Sabtu, 26 Mac 2011

Lepasan SPM : Pilih Course Apa Untuk Sambung Belajar?

Assalamualaikum


Heyyo guys. Apa cer SPM korang? Adik aku baru lepas amik result SPM gak. Nak kata straight A tu memang tak ah. Tapi kalau setakat naik pentas ambil slip tu ada lah juga. Ni mesti sebab ikut perangai abang dia yang belajar hanya untuk exam. Ehem.

Well, aku actually baru tahu yang most of operator yang kerja di kilang ke-3 di tempat praktikal aku adalah kawan kepada adik aku. Atau dengan kata lain, most of them satu kelas dengan adik aku. Oh, keciknya dunia ni. And then, memandangkan dieorang semua adalah lepasan SPM, semua pakat dok tanya aku pasal tempat-tempat untuk sambung belajar. Dan agak tak terkejut gak aku sebenarnya bila most of them tak tahu beza dan maksud-maskud istilah antara Sijil, Asasi, Matrik, Diploma, Form 6 dan Tahmidi yang ada dalam UPU tu.

First of all, result SPM korang penting. Result SPM korang still di perlukan untuk sambung degree bla bla bla. Tapi satu je korang kena ingat, once korang sambung A-level atau Pra U atau apa-apa lah, tak payah ah korang nak compare-comparekan orang based on result SPM dia. Sebab aku sendiri pernah nampak seorang budak lelaki yang gila-gila yang SPM dia biasa-biasa je; Result sem satu dia biasa-biasa je, tapi bila masuk ke sem dua hingga sem 5, result dia ah yang paling tinggi. Ya, sebab once korang dah sambung study, its gonna be a fresh start. Ini adalah benda yang aku tak perasan dulu-dulu. So now, im telling you supaya korang tak buat any of stupid mistakes yang aku pernah buat. In fact, kat entri ni, aku akan masukkan banyak benda yang aku nak cerita kan pasal diri aku secara tak langsung. Dengan kata lain, LEARN FROM MY STUPID MISTAKES. 

Okay brader. Apa kata kau skip semua ayat merapu kau dan terus nyatakan beza setiap A level tu.
Actually, dalam banyak-banyak jenis-jenis level untuk sambung belajar, aku rasa yang paling famous adalah Matrikulasi (Matrik). Masing-masing pakat nak masuk Matrik ah. Berebut-rebut nak masuk matrik. Tak pun, semua pakat nak masuk UiTM. Apa-apa UiTM pun tak apa. Asalkan UiTM. Peh-lis. Padahal UiTM bukannya best pun. Mesti ramai terasa. HAHA.


Actually, tempat korang nak belajar seperti universiti atau kolej hanyalah menyumbang bawah dari 20% dari pencapaian korang. Selebihnya adalah dari ini initiative korang termasuklah 'nasib'. Kalau usaha plus nasib plus minat plus rezeki korang tu baik, maka, gempak lah result korang. Kalau tak, memang tak ah.

Secara simplenya, Pra-Universiti = Tamhidi = Asasi = Foundation = Matrikulasi = Form 6. Most of them adalah A level yang korang mungkin tak boleh guna langsung untuk dapatkan pekerjaan. So, macam mana nak bezakan antara mereka semua? Senang je:

Matrix
  1. Under kerajaan - Tak perlu bayar. Siap dapat elaun lagi. (Pro)
  2. Nak masuk susah (Contra)
  3. Cepat tamat pengajian - Terus masuk degree. (Pro)
  4. Subject yang compact dan pembelajaran yang laju (Contra)
  5. Kurang praktikal (Contra)
  6. Perlukan result yang gempak. Or else, akan di tendang. (Contra)
  7. Matrik, korang dapat 3.5 pun belum tentu boleh pergi jauh. (Super Contra) 
  8. Lepasan Matrik tak boleh di gunakan untuk dapatkan kerja. (Contra)

Asasi / Foundation
  1. Kalau under IPTS, kena bayar sendiri / Biasiswa. Loan or Pinjaman PTPTN dan MARA mostly not available. (Contra)
  2. Nak masuk susah (Contra)
  3. Cepat tamat pengajian - Terus masuk degree. (Pro)
  4. Kurang praktikal (Contra)
  5. Perlukan result yang gempak. Or else, akan di tendang. (Contra)
  6. Kalau lulus, tempat / course (kos) untuk degree lebih terjamin berbanding Matrik. (Pro)
  7. Sijil Asasi / Foundation tak boleh digunakan untuk dapatkan kerja. (Contra)

Diploma 
  1. Masa pembelajaran yang panjang - Mostly 3 hingga 4 tahun. Tapi sambung degree dengan hanya 2 tahun. (Not so contra)
  2. Lebih praktikal dari Asasi dan Matrik dan Form 6 etc. (Pro)
  3. Lebih peluang kerja - Matrik + Ijazah vs Diploma + Ijazah, Diploma + Ijazah akan menang. (Pro)
  4. Ilmu lebih banyak dari Asasi dan Matrik - Diploma, kadang-kadang minor course lagi banyak dari major. (Pro)
  5. Pembelajaran lebih relax. (Pro)
  6. Mungkin melekakan. (Contra)
  7. Diploma boleh di gunakan untuk dapatkan pekerjaan tak seperti Matrik dan Asasi.


Tahmidi (USIM)
  1. Ini yang orang paling tak tahu maksudnya. Aku pun tak berapa tahu. Tapi apa yang aku tahu, ianya  sama macam matrikulasi dan asasi. Tapi khas untuk lepasan sekolah agama sahaja mungkin.
  2. Perlu power bahasa arab.

Form 6 
  1. Tempoh pengajian yang singkat (Pro)
  2. Pembelajaran yang sukar, cepat dan compact. (Contra)
  3. Korang score 4 flat dalam kelas aliran sains, sure korang boleh masuk apa course sains yang korang nak.  (Super Pro)
  4. Nak fly ke mana-mana pun tak der hal bila result 3.5 science stream. MARA sure sayang korang. (Super Pro)
  5. STPM adalah peperiksaan yang paling sukar di asia. (Pro? Contra?)
  6. STPM candidates akan sentiasa di dahului berbanding Matrik. (Pro)
  7. STPM science stream, korang dapat pointer dalam 2.75 pun korang mungkin dah boleh kalahkan matrik yang pointer 3.2-3.4 (Pro).

Sijil
  1. Pra- U (Contra)
  2. Sijil boleh di gunakan untuk mendapatkan pekerjaan. Tak seperti Asasi, Foundation dan Matrik. (Pro)
  3. Tempoh pengajian yang lama. Ambil sijil dalam 3 tahun, then kalau nak sambung Diploma dalam 2 or 1 1/2 tahun. Then sambung degree 2-3 tahun. Tempoh pengajian 6 tahun minima. (Contra)
  4. Sesuai untuk orang yang nak masuk dalam bidang yang baru. Contohnya, korang kelas science then korang nak cebur dalam bidang Account, korang patut ambil Sijil Account.
  5. Aku tak rekomen korang ambil Sijil.


Mari aku cerita sikit sebuah cerita pasal kawan aku yang bernama Fahmi. Ini bukan cerita pasal dia. Tapi pasal ayah dia.

Ayah dia adalah dari keluarga yang miskin. Amat miskin. Miskin macam mana? Miskin macam; Masa zaman ayah dia remaja dulu, ayah dia dapat tawaran belajar di sebuah sekolah english. Yuran hanya lah dua ringgit lima puluh sen (RM2.50). Tapi dia tak pergi sebab tak mampu. Adik ayah dia tu pula dapat pangkat 1 (straight A) dalam SRP. SRP tau bukan SPM. Tapi tak dapat sambung ke mana-mana sebab tak mampu dan hanya kerja di kilang. Rugi kan?

Tapi, ayah dia amat-amat di murahkan rezeki. Berbekalkan sijil SRP (sijil rendah pelajaran) je, dia jadi pekerja di TnB. Dia kerja kat situ sebab dia minat dengan benda-benda elektrik. And then, entah macam mana, pihak tnb suruh dia sambung pelajaran di penringkat diploma under TNB. And then, dari pekerja biasa-biasa, dia dapat diploma. Then pihak TNB taja lagi untuk degree. Then taja lagi untuk master. Now, ayah dia ada master. Bayangkan rezeki yang dia dapat. SPM is just a ticket. Kalau korang gagal dan kena maki dengan keluarga, just shut the fuuu up. There is nothing you can do except DO WHAT EVER YOU LIKE. Apa yang aku maksudkan di sini adalah minat dan keinginan untuk berjaya. So, get motivated and aim tentang apa yang korang minat.

Minat? Alaaa. Masuk je kos (course) apa-apa pun, minat kan boleh di pupuk.
Jangan fikir minat boleh di pupuk. Yes, surely minat boleh di pupuk. Tapi ianya umpama your last choice. So screw it sebab at the end of your life, korang still akan berbalik ke minat korang. Aku bagi contoh, this girl, Zazu Avan. Blog dia bertajuk "Don't Just Work For Money, Let Money Work For You!". Dari tajuk blog dia aku dah boleh agak apa profession yang dia masuk. Kalau korang baca SINI, korang akan tahu dia punya life flow or dia punya time line dari SPM hinggalah dia habis Master. Then kalau korang baca SINI, korang akan tahu sebab apa dia berhenti kerja even dia dah naik pangkat gila-gila serta gaji yang gempak. Yes, ianya di sebabkan the damn minat. Minat!


Nak pilih bidang atau kursus yang korang nak ceburi ni memang kena berfikir panjang gila ah. Serious shhhht nak kena berfikir panjang. Memilih course untuk sambung belajar adalah umpama korang pilih lorong gelongsor di Water Theme Park. Once korang dah meluncur dan accelerating, its hard untuk korang berhenti dan berpatah balik. First, nak hentikan acceleration tu gila ah susah. Second, nak berpatah balik dan pergi ke permulaan lorong. It is super hard and it takes time. Maksudnya, kalau korang rasa korang tak sesuai dengan sesuatu bidang tu, korang patut berhenti. Berhenti. Lupakan awek korang di kolej, lupakan skandal korang di University dan berhenti je. They are nothing anyway.

Dan andai kata korang ambil diploma. Then korang hanya boleh survive hingga tahun ke dua je. Then, korang nak berhenti untuk ambil course lain. Then jangan risau sebab korang boleh transfer kredit-koredit dari apa yang korang belajar di diploma yang lepas.

Tapi kan Abang K, I tak taw I minat course macam mana....
So, apa yang penting sebelum korang pilih kos / kursus / bidang / subjek korang, korang kena tahu tentang diri korang sendiri. Korang kena tahu apa yang korang minat dan korang kena tahu apa kemampuan korang. Sila rujuk balik kepada entri Tahu Otak Korang. Tapi memandangkan aku pun sekarang dah sedikit ragu-ragu pasal gambar tu, aku rasa korang patut jawab soalan Big Picture (Right Brain). Ini adalah soalan psychology tentang diri anda. Then, kalau dah seronok, korang boleh jawab soalan psikologi lain di SINI. Pilih mana-mana profile dari 1 hingga 9. Bila korang jawab soalan ni, korang sure akan faham tentang diri korang berfungsi. Sebab soalan-soalan tu menunjukkan keadaan diri korang dari segi psychology.

And, for the career issue, korang pergi ke survey Profile 6 dan Profile 4. Then korang decide lah sendiri apa yang korang nak based on result dari survey tersebut.

Well, korang ambil lah course kritikal yang macam mana pun. Korang ambil la kos yang banyak permintaan yang macam mana pun. Kalau korang tak ada minat, korang punya pekerjaan tak akan ke mana.

Aku dapat pointer 4 flat. Tapi kenapa aku susah nak dapat kerja?
For certain people, bila dia dapat pointer yang gila tinggi, dia dengan mudah akan dapat kerja. Tapi, ada certain people, bila pointer dia tinggi, dia tak dapat langsung kerja. Why? Ya ia di sebabkan oleh company tu sendiri. Korang tau tak sesebuah company yang biasa-biasa amat takut untuk ambil graduated student yang pointer gempak-gempak sebab takut dieorang demand habis. So, orang-orang yang pointer tinggi ni, better apply kerja di syarikat Shell atau Petronas atau ExxonMobil atau apa-apa je lah. Dan, well established company macam Petronas sure akan check latar belakarang korang secara detail. Kalau korang lack of praktikal, sure korang tak akan dapat masuk. Pengalaman 5 tahun at least. Kecuali kalau korang di bawah biasiswa Petronas / Company terbabit.

Kalau aku dapat peluang belajar kat luar negara, kau rasa aku patut pergi tak?
Yes, sure. Korang patut pergi. Persetan kan apa-apa kata orang-orang di sekeliling korang.


Course apa yang korang nak?
Macam yang aku cakap tadi, tahu pasal diri korang.

Kalau korang ada otak yang gempak yang boleh mengingat dengan sekali imbas, dan ada kebolehan yang superb dalam math, please please, appreciate it. Yes, sure lah ramai akan benci dengan korang bila korang asyik tidur dalam kelas, tapi bila result keluar, korang la yang paling gempak. Sure akan ada yang dengki. Well screw them sebab out there, ada berjuta lagi orang nak nak ada otak macam korang. Less effort but extra result. Awesome.


Jangan study hanya untuk exam. Kalau dulu, aku selalu kata? Apasal pulak? Semua orang pandang result. Result kau teruk, orang tak nak kawan. Kau tiru ke, kau menipu ke apa. Kalau result kau superb, semua orang happy dengan kau. Ada ke orang kisah kalau kau meniru? Kau ingat kalau kau cakap "At least result aku teruk pun sebab aku jawab exam atas usaha aku tanpa meniru". Well, kau ingat bila kau jawab macam tu, family korang akan kata "Oh, anak Papa. Its okay lah kalau macam tu"? No way. Tak ada siapa kisah pun korang cemerlang macam mana. SEBAB SEMUA STUDY FOR EXAM. EXAM SUCKS. KPANDAIAN KORANG HANYA DI TENTUKAN OLEH SATU BENDA YANG DI PANGGIL SLIP RESULT atau dengan kata lain, A PIECE SHIT OF PAPER.

Sebabnya simple je. Bila korang dah habis belajar dan nak bekerja, interviewer akan tanya soalan yang amat senang berkaitan dengan course korang. Dan kalau korang belajar hanya untuk exam, surely korang tak akan boleh jawab. Jenis soalan adalah macam "Lukiskan current flow". Tak pun "Apa nama Law untuk perubahan ni". Soalannya amat simple. Tapi kalau korang just study hanya untuk exam, then lupakan semua apa yang korang study, sure korang tak akan boleh jawab soalan tu. Ini adalah fakta yang berlambak orang-orang di sekitar aku cakap.

Dan jangan nafikan, 99.99999 % penduduk di dunia ni belajar hanya untuk duit. Macam aku. Aku belajar, then aku aim untuk dapat kerja yang gempak-gempak. Semuanya di sebbakan duit. Tapi, korang kena ingat, korang ambil course Medic or engineer pun, then cemerlang macam mana pun belum tentu korang boleh hidup dengan banyak duit. Sebab rezeki ni semua Allah yang kasi. Even korang tak ada SPM pun boleh jadi kaya. Even korang ambil course seni lukisan pun korang boleh jadi kaya dari Chemist kalau korang bernasib baik. So, jangan pandang rendah dengan orang yang ambil course-course biasa macam IT dan seni kulinari. Dieorang mungkin lagi hebat dari korang bila dah buka company sendiri.

Good luck.



258 ulasan:

  1. STPM sains memang susah gilaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa tahap gaban thats why kalau pointer rendah still boleh sambung degree. and diorang banyak gila choice masa nak pilih course. boleh nak masuk line arts or science.

    STPM sastera... based on my experience, lagi rela repeat STPM sastera daripada SPM aliran sains tulen. means, SPM lagi susah kot.

    tak kira lah apa pun result SPM, kalau pandai pilih course, minat dengan apa yang kita belajar, insyaAllah boleh cemerlang gemilang dan terbilang.

    BalasPadam
  2. hurmm. ak mcm tersa gak ah ngn entry ni.ak dl dak asasi.
    tp ak xrasa stpm ngn smudah tu blh smbung degree. stpm smbung degree lmbat dri kwn2 len.
    ko mcm nk ckp bek amik stpm ngn diploma sbb pluang agi cerah.
    dak asasi ngn matrik ag cerah peluang tuk smbung degree.

    BalasPadam
  3. nice info.. semua rezeki di tangan Allah.apa pun kita kena terus berusaha :)

    BalasPadam
  4. erk, asasi under IPTA pon dapat biasiswa.

    BalasPadam
  5. pengalaman aku, masuk matrik 2nd intake, xleh carry, result bwh 2.00. Repeat, pastu x lepas gak. then aku msk private collage, amik dip computer sc UTM, 3yrs. Then terus further degree, kat UM, course computer sc majoring in artificial intelligence. Mintak transfer kredit,tp xdpt sbb UM so strict. So, kn wat 4 thn jgk. now, I am in final semester. umo dah 27. hahaha...

    BalasPadam
  6. super awesome!
    jadi panduan pada yang kabur
    thanks yaw!
    :)

    BalasPadam
  7. Terasa der, aku budak UiTM kot!hahaha...
    STPM exam paling susah di asia? Biar betik? Bangga jup sbb dulu aku amik STPM!hahaha....

    BalasPadam
  8. tahmidi ( usim ) ac'ly same like asasi or matrix,
    me (matrix) n my r8 (usim)
    majo bdk2 tahmidi and matrix kejar nak amik medic,
    beza nya
    dekat matrix 'sometimes' 3.7+ nasib baik dpr medic,the rest 4 flat coz to offer bdk matrix medic dorng check kelayakan from spm jugak..
    tp if tahmidi .. if nak amik medic mmg WAJIB 4 flat.. 3.9 pun mmg x leps amik medic.. dorng offer dentistry.
    jadi kami rami2 stdy kat tmpt lain :)

    BalasPadam
  9. arghhhh.. !! mslhnye kan.. bile result cam kentut certain course yg kite nak die tak time..so cmne kan? ade ke sabet dhiqa amik elektrik tp layak dapat medical tapi tak lyk amik engineering..mkin susah nk decide

    BalasPadam
  10. okay. aku pm nak share juga kat sini. ramai yang lepasan SPM taktau pasal Latihan Separa Perubatan or Paramedix (Diploma) yang d tawarkan under Kem Kesihatan.

    its more to training la.. tak ksah ko nak apply untuk apa. tapi aku punya kos, Occupational Therapy. aku takmo xplain kat sini. go google plis. ada 12 kos yang d tawarkan sumenya. skrg ni rasanya dah ada bukak atas talian under SPA punya website. yang bestnya, job memang dalam tangan. and monthly korang akan dapat RM 600.

    well. just share something. sory K sebab komen yang panjang neh :)

    BalasPadam
  11. shatin suka sgt entry neh.sgt mbntu.thnks a lot ! :)

    BalasPadam
  12. thanz mr k..btw info bgna utk lepasan spm,,tpi tgh confuse
    nk ikut minat or pilihan parents..

    BalasPadam
  13. yups.. asasi under IPTA dapat biasiswa.. contohnya asasi UiTM.. tak yah mohon.. n kalau dismiss masih ade peluang untuk still study di UiTM tapi diploma.. kalau result 5A pun dah boleh apply asasi.. :) tapi pastikan strong la basic..

    BalasPadam
  14. mm.. outstanding.. best entry ever.. thank you mr K

    BalasPadam
  15. Tapikan...bukan ke orang kate sekrg..diploma dah x bRAPE brgUne??
    I Need ExplaNaTION FoR THAT...

    BalasPadam
  16. foundation uia dapat elaun..result xyah gempak2 sgt pon..blaja x stress

    BalasPadam
  17. wew` this great. super cool. boleh guna untuk tahun2 depan bila dah jadi lepasan spm. thanks btw. ly. haha

    BalasPadam
  18. wow.. hebat ko wat review pasal ni..

    BalasPadam
  19. @NN- Sains tulen memang la susah =,=

    @Anonymous - Tak, STPM jauh lagi cerah nak sambung degree berbanding Matrik. Kalau asasi, lebih terjamin based on U milik asasi tu. Kalau asasi UM, sure akan sambung degree kat UM.

    @Ikhwan - Yup. Yang tak dapat hanyalah asasi IPTS.

    @Khair - Belum sampai rezeki lagi lah tu. :)

    @Riffa, Sharfatin & snowheart - Thanks.

    @STPM - Yup, sila google.

    @Ara - Ooo. Thanks for the info. Ni mesti orang pandai ni ;)

    @Dhiqa - Try masuk UNIKL. Under MARA.

    @Run - First time dengar pasal ni. Nice info.

    @Emva - Diploma bagus dalam lain side. Tapi agak rugi kalau dari segi tempoh pengajian.

    BalasPadam
  20. ehem.UiTM xbest MR.k??????????haha

    BalasPadam
  21. ade 1 lagi ko lpe tarok...mgkin xbrape femes kot...tp dr dulu smpi skunk yg tula org duk apply nye.

    IPG..institut pendidikan guru..

    or org lame2 mst knl dgn maktab perguruan kn...

    BalasPadam
  22. tahmidi bkan nk yang power arab..cume dyorg offer student yang amek sen agame kat skola..cm bdak2 skola agama r..or integrasi..even blaja sains..tp arab blaja gak :)

    BalasPadam
  23. greaaaatttt!! suke giler bce. thanks bro!! ;)

    BalasPadam
  24. spm aku dlu teruk gila2..masa tu tegok member2 len dpt ofer g mn2..tapi aku x de pon..rasa down sgt..tapi terbukak ati ni nak smbg STPM..even result x berapa nak blh dibanggakan..tapi dah rezeki ALLAH nak bagi dapt gak msk u..alhamdulillah..then it geting beter every sem..moralnya: ALLAH dah tentukan apa yg terbaik utk kita..mungkin bukan pada masa yg kita mahu,tpi akan sampai juga masanya nnti ada sesuatu utk kita..mungkin pada jln yg lain..belajar utk bersabar.

    BalasPadam
  25. antara matrik n stpm, bkan diorg lagi pilih matrik ke 4 degree??

    BalasPadam
  26. Aku budak asasi upm. asasi sains pertanian. jangan duk gelak pulak.
    -.- kalau amik asasi sains pertanian upm, paling cikai pun confirm dapat smbung degree sains pertanian. :)

    BalasPadam
  27. Ohh aku yang skg sem due pon baru tau laa bkn dak spm je. kihkih.

    Emm ohh tuke sebenanyeh bezanyeh dak Mtirk, Foundation bla bla. memag mule2 aku pon tk phm, then bp taun bile further klu lepasan dip ke pe. ohh aku btol2 nk blaja bkn sbb nk pass exm laa cmni.

    Eh psl interviwer tny tu, lukiskan current flow? ape tu tak paham.abes tu nak jwb pe, ce gtau kot kot aku dpt jwb nant, hee.

    BalasPadam
  28. salam.aku matrix uia pj dlu. skang selamat masuk gombak da.just nak bg nasihat kepada sesape yg berangan nk masuk matrix uia,sila pertajamkan :

    a)bahasa inggeris
    b)bahasa arab
    c)bacaan tajwid
    d)fardu ain

    sebab matrix uia SGT3 pentingkan 4 benda kt atas ni. siap ade placement test kot.pastu korang akan diasingkan mengikut tahap 'ke-power-an' korang.kalau terer sgt,trus exempted . kne skor semua ni sbb makin power korang nye english n arab, tempoh matrik makin kurang. or else,jd SUPER senior la korang kat sana sbb member semua dah masuk gombak n kuantan.elaun dapat setiap semester.amount nye ckup2 mkn je la.tade la byk mane pun

    btw,matrik uia agak stress duduk kat sana. sbb disiplin n rules tahap hardcore nye. keje saman orang je. dresscode tme tdo pun ade tau. pnh skali warden serbu masuk bilik aku pukul 4pg just nak tgk aku pakai ape tme tido. what the hell ! hahaha.

    uia gombak mmg BEST! rileks n tade ragging2 semua ni. dasar ke-samarata-an kt sini sgt dipuji. senior tade nye buli2 junior. tu semua dah lapok dah.n bangunan hostel mmg terbaik lah. bilik besar n facilities terbaik la wa ckp sama lu orang.manusia kt sini pun tade nak pandang 'slek' dekat kte kalau jalan kt balak/awek.n dresscode pun dah agak longgar,tade saman2 sgt pasal dresscode.mybe stress sket kt pak guard traffic la.asyik wat roadblock je.lecturer plak byk foreigner ngn slang negara masing2 mmg menguji kesabaran gak la.overall aku bg A untuk uia.sbb aku dilahirkan dalam keluarga yg kurang didikan agama.sebelum masuk uia,aku solat 5 waktu pun jarang.puasa pon ponteng.tajwid tunggang langgang(sbb mengaji sampai umur 11thn je,pastu stop terus) alhamdulillah dengan izin Allah,selepas masuk uia,aku berjaya ditarbiyyah oleh uia.solat 5 waktu da tak tggal since masuk uia. puasa pun aku da tak tggl n slowly ganti yang tertggal dulu.mengaji pun ok la gak.slow2 la.hahaha

    kepada sesapa yang nak masuk uia,
    SELAMAT DATANG :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Insyaallah..:) slh satu universities yg sy idamkn.DLM 4perkara tu,big ngn ba sy lmh..SBB tu dh buang angn2 tu jauh2.tiap2ary pk nk msuk u APA...dh LA sy lmh gila2 DLM bi...u mne LA nk trime sy. . skrg form 4,Sgt kecewa SBB silap ambil alirn.mnat sc to mak sruh ambk akaun...ikut aje..bila ckp KT mak nk msuk sc,mak kata sc ssh,xsesuai dgn ak.to smpai skng sengsra blja akaun..mnysl gila2 xambk sc awl2.. Skng nih dh tgh thn...sklh dh xtrime AQ...sdih kn..Dan smpy skng ak mrana study subject yg ak x mnt ...

      Padam
  29. amboii2..mr.k..cedap2 je kutuk uitm huhu..sy student uitm la..best tau study kt cni...apa la..uitm la yg bntu ank bngsa..smpai ati mr.k kutuk uitm..huhu..

    BalasPadam
  30. bro apsal aku ternampak nama UITM tercatat sekali dlm entri ko ni..
    pergh bro ramai kot stud uitm kt malaysia ni termasok lah aku haha..

    pe pun nice entry..at least aku tao nak goreng per kat adik aku yang baru dapat result SPM haritu hua2..

    BalasPadam
  31. kan bagus kalau entri ni keluar dalam 2tahun dulu, takde lah pening pening nak decide course.

    tapi saya mmg setuju gila dengan opinion mr.k ni

    minat mmg penting and abaikan words from others macam "lama2 suka lah" or "minat boleh pupuk" sebab kalau sampai satu tahap, korang akan menyampah and rasa macam nak tukar course.

    seriusly, ramai yang study sebab result exam. kalau kat U ni, setiap kali quiz or test ramai yang bawak toyol and mostly cakap kalau tak tiru nnty markah coursework rendah.
    saya mmg benci bila orang buat macam tu.sebab bila result keluar, lecturer akan puji melambung2 budak2 macam tu, sedangkan yg dpt tinggi2 tu mostly meniru and yang rendah2 ni pulak sbb nak jujur.

    belajar untuk exam. bukan sebab nak belajar. falsafah budak-budak zaman sekarang.mcam takde point je kalau belajar macam tu kan? last2 mcm mr.k ckp time mintak kerja semua meraung-raung time nak interview

    for me, skills lagi penting dari pointer tinggi2. blajar lebih2 jadi nerd tapi tak tau nak bergaul dengan orang. lagi hampeh

    so nasihat dari saya, pilih course betul2 and pilih ikut minat bukan sebab course tu femes and ramai orang amik.

    kalau korang buat camni, hidup U korang akan rasa heaven sebab korang belajar benda yang korang suka. or else, akan meraung-raunglah korang everytime dapat result every sem.

    perghh panjang gila comment. btw mr.k, nice entry! as expected :)

    BalasPadam
  32. oh how about overseas courses without MQA ???

    BalasPadam
  33. sy budak 3rd year kat usim.. x smestinya bdk skola agama je yg usim amek.. sb,some of my frens pon ade je skola biase.. ape yg usim tgk,kne ada basic arab je time spm 2.. kalo x blaja arab, u can kiss a goodbye la kat usim.. hihi

    matrik/asasi/tamhidi-sume dapat elaun.. :)

    n i m totally agreed with u mr k.. my SPM's and matriculation's results were suck.. i mean really2 suck.. but what's important is our interest,which mine is maths.. n it was a fresh start when i was in 1st year.. i could put a smile on my face with my CGPA n of course ignoring my past results... :)

    sape yg terasa nak masuk usim, welcome juniors! ;D

    BalasPadam
  34. @Melati - Tapi kan, kalau ambil diploma dalam apa-apa course, then kalau nak jadi cikgu just kena ambil kursus 1 tahun je kan?

    @Crazy - Nice warming words.

    @Eiz - Tak, antara Matrik dan STPM, dieorang lagi pilih STP untuk masuk degree.

    @Kucin - Waaa. Nak pergi UIA gombak la. Tapi tak tau bila.

    @Anonymous - Sambung lah master kat oversea gak. ;)

    BalasPadam
  35. jom datang timur tgh...aku x sure mesir,korang still diterima x..tapi kalau jordan,still boleh..tp bajet mahal la...

    BalasPadam
  36. ak rse ak dh taw ak minat kat mane. thanks mr k ! doakan ak tok degree bulan9 nie. :D

    BalasPadam
  37. Allah has 'granted' with all those stupid mistakes, so that u can guide the others.

    "Khairunnas 'anfa'uhum linnas.."

    LIFE IS NICE. Isn't it, khairul?

    BalasPadam
  38. Aku dapat offer matrik tapi tak masuk sebab cxourse dua tahun, mak ayah aku pun tak yakin.

    Aku pun blur-blur ntah minat bidang apa. Anyway aku amik diploma 3thn kerja juru x-ray sekarang, dapat tajaan(usaha pergi interview dan baca iklan2 offer tajaan surat khabar).

    Bila dah kerja..almost a year. Aku dah fed up hadap hospital siang malam dan rasa nak sambung bidang business pulak.

    Sesetengah company memang tak akan hire student diploma/degree cgpa tinggi-tinggi sebab :

    1: Pekerja mungkin nak sambung study nanti leceh untuk company cari pengganti/leceh nak kena bagi cuti study banyak,kertas kerja,bla-bla...

    2: Company nak cut kos gaji pekerja sebanyak yang boleh,jadi dengan hire pekerja cgpa rendah lebih senang untuk company decide berapa gaji,letak beberapa syarat,apa2 kontrak.

    Sekarang banyak kolej tawarkan kursus diploma, tanpa kawalan pihak kerajaan..terlalu banyak graduan yang company boleh pilih.

    Lagipun dalam bidang aku..yang penting praktikal..boleh buat kerja. CGPA tinggi2 xde guna kalau kerja x reti buat dan attitude problem.

    BalasPadam
  39. nais! cukup rasa dan perisa. tenkiu :D

    BalasPadam
  40. peduli kn ape pndgn org..ikot kata hati~
    jgn percaya sgt bile org ckp y ini ssh, y nie snng....dgr pdgn org bole..tp do not believe 100% what others said!

    BalasPadam
  41. wah .. sumpah sangat membantu .. :) . thanks mr k .. :)

    BalasPadam
  42. STPM candidates akan sentiasa di dahului berbanding Matrik???ye ke??seyes??bkn ke matrik dulu if i'm not mistaken..haa..satu lagi, ada sowg member aku..dia sgt2 pndi..kalu ikutkan, dia bley je amik medic ke, engineering ke...tp last2 dia pilih kos apa ntah yg berkaitan ngan bdk2...ajar bdak2 tadika la lebey kurang sbb dia minat..hehehe...susah nak cari org yg cam ni..hehehhe..

    BalasPadam
  43. minat mmg x bleh dpupuk tp x mustahil... =)
    tersalah langkah boleh diundur.. skrg amik kos yg x pernah dimimpikan...
    tp tu lah gunanya berfikir.
    engineering adalah bidang yang perlukan kita berfikir dengan serious. good thing, bila praktikal diutamakan. so, daripada dlu jadi robot exam, skrg jd tukang program robot. hahaha... mungkin kawan course ak yang lain tak setuju sebab masing2 ada pendapat sendiri.

    neway nak share apa lecturer ak cakap: "x kisah korang ada d uni mana, kalau korang nak BELAJAR, korang memang akan jadi hebat."

    BalasPadam
  44. mr right ex student matrix perak n skg nga stdy kat usm amik geophysics(:

    BalasPadam
  45. nak share pandangan n pengalaman i..
    aku budak stpm gak..kos sastera tapi orang selalu pandang rendah ingat senang.. budak sains ada juga objektif tapi kitorang semua esei.. nak nak subjek sejarah.. nasib berbekalkan nasib kot.. keputusan aku cemerlang.. and rezeki lagi dapat masuk U.. and memang betul majoriti kat sini budak stpm..nak tengok lepasan diploma memang susah..matrik pulak yg kat kos math n sains tu pun ciput.. budak STAM ada juga untuk kos islam, arab.. so memang lucky juga tetiba nak masuk form 6 walaupun mula2 ikut member.. minat tu datang sendiri.. bila fikir abalik.. memang tak susah..sebab aku jenis student yang kaki ponteng bla bla bla.. kalau datang sekolah aku fokus cikgu ajar je.. jawab stpm kena matang bukan sekadar fakta.. and now aku dapat juga banggakan family and tebus balik cacian orang yang pandang rndah kat aku.. jadi aku memang vote orang ambil risiko belajar form 6.. lagi pun kalau buat diploma kalau degree dapat sambung kos, U sama baru leh short 2 tahun.. ok lah dah ngarut panjang lak

    BalasPadam
  46. promote to you all bdk2 lepas SPM amek bidang matematik...Pure math or applied math pon ok...Malaysia sekarang kurang orang2 macam ni...Itu pasal malaysia susa nak maju..

    BalasPadam
  47. Aku lepasan matrik..!!
    Matrik ne kalo amik sains mmg susah la..aku tgk member2 aku yg sains dulu sume pening2 pale..selamat aku amek akaun..
    Tuk sape yg amek akaun kat matrik,xrugi la..kos akaun kat matrik tak hard mane pun..even yang xpernah ade basic pun leh score kot..just jgn maen2 sgt la..sbb cam Mr K ckp,sjl mtrk mmg xlaku..
    Tapi bgi aku kalo amek kos akaun kt matrik xrugi..cpt & senang score..sesape rase die dlm bidang bisnes ok la amik kos akaun kat mtrk..

    BalasPadam
  48. hello, 1st time reading your blog.ada org posted your link. kudos to good entry.
    but i have to say my point here.

    setuju dengan teori theme park. yang sememangnya decelerate tu lagi susah. macam bawak kete, bila dah laju,kurangkan kelajuan tu yg mkn byk minyak.

    dulu,aku kat matrik.tapi tak TAHU ape aku buat kat situ.belajar mmg stress,packed etc. mmg best ditaja,tapi kalau tak focus,sgt mudah untuk kecundang.hal cinta kena marah etc
    (kalau tak bersedia jgn main masuk matrik ,jgn gamble )

    then aku keluar matrik,dpt tawaran premed. benda yg aku paling taknak.dapat. tapi dah janji Allah. belajar pemalas,main2,pointer 3.8(not meant to brag here bro).tapi aku tahu sekarang hala tuju.cuma aku tak gembira,bahagia,habis kelas balik bilik rasa empty kosong.
    benda2 kecil macam perasaan ni kene tolak dan jangan pandang sgt(point saya utk adik2 yang membaca).
    tapi serious, memang tak seronok(sorry to any parties) faith is a friend. tak semua benda senang .
    lagipun skang ramai orang makin pandai,kene cepat bertindak. peace.

    BalasPadam
  49. saya nye dip 2 n half year je..
    pastu hbis smbng dgree for 3 years..
    so campur tolak 5 thn stgh..
    17 campur 5 stengah...
    dlm umo 23 da abis degree..
    coz engnrg ttp coz yg ssh..
    hihih..
    so pilih la ipts or ipta yg menawar kn tempoh pengajian yg best..hihhhi..
    for me la..

    BalasPadam
  50. i dun comment much in this blog.. but i do read sum of ur entries and its quite interesting though.. but this entry really makes me want to comment.. why?

    i always thought the Mr.K ni seorang yang talk based on his experience and sum knowledges tht he knows(from friends, environments dan org yg lebih tua dr dia.bla3)

    Bila time praktikal, most of the time br kita sedar ap benda yang kita buat.. kita belajar ni sbnrnyer utk apa? kalau kira2,kerja ikut kelulusan ak ni ley hidup sng ke x? kita nak jd mcm org kt tmpt kerja kita ni ke? mmg sume ni akan berpusing-pusing dlm pale otak lah.. correct or not Mr.K?

    kejadian seperti : kita tersalah amek course.. x dpt pointer tnggi sem2 lepas.. assignment dan coursework kene reject ngn lecturer.. but what the heck kan??rezeki ada dekat mana2.. kita je kene carik (and blog UTC tu mmg inspiring)

    and i do believe that u Mr.K have the skill of persuading ppl(boleh jd future consultant neh)

    btw, keep up the gud work in telling the truth of the reality after SPM and working sector..

    BalasPadam
  51. "Tapi, korang kena ingat, korang ambil course Medic or engineer pun, then cemerlang macam mana pun belum tentu korang boleh hidup dengan banyak duit. Sebab rezeki ni semua Allah yang kasi."

    sangat setuju, rezeki tu Allah yg bagi. although dpt x gempak sgt time SPM, still dpt peluang further study luar negara under MARA walaupun x apply. :) rezeki..

    BalasPadam
  52. pehhh..bagos siot entri kali ne..btw, matrix susah gak k dari stpm...stress aku blaja kat matrix...hahahaha..

    BalasPadam
  53. salam....

    saya baru baca blog nie setelah direkemenkan kawan2 saya..hehhehe

    thnks untuk entry nie...
    yana lepasan spm...yana isi biasiswa mara PILN....tak tau la betul ke tak..org ramai cakap JPA lagi unutng..huhuhu

    BalasPadam
  54. in terms of study , then it's not a prob la tu study overseas kan (if u have truckload of monies) , tapi how about the job scope, degree holders without mqa have limited choices ; confirm tak dapat nak keje ngan govt , kalo swasta ta nak macam mana tuuuuuuu . haha

    BalasPadam
  55. tol2 uitm bkn bes mane:P
    btw great info, t klu cousins i tnye suh dye bace ur blog jela. malas nk cite.

    BalasPadam
  56. fulamak info nie sgt sgt berguna lah for bdk lepsan spm.

    setuju gile bile mr k kate bdk stpm didahulukan dr bkn matrik. even my dad said so .

    ehm, kalaulah masa boleh diputar, baik ambik f6 jep sob sob.

    teremo pulak haha

    BalasPadam
  57. Nasib dah lepas benda2 semua ni..tggu nak grade je tahun depan..

    BalasPadam
  58. strongly agree with u about form 6. yesh, i one of the form 6 student right now. last year dah ni. tak sabar dah nak habis. HAHA. jangan ingat sastera senang. suuuuuusah jugak.

    well, kalau orang tanya pasal form 6, my answer will be : tak semudah yang dibayang, tak sesusah yang dikata orang :) tu je.

    yelah, cakap form 6 semua nak mengutuk kan -.-

    BalasPadam
  59. byknye contra kt matrik..!ahaks.. :P
    btw,zmn kt matrix mmng bes..dpt elaun,cpt n mdh smbung dgree..*br sweet 19 da ley smbng dgree* :) cume,kne scor gle2 la kalo nk smbng kos professional...ley nye..insyaAllah..kalo da rezeki x ke mne.. ;)

    BalasPadam
  60. yahhhhhhhhhhhhhhhhhhhh. saya hamba Allah lepasan STPM tahu. dan zaman Fom 6 adalah zaman yg membosankan utk tggu habis belajar sb yelah, lama sgt dok kat sekolah kan. Tapi zaman fom 6 memang best blaja (depends on cikgu yg mengajar jugak kan) lagipun, yelah super senior kan boleh belagak sket jadi orang besar. ahahahaha. -.- hahaha.

    BTW, bapak terasaaaa yang UiTM tuh.T.T huahuahua

    BalasPadam
  61. nak masuk mana pun, takde masalah. tapi pastikan mane yg korang masuk tu, bleh dapat kerja bila dah abis blajar. zaman skrg, nak dapat kerja jawatan tetap susah. jadi, kalau korg blajar tinggi2 pon tapi tak tau buat kerja, tak guna jgak. sbb zaman sekarang pentingkan kemahiran, means yg tau buat kerja. bkn setakat tau teori je. ape yg penting adalah tau buat kerja. sbg contoh, 2 org mintak tmpt 1 krja yg sama. sorg ade diploma dari UTM, sorg lagi ade DKM ( diploma kemahiran Malaysia) . mane majikan boleh pilih budak nak amik kerja?

    BalasPadam
  62. matrik 2.5+ pon dah buleh smbung degree :)) ok

    BalasPadam
  63. very informative mr k :)

    BalasPadam
  64. mr.k, saya share sikit pasal entry ni tau. thanz :)

    BalasPadam
  65. yes, first terasa gak. im asasian uitm. huhu.

    pape pun. nice entry but tak ada perkara yang senang dalam dunia ni.

    all need effort.

    pro's and con's tak di nafikan.

    btw, thanks for the info (;

    BalasPadam
  66. pasal sambung course ikut minat. aku rasa boleh je berjaya walaupun kita ambik course yang kita tak minat. aku sendiri tak pernah diberi peluang belajar benda yang aku minat. semua parents aku tentukan. dari course apa yang aku ambik sampai kerja apa yang aku apply. memang time belajar aku rasa mcm neraka je sebab aku tak minat. tapi aku still survive. betul la orang kata kalau kau buat sesuatu untuk pleased kan parents kau walaupun kau tak minat, jalan hidup kau mudah. sebab lepas aku grad, aku baru apply kerja 2 minggu terus dapat. aku dapat kerja yang memang aku nak. sekarang aku kerja dalam salah satu big4 firm. yang paling penting sekarang aku enjoy kerja aku. so pada aku ok je kalau ambik course yang kau tak minat. sebab minat tu blh dipupuk. tapi provided kau boleh bawak la course yang kau tak minat tu. jangan la kau apply actuarial science sebab kau tau mudah dapat scholar kalau kau apply course tu padahal kau tau kau tak boleh nak carry n kau tak minat langsung. tu namanya nak bunuh masa depan sendiri.

    BalasPadam
  67. Mr K,i was a matric student..now doing degree in actuarial science.susah la plak blaja even aku giler2 minat ngn math..haha..wish me luck..kau pun gud luck utk ape yang kau amik..

    BalasPadam
  68. yes, you should have mentioned IPG. sangat berlambak orang nak apply. it's a good start, too.

    BalasPadam
  69. salam,,like entry ni.byk info
    just nk share pngalaman sy dan kwn2.. sy budak asasi sains UiTM,UiTM ok!!huhu..result spm dlu x la power sgt,tp Alhamdulillah sbb boleh score subjek sains n addmath,maybe sbb tu diterima masuk asasi..actually asasi ngan matrix x byk beza pon. mcm mr.k kate, asasi dh duk kat u so lagi senang nk masuk degree. tp tak bermaksud budak matrix susah nak masuk u. sebenarnye kami student2 asasi sgt2 jeles dgn budak matrix. kat matrix korang akan lebih relax berbanding asasi. kat matrix,hampir setiap bulan korang akan ada aktiviti dr pihak matrikulasi sndiri,beza dengan asasi,tiada aktiviti khas untuk korang oleh pihak u.so korang tak ada tempat khusus untuk release tension. selain tu, tempoh masa matrix,(5 bulan lebih 1semester) adalah lebih panjang berbanding tempoh asasi(4 hingga 5 bulan 1 semester).so budak matrix tak rushing sgt mcm budak asasi..so untuk adk yang still confius samada nak pilih asasi atau matrix, sy sarankan matrix. melainkan korang boleh melawan segala stress yang korang akan hadapi semasa asasi nanti. maybe kat matrix pon korang akan stress tapi tak se stress kami budak asasi.

    tp zaman sekarang,korang jugak kene bukak mata pasal peluang pekerjaan,bukan nak kejar degree semata-mata.so saya juga syorkan korang apply maktab perguruan dan SPA(suruhanjaya perkhidmatan awam). SPA ni untuk mereka yang minat course perubatan tp result spm tak cukup syarat untuk apply course tu. SPA akan tawar korang diploma separa perubatan. kelebihan SPA ni, dia dah berhubung dengan Kementerian Kesihatan Malaysia,so bile korang dah tamat diploma, korang akan terus ditawarkan kerja kat mane2 hospital kerajaan. elaun mase belajar pon dapat tau.

    saya ada kawan,sama sekolah menengah dan 1 asasi.bekas ketua pengawas sekolah,result spm pon boleh tahan gempak sampai jadi antara best student.lepas beberapa minggu daftar asasi,dia dapat tawaran maktab untuk pendidikan TESL. tapi dia tolak tawaran tu sebab mase tu tengah syok enjoy asasi. lepas result sem 1 keluar,agak meneyedihkan sebab dia tak dapat score, pointer lebih sikit je dari 2.0. ayah dia marah2 terus suruh behenti blajar. so dia pon buat keputusan berhenti asasi dan apply diploma. so kesimpulanya,walaupon korang survive mase spm,belum tentu korang survive mase asasi atau matrix sbb mase spm korang belajar selama 2 tahun untuk jawab kertas pereksa yang hanya beberapa jam jer,dan mesti cikgu2 korang dah bagi soalan2 mirip peperiksaan sebenar dan soalan ramalan kan. tapi bile korang dah masuk u, korang hanya bergantung pada diri sendiri. takde sape pon boleh tolong korang melainkan diri korang sendiri.dan kalau korang nak tau,final exam kat asasi and matrix 100 kali ganda stress berbanding nak jawab spm.percaye lah adik2..

    kat sini jugak sy nak recommend asasi UIA. nak masuk UIA ni senang je,kalau result korang power, ofkos la apply ape2 pon,gerenti dapat kan. tapi untuk mereka yang result tak seberapa macam sy, korang tetap boleh masuk UIA dgn apply course seperti engineering. bile korang dah diterima masuk ke UIA, korang akan duduk 1 exam dan selepas tu korang boleh pilih semula course yang korang minat.tp skali lagi sy nak ingatkan kalau korg rase tak boleh pergi dengan subjek sains, jangan pilih. korang akan menyesal 1 hari nanti. untuk apply asasi sains UiTM,results sains korang kene power,or else korang boleh apply asasi engineering,accountancy or law. tapi asasi UiTM tak mcm asasi UIA, bile korang dh dpt course tu, korang dah xboleh tukar.so pilih elok2..

    last sekali,mcm mr. k kate,korang kene tau MINAT dan KEMAMPUAN korang. hanya korang yang tahu setakat mane korang boleh pergi.

    BalasPadam
  70. K, aku ade buat jugak..
    untuk perkongsian budak2 SPM
    ^_^


    http://www.facebook.com/note.php?note_id=198785560141482

    btw gud job bro =)

    BalasPadam
  71. nice post..b'gne tuk sye yg still buntu xtau nak plih ape ni..btw,thanx 4 sharing diz mr.k:)

    BalasPadam
  72. hye k.
    to anonymous yg bg info pasal asasi uitm, sebenarnye matrix ni xde la rilek sgt sebenanye. lebih kurang.. matrik tu nama je matrik setahun tp ada masa 10 bulan je..
    aku dari matrik n classmate aku kat u ni dari asasi uitm. sem 1 kat u, aku amik subjek calculus. and ape yg aku terkejut is, ada certain topik dalam calculus tu dia tak tau. dia cakap tak de dalam silibus asasi. tu ape yg aku tau dari dia selaku ex asasi. tp kelebihan pada budak asasi kejuruteraan ialah diorg blajar C++ which kat matrik xde..
    kt mtrik ade dinamika, agama, kokurikulum n IT.
    so kat mne2 blaja ade lebih n kurang. ada susah senang nye.. bergantung pada kemampuan diri dan usaha diri sendiri.

    BalasPadam
  73. antara semua tu, fast track diploma is the best!

    BalasPadam
  74. jap. stop at uitm tuh

    juz becoz uitm senang nk masuk terus sume org kate uitm tak bgus. now dis is the real "puh-leessee"

    1st- uitm utk bumiputra. of kos la ramai leh masuk sbb bumiputra ramai. hapela..

    2nd- yg masok tuh cube la ko tgok balek..ramai yg terer. satu contoh la debat la dgn bebudak law uitm. takde lg law dr ipta/ipts yg hebat.
    belum sebut sal engineering lg..

    3rd- byk kes2 students uitm wat jahat? SEBAB? sebab uitm tuh besar dan ramai studens..kat Melake je la seingat aku ade 3 kot. so..nisbah jenayah yg d hasilkan oleh students adelah 5:1 compared to other ipt. sape kate ipt len takde maslah sosial?? ade je....cume nisbah tak besar, dan tak diketengah kn

    4th- kalo mudah masuk la sgt kn..kenape maseh ade lg anak2 bumiputra yg tepakse masuk ipts yg mahal tuh?

    oke..rasenye da pnjang sgt da komen ni..so..jgn la ckp "hak" bumiputra itu tak bagus. sesame bumiputra lg pun kn..
    once satu suare ckp tak bgus, a lot more negative thought will occur towards uitm.

    BalasPadam
    Balasan
    1. True. Hanya org yg study kat uitm je tau. Org luar tak layak buat judgement. Aku dgn kengkawan aku 4flat matrix masuk je uitm? Why double standard? Grad uitm acca the best kat msia. Kw nak ckp pe? Nak buat review boleh bro tapi jangan sembarangan. Dont show your stupidity publicly. Plus, to anonymous, matrix dah belajar C++ k

      Padam
  75. salam,

    sy berpendapat...kamu semua bijak2....

    ibu bapa jgn push sgt anak2...

    err...xde ke nk jadi cm aku..captain kapal?....

    -encik cokelat-

    BalasPadam
  76. nope. matrix lg trjamin dpt smbung degree compare ngan stpm.

    BalasPadam
  77. Lebih peluang kerja - Matrik + Ijazah vs Diploma + Ijazah, Diploma + Ijazah akan menang. (Pro)

    kenapa diploma + ijazah lebih senang dpt keje ek??
    napa i rasa matrik+ ijazah senang gak dpt keje?
    leh explain??

    setiap benda ada pro contra...mcm more to rezeki..either way also they have to study..kalau tak, kena tendang gak klu pointer rendah..tul tak?

    BalasPadam
  78. Mr, k, you’re right. Especially pasal gelonsor and masuk uni is a fresh start tu..betul2 terasa.

    Aku ambik geology. sebab minat and of course sebab duit. Aku minat kerja outdoor, banyak pegi site, fieldworks and gaji pulak besar lagi2 kalu dapat kerja dengan O&G company. Tu je yang aku tau. silap aku, aku tak ambik tahu details pasal course ni. Bila dah belajar, baru tau geology is just like bio. Benda paling aku anti. Kena baca tu baca ni. Hafal itu ini. Memang tak lah. Belajar sampai nangis2, result macam tu jugak. Serabut.

    Sekarang aku dah 2nd year. Sebelum masuk u, 3.5 tu sebelah mata je. Sekarang,nak dapat 2.5 susahnya la hai, 3.0 memang mimpi. Nak dpt dean list apetah lagi. Kena goda lec dulu agaknya. Aku tak tau nak buat mcm mana lagi. Aku tak terfikir nak patah balik. Tapi nak teruskan sakit gila.

    Aku tak sangka akan berada sebawah ni. Haha. “Once kita sambung belajar, its gonna be a fresh start”. You’re right. You’re so right.

    BalasPadam
  79. stuju a ngn deen winchester....tp dr pengalaman saya, sires x rmai org sdr mathematics course pntg utk pembangunan.....byk benda dlm dunia ni gune math, tp org sume duk pndg engineering je....

    BalasPadam
  80. Thanks for the additional info guys

    @Anonymous - Nope. Science stream STPM pointer 3.0 vs lepasan matrix pointer 3.0 confirm2 yang STPM lagi mudah sambung study.

    @Atikah - Sebab ada diploma. masa diploma dah ada prktikal and adiitional minor course. So, kalau dari segi ilmu, compamy yang nak cari student berkualiti akan pilih yang ada diploma + degree. But still, ini bergantung kepada rezeki.

    @Faz - Sama lah aku. Aku sekarang ambil course yang aku tak brapa minat. Tapi aku hanya nak survive. :)

    BalasPadam
  81. incik admin, sy share anda punye post ni kt fb. sbb rmai mmber sy konfius lg psal nih. btw, mekaseh krn mbntu. :)

    BalasPadam
  82. rezeki masing-masing kan mr.k
    ada yg murh rezeki dapat la masuk matrik + asasi.then trus sambung dgree. blaja kat mana2 pon sama ja. yg penting usaha.

    BalasPadam
  83. ok..ko lupa satu lg.. ipg.
    institut pendidikan guru.. :)

    BalasPadam
  84. dgr citer kos pengajian uitm murah.. yg lain mahal.. lagi2 ipts kot.betul ke tak best?tapi kalo dah murah tu kira bestlah bagi aku.haha.ini je yg aku mampu..

    BalasPadam
  85. nope nope mr.k sbb tujuan matrix mang nak bg smbung degree terus. so budak matrix mang dah tjamin dapat smbung degree tp kalu pointer 2.0 mang lah xdpt or nyawa2 ikan la nampaknya. dak stpm la y kene fight ngan dak matrix tp itu pun depends on their result la kan.

    BalasPadam
  86. thanks mr k..memang buat mata saya x mengantuk la bca ur writing and those of hundreds comment..i pegang ur words minat boleh dipupuk...WISH ME TO BE STRONG IN THE REAL WORLD OF STUDYING!!=))

    BalasPadam
  87. saya nak tnye,betol ke kalo kite buat asaso kat sesebuah u tu..hnya boleh smbung degree kat u tu je..cuz saya ambik foundation in engineering kat mmu but nak smbung degree kat uniten..boleh ke??betol2 nak tau

    BalasPadam
  88. salam,
    first and foremost entry nehh sgt bagus n informative bcoz im among those SPM 2010 candidates.

    huhu, knape kutuk UITM? Dari dulu lagi i mmg cite2 na masuk UITM. Bagi sesetengah orang maybe tu satu kerugian sbb i amek sc stream. Mule2 mmg na jadi dr. i really2 wanna be a Vet but parents mcm ta support jeh. then, sbb i minat budak2 i really2 wanna be a PAEDIATRICIAN.

    however, ble separuh jln Form 5 minat i pd sume neh mmg disappear terus. Entah knape, I can feel ta bole carry Sc subjects. Chemist, kdg2 fail, Physics ckup2 mkn, bio bole bla lagy la,sbb i mnat. Org sekeliling ckp i pndai, sbb i suke come out kt dpn klas, outspoken, dll. But, i da hilang effort+diligence i n slowly impian tu mmg impossible. Msuk F5 jgak, im bcome unstopable. become much wild, balik skola i akan fly(i dok ostel) pegi banda n skip kelas petang. bile cg bg latihan , haram i ta buat, sosial pun mkin bertambah. so, i mmg ta expect lngsung good grades kt result i. I expect G fer add maths, and E fer both chemist and physics and c fer bio. 5A utk all subjek teras.

    By Allah wills, I ta sngke lgsung. It didnt turn out like wut i hv imagined. Alhamdulillah 2A+,2A,1A-,1B+,2C+,dan 1C. Da ckup bersyukur nan pe yg i dpt. Tapy, even dpt better grades i nver imagine na pegi ape2 bidang sc.minat i da changed. I really adore cooking recently. so chose to take culinary arts course at UITM.tourism, and pendidikan awal kanak2 kt UPSI. my mom keeps asking me to be a teacher like her but i refused. I da nmpk da, i perlukan kemahiran utk senang crik keje.n i setuju yg matrix sgt susa sbb kne maintain 4.0 . If i amek dip, dlm 2 or 3 years i kua i da bole crik keje nan dip i. but if matrix, even bole smbung ke degree trus, sijil matrix ta bole jd kredit utk kite dpt keje sbb tade manager yg na sijil matrix.

    So, antara efforts i sblum amek course tu, i abes PLKN i ta keje but i amek kursus jangka pendek kat Kolej Komuniti Pasir Gudang yg hanya wat weekend jeh. bkan masak je, komputer pun de. so,i really2 hope, everything will turn out well. Insya Allah

    P/s: SPM is not a journey, but its a destination. so, bear in mind. SPM bukan segala2nya.☺

    BalasPadam
  89. @Anonymous 1:57 am - Actually, student matrix kena bersaing dengan student STPM.

    @Anonymous 2am - Goodluck

    @Fareeza - Yup. Ianya tak macam matrix dan spm. Its imposible kalau kau ambil asasi di UniKL then nak sambung ke UiTM untuk degree. Rasanya memang tak boleh.

    BalasPadam
  90. Very good article!

    Aku sokong kalau dapat tawran oversea.. go for it.

    Oversea study is DAMN easy!! compared to local U

    believed me..

    BalasPadam
  91. hah. nasib baik pilih STPM dulu. tapi sekarang pun kecewa sebab main belasah je amik course ni dulu. tapi bersyukur sebab at last dapat masuk U. hehe.

    BalasPadam
  92. hurmm...msuk matrik pun ok.cam i, sies puas gak la..muda2 da sambng degree. so grad pun awal,,(mungkin kawin pun awal) tp kene struggle gile2 so senang dpt uni nanti,n kene sgt2 rajin stdy..sbb senang kene tendang hoho :) tp best la overall. klu ikutkan hati,mmg nak masuk matrik balik..beshhh (:

    BalasPadam
  93. tq........info yg sngt bergna.....
    let me share this.......plez..

    BalasPadam
  94. assalamualaikum..Mr.K..
    walawei..!! superb!! :)
    weh...bengang plak aku ngn
    org yg komen kata matrik yg
    kene bersaing ngn stpm..
    yes!! stpm exam tersusah
    di asia..yes!! yes!!!
    ase nyer...kalau matrik 3.5 sekalipun..sama je level ngn stpm candidate 2.80! bapak ah!!
    lagi pon ramai je matrik punyer budak belagak lebey..tapi result hampeh..kene tendang,,,(berdasar pengalaman...its fact! its proven! ..tapi tak semua ah.segelintir je) yes!!! yes!! IPT mostly akan UTAMAKAN STPM...hujah nye lebey matang...lagipon stpm didedahkan dengan PENGAJIAN AM!!igt senang ke nk score?? secara jujur aku lebey respek ngn stpm

    BalasPadam
  95. salam and entri yang bagus..

    yes memang betul, kalau boleh pilih kos yang sesuai dengan minat kita, tapi cuma nak cakap kadang2 minat tu datang tanpa diduga taupun saat2 genting..hoho..nak dijadikan cerita, dulu spm aku amik kos yang aku tak minat sebab bapak aku suh masuk sek dekat dengan rumah..pastu masuk matrik (ni pun sebab bapak aku suh), pastu sambung pulak degree (haaa ni bapak ak xde cakap pape plak..haha)..amik kos pun aku tak minat, berdoa dengan harapan dapat kerja lepas grad..tapi masa sem 6 minat aku pasal kos aku amik tu mula timbul, masa tu gak baru aku nampak hala tuju aku pas grad nak kemana..huhu

    aku setuju dengan ko mr.k, jangan belajar semata2 untuk mencantikkan slip result (seperti aku selalu buat bila exam menjelma), tapi belajar lah untuk masa hadapan..aku pernah terkena sekali bila panel interview ask me just a basic ques but i can't ans, more aaaaa eermmm than speak..hahaha

    BalasPadam
  96. peh...komen aku komen ke seratus? satu yg aku yakin..rezeki dr Allah..mcm2 jalan ada..yg penting, jadilah manusia yg berguna.. jgn belajar tinggi2 tp common sense tarat..otak tarak~ ada paham?

    BalasPadam
  97. ak dlu bdk matrik...lecturer matrik ak kate antara stdnt matrik ngn stp, dak matrik lbh sng nk msuk degree sbb yela kteorg blaja kn kerajaan tanggung so for sure la kerajaan nk kteorg smbg blaja so de la pulangan utk derg. btul x ? tp xtaw la.
    ak rse sng je nk msuk degree. kos yg ak amek ni pn my 1st choice. best gle kot.lesen dive ak de, sailing pn suda, snorkel pn ye

    BalasPadam
  98. Assalammualaikum. Saluteee sama bro. Aku budak lepasan SPM. Terima kasih banyak sebab sudi kongsi ilmu dan pengalaman hidup. Moga hidup bahagia dan berjaya dunia akhirat (;

    BalasPadam
  99. Assalammualaikum. Good entry for lepasan SPM :)

    Saya setuju dengan comment dari miss noname. Lepasan marikulasi lebih senang nak masuk any university for any degree. That's y mrk yg dpt pointer tak bgus pun dpt je masuk univ tp dpt course yg bkn pilihan je la.

    Lepasan STPM tak kurang hebatnya. Ramai juga yg dpt masuk top universities. Dahlah masuk top university, mrk pun top je dlm akademik. Ini kenyataan ye. Saya bukan pelajar lepasan STPM.

    Neway, belajar di mana-mana sama je. Martrik, STPM, Diploma, Pusat Asasi, Politeknik, Institut Pengajian Guru... semua adalah tiket utk sambung degree.

    One more thing. Graduates Uitm mudah je nak dapat kerja berbanding pelajar cemerlang universiti-universiti lain. Tahu tak kenapa? Bcoz Uitm memang ditubuhkan untuk menghasilkan ‘pekerja’ berwibawa. Univ lain seperti UM ditubuhkan utk menghasil leaders, bosses, managers dll (someone respected told me that). walaupun course sama tapi skop ilmu itu lain. Peace ^^

    BalasPadam
  100. nak share experience sikit...

    lepas result spm kuar dlu, mmg agk kecewa sikit la sbb tak seperti yg aku target..tp alhamdulilah aku credit sume subject...btw aku science stream masa skola dlu...

    even rasa tak confident, aku apply je sume...and tak sgka aku dpt tawaran kt matrik..tp kt perlis..agk jauh..aku ragu2 nk pergi sbb jauh dr kl...aku sabar and tggu result UPU..

    and at last dh mmg takdir, aku dpt tawaran bwt diploma in civil engineering kt uitm...and dkt perlis jgk! dh mmg takdir aku kena pergi perlis jgk...niat aku klw dpt yg plg dkt, yg tu aku pilih... hehe..btw klw ko nak tau, pagar uitm dgn matrik kt perlis ni sebelah2 je.. *sigh*

    fikir pnya fikir, aku amik diploma jgk wlwpun matrik lg cpt hbs kn..iye la..setahun je..
    sbb aku tak brani nk amik risiko..blaja kat matrik mmg susah..aku takut aku tak blh catch up...

    and skrg ni tggl lg setahun nk hbs kn dip..lama tp berbaloi sbb byk advantages bwt dip..yg br aku perasan la...and ni minat aku...1st choice masa pilih course dlu..takkan aku nk tolak even 3 thn blaja nk compare dgn matrik kn..

    blaja ni mmg susah tp klw ada effort, mesti blh..pedulikan apa yg kte dpt masa spm dlu sbb ble smbung study ni la br permulaan yg baru... sbb nya kt sini yg mna student yg score gler spm dlu, yg tu yg byk repeat...sorry aku bkn nk mengutuk tp tu realiti..USAHA dgn MINAT tu penting..

    ok tu je...sorry tulis pnjg lebar.. :)

    BalasPadam
  101. YANG DIPERSETUJUI:Sokong dengan mr k. Sapa kata tingkatan 6 tak bagus??sila ubah mentaliti tersebut.anggapan sesetengah individu yang sering memperlekehkan tingkatan 6,haruslah diubah serta merta.untuk pengetahuan semua.tingkatan 6 adalah satu medium terbaik untuk melanjutkan ke program ijazah pertama.Saya sebagai bekas pelajar tingkatan 6,amat tidak menyokong dengan keadaan sekeliling.khususnya masayarakat sekitar,yang hanya menganggap bahawa tingkatan 6 adalah pilihan terakhir bagi pelajar yg kurang cemerlang dalam SPM.Walaupun pelajar tingkatan 6,belajar di sekolah.namun teknik pembelajarannya,adalah setaraf dengan program program yang lain.suasana yang kondusif serta keadaan persekitaran yang teratur serta sistematik,akan memberi peluang untuk pelajar belajar dalam keadaan penuh dengan keselesaan tanpa gangguan.

    YANG TIDAK DIPERSETUJUI:kenapa mr k,kata begitu??Uitm dah lama mngubah destini anak bangsa kita.kalaw takde uitm,mana anak2 melayu dan bumitera nak sambung belajar?? memg la mudah sgat nk masuk uitm nih.jgan sebab diatas pembinaan kampus yg bnyak kat malaysia nih uitm dianggap takde class kat mata masyarakat.perlu digatkan Uitm ditubuhkan untuk bumiputera ataU bahasa halusnya "MELAYU".sebab tu la kerajaan suport seratus peratus kat uitm nih! untok kaum2 lain tak dpat mendominasi institut pengjian tingi kat malaysia.so fikir fikirkan lah,ape yang disumbangkan oleh UiTM dalam mengubah destini anak bangsa kita.

    BalasPadam
  102. ye ke stpm didahulukan dr matrik??eermm...ok, i tell u my experience..aku student matrik and result aku x de la bgus...serious ckp, x smpi 3 pun...atas 2.5 ckit je...tp yg aku tau, aku memg study hard masa kt matrik...dh rezeki takat tu, terima je la...masuk u, knal rmi kwn especially budak stpm...guess what, result mereka mostly 3 sumthing tp aku still satu kos ngan mereka...bkn ke itu prove yg student matrik lebih senang masuk u dr stpm??..eermm..kalu x silap, stpm ni khas untk student yg nak further study kt luar negara..kalu x silap la..hehe..but, the main point here is, yg penting kita usaha...rezeki ada dimana-mana.. :)

    BalasPadam
  103. adoi mcm terkena batang hidung aku je bila baca..keh.keh keh..Yep x spm pon boleh kaya mcm cristiano ronaldo~ haha

    BalasPadam
  104. Kalau under IPTS, kena bayar sendiri / Biasiswa. Loan or Pinjaman PTPTN dan MARA mostly not available. (Contra)

    pssst >>> most of IPTS under PTPTN. MARA pon ada bg lon untuk IPTS, klau nk lbh lnjut which IPTS yg MARA bg loan, check out website MARA. I am from UniKL student, which is one of University that support by MARA. Most of Student UniKL, MARA yang bg loan. and there's several others university yg MARA bg loan :)

    BalasPadam
  105. about tawaran to oversea. i dun agree when u said that 'persetan wut others said, and just go for it'. after my spm, i received like 5 offers of scholarship to oversea study, varies from medicine, engineering, mandarin studies. and yet, i denied all those offer because i am not ready. and yet, here i am, studying medicine. sometimes, other people's decision shud be taken into account. mesti timbal balik everything, and then u can say 'persetan org lain'.

    BalasPadam
  106. amboihh pjng gila depa tulis..~

    kay aku ada stu masalah yang aku neh tak de cita cita..ntah le..minat apa pon tak tau..
    tpi klau bleh semua bnda nk jadi..haha

    skrng aku msih bljar lagi..cuma aku bljr hnya bljar saja..mcm bljr kat skolh..tapi aku tak ada aim aku sndiri mau jadi ap ntah lar..

    BalasPadam
  107. thanks for the info..
    sy quite puzzle gak sal bnda2 ni...:)

    BalasPadam
  108. assalamualaikum,..erm,amt brgne info mr k untk lpsn spm,..
    aq bdak asasi sains uitm,yup,stuju2 ngan kmen2 kt ats,..
    matrx ngan asasi lbih kurng sme je cme yg mmbzakn syllbus,(math,bio,kmia,fzik,wjab amek,x pecah mcm mtrx),elaun lbih byk drpd mtrx,lbih rushing,mmg stress brbnding mtrx,msuk stadi lmbt n kuar cpat brbnding mtrx,...
    cme,sape kate studnt uitm x bgus,sbb snang nak msuk?msalah sosial?bdak asasi sains pon pling2 mnimum spm(sains tulen) dorang 7a bru bley msuk,x pon 6a untk llaki(brdsarkn experience),brgntung pd indvdu i2 sndri even msalah sosial byk brlaku kt uitm,(sbb kt u,indvdu i2 x dkawal oley ibubpe lg brbeza ngan sk)..

    BalasPadam
  109. aku ada kenangan buruk dgn result SPM hahahaha

    BalasPadam
  110. mr.k,,sy dalam dilema ni..sy budak matrik n sekarang tgah nazak utk final exam next next week..sem 1 sy dpt 4.0..n then,muet, got band 3 only!so pathetic!gosh!..aim nk smbung degree cos frmasi..dats my 1st choice in UPU form..ukm for frmasi..but then i felt kinda worried coz muet xgempak langsung.n yes yes i know theres alot of ppl out there aim for frmasi also..n for sure laa yg mintak tu 4.0 semuanya..ah ah..risau la lau xdpt masuk ukm cos frmasi tuh !n one more thing..theres no easy thing in dis world..but if u work hard fr it,u'l success with god's willing.. :) matrix not difficult actually..u juz have to study smart on it ! kpda yg nk masuk matrix(kmk especially)welcome juniors!n we'l meet there coz im one of de assistnt fasilttor fr your orientation week :) ops sori mr.k..kinda of exctd bout dis at sudden.. (:

    BalasPadam
  111. saje nk share i amek degree math n lepasan matrik. sesape nk amik matrik korang kena tekun yg amat kan.

    then bile masuk uni, n kos math ni mmg x disangkal lagi most of chinese student ni dari stpm n pure science n mmg gele terer ah dorg! lalu i mmg respek bdk amik stpm!

    Kalo korg die hard fan math try la amik sains aktuari ke, kuantitatif, math kewangan,math industri n statistik. jgn la duk fokus balik2 MEDIK, FARMASI,


    Sedeh taw cita2 x smpi nk amik kos optemetri.

    BalasPadam
  112. entry yg sgt pnjng..
    mata pon dh berpinar baca.
    kesimpulan yg bleh di buat pilih la kos tu btul2..
    dan depand pada kemmpuan masing2.

    BalasPadam
  113. salam. asasi dapat biasiswa KPT too. dun wery. same je amount cam matriks. juz kat c2 kene blaja style universiti. kalau matriks cam style skewl lagi

    BalasPadam
  114. ceyt, aku uitm ouh. grrrrr

    BalasPadam
  115. hm...pilih2..yang best nya mase korang nak interview keje nanti..tu yang susah skit...patut nya korng pilih nak masuk keje mana..pikir keje yang sesuai untuk korang..baru la pilih couse...mechi byk cabang..letrik besepah cabang nya..banking byk tekanan nya...so...cari la mentor ye adik2...

    BalasPadam
  116. hm...pilih2..yang best nya mase korang nak interview keje nanti..tu yang susah skit...patut nya korng pilih nak masuk keje mana..pikir keje yang sesuai untuk korang..baru la pilih couse...mechi byk cabang..letrik besepah cabang nya..banking byk tekanan nya...so...cari la mentor ye adik2...

    BalasPadam
  117. thnks . tpi aku ade masalah nih . aku down gle dgn spm aku bru bru nyh . hm , aku tak sgka aku dpt cm tuh . *mungkin aku ngaku salah aku sbb tak blaja . org2 suma pelik dan tak pcye bile aku ckp aku tak dpt stret . hm , tpi lama lama aku redha .


    aku nak sgt msuk asasi . hm , mungkin sbb npk mcm glamour dr matrik/form6/y lelaen .hm , aku dgr asasi nih susah . lagy susah dr matrik . betol ke ?

    abg aku suh msuk matrik , then excel balek kat sne . aku pun terpk mcm tuh . sbb kata dye lagy , betol ke kalau kite msuk matrik , peluang untuk kite pilih course degree lebih besar ? kire kite boleh demand laa pilih course dan U yng power2 ? betol ke nih ?

    matrik nih unutk org yng belum pasti course y betol2 dye nk amek dan ape y dye nak jady . sbb, mungkin ade kesilpan mse spm dulu , n dye nak tebus mase kat matrik . *mcm aku la nih .
    dan , asasi nih betol betol khas kepada student y da tahu ape y dorg nak .then , student asasi boleh terus proceed like easy mcm tuh je . mcm tu ke ?

    kalau diploma nih , org kata mmg la sng dpt kerja dan blaja pun takde la struggle gle . tpi , ni y aku takut . sbb nnty aku leka . diploma nih kdg2 buat kite mals nak smbg degree . btl ke ?

    kalau betol budak f6 rmy y dpt msuk u , tpi knpe aku tgok rmi lepasan f6 (terutama melayu ) tk dpt msuk U ?

    las ques please , hm, tlong anyone budak matrik sc fizikal kat sini boleh bgthu tak , sng ke tak matrik nih ? dan betol ke ape y aku pk nih ?

    dan anyone budak asasi jwb soalan aku . susahh ke asasi ni ? sbb asasi kdg2 blaja smpi 8 subjek 1 semester ? matrik cuma 3 subjek kann ?

    please someone jwb untuk aku . aku memerlukan gle jwpn tuh .

    BalasPadam
  118. helo . thnks for the info .

    but , i have a question . many questions actually . HAHA ,

    sy dr SBP , tpi bcause of not serious in study ,i didnt got strght a's . sy rase down gle ! plus , rmay org tak pceye y sy tak dpt strght a's . to me , my result was like ___ !argh !

    tpi , sy redha . n sy nak sgt msuk asasi . sbb mcm dkt U kkann ? and more glamor than matrik. *it is ? haha . but , i;ve heard that asasi SUSAH !
    then , betol ke asasi ni untuk org yang tak tahu lagy course dan cita cita dye ? hm . tpi sy tak tau npe sy nak msuk asasi .
    *tpi asasi uia 2 tahun kan ? than just 1 year for asasi uitm n UM ?

    i've caught in dilema when , my family asked me to get into matrik . hm , they said if msuk matrik , peluang untuk degree lenih luas ? ye ke ?mksudya kite boleh demand la nak pilih U y hebat2 dan course y power2 ? and maybe at that time , kite dah tahu ape y kite nak ! *maybe laa .
    ape y saya takut matrik nih bukan susahh ke ?

    tpi , ape y sy fikir , if sy msuk matrik , sy akn struglle kat sne . sbb sy dah serik tyme spm . its like sy nak reedeem balek kesalahan sy . kalau sy msuk asasi pun , ape je course y boleh sy pilih kan ?

    hm, form6 and diploma or sowhatever , mmg sy da tolak awl2 . betul ke pemikiran sy ?

    sbb form6 ? hm , knpe rmi lepasan f6 (terutama melayu ) tidak mendapt tempat di U ?

    diploma ? hm , jangka mse y pjg . then , if kite hbes diploma , kite akn rse malas nak smbg degree . btol ke ? and nowadays , peluang kerja kan dahulukan degree than diploma ? kan ?


    PLEASE . I NEED THE ANSWER FOR THIS ;)

    BalasPadam
  119. "So, jangan pandang rendah dengan orang yang ambil course-course biasa macam IT dan seni kulinari."

    *Teringat masa form 4 sanggup tuka dari kelas sains ke kelas IT .. Kene sound "IT TAK DE MASA DEPAN"..But now...Lega dan hampir berjaya buktikan IT ada masa depan.... :)

    BalasPadam
  120. good entry..nak share link ni kat my blog nanti boleh?? ..n jangan lupa untuk y berangan nak masuk matrik, baca pengalaman aku kat sini

    http://life-syariniey.blogspot.com/2011/03/nak-pilih-diploma-matrikulasi-asasi.html

    BalasPadam
  121. kenapa maktab xde???

    ni review utk maktab. thx

    http://schueism.blogspot.com/2011/04/maktab-perguruan.html

    BalasPadam
  122. Institut pendidikan guru @ lebih dikenali sbg maktab perguruan BEST! ni aku nak share sikit.dlu aku kat matrik. setahun kot aku membazir kat sana. mula2 mmg semangat gila la nk blaja.(sebab konon nk bls dndm ngn result spm yang mmg hampeh gile!). tapi bila da blaja, bru aku taw aku ni mmg jenis yang mmg cannot go ngn sc.(msa skolah aku dak sns). mmg aku xde mood lgsg nk stdy kat matrik. maybe sbb aku xmnt kot.then 2nd sem kat matrik 2 aku apply IPG. interviu then dpt msk IPG. bagi sesape yg xtaw sal IPG ni, blaja kat cni xssh.cuma bz ngn coursework yang mmg byk gila. tapi klu men2, xleh score gak.mana ada blajar yg sng kan dlm dnia ni.(if fail, kne repeat la.but jrg ada org fail kat IPG ni)syukurlah stkat ni pointer aku 3.5 n above lagi).lagi 1kebaikan IPG ni, korang xpyh nk png2 cari keje, sbb keje mmg da ada utk korang. elaun lak rm700++ utk sbulan. pengajian 5tahun stengah,.(stahun stengah foundation n 4tahun degree).kuar je keje.(da name pn institut pendidikan guru kan.so korang mmg kompem jadi cgu la).

    so, buatlah pilihan korg baik2. klu nk msk IPG ni..korang dpt 3,4,5A pun da ok.malah kwn aku ada yang 2A.result dia tinggi dr aku kot!hehe. tp ade gak dak IPG aku 2 dpt 10A.

    act, blaja kat mana2 pun sama ja. yang ptg kita ada effort nk brjaye. ye dop?^^

    sorry la pnjang lak aku tilih. sbb xde sap2 yg share sal IPG. so ni aku share sikit..huhu..

    BalasPadam
  123. aku dpt twrn ke mesir,but trpaksa tolak coz parents xbg.gila sedih ase,p klu dh xde jodoh,bt cmne pn not meant 2 be.aku x mnt study.ckp pape course pn mmg x mnt.tp sjk kecik even aku x bljr anything about science,aku still dpt A,never know the reason.mgkn ap y6
    org pnggil 'nasib' n 'rezeki'..
    probny skrg aku ska something challenging,tp aku rs better klu aku amek dntal than medic,even aku rasa aku maybe akn rs boring ngn dental,tp esok bla aku get married,even aku ckp x mau,aku x nk judikn ms ngn anak2 coz my damn minat 2 explore.so,mgknkh aku akn korbankn mnt utk masa depan aku?mom n dad pn xmau aku amek keje y super busy..ngee..

    BalasPadam
  124. nice entry!

    base from my experience, if i'm spm candidate i will continue my study in diploma. too many advantages! believe me. I came from matrix and now continue my study in engineering. Matrix is suck!haha


    study at overseas are more easy compare local university!believe me!

    BalasPadam
  125. nice entry..
    thanks 4 the info bro :)

    BalasPadam
  126. blagak sial mr k....

    BalasPadam
  127. nice entry,.tapi bab kata uitm tak best tu yg tak best sket,..

    sebenarnya ,,uitm ni bukan pilihan pon masa masa aku nak pilih kat upu lepas ,matrik,.tapi bila ramai kwn yg nak sambung kat uitm,aku pon apply la kat uitm ,.tapi setakat ni kat uitm shah alam ,.best gila la,dan sangat enjoy..haha,..tak kenal maka tak cinta,...sebenarnya belajar kat mana2 pon best ,..yg penting kena pandai cari kawan kt u ni,.masa kat u ni la kena enjoy puas2,,,haha

    BalasPadam
  128. nice entry,.tapi bab kata uitm tak best tu yg tak best sket,..

    sebenarnya ,,uitm ni bukan pilihan pon masa masa aku nak pilih kat upu lepas ,matrik,.tapi bila ramai kwn yg nak sambung kat uitm,aku pon apply la kat uitm ,.tapi setakat ni kat uitm shah alam ,.best gila la,dan sangat enjoy..haha,..tak kenal maka tak cinta,...sebenarnya belajar kat mana2 pon best ,..yg penting kena pandai cari kawan kt u ni,.masa kat u ni la kena enjoy puas2,,,haha

    BalasPadam
  129. abang...kalau tulis tu elak2 la tulis perkataan2 yg x sedap didengar...mcm s--t tu ker...tulisan dah bes dah, tiba2 terbaca pulak perkataan2 macam tu...hai..tak selera nak baca. anyway, entry ni memang bes...

    BalasPadam
  130. ngahahaha...best baca blog nih.

    boleh sya mintak tumpang letak post ni di blog sya tak? sangat helpful untuk diri sya sendiri yang memang pengetahuan pasal institusi2 pengajian tinggi kat msia tahap "zero" nih..huuu.

    BalasPadam
  131. ape yg mr. k ckp nie betol, tp tang uitm ta best tu yang aku ta setuju sangat. uitm bes lah. sangat best. and also, uitm bukan the last choice klu ta dapat u len ke ape ke.

    BalasPadam
  132. salam... nk tnya skit blh? kalau dip sains smbung degree even dlm course medik, dent or phrmcy pn 2 taun ke? 1 lg, semua sbjek dip sains akan dikira utk pointer ke? blh trgkn skit x about dip in science.

    BalasPadam
  133. okaylah, saya pn ambil stpm 2010 jugak. STPM nih memang bagus, dari aspek pembelajaran dan dari semua sudut. Mostly, orang akan tabik sesape yang ambil f6 sbb stpm bukan senang yang disangke.

    Orang ramai jugak katakan, stpm didahulukan berbanding matrix, tapi,hakikatnya, TAK PON! sebab denga citer yang nak smbung degree tahun 2011 ni pun, ramai budak matrix yang dapat, padahal exam stpm2010 yang paling susah berbanding tahun2 lepas. Format soalan secara tiba-tiba berubah, n kiteorang ni berhempas pulas dan dengan kering hati nya menjawab. Bayangkan member2 saya yang selalu dapat 3.7 ke atas, in actual stpm, just dpt 3.33.Jadi, dimana keadilan nya untuk pelajar stpm lagi2 student2 tahun2 saya nih yang diakui oleh cikgu2 saya soalan stpm 2010 lagi susah berbanding tahun2 sebelumnya? Kami terpaksa menunggu rayuan, kalau tak dapat kena tunggu lagi untuk feb 2012. Tak ke lama tu?

    AND, kalau korang nak tahu, result stpm di negeri2 luar selangor lagi gempak berbanding di kl n selangor sebab pemeriksa2 kertas soalan pun kebanyakannya dari negeri2 tersebut. So confirm2 mereka2 ni akan ajar student mereka cara menjawab esei (aliran sastera)dengan lebih baik.

    SO,pesanan saya buat lepasan spm, better pilih lain2 tempat rather than stpm. sebab, stpm hanya untuk orang yang betol2 bijak.

    BalasPadam
  134. nice...suka bc walo pnjg berjela2...hehe
    tp klu kos pendidikan cena lak?brp thun klu dr diploma nk ke ijazah pndidikan???leh bantu x...

    BalasPadam
  135. salam mr k.
    saya skrg blaja kat asasi uitm. asasi uitm ni nk msuk result kne gempak. minimum 7a, klau brnasib baik 6a pn boleh tapi subjek sains mesti gempak. utk pengetahuan, hmpir 90% students asasi kt sni brasal dr sbp x pun mrsm.kira budak2 cmerlng spm yg msuk sni selebihnye dr skola biase. asasi ni usaha trletak 100% kt dri sndri. x de org yg akn bantu kita klau kita sndri yg x usaha. msuk asasi x leh men and enjoy. korang kne focus kt pljaran. stu lg, spe kate asasi x de MARA? asasi ade tajaan mara, jpa pun ade. ni serba skit yg leh sy kongsi life kt asasi uitm.
    http://gempaksher.blogspot.com/2011/03/asasi-sains-uitm-kampus-puncak-alam-aku.html
    if sape yg dpt peluang twran kt sni, plis jgn sia sia kn pluang yg korang dpt.

    pasal entry uitm kt atas tu sy kurg puas hati. dlu sy pun mcm mr k, kutuk uitm, pndg rendah kt uitm.. tp bila msuk sni bru sy faham ape itu uitm. sbb pe uitm ditubuhkn, misi dan visi uitm itu sndri. byk dah yg krajaan laburkn demi mgubah destini ank bangsa. mmg x nafikan. yuran uitm antare yg pling murah sbb kerajaan dah bg subsidi. and tuk pengetahuan, saya dlu skola yg majoriti nye cina dan india. korang tau x??? yg plajar cine x pun india sgt2 jeles kn student melayu sbb uitm tuk bumiputera sj. dyorg x de pluang nk msuk. jd, brsyukurlah wlaupn korang dtwarkn ke uitm. uitm di hatiku~

    BalasPadam
  136. tak kesah la mana satu pilihan hati
    sbb yang kena lalui semua ni diri sendiri
    salah pilih diri sendiri juga yg tanggung
    tak payah nak perli uitm ke apa; family sy dr zaman ITM lg; parents sy siap buat demo mintak naik taraf jd UiTM; bukan UiTM yg x bagus; tp students yg buat UiTM x bagus...kat mana2 pun ada org mcm ni...skrg parents sy lulusan ITM dah jd pengarah jabatan di LHDN & engineer di TEXAS INSTRUMENT terima kasih UiTM...xde uitm x mampu bangsa melayu bersaing; sedar diri ye~

    BalasPadam
  137. macam mana nak sambung pelajaran dekat luar negara kalau jurusan yang kita ambil nih pakai banyak alatan macam hair design ke chef ke...!!!
    macam mana kita nak buat pinjaman and macam mana nak buat semua tu..???

    BalasPadam
  138. jom pakat ramai2 masuk UiTM.. ramai yg xtahu uitm ade fast track.. a.k.a penerapan student uitm diploma semester ke-3 lompat ijazah sarjana semester ke-2! nie program under ISM@PENERAPAN.. so yg xdpt matrix or asasi tu bleh je join diploma yg korg minat dpt kn result cgpa 3.0 above! then lompt degree.. so dpt degree mase umo 22thn sebaye budak yg masok matrix or asasi!! haha but uitm sje yg offer program nie.. so best ke x best uitm nie?? hehe..aq slh sorg yg join penerapan nie.. so x sabar nk jupe kwn2 aq yg lalu matrix degree sem-2 amik kos yg same dgn aku!!hehe best la ngok uitm.. u lain mane ade macam nie,,huhu

    BalasPadam
  139. saya bdk science tapi skrang minat saya lebih pada bidang kemanusiaan, add math,fizik and kimia saya mmg kantoi,cikgu saya cakap klaw nak ambik law kena skor sbjk sej,bm,bi
    semua sbjk ni saya ok,tapi betul ke klaw nak ambil law sbjk spt add math xkan diambil kira?dan kwn saya ckp klaw bdk science nak ambil law susah skit betul ke?minx pendapat,saya betul2 nak tau,tq

    BalasPadam
  140. ada yang tak nak masuk form 6 sebab xde class...itu mentaliti orang. based on pengalaman suami saya, kami satu sekolah menengah dan sekelas...bila SPM, result saya bagus, result dia teruk gila. so, sy dpt tawaran n fly to overseas but saya selalu encourage dia "go, take STPM. nevermind if awk rasa kita mcm langit dengan bumi. If awk amek STPM, pra u 2 tahun then masuk u 3 tahun amek degree. saya 6 tahun nak habis blaja. awak habis, dlu, awak keje dlu, xperlu malu." so, dia ambil STPM dan saya sentiasa beri galakan dan akhirnya dia jadi Pelajar Terbaik STPM untuk tahun tu. Now, dia pegang jawatan besar di sebuah syarikat besar di kuala lumpur. So adik2, ambil lah STPM, jgn fikir pasal malu ke, xde class ke...tapi ingat, sebelum ambil degree nanti pilihlah degree yang boleh beri peluang pekerjaan. tengok market. =)

    BalasPadam
  141. saya lepasan spm 2011..result tak dpt lagi tapi dpt tawaran untuk program asasi sains pertanian di upm-laluan pantas based on trial result.patut pergi tak??

    BalasPadam
  142. salam ,saye nak tanye . if diploma farmasi nak sambung degree . degree ape yang ssaye boleh ambil selain dari farmasi and doktor . untuk pengetahuan saye sekrang tngah study dip farmasi . tak lame lagi naa graduate . tapi saye agak kurang yakin dengan poniter sye nii .huhuhu . di lemaa ouuu -,-

    BalasPadam
  143. amik matrik lebih terjamin masuk u dari amik stpm sb kerajaan mmg ade wt perjanjian dngn ipta utk dahulukan dak matrik..sb sijil matrik xleh gune utk mohon kerja tp stpm boleh dan budak matrik kebanyakannya pandai2.

    BalasPadam
  144. Hmm.saya nie lepasan spm 2011..cita2 nak jadi doktor..tapi saya x taw nak pilih apa..Asasi perubatan/diploma ?asasi sains tu apa plak?asasi sains hayat/fizikal?help me:"(

    BalasPadam
  145. Isu di atas dah lapuk la.. kini, asasi, matrik dan STPM kena isi balik UPU. sistem persamaan dahh.. asasi UM dah xkonpem sambung kat UM. . harap anda terus membaca. .

    BalasPadam
  146. Entry yang panjang tapi tapi SANGAT BERGUNAAAAAAAAA ! Betul tuwh , jangan pandang rendah dekat students yang amek arts ;)

    BalasPadam
  147. aku da abes degree,,btw aku nk cite sikit.. ko rase stpm lg susah ? itu kalau pade yg rse susah ..adik aku kate stpm senang lagi dri matrik.matrik sain vs stp sain , matrik susah.sastera ? ofkos la susah pade yg kureng minat.sebab kalau korang minat and NAK ia akan jd senang and ko cakap budak matrik kene bersaing dengan budak stpm ? erm..tak kott.sebab berdasarkan pengalaman aku lah kan, uitm akan amek ikot result budak tu. sebab member aku jadi macam ko cakap, tapi uitm utamakan budak matrik.why ?rezeki? aku pon rase ye.tapi terlalu banyk budak matrik diutamakan dimane2 u , so aku agak tak setuju about ko cakap tu.bcoz kocakap tu macam ko dah tanye satu malyasia nih.aku pon nak cakap pasal rezeki kat sini.yup art memang jangan dipandang rendah ,kawan aku ambil art lebih berjaye dri yang ambik kos yg gempak2 tu..tapi siries matrik akaun memang agak senang & best.tapi asasi aku tak nafikan memang bagus jugak, cume diploma kan, mase yg diambil terlalu lame untuk korang sambung degree..skarangkan main degree je plus pengalaman or kemahiran kerja.

    sory mr.K kalau ko agak marah dengan komen aku ni.. aku cakap berdasarkan pengalaaman aku di tempat yg ko cakap kat entry ko ni.sebab ape yg ko tulis agak kontra dengn ape yg aku alami & tengok.

    BalasPadam
  148. wah.. sya lps spm x pnh t'fikir nk lanjutkan pelajaran kt mna2 ipt .. tup tup tup... ada tawaran smbg kt Form 6 .. tp sya dh quit slps 3 blan skola .. sgt2 x serasi dan msa tu sya ' demam bots ' .. so , hmpir 9 bulan lbh menganggur tnpa sebb , then thun lalu bru msuk kt universiti .. :)

    BalasPadam
  149. sya lepasan stpm 2011. sya gagal ekonomi dan pengajian perniagaan. yang lulua am dan sejarah. sejarah pun separuh lulus. Muet sya dpat Band 4. Macam mana tu ah? boleh smabung pi mana-mana kah?

    BalasPadam
  150. Abanh..thanks bang..saya SPM tahun ni sumapah sedih..tp lepas saya baca ni..saya mcm dpt inspirasi baru la bang..saya try nak masuk diploma dlam multimedia creative..tapi..saya tgk kwn saya..suma amek foundation,asasi..and mcm2x..medic la..engineer la..samapai saya amek kos cikai..huhu..sedih..ornag kate kalau nak masuk u..kene amek bidang yang kita minat..betul ke bang? saya harap satu hari nanti orang akan pandang tinggi kemahiran yang saya akan dapat drpd diploma yang saya akan amek ni..Doakan saya dapat harumkan nama bangsa agama dan negara..k?

    BalasPadam
  151. Bang saya lepasan spm..seyes saya cakap result spm saya..sumpah sedih..tp suma lulus la..pas2 saya try amek diploma it(Multimedia Creative)saya minat ngan diploma ni...tp kwn2x saya saya suma nak masuk foundation la...asasi laaa..medic la..engineering laa..saya tengok cam2..terus macam saya punya kos ni macam paling cikai laa...tapi takpe..saya cuba usaha lebih nanti kalau masuk u..Doakan saya nanti dapat harumkan nama bangsa agama dan negara dalam bidang Multimedia Creative....k?

    BalasPadam
  152. AKU AMIK IT..MMG BEST :)

    BalasPadam
  153. curiousity kills the kucheng26 Mac 2012 pada 11:57 PG

    boleh tanye tak,sijil tu ape..sijil tu bukan stpm ke??

    BalasPadam
  154. WoW! Gilaa Best punya entry. Acctually Fatyn baru Form 4. Saja carik info then sampai ke blog nie. Fatyn minat Accounting, seriously minat even kadang-2 Cikgu mengajar tp tak endahkan Cikgu, results tetap okayy. Alaaa, mcm Abg K cakap td laa. Kalau ada minat sanggup buat apa jaa. Disebabkan minat Akaun, Fatyn tak rasa beban pun baca buku yg tebal-2 sampai duatiga kali. Hiks. By the way. Thanks a lot yaa?

    BalasPadam
  155. hye mr.K.i got an offer from unikl.what do you think about unikl?adakah banyak kelebihan yang akan saya dapat?

    BalasPadam
  156. aku budak scince stream . tp bapak aku suruh ambik account . mcm mana ni ? aku tak da basic . arghhhhhhhhhhhh !

    BalasPadam
  157. Ape2 hal duk ikm is the best...

    BalasPadam
  158. ad senior saye,dapat result biase2 j,.for sure sume sub sciences dy C,.alhamdulillah dapat matrik,.dy study betol2 mule2 3.8,then 4.0,.see,.mana ada benda yang senang,.semua bgantung pada kita,.sama ada kita nak atau tak nak je,.yg straight A's pon dulu pon,,kalo da main2,pointer jatoh jugak,.

    BalasPadam
  159. nak mintak nasihat sikit boleh tak? emm so ape kelebihan diploma ea kat sini.kalau dapat dip dan matrix.patut pergi mana? diploma ke matrix? confuse tatau mana satu.

    BalasPadam
  160. Assalamualaikum, mr.k... ada link lain x macam 'Big Picture ( Right Brain) tu? Dah tak boleh masuk la pulak.. T_T

    BalasPadam
  161. salam. saya lepasan spm 2011, saya dapat tawaran asasi ekonomi n sc pngurusan kat uia, saya pun dapat jugak tawaran matriks perakaunan. saya keliru untuk memilih yang mana 1, saya ingin cepat degree. bi saya x berapa strong, saya risau tak dapat follow.minat/ cita2 saya sebagai akauntan.boleh tak bagi pendapat yang mane terbaik?

    BalasPadam
  162. saya nak tanya kak Faz yg amik geologi tuhh..skg cmne?
    sy pon ada mslh mcm kak..buntu dah, matrik dlu sng2 jaa 3.5 ke atas..amik geologi nihh.. 2.5, stdy gila2 pon xdpt gak..tensen gilaaa...

    BalasPadam
  163. nak tanya kak faz yg amik geologi tu..sy pon ada mslh mcm kak jgak..
    sebijik..cuma kak ppuan sy laki..
    cuma sy dah buntu nak wat mcm mna lg dah??
    bln 9 nihh msuk 2nd year dahh..
    tp pointer haram

    BalasPadam
  164. setuju sgt dekat 2 perkara ni..pertama pasal matrik lagi senang dr stpm tp hanya untuk stpm aliran sains la kan..sastera tu senang jer la..science stream stpm mmg tough sbb tu ramai yang melayu tak maw amek..kalo amek pun xboleh bawak punya..
    satu lagi pasal result gempak spm ke,dpat degree course power dan kritikal pun lum tentu dapat gaji masyuk..budak spm aliran spm aliran sastera result bodo-bodo jer amek diploma jururawat kkm pun leh dapat gaji sakan..kadang betul jugak kata hang tu..jgn kita pandang rendah kat org amek kursus bodo-bodo ni..dulu pun aku pandang slek kat jururawat ni tp sekrang gaji aku lgi ciput padahal aku lulusan bidang kimia..sedih tul

    BalasPadam
  165. thx..for the good info.thun ny sy amek spm,,tapy mseh x de hala tuju lg.cadng nx amek course perhoteln / pemkanan tpi x de mklumat yg terpernci :(

    BalasPadam
  166. I salute you bro, the way you express everything about the courses, its amazing. Hope you have a wonderful life. Amin!

    ohh just wanna ask, if we finished our foundation study, we could continue to degree right? I mean shouldn't we take diploma or something?

    BalasPadam
  167. nice wayrte
    btw link untuk site motivateeveryone dah down so ada link lain tak?

    ur cool man

    BalasPadam
  168. kalau ip jee okay tak ? sebab saya tak tahu nak amek course apee ? sy nak ambik landscape . tapi akak cakap orang di malaysia ni tak terfikir or pape jelaa untuk landscape . dieorang tak pkir pasal halaman rumah . focus dekat kerja jee . saya tak tahu nak ambil course ap lepas spm . UITM tak bagus kee ?

    BalasPadam
  169. assalamualaikum.. sy ni still tggu rsult.. bole ta sy na tau info2 psal pathway after spm.. sy na tau mcm2.. u yg ok.. course2 yg ok.. sbb sy ni mnat mcm2.. sy mnat arab, english, syariah n undang2, usuluddin, sains... bole ta bg ap2 link yg bole test kte utk tau kriteria diri kte n tau kte ssuai bidang ap.... please.. tq yea :)

    BalasPadam
  170. nice post can help me to chose my carier... Good entry for lepasan SPM.. thanks for the info..

    BalasPadam
  171. I love looking through an article that can mаke people thinκ.

    Also, mаny thanks for аllowіng mе to сomment!



    My page www.lovegames.us

    BalasPadam
  172. saya nak tanya ni. kalau lepas asasi/matrik dapat pointer gempak, boleh ke study abroad? please help me

    BalasPadam
  173. AssalamualaikuM Dan Salam Sejahtera Pada Rakan2....Kolej MASA ( Malaysian Academic & Skills Advancement ) Ada Menawarkan Tawaran Belajar Di Peringkat Diploma Untuk Calon2 Yang Berumur 18 - 21Thn yang mendapat 3 Kredit Di Dalam Spm Yang Betul2 Berminat Nak Sambung Study...Sebarang Pertanyaan Boleh Emailkan Kepada Saya Zulakmarazizan@Gmail.Com

    BalasPadam
  174. Assalamualaikum ,, helmy nak sambung belajar then spm helmy terok 4 jewk lulus .. tapi bole ke helmy sambung belajar ??

    BalasPadam
  175. saye nak sambung belajar ,, then tak ade kepujian pon ,, agak2 helmy boleh sambung belajr tak ??

    BalasPadam
  176. salam... kepada mana2 pelajar lepasan SPM yang masih belum melanjutkan pelajaran mana2 institut, boleh la email saya azi_sam85@yahoo.com, saya boleh bimbing anda untuk hala tuju anda... hanya sektor private sahaja......

    BalasPadam
  177. Hi everyone, I’m Sabahan currently working in Malaysia for SOLS 24/7,
    So anda semua berkerja kat sini,
    Tapi kamu mesti pandai berbahasa Inggris. More Information=changemaker

    BalasPadam
  178. finally. nice entry. i skrg amik kos business then i rasa cm tak boleh nak carry sbjek tu. so i decide nak amik tesl. but i still keliru. i need someone yg boleh tlg i sbb i tak boleh buat kptusan. really need ur help. can i get ur phone no or anything? please ;/ 0133159569

    BalasPadam
  179. nak tanya la.sy ni bru form4(2013).sy amek sains tulen n akaun.tp mmg susah gle lah.sy MINAT pada subjek yg mmrlukan HAFALAN dan FAKTA spt SEJARAH.course ape yg sesuai sy amek.pastu sesuai terus msuk U ke ? brp thun utk diploma n degree ??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau nak sambung belajar degree terus drp spm anda boleh hubungi saya. Degree yg ditawarkan adalah drp USA lebih baik drp degree tempata. Pinjaman penuh ptptn dan biasiswa boleh diuruskan. Hubungi saya En. FARHAN 0133389739.

      Padam
  180. mohon share ye..thanks..barakallahufik

    BalasPadam
  181. Spm 2014 . . .klo rjin hfal ko amik law

    BalasPadam
  182. Spm 2014. Hang better amik law . . .msa dpan tejmin kalo ada usha . .

    BalasPadam
  183. status: lepasan spm&result tak keluar. tak nampak laluan nak pilih course apa....stgheesss konfius.

    apapun, terima kasih atas pencerahan&mohon share! BarakAllahulakum

    BalasPadam
  184. thannkss a lot..>.<

    BalasPadam
  185. Salam..saya dulu pelajar matrik..first sem kalau result teruk mmg kena out..but bila cgpa sem 1 dan sem 2 at least lebih 2.0..mmg confirm masuk U..if ade yg tercicir masuk U,just inform kat pihak matrik,then dapat U..semua pun ada pro and contra..:)

    BalasPadam
  186. assalamualaikum,,sy dapat 5A SPM,,antaranya bm,sej,quran sunnah,maths and fizik,,yang lain sume B,,so sy nak tanya kalau sy apply asasi kejuruteraan kat UITM lepas x??sorry kalau UITM jgk,,,hihi tahun ni famous UM,,,

    BalasPadam
  187. Assalamualaikum.. mr k..
    nice info! mohon share yer.. thank you.. may Allah bless you..

    BalasPadam
  188. Kalau amek IB. Cause ive done my interview should i cancelled it

    BalasPadam
  189. kalau sains perhutanan ok tak?? peluang kerjaya dia macam mana???

    BalasPadam
  190. Ya allah membantu sgt. Sy tgh study diploma in accountancy skrg dkt uitm. Tapi mmg serious ahh, tak minat langsung. Exam semua org jawab kacang je. Tapi saya jwb, haram. Mmg tak boleh go laa dgn akaun sng cita walau math pro mana pun. I bump to this entry sbb nak cari alternative course yg mmg bidang saya minat. Even family tentang cemane pun, saya yg nak belajar, yg nak keje dlm bidang tu nnt. So i dont think suara suara depa yg kononnya bg nasihat tu boleh pakai sbb bukan depa yg belajaq, lagi satu, kalau kita belajaq apa yg kita minat, lagi senang kita nak dptkan keikhlasan masa belajaq. Kalau belajar setakat ikut cakap keluarga, mananya nak dtg ikhlas tu? Mana perginya niat belajar krn allah kan?

    BalasPadam
  191. hmm..bingung nk blaja mne..thun dpn umur nk msuk 22 ..tp noting for myself..stil looking .. stress.. yg ade info or suggest bole email kt sy nurulnadzirah159@ymail.com.. spm xla la terok agt pon.. 3A n smue llus .. :(

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.