Ahad, 31 Julai 2011

Reasons Kenapa Ramai Orang Benci Bloggers.

Assalamualaikum


Korang pelik tak bila korang jumpa kawan korang yang main blog, dia akan di panggil blogger tapi bagi yang main Facebook dan Twitter, dieorang tak di panggil sebagai Facebooker dan Tweepler pun. Why ah?

Dan, untuk pengetahuan korang, ramai orang sebenarnya tak berapa suka dengan blogger. Dieorang tak suka dan takut. Takut kalau-kalau nama dia akan keluar di blog. Kalau keluar nama saja-saja tak apa lah juga. Tapi kalau dah dikutuk, perh. Pedih weh. Well, nama korang pernah tak di kutuk di blog orang lain?

Actually, banyak lagi reasons kenapa ada yang tak suka dengan certain jenis blogger ni.

Blogger yang Traffic Whore
Pernah tak korang nampak kat certain blog yang amat kejar trafik semata-mata? Dekat tajuk tulis " Cara untuk Cepat Kaya". But then bila bukak tengok-tengok entry tu pendek gila. Pulak tu, bila tengok lagi, rupa-rupanya  dia tulis "Aku tak tahu la macam mana cara untuk cepat kaya. Korang ada idea?". Tak pun, tajuk gila gempak eyes catching "Tips Superb Untuk Blogging". Tapi bila buka, rupanya dia pulak yang pi tanya pembaca. Contohnya " Siapa tahu tips blogging paling baik? Kalau ada, sila kemukakan di ruangan komen" Padahal semua pembaca yang datang punya lah berharap untuk tahu sedikit sebanyak pasal tips blogging ni.

Kalau sekali sekala buat macam ni sebab nak berinteraksi dengan pembaca tak apa lah juga. Tapi dah kalau semua entry tahap attention traffic whore, baik tak payah. Kalau jadi traffic whore memang lah traffic banyak. Tapi kualiti tak ada. Orang datang blog korang, then blah sebab rasa di tipu. Ianya umpama korang Chelsea yang menang 1-0 vs Malaysia tempoh hari. Menang, tapi tak ada apa yang nak di banggakan.

Siapa yang suka baca blog yang hanya bagi harapan semata-mata? Konon nak ajar tips lah, apa lah. Padahal kosong. Even aku sekali pun, aku benci betul baca jenis blog yang macam ni. Jenis yang macam cari trafik semata-mata. Dan yang paling aku benci adalah bila dieorang cari trafik guna keyword lucah. Seriously?


Lurus Bendul / Paranoid / Kaki Forward Article dari Email.
Korang perasan tak yang ada certain blogger suka sangat percaya kepada benda bukan-bukan? Contohnya, kalau dia terima satu email pasal Freemason or pasal makanan haram or pasal menyambut hari ibu adalah haram, terus dia percaya sambil tulis pasal isu tu di blog. Yeah, tanpa sebarang usul periksa. Then bila ada orang pertikaikan article yang dia siarkan, dia kasi ayat mudah which is "Aku tak tahu, aku ambil dari email".


Aku wonder lah, kenapa orang-orang Malaysia macam ni eh? Kenapa suka percaya kepada apa-apa yang dia baca secara bulat-bulat? Come on, cer korang try pertikaikan sikit sesuatu perkara. Contohnya, korang dapat email kata ada Paderi Yang Dah Takluk Malaysia lah, then ada kes Malaysia dah Jadi Milik Freemason lah, bila Terbalikkan lagu ada kuar mesej Dajjal lah. Then macam-macam lagi lah isu merapu. Tapi orang kita, bila tengok je terus percaya bulat-bulat. Siapa tak menyampah dengan blogger yang lurus bendul yang suka menyebarkan berita palsu?


Pembaca Terlampau 'Alim' / Lampi (Lambat Pick up)
Korang ingat tak yang aku ada banyak tulis entry Trolling? Aku ada troll pasal kahwin,  aku troll pasal perempuan nangis, aku troll pasal MLM. Dan yang paling tak boleh blah, entry aku menyindir perempuan seksi meksi. Ya, amat-amat tak boleh blah bila ada orang emo sambil cakap "Perempuan ni confirm masuk ke neraka". Padahal aku rasa dah jelas yang perempuan dalam entry tu tak wujud.

Some people hate blogger sebab dia tak tahu apa yang sedang berlaku. Dia tak tahu apa genre sesebuah blog tersebut. And kadang-kadang, pembaca gila lah ambill serious dengan apa yang blogger tu tulis padahal dia buat lawak sarcastic. Sebab tu la korang akan lagi gelak bila tengok ruangan komen,. Bila tengok ruangan komen korang akan nampak 40 komen gelak, then ada 1 komen marah-marah. Aku tengok pun tergelak.

End of the story, dieorang akan benci kat blogger tu.

Memberbesarkan Isu.
Korang perasan tak, sebenarnya, banyak gila isu-isu yang berlaku adalah disebabkan ianya di perbesarkan. Contohnya, Lisa Surihani ada menyebut "Gila Babi" dalam TV then terus ada blogger yang update pasal Lisa Surihani sebut "Gila Babi." tu. "Try google". Well, gila babi. Apa masalahnya dengan sebut gila babi? Babi binatang yang haram di makan. Tapi ianya tak haram di sentuh dan tak haram di sebut. So, kenapa ada blogger yang saja wujudkan isu bila Lisa aku sebut "Gila Babi"? Saja nak menjatuhkan my Lisa Surihani?


So, kalau blog korang di baca oleh ramai student di kolej anda, please, please jangan wujudkan sebarang isu yang merapu. Nanti tak pasal-pasal ianya boleh jadi kes.

Dan korang perasan tak trick terbaik untuk wujudkan fitnah? Yeah, hasilkan persoalan. Contohnya  tulis entry yang membawa persoalan berbentuk "Ketua JPM kolej kita dah pernah buat seks dengan bapuk?". Ianya adalah satu persoalan. Tetapi ianya boleh jadi fitnah bila ada pembaca yang tak tahu apa-apa then dia tanya pada kawan dia "Eh, betul ke Ketua JPM kita pernah main dengan bapuk?". Dari persoalan, ianya akan berubah kepada statement bila dah tersebar. Dan sebagai orang melayu, kita wajib percaya dengan apa yang kita dengar tanpa sebarang usul periksa.


Bila Tak Puas Hati Dengan Kawan; Sindir dan Update Kat Blog
Hari ni update blog "Hey bitch, kau ingat aku tak tahu ke kau suka kutuk aku? Ya, aku cakap pasal kau ,Nur******h. Macam lah aku tak tahu pasal kau, slut!". Then bila si Nur*******h baca, dia pun naik angin. So, dia pun buat blog khas untuk kutuk balik si perempuan tu. Then bergaduh lah dua ekor ni. Bila gaduh tu, tu satu dunia tengok. Tu belum kira dengan ayat maki-maki lagi. Bila dah di maki, maka imej blogger pun tercalar. Bila seorang tercalar, secara tak langsung semua orang yang berdiri di bawah nama blogger pun turut rasa imej yang tercalar.

It is really good kalau tak semua isu di jadikan public. Kawan jatuh tangga, tulis kat blog. Kawan maki kawan kat facebook; Printscreen and upload kat facebook. Tak pun, bila kawan ada masalah masalah dia dengan pakwe dia, korang boleh pulak citer kat blog. Mana orang tak marah kan?

So yeah, kalau boleh, jangan amalkan sikap "Sikit-sikit masukkan dalam blog"

Dan out of all, ada satu lagi reason kenapa orang ramai benci blogger. Yeah, kerana perbezaan pendapat.  Dan yang paling teruk adalah kalau ada perbezaan pendapat  terhadap politic. Bila nak luahkan pedapat, dia luahkan di blog. Then kena saman. Korang tahu tak berapa ramai blogger yang dah kena saman?

Then, kalau dah berbeza pendapat then cakap elok-elok tak apa lah juga. Tapi kalau dah emo semacam, memang cari pasal ah.



81 ulasan:

  1. LIKE lima juta !

    Blogger suka besarkan isu remeh....macam dunia dah nak kiamat. Suka sebarkan aib orang terutama artis.

    BalasPadam
  2. alhamdulillah...tak pernah lagi kene kutuk kat blog..

    tp tak berapa gemar blogger yg asek dok bangga dengan followers.. hmmm.... sadis2!

    BalasPadam
  3. ketua JPM main dgn bapuk??? hehe..lwk arh contoh tu...kekeke

    BalasPadam
  4. bro K .. mcm mna dengan blogg yg b'bentuk personal life?? sikit2 taip kat blog ..jatuh kat longkang pun bagitau kat blog.. hehehe .. :D

    like unprivate diary .. :D

    BalasPadam
  5. cepat sungguh update, hmmm komen pasal bloggers? ahaha no comment tapi seriusly mmg x suka sgt menda2 yg cam bagi tips tapi satu haram menda xde @org x faham, last2 ambo sendiri yg wat tips (mostly photoshop@ lightroom tutorial)

    BalasPadam
  6. hahaha...

    yang traffic whore tu paling menyampah.sekali je akan masuk blog dia dan takkan masuk sampai sudah sebab dah pernah rasa 'tertipu'.

    banyak kali jumpa jenis macam ni.hadoii

    BalasPadam
  7. Assalam...kdg2 menyampah jugak dgn blog yang tak serupa bikin...nak nak entri dia copy paste sepenuhnya dan forward tanpa beri apa-apa point dr dia sendiri...lepas masuk sekali, tak masuk dh lepas tuu...serik

    BalasPadam
  8. ~jangan amalkan sikap "Sikit-sikit masukkan dalam blog"

    cerita semua luar dalam atas bawah kain, pastu bila kena attack nak marah. hmmm.

    people nowadays dh bijak.diorg akan guna semua benda yg diorang tahu, utk jadikan bullet nak buat counter attack anytime bila diorang rasa macam dah sampai seru nak jatuhkan kita.

    apex ditimpa masalah bila dia makin femes. Mr k. jaga-jaga. ko pun makin femes skrg ni. ;p

    BalasPadam
  9. muahahaha
    betul tu Mr K

    sikit sikit bubuh dalam blog.ape kes?

    BalasPadam
  10. Sokong yang firstly tu ... !! ^^

    BalasPadam
  11. maka gunelah blog ke jln yg benar :)

    BalasPadam
  12. Dan sebagai orang melayu, kita wajib percaya dengan apa yang kita dengar tanpa sebarang usul periksa.


    aku suka menatang ni.. eh, menatang ka ? hahaha

    BalasPadam
  13. hemm ,
    setuju bangat ,
    gua pernah gak jumpe sepesen cam yang lu cakap ,
    setiap inci bnde dy nak cite kowt lam blog,haish =.="
    starting dy wat cm2 dkt mySpace, then fb, konon xnak dy wat g,gua kenalkan dy blog ,
    now ? what the...??
    sumpah annoying gilak !

    BalasPadam
  14. =)t diorang ckp..."this is a personal blog...and everything written on my blog, based on own and personal thought.."..

    BalasPadam
  15. kesian rkyat malaysia,setiap tindak tanduk diawasi,smua kena hipokrit,kipas punggung,bodek,baru tak kena saman.

    BalasPadam
  16. Good one!
    saya setuju dan betul2 setuju...tu sebab kebanyakan blogger di benci..saya pernah ada pengalaman, bila ofismate sy juga blogger bagitau rakan 1 tpt kerja yg kami berdua ada blog terus rakan tu buat muka pelik sambil ckp 'erkk...bloggers ke?'...

    BalasPadam
  17. erm..nice one lah..

    suka part yg caci mencaci tu..

    BalasPadam
  18. ak rasa ak bkn pembloger mcm tu

    =D

    tpi aku mmg salute lah kat kau sbb kau suka mempertikaikan
    ak bngga dgn otak kau =)

    BalasPadam
  19. Geat post!

    nice baca..

    skong sangat2...

    tak puas aty ngan kawan mmg sindir kat belog pown.. ekekek.. tapi akan diletakkan password sebab it is not a nice post..

    Bila sudah baik dgn kawan, delete balik..

    =p

    BalasPadam
  20. kalau bab kutuk mengutuk tu biase kot.. sbb aku pun pnh kena..mau tak bengang.. kasik balas lah balik dan kesudhan nya aku buang entry tu sbb mls nk pnjang2 citer .hahah.. zaman sengal kanak2 tak ckp umor tol gadoh dlm blog..eeuuww~~ :D

    BalasPadam
  21. paling xblh blah no 1. pantang betul aku. tajuk bukan main lg..isi hampeh. gila trafik tapi makan diri. confirm xnk dtg blog tu dh

    BalasPadam
  22. suka isu gaduh pakai blog..
    mr.K, selamat berpuasa..
    esok buka dengan Lisa ke?
    gandakan ibadah!!
    ^^, -> tunggu next post..

    BalasPadam
  23. yg pasal trafic tu mmg sokong la..tajuk punye la gempak, tgk2 ade gmbr mkn KFC je..cehhh

    BalasPadam
  24. hohoho mcm nie pun bolehh kekeke....

    BalasPadam
  25. wanie pulak tak berapa suka kalau entry yang tak kena dengan tajuk...

    BalasPadam
  26. oh mcm tu ye? thnx 4 d advice mr k :)

    BalasPadam
  27. lagi satu.

    boleh bawak gaduh bila ada yang komen tak sependapat dengan apa yang blogger tulis.

    ramai blogger jenis taknak terima komen yang tak menyokong artikel dia. sudahnya berbalas2 komen bergaduh.

    nama pun komen. kena open lah sikit.kalau taknak komen yang kondem, elak tulis artikel yang wat statement yg bleh wat org marah.

    dan pembaca pun kena selalu ingat, artikel tu cuma pendapat blogger. tak perlu nak serang2 sesama sendiri.


    sekian saja tazkirah ramadhan kali ni.wawawawa !~

    BalasPadam
  28. seyes memang sakit mata kalau baca blog yang sarat ngn iklan (=.=')

    BalasPadam
  29. point yg last sekali tu aku penah kena.. hahaha

    BalasPadam
  30. tahniah.
    harini entri kau tak typo macam selalu. kecuali yang ni :

    Ianya umpama korang Chelsea yang menang 1-0 vs Harimau Muda tempoh hari.

    daripada kau tulis harimau muda baik kau tulis harimau tua weh.
    *sarkastik*
    HAHA.

    BalasPadam
  31. selamat kat entri ko xde, "kenape orang benci bloggers eh?"

    lol

    BalasPadam
  32. takyah goreng la mr.k, mtg2 lisa surihani da baca blog ni..kunun entri "knp benci bloggers" tp snbr nk kabo "knp x pilih blogger? knp pilih yusry?!"
    ahahah..hrp emak lisa & yusry baca entri ni..kasi up sikit sama bloggers ;p

    BalasPadam
  33. Urm:)
    Ada betulnya tuh....
    Tapi nak buat macam mana...
    Manusia kan?...
    Tak lari dari melakukan kesilapan..

    Niat sahaja pun dapat PAHALA

    BalasPadam
  34. masa awal aq blogging pon mak aq tak suka..takot mulut aq ter-laser, pastuh tersaman..hoh!

    berpandangan jauh sgt mak aq neh! >:(

    BalasPadam
  35. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  36. hahaha ko pon emo gak kekadang time bg pndpt.br pndpt bukn fakta.x pe.bgs kluarkn pndpt, kte blh tau mcm mne cr pmikirn org len tp jgn emo sgt.mr k x emo sgt kn???sbb tu la your lisa surihani trpikt kt u.auwww

    BalasPadam
  37. ko pun kalau buat entri fakta biar buat kajian betul2 =]

    BalasPadam
  38. Baik boss. hehe~

    cuba nk jadi blogger yg baik tapi bab peribadi tu susah nak elak la. sb blog pun peribadi juga tapi tak de la nak gaduh dgn org, cuma kdg2 tulis entri utk tatapan si dia jer, spya dia fhm. haha~

    BalasPadam
  39. babi tak haram ke disentuh? check balik your entry...

    BalasPadam
  40. @Nazri - Pegang babi tak haram. Check back your comment.

    BalasPadam
  41. @Nazri..rasanya boleh baca info kat sini http://fatimahsamsuddin.blogspot.com/2010/04/isu-sentuh-babi-dan-anjing.html

    BalasPadam
  42. 'jangan cari pasal dengan blogger'

    i've seen it somewhere.hee

    BalasPadam
  43. yg last tu kadang2 je buat..dah blur xtau nk buat apa..haha

    BalasPadam
  44. @nazri2.. haha..komen kasi tengok sikit la weh..haha..

    nice entri mr.k
    tapi kalo post entri sarkastik+xpuas ati, tapi x melampau, boleh kan?

    BalasPadam
  45. harimau muda ngn skuad olimpik sma ek? owhhhhh.....

    BalasPadam
  46. suka dengan N3 ni..biarlah trafik rendah tapi berkualiti..dulu pernah gak terikut gak perangai camtu..sekarang dah insaf

    BalasPadam
  47. AKU RASA NI CM ANG PUNYA ALASAN JA..ANG KAJI KA.BRAPA % YG X SUKA YG BENCI SEMUA NI..

    BalasPadam
  48. paling x suka blogger yg kejar traffic whore semata-mata, dengan buat entri yg entah apa2..
    hehehe...
    like 1 juta dis entri

    BalasPadam
  49. 1st time masuk blog ni... =)

    setuju point2 yg ko ckp tu, esp tang traffic whore..biasa jmp mcm tu kat mana ping site la...tajuk lain dh masuk lain lak cite..

    kekadang termasuk blog lucah pulak..

    selamat bpuasa =)

    BalasPadam
  50. kau tak boleh dowh cakap ceni . bukan semua orang ada bakat menulis blog cam kau . ada yang saja je nak try buat personal diary. tak harap sesape baca pun.

    BalasPadam
  51. wakaka, kak jie memang suka bab2 ni..keke
    dia pun selalu dok merungut pasal blogger macam ni..ish2, kalau mcm tu pegi blah la kan :DD

    BalasPadam
  52. terbaik......!!!! setuju sangat.. memang ramai yang tak puas hati. kadang2 mengata macam2. dah tak suka tak payah baca tuk sape2 yang takda blog, tak payah nak emo. para blogger juga kena hati2

    BalasPadam
  53. @anonymous - Entry ni bkn pasal tu. Tp pasal Kenapa Org Benci Blogger. Sila bc btl2

    BalasPadam
  54. "kau tak boleh dowh cakap ceni . bukan semua orang ada bakat menulis blog cam kau . ada yang saja je nak try buat personal diary. tak harap sesape baca pun."-last komen aku.

    @Mr K - sorry wey, aku ingat kau nak mintak semua blogger tulis baik baik so then takde la org nak benci blogger. sorry salah faham. peace out XD

    BalasPadam
  55. alamak teremove my own comment, silap blog day....

    @Mr Kay - Harimau Muda ~ Skuad Olympic, lebey kurang la..lagipun bdk2 harimau muda kan mmg di latih utk jd skuad olympic...
    btw, today ada frenly match dorang kat slovakia... Harimau Muda vs Tatran Liptovský Mikuláš...Auummmmmm!!!!

    BalasPadam
  56. bagi bui pulak terpulanglah nk tulis apa2 pun asal jgn sentuh hal2 sensitif..mayb bagi sesetengah org meluahkan perasaan dlm blog mungkin satu cara hilangkan tension..dr buat benda2 yg tak berfaedah,bgs luahkan dlm blog..bagi bui senang jer,kalau x suka tekan jer X,habis cerita..buat apa nk peningkan kepala baca entry yg kita tak suka kan...

    BalasPadam
  57. Encik K- Abah mak pun risau. blog bukn tuhan,semua nk ngadukan

    BalasPadam
  58. kalau yg jenis tak puas hati sikit dengan kawan.
    terus maki dlm blog.
    tu yg aku tak suke.
    hoho

    BalasPadam
  59. kalau tak suka, jangan baca..hehe simple :)

    nice entri dan sy hormati pendapat kamu Mr.K..

    BalasPadam
  60. tepat sekali entri kau ni dgn apa yg aku rasa bila m'baca blog. terutama yg ni
    Pembaca Terlampau 'Alim' / Lampi (Lambat Pick up)

    kdg2 aku rasa kelakar tp kdg2 rasa annoying bila tgk komen2 dorg terutama kt blog blogger-blog-addict-u-may-know-who. mcm2 kategori manusia aku jumpa. neutral, lampi, kaki ampu, kuat maki, tukang troll the troll, cepat melatah. u name it, sume ada. gagagagaga

    BalasPadam
  61. lagi best kalau letak tajuk entri ni, Kenapa Ramai Orang 'Perlu' Benci Bloggers... hahaha

    well, satu entry yg penuh dgn realiti... =D

    BalasPadam
  62. macam pakcik, pakcik xkisah apa jenis belog...
    tp jgn la sampai nk berak pon bgtau dalam tu..=..=

    BalasPadam
  63. aku rasa aku dah jatuh cinta la kat blog nih :D

    BalasPadam
  64. that's right !!!

    sokong apa yg awk post tu.. huhu..

    BalasPadam
  65. nak tnya 1 soklan lg ,

    cmna nk unfollowing blog 'segalanya ada disini' ? sy cuba cri tp x jmpa ..
    tlg eh.. nk unfollow blog tu .. ( ekceli , i'am new ) hahaha

    BalasPadam
  66. blogger mude ni banyaknye pendek akal...

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.