Khamis, 10 Mac 2011

Harakah vs Berita Harian Dan Double Standard.

Assalamualaikum


Ya guys. Ini adalah entri politik. Entri politik yang tak seberapa nak politik. Actually, ini adalah entri pasal kita yang double standard.

Yes, we all are double standard. Percaya tak?

Bila kita tanya:

"Berita Harian vs Harakah, mana lagi tulus dan benar?". 

Surely ramai yang akan kata Harakah lagi tulus. But, really? Because the real question should be;

"Ada ke akhbar politik yang boleh dipercayai?".

Ada orang kata Berita Harian adalah surat khabar yang asyik memenagkan kerajaan dan parti Ameno. Sikit-sikit nak back up amemo. Sikit-sikit nak muliakan Ameno. Conclusionnya, Berita Harian adalah bullshit. So yeah, Berita Harian tak boleh di percayai sebab asyik back up kerajaan. So, that makes Harakah on 100% real true super story? Well, a picture says all.


Aku tak tahu siapa cik kak berbaju hijau dalam gambar di atas. Tapi tak ke korang rasa ada bau-bau ikan (fishy) bila gambar sebenar adalah di bawah?

Main magik-magik pulak gambar ni.

Dan bila korang buka page yang sama berita di atas, maka korang akan terhidu bau-bau something yang lagi-lagi fishy bila gambar tu dah di buang dari websitenya. Kan?

Itu adalah antara contoh kenapa aku cakap Harakah dan Berita Harian ni lebih kurang je. Kalau korang nak pertikaikan berita-berita di Berita Harian pun boleh. Tak der hal. Sebab masing-masing tak 100% tulus dan tak 100% benar. Sebab tu lah aku cakap, kalau dah nama politik, mesti akan kotor.

Berita Harian akan menyiarkan segala benda yang mencerminkan kebaikkan kerajaan kerana ianya adalah 'kepunyaan' kerajaan. Sama la macam Harakah. Harakah tu kan 'kepunyaan' PAS. Mesti lah dia akan mementingkan parti yang dia di naunginya. Lagi pun, korang pernah ke nampak Harakah backup Ameno dan kerajaan? No way beb. Dan korang pernah nampak Harakah tulis keburukan pasal PAS dan parti seangkatan nya yang lain? Again, no way beb. Well, kalau dulu mungkin adalah sikit Harakah cakap-cakap pasal kekafiran DAP. Tapi sekarang, impossible..

Sama lah juga macam Berita Harian. Korang tak akan nampak punyalah Berita Harian tulis pasal benda-benda yang memalukan parti BN, kan? Macam korang lah, mak bapak hari-hari hulur duit Rm50 untuk makan minum. Ada korang nak bising-bising? Kalau parents korang ada buat salah pun, mesti korang akan back up kan? Sama lah macam surat khabar ni. Well, aku tak kata ada orang bayar Berita Harian dan Harakah untuk tulis something, cuma, kita biasanya won't bite the hand yang feeds us kan? So don't be stupid and twist my works, okay? Yeah, politic is always full with 'spinner' and 'twister'.


So, kalau ada orang kata jangan baca Berita Harian, maka, korang try baca lah Harakah tengok ada beza tak. Tak pun, try baca dua-dua sekali, then sure korang akan pening gila. Sebab politik 99% adalah kotor. Parti politik tak akan percaya kalau ada orang tulis buruk pasal parti mereka. Tak kisah lah dieorang tu Ameno ke, semua ahli BeeEnd ke, Perosak Akhlak Sejagat (PAS) ke atau apa-apa je lah. No way mereka akan percaya dengan kata-kata pihak lawan. They all are double standard.

Eh wait, bukan 'they' tapi 'we'. We all are double standard.

Aku kasi contoh, korang ingat tak kes Kesavan Subramaniam yang membacakan maksud ayat Al-Quran surah Al-imran? Ye, ayat dia agak lain. Tapi maksud dia sama. So, aku sokong dengan TGNA yang tak salah kalau orang bukan Islam nak guna kan ayat Al-Quran asalkan tak terpesong. Lagi pun, even dia gunakan terjemahan tu semata-mata kerana kepentingan politik, mana la tau kot-kot suatu hari nanti dia akan tertarik kat Islam kan? (Even sampai sekarang dia tak tertarik kat Islam). Tapi yang peliknya, apasal bila Black Eyed Peas ada lirik lagu 'InsyaAllah' dalam lagu dia, semua orang bising-bising kata "APA HAK BLACK EYED PEAS NAK GUNA PERKATAAN "ISNYAALLAH"? NAK PANCING ORANG ISLAM DENGAN LIRIK ADA NAMA ALLAH?"

See? Obviously double standard.


Habis tu, kalau semua surat khabar tak betul, nak baca apa? Blog politik? NO. Aku tak faham kenapa ramai yang kata benda di internet seperti blog dan website politik lagi tulus dari surat khabar. Sebab, benda di internet ni, siapa-siapa je boleh tulis. Aku pun boleh tulis. Aku merapu-rapu sambil cakap:

"Aku tak tipu. Semalam masa aku nak pergi bla-bla, dieorang bayar aku untuk join demo untuk parti bla-bla bla. Betul ni tau. Tak tipu."

Well, ada reference? Kredibiliti? No. So yeah, kalau korang perasan pun, memang dari dulu aku dok cakap jangan asyik percaya benda di internet. Sebabnya, semua orang boleh tulis. Korang ingat orang-orang yang fanatik dengan parti politik mereka akan cakap buruk pasal parti mereka? No way. Dan no way dia akan tulis benda-benda buruk tentang parti yang dia suka. Melainkan kalau website atau paper tu ditulis sebagai orang tengah. MalaysiaKini contohnya. Tapi kena lah tengok juga. Mana la tau kot-kot dia ambil dari sumber yang berat sebelah, kan?


So, why Berita Harian lagi popular dari Harakah? Sebab penjualan Harakah di sekat? No. Tapi sebab ramai setuju yang politik adalah kotor dan ramai mengambil keputusan untuk tak nak baca pasal politik. Jadi, dieorang suka baca benda-benda lain seperti gossips, life, kesihatan dan etc. Kalau korang perasan, mostly ramai yang baca Berita Harian / Utusan pun mesti banyak skip first 1-4 page. Sebab page yang depan-depan tu adalah kebanyakkanya pasal politik. So yes, kalau Harakah lebihkan berita semasa berbanding politik, mungkin makin ramai akan baca Harakah.

But still, both of them tak seberapa nak tulus. Dua paper tu sama je.

Tak setuju?



73 ulasan:

  1. memang politik sekarang nie dah macam2 hal dah.. tak tau lagi mana satu yang boleh disokong.. nway.. tak minat sangat ngan politik bagai nie.. pening..

    BalasPadam
  2. ada org cakap bukan insyaallah yang bep cakap tu

    tp aku dengar memang ya pon

    BalasPadam
  3. panjangnye entry ande!
    habes gak baca hahaa

    BalasPadam
  4. betul to, kita semua dok nak mngkn kerajaan, ade yg nk mngkn pmbgkg, blkg kita dieorg tgk je kita trkinja2 smbil minum kopi bersama2 di hotel, heee. semuanya dh dirancang.

    BalasPadam
  5. politik sucks... aku rasa mcm malas jer nak mengundi.... walaupun tahun depan umur dh ckup..

    BalasPadam
  6. Entah,politik kat malaysia ni mmg macam hagham je. malas nak amik port. masing-masing ade betul & salahnye.

    BalasPadam
  7. setujuuuuuuuuuuuuu mr.K!

    part gambo tu lucu. kekekek





    -autumnleaves-

    BalasPadam
  8. hahahah.. aku stuju dgn ko... sbb tu aku bila bca paper tros mula dr ruangan sukan dan skip ruangan politik... (pdhl mmg nk bca sukan)

    BalasPadam
  9. setuju!! suma paper yg mwakili sesuatu akn show depa punya kehebatan.. mna ada nk kutuk2..

    BalasPadam
  10. yup.
    setuju sangat.
    politik ni memang dajai.
    aku beli paper Utusan pun dituduhnya BeeEnd.
    sgt WTF.

    BalasPadam
  11. true.. aku memang skip la page 1-4 tu.. bosan tahap luar alam ar page tu.. bek baca benda lain... politic is not my thing..ngeh33 btw, mr k u'r awesome! kipidup!

    BalasPadam
  12. Ahahahahaha gambar tu. Berguling-guling aku gelak. lol

    Politik, camtu le. Mana-mana pun ada sampah-sampahnya.

    BalasPadam
  13. hahahahaha..
    SK baca berita harian yg blkg n tengah2...
    hahahahaha..

    BalasPadam
  14. tunjuk jari tengah dalam tv pun dah kena censored kot kan.

    BalasPadam
  15. ha.betullah tu...

    ak law sal politik ni,,mmg mls nk amek taw sgt..kotor sgtlah..

    beli papers utk bce yg non-politics aje..hoho

    BalasPadam
  16. Dear Mr. K,politik memang tak tulus.
    and btw,terkejut jugak tgk gambar makcik tuh.middle finger weh~
    ceh,rupa-rupanya dh kena edit.a

    BalasPadam
  17. bagi aku la...aku pilih mana yang aku fikir betul...jika orang lain fikir apa yang aku fikir salah ...apa perlu dikesahkan...otak masing2 ada gunakan je laa ikut suka kita...sudah!

    BalasPadam
  18. bkn setakat politik dekat malaysia je kotor.. dekat UM pon, sampai glamer msk tv lg dgn kes culiknya.. serius kena culture shock msk sni.. huhu..

    BalasPadam
  19. sangat setuju.. lagipun.. depan kita dorang macam musuh.. belakang siap minuh teh tarik semeja

    BalasPadam
  20. i am really agree,, jst being update for some issues.. not being involve

    BalasPadam
  21. mr.k,aku biase tengok sinar harian.lagi senang ,dua2 ada.safe duit aku

    BalasPadam
  22. peergghhhhh...terer gila photoshop..men kerat2 je jari orang..ish3..

    that's why aku tak amik kesah pasal politik pun..langsung tk berminat..T_T

    BalasPadam
  23. tau x npe harakah hnya cite psl kbaikan pas n pkatan rkyat je?sebab dah terang2 dah tulis UNTUK AHLI PAS shj kt paper tu.utusan n BH ade tulih UNTUK AHLI UMNO shj x?tak kan?so dorang suppose nya xleh la nk mmberatkan 1 pihak sje.
    well mr k,do some extra homework!

    BalasPadam
  24. main point bukan isu tulus, benar, terpesong, menyimpang, political, double standard yang perlu di tekankan.

    bacalah walau bersumber manapun, walau pelbagai paper tetapi yang penting selepas baca apakah yang kamu dapat?

    maksudnya jika kamu baca hanya untuk mendapat info semasa saja. sampai di situlah tahap pemikiran kamu.

    tapi jika kamu baca, fikir dan kaji balik setiap apa yang di tulis itu yang terbaik.

    istilah double standard tak perlu di pertikaikan. semua bergantung kepada diri sendiri. baca dan fikir. bukannya lepas baca dan campak tepi. terima segala yang di tulis bulat-bulat.

    BalasPadam
  25. ermm..stuju..tp aku golongan bc paper online..xpeke?GO GREEN OUR EARTH...>_<

    BalasPadam
  26. setuju!!! trend poiltik sekarang sgt2 memeningkan...aku tengok ramai anak muda sekarang dah mcm x kisah psal politik...

    BalasPadam
  27. totally agree.

    BalasPadam
  28. yes,saya setuju dgn pndapat encik khairul..lbey baek lyan berita sukan..XD

    BalasPadam
  29. sebab tu remaja malas nak baca paper kot. being adult is so complicated!

    BalasPadam
  30. Salam bro..i agree with you..
    but Malaysiakini also similar with harakah..Cubalah check betul2..

    Dan aku perhatikan Harakah itu worse than Berita Harian atau Utusan sekalipun. Gambar akak baju hijau tu Umi Hafilda..dan aku tak rasa gambar tu diletak sebab "tersalah letak". Tapi ia adalah "sengaja" letak. Nak bagi assasination la kononnya.

    Editor Harakah pun comfirm jenis makan duit haram hasil kerja camni juga. Selepas tarik balik gambar pun, takde satu artikel pun yang meminta maaf..so memang tiada kredibiliti.

    Dulu kalau nak tahu mana betul atau salah, kena baca dua2 paper..sekarang lebih baik takyah baca..damn..

    Apapun bro..posting yng bagus.

    BalasPadam
  31. mahu mencelah: politik x salah... dan jgn sesekali asingkan politik dari kehidupan.. sedangkan Rasul pon memegang tampuk pemerintahan.. bukan ke nama nye politik tu? jadi, marilah sama2 bersihkan kebusukan politik negara kita and ubah mindset masyarakat
    "politik itu kotor"
    -thanks mr.k

    BalasPadam
  32. a'ah
    ak pn skip page depan berita harian

    BalasPadam
  33. hahaa agree bab skip page 1-4 tuee.. bace paper start dari blakang (sports) lg bagus =p

    BalasPadam
  34. aku tak suka politik!

    BalasPadam
  35. mmg harakah ade penulisnye yg x betol.. tp dlm harakah ada info yang bukan melibatkan politik, dunia hiburan dan bnde2 lagho yang laen.. masih ade page yang cite pasal sirah nabi.. hukum2 islam.. it better than berita harian. kalu x stuju dngan sistem politik sekarang, anda mungkin bole mnubuhkan prti politik yang bersih dan adil! sekadar pendapat..

    BalasPadam
  36. aku setuju. aku tak suka politik malaysia. Dua2 pihak bagi aku same je. Suka kutuk org lain, suka puji diri sendiri. Dua2 suka tabur janji, tapi dua2 tak reti nak tepati. lama2 rakyat pun bosan dan malas dah nak amik kisah ngan politik.

    BalasPadam
  37. rumah aku banyak harakah dan juga berita harian..kosmo pun..dalam tiga2 paper ni aku prefer kosmo.. aku nex year da boleh mengundi..lepas pas join pkr serius aku da xtaw nak undi sape..hahaha... kucar kacir da aku tengok skang nih..aih...ameno okei kot..beeEND x ok..hemm

    BalasPadam
  38. 'PAS' NOT PEROSAK AKHLAK SEJAGAT OK..
    walaupon aku x suke bab politik ni,tp aku rs pas bukan perosak akhlak sejagat..diorng xde la pulak benarkan nk wat konsert yg entah pape..org diorang pun tutup aurat(its contoh yg baik rite?)

    BalasPadam
  39. sy salah seorg insan yg akn skip 1st few pages klu tga bc paper.. tp klu akhbar the star mmg bc front-to-back sbb bg sy the star punye brita berkualiti, and at the same time leh tolong improve english para pembacanye.. writing style dia pn gna smple english je.. senang nk phm.. btw, nice post mr. k..

    BalasPadam
  40. Betul3x....sokong 100% post kali ni...
    ah politik! mainan dunia..

    BalasPadam
  41. politik tak kotor pun... orang yg bermain dgn politik yg selalu kotorkan nya

    BalasPadam
  42. @Blur - Itu hanyalah 'nama samarah' yang macam Ameno dan BeeEnd.

    @Anonymous 1:02 am - Nisbah antara berita politik dan berita semasa memang besar kalau nak di bandingkan dengan BH. Im done with my homework.

    @Anonymous 8:45 AM - That makes Harakah better? No, they are just the same.

    BalasPadam
  43. jari perempuan ni memang dengan berbeza original tapi jarak tangan dengan bahu juga berbeza.boleh jadi gambar ni diambil 2 kali dalam pergerakan yang laju.

    saya tak menangkan mana2 pihak..

    peace=)

    BalasPadam
  44. kosmo jela..sensasi sikit content dia. hehe

    BalasPadam
  45. politik mmg complicated kot. and pasal newspaper ni pun boleh jadi isu besar gila. macam kalau kau pas, TAK BOLEH beli bh, utusan. kalau kau beeEnd, tak boleh beli harakah. duhh. biar laaa org nak bace mane pun, let them choose, let them decide. kalau rasa benda benda dalam papers tue asasnya betul, tulus. buat apa nk restrict utk ahli je~

    BalasPadam
  46. salam. betul ke gambar sal umi hafilda tu diambil dari url harakahdaily? sbb ari tu saya ade baca tajuk ni...xde plak gambar tu...cube check elok2 before publish..

    ke awak amik gambar ni dari url lain? sebagai blogger, sy harap kita dapat memperhalusi setiap berita yg kita dapat.

    sekali lagi...seingat saya, masa sy baca harakahdaily, isu ni...xde pun gambar umi hafilda ni...kenapa tetiba boleh ada ek? confius..........

    gambar ni awak snap dari harakahdaily sendiri atau awk amik dari org lain?confius skali lagi.....

    maaf ye...saye jenis suka memeriksa setiap apa yg org kata. saya x suka terima bulat2. sy akan wat kajian, check, timbang buruk baik dulu.

    maaf skali lagi...

    BalasPadam
  47. politik 2 siasah
    siasah 2 politik

    politik tak kotor sbenaqnya tp org dalam politik yg kotorkan
    politik..adoi

    undi adlh rahsia,pilih yg bawa keamanan sejagat dunia akhirat..peace V(*_*)

    tQ mr.K~mantop!

    BalasPadam
  48. org baca post ni boleh ada mind 'double standard' mungkin?

    BalasPadam
  49. Salam mr'K yg x brapa mr'K..

    Dik non.. meh akak nak betulkan ckit ayat kamu tu... "PAS PEROSAK AKHLAK" eks... NO.. NO.. NO... AKAK X SETUJU ko ckp cam tu... akak nie bkn suke politik2 nie.. malah akak pun x penah mengundi... tapi bab kamu tulis cam tu macam org xde otak.. sorry... tapi mmg btl pun... ahak3... PAS lebih kpd Islam... Mmg betul x sume yg pemimpin or penyokong PAS betul... tapi bab bile kutuk2 politik ke arah Islam nie akak x brape b'kenan la... kamu pun bkn btl sgt kan... x lps dr ckp MENCARUT... baik sgt ke kamu tu??? Dr kamu ckp PAS cam tu... BN x ROSAKKAN AKHLAK KER?

    BalasPadam
  50. 04220> Anda mungkin jarang membaca..dan terlalu bias pada sebelah pihak.

    Gmbar yang mr.k publish memang betul..Harakah memang siarkan gambar tersebut. Selepas beberapa hari baru dibuang. Tanpa meminta maaf sedikitpun tentang kesalahan tersebut.

    Lihat BH, gambar ultraman vs tsunami, mereka meminta maaf secara terbuka. Disini kredibiliti memainkan peranan

    p/s: Anda sepatutnya lebih banyak membaca jika mahu bercakap mengenainya.

    p/s/s: sokong Mr.k

    BalasPadam
  51. 04220> Anda mungkin jarang membaca..dan terlalu bias pada sebelah pihak.

    Gmbar yang mr.k publish memang betul..Harakah memang siarkan gambar tersebut. Selepas beberapa hari baru dibuang. Tanpa meminta maaf sedikitpun tentang kesalahan tersebut.

    Lihat BH, gambar ultraman vs tsunami, mereka meminta maaf secara terbuka. Disini kredibiliti memainkan peranan

    p/s: Anda sepatutnya lebih banyak membaca jika mahu bercakap mengenainya.

    p/s/s: sokong Mr.k

    BalasPadam
  52. politik tak kotor pon.
    SESTENGAH orang yg bmain dlm politik tu yg kotor.



    btw , pas is not Perosak Alam Sejagat..


    p/s : blog2 best mana mana2 pon
    semua bajet atas pagar je kalo bab2 politik .
    (always agree with Faiz Tapit)

    BalasPadam
  53. An extremely awesome post which reflects the current sad state of our country. I am glad to see that so many Malaysians are aware about the propaganda on both the ruling and opposition parties. The question is, who should we as the rakyat vote for?

    BalasPadam
  54. entry yang sangat baik. =)

    BalasPadam
  55. sampai bila2 politik kotor kalau kita x bersihkan,, kalau ikut islam 100% , x jadi mcm ni..

    BalasPadam
  56. Saya mempunyai pendapat berbeza, yang salah bukan akhbar atau politik tapi sistem. Sistem DEMOKRASI. Sejak kecik kita sering diajar yang demokrasi ni adil tp bagi saya demokrasi yang memecahkan kita. KERAJAAN dan PEMBANGKANG sentiasa berperang dan takkan sama kepala walaupun atas satu perkara yang betul sekalipun. Sebabnya? Dipecahkan oleh sistem demokrasi.Demokrasi lebih kurang sama dengan sistem pecah perintah yang british buat kt kte dulu. Byk lagi kelemahan sistem demokrasi, kajilah sendiri.

    Sistem DEMOKRASI memang sengaja direka untuk memecahbelahkan masyarakat. Pasti dan pasti wujud sistem yang lebih adil daripada DEMOKRASI.

    BalasPadam
  57. Kita kena faham, sebenarnya akhbar BH ni adalah akhbar arus perdana iaitu akhbar yang menyiarkan semua jenis berita termasuklah politik, sukan, hiburan dan lain-lain. Akhbar arus perdana juga seharusnya menyiarkan berita dengan telus dan jujur tanpa menyebelahi mana-mana fahaman politik sama ada BN atau PR. Begitu juga akhbar-akhbar lain seperti Utusan dan Sinar, merupakan akhbar arus perdana.

    Berbalik kepada akhbar Harakah, ianya merupakan akhbar khas untuk politik. Selain daripada Harakah (Pas), terdapat juga akhbar-akhbar politik seperti Suara Keadilan (PKR), Wawasan Merdeka (UMNO) dan lain-lain. Kesimpulannya, kedua-dua jenis akhbar ini adalah berbeza.

    Kenapa akhbar Harakah ditulis 'Hanya untuk ahli sahaja'? Ini adalah disebabkan oleh pengawalan parti kerajaan yang tidak mahu berita-berita daripada parti pembangkang mempengaruhi minda rakyat.

    Kenapa Pas menerbitkan akhbar sendiri? Ini kerana berita-berita dalam akhbar arus perdana tidak pernah menyiarkan berita yang tepat dan jujur terhadap parti pembangkang atau PR. Sepatutnya akhbar arus perdana tidak menjadi tali barut atau cuma menyiarkan berita yang berat sebelah. Iaitu mmenceritakan kebaikan BN, menceritakan keburukan PR, menyembunyikan keburukan BN dan menyembunyikan kebaikan PR.

    Bagi mengimbangi berita-berita agar tidak berat sebelah, maka Pas menerbitkan akhbar politiknya sendiri. Sebelum ini, penerbitan Harakah tidak diluluskan oleh kerajaan kerana kerajaan takut berita-berita yang disampaikan oleh Harakah akan mengurangkan sokongan rakyat ke atas kerajaan. Setelah didesak, akhirnya kerajaan bersetuju dengan syarat akhbar tersebut mestilah ditulis 'Hanya untuk ahli Pas sahaja'.

    Selain akhbar, televisyen juga dikawal oleh BN. Kalau tak percaya, sila nyatakan TV mana yang menyiarkan berita tentang keburukan BN dan kebaikan PR? Nyatakan?

    BalasPadam
  58. betul manaf.. the thing yg Mr. K x fhm is Berita Harian ADALAH AKHBAR ARUS PERDANA.. sorry sbb capslock kn.. just nk make sure i get my point through.. thats why sptutnye x de isu bias and double standard.. akhbar harakah plak akhbar khas politik.. get that into your head..something wrong when you speak without knowledge Mr. K.. ckp snang klu x de basis.. how old are you? 5? TV3 pn media arus perdana? but look at them, where's the justice?.. cbe crack your bubble sket tgk negara luar.. ade x media double standard mcm kt Malaysia..

    BalasPadam
  59. plus. Mr. K attemp nk compare Harakah dgn BH... it's like comparing banana and cabbage.. not even in the same group.. lain la klu harakah vs wawasan Merdeka.. then... you're talking.. but now you're babbling nonsense without basis Mr. K.. btw, it's nice to see your blog.. bcause i really wonder sbnarnye whats on macai's head when talking politic.. you really get me some insights.. keep up the work ok :)

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.