Selasa, 12 Julai 2011

Adat vs Agama : Bertunang dan Berkahwin.

Assalamualaikum


Hello adat lovers sekalian.

Kita bertemu lagi dalam segmen "Mari Memangkah Adat-ada Melayu yang Merapu." Ya, segment ini bakal di benci oleh mak cik-mak cik dan emak anda semua. Why? Yeah, sebab aku bet dieorang nak sangat mengutamakan adat lebih-lebih lagi bila masuk bab perkahwinan. Mana tak nye, bila si emak dapat tahu yang si anak perempuan dah nak kahwin, terus tak senang duduk macam dia nak kahwin. Nak sediakan pelamin lah, bunga tu lah bunga ni lah. But somehow, ada certain adat adalah bertentangan dengan Islam. Samaada bertentang di sebabkan syirik atau membazir.

And that is the problem yaw. Setiap kali kita nak bagi tahu yang adat-adat tu semua bertentangan dengan Islam, sure lah akan ada makcik-makcik yang berkata :

"Dah dari dulu sampai sekarang orang buat macam ni. Kita ikut je lah. Beradab lah sikit"

Ewww. Bila kita sebut adat, masing-masing pakat kata "Ikut dari orang yang terdahulu". Well, for what? Adat-adat di Malaysia dah bercampur-campur. Ada yang dari hindu, dari bangla, dari jawa dan dari ciptaan sendiri pun ada.

Bertunang
Well, mari kita mulakan dari bab yang lebih ringan. Adat bertunang. Adat, not adab. Dalam Islam, ada je adab bertunang. Adab bertunang yang ada dalam Islam termasuklah Cara Pergaulan dan Tempoh Pertunangan. Tapi dalam agama Meleis, akan ada satu benda baru yang di panggil Adat Bertunang. Where the fuuu datangnya Adat Bertunang? Yeah, datang dari makcik-makcik yang nak utamakan adat dari agama.

Adat Resam Bertunang Melayu
  • Pertunangan mesti (Wajib) melalui keluarga.
  • Pertunangan mesti (Wajib) ada cincin.
  • Pertunangan mesti (Wajib) ada hantaran pertunangan.
  • Etc

Actually, kalau nak bertunang tak perlu melalui keluarga pun tak apa. Bertunang adalah perjanjian antara lelaki dan perempuan yang berjanji akan berkahwin. Once lelaki dan perempuan berjanji untuk berkahwin, itu dah dikira bertunang. Segala majlis bla bla tu adalah sampingan je. Begitu gak dengan cincin. Tak perlu cincin bagai tu. Dan hantaran pertunangan lagi lah tak perlu nak banyak-banyak. Kalau nak gunakan sebagai 'hadiah', benda yang simple-simple pun dah cukup.

Then, how about berkahwin?

Berkahwin lagi lah bermasalah. Well, korang tahu tak kenapa orang zaman sekarang kahwin lambat? Yaa, bukan sebab peraturan dan undang-undang, tetapi sebab 'ketakmampuan'. Jangan nak cakap undang-undang ya. Umur 18 dah boleh kahwin. Tapi korang? Umur 25 pun calon suami / isteri pun tak der lagi. Kalau diikutkan dalam Islam, kahwin ni mudah. Masa belajar pun boleh kahwin. Setahun bekerja pun dah boleh kahwin. Tak der hal. Tapi kita sendiri yang menyusahkan keadaan. Contohnya, hantaran perkahwinan.

Hantaran Perkahwinan dan Mas Kahwin
Aku tak faham kenapa makcik-makcik suka sangat mintak hantaran yang mahal-mahal untuk anak perempuan dia? Perlu ke mintak RM222222? Or RM 66666? What? Nombor bertuah? Okay now you guys percayakan kepada nombor bertuah? Nombor bertuah dan nombor cantik satu hal. Then datang pulak dengan empat, lima, enam angka. Macam mana la si lelaki nak kahwin macam ni?

But, kita sebagai Melayu yang miskin dan tak banyak duit, kita kena la berlagak konon kita ada banyak duit. Macam artis-artis Malaysia lah. Bila artis yang kaya nak kahwin, sibuk nak kasi nombor hantaran nak cantik-cantik. RM111111 lah. RM99999 lah. Last-last bercerai. Kenapa bercerai? Sebab tak berkat. Tahukah anda yang ada hadis pasal ni?

Dan sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

"Sesungguhnya yang besar berkat nikah ialah yang sederhana belanjanya". ( Riwayat Ahmad )


"Sebaik-baik maskahwin ialah yang lebih rendah" ( Riwayat Abu Daud )

Ya, hadis dah diterangkan secara terang benderang. Tapi, adakah kita nak ikut kata-kata Nabi? No. Nabi tu zaman dulu. Apa barang ikut. Baik kita ikut mak cik-makcik yang mengutama kan adat berbanding agama. Bila ada adat, ramai orang suka. Bila ramai orang suka baru lah best. Allah tak suka pun tak apa. Iye tak?

Hantaran perkahwinan yang mahal-mahal yang cecah berbelas ribu-riban adalah shit. Masak tak pandai, tanggalkan stoken suami tak nak ada hati nak mintak berbelas ribu riban.


Benda-benda macam ni la yang membuatkan orang tak mampu nak kahwin. Pihak lelaki dah la nak kena kahwin empat. Macam mana nak kahwin empat kalau banyak duit di perlukan?

Bersanding Bak Raja Sehari + Tepung Tawar + Merenjis
Orang akan kata

"Kamu bersanding sebab mengikut tradisi nenek moyang kita (Actually mengikut tradisi hindu). Sebab tu lah bersanding macam Raja. Raja sehari la katakan. Alaa, ibarat Raja-raja zaman dulu"

Wait, mengikut tradisi zaman dulu yang meniru raja-raja zaman dulu? Hello, raja zaman dulu ada gundik okay. Gundik diaorang pulak perh, terbaik beb. Semua pakat muka macam amoi. Iya, amoi. Amoi yang putih dan gebu tu. Tapi kalau rasa raja sehari ada ke gundik-gundik ni? Mana ada. Then korang tahu tak yang bersanding adalah bertentangan dengan Islam? Ya, sebab ianya meniru upacara agama hindu plus, ianya menunjuk-nunjuk. But then why still nak sanding-sanding? Korang ingat best ke bersanding duduk atas kerusi tak buat apa-apa? Nak korek hidung segan, nak bermanja dengan bini pun segan. Ya. Biasanya majlis perkahwinan di buat sehari selepas nikah. And korang ingat satu malam tu cukup ke si suami isteri nak berkenalan dengan lebih 'rapat' dan melakukan proses menghilangkan rasa malu? Peh-lis. Mana cukup beb.


And then what? Tepung Tawar. Enjis-enjis air? Untuk dapat berkat? Really? REALLY? Seorang demi sorang mak cik naik atas pelamin sambil renjis-renjis dikira mengambil berkat?. Eww. How can tabur-tabur beras or something dikira ambil berkat? And that renjis-renjis thingy. What the hell is that. Well, itu semua adalah bertentangan dengan Islam. Sedar tak sedar korang dah membuat suatu perkara dan perbuatan yang di panggil Syirik.

Dan macam yang dikata dalam hadis tadi, "Besar berkat nikah adalah bila sederhana belanjanya". So, bila cakap bab sederhana ni, tak payah la nak demand karaoke-kareoke, silat-silat, kuda kepang, taekwando tu semua. Tu semua mengarut je. Ya, tak akan ada kareoke di majlis perkahwinan aku. (Tu pun kalau aku kahwin lah). Kalau ada pun, band-band yang perform. And my wife jangan harap ah nak kareoke. Kalau nak terpekik terlolong, tunggu tengah malam nanti. Special punya kareoke. Mengada-ngada.

Make Up Tebal Nak Mampus.
Okay ini adalah off topik. Tak berapa kena dengan entry tapi pernah tak korang perasan kat pengantin perempuan? Bagi aku, make up paling huduh adalah ketika nak kahwin. Aku bet korang mesti perasan kan asal pergi kenduri kahwin je, mesti nampak si pengantin perempuan yang make up tebal nak mampus. Serious tebal. Umpama babydoll dah. Dan the issue is, lawa ke macam tu? Kenapa Mak andam untuk bakal pengantin semua sepesen? Semua jenis suka make up tebal? Adakah kerana mak andam tu syok sendiri? Ataupun dia jealous sebab pengantin tu nak kahwin dan dia tak kahwin-kanwin lagi so dia kasi makeup tebal-tebal biar nampak huduh?

Tahukah anda kenapa ramai pasangan suami isteri bercerai? YA, KERANA MAK ANDAM. Mak Andam tu pi make upkan si pengantin macam badut. Then bila dah tangkap gambar, nampak la muka badut yang huduh tu daman gambar tersebut. Then gambar tu pulak korang pi gantung kat dinding dalam bilik. Setiap hari si suami terpaksa tengok. Bila tengok, rasa meluat. Sepatutnya, bila tengok rasa sejuk je perut. Tapi kalau dah meluat dan nak muntah tu, memang tak lama ah. So yeah, kalau korang sayangkan perkahwinan anda, tak payah susah-susah nak panggil mak andam make upkan. Selama ni korang bersolek sendiri-sendiri boleh je suami korang terpikat. Apasal tetiba nak suruh mak andam make up pesen badut?



136 ulasan:

  1. pandai2 je die cakap ramai bercerai sebab makeup. sape suro carik mak andam yg tak pandai makeup kan? sape dok suro gantung gambar kat dinding. letak dlm album sudah.. tak membazir.. huhu

    BalasPadam
  2. sekarang pun majlis bertunang da mcm majlis kahwin..buat besar-besaran gila grand..padahal tunang je kot.. especially artis2..

    BalasPadam
  3. Bagi aku, make up paling huduh adalah ketika nak kahwin.
    HAHAHAHAHAHA.
    First entry I read this morning. Feels good to laugh. LOL *Happily reading

    BalasPadam
  4. kalau semua ni takde,tahun depan aku dah akwen dah rasa nya. hahahaha

    BalasPadam
  5. biasalah melayu.
    biar mati anak jangan mati adat.

    even ada adat is totally bullshit.

    BalasPadam
  6. aaaaa nak kawen. nak kawen! hahaha >.<

    BalasPadam
  7. broo ! panjang lebar ceramah. hehe okay bagus bagus. ;D

    BalasPadam
  8. haha..mengamuk makcik datin kat luar sana.. aku like part mak andam tu..snggup ke tngok mak andam yg status jantina meragukan memekap bakal isteri kita..kalo yg kena mekap tu anak kta? sanggup ke?heee

    BalasPadam
  9. morning mr k,


    statement last tu best. hehe

    BalasPadam
  10. hoho. dunia yang penuh dengan adat.

    BalasPadam
  11. assalamualaikum..
    hahah~ nice one.

    mmg x patut zmn skrg msh nk percaya mende2 cmtu especially tym nk nikah.

    hopefully tym nk nikah nt(lama lg), mak leh fhm kalo ank dia ni xnk benda2 cmtu d wat tym nikah.

    (^__~)

    BalasPadam
  12. ok.. blh dterima akal.tapi bab mekap tuh... kalo insan kerdil cam aku ni, nk pkai lipstik pon comot..cmna tuh. rasanya blh sawan suami (kalau kwen) tengok..

    BalasPadam
  13. hahaha, lawak r entry nih

    well hell yeah, it's true la ape yg ko sebut tu.. but tu gurls la.. kan kawen tu skali seumor idop.. so ofkos la nk ade kenangan sket.. bkn kenangan malam ptame je yg nak dikenang2 hehe.. tatawla kalo ada gurls asyik nikah cerai nikah cerai lak.. mintak simpang laaa.. :)

    kalo laki ofkos la suke idea ko tu.. takyah pk duet sgt.. n then bole pasang 4 dlm masa setaon jer hahaha ;p

    BalasPadam
  14. aku konfem ko pasti akan ikut adab ni semua time kawin sebab mak ko nak
    haha
    tunggu dan lihat

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu kan.. we can say anythin..people can judge this and that, but it depends on what you want..lol

      Padam
  15. perghhh...mantop r bro entry kali ny... n 1 lg dlam adat mlihat prempuan yg hendak dipinang, si perempuan 2 sbenarnya x boleh make up mknanya kena tunjuk rupa sebenarla...xla nanti si bler kawen tdur ngan tuan puteri bangun tdur ngan mak lampir sbb seme make up da t'tanggal...mwahaha

    BalasPadam
  16. ahax..nnt buat la contest "jom memangkah adat-ada melayu merapu" 4sure arh rina join la mr. k.. :)
    hey, dalam islam bersanding tak wajib just adat je bersanding tu. kdg2 rasa org tak dapat beza mana wajib dan mana adat. anyway,. ada tag nama mr. k kat sini. do check :P http://lifeofusea.blogspot.com/2011/07/follower-datang-selepas-kualiti-blog.html

    BalasPadam
  17. Tahukah anda kenapa ramai pasangan suami isteri bercerai? YA, KERANA MAK ANDAM...haha..yang ni tak leh blah..haha

    BalasPadam
  18. takdelah huduh sgt pownn..haha..siod jepp

    BalasPadam
  19. selalu mcm tuh. bila part adat je, mesti menghalalkan hukum. xpaham betol ngn org mlayu zaman skrg neyy. dah la bila part bertunang, nak buat hebat2. kalah majlis kawen. pdhl bertunang belom tentu lg kekal. hehe :)

    BalasPadam
  20. Haha...memang setuju sangat...tak payah nak bertunang, nak bersanding, buat habes duit je. Bila saya cakap tak nak bersanding bile kahwin nanti, mesti ada suara sumbang cakap, 'ala, kahwin ni sekali seumur hidup, takkan tak nak bersanding kot'. Duduk kat pelamin, pastu semua orang tengok atas bawah...biasa la kan kalau baju pengantin zaman sekarang ni kan ikut fesyen semasa.
    Saya pernah baca artikel pasal bertunang ni, bila seorang lelaki melamar seorang perempuan untuk dijadikan isteri dan perempuan ni lak sutuju, dan diorang ni dah dikire bertunang.

    BalasPadam
  21. hahahaa..
    ko ni lawak laa weh..nak2 lagi part makeup tebal tu..
    yup..setuju sgt2..
    aku rs org kita sendiri yg susahkan wedding flow tu...

    camne pulak dgn adat org johor yg kena bayar tol tu ehh..

    BalasPadam
  22. terbaiklah...yang bersanding tu memang sangat tak suka sebab menghabiskan duet jugak..kdg2 kos pelamin sja sma dengan duet nak belnja dua tiga tahun hidup...simple asalkan berkat...

    BalasPadam
  23. ekceli umur ko brape ye? Dah masuk umur kene kawen?

    ekceli some of adat tu bagus gak utk dipraktik, tapi yg x bestnye soal duit hantaran lorrr...dop tau mende?

    Date Question
    http://mforum.cari.com.my/viewthread.php?tid=584449

    BalasPadam
  24. Hihi....Terbaik from the other Khairul...299% Setuju lah!Tak faham betul lah dengar orang-orang tua kita zaman sekarang nih..Semua nak diikutkan dengan adat tu...kononnya menjaga nama baik keluarga lah apalah...haish!

    BalasPadam
  25. lol, memang hodoh make up si mak andam semua tu. dah tak nampak muka orang

    BalasPadam
  26. lol, memang hodoh make up si mak andam semua tu. dah tak nampak muka orang

    BalasPadam
  27. Sy nak tanya hal bertunang,macam ni si lelaki ada beli cincin untuk si wanita dan dah siap berjanji mahu hidup bersama.tapi ptus di tengah jalan,semasa dapat cincin itu adakah maksudnya sudah bertunang?Nak tahu..

    BalasPadam
  28. hahahha..aku nak cakap camni ngan makcik2 aku bole? dan pasal mekap, aku sangat setuju weyhh!! aku dah pening dah ni..kang aku mekap nipis2 mcm biasa aku pegi dating tu, nanti diorang kata bukan aku pulak pengantin nye..yelah,dah orang lain as jemputan datang mekap lagi tebal dari pengantin, pe cite?

    BalasPadam
  29. ya... i agreee.. tue la pasal aku jarang pergi kenduri kawin...even mak ayah paksa aku...
    akupom heran gak asal la kena makeup tetebal gitu.. tak panas ke.. aku yg tgok pom daaa rasa gelisah.. huuuuu

    BalasPadam
  30. Thumbs up. :)

    Anyway, aku pernah tulis benda yang hampir similar dengan benda yang kau tulis nih.

    Pay a visit kalau lapang dan rajin. Aku tahu kau orang sibuk. Tak ada masa, buat bodoh je. Tak penting pun.

    http://takutake.blogspot.com/2011/06/perkahwinan-orang-melayu-2.html

    BalasPadam
  31. :)) kelakarla entri kau yg ni. pnt aku gelak. hadoii la.

    okla yg psl hantaran tinggi tu bknla ikut adat ataupun nk jual anak tp nk bg si lelaki tu sedar, nk dpt anak dara org bkn sng. biar rs ssh sikit nk dpt. klu x, takkanlah ada ungkapan "easy get, easy go" kan? so kita bgla ssh. ssh nk dpt, ssh nk lepaskn.

    klu ko bg cth artis2, dorg kan mmg jns sng nk dpt, tkr psgn mcm tkr bj, sbb tula sng je org nk lepaskan (cerai). mn blh nk sama kan artis dgn ank dara yg berperibadi tinggi.
    apa slhnya byr mahal utk ssuatu yg berkualiti. klu dgn barang yg sng rosak kau blh bt mcm tu, takkan dgn manusia yg lbh berharga pun nk berkira kottt...

    BalasPadam
  32. pasal mekap tu setuju sangat. tebal dan tak cantik! kawen nanti taknak guna mak andam ah :P

    BalasPadam
  33. HAHAHAAHAHAHAAH!!! post ini sangat best!!! betul sgt laaaa isu ne!!

    BalasPadam
  34. I choose to comment. lol
    Saya 99% setuju artikel ni.
    pasal bertunang, bersanding, karaoke, make up..
    cuma pasal kawen 4 tu. ceh. kalau lelaki dah tau tak mampu, tak payah nak berniat nak kawen 4.. :P

    BalasPadam
  35. maybe sesetengah pihak rasa tak lengkap kalau tak 'jalani' proses risik-tunang-nikah tu ikot prosedur manual terbitan zaman bila tu ntah kot..

    ataupon, mentaliti masyarakat kita sendiri yang takleh terima kalau ada orang yang buat betol2 ikot hukum agama, tapi langkau adat. nanti mula la nak pandang slack tu..hhee

    so..mostly utk elakkan dari menghadapi tempoh sukar nak tepis2 tohmahan orang segala bagi... dorang buat je le~ senang cite. haha

    tapi aku percaya, sebelom kita ubah masyarakat..kita kena berubah terlebih dulu, kan? ^^ boleh ni... society kita ni je tegar sket..so kne usaha lbeyh sket. huhu

    aku suka perkongsian ni. thanks bro!

    BalasPadam
  36. :) insightful mr k.

    sepanjang 19 tahun hidup, baru sekali tengok majlis perkahwinan yang ringkas gila. dahla abang dengan adik buat majlis serentak, tolak sanding, tolak karaoke. sebelum majlis start pulak ada bacaan berzanji ramai-ramai. lepastu pengantin datang ( without makeup tebal. yea, make up sendiri. ) duduk bersila atas pentas then baca doa selamat + doa makan, terus menjamu selera. serious, majlis yang paling tenang, yang paling seronok yang pernah dilihat. :

    err, panjang pula membebel. hik3.

    BalasPadam
  37. Lagi ramai lelaki macam Mr.K ni, lagi bagus. Just sayin'.

    BalasPadam
  38. tak taula pulak punca perceraian ada kaitan dengan mak andam. Normally, punca perceraian dikaitkan dengan masalah KEWANGAN, CURANG, etc. tak taula pulak mak andam terlibat sama..lagipun zaman sekarang mana ada mak andam mekap macam badut lagi dah. cuba tengok makeup artist terkenal saidatul nisa, dia punya makeup smooth je.

    BalasPadam
  39. 100 percent stuju! xde bantahan!!!!

    BalasPadam
  40. org kata biar mati anak, jgn mati adat. hohhh.. ehm yg bertunang tu, hantaran perlu ek? ingatkan just sarung cincin je. heh..

    BalasPadam
  41. hahaha..
    bercerai sebab mak andam?
    great!!
    say no to mak andam!

    BalasPadam
  42. "Pihak lelaki dah la nak kena kahwin empat. Macam mana nak kahwin empat kalau banyak duit di perlukan?"

    Ade plak macam ni?KENA kahwin 4??haha.

    Betul la sgt skrg ni kahwin macam sesuatu yg membebankan.Banyak sgt pembaziran & part mekap tu plg betul. Masa kahwin tu la biasanya dosa yg xpernah di buat terbuat waktu tu.ish.

    BalasPadam
  43. isyh.t kaw kawen cana gayanya kan K,








    susa nk fight la ngn makcik2 yang menangkan adat.

    BalasPadam
  44. from the beginning, i've made my decision, not to do these whole things.. harap2 berjaya la.. ^_^

    BalasPadam
  45. terbaek!!

    habis, kalau macam tu, majlis perkahwinan macam mana yang kau rasa ianya digalakkan dalam Islam?

    BalasPadam
  46. kalu nk hantaran mahal2 tp xreti masak kawen r dgan artis..hahaa
    tugu ag 7-8 blan da dpat status jnda berhias..

    ohh wait...org malaysia kn suka jnda...hahaa

    BalasPadam
  47. part last sekali mmg xboleh blah,,cm tu make up sendiri jele ahah

    BalasPadam
  48. aku salu kate cmni kat kawan aku "aku tgk kate middleton 2 lawa jek make up die xyah tebai2 pom".hahahah sebenayer aku kagum kalo barat cane dorg xyah pakai mekap tebai lawa jek.padahla muke org melayu ade jek muke lawa dr dorg.kite xyah pakai tebal pom

    BalasPadam
  49. aku stuju sgtsgt dgn kau !! haha . kau da ad calon wife ke ? klau xde ak nak isi borg . haha .

    BalasPadam
  50. aku stuju sgtsgt dgn kau !! haha . kau da ad calon wife ke ? klau xde ak nak isi borg . haha .

    BalasPadam
  51. hah! such a rebellious children la! tanpa adat takdelah adab..after all di tanah melayu ni lah kite berdiri skrng ni.. buang yg buruk amek yang baik. cheers!

    BalasPadam
  52. kasi 'sebat' mak andam punya muka. puih! heheh. :P

    BalasPadam
  53. sbb mak andam jelasla dye makeup kan cam badut. hahaha:P

    BalasPadam
  54. betol2,buat yg wajib je cukupla kan.knp msti nk membazir.kadang2 nmpk mcm nk mnunjuk2 pn ade...

    BalasPadam
  55. @Yong - Yup. Dah dikira bertunang.

    @Tira - Awww. SWEET!

    @Nurdini - Terpikat? ;)

    @WerT - Ewww? Actually, gadis melayu suka janda. Tak percaya, tanya Yusri KRU. HAHA.

    @Sarah - Menunjuk pun dah dikira bertentangan dengan Islam kan.

    BalasPadam
  56. HAHAHAHAHAH. penat aku gelak. adoii~ yang penting, yang wajib tu selesai, nikah. kenduri tu tak perlu lah nk buat grand2 sgt. kalau mbazir, alih2 kucing yg makan. sama je. :)

    BalasPadam
  57. act.. baru ikut pekembangan mr.k..x smpai 2 bulan..pertama kali jadi follower selepas terbaca post pasal wayang..sumpah.minda sempit ak seperti terbuka begitu saja.dan inilah post paling awesome tahap gaban..sumpah..selama nih ak nak ckp benda nih..tapi x berani...tq bro..moga ko teruskan menulis dengan ikhlas k=)

    BalasPadam
  58. haha.lawak2.cuma mampu gelak je..

    BalasPadam
  59. terganas terbaik. terganas terbaik. terganas terbaik. terganas terbaik.

    BalasPadam
  60. "Pihak lelaki dah la nak kena kahwin empat. Macam mana nak kahwin empat kalau
    banyak duit diperlukan?"

    err....apakah???

    setuju dengan point2 mr.k KECUALI kahwin empat. ahhahaaaa..

    another thing pasal mak andam, asal make up kan pengantin je mesti nak cukur kening. siap pujuk2 lagi kalau pengantin tak nak. wth?? tak tau ke cukur kening tu dilaknat Tuhan???

    BalasPadam
  61. Haha~ yang last sekali pasal isu gambar perkahwinan dengan pengantin mekap-mekap tebal ada logik. Aku ingat,last-last suami sembunyikan letak dalam kotak je.

    BalasPadam
  62. alaaaa , bkn stakat mjlis bertunang ke khwen . majlis cukur jambul pn dah mcm mjlis khwen , event mmg besar lah kan .

    ksian kaum adam tak mmpu , sbnrnye kan , tk tahu pn duit hntaran tu nnti akn ke arah mana ?
    blnja kt mjlis khwen tu ke ??

    BalasPadam
  63. aku pun harap sangat takde majlis bersanding kalau aku kahwin nanti.
    *berangan*

    TAK ROCK AH MEKAP NI WEHHHH!!

    BalasPadam
  64. good entry. nasib baik mak aku ni simple. dia mmg x ikut adat. aritu akak aku tunang xde nye nk buat majlis besar2 kalah org kahwin. cukup dgn mjlis tertutup antara dua buah keluarga. hantaran ape semua mak aku x kisah byk mana. ikut kemampuan lelaki nk bg brp.

    mak aku ckp, bende yg senang mengapa perlu nk susahkan?

    BalasPadam
  65. Terbaik bro.. aku share fb..><

    BalasPadam
  66. sebelum sambung belajar, pernah tengok satu majlis perkahwinan. simple sangat2. tapi syahdu and indah sangat. dah la pengantin perempuan tu comel.baby face.. pakai jubah putih, tudung labuh putih. muka penganti perempuan tu,xde secalit mekap kot..(pakai compact powder yg biasa-niasa je kalau pakai pon) memang natural sangt2.umur 22 tahun.

    suami isteri tu masing-masing jumpa dalam satu persatuan agama. suka tengok majlis perkhwinan yg comel and simple macam tu.

    BalasPadam
  67. Salam, entry yg menarik, ada yg saya setuju dan ada yg saya tak setuju disini. first, sy nk ckp, sy bukan makcik2 or saya bukan mak andam, tp sy seorang wanita berumur 23 tahun yg tahu menghargai agama dan adat. tp entry ni hnya nak condem adat dan saya kurang bersetuju dgn saudara la.

    banyak diantara kita (golongan remaja sekarang) yg dah rosak minda/fizikal/emosi kerana kurang pendidikan tentang adat dan budaya - asal usul kita.

    firman Allah - Jadikan kamu lelaki dan perempuan (adam dan hawa), berkembang biak menjadi pelbagai puak dan kaum, maka lahir pelbagai bahasa/budaya dan adat - maka manusia dipuakkan oleh Allah kerana ada sebabnya.

    kalau kita takda adat dan budaya, maka kita ni tiada identiti. kita yg generasi muda ni, jgn permainkan adat budaya kita nenek moyang kita pertahankan berkurun, kalau kita tiada adat budaya, sama la nilai kita seperti binatang.


    "biar mati anak, jangan mati adat, adat bersendi syarak, syarak bersendi kitabullah" jgn salah gunakan pepatah ni, bukan bermaksud anak mati tu bagus, tp nk menekankan pentingnya adat itu dikekalkan, kalau tak rosak bangsa dan identiti kita.

    sama seperti kalau anak kita tak solat, kita pukul. pepatah ni nk mengatakan adat itu penting, sama juga seperti kita meletakkan agama yg paling tertinggi. (solat itu wajib dalam agama, dan bagaimana kita praktik adat budaya adalah harus dalam agama kita)

    adat dicipta bukan sesuka hati, tapi adat dicipta sama seperti mendisiplinkan kita. adat tu mcm peraturan/ undang2 yg dicipta oleh sesuatu bangsa itu. adat bersendi syarak, bermakna adat dicipta untuk pertahankan agama, agama no 1, dan adat budaya la yang mengukuhkan agama. tp sy setuju dgn saudara yg ada sesetengah adat bertentangan dgn Islam.

    kalau takda adat merisik, bertunang tu, sama seperti takda nilai seseorang wanita tu. wanita tu Allah letak tinggi darjatnya, pasal tu pihak lelaki kne bekerja keras utk wanita tersebut termasuklah berusaha untuk nilai hantaran itu. tp kdg2 tak masuk akal jgk, seperti apa yg saudara katakan. maruah wanita mudah tercemar, lelaki kalau bercerai dengan wanita, maruah/nilai lelaki itu masih tinggi, tetapi wanita yg bercerai maka jatuh nilai dan maruahnya, sama seperti putus tunang. maka, adat dicipta agar lelaki berusaha keras sekiranya dia mencintai wanita itu sepenuhnya, dia haru sbekerja keras utk dapatkan wanita itu. of course la, nilai seseorng wanita itu juga termasuk agama, iman dan akhlaknya.

    bercerai berai kerana kurang komunikasi/kepercayaan/ memahami antara satu sama lain, bukan kerna pakai make up tebal.jgn bercerai sgn isteri hnyk kerana paras rupa. dan jgn berkahwin dgn wanita hnya kerana paras rupa.

    Assalam. terima kasih kerana berkongsi pendapat, entry ni membuka mata saya juga.. saya hanya orang biasa ada juga salah silap, kalau salah sila tegur dgn cara baik..

    =)

    BalasPadam
  68. Mr K..bukan janda lah tp duda..LOL hahahhaaa!

    BalasPadam
  69. bro...sorry..aku dah bace blog ko sampai abis dah tapi aku rase entry ko kali ni kurang menyengat la....

    bace la blog aku...aku blogger baru...

    sorry...

    http://iniblogbukanbolok.blogspot.com

    BalasPadam
  70. my obsession with Mr K.

    for you K.

    http://mercuryblue69.blogspot.com

    BalasPadam
  71. Salam Mr K.

    i agree with norshazwani. bapak aku pernah berpesan, kita ni org melayu, jadi pertahankanlah adat selagi tidak bertentangan dgn syarak dan tidak mendatangkan beban. jika terbeban, maka elok ditinggalkan. so i guess, ia bergantung pd individu msg2 kerana kemampuan setiap org berbeza.

    Mr K kaitkan wang hantaran dgn skill sang isteri. bila hantaran ribu riban, perempuan mesti terer masak dan lyn suami. makanya hantaran rendah adalah utk perempuan yg xpandai buat kerja?

    hantaran bukan duit jual beli. tidak diukur pd skillnya di dapur. ia hadiah seorang suami kpd isterinya. ikhlas. tiada rungutan isteri xpandai masak selepas itu. (pendapat aku. sstgh org mengukur wang hantaran berdasarkan ciri2 si perempuan, namun aku xsetuju sbb mcm xikhlas)

    lain2 aku setuju dgn ko. btw dlu aku ade emel ko psl alkohol nape ko xreply. ceh.

    BalasPadam
  72. trus hilang angan2 nk majlis mcm raja 7 hari..ahahaha..=p

    BalasPadam
  73. haha...lawak..pasti panas mak cik2 yg baca..nak plak yg da merasa alam perkahwinan...

    maybe sbab xde lelaki yg tegur make up cmtu sbnarnye x cntik..

    bagi ak bkn la x cantik, cuma nak ckp, x rimas ke make up cmtu..

    BalasPadam
  74. aku pun x setuju make-up tebal2. mcm puaka...

    BalasPadam
  75. tu la, makcik sekarang lebih rela mati anak kot daripada jangan mati adat...pelik betol kan..

    make up simple simple je.kalau dah cantik, tak perlu nak tebal bagai;)

    BalasPadam
  76. I setuju semua KECUALI pasal make up tu. Hari perkahwinan kena la cantik-cantik, pakai make up apa semua. Tp pilihlah yg expert dlm bab2 make up ni.

    Yang ambik mak andam tak guna, apa hal???

    Lagi satu, bercerai kerana make up hodoh di hari perkahwinan... memang kelakar gila. First time dengar! HAHA

    BalasPadam
  77. so, kalo x wat majlis bertunang pon tape kan?kan? kan?

    BalasPadam
  78. seriously..xkn nk kawin free je kot? ko nk expect pmpuan baik,pndai masak pndai layan suami,pndai suma segala segi, then nk kasi hntaran kawin ciput je? baik ko langgan mak nyah je..nk murah sgt kn? zzzz..ko kne paham,isteri akan memperhambakan seumur hdup dkat suami dia..100% hdup dia hnyalah untk suami dia..2 baru kawin..blm ada anak lg..ingt senang ke nk besarkn anak? laki taw buat anak je..nk lahirkan anak lg satu hal..*note that sakit beranak adalah sakit kedua lepas sakit mati.again ko nk expect belanja kawin bia ciput je? bini la yg kena masak,kne lipat baju,kemas umah.layan anak,layan suami,again ko nk kawin blnja ciput? aku bkn la nk ckp kawin ni mst mahal2 segala segi..but come on, klu bole bia la perkahwinan ni sekali je dlm hidup n bole d'kenang smp bila2..one more thing..ko phm ke apa mksud membazir sebenarnye? menurut understanding in islam word membazir tu hny layak diguna kan klu org tu xberkemampuan but stil nk blnja mcm2..*x ukur baju pd bdn sndr.klu org tu jutawan,anak org berada,dia mampu kot..lantak pi la dia bersanding naik kereta kuda ke ape..sbb bnda2 xmndatangkan kemudaratan kt dia.dia stil ada duit yg ckup utk tampung bini and family dia..got it what i mean? n helo..make up pon ko nk bising..zzz..bole je mtk mak andam make up in natural way..it's not a big deal pon..mmg ada beza sblum mekap n lepas make up..xkn ko nk expect muka bini ko yg penuh jerawat*berminyak+mata lebam sbb xckup tdo * maklumla stress pikir pasal kawin, again ko suro bini ko jgn mekap lngsung? mmg bagusla suma tetamu dtg gelakkan ko ngn bini ko sbb mcm pengantin zombie..len la muka bini ko tu mmg lawa mcm aku..opsss..come on..low ur guard a bit..open ur mind..zaman skang suma nya mahal..satu je x mahal..bini..cm 2 ke ko nk?-_- kawin nk murah,pas2 ada hati nk kawin empat..da taw x mampu lg mau kawin empat..typical jantan meleis cmni la..tp bab yg hadith rasul aku xleh nk rebut sbb mmg btol la sederhana itu berkat.tp ko kne phm sederhana cara ko xsama ngn sederhana cara anak dato'.sgt subjektif bnda ni klu ko nk pertikaikan..ape2 pon tepuk dada tny bini..haha..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dlm banyak2 komen, komen ni paling terbuka dan tidak ikut emosi

      Padam
  79. hu3...yang paling penting janganlah smpai menyusahkan si pihak lelaki,...cian kot..~~
    jmput sggah blog shida..ce denga Lisa Surihani nyanyi sat..agak2 ok x sore dia?
    http://luvabenbaby.blogspot.com/2011/07/lisa-surihani-buat-album.html

    BalasPadam
  80. hahahahahahaha......mak andam pun salah daaaa....hahahhahahaa.....

    BalasPadam
  81. kesedaran perempuan tu sendiri.
    termasuk mak perempuan tu lah kot.
    kalau rasa diri semulia dan selayak saidatina aisyah, khadijah, fatimah,
    silalah jangan segan meminta minta.
    kadang macam jual anak pun ada.
    yang penting mas kahwin.
    bukan hantaran.
    yang penting nikah.
    bukan kahwin.
    macam mana lah orang sekarang ni entah.

    BalasPadam
  82. @shazlin..
    i thought isteri ialah pendamping suami..not memperhambakan diri suami..

    and one more things when its KAHWIN it not about having sex..its about tangungjawab berkongsi hidup dengan pasangan yang dikahwini...

    i dont know y..some of the girl thought they are just sex machine to men..that y u should kawen dgan orang yanh bertanggungjawab..not with lelaki that u think "oh..hensem nye dye..korek idung pon kiut je.."

    BalasPadam
  83. Wow! sy suka topik ni even tlmbt.

    yalah tu smua kan adat semata bkn wajib pun di sisi Islam.

    tp ada sorg kwn sy ckp, klau tunang dia nak ikut style korean buat mjlis di hotel tukar cincin je takyah hantaran sgala. klau kawin dia nak ikut style gereja org putih tp bkn btul2 la cuma konsep dia mcm tok kadi nikahkan psngan tu di hdpn wali, saksi2, dan org rmai dan smstinya ada la perkataan 'yes, i do' tu. slsai nikah je dorng trus btolak gi honey moon, takyah la sgala prsmbhn silat n karaoke tu, tak heran pun.

    klau fkirkn balik, okey je pun cdgn dia tu. sbb adat tok moyang yg kta bt skrg ni pun ditiru dr agama Hindu bknnya berdosa klau tak buat lgpun alang2 meniru biar smpai meniru pula adat org lain kan. yalah dunia smakin maju, apa kelas tradisi lama. org Arab kawin pun mcm gaya mat salleh bkn mcm adat kita, so apa slhnya kan.

    mgkn mr. k bole ulas ttg hal ni pula (request)

    BalasPadam
  84. paling menyampah mekap tebai tebai.. mcm kawin dgn hantu pula.. kecian..

    BalasPadam
  85. mekap tebal???ergh...memng sarat...aku rasa mekap cikai2 pun dah ok sebenarnya....
    kalau dah tbal seinchi, adoiyai~~~
    berat ma muke,basuh pon kena gne washing mchine bru hilng..ngahahaha

    BalasPadam
  86. "And my wife jangan harap ah nak kareoke. Kalau nak terpekik terlolong, tunggu tengah malam nanti. Special punya kareoke. Mengada-ngada."
    Mr.K yg sangat euww~ haha. mesti ada kn part cmni =,=' btw, hi hi. i suka post2 u la mr.k, law ade je entry baru mesti nk tgok. close. then jap2 lg, tgok lg. pdhal benda yg sama -,-'

    BalasPadam
  87. sangat suke dengan entry ni. :) good job. Actually, nilai hantaran, majlis perkahwinan @ tunang ni semua terletak kat tangan perempuan itu sendiri. iye memang mak bapak ada hak, and kite sebagai perempuan juga ada hak untuk berbincang ngan mak bapak. KITA BUKAN KAWEN UNTUK SATU HARI DIMANA MAJLIS DIADAKAN. TOLONG PIKIR HARI SELEPAS KAWEN, LAGI BANYAK BELANJA. kalau semua duit da digunakan untuk majlis, nnt lepas kawen xde wet. xkan nak mintak ngan mak ayah kan?? so bile da ade masalah kewangan selepas kahwin, rumahtangga xkan bahagia sbb masing2 serabut pk pasal hutang dll.

    BalasPadam
  88. kalo rasa diri tu menjadi hamba kpd suami istead of menjadi teman kpd suami, baek x yah kawen je...

    nak anak? gi bela anak angkat...

    BalasPadam
  89. perihal bersanding tu.
    sekali je buat. sebagai memori dah kahwin dan sebab nak bagitahu orang semua yang dah kahwin.

    kalau tak bagitahu macam2 lain jadinya lak.

    just my 2cent.

    er. teringin aku nak tgk bila kau kahwin K. hehehe.

    BalasPadam
  90. terbaik. setuju sesangat !

    BalasPadam
  91. tang makeup tu aku xstuju..pngntin mmg kene makeup tebal2 tuk nmpk cantek dlm camera aku (wlaupn diorg xcantek mn pn)..klau diorg xmakeup tebal2 akn nmpk huduh la jwbnye n rugi je byr aku mahal2 as photographer..hakhakhak..anyway nice entry der

    BalasPadam
  92. nikah kat siam je. takde kenduri2 dan hantaran. sah pulak tu. lagi berkat. aku pun cadang nak nikah kat siam bila aku dah decide nak ada awek nanti. biar padan muka orang2 tua yang sibuk sangat ngan hal2 nikah2 aku.

    BalasPadam
  93. nak tau camne saya jumpa blog nih?? sbb saya taip kat google kenapa mak andam melayu suka makeupkan pengantin tebal2?? hahaha...n that's it..i like ur post..apa yg u cakap mmg btl..pengantin mat saleh makeup x giler pun cam melayu makeup..serious saya xnak upah sape2 makeupkan saya haha..dh 6 tahun bercinta..5 tahun lepas mintak kahwin..n fight w my mom about benda2 yg u ckp nih lh saya x kahwin2 smpai skg..org tua mmg menyusahkan!! but no matter wat she said my wedding will be my style..simple, bermakna n nice :)

    BalasPadam
  94. plg setuju bab sanding-menyanding tuh.. mak bapak aku kawen xde pon sanding-menyanding tuh, elok je kekal smpi ke anak cucu. aku pon nk ikut camtu gak.. buat dosa je bensanding2 nih.. letih tengkuk pon ade gak berjam2 duk ats kusi tu.. klu kusi osim ok gak nk duk berjam2..ni krusi..pehhhh.

    BalasPadam
  95. buat majlis kahwin bukan pe tapi yela ape salah buat majlis kawin utk bagi orang makan jugak.pahala bukan? yang tepung tawar bagai tu nak meriahkan majlis je kot.kiranya nak bersama-sama meraikan pengantin baru .lagi satu nak bg tahu yang anak dia dah sah benikah so buat la majlis,kn ke dalan agama dah bg tahu benda yang baik patut di hebahkan :). buat jela majlis .ade duit buat takde duit buat kecik2 jela tak pun tak payah buat .

    takkan mjlis kawin ko nanti cukup dgn nikah ank beranak dgn sedara mara .tiada paluan kompang bagai.kawin nie sekali seumur hdup .bkn la suruh buat macam majlis memey,tapi ikut kemampuan la org kate . ha ha ha

    pasal hantaran bagai tu semua,itu ikut kemampuan jugak .tapi standart la sekarang mintak ribu-ribu,barang pun dah mahal,nak kawin dengan nak orang bukannya anak lembu cik abang oi :) normal la .mungkin kah ank kau nanti kau tak mintak hantaran langsung,tegakah kau? :)

    kenkadang kita ni tak perlu beria-ia nk mempertikaikan adat sangat .selagi tak langgar syarak insyaallah beb.bahagia .

    aku just bg pandangan aku jela kan :) kalau salah harap dimaafkan :)

    BalasPadam
  96. hmm,, pasal sanding2 tu,, kite just nk kenalkan kat org ttntang masjiid yg baru dibina,, then kite sedekah kt org waktu kenduri,, and klu sanding tu tiru buday india pun,, janji kite still baca doa,, dan takde pun mantera itu, mantera ini,, klau kite pakai baju india takkan itu pun dikira kita da langgar syarak? dan klau org tu mampu nk bayar hantaran byk2 biarla,, sebuk hal rumah tangga org buat ape..?

    BalasPadam
  97. Pasal mas kahwin i agree BUT, sape suruh kahwin 4??
    N abt the make up... Dudeeee quit bein' a hater! She prolly spend so much bcoz she only get ONE BIG day in her life. Wats ur problem? Lol! Such a hater man... Chill laa.. Suke org la nk buat ape, its her day... N not everyone cerai. N its not nice to say those things. For one, u juz call a bride ugly in general. 2nd, xpasal2 kate marriage wont work... Where's the love?? U gotta relax a lil'. Think abt love. Family. If u hv nothing to say dun say anything. Dun bring down hopes for pple hu believes in love n marriage. N esp utk the girls yg sanggup spend duit sbb its their BIG DAY! Think abt it. If u achieve sumthin, wouldnt u go out or spend to celebrate?

    BalasPadam
  98. Pasal mas kahwin i agree BUT, sape suruh kahwin 4??
    N abt the make up... Dudeeee quit bein' a hater! She prolly spend so much bcoz she only get ONE BIG day in her life. Wats ur problem? Lol! Such a hater man... Chill laa.. Suke org la nk buat ape, its her day... N not everyone cerai. N its not nice to say those things. For one, u juz call a bride ugly in general. 2nd, xpasal2 kate marriage wont work... Where's the love?? U gotta relax a lil'. Think abt love. Family. If u hv nothing to say dun say anything. Dun bring down hopes for pple hu believes in love n marriage. N esp utk the girls yg sanggup spend duit sbb its their BIG DAY! Think abt it. If u achieve sumthin, wouldnt u go out or spend to celebrate?

    BalasPadam
  99. good work mr.k!
    i like the way u think..cam ape yang aku pikir..hehe

    lately, bf aku slalu ajak kawen, tapi, aku still study lagi..bagi aku, kawen ni simple je..wat akad nikah kad masjid, panggil orang makan tgh hri kat umah, cukup la kan? ikut kemampuan jugak..

    tapi, memikirkan adat fmly masing2 mmbuatkan kitorang terpakse pkr byk kali..masing-masing anak sulung..kene pikir pasal perasaan fmly lagi..sudahnye, dok diskas2, takde kate putus sampai la skang..

    see, pengaruh masyarakat sekeliling..

    BalasPadam
  100. err, kalau berinai pulak apa hukum dia?
    sebab saya pernah dengar ada orang cakap haram. betul ke? :/

    BalasPadam
  101. err, apa hukum kalau berinai ehh?adat tu boleh diikut ke?

    BalasPadam
  102. say NO to adat!!!
    say YES to ISLAM!!!

    BalasPadam
  103. yessss...the best statement..kalau xikut adat,da beseoah yg kawin...
    bajet kawin btambah mhal sebab ikut adat la...xsemua adat bleh ikut..klu juz utk pmbaziran,as a muslim kta xptot ikut..wat yg wajib lg bgos...even org ckp prkahwinan ni skali je seumur hdup,but wat yg wajib n elak kan pmbaziran lg berkat kot..xwat meriah2 pon xpe,,sbgai psgn yg da kwin,msti perkhwinan korg 2 the cweetest moment in your life kn even xwat meriah2 pon..as long as kta dpt bsama ngan insan tersyang

    BalasPadam
  104. weiii bia la diorang nak bersanding bagai. kang kalo semua dah tak ikut adat, abis la bisnes pakej sewa set bersanding + photoshop + makan biadap + sewa baju + sewa kuali hantaran akuuuuu!!! :rage: :rage:

    BalasPadam
  105. hahaha.. [belum pape dh gelak]
    acctually ni 1st time aku jumpa blog ni. jump sana jump sini, then aku jumpa entry ni. palik tak boleh blah statement kau yang ni : Pihak lelaki dah la nak kena kahwin empat. Macam mana nak kahwin empat kalau banyak duit di perlukan?:

    helo bro! lelaki bukan 'kene' kawin 4, tp 'boleh' kawin 4. ok[?]

    BalasPadam
  106. KALAU BAB BERSANDING BUAT CAMNI LAGI BEST, SAUDARA2 YG NAK MERENJIS LAR TEPUNG TAWAR LAR...SAUDARA2 TU WAJIB DUIT ANGPAU WAHHAHAHA! LAGI BEST CAMNI AT LEAST BANTU BRIDA N THE GROOM ;)

    PALING TERUK BILE MAKCIK2 YG SIBUK2 PULAK SURUH WATNI WAT TU, PADAHAL YG KAITAN KAHWIN 2 KELUARGA NI YG PENTING. SIAP LEH MAKCIK2 NI TAK SETUJU LAR WAT MACAM NI. MACAM DIA LAK NAK KAHWIN. PEHAL!!!!!!!!!!!!!!!!

    BalasPadam
  107. Betul2 tak payah pakai makeup:
    http://wwwcdn.dailymakeover.com/wp-content/uploads/abc_eva_080402_ssh.jpg

    BalasPadam
  108. assalamualaikum. :) best baca pendapat encik khairul nie. seriously, sy setuju semuanya. saya pon inginkan majlis kahwin yg simple, xde karaoke,bersanding semua nie. ye,sbb semua tu adat je. yang paling penting adalah majlis kahwin tu disertai dengan perkara2 yang baik, yg boleh membawa kebahagiaan kepada rumah tangga buat selamanya, bukan hanya utk sementara waktu. hehehe. *sory,panjang lak bebel*

    BalasPadam
  109. lucunya..ha3x.le msuk ptndgn maharaja lawak giler berabis.

    BalasPadam
  110. Wakakakakkaka! Mmg kelakar tp ini benda betul. Thumbs up!

    BalasPadam
  111. Wakakaka!!!! Mmg kelakar all of those facts but seriously mmg betul pun :))

    BalasPadam
  112. Great fact but sad in reality...Betol benda ko tulis tapi of course ramai taknak ikut..Last thing to say: Kalau orang yang cakap "sekali seumur hidup, nak la ada kenangan, nak meriah bagai", ni aku punya jawab, "Sebab sekali seumur hidup la kena elakkan benda2 lagha sebab nak dapatkan KEREDHAAN ALLAH. Dah kalau Allah tak redha nanti ko nak ulang majlis kawin ko??Sekali kawin 4-5kali kenduri.sebab?Allah tak redha..manusia jer suka.Nak camtu??"

    BalasPadam
  113. Great fact but sad in reality. Betul ko punya hujah (kalau ada banyak sumber lagi bagus) tapi manusia zaman sekarang inilah reality..Kepada yang cakap "Sekali seumur hidup,nak jugak ada kenangan sebab tu buat semua adat nie" Haa...ini aku punya jawab, "Sebab sekali seumur hidup la ko kena buat bagi ALLAH REDHA/BERKATI..Dah kalau Allah tak redha nanti ko nak buat majlis 2-3kali??" Wassalam..

    BalasPadam
  114. walaupun aku perempuan langsung tak terkesan d hati,,coz aku tuju dengan pendapat ko...jus make simple asal halal..

    BalasPadam
  115. Yup. Aku lg suka bnde yg simple n just ikut hukum agama. Ni aku nk tunang tak lama dh pun. Pihak aku sng je. Tp pihak laki yg susah sgt. Segala nenek la atuk la punya adat. Org n9 kan bnyk adat. Serabut aku. Lebih sanjungkn adat dari hukum agama. Tak mati pun lah tak ikut adat.

    BalasPadam
  116. setuju setuju......ikut sunnah nabi..sayidina ali kawin ngan fatimah anak nabi muhammad hantaran sume baju besi....kita ni mengaku umat muhammad tapi pi ikut adat setan.layakkah

    BalasPadam
  117. How I wish my mum could see this, and understand. Bukan takat nyusahkan pihak laki je, yg perempuan pun terkesan sama sbb nak sgt kahwin (tahap wajib dah), but mak je fussy ckp laki tade duit lah, belum habis belajar lah, dsb. Kesannya ke arah negatif jugak kan ? Maksiat sini sana.

    BalasPadam
  118. Memg sekaranh susah nk kawen ble halangan keluarga. .sy kalau boleh nk kwen simple j..yg pntg berkat

    BalasPadam
  119. huhuhuhu. lawak yang membina ,dalam lawak ade ilmu. salute same lu bro. :)

    BalasPadam
  120. bro..aku SETUJU MAMPUS DGN LU BRO!!! respect sma lu!!! psl inilah aku tak kawin2 smpai skarang.. -.-

    BalasPadam
  121. Adat Bertunang
    http://lemangpanas90.blogspot.com/2015/07/adat-bertunang.html

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.