Khamis, 28 April 2011

Cara Untuk Mendapatkan Followers / Viewers Blog Yang Banyak.

Assalamualaikum


This week adalah minggu pertama aku bebas dari segala tekanan praktikal, report dan presentation. Actually, hari Isnin lepas aku present di hadapan lecturer aku. Harap-harap semua okay.

So, selepas aku dah settle benda tu semua, aku balik rumah dan terus main Dota. Then, baru aku teringat pasal email-email yang berlambak yang aku tak reply. So, aku close Dota dan terus bukak email. Dan antara soalan yang paling aktif serta mampu trigger semangat aku untuk tulis blog adalah soalan seperti di bawah:

Nak tanya, mcam mane Abang K made out your blog become popular (and ada lots of followers)? How you made it? When you get started? and how you start?

Soalan ni di tanya oleh Brader Pradavi dan beberapa orang lain.

Actually, kat dalam dunia blogging ni, ada 3 jenis viewers yang membaca blog korang which is:
  1. Strangers (Dari search engine and web referral )
  2. Related (Kawan, classmate, course mate, family, relatives etc)
  3. Fans (Google Friends Connect- Followers, Haters & Lovers.)

Dan traffik di blog korang adalah based on 3 viewers di atas. Yang membezakan korang dan blog orang lain adalah golongan viewer mana yang paling banyak view blog korang.

Strangers.
Kalau pemilik blog tu sentiasa berusaha untuk mantapkan blog dia dengan Search Engine Optimization (SEO), dia surely akan mengutamakan strangers. Dan blog dia mesti berkaitan dengan info semasa seperti info artis, berita dunia dan sebagainya.

Strangers biasanya sampai ke blog korang bila dia bukak Google dan search apa yang dia nak cari. Then setelah search, blog anda tersenarai di first page of search. Bila dah tersenarai di first page, tendency untuk stranger tu klik link blog korang adalah amat tinggi. So, kalau korang nak cepat naikkan trafik dan blogging dengan fun, korang mungkin sukakan viewer dari golongan strangers.

But watch out guys, kalau korang punya blog bersifat sarcastic dan annoying, mungkin strangers tu akan serang korang tanpa baca sepenuhnya entri yang korang post. Dalam hal ini, korang akan hate strangers. 

Related.
Kalau korang tumpu kan blog korang untuk di view oleh friends, family dan saudara mara, maka amat susah lah untuk korang naik. Amat susah untuk korang dapat followers yang ramai. Dan amat susah untuk korang dapat hasil Nuffnang serta Innity. Why? Because it is not commercial. Lebih-lebih lagi kalau korang tulis blog personal. MELAINKAN, kalau your life story is awesome. Ada je blogger yang followers dia yang lebih dari seribu just hanya dengan tulis pasal dia punya personal life story.

Fans
Fans ada banyak jenis. Ada yang jadi fans sebab dia suka kat that person atau dia jadi fans sebab dia hate that person. In this and most of the cases, fans adalah your regular costumer. Apa yang korang tulis dan post, dia orang akan baca. Bila ada update, diaorang sure akan klik link korang lelaju. Tak pun, setiap hari, dia pasti akan singgah kat your blog even korang tak update entri baru. Yes, this is the power of yourself and that is the cool things about the fans (followers).


BUT, kalau korang asyik update entry yang membosankan dan yang menjemukan, lama-lama sure your fans dah tak menjadi your regular costumer. Ye lah, balik-belik, korang cerita pasal your ex. Balik-balik you all ceritakan pasal handphone baru korang. Balik-balik korang ceritakan pasal muka korang yang comel. Siapa tak bosan? Kalau comel tu memang la tak bosan. Tapi kalau dah perasan comel? Blog korang sendiri pun bosan tengok muka korang.

Apa pun, followers (Google Friends Connect) yang ada di blog korang tu tak memberikan kesan sangat pun kat kualiti traffik korang. Korang ada 10ribu followers tak bermaksud 10 ribu akan view blog korang setiap hari. Lebih-lebih lagi bila korang usulkan permainan "You follow me, I follow you back". Shit rule.

How about my story?
Actually, untuk cari regular costumers for your blog, you could always give the best entri for your readers. Tak pun, kalau korang rasa entri latest korang tak berapa best dan korang tak akan update hingga minggu depan, maka, better kalau korang replace entri korang tu dengan entry beberapa hari lepas yang top sebab kalau korang kejar followers (which is aku tak recommend kan langsung), strangers di blog anda akan baca your latest entri je. So, kalau your latest entri tu sucks gila, memang dieorang tak akan baca ah. Apatah lagi untuk follow.

Pasal blog walking.


Aku nak tanya korang. Biasanya, di chatbox, akan ada orang post ayat berbunyi "Hai, saya blog walking di blog anda. Hebat entri anda. Hit me back ya?". Well, korang percaya ke kalau dia kata yang dia baca blog korang? Korang sendiri pun tahu kan yang bila korang pergi ke chatbox orang lain dan berkata "Nice blog" where you are actually tak tengok pun blog dia. Korang hanya tengok dieorang punya chatbox. Daarrh.

So, kau dulu macam mana Mr K?
Actually, aku pun macam tu gak dulu. Dan dari followers aku 0 hingga 40, aku selalu gila buat blog walking. Tapi bila followers aku dah lebih dari 40, aku kurangkan blog walking. Ya, aku kurangkan blog waking dan tumpukan banyak masa untuk memberikan KUALITI di setiap blog post. Start dari tu, aku realize yang quality is always beat the quantity.

Aku ingat lagi aku pernah tanya AkuTakPeduli.com dengan ayat macam:

"Kau rasa, perlu tak uat blog walking di blogosphere?" 

Dan dia reply dengan

"Aku rasa tak perlu. Kalau blog kau best, orang sendiri akan datang ke blog kau".

Masa dia reply tu aku rasa macam "Weh weh dia reply email aku doe. Dia reply email aku." Seriously excited gila orang famous reply email kita. Well, setiap orang pernah excited macam ni masa dulu-dulu kan? Tapi bila dah orang lain hantar emai kat kita, amat susah kita nak reply email tu. *Terasa*.

Entri berkuality, blog cantik dan ada isi.
So, aku terus kan la dengan nasihat dari ATP tu. Aku dah kurangkan blog walking dan lebihkan kepada blog aku sendiri. Lebihkan kepada kualiti, info dan gaya penulisan di blog. Dan yang paling penting, aku suka tulis apa yang orang nak baca.

Bila aku kata aku suka tulis apa yang orang nak baca, maybe korang akan bertaya:

"Bukan ke kita patut tulis apa yang kita nak tulis? Kenapa perlu ikut apa yang orang nak?". 

Actually, apa yang aku maksudkan di sini adalah aku serve benda yang orang suka baca terutamanya pasal info. Semua orang ada perasaan ingin tahu. Tetapi, most of us amat malas untuk membaca sebab bahan bacaan amat membosan kan. Sebagai contoh, movie Tae Guk Gi. Ini adalah cerita sejarah di difilemkan. Orang ramai amat tak suka baca buku dan material berkaitan dengan sejarah. Tapi bila info pasal sejarah ni dijadikan FUN (filem), automatik korang akan suka kan? Begitu lah juga dengan blog. Apa yang penting, bagai mana cara kita sampaikan sesuatu benda tu.

Dengan kata lain, kita memang akan tulis apa yang kita nak tulis. Tapi kita juga kena pastikan apa yang kita tulis tu direct sekepala dengan apa yang orang lain nak baca. Jangan nak syok sendiri.

As for my blog. Aku tak tahu kenapa ramai follow blog ni. Dan rasanya banyak viewers yang datang dari golongan Followers and Strangers. Kan?

Well, how about your blog?



139 ulasan:

  1. well as for my blog. masih baru walaupun actually dah lebih setahun. demm keling gila ayat.

    thank you for the info.

    *how bout your feeling lepas dah habis presentation apa segala?? syok kannnnn. hihi (:

    BalasPadam
  2. haha, seriously , mmg btol ape yg abg K tulis. sy pon stuju sngt2 quality is important than kuantiti, klu nk sruh org follow tp org x bce entry kite x gne gak an. sme je cm fb, kwn dh dkt 2k tp bile on, sorg pon x reti nk tegur, hahaha.. renung2kan dan slamat beramal :D..

    BalasPadam
  3. lepas ni aku akan try matapkan lagi blog aku..thnx 4 de info bro

    kalau tak malas,boleh singgah,
    maen pegang2 depan orangramai
    nasi goreng petai super masyukkkkk

    BalasPadam
  4. wahhh bgusnya tips2 diatas, sesuai utk blogger yg x maju cam aku ni, hehehe

    BalasPadam
  5. aku pon jarang blogwalking. eh. jap..mmg tak buat da. hehe.

    BalasPadam
  6. hihihihi...follower y busy kot..hihihi

    BalasPadam
  7. ececeh..tak tahu knape blog Mrk ramai followers???

    sbb mrK ade sex appeal.ahaha..sbb blog mrK yg berinformasi lahhh kan..

    Blog sye mmg bnyk viewers kawan2 aje... bergntung lah trhadap serius nye kite nak brblog.

    BalasPadam
  8. ermm.. absolutely right. usually, orang akan baca entri yang berkualiti. and from that, gerenti ramai yang akan datang bce that blog.

    but then, ramai yg tanya. mcm mne nak hasilkan entri berkualiti?

    so, MR.K? mcm mne nak hasilkan entri berkualiti?

    BalasPadam
  9. blog aku tak ramai followers.
    sebab aku ikut selera tulis.

    rojak, dan kebetulan aku suka rojak.
    terutamanya rojak Mak Zah zaman sekolah rendah.

    hah, kan aku cakap aku tulis ikut selera saja :)

    BalasPadam
  10. superb la entry nie...hehe..kualiti lbh penting dpd kuantiti...setuju2..thanx for the tips.. =D

    BalasPadam
  11. kalau kita tak buat blogwalking macam mana orang nak kenal blog kita?
    huk huk.

    BalasPadam
  12. your blog is interesting to be read..
    byk maklumat dan info yg ade dalam realiti
    BEST!! :D

    BalasPadam
  13. thanks 4 d info. tp kalo kalo dah mls nk wat entry da mmg xleh wat papela gamaknye

    BalasPadam
  14. dulu, aq kenal blog kaw dr member aq. n dulu u r the second blog i addicted the most...

    tap skang u r like the number one! =)

    BalasPadam
  15. aku suka blog ko nie sebb ayat dia santai je. aku baca pun cool je. ak xtau mcm mane ak smpai blog ko. tp ak rasa blog ko mmg bes la mr k. da aku suka, ak suka la. :D

    BalasPadam
  16. btw Mr K, u r rite..blogwalking just for searching chatbox, it is nothing. I dont know, I am not a good blogger or even the successful one, but, I try to publish a good entry with a good quality as I can. Thanks a lot Mr K! Really luv to read ur blog!

    BalasPadam
  17. yup. blog ko memang best.

    ayat sempoi,tiap-tiap entri xmiss bace.

    hehe XD

    BalasPadam
  18. yup. blog ko memang best.

    ayat sempoi,tiap-tiap entri xmiss bace.

    hehe XD

    BalasPadam
  19. saye syak Mr.K ada guna bomoh. hmm

    BalasPadam
  20. kau kan hensem sebab tu ramai yang baca blog kau. terutama gadis2 comel. wakakaka

    BalasPadam
  21. Betul cakap MR. K
    Sekarang ni pun aku cuba nak tingkatkan kualiti belog ku.
    Quality means much more than quantitiy :)

    BalasPadam
  22. saya kira fans mr.k lah nihhh??
    hahahaha~~

    btw, sebab content blog ni easy-going and funny sebab tu bila mr.k post entri baru terus terkinja-kinja klik link..

    mr.k nak jadi sifu saya tak??
    haha!!

    ala mcm cik yuyu and mr benben

    BalasPadam
  23. aku relative kau mr k. sedara seAdam Hawa..keh keh

    BalasPadam
  24. Mr K, nak tanya.. Kalau blog Islamic, gaya penulisan mcm mana yang sesuai ikut selera viewers..?

    BalasPadam
  25. sangat2 setuju weyh.. hehe
    tp ak tetap balas bw org yg dtg blog aku.. kecian dorang penat2 letak link.. ahahaha..

    Entri Terbaru : Jangan terlepas Royal Wedding: Prince William and Catherine Middleton

    BalasPadam
  26. blog ko aku akan baca setiap perkataan.best!!!heheehe

    BalasPadam
  27. @AAA - YA. SYOK GILA. RASA FREEE JE.

    @Arrow - Ahh. Apa entah fungsi kawan kat 20000 kalau dah tak reti nak tegur.

    @BKampung - Good luck.

    @Jard - HAHA. Terbaik ah.

    @Joe - Perli ke apa ni. HAHA.

    @ENH - Ewww.

    @Hajar - Hmm. Bukan ke dah tulis ke kat blog hari tu. Try search.

    @Kap - Aku pun rojak.

    @Misz - Aku kata, kurangkan. Bukan tak buang langsung. Lagi pun, search engine kan ada.

    @Ima - Mula2 je suka ni.

    @Faiz - Aku akan pakai setiba nya cheque NN aku di rumah aku.

    @Anis - Siapa yuyu dan Mr Ben ben?

    BalasPadam
  28. @Meera - Mana2 pun boleh. Tapi aku lebih prefer yang relax-relax. Tak terlampau berat.

    BalasPadam
  29. aku rasa, a part from having great writings, blog pun kena ada style dye sendiri yang berbeza ngan blog orang lain gak. macam Pakcik K., style blog dia katun2 kiut yang pendek dan ringkas, tapi bermakna. tol tak Pakcik K.?

    BalasPadam
  30. Saya baca blog Mr.K lepas terjumpa entry yang surat-surat tu lepastu terus ketagih haha.

    Blog saya pasal life budak sekolah saja, tapi taktau ah kenapa orang follow. Padahal malas blogwalking.

    BalasPadam
  31. mr k...ok kira sy fans la nih..adeh...kih3...
    my blog?? ermm entry xckup kualiti lg kot..hehe...

    BalasPadam
  32. i followed because u posted on my chatbox - "aku rasa kau akan suka genre blog macam ni" or something like that. nasib baik mmg betul aku suka.

    BalasPadam
  33. ohhh..mmg tipulahh kalau aku kata tak suka baca blog kau
    penulisan ko is awsome

    drpd aku tak ada blog hingga ada blog
    *aku buat blog* gara gara ko lahh..~
    serious mmg aku ternanti nanti entry dari ko..tau!






    ke terkena jampi?* eh

    hahha~~

    BalasPadam
  34. sebagai pemilik blog syok sendiri,i dont give a damn to traffic. he he....

    BalasPadam
  35. wah.. nice info.. hehe...
    thx ya!!

    BalasPadam
  36. i'm not the stranger
    i'm not your friend, family or wat so eva
    i'm not your fan

    but i love your entries :)

    BalasPadam
  37. 1st, i hate that 'shit rule'.

    and, kalo tulis apa yg kita nk tulis , diri sndiri je la bace. nk market lebih, kena ikut pelanggan.

    same concept :)

    BalasPadam
  38. Entri market. Senang dijual. (double meaning)

    BalasPadam
  39. you're soo right XPP I dont have many followers too but I don't mind coz I want ppl to read my entries - not just to follow my blog. buat apa follower ramai if they tak baca entries kita.?

    and I'm still new with this blogging thingy.. so I'm trying to tingkatkan kualiti blog rather than tingkatkan bilangan followers XPP

    great advise from you XP

    BalasPadam
  40. tak dinafikan blog MR K ni awesome. mungkin sebab MR K ni dr love kot. hahaha.


    ok lah ur entry sangat nice untuk di baca. even panjang mana pon, kalau dah best, akan ku gagahi jugak baca sampai habes. no wonder ah follower blog ni ramai. and ur content is a king =)

    BalasPadam
  41. nice eplanation k :)

    BalasPadam
  42. sy stuju dgn mr.k..sy kongsi post mr.k kt blog sy..tp guna link la..nk brkongsi info yg brguna ni dgn follower sy yg lain..trima kasih utk tips yg sgt brguna ni!

    BalasPadam
  43. betul. sama la dulu rajin sangat blogwalking. dan bila BW tu, mesti benda 1st ialah cari shoutbox. hahaha. sbb nak tinggal jejak. tapi lama2, apa guna jugak buat bnda mcm tu. padahal tak baca langsung pun isi kat blog. rasa rugi pun ada. tpi skrng dah tak buat dah mcm tu. stiap kali BW, mesti komen kat salah 1 entri. tak pun tak komen langsung, tinggal jejak pun tak. hehehe

    BalasPadam
  44. Apa yang kamu tulis, sangat2 lah betul.Thanks for the info

    BalasPadam
  45. naek balik smangat ak nk berblog ..yhanks//

    BalasPadam
  46. haha, nice Mr K!!!

    thumbs up!! tok ni strangers kat blog ko...

    blog picisan tok ni pun tak leh lawan blog hebat Mr K ni!!

    http://tokesah.com/

    BalasPadam
  47. hahaha.. ko punyer entry nie menyedarkan aku la en K. tapi aku tak kesahlah coz blogging nih hobi aku yg sesaja and tak serius pon. cuma tempat aku nak kongsi2 ilmu sikit and nak riak2 sikit apa aku dah buat ngan member2 aku.. hahaha =)

    BalasPadam
  48. boleh sanggup tinggalkan dota?! woww!

    BalasPadam
  49. dulu i just read blog yg kwn2 tulis je. or kalau ikut gila gila pun writer yg buat e-novel. tak pernah follow blog org yg tulis generally mcm urs. then bila dah terbaca ur blog nie. melekat terus. hari hari nk bukak even tade entry. hahaa. then baru rajin rajin baca blog lain yg mcm ni jugak. hehee. neway, urs still da best ! keep it up yeah. jgn stop tiba tiba. hahaa :)

    BalasPadam
  50. terbaeeekk lah!!! terima kasih untuk tips tersebut. saya akan memantapkan lagi blog saya yg takla seberapa sangat buat masa skrg ni..hehe

    http://amirabdaziz.blogspot.com

    BalasPadam
  51. Sekarang ni dah ramai sangat yang ada blog. Dan ramai yang mengejar followers. Motif ? Entahlah.

    Quality tak ada tapi quantity perghhh.


    Ok, first time komen rasa kekok pulak. haha. Selama ni jadi silent reader je. <-- eh, perlu ke mention ?

    BalasPadam
  52. Sangat setuju. Tapi content yang menarik dan wajar untuk dibahaskan pun leh jadi satu elemen penarik. Macam ada certain blog yang entri dia ringkas je. Tapi follower dia adalah pengkomen tegar dan diorang bagi respon yang sgt berguna - bukan sekadar promote blog sendiri je.
    Blog yang ada ramai follower yg aktif komen itu ini lagi bagus dari yang sekadar follow saje. Kan?

    BalasPadam
  53. nice point.

    blog kau banyak entri yang mmg aku nak bc..

    so, i like ur blog+entries.

    BalasPadam
  54. thanks share tips mcm gnie...patut ar blog Mr k ramai follower....:)

    BalasPadam
  55. love this entry, yup tak perlu susah payah. kalao blog kite best org pon suke, dorg akan follow :) jadi diri sendiri sudah. tp jgn syok sendiri. :)

    BalasPadam
  56. "Aku rasa tak perlu. Kalau blog kau best, orang sendiri akan datang ke blog kau".


    aku setuju sangat!

    BalasPadam
  57. saya komen dengan ikhlas...x harap lawatan balas

    BalasPadam
  58. Oh ulang entry rupanya..patut la pelik ..rasa mcm pernah baca..as a follower..benda tu pasti di perasanni kan?

    BalasPadam
  59. Salam..
    NIce info.. Betol3~
    Tak kisah pasal follower~
    Entri nie buat aku terfikir~
    Hurmm.. Bukan senang kan mau hasilkan entri yang "cantik" tapi sempoi~ atau sempoi tapi "cantik"~ huhu~
    Aku selalu cuba hasilkan sesuatu yg best.. tapi tak pernah jadi.. mungkin sbb alasan aku student, but bila tgk blog nie, bro pun student gak kan.. hurm~ boleh gak maju.. kagum~ =) Btw.. Nie kali pertama aku bagi komen since aku followup blog nie, selama nie jadi silent reader gak.. =))

    BalasPadam
  60. willingness to follow ur blog is bcoz u are sharing bout smthg which is sooo true n reality happen to us as a blogger..aku bru lg in blogging world but then bile bace entry kau ni, make me totally chnge my perception n x taksub lah nk increase kn follower..sbb if they do like our blog, diorg sndri yg akn follow kite n no need to say 'i follow u, follow me back'. thnx for sharing this :D

    BalasPadam
  61. aku dah cuba tumpukan pada entri dan kerangkan bw.

    tapi masalahnya, setiap kali blog aku di-update, dia tak muncul kat dashboard para followers. itu buat blog aku tenggelam.

    BalasPadam
  62. boleh dijadikan panduan ni.untuk menghasilkan gaya penulisan yang terbaik,perlukan masa dan ketenangan dan idea yang bernas,baru boleh menghasilkan entry yang berkualiti kan kan(:

    xoxo
    dyapunyabelog.blogspot.com

    BalasPadam
  63. baca blog mr.k dulu sebab apa pun tak ingat sebab ada blogger lain yang link kan kot.. then baca surat untuk future wife etc tu best.. terus terpikat dengan gaya penulisan.. so, now im ur reader :)

    BalasPadam
  64. MR. K , thanks for sharing ;)
    mmg best baca penulisan anda .
    you're gifted !
    semoga terus success ;)

    BalasPadam
  65. one of the best entry yg I baca malam ni. Well, dulu I dah ada dah blog cuma I private kan since itu adalah 'sisi gelap' I. terpaksa privatekan jugak akhirnya wlaupun dah ada follower. *tak ramai sgt

    so, sekarang buat baru. It's like I have to start all over again. huhu

    BalasPadam
  66. dari blog walking saya dapat berjumpa blog anda yang bagus ini...=)

    BalasPadam
  67. jumpa blog ni dari bloglist orang. blog ni sempoi je. haha. mcm petua2 bljr dari sini. xD

    thanx abg khairul btw.

    saya punya blog pun dlm proses nak jd mcm blog ni.haha xD

    BalasPadam
  68. hai!
    blog biasa2 je. tp, i'll mt best to give 'something' for my readers instead of writing bout my personal life.

    suka blog u sbb u JUJUR and MISTERI. huhu

    BalasPadam
  69. lagi aku kalau boleh aku nak tambah blog tu bagus kalau post dari blogger yang jujur. dan aku rasa ko sorang yang jujur dalam post2 ko, jesteru aku rasa nak bookmark ko nye blog. sebetulnya aku masuk blog ko ni pun secara tak sengaja nak cari info pasal lain tapi saja2 nak try masuk blog ko, dari 1 ja post ko yang jujur aku rasa aku da tertarik..syabas!

    BalasPadam
  70. jeles tgk kualiti blog ko ~,~" huhu

    tp kan,
    mmg sng nak buat entri kalo ade ramai yg btanye..
    em, mksd aku,
    macam kes ko, dpt email beriban.
    jadi, soklan2 tu lah yg jadi pemangkin untuk ko buat entri yg bkualiti, btul x?

    kalo org biase2 mcm aku ni, bile dah blurr, tataw mane nak cekup idea weyh..huhuhu

    BalasPadam
  71. nice post...mampir juga ke blog saya..


    bali dan Lombok

    BalasPadam
  72. weeuu. panjang gila post. tp best bro. follower aku ciput gila weh. lagipun baru lg guna blog
    *kecewa*

    BalasPadam
  73. selalu baca blog mr. K... tapi jarang komen coz mostly komen orang orang kat atas tu same je..ahaha..like je sokmo...
    mr.K, saya tak pernah publish blog kat fb..cam malu je..ahahaha...sebab tulis merepek2...mostly yg baca blog sy tu strangers and not friends..sebab malu kalau diorang baca..ahaha..

    BalasPadam
  74. hehe best..:) sy tk suke wt blog ske bce yg org jep, tp 'ter'buat blog sndiri.. ngeh2 p entry mr k mmg best sume.. hv a nice day..

    BalasPadam
  75. thanx bagi tips pasal blogging...saya mmg bru lagi....
    so tips macam ni mmg btol2 brguna...

    BalasPadam
  76. woww..

    dasyat otai neh.. huhu..
    aku tak sampai 3 bulan dah da 2400 follower.. aku pun tak tau nape org suka follow.. tpi pape memg rasa bersemangat bila nak buat entry.. seb kalau entry kita sampah, sape nak baca.. pendapat aku sama gn pendapat ang cth pasai rule u follow i, i follow u balik.. hoho.. fokus quality entry.. :)

    BalasPadam
  77. hehe..sebelum saya komen ni,confirm saya dah baca ni bro. kalau sape2 yg duk komen tp baca tu,mmg nak kejar populariti je kan..btol kata bro,quality lagi penting dari quantity.hehe

    BalasPadam
  78. Mr K.. aku tengah cuba utk perbaiki entry aku. dan aku telah buang segala bagai netry merepek aku masa zaman jahiliah. sebab malu gila kot. hahaha... papepun, aku banyak dpt input dr entry yg ni, tq bro :)

    kau rasa blog aku mcm mana?

    BalasPadam
  79. aku jatuh cinta dengan blog kau. serious aku cakap. buat aku nak jadi lelaki dan menulis seperti lelaki. yelah, bila blog pmpuan ni, org dah ada perception... blog pmpuan mesti org masuk punya. so bila tulis..pun org baca sekerat jalan ja. tp aku mcm kau gak lah. aku more to pushy entry aku dr bw. sbb bg aku bw x berkesan.

    btw, kalau kau sudi. sila lah masuk blog perempuan aku ni. n bg sedikit kritikan. aku namee roslan

    BalasPadam
  80. guess what. kau blogger yang terbaik. walaupon template kau sesangat simplenye, tapi hell yeah aku fall in love dengan blog kau.

    keep up your good works and words!

    BalasPadam
  81. ayt blog ko bro mmng mantap...
    sgt b'kualiti n teliti ayt2 entry ko...sriezly ak salute la..
    keep it up k..
    nway,,thanx 4 ur info plus new blogger cm ak neh...

    BalasPadam
  82. ThumbS uP!!...sgt2 brGuna tu bl0ggeR bRu....tHX....

    BalasPadam
  83. hehe..blog mr.k ada content yg bgs & best.Sbb 2 rmai followers @ secret admirers..heh,xg2 mr.k..

    BalasPadam
  84. keren banget followers nya sampe 14 ribu, jempol deh

    BalasPadam
  85. ok! thanks mr.k...saya dulu pon suka blogwalking juga...ngengenge :D

    mungkin lepas baca ni kena tingkatkan kualiti blog 'n' entry...

    thanks for the entry.. MR.K :D

    BalasPadam
  86. wow ,, blog dia simple , ramai gila follow ! wohoo . best jugak read blog dia ^_^ hope boleh bagi tunjuk ajar :) thank you abang :)

    BalasPadam
  87. salam..aku bcita2 nak buat blog yg insyaallah aku akn publishkan january 2012 nnti..entry ni jd sbhgian guru utk aku mnulis n cari bahan dgn lbh baik..quality owez beat quantity..agree wif u mr. K..bg tunjuk ajar nnti erk..wassalalam

    BalasPadam
  88. wah , i like =] sbnr nye sye pun tak tau ape gune blog , tapi now sye mule ngn buat lirik lagu coz sye mmg minat kumpul lirik , so , sye b'pkr untuk blog buat simpan lirik tak membazir kertas~~~~
    and , coming soon =] tips2 cinta, tak kisah untuk yang dah kahwin atau remaje , =] tips isi masa lapang kew , baju untuk ape2 jenis bentuk badan kew , semua ade =]
    so, sape2 yang lirik lagu boleh post komen in myblog ya ? bye~~~

    BalasPadam
  89. Apa khabar Mr. K? Antara blog yang Nusrat suka singgah. Keep it up ok!

    BalasPadam
  90. first shyda temgok kat follower blog ni..mak aii!!banyak glerrr..lepas shyda baca tentang followerss ni,baru shyda faham.apa-apa pun,kita kena pastikan benda yg kita tulis atau buat mesti mempunyai kualiti..bukan setakat blog cantik tahap raban tapi kualiti.. zero..tq a lot MR.K..

    BalasPadam
  91. Salam bro,
    Baru je terjebak dalam dunia blog ni.
    Kalau free singgah la kat kelantaner.blogspot.com pastu comment Ok?

    BalasPadam
  92. yah, rite..i'm stranger..but i sukew BW.up to u lah nk kata pe pun..huhu

    BalasPadam
  93. entahlah. i don't even know kalau my blog ada fans pun but actually i'm hoping for one sebab rasa mcm best gila ada fans berbanding passer-by yg jenguk blog kite sekadar nk dpt follow back ;_;

    BalasPadam
  94. terbaik la brader K.. haha..trimas2..mmg bnyk membantu aku yg biginner nie..tapi macam mana plak nk buat ayat yang mantap2 macam yg kau buat yer ?.,teringin jugak nk buat readers teruja dengan ayat yg kita karang mcm kt blog kau nie..hahaks..

    BalasPadam
  95. Mr K.. i seriusly memang excited sgt pasal blog ni. Sebb i minat menulis, membaca dan bercerita. I nak berjaya macam mr K. can u help me? plzzz.. folower blog i pastu comment la mane i salah. Ada masa tak? jadi cikgu i.
    Thanks. Isabellaidura.blogspot.com

    skrg ni takda follower pun.

    BalasPadam
  96. BARU WAT BLOG,TP MCM DA XSEMANGAT... XDE ORG NK VIEW :(

    BalasPadam
  97. tolong follow saye kt blog ni -->
    thaqifhandsomeboy.blogspot.com

    BalasPadam
  98. mybe..but for me coz im newbie..n byk yg sy perlu tahu n belajar..thanks..good info for me..

    BalasPadam
  99. x sangka tersinggah kat blog ni....nampak simple tp super sarat ngan tip2 bernas....x mcam blog aku yg ntah pape....boleh dijadikn panduan...thanks tuk ko mr. k

    BalasPadam
  100. bro..tau tak camne cara nak bagi blog senang jumpa bila google?blog saya memang xjumpa la...hmmm

    BalasPadam
  101. oh... mcm tu eh? xtau pulak sbb sy bdk baru belajar.. ^_^
    anyway thanks for the info. sgt2 berguna.

    tapi.. macam mana nak kasi org tau pasal blog kita kalau kita sendiri x bgtau???

    cer jenggah2 kat sini
    beautyof-khat13.blogspot.com

    BalasPadam
  102. oh... cenggitu eh? xtau pulak sbb sy bdk baru belajar ^_^

    tapi kalau kita x bgtau kat org, mcm mna diorg nak tau pasal blog kita??
    cer jengah kat sini jap
    beautyof-khat13.blogspot.com

    BalasPadam
  103. It's nice post. I will visit other post here.

    BalasPadam
  104. terbaek info nie..hasilkan tulisan yang berkualiti. thanks untuk info ini.

    BalasPadam
  105. Nice info.. nanti tengok-2 dulu blog saya. ty saya budak baru belajar berblogging
    http://mimiesherllie.blogspot.com/

    BalasPadam
  106. Saya baru belajar buat blog...plz tgok tgok blog sy ye....http://shoppingonlinemacammacamada.blogspot.com/?m=1

    BalasPadam
  107. rasanya I'm the one of stranger yang di maksudkan. Aku search 'bagaimana nak cari follower' then keluar post ni. hahaha biasalah hari ni baru baut blog rasa ingin tahu lebih tu ada so jumpa entry kamu.. please come and visti my blog. Blog saya xbest tapi insyaAllah nak jadi best juga mcam kamu ngeeee~

    BalasPadam
  108. aku tercari2 ape yg menarik dlm blog mr.k ni???

    BalasPadam
  109. hai korang semua...mukhlis newbie lagi dalam blogger nie...harap korang sume sudi visit blog mukhlis dan follow kalau sudi...tq :)

    madumanisgula.blogspot.com

    BalasPadam
  110. ok dah dapat pointnya mr the other khairul..ni la yg sy cari2 selamani..bagus betul mr.ATP tu jawab..tq for ur gud info

    BalasPadam
  111. Tips yang menarik untuk blogger newbie macam aku. Kalau rajin singgah la di cas positif.Sikit lagi kot nak jadi macam blog the other khairul ni.Hihi :)

    BalasPadam
  112. aku suka cara mr.k ni tulis . tk annoying bila baca , relax .hahahaha..anyway, aku ada personal blog yang dah lama aku buat dan entri pun dah berapa ribu++++ tapi sampai tahun ni follower cuma sorang je. HAHAHA, cam hapa . quality ada, quantity ceput .

    BalasPadam
  113. saya suka entri mr.k . sempoi. nak buat blog base on one theme, memang susah bagi blogger biasa kecuali mereka ada kecenderungan ke arah itu. tapi follower pulak suka follow blogger yang memang ada theme contoh fashion, tips kesihatan.

    BalasPadam
  114. wow.. best blog ni..banyak respons dari bloggers...

    BalasPadam
  115. Saya respect tuan =) .. saya baru dlm dunia blogger, skrg sy byk menulis tentang kisah hidup saya, untuk saya kongsikan nilai dan pengajaran yg sgt bermanfaat utk masyarakat. Alhamdulillah setakat ini sy mendapat respon yg baik secara personal drp follower. Mohon singgah bagi ye kawan2.. mohon tunjuk ajar Mr k =)

    BalasPadam
  116. saya aktif blog satu ketika dulu...then x aktive sangat...sampaikan blur nak edit blog...chatbox pun hilang...so xdpt nk detect sape yg pernah blogwalking...hmm...now saya start semula and pk mcm mana nak tarik semula org dtg blog saya...thanks for this entry...dah 2016 and ur entry still in the first list kat google...tahniah! :)

    BalasPadam
  117. Apa itu mustika: Mustika istimewa Hari Jumaat - http://hidupkubertuah.blogspot.my/2016/01/mustika-istimewa-hari-jumaat.html?m=1

    BalasPadam
  118. Saya newbie, baru nak berjinak-jinak dengan dunia blog

    BalasPadam
  119. Betul tu, kualitilah yang menjadi permintaan pembaca.
    apapun
    terima kasih, tips yang menarik buat blogger baru macam saya :)


    kalau ada masa marilah singgah blog saya http://jemarikongsi.blogspot.my/

    saya buat khas untul artikel ilmiah, koleksi penulisan, tips-tips dan ebook saya.
    buat masa ni beum ada entri lagi, tp akan ada yang menyusul selepas ini. harap-harap menepati kualiti yang pembaa mahukan.

    tq:)

    BalasPadam
  120. waahh tq2..nice n good advise! hit my blog ok! sy beginner..haha

    BalasPadam
  121. waahh tq2..nice n good advise! hit my blog ok! sy beginner..haha

    BalasPadam
  122. hai.. sy baru berjinak2 dlm dunia blog ni. kalau sudi sila la singgah diblog sy https://bilazazaberbicara.blogspot.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hai... Me too... Kalau sudi singgah my blog juga hihi

      https://inloveduda.blogspot.com/2020/01/hi-guys-liyabukan-nama-sebenar-nak.html?m=1

      Padam
  123. Terima kasih atas perkongsian...Sye msih baru dlm main2 blog ni ats sbb sje suka2...adelah dlm sminggu lbih sikit...Kalau sudi singgahlah blog nii...https://mirah1308.blogspot.com/...Klau utk blog yg nii pulak https://mierasharingknowledge.blogspot.com/ sbb cikgu suruh buat sempena hari kepenggunaan...

    BalasPadam
  124. Hi, very Nice blog...very suitable as me as a new blogger....thanks...bolehla singgah ke blog saya Hihihi

    https://inloveduda.blogspot.com/2020/01/hi-guys-liyabukan-nama-sebenar-nak.html?m=1

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.