Isnin, 20 September 2010

Kenapa Anda Percayakan Karma?

Assalamualaikum


Orang asyik cakap, "Karma comes to you now or later" or what so ever. And sometime you are facing something like "This karma is a bitch, but it will come to you." on Facebook. Cuma, aku nak tanya, what the hell is Karma anyway?

Dari segi pembelajaran tak official yang di ajar entah dari mana, aku hanya faham yang karma bermaksud;

Hari ni kau curang kat awek kau, esok lusa awek kau curang kat kau.

Ya, itu yang aku faham tentang karma. Tapi, macam mana kalau aku tak curang kat awek aku, tapi awek aku curang kat aku? Adakah itu bermaksud suatu hari nanti aku boleh curang kat someone agar karma aku berbayar hutang karma?

Dan tahu kah anda, kalau karma betul-betul wujud, dunia akan kucar lanar?

Contohnya. Si A tipu si B. Si Z tipu si A. Then untuk melaksanakan karma, siapa yang nak tipu si Z? Si Y? Then siapa pula akan tipu si Y? Si X? Then Si W? Then Si V? At last, semua orang menipu sebab nak laksanakan karma. Kan? Okay fine berbelit aku pun tak faham. So, mari kita kasi example yang lagi mudah.



Aku kasi contoh lagi. Ada 6 orang yang di ambil secara random; Afdal, Orcs, Aiman, Rashdan, Firdaus dan Fahim. Nah di jadikan cerita, hari ni, Fahim di pukul oleh Afdah. Di sebabkan karma, esoknya, Afdal di pukul oleh Orc pula. Dan di sebabkan karma lagi, esoknya Orcs pula di pukul oleh Aiman. Dan di sebabkan karma lagi, Aiman pula di pukul oleh Radshdan. Dan di sebabkan karma, Rashdan pula di pukul oleh Firdaus. Then siapa yang akau pukul Firdaus unttk melaksanakan prinsip karma? Ya, akan ada orang lain yang akan pukul. So, siapa yang aku pukul orang lain tu? And siapa yang akan pukul orang lain yang pukul orang lain tu? Dan seterusnya. So, maksudnya, sekali karma tu dah starts, ianya tak akan berakhir? WTF?

Sebab tu bila orang tanya, aku akan jawab "Karma? Well, I don't believe it"

Dan, seriously, secara basic, rasanya aku tahu apa itu karma. Tapi secara terperinci, aku amat-amat tak tahu apa kejadahnya karma ni sebenarnya. Tapi aku pelik bila terlalu ramai yang dok sebut. So, aku google. Aku google berjam-jam, dan apa yang aku dapat adalah Karma Buddha. And there is no such karma in Islam. So, kalau karma adalah kepecayaan Buddha, kenapa kita percaya?

Anyone?


28 ulasan:

  1. bukan bermakna percaya pada azama budha. tapi secara basic kte dapat tgk. ok. contoh :

    satu hari Lan ada Gf nama Aida. Lan ada kawan rapat. nama Ila. lama kelamaan. Ila jatuh hati pada lan. bila Aida tanya Ila. Ila cakap Lan dan Ila dah pun bercinta. tapi sebenarnya tidak. maka, aida lepaskan lan sebab tu. tak lama lepas tu. Lan pula berkawan dengan Siti. tak lama, Ila terima nasib sama yang berlaku pada Aida.

    macam ni. kita buat baik hari ni. kita akan dapat balasan baik kelak. serupa jugak dengan jahat. esok buat jahat. luse dapat lak sakit.

    contoh : mencuri. esok jatuh longkang.

    bg pndgn aq, karma cuma satu benda yang dianggap akan berlaku pd orang tu bila org tu buat jahat pada orang lain.
    tak semestinya benda jahat tu dibalas oleh orang yang kau telah buat jahat padanya. dia datang dengan cara yg berbeza. n datang myb melalui orang yang berbeza juga.

    aq xpercaya juga pada karma. tapi sekadar mengulas.

    BalasPadam
  2. Ouh rumit masalah ni. but fyi, karma doesn't happen purposely or like what you said, when your gf betrayed on you, it's not you yourself who will perform that karma principle. Karma happens naturally so if it is not you who will do the same to your gf, there must be some other people who might do that. As a result, she will feel the same as what you feel when she did that to you. or macam ni lah mr.k, apa kata kita tak payah cakap KARMA, kita cakap BUAT BAIK DIBALAS BAIK, BUAT JAHAT DIBALAS JAHAT, how?? ;)

    BalasPadam
  3. aku x pernah percaya karma...cam bodo gak kadang2 tgk cite thailand yang bnyak pasal karma ni...tapi bez la cite dia..BODO DAN BEZ!!

    apa aku merepek? berbalik pasal karma.. agaknya dalam islam kita panggil Qada dan Qadar kor..everyhing happen for a reason dan kita kena terima..

    aku bukan budak baek apatah lagi ustaz...tapi jika karma adalah kepercayaan Budhha..x de sebab kita nak percaya..kan?

    BalasPadam
  4. good thot!
    bagi i google berjam-jam plak...nnt i let u know ya... ;P

    BalasPadam
  5. ak pn br tau..lps ade org tegur..mmg kpcyaan non-muslim..kehidupan slps mati...tp ak amek intipati die..bkn pcy wut is karma...means ak yakin setiap ape yg kite lakukan ade pmblsn..either jht atau baik..=))

    BalasPadam
  6. fahim kan dh kena pukul ngn afdal. so lengkap la tu.

    buat baik memang dibalas baik. tapi lagi baik kalau buat baik tanpa harapkan balasan

    BalasPadam
  7. siapa berani pukul aku? siapa afdah?

    BalasPadam
  8. semua agama percaya..berbuat baik berpada-pada, berbuat jahat jangan sekali..maknanya,semua agama menyuruh kita melakukan kebaikan.rite?jadi..dalam islam pun melarang kita buat kejahatan. kerana setiap kejahatan akan dibalas oleh Allah sama ada di dunia atau di akhirat..jadi ni konsep asalnya..
    kalau kita buat baik..dibalas baik.kalau kita buat jahat..akan diberi balasan jugak.

    tapi in case bila kita buat baik, dibalas jahat oleh orang tu, tak semestinya kita tak dapat ganjaran dari perbuatan kita yang baik tu.mungkin pada masa lain.

    in case kita buat jahat, tapi di balas dengan kebaikan, tak semestinya dosa kita tu tidak akan dapat balasan. pasti akan terima balasan di lain hari...

    :)

    BalasPadam
  9. i dont believe in karma but in qada n qadar...:)

    BalasPadam
  10. karma is kehidupan after mati..buddha percaya, contohnya, kalau masa hidup ko berlaku kejam terhadap, lets say, kucing, ko akan lahir semula dalam bentuk kucing..so ko akan rasa apa ko buat kat kucing dulu before ko mati..

    what are u trying to say now is about what goes around comes around..Tuhan balas kejahatan yg kau buat..

    contoh simple pula, kalau misalnya seorang lelaki merogol seorang perempuan, tak semestinya laki tu akan dirogol pulak..mungkin anak cucu perempuan dia akan kena..Allah balas kejahatan dia..kalau tak didunia, di akhirat....

    kalau bab curang, kalau awek ko curang kat ko, bkn bermaksud ko akan dpt peluang utk curang kat org so sama2 adil..mungkin awek ko curang kat ko tu satu rahmat drpd Allah supaya kau tahu pilihan ko tu salah..mungkin keturunan awek ko nanti akan dicurangi, mungkin lbh teruk drpd apa dia buat kat ko..

    semua yg berlaku bersebab..Allah maha adil..tapi jgn mendoakan supaya org u dpt balasan..Allah je tahu apa nak dibuat dgn org2 cmtu.ita doakan org2 tu dt hidayah je..

    huumm...ni pendapat..hope tak lari drpd topik..nice blog btw :)

    BalasPadam
  11. what u give u get back la sayang...... or what goes around comes around..... camtu la......

    BalasPadam
  12. karma tu macam kurma la

    http://2.bp.blogspot.com/_u3vKyogkXtM/TG8dsep79OI/AAAAAAAAVIs/N2bzAajukAk/s1600/kurma.jpg

    BalasPadam
  13. Percayakan Qada dan Qadar sudah cukup.

    Aku tak percayakan karma juga. Bullshit owh.
    Memang macam ikut penerangan kau karma takkan habis yang buatkan ia sangat mengarut.

    Ramai yang percaya sebab cetek agama dengan pengaruh duniat Barat,cerita-cerita TV dan ada sesetengah yang fikir konsep karma sama macam konsep balasan dari Allah, padahal dalam Islam cuma ada Qada dan Qadar.

    BalasPadam
  14. LOL.karma mcm kurma tu plg xleh blah.its not like people believe in karma kot.just the simple word been used.mybe dorg nk ckp ada ubi ada batas,ada hari boleh balas tp sbb pjg sgt,sbt karma je. ;p

    A pukul B.B nangis. A gelak keji.Besoknye B belanja semua org mcd tp xajak B.B terus menyesal sbb pukul A smlm.LOL.cmtu r kot sistem ni pusing2 or the other way round >.<

    BalasPadam
  15. maybe people percaya karma itu buat baik dibalas baik. buat jahat jangan sekali.

    BalasPadam
  16. hahahah mr.k gemok...
    wek2..
    :P

    BalasPadam
  17. Buat apa nak cayakan karma bila kita ada Qada dan Qadar. Kalu nak caya kurma ke, daging masak kurma ke.. ok la gak.

    BalasPadam
  18. nice entry..... membuatkan aku dan others reader berfikir kejap...

    pada aku, semua agama ade kepercayaannyer sendiri... bak kata readers laen, it's just about qada dan qadar.... what u give u get back..... what comes around goes around... or simple, bumi nie bulat. everthing u done, u akan dapat balasannyer.. whether balasannyer kecik, besar, jelas or tersembunyi....

    bukan semestinya bila awek ko curang, so ko pon akan curang jugak. it's just like maybe ko akan dapat rasa that feel tue in one fine day....

    let say, if u alwasys help people, one day when u really need help from others, then the helps will come. jelas or tersembunyi... u never know...

    tue pandangan aku la...

    correct me if i am wrong

    BalasPadam
  19. kalau percaya Allah itu Maha Adil...

    so kau akan dpt jawapannya...

    mana ada orang hidup senang even die buat jahat.....balasan tuh x semestinya akan dapat sama macam apa yang die buat kan orang.....

    bkn mcm esok dia bunuh org then org tuh mati...lepas tuh esok tuh ade org bunuh dia dan dia mati?mcm tuh??..oh bukan begitu...mungkin caranya lain.contoh dia si pembunuh tuh 1 day ada anak...then tetiba laki anak dia kene bunuh...lepas tuh anak dia jadik gila.....so tanggungjawab nak jaga anak die yg gila tuh dah jadik berat utk dia...

    so kat situ lah dia akan rasa peritnya membunuh suatu ketika dulu..rasa kehilangan yang anak dia rasa sampai jadik gila...

    dan Allah tuh Maha Adil..

    utk hapuskan dosa dia yang lalu dan insap...dia diberi pahala berlipat kali ganda menjaga anak yg gile itu...

    itu pon kalau die grab peluang utk jaga anak dia yang gila mati laki tuh la....

    ha lebih kurg cm tuh lah...

    hehe

    BalasPadam
  20. berbelit2 aku bc ape yg ko cb smpaikn smpai aku skip...miahaha3

    well dipendek kan story...
    yup karma mmg kepercayaan org budha tp klu agama len myb lbih dikatakan sbgai...what goes around comes around...ini pendapat aku la...

    org melayu byk tnjk drama2 yg klu kite derhaka kat ibu bapa nnt ade blsn...lbih kpd tue la...
    actually myb karma ni brmksd jgn wat jht kat org klu x nnt kite pon kn blik...lbih krg cmtu la...phm x? klu x phm abaikn....haha3

    BalasPadam
  21. yup, karma tu same la dengan situasi

    'orang yang baik akan dapat pasangan yang baik juga'

    tu pun salah satu konsep yang secara tak sedar sama macma karma.

    tapi tak semestinya kita percaya karma tu kita percaya karma buddha kan.
    buang yang keruh ambil yang jernih.

    tak yah la pikir berat sangat.
    buat sakit kepala je.

    BalasPadam
  22. panjang pulak komen these people kat sini.

    as for me, i think karma is just a term people like to use to describe a situation when bad things happen to you. kenapa macam tu? ujian dari Allah? sebab dulu perangai macam cilake, so sekarang rasa bala?

    you know, things like that.

    generally, it's qada' and qadar. manusia ni tak pernah lari dari buat silap. so bila lu pointed out yang lu tak pernah cheat on your gf, tapi your gf cheated on you, how does karma work? it might not be you cheating, tapi mungkin ada salah lain, yang menyebabkan benda tak baik jadi kat lu.

    macam tu lah lebih kurang.

    BalasPadam
  23. ouh .
    act kite tak payah nak sandarkan pd word tu kowt .
    coz kite sendiri tawu ape yang berlaku same ade jahat atau baik akan terbalas di dunia ni .
    itu larh balasan yang Dia nak bg/tunjukkan kt kite .
    sebab kite tak mampu nk melihat pahala dan dose rite ?

    dan selalunya ape yang buruk terjadi pd kehidupan kite adalah atas dose-dose yang pernah kite lakukan .
    if tak nak gune word 'karma' pun takpe . yang penting tau konsep .
    :)

    BalasPadam
  24. hek3 karma buddha. kelakarla.

    karma slalonye people said about love. sape2 yg curang.

    owh i do believe. i hope people yg curangg dpt blsn blk.

    BalasPadam
  25. senang cite kan..
    wat baek dibalas baek..wat jahat dibalas jahat..
    tu yg kte dok blaja dr tadika lg..ye x..

    dlm islam kte x pggey KARMA..tp kte sebut BALASAN..either ko wat jahat ke baek ke..ko ttp akn di balas..kalo bkn A balas pd B..Tuhan yg akn balas kt dedua skali..samada baek or buruk..depend pd apa yg die da wat..

    dlm islam ckp..kalo x dibalas di dunia..akn dibalas kt akhirat..tp skg Tuhan byr CASH...da disiksa dlm alam kubor lg..
    lbh cepat akn dibalas kt dunia lg..klo bkn manusia yg bg..akn dtg dlm btk yg lain..mgkn sakit or watever..

    senang cite..x perlu pening pale nk pike sape balas pd siapa..Tuhan tu ade..dan maha adil.. PEACE!

    BalasPadam
  26. salam pocik K..bg aku la,karma yg most of us pk tu is; buat baek dibalas baek,buat jahat msuk neraka..
    itu jer..tp rmai yg gune pkataan "karma" bg nmpk de-best sket (agaknye)

    BalasPadam
  27. tak pernah terfikir pun pasal karma2 nihh .
    haha nk buat jahat , buat jahat , buat baik , buatlah baik .
    hehe;p

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.