

gua unikl kajang! sapa unikl kajang angkat tgn mcm saya..

p/s:ayat "Umur 17 you are a loser. But bila umur 20, you are the king. You used to be a loser and now you are the king." GUA SETUJU!

Raihana Izzati berkata...

iv been offered to utp sblm rsult.dh msk pun.tp mslh skrg scholar.

i got 8a 1b.company skrg suma cari straight je.my current issue now

cuba nk elak ptptn.sbb cam mnyusah skt.utp ni telan duit org.

haha.smua bnda nk mngeluh. but,, post ni bagus dedah kt kids :)

atiq berkata...

unikl terbaik! :)

^baju kurung^ berkata...

kalo result x oke, tp ad fuluus sume jlanlah. nk pg overC pon bleh..
tp for those yg xmmpu, baik apply je ape2. resultnye?tawakkal jelaa

si Bulat berkata...

well.. masuk ipg juga tidak seindah yang disangka walaupun full scholarship+allowence for every sem+jaminan pekerjaan.. aku antara orang yang termasuk dalam sangkar ipg.. jika tiada minat dalam keguruan dan takut pada risiko jangan sesekali anda berani dengan ipg.. paasti akan menyesal seumur hidup..

drkcrmsn berkata...

haha. sangat berguna entry ni untuk bdk lepas SPM. err.. mcm aku la.

anysspunyeblog berkata...

sangat2 membantu..kasi harapan kt aku yang tak dpat interview utk mktab prguruan..

nawal :) berkata...

right time laa post ni. aku pun tgh down dgn life aku psl spm ni lah -.-

eyjalukman berkata...

nice entry ;)
benar2 beri semangat pada eyja .
thanks ;)

QWERTYUIOP berkata...

cool entry...

putrifayad berkata...

btul3...sooner or later it's gonna be our time..:)

Budak Pensel berkata...

unikl yuran dia lagi mahal dari MMU..
fakta

nignagger berkata...

Mr.K..
thank u utk entri nie..
aku tgh risaw tahap x ingat nie..
dhla xdpt IPG,,
now waiting for matrik and upu..
aku takot la Mr.K..x dpt mane2..
spm ak 3a je..dhla addmath D..oh..tidak
risaw gila nie!

syi mehdi berkata...

hello da other khairul ooiii..ingat senang ke nak amik course cikgu? hahaha..kelakarla u ni. IPG bukan calang2 org ley msk enn...then u ckp amikla course2 mane2 kat uni then nanti grad mintak cikgu..wwoohhoo act prog tu unt course yg terpilih sahaja incik khairul.cthnya akuan, kejuteraan..kla kos yg rendah2 ni tdk dipilih..hehehe..saje bagi info kat u sikit pasal guru :)

Shaqirah berkata...

assalamualaikum.sy blajar di IPG.program degree yg straight lepas spm tu.boleh bc entri saya di sini

http://qirakira.blogspot.com/2011/03/tips-memilih-jurusan-yang-sesuai-di.html

harap dapat membantu.InsyaALLAH

hazaryu berkata...

saya suka entry ni.

well, compared to mine, saya pon bukanlah orang yang dapat straight a...kalau subjek math,memang x pernah dapat a.even dekat matrik sekalipon.nevermind.ignored je statement kat atas tu.
yang saya nak tekankan, for those yang baru nak masuk uni,yang lepasan spm, choose what u like.

yang penting adalah minat.jangan cakap,ah..kalau aku amik kos ni, senang je nk score, kos yg tu susah.masing2 kos ada susah senang tersendiri.trust me.bukan kos medik je yang susah.

minat.itu adalah yang penting.

Rapunzel Cikilolo berkata...

u r rite, pandai kat sekolah bukanla tiket utk jadi orang yang super berjaya dalam hidup. just believe that everyday it's learning

Mr Dustbin berkata...

yeah! UniKL terbaik bro! aku ahad ni daftar kat MICET untuk teknikal training. :)
btw, UniKL memang best!

c i k s u e berkata...

pergh . menusuk kalbu gak lah entry ny . good work mr k ;)

Siti Mashitah Saidin berkata...

gud entry!

dulu, masa pas spm pon, result sy agak teruk, n smbung sijil... sapa cakap kalo da down spm, x leh sambung blajar... janji smagat nak blajar tuh ada, n tau apa yang dia nak dlm idop~ :)

Ikemal berkata...

skali promote unikl daa.

ahah

Ceritera Terbaru

Mari Undi Header Blog Pilihan Malaysia sekarang

nfdeeda_zubir berkata...

yer,betul !
abang yg 1st unikl MIAT and pinjaman mara tu dah jadi scholar. sekarang dah keje kat mas klia.
yang lagi sorang,lepas dip poly, apply degree kat unikl BMI.
Unikl okay what..

Fina Fento berkata...

Hm. Inspiring.

Nora Izzati berkata...

Hye Mr K, I love your entry especially when you said IT and comp science students is not for the losers in SPM. And I totally agree when u said "There is no way sesuatu course tu di wujudkan kalau ianya useless". Sangat setuju oke!

AfiqIlazor♂ berkata...

Bayangkan kalau semue citecite mrK tercapai. Haha.

Cik JuneD berkata...

uhuhuhuhu...
mau apply UPU, tapi belom hambik muet...
adohaaaiii dip~dip
:)

MIA berkata...

love this entry :)

missMELATI berkata...

psl IPG tu.pilihan yg baik tp kputusan SPM nak bgus gk laa.
skrg ni rmai apply mktb cos yuran murah sdkit n dpt elaun tiap bulan=)

nik farina aishah.... :) berkata...

thanks for the info.. :D

Nazierah Rosman berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
shinbeichan berkata...

result spm ak dulu ckup mkn jep...bleh gak masuk usm..
alhamdulillah..dulu isi ipg x lps.2 kali ak isi x lps2...last2 ak decide juz go on dgn course ak ambk skunk then lps grad nnti ambk kpli..hrp2 dpt gak dream ak nk jd ckgu..=)

Rusydan Ashaari berkata...

wow uniKL...bru ku tahu bole jd biasiswa jgak..ak ad dpt offer uat foundation engi kat KMKN...tp ak tolak offer tu...ruginye..lgpn xsempat dh nk konfimkn sblum 15april ni...

Nur berkata...

nice la pasal peluang2 camnih..dulu takde pendedahan sangat end up terpaksa datang sini..kalo tahu pasal unikl tuh, da lama apply...huhu..

Izat Tarmizi berkata...

Sambung Unikl macam aku,datang la Unikl MIIT kalau nak tengok budak perempuan pergi kelas pakai skirt pendek,dah tu hisap rokok

Pakai Mcam nak pergi clubbing pun ada,datang lah ramai2 ke Unikl MIIT city campus

yang best dapat RM700 sebulan dan fully MARA.

Wuucin Kimora berkata...

Bagus ;D

Mr K berkata...

@Skieyn - PISMP tu apa?

@Athirah - Tak semua bagus. Ada kelebihan, ada kekurangan.

@Anonymous - Thanks.

@Makcik - Ya.

@Raihana - Dah try mintak kat yayasan negeri?

@Baju - Agreed.

@Budak Pensel - Ye ke? Kau conparekan dengan course apa?

@Aifq - Macam mustahil je.

@Shin - Good luck.

@Rusydan - Itu polisi MARA.

@Izat - You must be lucky. HAHA

Republic Aku berkata...

sebenarnya tak perlu rancang sangat ,kalau terlalu merancang kompom tak jadi...so belasah jer mana yang ada bila sudah idea dan modal baru bermula berfikir.

Mainur Hasnah berkata...

ye betul nak jadi cikgu terus mohon ISMP - ijazah sarjana muda pendidikan..

tapi kalau tak nak boleh mohon after tu macam DPLI.. diploma pendidikan lepasan ijazah tapi yuran dia sama dengan budak yang ambik ISMP 4 tahun .. sangat mahal

zana berkata...

Ada bermacam-macam gaya rezeki datang 'bergolek'. Why? Because of A CHANCE.


~aku ayat kat atas ni..ur right..klu rezeki tu x bgolek dia mrangkak, klu x mrangkak dia mengesot...klu x mgesot dia blari agknya... haha...thanks lega sikit baca MrK kali ni... sb aku pny spm result sipi2 ja lps..huhu

intan berkata...

jap..bukn student normal spm ialah 9 subject?so,it's suppose to be 9A bukan 8A kan?

budak awam berkata...

wah!! entri ni buat kan aku jadi lebih semangat utk sambung belajar..
aku nak jadi chef! haha :P

Mr sukahatiaku berkata...

16 hrbulan aku ada temuduga untuk asasi. doakan aku. Hoho. Btw thanks. Aku rasa motivated gak sikit. Hilang nervous aku. :)

Tanpa Nama berkata...

super duper like this entry...yuppp...totally agree...as long as kita follow the flow and berusaha , we can achieve it...rezeki ada dimana-mana...don't worry...ehem2..mcm promote unikl je..hehhee... =P

cikbunga berkata...

wah dah lama x buat bintang2 tu hehe
well bro kalo lah dulu ko buat entry ni dah lama aku join unikl dowh..

pe pun uitm dihatiku lah hehe

zilaisachi berkata...

my sister dua2 dekat unikl. sorg melaka sorg gombak. mmg banyak benefit unikl nie

melati_jelita berkata...

hohoi..hehe...awat ang xsebot sal SPA ep??membe2 ak ramai gk msok sne..tp ak pon xsure kos tu mcm mana laa...

btw..cik melati na habaq ckit...kursus KPLI tuh yg da ade dgree jah.salu nye org choose KPLI sbb kos dgree yg dia amek tuh xdek job...PISMP lak stand 4 program ijazah sarjana muda perguruan.

ima berkata...

waaahhh.
entry nie wat ak berkobar2.
walaupun ak da amek rsult spm 5thn lepas. heeee~

-li.zue- berkata...

tapi before nak decide apa-apa,
puhhh-lease,
research habis2 pasal course kat tempat kita nak sambung study tu,
tanya lah org apa patut,
dptkan solid info,
diiktiraf ke tak tempat tu,

kalo tak naya je jd mcm kawan aku,
gamble life habis.


minat tu penting nak buat apa2. ;)

didi mopa berkata...

eh,mrK..
ada tau 1 course tu yang tak boleh pakai..ada kelua dalam berita tv3 dulu pasal tu..juru ukur kot nama dia..eh,ntah..

cuba tengok sini..
http://www.tv3.com.my/beritatv3/aduan_rakyat/Kerjaya_Juruukur.html

Cikgu Mimi Schuhada berkata...

schueism.blogspot.com

KPLI TIDAK MUDAH and MUNGKIN DIMANSUHKAN.

syamilah :) berkata...

blaja tu penting. mana mana pun tkpe. yg penting niat nk blaja lagi. yg dpt rendah , jgn mengalah. cuba lagi!

Budak Pensel berkata...

dengan kursus multimedia ler..
camni, lepasan kolej aku KPTM IPOH, kursus multimedia. so ada yang sambung ke UNIKL dan MMU selepas tamat diploma. so honestly la, dorang compare dengan yuran masing2 antara MMU dengan UNIKL, memang jauh beza beb. event member aku yang masuk MMU bukan lepasan dari kolej aku (dari diploma hingga ke degree) pun mengaku MMU lagi murah dari UNIKL nyer yuran.

Aku just share, bukan nak side mane2. Kalau tak caye, cari student MMU dan try compare yuran mereka.

Kalau salah statement ni, reply to my blog ya. Sebab aku belum jumpa lagi orang cakap MMU lagi mahal dari UNIKL.

Honestly, aku tak ubah apa-apapun cerita yang aku dapat.

Budak Pensel berkata...

course tu benda yang berkaitan dengan IT DAN MULTIMEDIA, sory terlupa nak bagitau. course2 lain tak tau la. Dorang pun bincang satu meja dengan aku berkaitan dengan kos2 yang berkaitan.

Tanpa Nama berkata...

mr K.. aq bdk ipg selatan, aq dri utara..nk masok ipg nih bkn lah senang mcm yg dsangka.. paling cikai pon 4a, intrvw sana sini.. yg xde a pon masuk ipg tuh sbb dah ada kabel baek punye =..=''klu fail n kne buang, then kne byr balik ganti rugi 100k++ ..
sape yang ckp ''owh senang la ko masuk ipg, jd ckgu, ajaq skolah rendah je, dpt elaun ag tuu'' mmg bullshit lah.. ingt ckgu math blaja smpai pecahan wajar? add math der wlupun skola rndh..
blaja rilek2 ?.. bnyk cantek, tido mcm lah ckup kan..
DPLI/KPLI?? ingt senang ke nk dpt? nk dapat pnggilan intrvw pon blum tntu ag..tnye la sape2 yg wat progrm ni, bkali2 isi borang bru dpt klu naseb bek la..
jgn pndng remeh nk masuk ipg, mentaliti guru kne kuat, minat kne dalam..klu xde bnda nih sume, jadilah korang mcm SI BULAT ==,'' peace! :D

Tanpa Nama berkata...

man, u r great man. its so motivated. ur entry is so brightly explain what happen to us. and the chance, grab it , right. thanks for ur entry,.

coldheartscoundrel mimiey >FB

۞мŘ╬äҖŽĽäŊ۞ berkata...

kalau boleh set mission to go for Diploma or Degree. you have a better chances/higher rate to be hired for a job or kalau nk amek professional certificates (Microsoft,JAVA, CISCO)..

mimimemo berkata...

sedikit info..
Still have politeknik dan kptm dan lain2 kolej...
kat politeknik ada sampai diploma...2012 dah ade degree..
tapi tak de sijil dah start 2012 dan blaja fully english start bulan 7 2011 ni...
yang dapat bawah 3A bleh je masuk politek ambik course engineering.. then dah masuk score lah pointer atas 3.5 supaye nanti nak sambung degree senang kat u.. yup memang kdg2 org ckp budak politeknik ni 2nd class tapi bak kata mr k.. rezeki ada dimana2..:)

cikpia berkata...

the grass is always greener kat laman orang lain kan??? padahal sebenarnya kita pun ada laman yang hijau kat bawah karpet, yang kita tak penah terfikir untuk selak mencari kehijauan itu........ (apa aku merepek ni?)

huzree berkata...

sorry to say that, UniKL punyer engineering x diiktiraf oleh BEM (Board of Engineer Malaysia) ni link http://www.bem.org.my/v3/listofaccreditedprogrammes.html

Ruzanna berkata...

Salam. Good post Mr. K!
Nak tambah sikit... di samping pilih course ikut minat, kena lihat juga prospek pekerjaan yg available di negara kita. Masalah yg tengah berlaku sekarang ini, intake pelajar utk sesuatu course agak ramai tetapi peluang perkerjaan ada sikit je... macam mana tu?

Atasinchi berkata...

"keep alive and start walking. Keep walking. Keep walking hinggalah korang jumpa chances. Sooner or later, it's gonna be your time."

yeah,thanks. U inspired me.:)

penaGlow berkata...

GOOD INFO!!! WELL DONE.. :)

Mr K berkata...

@Ruzanna - Tu tanya rezeki. Ambil course yang kritikal pun, ramai menganggur. Mungkin boleh tanya rezeki? ;)

@Didi - For what reasons?

@Huzree - UniKL punya engineering memang tak iktiraf lagi. Maksudnya, belum di iktiraf. Sebabnya, the first batch yang graduate adalah pada tahun lepas and proses accreditation baru start jalan akhir tahun lepas. Sebagai contoh, MQA tak boleh kasi accreditation kepada mana-mana course yang tak ada graduated student lagi.

Nurul Assyiqin berkata...

Entri ni betul betul menaikkan semangat yang tengah down dan risau . Terima kasih Mr.K :)

sikumbangemi berkata...

nice entry. ko mmg cool. aku rse bsmgt bler bce blog ko. tp aku xskela bler ko mrendah dri sgt. aku nk org yg motivate aku lebih hebat dr aku sbb aku nk jd mcm die. aku nk jd mcm ko. dpt mengubah org hnya melalui tulisan. i admire that ! :)

Tanpa Nama berkata...

ni kalau smua SPM leavers pakat msok UniKL, mr. kay punya pasal la ni..haha

thnx for the entry btw~

Aidil berkata...

nice tips.. aku memang dapat teruk spm kali nih.. 1a ja.. bahasa inggeris.. bm pon aku dapat B.. apatah lagi addmath kimia dan suku sakatnya..

Zulhilmi berkata...

hahahahha...
jom study kt UIA...

nazz berkata...

betul,rezeki ade kat mana mana.

macam akak sedara aku,, spm dier dulu satu A je...skang dier dah jadi doktor. gaji takyah cakap ah bape...

HAJAR hasan berkata...

thanks for sharing MR. K.

insyaALLAH, will try my best in the future.

tp kan. sistem matrik for 2011/2012 will be changed. dh x sme mcm dulu. xde lg sains fizikal and sains hayat. semua student wajib ambil bio and physics at the same time. sangat tough. tp, yg penting smgt untuk berjaya and jgn mudah putus asa. am i right??

Nazirul berkata...

kawan aku ada subjek fail masa spm dulu pun dapat kerja tinggi skarang.

spm tak semestinya menjadi penentu masa depan tetapi catalyst

Pijahh' de-Arr berkata...

ur awsome..!


semuanya nasib wehh..lagi pun sbnrnya budak y tak dpt A pun boleh masuk u..
anoyy gila..(aku ada A asl aku tak boleh masuh..hell kan..) yeahh mby aku jeles sbb aku tak da rezeki..

Lina Shabbir berkata...

kepada lepasan spm, nasihat aku,
pilih course ikut MINAT.
kalau tak minat, mmg tak jalan.
hidup terseksa, buat kerja pun sebab terpaksa.

aku student ipg kt kl, course music.
Alhamdulillah mmg minat music.
program PISMP, 4 tahun + 1 1/2 tahun = 5 1/2 tahun.
1 subjek major, 2 subjek minor.
contohnya aku, major music, minor BM & PJ.

apa yg aku boleh kongsi, belajar di IPG sangat-sangat mencabar.
kelas setiap hari dari 8 pagi sampai 4.30 petang, ko-kurikulum sampai 6.30 petang.selalu ada kelas ganti hari sabtu.

setiap sem, macam-macam subjek belajar.walaupun aku major muzik, aku ada belajar sejarah, biologi, maths, agama, ict, seni and macam-macam lagi. sebab bila kat sekolah nanti, cikgu tak boleh kata "saya ni tahu ajar muzik je". cikgu kena serba boleh.

and everything yang kitorang belajar, kitorang kena ajar cara untuk mengajarnya balik. bukan saja suka-suka. ada exam bertulis, exam praktikal. pertolongan cemas n cpr pun ada kursus and sijil. kalau yang ada pj, kena ambil kursus dan exam kesatuan olahraga amatur malaysia.

bila praktikum kat sekolah pulak, memang satu hari dapat tidur 3-4 jam je.persediaan, buat alat bantu mengajar, tulis buku rekod dan sebagainya. kat sekolah pulak, GB biasanya akan suruh cikgu pelatih buat mural, projek tu, projek ni.

kalau macam budak muzik pulak, kitorang bukan belajar muzik setakat do re mi je.kitorang belajar ikut grade. daripada zero, kena belajar dalam masa yang singkat, ada exam praktikal. certain even amek exam ABRSM yang dinilai oleh examinor dari UK.

memang kitorang ni cikgu sekolah rendah, tapi bukan bermakna tahap pendidikan kitorang rendah.

maaflah komen panjang.
just to make myself clear.
bukan apa, bosan dengar cakap2 "senang la masuk maktab dapat elaun dapat kerja ajar sekolah rendah je pun".
jomlah try ajar budak sekolah rendah. 1 jam pun cukuplah.tak payah lama-lama.
:)

HusnaMa berkata...

aku rase ko patot buat buku la wey. sure masyuknye. hehe^^

Tanpa Nama berkata...

banyakla kau punya mudah.. staun utk kpli.. utk pgetahuan kau, skrg ni kpm mmg xamik ah org yg saja2 apply jd cikgu..korang semua akan ditapis mlalui insak dgn intrvw..ingat senang ke nak jadi cikgu..?? jgn ckp sesuka hati la mr.k! if orang yg mmg xminat mmg xlepasla nak jd ckgu mlainkan dh mmg rezeki korg kat situ. nak apply kpli pun sikit punya susah skrg ni..dari beribu2 yang apply hanya brpa kerat je diambil stahun..so if sesape yg bminat utk jd ckgu teruskan niat korang, tapi if korang xminat, dinasihatkan xpayahla..

beYLa berkata...

bukan mudah ingin menjadi seorang guru. kalau doktor buat salah, akan rosak seorang pesakit. tapi kalau seorang guru buat salah, akan musnah seluruh generasi...

arvnilahazelnut berkata...

Tak pyh nak sedih sgt la dgn result spm tu. Bak kate lecturer matrik, dah masuk matrik result tu wat bungkus nasik lemak je.
And tak pyh nak kesah pandangan orang course yg kita nak amik tu tahap low ke hape ke, mcm la sape yang amik course high standard sgt tu bole grad dgn pointer yg dbanggekan. Ade yg tak tahan tukar course jugak2 last2.
Pedulikkan kate mereka.
Just go for what u really want to.

Miss Silent berkata...

actly, kalau nak jadi guru after ada dgree.even sethun tuk balaja. korang kena apply tuk KLPI pulak. nak dpt KPLI sangat la susah. better korang apply je kos perguruan terus. dpd buang masa nak dpt tawaran KPLI. kalo kos lain pulak. tak kisah la mana2 U pun, janji balaja.. semua bnda pun susah.hehe

delicioustastydelicia berkata...

singgah sini...baca entri n nak minta tlg sikit...

tlg sy utk menang contest

http://delicioustastydelicia.blogspot.com/2011/04/sweetest-m-o-m-e-n-t-together-captura-s.html

nur zafirah :) berkata...

thanks , mr.k :)

Aziz Syaidahtul berkata...

Go for special sijil!! seriously...it needed.for ur added value! tp lpasan KPLI sangat susah dapat kerja o.some cases ur name akan terperap dalam file for a year or two. kalau bernasib baik, hbis tu dapat place terus.

bunga13 berkata...

haha, UniKL da best.. yuran around 5k je, but full loan by MARA la.. ok la tu, if 3.7 dh jd biasiswa n if 3.5 pon just byar 25% je an?? berbaloi la 2..

Cik Mashimaro berkata...

woww!! i'am amaized with ur statement... mmbuka minda jgk kn...thanx a lot yeah!!ehehehe...
klau la kn sya ambik stpm,apa pndngan khairul??sya cma dpat 3A jer..i only got 'D'for all my science suject(bio,kim,phy) ..... ok ker klau ambik aliran sains???

Nur berkata...

kalau cemerlang, masa Fist
(Foundation in Science & Technology) boleh fly tak? atau duduk UnikL juga?

Tanpa Nama berkata...

alahh korg yg ckp psl institusi perguruan tu,bg ak shit gler.ak xnafikan,mmg pengambilan maktab perguruan dah mkin ketat.tp cme tok pmpuan je.pmpuan yg str8 or atleast 5-6 a bru dpt gi interview 4 dis years.tp dak2 laki yg 4A pon bleh dpt.spm ak alhmdulillah 8A je.ak bru je gi interview kelmarin.SUMPAH CM SHIT!bkn sbb laki2 yg dpt tu jaouh lg lemah drpd prempuan,tp die punya INTERVIEW cm cibai.sohh menari r.soh mnyanyi r.sohh melalak r.ak speaking(sbb apply 4 TESL),die jwb pon broken english.xnmpak PROFESIONAL lgsg cm interview biasiswa lain.panel dah laa tua pstu xserius + gelak2(mgkin bnde ni berlaku kt tmpat ak je)ak ckp ni sbb ak dah penah pegi interview biasiswa lain.n dah ckup masak ngn procedure formal mse interview.ak gi interview perguruan ni pon just sbgai backup plan je.perhh klu bnde yg sme cm ni berlaku kt pusat interview lain,mgkin akn runtuh punya institusi perguruan pd masa depan.tgok je r kbykn guru bru graduate skg pon cm haram@xde skill cm guru2 dulu(ak xckp sume).mmndangkn temuduga yg mcm shit tu(walaupun elaun sume masyuk),tp bg ak,course perguruan choice trakhir ak r.suke ati korg r nk pilih mne.pada aku,klu rsult ok,beklah laa amik diploma/asasi tesl or mathematics or physics kt u.lps grade,bertabur pluang pkerjaan kt u jd pensyarah especially tesl.blom lg klu dah amik master sume.for future carrier,btter amik diploma/asasi/ijazah kt ipta dlu.klu btol2 minat nk jd guru je,bru apply lps dpt ijazah

Asyikin Rahman berkata...

Umur 17 you are a loser. But bila umur 20, you are the king. "You used to be a loser and now you are the king."

dah tanam dalam hati :)

Nabeela Gegurlz berkata...

hmm.. g0nna share t0o~ UniKL mmg teRbaik lah.. my brothers sume blaja kat sana n0w turn aku lah plak kan.. haha.. senang kit kalu org tnya, "anak2 u all blaja kat mana?" jwaB cmnie jer "semua UniKL".. hik3.. yg best jgak Lah kan.. dpat biasiswa MARA.. yuraN pun xda Lar maHaL sngat lagipun MARA akan ganti baLik.. mcam kita pergi bLajar tmpaT free jer.. one more thing, klau korang dpat tmpat2 yg susa nk msuk kt UniKL like MIAT, MBBS ker pe bnda ker kan.. peLuang nk g ovERsea bawaH tajaaN maRa utk degree mmg ceraH lah kut.. dpends on ur p0inter lah gak.. kalau kt tmpat lain n0 idea nk ckap pn xtahu sbb xpnah tnye.. apa2 pun.. yg mana dpat MICET,UniKL dkat MELAKA.. jmpe kt sana guys... =)

Global berkata...

"Kursus itu dipanggil KPLI. Kursus perguruan lepasan ijazah.
Memang mudah.. gaji same je dgn bdk ipg lain yg belajar slama 5 thn setengah.. tp nilai,etika, dan kualiti keguruan xsehebat PISMP yg belajar 5thn setengah."

saya setuju...saya belajar di IPG selama 6 tahun untuk dapatkan segulung ijazah. peraturan ketat. tp saya syukur sebab pengalaman 6 tahun di IPG dulu banyak mengajar saya. kalau nak jadi cikgu, fikirlah betul2...sanggup tak kita korbankan masa kita untuk didik anak bangsa n tak merungut bila pentadbir suruh buat itu ini...cikgu bukan pilihan terakhir.

Global berkata...

ohya, untuk yang comment pasal interview cikgu entah apa2 tu, sebenarnya macam ni ye dik. saya pun tesl dan dah selamat tamat belajar pun. jadi cikgu, bukan semata-mata kita kena ngajar, pot-pet pot-pet depan kelas. kadang kena menyanyi, menari...mestilah dia nak tengok sejauh mana kita boleh menghiburkan pelajar. kita pun zaman sekolah kalau cikgu bebel xberhenti, garang, kita pun malas nak belajar. saya rasa, comment yang diberikan agak keterlaluan dan bahasa yang digunakan memang menunjukkan anda tidak layak menjadi seorang pendidik. ambil lah course lain.... =)

zty berkata...

like .

Aneka berkata...

yeah, we're in the same boat... till now, I haven't had mine too.

Tanpa Nama berkata...

oh ye.sori agak kasar comment pasal interview guru tu.mane x nye,buang masa sepanjang hari gi interview cm #$%@ tu.n yet xde positive experience bleh bwk blik.yes i know seorg guru kena ad kbolehan multi tasking.aku xsalahkn bnde tu,tp aku salahkan etika interviewer tu.dah laa sume melayu.xde nilai profesional lgsg.cmne kerajaan boleh letak penemu duga bidang TESL tp xreti speaking?-.-n 1 more thing aku rse pelik,sedara aku ade sorg ni tgh wat tesl gak kt institusi perguruan.dah 3 taon dah aku rse.then try r speaking ngn die,nak balas pon xfluent sgt.so trlintas kt kepala aku,cmne die nk jdi guru nnti ni even simple question aku tnye pon xdpt jwb dgn lncar?adoyaii msti bunyi mcm aku ni bajet bgus sgt kn?ermm lantak r

wawa wadzir berkata...

tapikan, kalau korang nak jadi guru tapi korang tak tau korang nak jadi guru apa, korang boleh je masuk mana-mana course untuk diploma atau degree. Then bila dah graduate, korang boleh ambil kursus untuk menjadi guru. Kursus tu selama setahun. Selepas tu, terus jadi cikgu. Mudah kan?

x semudah yang disangka untuk aply jadi cikgu after amik degree or dip..

kursus tu dpgl kursus lepasan ijazah (KPLI) which means hanya lepasan ijazah yang boleh aply..untuk yang sudah ade diploma, korang kene further study dlu untuk dpt dgree bru boleh aply KPLI..

KPLI skrg bukan sng nak dapat..beribu2 yg mohon, hanya bape ratus yg dpt..kursus KPLI skrg dipanjangkan hingga 2 tahun dan bukannya setahun..kos yang diberi tidak semestinya ikut apa yang kite aply..

sama juga PISMP..kursus lepasan spm..lepas SPM boleh terus aply IPGM @ maktab perguruan..tp bukan sng2 boleh dpt..ade sesi interview lagi..dan ape yg korang dpt tu x semestinye ikut pilihan korang..

tp masuk IPGM bagus kot..dapat elaun rm700 setiap bulan..tak payah bayar balik..(tak mcm PTPTN)..untuk KPLI rm1500 sebulan..terus dapat keje tetap..(ditempatkan untuk posting)..tak yah susah2 nak pk cari keje lagi..

kirenye sape masuk IPGM nie playsafe laa..=)


tapi dah jadi cikgu nie..masuk sekolah balik la.. =)

IZLR berkata...

Berminat untuk menyambung pelajaran.

DIPLOMA IN BUSINESS ADMINISTRATION

BACHELOR OF BUSINESS ADMINISTRATION (HONS) INTERNATIONAL BUSINESS

Pembelajaran yang Fleksibel :-

* Lepasan SPM mahupun yang sedang bekerja
* Kelas Hujung Minggu (Separuh Masa)
* Yuran mampu bayar (kompetetif)
* Pensyarah yang berkaliber & Bertauliah
* EPF & PTPTN
* Juga boleh dibuat bayaran secara bulanan
* Diakreditasi Agensi Kelayakan Malaysia (MQA)
* Kelas diadakan di Dataran Senawang,Taipan. Seremban Negeri Sembilan

Sila hubungi kami untuk maklumat lanjut :-

Tel : 06-6789797 (office) @ 013 -397 5454 – Zaid @ 019-360 6454 – Wandy
Email : iz_resources@yahoo.com
Web : http://izlearningresources.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

mana lg better unikl or upu

Tanpa Nama berkata...

seriously rasa motivated sangat! thank youuuu so much MR. K haha. tiada keraguan lagi, haha.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum..saya lepasan SPM 2011..td dpt offer UniKL,diploma farmasi..saya tak tau laa sama ade nk tggu UPU result ke ape..dah lah deadline kena bank in deposit UniKL tu 27 hr bulan ni :(

Sweet94sarah berkata...

Npe tolak .? Xok ke asasi engine. D kmkn? Students limited too...

Shafiqa's berkata...

terima kasih yea... :) very motivated !

fatin berkata...

Macamana dgn kptm pulak? This one under mara jgk. Sy dpt TESL. ok x?

Tanpa Nama berkata...

salam. baru terjumpa entry ni. actually nak review komen kt atas pasal dpli/kpli. for those yg ade minat nak apply, better tanye orang yang penah apply, jgn simply dengar dari orang yang tak pernah apply, tp bagi komen sebab dia pun dengar cakap2 orang. saya penah amik dua2 (dpli/kpli), and memang ada test dulu before interview. memang test dia susah saya tak nafikan, tapi if you ada kemahuan, confirm lepas, untuk dua2 ni saya lepas test sekali je, and proceed ke interview, but at the end choose to decline sebab nak sambung master.
so siapa yang kata test dpli/kpli ni susah sampai kena ambil berkali2, jangan dengar, anda tu mematikan semangat orang yang betul2 nak jadi cikgu. in fact saya rasa anda tak pernah apply pun kpli/dpli.

Tanpa Nama berkata...

salam. baru terjumpa entry ni. actually nak review komen kt atas pasal dpli/kpli. for those yg ade minat nak apply, better tanye orang yang penah apply, jgn simply dengar dari orang yang tak pernah apply, tp bagi komen sebab dia pun dengar cakap2 orang. saya penah amik dua2 (dpli/kpli), and memang ada test dulu before interview. memang test dia susah saya tak nafikan, tapi if you ada kemahuan, confirm lepas, untuk dua2 ni saya lepas test sekali je, and proceed ke interview, but at the end choose to decline sebab nak sambung master.
so siapa yang kata test dpli/kpli ni susah sampai kena ambil berkali2, jangan dengar, anda tu mematikan semangat orang yang betul2 nak jadi cikgu. in fact saya rasa anda tak pernah apply pun kpli/dpli.

zul ikram berkata...

salam . saya nak tanya . kalau 2 kredit sahaja masih berpeluang ke untuk sambung belajar? tapi semua subjek lulus :) tiada yang gagal . mcam mana tu ?adakah masih ada kelayakan

Tanpa Nama berkata...

Thank.s.. entry buat aku x sabar nk smbung belajar

Tanpa Nama berkata...

hahaha..sape ckp nk msk ipg tue sng sgt??? try tnye dak ipg berape result spm dorg..aku sndiri rsult blh kata gempak la..setakat nk msuk upu blh je..tp ble msuk ipg malu nk cmpare ngn result dak ipg len..aku bkn nk ckp dak ipg nie hbt sgt wlupn sbnrynye mereka2 ini mmg hbt..but aku trcbar ble org mrendah-rendahkan martabat pelajar ipg...coz aku sndri bekas plajar ipg n dh tmatkn pelajaran aku kt ipg...so don't judge easily la wei...

Ahmad Haziq Azlan berkata...

wah bagus entri ni.

komen pun banyak.

maka aku pon nak sumbang satu komen kat sini.

ya, result spm yang tak berapa nak cantik dan memang huduh sukar menempatkan aku di universiti yang tip top.

aku pernah pasang niat untuk terus ke diploma selepas spm.

apakan daya, tawaran diploama yang aku dapat bukanlah permintaan aku yang pertama. alhamdulillah syukur tawaran matrik aku terima. masuk je ke matrik bergolek tawaran diploma sampai kat aku dari IPB, KPTM, Unuikl dan lain lain lagi.

setelah berhempas pulas setahun di matrik, maka kena la apply upu sekali lagi untuk sambung degree.

sekali lagi dilema datang. u mana nak masuk. kos apa yang nak ambek?

unikl pon aku dapat. tapai awal sangat masa tu tengah heaven cuti. result upu pon tak keluar lagi.

last2 aku tunggu juga upu dan akhirnya aku sambung belajar di utm sekarang.

usaha dan sabar itu penting. rezeki takkandatang bergolek.

Tanpa Nama berkata...

you shud say, "i haven't had my chance, YET" =)
bersangka baik dgn Tuhan sbb Tuhan Maha Baik.

Tanpa Nama berkata...

bro thanks a lot.entry nie bagi banyak manfaat kat aku..sayang time f4 ngn f5 tak buat btol2.

muhammad amka mohd berkata...

thanx bro,, motivate my self for a while..

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum & Salam Sejahtera Buat Semua....Aku Nak Offer Korang Blajar Di Kolej MASA (Malaysian Academic & Skills Advancement)di peringkat Diploma...kat sini memang best sebabnya 1 kos saja byk pecahan yang korang akan belajar..cth: jika ambil bidang teknologi maklumat korang takkan tumpu pada 1 subjek jerk...korang akan belajar semua yang berkenaan dengan teknologi maklumat termasuk pengisian & perisian...bagi aku bagus kolej ni sebab korang dapat skill dlm semua bidang yg berkenaan...blajarnya tak lama 2 1/2thn jer..kepala tak sakit duit pon tak pakai banyak...umur 18-21thn jerk masuk 22thn x dapek nak tlg...habis blajar dah confirm2 ada kerja tak payah korang nak cari2 dah...dorang dah siapkan kerja untuk korang...kalau korang nak tau lebih lanjut sila email Zulakmarazizan@gmail.com

Muhd Hanis berkata...

Sambung belajar tu memang penting, tapi pastikan output yang diperolehi sangat berkualiti dan boleh memberikan impak yang besar..xkisah kt mana pun belajar yang penting pelajar diajar utk survive dan bersaing pada masa hadapan

Tanpa Nama berkata...

Salam mr k Bro nk tnye..sy bru grad lpasan dip di politeknik ipoh..bru dpt twran dgree bachelor engineering in electronic at unikl bmi... tp skonk buntu perlu kah trima tawran 2...n mcm mane sistem pnjaman mara sekarang..bpe pencent byran perlu dibyar mgkut pointer..sbb sstem pnjaman mra skang dngn dlo berbezakan..mhon pertolongan newbi

Dahlia Mohlisi berkata...

hello.... nowdays nk jd guru is not as easy as u think.... so perkataan "mudah kan?" tukena review balik

shaieqa berkata...

Him rasa ye mcm best he ...

Tanpa Nama berkata...

thanks mr. K. you really motivated me a lot. Now i'm ready to go to UNIKL. wish me good luck ya :)

Tanpa Nama berkata...

xde bem.. apply SPA untuk jadi engineer kompem x lepas.. walau pointer power.. walau di panggil interview.. 2x sampai putrajaya.. . nk dpt iktiraf bem not easy as MQA.. pengalaman.. final interview lepas.. calon menunggu.. last dia bgtau x diiktiraf.. xleh apply jd engineer.. jawatan lain bukan engineering boleh

Tanpa Nama berkata...

xde bem.. apply SPA untuk jadi engineer kompem x lepas.. walau pointer power.. walau di panggil interview.. 2x sampai putrajaya.. . nk dpt iktiraf bem not easy as MQA.. pengalaman.. final interview lepas.. calon menunggu.. last dia bgtau x diiktiraf.. xleh apply jd engineer.. jawatan lain bukan engineering boleh

Tanpa Nama berkata...

salam... kepada pelajar lepasan SPM yang masih belum melanjutkan pelajaran boleh la email kepada saya azi_sam85@yahoo.com, insyaallah saya akn membantu anda...

Tanpa Nama berkata...

salam... kepada pelajar lepasan SPM yang masih belum melanjutkan pelajaran boleh la email kepada saya azi_sam85@yahoo.com, insyaallah saya akn membantu anda...

dd berkata...

salam... kepada pelajar lepasan SPM yang masih belum melanjutkan pelajaran boleh la email kepada saya azi_sam85@yahoo.com, insyaallah saya akn membantu anda...

Akeyla Azmi berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
addeen cha berkata...

Salam. A very supportive and motivating entry.
I am IPG student. Now in year 3 alhamdulillah. Actually, it's true, bukan senang nak masuk IPG. Betul la dengan kebanyakan komen2 kat atas. Sbb sebelum masuk IPG ni kena attend interview n test segala. Tapi, bukan susah mana pun. All we need is confidence. Yela,mana2 interviewer pun mestilah akan nilai kita punya confidence level dan akan suka kalau kita nmpak beria dgn benda yg kita apply. Ye dok? 1 more thing, semua ni rezeki dari Dia jugakkan..
Dan tadi ada terbaca satu komen dari adik ni yg refuse to enter IPG after her experience during interview, dengan interviewer yg xpro, xserius n non fluent enough. I respect her decision. And do agree pun dgn ketidakpuashatian adik tu trhdp penemuduga. Tp kan dik, tu mungkin kes terpencil je. Coz during my time 4-years back, mereka2 tu mmg uji akak dgn something yg membina. Doakan je orang2 itu lebih arif dgn bidang kerja masing2 lepasni kay. Don't blame KPM though. And for you and all who just finished the SPM season, all the best in whatever u're in now. May Allah bless!

Tanpa Nama berkata...

Lps dpt FIST UNIKL, dpt biasiswa terus k?? Law x, mcm mana nk mohon??? Law nk buat loan mara mcm mana plak??? Brape byrn balik???

Farhan berkata...

Aq berumur 21 tahun dan quit diploma civil engineering UiTM mase semeste 5. Setelah aq bace entry ni, Insyaallah Unikl aq akan try cuba nasib dkt sini dlm bidang logistics

Tanpa Nama berkata...

Spm??...its can bê nothing..just need go ơn....akak aq spm 2A je..diplona dapat anugerah dekan..Degree selalu je best student,course engineering...aq?alhamdulillah..spm 6A cukup2 mkan la masuk asasi kjuruteraan uia..addmattA+..math A+..fizik A..tapi sebab kelekaan aq math dapat c skarang

farahna azman berkata...

Thanks my dear . I got my spirit back . Lepas semua org pertikaikan keputusan i nk masuk unikl akhirnya this post membantu . Now i really ready for it. Cant wait for this sunday .

resident_evil94 berkata...

Saya ex student physio uitm. Sy quit uitm mse sem 3. So now menganggur sbb xdapat nak smbung mane2. Apply upu, but got upm bintulu. Jauh gler. Actually nk ke kktm tp um permohonan xbjaye pulak. So sy nk tau sal unikl mestech? Kelebihan n kekurangan?

Tanpa Nama berkata...

sory guna anonymous, just call me fadfunky,

ini teori aku, sekadar kongsi apa yg aku tahu,

sesuai utk pelajar lepasan SPM dgn hanya sekadar memperolehi 3 kepujian di mana2 subjek.


teori ni adik2 semua akan dpt diploma + 3.5tahun~4tahun pengalaman kerja pada umur 21~22
MUDA tu dik!!! 21 tahun je dh ada diploma n pengalaman 3.5tahun.


my theory:

lepas habis je spm, terus cari kerja TETAP(kerani ke, telemarketing ke) yg ada basic sbulan RM900~RM1000, office hour, sabtu halfday, ahad cuti (standard waktu pada masa zaman ini di malaysia)

setelah confirm nye adik dpt kerja tu, maka terus apply diploma kt Open University Malaysia (OUM)... kenapa OUM pulakkk ?? ok nnti aku terangkan.

ciri2 OUM
1. University Swasta
2. University Swasta yg ke-7 ditubuhkan di Malaysia
3. Segala pengiktirafan dan kelayakan ada padanya (KPM, KPT, JPT, MQA, JPA, SIRIM, MSC, etc)
4. Sebuah Universiti Swasta yg menyediakan kursus PART-TIME!
5. yuran yg murah.. xcaye pegi website dia tgk sendiri..
6. kursus diploma part time 3tahun 4bulan sahaja!
7. pergi campus sabtu dan ahad sahaja
8. mempunyai learning centre disetiap negeri di malaysia!
9. bayaran yuran pada bulan pertama pada setiap semester sebelum belajar dpt 5% discount!


ok itu antara ciri2 OUM, skg bila adik dh kerja, btul2 lepas spm tu terus kerja, then dlm mase yg sama apply diploma kt OUM, (cadangan amik diploma pengurusan sumber manusia) yuran adik bayar sendiri menggunakan duit gaji yg adik dpt kerja tu (kalau xckup, minta mak ayah tambah skit sebagai permulaan tahun pertama utk semester 1) sebab diploma oum 1tahun ade 3 semester, 4bulan, 4bulan, 4bulan..

so, sedang adik kerja full time tu, dlm mase yg sama adik buat part time diploma kt oum,
gaji bulan pertama RM1k terus bayar yuran (kalau dh dpt masuk sana), minta mak ayah tambah skit2 kalau xckup utk bayar terus yuran sem 1 dia..

pastu kan adik kerja kn.. nnti sabtu or ahad ada class adik pergi lah, sebab sabtu or ahad mungkin tmpt keje adik cuti... jadi adik xbyk buang masa, belajar kerja belajar kerja belajar kerja, tau2 bulan dpn masuk gaji RM1k, simpan skit dlm RM290 sebulan utk kumpul bayar yuran semester 4bulan seterusnya...



Course : Diploma in Human Resources Management
Duration : 3 years and 4 month (10 semesters)
Total Credit Hour : 90
Total Fees(including registration & ID card) : RM11,520
Fee of every semester : RM1,152 utk setiap 4 bulan



so stakat ni boleh faham ea? ok malas nk taip pepanjang, kesimpulannya, adik bekerja dan dlm mase yg sama buat part time dip kt oum, bayar yuran guna duit gaji sendiri (mampu sgt2 lah!).. stay kerja tu selama 4 tahun.. pastu adik dh 4 tahun kompem la dh habis belajar kn? silap2 dh konvo skali beb!, dan adik mempunyai diploma HRM + 4 tahun pengalaman..

kenapa aku cita 4 tahun pengalaman?? sebab zaman skg company nk tgk pengalaman jek, lagi kalau adik ade diploma + 4tahun pengalaman mase tu mungkin umur 22 something la kn, dlm umur 22 tu adik bawa diploma + 4tahun pengalaman gaji basic boleh dpt sekitar RM2200~RM2500 bahagian pengurusan di sektor swasta.. amacam? kompem mmber2 adik yg belajar fulltime tu jeles, belajar full time 3tahun dik oi, awk part time lebih 4 bulan je kot? ape ade hal.. diaorg xde pengalaman, awk ada, 3.5tahun ~ 4tahun lagi tuuu~~~~

trust me!! trick ni akak aku dh pon buat, lanjiaaaooo aku jeles, dia dh dpt keje sedap skg, aku baru habis diploma jek pengalaman setakat 1 tahun, dia dh 4 tahun , jilake x ???

ok selamat belajar ye~ harap ada yg guna trick ni.... sgt berbaloi~ xperlu pon nk belajar smpai degree melainkan awak tu mmg suke belajar sokmo..
trick ini adalah sekali gus anda akan mempelajari dan knowledgeable ape itu timing.. sekian, apa yg aku harap adalah perkongsian yg berkat...


-fadfunky-

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum,

saya disini nak offer pelajar lepasan spm yang ingin melanjutkan pelajaran ke peringkat diploma dalam bidang pengurusan pengangkutan maritim atau pengurusan perkapalan boleh SMS, Whatsapp 017-2123811 (NMIT-Daus)
atau email daus@nmit.my butir2 diri anda


- diploma hanya 2 tahun setengah sahaja. (termasuk latihan industri)
- peluang pekerjaan dlm pengurusan pelabuhan, perkapalan, logistic, oil n gas, jabatan laut, penguatkuasaan maritim, legoland, sunway piramid, USS, dll yg berkaitan
- boleh lanjutkan pelajaran ke peringkat sarjana muda dgn hanya 1 tahun hingga 1 tahun setengah sahaja.

najwa berkata...

sorry ye mr.k..
nak Tanya sesuatu la.. saya ni masih beajar.. kakak yang dah habis belajar tapi tak ada pengalaman untuk apply sambung belajar .. so tak ada pengalaman juga apply mohon mana-mana u kan.. untuk sambung belajar.. and ada seorang kakak saya lagi ni tak pernah mohon mana- mana. tapi ada dapat tawaran..swasta la tapi..nak mohon tapi tak tau macam mana.. terlalu banyak.. and kalau boleh nak pilih yang terbaik..and saya nak mohon mana mana u..tspi tak tau macam mana.. sebab adik beradik tak ada pengalaman.. confuse dengan prosedur permohonan.. but yang penting kena beli no upu kan?? then nak mohon yang mana satu tak tau.. confuse..kalau boleh tolong la.. tolong jelaskan prosedur yang mudah untuk apply sambung belajar.. harap dapat membantu yaa.. terima kasihh....

maktab perguruan look interesting.. :)

Tanpa Nama berkata...

Agree w/ u mr.k . Sy pun salah sorg drp student spm year 2007 yg tak dapat straight A's dlm spm . After spm apply upu langsung tak dpt mana2 tawaran , but i try to applied institut kemahiran nd taking certificate architecture draughtmans selama 2 tahun utk dapatkan skm3 ,then after graduate alhamdulillah drp skm3 tu la aku ditawarkan utk sambung belajar di politeknik ungku omar selama 6 semester dalam jurusan diploma senibina Nd graduate pd thn 2013 . Sekarang aku dah melanjutkan pelajaran aku dalam ijazah sarjana muda sains senibina (Uitm) . Mudah bukan ? Yang penting kau ada minat nk belajar nd jangan cepat nk putus asa . Sape kata org yg tak dpat straight A dlm spm tak leh berjaya , boleh je ,kau tak belajar pun boleh berjaya,Rezeki berada dimana2 je kalau kau usaha . For adk2 yg tak dpt tawaran belajar mana2 tu cuba la apply mana2 institut kemahiran k , biar mula dr bawah pun takpa ,jangan malu k . ;)

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Kepada calon-calon yang akan menduduki peperiksaan MUET. Adakah anda kini sedang berada di dalam keadaan rungsing memikirkan tentang peperiksaan MUET yang akan hadapi tidak lama lagi?

Jangan risau! kami sedia membantu anda! Sila klik link di bawah

http://www.klikjer.com/members/idevaffiliate.php?id=8639_16

Tanpa Nama berkata...

Anyone here know or study in Netherlands Maritime Institute Technology? I need your review about their studying there. Really help. I've interest dalam bidang maritime. I still confused where should i continue my study. I taknak ambil matrik for some reason

Disclaimer

This is a personal blog and everything written on this blog, based on own and personal thought.

The owner of this blog did not responsible for any comments that made in the comment sections. The owner is only responsible by his name as written by the sections.

This web blog does not store any file on its server. All movies, software, form of files, pictures and any type of graphic forms that are posted on this blog are indexed from other sites and they are just for personal purpose only.

For download-able form of files/software/etc, it's just for demo and must be deleted within 24 hours. You are agreed with this term as clicking the download button.

Any pictures, videos and graphic forms, are not copyrighted as the date taken from the search engines. As if its copyrighted, all credit goes to the owner and I did not own the copyrights. All of the graphic forms are linked with the original source. All of those pictures, videos and graphic forms are not for any commercial use, I gain nothing for those forms of files.

Light 18sx contents.

All related names mentioned are totally fiction and got nothing to do with your and my life.
 
Powered by Blogger