Sabtu, 4 September 2010

Mengapa dan Bagaimana Anda Boleh Terjebak Dengan Kancah Blogging?

Assalamualaikum


Hari ini hari err. Jumaat. Semua lab report yang patut aku hantar dah di hantar. Di hantar pada pukul 3.40 petang. Tepat pukul 3.40 petang. Lagi 20 minit sebelum bilik lecturer kesayangan tu di kunci buat selama-lamanya pada hari itu. Apa pun. Selepas berjaya siapkan semua labby dan assginment, kini, aku rasa lega. LEGA. Dan... bosan YES BOSAN. Wtf aku rasa bosan gila ah bila dah tak ada lab report nak kena buat. Kalau beberapa hari lepas, nak berehat pun tak ada masa. So, nak merasai bosan tak ada kerja tu amat mustahil tapi kini, bosan gila. Kalau sebelum ni asyik busy je sampai tak ada masa nak merasai bosan tapi kini bila dah tak ada kerja rasa bosan gila sebab sebelum ni asyik banyak kerja sampai tak ada masa nak merasa bosan. Kalau beberapa hari lepas, nak rasa bosan tak ada masa langsung. So, nak merasai bosan tak ada kerja tu amat mustahil tapi kini, bosan gila okay dah dah. Jangan la serious sangat bila baca blog aku.

Well, bila sebut bosan banyak-banyak, teringat pulak kat budak Alien ni yang dulu asyik marah aku bila aku sebut bosan. Katanya, tak elok sebut bosan-bosan. So, di sebabkan nasihat dia, sampai sekarang bila aku sebut bosan aku teringatkan dia. Kiranya, Bosan = Alien. Eh tak tak. Dia tak membosankan.

Apa pun, sebagai meraikan hari tak ada lab report dan assignment dan hari bosan , mari kita layan lagu ni.


Okay mari kita berbalik ke topik asal. Aku cuma nak cerita sikit bagai mana blog aku yang kerek ni boleh terhasil. Blog je yang kerek ye. Penulis dia tak. Penulis dia baik.

Btw, ada beberapa orang tanya aku;

Kenapa mesti The OTHER Khairul? Apa yang tersirat di dalam 'Other' tu?

Actually, soalan ni mengingatkan aku kepada masa aku nak tulis tajuk untuk blog aku dulu. Masa mula-mula dulu, aku letak url blog aku sebagai TheDarkSideInsideOfMe. Yes, WTH panjang gila dan tak boleh pulak tu. So, aku tukar kepada beberapa nama lain yang english, juga tak boleh disebabkan nama tu dah di gunakan. So, bila aku fikir-fikir balik;

Why the hell aku nak buat blog sebenarnya ni?

Selepas fikir-fikir dengan waras, aku stick kepada motif aku untuk tulis blog which is, the hatred for being my self. Fyi, I used to hate my self. I hate my last name. I hate when the others can achieve something with just a lil of effort while i need such tons of the Jupiter's gravity to get the so and so achievement. Well, what ever you read here, is not the real me. I am the 100% bullshit. The Other Khairul is just like someone that I wanted to be. Sebab tu lah aku selalu cakap yang aku kat luar adalah tak sama langsung dengan aku yang kat dalam blog. Kalau kat blog aku gatal gila. Tapi bila kat realiti, aku baikkkk, dan bukan gatal. Bukan gatal tu penting.

Tapi jangan risau, aku tak ada masalah mental apatah lagi masalah dengan dwi personality. Setakat ni lah.

Masa mula-mula berblog, orang pertama yang aku kenal dan follow adalah Woola. Kemudian aku tertarik kepada blog AkuTakPeduli (blogspot). Dengan kata lain, cara penulisan aku ni, aku belajar banyak dari ATP.

Actually, seperti yang korang tahu, aku pernah tulis pasal sejarah blog aku ni.








Since when involve dunia blogging?

Since kenal apa beza jenis-jenis perempuan psychopath, luar suci dalam kotor dan sebagainya . Actually, first blog adalah kat Myspace. Kat myspace (2008) kan ada ruangan untuk blog. Masa tu just tulis something yang eww eww dan memalukan. Then aku kenal dengan sorang mamat kerek yang ajar aku benda-benda tak senonoh. So kalau korang nampak aku buat benda-benda tak senonoh, tu semua dia yang ajar. Fahim nama dia. Fahim ni ada satu blog (blogspot la) dulu dia guna blogdrive. Punya la jiwang blogdrive dia. Siap ada love-love lagi. Tu belum kira ayat-ayat pujangga dia lagi. Memang jambu. Well, tu blog dia yang first-first sebelum beralih ke blogspot. So masa dia buat blogspot dan blog dia ‘femes’, aku mintak la chance untuk tulis satu entri. Then dia kata okay tapi dia kan delete selepas dua hari.

At the end, tak sampai 12 jam, dia dah delete. Pastu dia bebel-bebel suruh aku buat blog sendiri. Memberkan. Aku masa tu pemalas gila. So tak buat la. Tapi last-last masa sem dua, aku register blog aku yang pertama pada pada bulan January atau February (2009), aku dah lupa. Tapi register je la. Tak ada update atau apa-apa. Then pada bulan 3 aku start tulis kot. Biasalah, dapat banyak kritikan yang tak membina dari member-member ku (memberkan).

Then aku start tulis dengan rajin pada bulan 4. Pertengahan bulan 4, aku delete blog atas kesalahan aku sendiri. Biasalah, masa tu aku budak-budak lagi. 

Pastu ramai yang tanya kenapa aku delete blog. Aku ingat lagi masa kat library Micet tingkat satu. Aku tengah baca majalah pastu ada awek pendek nama Sue yang aku tak kenal langsung tegur aku dan tanya kenapa delete blog dan aku pun macam “Who the hell are you?” dah la semua kawan-kawan dia pandang aku. Segan doe. Aku ni pemalu sikit. Eh tak, banyak. Lagi pun aku ingat lagi yang Mak aku pesan jangan bercakap dengan orang yang tak di kenali.

So, tu la starting aku mula tulis blog. Aku tak tahu pun pasal Nuffnang ni semua. Hajat nak tulis blog just for fun. Tapi dah boleh kasi duit so, grab je la. Tapi still, aku tak aim duit untuk berblog. Cukup la kalau ada orang baca. Peduli apa aku dengan ayat “Blog adalah untuk di tulis. Bukan untuk di komen dan di baca.”

Adalah satu kepuasan bila ada orang view blog kita dan ianya adalah priceless bila orang sudi komen yang membawa maksud kisah kita mampu member effek kepada pembaca.


Ah, tulis blog bukan untuk duit? Bullshit.

Korang pula, kenapa buat blog? Saja nak mengada dan menggedik?



33 ulasan:

  1. Gua tulis belog kerana ingin duit juga, sambil meluahkan rasa jiwa raga yg bagai bola pingpong dimainkan oleh pemain tak pro - bola asyik jatuh meja je..

    Er...gua pun xphm apa gua tulis.

    BalasPadam
  2. i notice u suke guna pkataan 'gedik'...cube kira dah berapa kali u guna dalam blog ni...n dalam blog u x suke kat perempuan gedik, maknanya in real life??


    ***aku tulis blog sebab aku bengang

    BalasPadam
  3. terjebak dgn blog atas hasutan kawan2..mula22 tak reti nak tulis ape, nak buat camne..tp rupa2nya tulisan itulah yg akhirnya menemukan dgn ramai pembaca yg suka & support blog hakak ni..eh! suka ke?? entahla..tp mmg priceless bila dorang sudi komen berjela2.. :)

    selamat menyambut lebaran yg bakal tiba mr. K

    BalasPadam
  4. tulis blog konon nakjadi femeslah sy ni...
    tapi tak femes pun.
    ingatkan berduyunlah orang baca, dan masuk suratkabar bagai....mm, angan makcik jenin

    tapi, sebenarnya betullah, kalau ada yang baca dan memberi komen yang membina walau tak sependapat, memang best

    BalasPadam
  5. aku pon buat blog bukan sbb duit~
    tp untuk memudahkn aku baca blog org lain macam blog kau nih..
    senang skit sbb aku boleh follow

    BalasPadam
  6. maknanya ni the other khairul nialter ego ko lah ni.. ingatkan ko ada kecelaruan identiti or ada 2 personaliti.. hahaha..

    BalasPadam
  7. eh tau tau je mmg tuk mengada n mngedik..org lain ada blog kite pun nak da blog..follower pun xramai.sob3

    BalasPadam
  8. ayat terakhir tuh aku suka :)

    betul2 !!

    BalasPadam
  9. @Lemonade - YA.

    @Lili Sakinah - You gedik. Okay tambah lagi satu. You kira lah. ;)

    @Dara - Selamat Hari Raya.

    @KL - Every opinion is a shit.

    @Forbidden - Not really.

    @Kap - Emosi.

    BalasPadam
  10. tulis blog ?
    sebab dunia byk warna
    ak kene catat setiap warna
    sebab ak takut ak lupa warna itu

    :)

    happy eid fitri :D

    BalasPadam
  11. aku buat blog pasal aku nak marah orang.. last2 jadi pasal diri sendiri.. bongok

    BalasPadam
  12. untuk mengekspresikan perasaan sebab in real life memang tak mungkin dpt express everything..

    tapi bila dah ada blog aku suka merepek dalam blog aku..lantaklah, bukan ada org nak baca..haha..

    BalasPadam
  13. aku tulis blog sbb terbaca blog org...last2 aku rasa gian mcm dadah...hahaha

    err, sebab aku menggedik...lalala

    BalasPadam
  14. @Nerd - Happy Eid.

    Happy Eid Fitri to all of you

    BalasPadam
  15. terjebak dengan blog sebab tengok housemate sikt2 blog sikit2 blog.."jgn lupekomen aku" haha aneh2..

    BalasPadam
  16. Sama lah, dah buat blog lepas tu terperap sebab takde idea. Lama2 baru start blogging.. Hee.. :)

    BalasPadam
  17. ak bru jer start wt blog..
    itupon sbb ad org yg cabar ak..

    ye la, ak duk bsing2 kt dia suh update..
    then, dia suh ak rsa sendri cmne punya susah nak wt satu2 entri..

    ok, ak admit..
    mmg ssah nak cri idea untuk blog ni..
    n mmg ak sgt la mls nk update blog sndri.. :P

    btw, ak lebih suka jadi silent reader..
    best!!

    BalasPadam
  18. ak bru jer start wt blog..
    itupon sbb ad org yg cabar ak..

    ye la, ak duk bsing2 kt dia suh update..
    then, dia suh ak rsa sendri cmne punya susah nak wt satu2 entri..

    ok, ak admit..
    mmg ssah nak cri idea untuk blog ni..
    n mmg ak sgt la mls nk update blog sndri.. :P

    btw, ak lebih suka jadi silent reader..
    best!!

    BalasPadam
  19. Mmg dulu rasa nak buat duit kan kan kan tapi lama - lama berblogging dah jadi macam asam garam kehidupan, tak sah kalau macam seminggu (at least) tak bukak blogger. If internet laju, mmg ari2 menghadap lappy la, luah itu luah ini. WAHAHA :D


    Oh ye about duit tuh, memang takkan kayalah aku, tak begitu banyak views or trafik but aku puas dengan hasil pencapaian blog aku :) Bangga ;D

    BalasPadam
  20. ya.. saja nak mengada and menggedik.

    ;DDD

    BalasPadam
  21. u've just bulshitting me...
    coz i aint create a blog to generate my income srsly...

    the reason is?
    does professional workers need cents from blogging to cover their expenses?

    hell no~

    gyahhahaaha~

    BalasPadam
  22. saja nak menggatal dan menggedik.

    macam ko..

    gatal dan gedik + geli-geli ewwwwww jugak.

    BalasPadam
  23. miss mule2 serius xtahu cmner nk wt bLog..huhuhu...pe nth lgi pasl html n sume r...n its all start when i becOme 'ICTgurl' wawawawa... 1st time wujudkan blog untuk skOoL.mse tu cm bodO2 jek rse.
    then dpt la g kursus wt2 blog ni...joomla..wordpress(huuu masih cube2 dua2 nih...).tp yg pling seng memgla blOgspot...heheh.
    Senang kte miss wat blog sebab...
    1.nk blajO(lau kOrg perasan x byk miss tulis kt blog...mint lebih kepada sistem tu..heheh).
    2.kebanyakan kawn miss sume terrOr pasl blog dll.nk xnk memg kne amik tau.
    2.lau 20thn lg org ckp pasal blog ni...bl ank2 tye..at least leh gk stOry zaman berblog tu nnti...(walaweihh hahah!)

    BalasPadam
  24. soalan u ni membuat kan i ade idea nak update blog..
    boleh tak kalau soalan u ni,
    i nak jawab kat blog i :)

    *gaya percakapan seorang wanita melayu yg sangat sopan.
    saya tdk gedik dan anda tak gatal.

    BalasPadam
  25. "I hate when the others can achieve something with just a lil of afford while i need..."

    It's not 'afford', there. It should be 'effort'.

    BalasPadam
  26. @Anony - Oh ya. My bad. Thanks. Aku type entry guna mircosoft word. Mungkin tertukar masa auto-correct.

    BalasPadam
  27. sebab nk gtaw kt others yg im epy so dont worry about me ekkk.

    jap
    jap
    jap

    mmg utk mngedikk punn. hahaha. am i?

    BalasPadam
  28. mula-mula sebab ramai member ada blog so rasa mcm cool gila ada blog as if ada acc fb bila org lain ada *baru nk up*

    but now i've got no reason to own a blog. it's just fun to have one. menjadi sarkastik tanpa perlu berkata-kata sambil berasa poyo. ngehngehngeh

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.