Ahad, 13 Februari 2011

Takut / Tak Berani Nak Mula Pakai Tudung.

Assalamualaikum


Hello lovely-gedik girls dan handsome-good boys sekalian. Ini adalah entry yang aku tulis di Terfaktab. Yang macam korang tahu, aku join terfaktab. Tapi aku jarang gila update. Memang jarang gila ah. Kalau penulis lain, laju je update entry khas dieorang.

Well, sejak dari dulu, dulu, dulu dan dulu lagi, aku banyak dapat email dan pertanyaan yang seperti:

"I nak pakai tudung. Tapi I tak tahu macam mana dan bila nak mula pakai. Lagi pun, kalau I tiba-tiba pakai tudung, apa yang akan orang kata. Kan?"

Well, well, well, kenapa perempuan takut untuk bertudung? Kenapa? Yes, sebab secara automatiknya, dia akan 'lebih terikat'. Once dia pakai tudung, dia akan terikat dengan imej islam. Sebab tu lah ramai yang takut nak pakai tudung. Tapi, itu bukan benda yang paling girls takut bila nak mula pakai tudung. Apa yang paling girls takut adalah tentang apa pandangan orang sekitar bila nampak seorang perempuan yang biasanya freehair, tiba-tiba pakai tudung. Kan?


It might be hard.

Andai kata seseorang tu freehair. Then lepak-lepak dengan lelaki. Pandangan orang ramai adalah seperti "Alaa. Normal lah tu". But once that girl pakai tudung, tapi lepak bersama lelaki, orang sure akan kata "Eeee. Pakai tudung. Tapi sosial habis. Boleh lak lepak-lepak dengan lelaki bla bla bla. Entah-entah dah pernah kena gangbang". Oh God can you please shut your stink mouth dude? Tapi kan, benda macam ni, kadang-kadang, lelaki tak bising pun. Yang bisingnya adalah perempuan sendiri. Why? I don't know.

Well, this shit lah yang menyebabkan ramai girls yang tak berani nak berubah dan tak berani nak start pakai tudung. Even a girl tu pakai tudung full time, still, dieorang takut untuk pakai tudung labuh. Why? Again, sebab benda-benda macam ni lah. Sebab terlampau ramai mangkuk-mangkuk yang suka jadi penghalang. So how?

Masa aku di semester 3. Ada seorang girl ni yang sama kuliah dengan aku. Nama dia Koala. Siti Nur Koala binti something. Aku dah lupa. Tapi dia memang comel. Peminat pun ramai. Dia dulu freehair. Full time freehair. Tapi pada suatu hari. Di malam yang hening masa aku nak pergi makan kat warung belakang taman, aku jumpa dia. Perh, bertudung tuuu. First time aku tengok dia bertudung, cair aku kat situ. Memang agak tertanya-tanya lah kan. Tertanya macam "Eh sejak bila lak budak ni pakai tudung?". Then, "Apa pandangan orang lain tentang dia?" But hey, bila seseorang tu nak start pakai tudung, why susah sangat orang sekitar tu nak support? And yes, she doing it well. Ramai yang support dia. Aku yang nampak dia kat situ pun terus tegur dia padahal aku dan dia tak rapat mana pun time tu.

"So, how dia boleh berubah dari freehair ke pakai tudung tanpa ada orang yang buat isu?"

Well, mostly, apa yang aku perasan, ramai perempuan yang tak ada masalah bila nak berubah, adalah bila mereka berkawan dengan lelaki, lebih dari berkawan dengan perempuan. Seriously, bila seorang perempuan tu ramai kawan lelaki, dia sure akan kurang stress dan kurang terlibat dalam masalah tikam belakang. Dunia perempuan is complicated. Jealous antara satu sama lain adalah rutin harian. Tikam belakang kawan adalah hobi persendirian. Dan macam-macam lagi. See? Nasib baik aku lelaki. So yeah, kalau ada orang bising-bising cakap korang ni bajet alim sebab pakai tudung, korang hanya perlu ignore. Pandangan orang lain akan sentiasa menjatuhkan korang.

Ignore the bitches.

"Tapi, aku rasa aku tak sesuai la pakai tudung. Aku ganas. Suka lawan cakap orang. So how?"

Well, bayang kan korang adalah girl yang brutal. Suka lawan cakap orang. Suka tegakkan pendapat sendiri. Lone ranger. Sombong. Suka buat kerja sendiri sorang-sorang. Then nak pakai tudung. Sesuai ke? Hey, why not? Cuba korang bayangkan lagi. A comel girl. Berkulit putih. Bertudung labuh. Then bila ada lelaki datang kacau, girl ni terus sepak celah kangkang lelaki tu then blah. Brutal dan aggresive yet cute, plus ayu. Isn't that cool? Yeah. That is super cool, dudes. I love that type of girl. Macam heroin dalam Novel Versus karya Hlovate. Ustazah brutal. I like. Super like. Oh oh please lah don't tell me korang tak pernah baca novel Hlovate. Kalau korang tak pernah baca Novel Hlovate, tu maksudnya korang tak pernah baca novel yang sebenar.

Dan andai kata korang tertanya-tanya:

"I takut nak pakai tudung even boyfriend I dah suruh I pakai. Tapi deep-deep in my heart pun I memang nak pakai tudung. Cuma, I takut kalau orang kata I pakai tudung sebab boyfriend yang suruh"

Wait, pakai tudung sebab boyfriend yang suruh? Well, so what? Who cares? Masa korang kecik, korang solat sebab Tuhan? Oh peh-lis. Time tu, korang solat sebab takut ayah rotan korang. Korang mengaji sebab nak tahu agama? Euwww. No way. Tapi sebab ustazah paksa. So, look at you now. Solat all the time dan pandai mengaji (Konon lah kan). Is that bad? Kalau korang nak pakai tudung, dan di tambah pula ada boyfriend yang support, apa salahnya? Asalkan, even korang dah putus dengan boyfriend korang, korang still pakai tudung. Sebagai permulaan, tak salah pakai tudung kerana seseorang. Sama seperti pakai tudung sebab Ustazah dan sebab Ibu korang yang suruh. Tak ada beza kan?

Brave. Embrace yourself.

Lagi pun kan, dari korang pakai tudung singkat berlilit dan berlapis lapis tu, baik korang pakai tudung labuh. Aku tau korang sejuk sebab tu korang pakai tudung berlilit-lilit dan berlapis-lapis. Tapi, kalau korang pakai tudung labuh, lagi mudah. Air flow pun elok. Dah la Malaysia ni panas. Ye tak?

Senang je nak tahu seseorang tu pakai tudung untuk bergaya, tutup aurat atau kedua-duanya. Caranya korang tengok lah pakaian dieorang. Tak pun tengok ketebalan shawl. Tak pun tengok saiz jeans. Dari belakang nampak g-string tak. Tak pun, tengok baju, macam baju adik umur 6 tahun tak. Dan macam-macam lagi lah. Korang semua pandai-pandai. Aku tau. So, fikirkan lah sendiri.

Dan, bagi lelaki yang nak kahwin tu tapi bakal isteri tak nak pakai tudung. Nak buat macam mana? Alah, senang je. Korang belikan dua atau tiga tudung. Pilih satu tudung yang agak labuh yang cantik. Yang selebihnya, tudung singkat yang buruk. Last-last, sure si girl tu pilih tudung yang agak labuh kan? Biasalah, girls, nak yang cantik je. Then, mana la tau. Kot-kot sekali dia pakai tudung yang agak labuh, dia rasa tenang. Rasa feel je. Then tup-tup, sejak hari tu, setiap hari pakai tudung tu. Kan? Sejuk perut aku melihatnya. Ah, sayang, isteri orang.

"Bila masa paling sesuai untuk saya pakai tudung supaya orang tak pandang slack kat saya?"

Oh, easy question. Actually, korang boleh start pakai tudung pada bila-bila masa. Korang boleh start pakai tudung bila nak start semester baru. Or, korang boleh start pakai tudung bila dah kahwin. Or, korang boleh start pakai tudung bila start masuk tempat belajar / kerja baru. Or korang boleh start pakai tudung bila ada peristiwa seperti di birthday your mom and your mom nak tengok korang pakai tudung. OR, korang boleh mulakan senarang because ramai yang nak pakai tudung. Cuma, masalahnya, ramai tak tak ada 'ignite-er'. Ramai yang tak ada pencetus. Kan? Sebab once korang dah buat, sure korang boleh carry on. Sekali korang pakai tudung, sure dah tak rasa segan-segan dan takut dah.
 
"A person willing to change at 12 oclock, died on 11."

Oh pedulikan grammar untuk quote di atas. Aku dah lupa quote yang sebenar. Tapi serious shit, ramai yang nak berubah tapi suka tangguh. Then bila tangguh, sure tak sempat. Ianya macam "Aku berjanji yang aku tak akan mencuri" tapi belum sempat esok, dah mati. Mangkuk betul budak tu. Anyhow, you got my point kan?

Fact 1 : Girl akan nampak lagi comel bila pakai spect mata. 

Fact 2 : Girls akan nampak dua kali lagi comel bila pakai tudung. Since you got ugly straight-re-bonding-hair.


133 ulasan:

  1. love the articles...

    BalasPadam
  2. dimana ada kemahuan, disitu ada jalan.


    nice advice der.

    :)

    BalasPadam
  3. cool entry!
    sekolah saya diwajibkan pakai tudung so bila dah besar rasa pelik pulak kalau tak pakai tudung.
    tapi sekarang orang pakai tudung tapi kat fb free hair.

    BalasPadam
  4. i like this one ! tp i dnt like the statement
    'yang bisingnya adalah perempuan sendiri.'
    bukan semua perempuan tak supportive. actually ramai yang lg suka bila kwn dia start pakai tudung.

    and to those yang nk start pakai tu, good for u. pakai je terus, tayah pk pk banyak kali. yeah ada sesetengah yang akan ckp ckp. biarkan je. diorg jeles laa tu sbb diorg tak berani nak berubah sbb takut org2 mcm diorg sndiri akan berckp.

    lgpun, mana lagi penting,
    pandangan Allah kt kita atau pandangan manusia ? :))

    BalasPadam
  5. nak tau sumthing?? pe yg aku tgh pk, mst ko tulis kat sini.. bru2 ni aku ad pk nk pakai tudung.. siap test amek gmbo kai tudung, well ayu jugak aku... haha.. tp tu la, jap er.. nk hbskan bce nie dlu.. (komen bru bce).. hahaha

    BalasPadam
  6. Since you got ugly straight-re-bonding-hair. (; haha . kelakar :)

    BalasPadam
  7. oh,sangat menusuk kalbu gua bace. tak sangke lelaki boleh bagi kate semangat. even gua pompan, tapi gua tak nafikan ape yang hang cakap. memang bende tue betul. and lagi satu nak tambah, ade yang kate tak dapat nur/hidayah lagi. em, bagi aku selagi tak usehe memang takkan dapat hidayah tue.

    and, aku nak cakap, pakai tudung jangan hangat2 taek kambing aje.

    oppss,soe terpanjang. cume nak kongsi pendapat aje.

    BalasPadam
  8. Dunia perempuan is complicated. Jealous antara satu sama lain adalah rutin harian. Tikam belakang kawan adalah hobi persendirian

    -Agree!!

    Senang je nak tahu seseorang tu pakai tudung untuk bergaya, tutup aurat atau kedua-duanya. Caranya korang tengok lah pakaian dieorang. Tak pun tengok ketebalan shawl. Tak pun tengok saiz jeans.

    -Terasa -_-"

    BalasPadam
  9. saya saya saya saya saya saya!!

    hal begini memang terjadi pada saya!

    mengambil masa bertahun-tahun untuk pakai tudung even niat sudah ada.

    alhamdulillah.. start semester baru, saya sudah bertudung. x)

    apa kata kawan-kawan? mengutuk?
    jawapan : biarkan sahaja.. :)

    BalasPadam
  10. Akhirnya there's someone yang berani mengutarakan benda nieyh.Lelaki plak tuh.Seriusly cakap perempuan lebih senang terima pandangan lelaki rather than jantina sendiri.Hopefully selepas ramai perempuan yang baca this entry ramai lagilah yang nak pakai tudung.Yes bertudung lebih senang dari free hair.Kos pun murah.Engat senang nak jage rambut biar chantek dipandang??..

    Good job Mr K.

    BalasPadam
  11. haha..
    aku suka bace ni !
    enjoy giler..

    dulu, mse skola rendah,aku celam celup gak pkai tdung..
    tp ble dah TERpakse masuk SMKA mulanya,aku dah mula sedar.Aku ni seorang muslimah.Aku tak nak masuk neraka dan aku taknak heret abah dan abang2 aku dalam neraka atas dosa aku dedahkan aurat.
    So,mulai hari tu,aku jadi pemakai tudung tegar.Sykur mak masukkan aku kat skola SMKA tu.

    Aku doakan supaya ramai lagi gurls kat luar sana yg akan pakai tdung dgn sempurna.Aku malu nak dgr org lelaki komen tntg pemakaian pmpn zaman sekarang.So gurls,korang tak rase malu jugak ke?Kita sama2 berubah ye...?=D

    BalasPadam
  12. oh thats really nice post ;)
    i'm smile when i read those fact..
    thanks..

    BalasPadam
  13. duni perempuan mmg complicated. dengki-mendengki tak habis habis. hoh

    BalasPadam
  14. Mungkin dah terjawab segala persoalan kot. keterangan yg simple tp memang betul... bgs kalau pos kat fb ni.

    BalasPadam
  15. sokong this point sangat sangat. mouth of girls jugak yang menjatuhkan girl itu sendiri. macam ****

    BalasPadam
  16. i dont like girls with rebonding hair

    BalasPadam
  17. haha sambil angguk2 seorang diri.. :)

    BalasPadam
  18. oh2!!aku ske fact 1 tu!!
    girls lg comel pki spec..tp 2 drpde side kau or boys yg lain jgk??haha

    BalasPadam
  19. sy pakai tdg..
    bdg besssaa punyee..
    tp.. knapa saya ttp takot nak pakai jilbab???
    haa.. mcm mr.k ckp.. slalu dok pikir ape org kata.. eh bdak nih.. pakai jilbab tp keluar lepak2 ngn laki.. ceh...
    hmm.. haih...

    BalasPadam
  20. Siti Nur Koala? lawak la nama minah tu....

    BalasPadam
  21. HAHA, ugly rebonding hair? gila direct to the face.

    *nice one K!

    BalasPadam
  22. wah pendekatan yang menarik. at least u bukan lelaki type nak kutuk2 perempuan.

    BalasPadam
  23. Okay..pernah baca karya hlovate..tp novel rooftop rant..
    mmg best..

    dan

    stuju dengan fakta pertama..

    BalasPadam
  24. aq sokong kedua dua fact tue.
    siyesly..kalu ad gurl yg pakai tudung ngan spek lalu msti aq nk tgok 2 kali...

    BalasPadam
  25. i don't really see what the issue is, kalau nak pakai tudung, pakai jelah. kenapa kisah apa orang lain kata?

    but one thing for sure, hanging out with boys is less complicated. well said k.

    BalasPadam
  26. (^_^)... sweet... bagos untk peringatan semua gals..
    p/s: bukan gal(s) gedik

    BalasPadam
  27. i like this n3... i xbyk kwn pompuan sbb2 spt yg u nyatakan... n yesss, i byk kwn laki n yes my bestfriends is guys... serik la kene tikam dr blakang... n now try nk kwn balik dgn pompuan, syukur jumpa yg memahami... Insya Allah...

    masa freehair dulu n then mula pakai tudung sbb rasa itu satu kewajipan yg wajib xwajib i kene tunaikan beside dah cukup tempoh utk ber freehair, pompuan gk yg byk dok mengutuk i... juga spt sbb2 yg u nyatakan sehingga hampir tfikir yg i buat kesilapan sbb pakai tudung but then sedar i pakai tudung bkn utk puaskan hati dorg...

    yg laki2 plak cool je... bg support lg lah ada...

    BalasPadam
  28. hmm..sangat bernas..really good writing la..sokong sumenye :)

    BalasPadam
  29. Alhmdulillah..moge entry ni mndtgkan byk manfaat ! =d
    My Recent Post: Contest Senyum Tak Nampak Gigi

    BalasPadam
  30. Btl la ape yg Mr.K kate
    Kdg2 mmg la mule2 kite pki sbb org yg suruh or what so ever
    tp lame2 kite akn pki sbb mmg kite nk tutup aurat n ikut printh Allah..

    Sbb sy pn mule2 cm 2 gak..pki tudung sbb kena sound ngn ustaz..dh la kt perhimpunan lak 2..wlupn ustaz 2 x sbut name tp trase gak la..pstu ptg tu sy ngn kwn pompn yg lain trus pki tudung..tp ble sy pk balik ade gak hikmahnye ustaz sy wt cm 2 sbb at last smpi skang sy pki tudung

    Agk2 klu ustaz x tgur sy dulu x tau la skng ni sy pki tudung ke x.. hehehe..

    So utk pompn yg tkut2 nk pki tudung 2..x yh la tkut nk pki tudung..
    pki je..bia la pe org nk kate
    yg penting hati kita..x perlu nk pk sgt pe yg org akn kate..sbb x semestinye org yg mengate 2 lbih baik drpd kite...mngkn die lbih teruk drpd kita..sape yg tau kan..??so konklusinya ikut la kata hati n berfikir la mana yg lbih rasional utk kebaikan diri kita..

    BalasPadam
  31. aku sebagai perempuan, setuju dgn statement "dunia perempuan ni complicated". perempuan byk main saiko mentally. aku bukan bercakap atas pro and con mana2 pihak, aku bercakap atas the fact yg tak boleh deny.

    and, we both like the same author huh ;) hlovate is the best lah !

    BalasPadam
  32. Harap-harap boleh bukak mata dan minda orang-orang yang berkenaan. :) Good job!

    BalasPadam
  33. Sangat betul. Kalau nak pakai tudung, time permulaan sesuatu yang baru. Bila start masuk Uni ke, masuk skola menengah ke. Terus pakai. And dgn org baru, dorg xtau kte dulu free hair. so dorg xkan ckp bukan2. so, senang nak fit in. buat biasa je.

    BalasPadam
  34. true fact....
    like it
    :)

    BalasPadam
  35. Salam.
    saya dulu free hair.
    once i made my decision to wear hijab.... it was a tough one.
    takot peminat lari lah, ape lah. lol.
    ceteknya minda masa tu.

    tapi...bila dah berjilbab,....my mind was changed... mmg betul org kata, menutup aurat mampu membataskan kita dari melakukan perkara mazmumah.


    pasal specky girl tu.....im a specky one. hihihihy.
    tapi saya x setuju sbb lain orang lain taste kan.. tol x?
    ada few lelaki pernah kata kat saya dia suka specky girl...n ada juga yang x suka langsung. LANGSUNG!

    BalasPadam
  36. ustaz aku cakap la en..sesuatu yg bertudung akan nampak lebih cantik..

    BalasPadam
  37. lg satu..kalau pakai tudung tp rambut "ter" keluar kt dpn pn x guna gak..

    BalasPadam
  38. salam mr. K and all. ni ke entry yang kau cakap sensitip tu? well, boleh tahan la bile kau cakap pasal kulit PUTIH tu aku sentap gak ah. HAHA.

    entry ni memang best. girls yang adore dengan penulisan kau mst akn cair dan esok jgk cuba tuk pki tudung. dan tak lupa juga,spectacle. :P

    anyhow, cakap senang tapi nak buat susah. byk bnda yg dtg halang. tpi aku percaya nak seribu daya, taknak seribu dalih kn, kn.

    ok dah, bai!

    BalasPadam
  39. superb, mata kuyu pon bleh baca smpai habes kot =)

    BalasPadam
  40. nk wat amal baik ni, mula2 mmg rasa terpaksa
    bila dh biasa, alhamdulillah Allah permudahkan
    i ingat lagi dulu i umur 7 thn abah paksa pakai tudung
    zmn umur 7 thn tu zmn tayang tocang dua
    mesti le i xnk
    then abah x bagi ikot g mana2 kalau tak pakai tudung
    i pnah kna tinggal sorg2 kt umah sbb degil xnk pakai tudung n the whole family g shopping
    nangis kot...then mmg i taat kt abah, then berkat usaha abah i, i pakai tudung sbb i dh mula paham hukum

    tp even dh pakai tudung sampai umur 20an ni, i mmg x cukop sempurna
    sbb abg i kata, i jenis pakai tudung utk tutop rambut, not tutop aurat
    i tau i x sempurna
    still usaha ke arah tu
    hope kesampaian
    amin~

    BalasPadam
  41. apapun, berbalik pd kehendak agama...hrp yg belum bertudung tu dibukakan pintu hatinya suatu hari nanti. amin~

    BalasPadam
  42. 1) i love this article..thumbs up khai!!

    2)Xder masalah untuk gadis bertudung bersosial ( kan bersosial satu proses kehidupan dan luas maknanya...) asalkan kene pada tempatnya..as long x melanggar syariat islam..

    3) tadi kan aku baru blik dr karoke..hampir 60% gadis kat situ bertudung....dan x kurang gak yang berdua bersama dgn bofrennya berkaroke bersama2...

    p/s: wei..khai if i salah tegurlah dgn cara berhemah yer..:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Karaoke.. Tu jgn ajak boifren ajak mak ayah. Sbb bila kuar ngan boifren pegang tangan maksiat. Jgn campur bende suci dengan kotor..

      Padam
  43. i love the fact 1. hahahha lepas ni buang la contact lens. stick dengan spec mata je. hekhek

    BalasPadam
  44. salute mr k..ntry ko mmg best kot..bnyk info kt c2..
    klu still ade yg was2 nk change x thu r nk ckp pe..
    smoge anda2 n ak dbri hdyh ntuk brubah ke arah kebaikn yer..
    to mr K gak..=)

    BalasPadam
  45. ugly straight-re-bonding-hair . perrggh ! tapi kan , rambut girl yang pakai tudung sihat sebab terlindung dari segala ancaman UV , debu , kutu and so on . aku lagi selesa pakai tudung labuh dari tudung bawal tuu . feel je . . thumbs up !

    BalasPadam
  46. 1 more mr K ko ckp specky girls cute ea...
    thanks coz ak specky girls..
    n plus ak pkai tdung gak..
    so ak double triple cntk r kranye..(^_-)
    org laen nk ckp pe pon,ckp lh yg pntg
    I'm proud to be myself..=)

    BalasPadam
  47. niat tu dah ada cuma x bersedia . hmm !

    BalasPadam
  48. ~ada yang kata, pakai tudung pun belum tentu baik..
    x pakai tudung x semestinya x baik
    tapi, satu je,
    ingatlah..
    bertudung tu pun dah baik..
    mengerjakan perintah Allah swt.
    dia baik atau tidak, tu belakang kira.

    btw, nice n3..

    BalasPadam
  49. oh salam.

    Berani lah mendengar kata hati untuk berubah ke arah lebih baik wahai gadis-gadis seangkatan denganku.

    Segala yang menjatuhkan semangat itu jauhkanlah dari diri anda kerana bukan mereka yang menjamin kita masuk syurga.

    Paling senang carilah teman yang boleh membimbing kita (sebab tu cari kawan pun kena betul, kawan bawa pengaruh sangat besarrrr).

    ohh yer.meh baca entri baru yg kebetulan ada kaitan ngan ni juga :

    Jangan biarkan PERASAAN itu berlalu pergi

    hihi. wasalam.

    BalasPadam
  50. aku suka bertudung.dan bangga pakai tudung!

    BalasPadam
  51. Somehow, I feel like this is a good ingniter for those who'd like for a change.

    Walaupun ada beberapa point kau aku tak berapa nak agree, tapi taklah tahap menyimpang. I hope and believe that your logics will be more persuasive and precise in times, insyaAllah.

    Cuma satu jelah aku nak pesan,
    kepada yang nak berubah bertudung tu, perubahan itu bukan kerana diri sendiri, bukan kerana manusia, tapi Lillahi Ta'ala.

    Harap sangat jangan tersalah konsep "hijab", iaitu tutup aurat untuk elakkan pandangan, bukan bagi "sejuk mata memandang". :)

    Aku doakan korang semua, sesape je yang nak berubah tu dapat istiqamah. Be strong, sisters!

    BalasPadam
  52. http://mforum.cari.com.my/viewthread.php?tid=526468&extra=page%3D1

    thread kat atas nie jupe kat porum..hehehe... so the others khairul...cube bg komen bg perlakuan lelaki yang menjengkelkan nie??

    BalasPadam
  53. mr k cube ko bace thread dari cari forum nie..and apew pendapat ko pada llaki yang mcm 2... thanx

    http://mforum.cari.com.my/viewthread.php?tid=526468&extra=page%3D1&page=4

    BalasPadam
  54. 2lh penting nye didikan agame dr kecil supaye bile dh beso tahu hukum hakam nye....wat gurl2 yg freehair jgn takot tuk bertudung...sekurng2 nye anda ilang 1 dose~

    yg pnting jge pemakaian walaupn nak berfesyen!

    BalasPadam
  55. tak tau lah mr k duduk dunia mana kan. Hobi persendirian perempuan tikam belakang? haha.

    Selama saya hidup 24 tahun nih tak pernah lagi jumpa masalah nih.
    Kalau ada rakan freehair nak pakai tudung kami semua sgt supportive takde ckp blakang. Buat apa nak berfikiran sempit sangat nak cakap2 benda tak berfaedah kan baik kitorang bincang hal belajar jer.

    Taktau lah Mr k buat research dari mana kan, takut bertudung sebab takut ckp2 org? mungkin betul tapi rasanya sebab utama lebih kepada alasan2 lain dlm fikiran dorg. Fikir pasal terbatas nak berfesyen, enjoy ape semua. Mcm atas nih takut peminat lari. Cakap org bukan penghalang utama.

    Kenapa ckp org bukan penghalang utama? masa dorang freehair org bercakap jugak kan?

    BalasPadam
  56. sokong2! ibarat kan makanan yang di bawah tdg saji atau yg terdedah.
    time korg nak mkn, korg pilih yg mana? hehehe...

    BalasPadam
  57. pengalaman aku???

    bertudung sebab sekolah, kolej wajibkan. kat luar bukak semua, dedah semua. lantak ah apa orang nak kata, i mind my own business and i dont poke my nose into others'. dah kerja langsung la tak tutup, siap mini skirt pi opis.

    bf aku? sindir2 jer slalu.... time aku cari sikat yang ilang dan merengek suh beli sikat baru, dia kata U NAK I BELI SIKAT KA BELI TUDUNG? sumpah terasa... tapi nak berubah? sorrrrri!!

    then bulan posa lepas aku sambut besday ke 28. tatau naper, terasa terbuka hati sangat2 nak bertudung. besday 25/8, 26/8 aku start bertudung dengan muktamadnya.....

    alhamdulillah orang2 opis sumer supportive. parents aku suka (even mak aku tak bertudung). bf pun senyum je. sampai skarang aku tadak masalah nak mengamalkan pemakaian tudung nie.... alhamdulillah.

    so aku simpulkan kalau rasa nak bertudung tu datang dari diri kita sendiri insyaallah we'll stay bertudung.... walau mungkin tak sesempurna bertudung labuh tapi it's a good start kan?

    and bila dah bertudung, automatik pergaulan lebih terkawal. rasa segan automatik timbul. indahnya seruan Islam. alhamdulillah....

    BalasPadam
  58. okay..dis is a about gurl yg free hair nak pakai tudung tp takot org mengate die kan...

    how about gurl yg bertudung tp on off plak?? is quit an interesting issue jgkkan... kejap pakai kejap bukak...
    dpn org len pakai tudung...depan bf bukak tudung...is it happen rite?

    cube kaji pasal ni plak... =)

    BalasPadam
  59. yup stuju dgn entry ni

    *skng ni pon da ramai gurls dari pakai tudung nak ke freehair :(

    BalasPadam
  60. nice entry!

    err.. girls nmpk lebih comel bila pakai spek? xsemua kot..

    saya rasa comot bila pakai spek.. xcomel pon -_-"

    BalasPadam
  61. nice article.. aku bertudung.. n serious shit mmg aku tangguh nk pkai tudung labuh.. thx utk nsht nie.. BEST!

    BalasPadam
  62. mcm tahu2 je konflik ak skrg.. mcm situasi skrg ak kena bertudung, mmg malu jg bila kawan perli2, berbulu jg la telinga bila dgr kawan2 pgil 'ustazah'.. tapi ak persyaitonkan aje..ak ambil peluang ni untuk mulakan hidup baru, walaupun belum btol2 sempurna niat dan laku tu..at least i've started to change <3

    BalasPadam
  63. Hlovate's novels cool kan Mr K?
    nice entry;)

    BalasPadam
  64. perempuan sangat complicated...

    pasal x pakai tudung??

    seriously saya rasa didikan keluarga sangat penting...

    BalasPadam
  65. dulu sy xpakai tudung... along sindir ckp kt mrsm dulu leyh pakai tudung nape kt uitm xleh pakai... sy sengih je... then bile couple... pakwe sy soh pakai tudung... memula sy xnk la,... sbb sy selesa free hair... then die hadiahkan sy tudung ngn brooch skali... lelame lembut skit hati sy... well... biarlah org nk kate sy pakai tudung sbb bf... skurg2 nye ade pendorong yg menggerkkan hati sy tuk pakai tudung...

    skg kitorg dh clash... alhamdulillah... sy ttp pakai tudung.... :)

    BalasPadam
  66. So anda tak suka orang pakai tudung lilit-lilit?

    BalasPadam
  67. like sejuta kali fact 1 and fact 2..hehhee

    BalasPadam
  68. aku ade sorg membe yg free hair time mtrx dlu.aku x suke die free hair?YUP!tp xkn nk pkse suh die pkai tdung plak an.die ni part time nye free hair.kt claz pkai,kt luar bkak.oh sgt x brkenan!membe pnye psl,trime je..but evritime kalo die nk kuar,fre hair,aku ckp kt die ,"jgn bkak tdung "3x! smbil wat muke comey.kih2..y 3kali?coz bile kte da nasihatkn org 2 sbanyk 3 kali tp die xnk dgr,kte da x kre subahat.alhmdulillah,now die da full time pkai tdung!(lg labuh plak 2 dari aku)

    BalasPadam
  69. dgr kata hati, bukan dgr cakap orang.

    BalasPadam
  70. setuju ! ak slalo terpikir mcm mne la kalo kite psg niat ckp nk brubah esok tp mcm mne belum sempat sok lgi, kite da xde..hmm..ak slalo tpikir cam tuh..

    BalasPadam
  71. nice entri bro...aku penah bace 1 kesah..klau sape2 yg tak pakai tudung ni,kesudahan die efek kat lelaki2 dalam idup die..1st sekali of coz bapak die,n then klau apak die meninggal,dose die tue proceed kat abg die o adek die..klau die da kawin,dose tu hijrah pulak kat suami die

    BalasPadam
  72. Haha macam aku lah. Aku nak pakai tudung, siapa taknak kan? Haritu aku try pakai tudung, lepastu sekali tu ada orang ternampak aku freehair, habis ah aku kena perli kena ngumpat sebulan. Menyampah je. Macam taknak support aku langsung. Skrg nie aku tengah cuba ubah diri aku, yelah dah besar kan :) Pray for me :)

    BalasPadam
  73. @She - Maybe dia akan berubah.

    @Haika - Ya. Tak semua. Tapi kebanyakkan. Lelaki pun sama kadang-kadang. Ikut jenis orang.

    @Kotak - Kita ada kimia kot.

    @Balqis - I love ikal.

    @Anonymous 1 - Well done.

    @Anonymous 2 - That facts are facts.

    @Syamimi - Yup. Ikal lawa kan?

    @Anonymous - Aku dan beberapa housemates aku yang dulu memang stuju kalau girl pakai spect akan dua kali lagi comel.

    @Maymay - Eh, eh. Mana pernah I kutuk perempuan. I baikkk.

    @Wert - Tu lah pasal. Tapi tak tahu lah kenapa perempuan cakap kalau dia pakai tudung akan jadi huduh.

    @Embum - Good for you. Have a nice life ya.

    @Ayue - Mana? Perasan. HAHA.

    @Lemonade - Eh, eh. Mana ada.

    @Nina - Well said, nina.

    @Nhaf - Hlovate = AWESOME.

    @Ninie - He got bad taste.

    @Juju - Sentiasa.

    @ALLC - Yup. Tak guna juga.

    @Kis - Bai.

    @Anak - Mata kuyu pun comel.

    @Bukan Sempurna - Good luck for you.

    @Mulat - Kalau i salah pun, tegur lah.

    @Nurul - Go for it.

    @Shin - Double double.

    @Anonymous - Pergi baca coment-coment kat atas dan tengok sendiri.

    @Pia - Ya, aku ada terfikir nak masukkan pasal tu dulu. Tapi terlupa.

    @Fina - its AWESOME.

    @Share - Good along you got.

    @Mami - Suka gak. Tapi yang tak over-over.

    @Pyro - Hope God bless you girl.

    BalasPadam
  74. i thought guys just love freehair girls :)

    BalasPadam
  75. macam mana klw case this girl mmg azali pakai tudung, masuk diploma bukak tudung, masuk degree pakai tudung sebulan, pastu sampai skang free hair balik..ape kes tu?? 2nd case pakai tudung tapi heavy smoker..selamba badak je pakai tudung smoke.

    sometime x salah klw kita change because of someone and one day maybe org tu betul2 pakai tudung sbb ALLAH. tapi the most important thing is kita ni as human being perlu cari hidayah ALLAH..tuhan x pernah bagi hidayah tu suka2 je kat sape2.klw pakai je tudung perangai cam haram baik x perlu la pakai tudung..memalukan je.

    BalasPadam
  76. 1.pasal spec tu rasa nye betul kot..sbb my ex bf pnh ckp..lg comel kalau pakai spec..so bila tgk ur entry den de facts tu terus cam owhh betul la kiranya..so after dis mmg terus je la pakai spec n no cntcs lens anymore..

    2.agak benar semua tu..bagus..for me pon ssh lagi k start pakai tudung labuh..n pakai baju2 muslimah mmg dah de niat but i'm chubby so bila pkai baju mcm tu rasa lagi chubby..thats y x start2 lagi..

    3.i love ur entry..

    BalasPadam
  77. @Lyana - No we are not :)

    @Langit - Sebab tu lah orang cakap " Kadang-kadang, orang yang baru kenal agama ni lah yang lagi kuat agama"

    macam orang yang baru revert to islam lah. Pegangan agama dia lagi tinggi dari orang yang dari kecil join islam tak bersebab kan?

    @Teddy - 1. Thank you.
    2. Thank you.
    3. Thank you.

    BalasPadam
  78. salam Mr K
    name kwn kau Koala tu name btul ke name tipu

    sekadar bertanye..hee:)

    BalasPadam
  79. dunia skrng, perempuan akan lagi cepat jeles kalau perempuan lain lgi cantik drpd diri dia sndiri.. huhu..

    nice entry! =)

    BalasPadam
  80. Hehehe. No comment since dah ramai yang comment :)

    Just 1, keep on blogging. I love the way you tell us the story! :)

    BalasPadam
  81. terbaik mr.K!!

    sgt2 mdalam mknanya =)mabruk
    LIKE 100x

    BalasPadam
  82. really good entry! if ade girl
    yg start pakai tudung after bace your
    entry ni, byk pahala u dpt.
    and i like your answer yg psl
    pakai tudung sbb pakwe suruh.
    your answer is an educated answer.
    good job! very good job!

    -farhana

    BalasPadam
  83. hmm...yang bab u tulis pasal husbnd belikan tudung labuh n singkat 4 die punyer wife i x brape stuju.pasl girl zman skrng lgi bjak dri llaki.ala..stakat hsbnd g bli 2 type of tdung cantik(labuh)/x cntik(singkat) utk nak ubh wife,sorry 2 say la...if i,due2 i tolak.better i g bli tdung sndiri kt psar malam..singkat n cntik...mcm yg i nak.

    BalasPadam
  84. mister K,

    aku stil terbayang2 macam mana lahh mimik muka kau time buat entri.

    BalasPadam
  85. bg semangat kat girls? check!
    bg ceramah tntg pakai tudung. check!
    but how bout smoking boys?

    BalasPadam
  86. alhamdulillah.aku percaya ramai terkesan dengan entry kau ni.may Allah bless u

    BalasPadam
  87. alhamdulillah.aku percaya ramai terkesan dengan entry ni.may Allah bless u

    BalasPadam
  88. huhuu... well good bertudung... tapi kekadang rasa cara saya bertudung cam kolot jer... biler member3 semua de gaya3... tapi bila baca article ni... cam fikir gak... betulllah..,bertudung kerana ALLAH bukan nak bergaya je... kadang3 agak brutal gak... tapi tak kisah la... sebab saya jenis yg tak kisah apa org nak cakap pomk... huhu

    BalasPadam
  89. huhuu... well good bertudung... tapi kekadang rasa cara saya bertudung cam kolot jer... biler member3 semua de gaya3... tapi bila baca article ni... cam fikir gak... betulllah..,bertudung kerana ALLAH bukan nak bergaya je... kadang3 agak brutal gak... tapi tak kisah la... sebab saya jenis yg tak kisah apa org nak cakap pomk... huhu

    BalasPadam
  90. hanging out with boys is less complicated, yeah agree sgt... unless kalau dah atuh hat tuh yg bawa maslah skit..

    such a good article..tapi, ramai antara perempuan ari ni just pakai tudung tapi ta menutup aurat.. just pndg aurat hya pada rambut..walhal auarat perempuan itu dari hujung rambut smpi hjg kaki kecuali muka dan tapak tgn...

    btw, i like both fact..coz i am the speacky one and pakai tudung...

    BalasPadam
  91. Aku still free hair. Tak pakai tudung. Aku grow up dengan ajaran agama Islam. And obviously I know about kewajipan menutup aurat. Aku solat 5 waktu sehari, aku baca surah Yaasin setiap malam jumaat. Tapi mcm apa yg aku cakap td, aku free hair.

    Aku masa 7 tahun sampai la 12 tahun, aku belajar kat satu sekolah ni and of course la semua budak kat sekolah aku tu kebanyakannya free hair. Including me. Aku geng la dengan budak-budak free hair. And ada ah satu dua budak bertudung pun aku kawan. Sampai la tahun ni, aku sekarang dah jadi form 1 (aku tahu so shut up), aku dah start smk kat shah alam. Di mana kebanyakan budak perempuan semua pakai tudung and aku tak nampak satu batang hidung budak schoolmate aku pun. Kemungkinan sebab aku pindah last year but apa-apa la. Kat kelas aku, aku sorang je free hair. Aku tak malu, tak kisah. Bila orang tanya aku ke perli aku ke, aku memang serious shit tak kisah. Aku tengok diaorang pun, diaorang tu mengumpat tak tentu arah, pegang tangan lelaki macam sial je, tak pakai tudung masa keluar and macam-macam lagi. Alasan diaorang? Aku tak nak ambil tahu.

    Tapi kan, sejak azali lagi aku ada niat nak pakai tudung lepas habis sekolah. Aku tak nak ah cakap dengan geng aku ke siapa-siapa ke, aku pun tak tahu kenapa aku tak nak cakap kat diaorang. Aku memang type takde mulut nak cakap. Aku lebih dengar daripada cakap tak henti henti tahap gaban.

    Tapi maklum lah, lagi 5 tahun baru aku habis sekolah. Aku tahu kau ke dia ke mesti tanya apahal tak nak pakai tudung masa sekolah. Kalau aku pakai tudung kat sekolah, aku memang confirm tak pakai tudung punya la masa keluar. Sebab aku takde niat pun nak pakai tudung masa sekolah. Kalau takde niat atau buat secara paksa, sama je macam sebelum ni. Aku tahu alasan ni cacat.

    Tapi buat masa sekarang, aku seriously nak pakai tudung lepas habis sekolah. Aku bertekad gila nak mati.

    Aku harap aku sempat tengok aku sendiri pakai tudung lepas habis sekolah. And aku harap bila aku pejam celik pejam celik, aku dapat terus pakai tudung. Amin.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku doakan ko masih hidup n sempat pakai tudung sebelum jenazah ko ditutup.. Alhamdulillah. Solat semua cukup.. Ko bertuah. Cuma kenapa X pakai tudung je... Allah ckp ikot perintah dia... Akak X judge pon ko dik.. Cuma.. Allah ckp, ikot. Perintah dia. Kenapa iblis dlu Allah keluarkan dari syurga. Sbb Allah suruh dia tunduk kat Adam tp dia X buat.. Hanya 1 perintah je dia X buat n Allah murka. Moga2 kamu sempat bertudung :)

      Padam
  92. I baru pakai tudung tak smapai sebulan . hee

    BalasPadam
  93. nak lakukan perubahan kene sikit2..
    mule dgn tudung singkat dulu baru boleh tudung labuh. klu tros pki tudung labuh takot bdn terkejut plak. hehe.
    nice entry.

    BalasPadam
  94. good article =) kinda agree dengan dunia prmpuan is complicated but...not all girls have backstabbing as their hobby and being jealous of each other as daily routine ya..

    and..and.. while reading this entry, tiba2 ter-imagine - a cute girl, wearing tudung labuh sembang with her friends/talk on the phone and suddenly tercakap "what-the-hell!" =D

    BalasPadam
  95. wow.. payah nie..topic hangat nie.. do love follow ur blog.. plss. follow my blog too.even tak seberapa :) nice blog u.

    http://ayuoyku.blogspot.com/

    BalasPadam
  96. i like this entry the most! the way you expressing your thought is really GOOD! keep it up mr.K! insyaAllah,pasti ramai yg terkesan baca entry neh. =)

    BalasPadam
  97. perempuan tak pki tudung jadi satu isu.
    tapi klu laki tak tak tau jadi imam cmne plk tuh??

    BalasPadam
  98. bila baca di permulaan = like
    bila sudah habis baca = love
    >.<*

    BalasPadam
  99. luahan si pemakai tudung

    http://gelaskaca-contenganhidup.blogspot.com/2011/02/orang-bertudung-bukan-perfect.html

    BalasPadam
  100. HAHA. then macam mane pulak kalau ad gurl y ta na pakai tudung sbb dy kate nty dy menyesal. dy da try banyak banyak thun (dy kate) tp ta bolehh gak. so how ?

    BalasPadam
  101. 'dunia perempuan memang complicated.' Yeah, you're damn right mr.K. utk wanita2 yang tidak pernah ditikam dr belakang oleh rakan sndri, tahniah. Jgn la smpai korg semua rsa cmne kne khianat ngan mkhluk bernama perempuan. It's damn hurt, you know. Dan bila mana kita ada niat nak buat kearah yang lbey baik, go on! Kata ayah aku, lau ssuatu itu wat kita lbey jauh dr sisi Allah dan mentaatiNya, maka ia dtg dr syaitan. Think about it.

    BalasPadam
  102. " Dunia perempuan is complicated. Jealous antara satu sama lain adalah rutin harian. Tikam belakang kawan adalah hobi persendirian. "


    suka part yg nih. xdinafikan, mmg camtuh pon sebenarnya.. ( sesetengah i guess ) aku sndiri xpaham.. heheh!

    BalasPadam
  103. kesiannnyeee....

    nak pakai tudung pon takut?
    takut dikata pakwe suruh??

    bukankah Allah yang suruh tutup aurat???

    kesiannya melayu islam zaman skrg...

    akan datang....takut apa lak???
    takut nak solat sbb nanti dikata pakwe suruh??

    akan datang lagi, takut nak mengaku Islam sbb nanti dikata pakwe suruh ngaku islam??

    nak buat suruhan agama pon takut??

    berkapel tak takut lak??

    benarlah bak dikata...umat islam akhikr zaman mmg cukup ramai tapi spt buih di lautan...

    BalasPadam
  104. betul3...amat susah nk mulakan bertudung bg sorg yg mmg dh nakal...sy alaminya..smua 2 bergantung kekuatn dri jgak...jgn mudah putus ase..lukman nur hakim pesan mulut manusia xkn bhenti berkata2...tp nge berkat support family n friends sy dpt kekalkn btudung smpai skrg...dr umo 15-22 ;)

    BalasPadam
  105. salam.bgs sangat2.sy tak kenal mr k
    tp sy rasa mr k bdk bgs n gud luck.thanks

    BalasPadam
  106. aku.pun.khairul.jugak.said

    tambah 1 lagi fact: pmpuan ni lagi senang berubah kalau lelaki yang tegur ...nak2 lelaki tu plg hot dlm kampus pulak..tp yang aku nampak jadi kat tempat aku, lelaki2 yang hot ni suka layan je pmpuan ni..tp bile kat belakang dorg kutuk2 balik pmpuan tadi..
    ade jugak la mamat prihatin kat sini tp malangnya dia xla se-hot mana so, last2 dia pulak yang kene marah balik..tahu lah macam mana pompuan bile melenting..

    BalasPadam
  107. Dah pakai tudung tu , ikutlah syariat Islam .
    Jangan tutup rambut tapi papaya toinkk toinkk jelas trang tang tang bentuknya .
    Dada kita (perempuan) lagi menarik dari rambut kita :)

    BalasPadam
  108. sye rse pin2 aty sye da trbuke utk brubh...hehe~

    BalasPadam
  109. biala post ni dh lame pon..aku nk komen gak..hehe
    1)aku rase btl,girl yg ramai kwn lelaki xsush nk brubh..sbb bila disupport by laen jantina ni feel die len sket..haha
    2)sape ckp girl bertudung xleh lepak..?bleh je..tp ade btsnya..
    3)btdung sbb bf..?ape slhnya..sbb terpaksa pn ape slhnya.."fake it until u make it" =)

    tp xleh pndg sume yg free hair tu xbek n sume yg bertudung tu baik..=)

    BalasPadam
  110. Camna nak ckp eh..
    Aku sedih kalo nampak perempuan free hair.
    Aku bertambah-tambah sedih bila nampak girls yang bertudung tapi nampak leher, singkat dan pakai legging.
    Yet, tudung labuh is the most perfect.
    dan dan if kamu nampak la MR. K perempuan bertudung sebab fesyen semata. Fenomena sekarang, hana tajima. mmg tak boleh belah. aku nyampah tengok sebenanye. sakit mata dan hati. Niat dah baik nak encourage org pakai tudung, tapi dengan cara yang salah. Well, niat tak menghalalkan cara.

    BalasPadam
  111. memang ah susah kalau tetibe nak pakai tudung, lagi susah kalau tetibe nak pakai tudung labuh, lagilagi kalau faktor2 luaran yang menjejaskan, like family, friends, or school.

    ingat senang ke nak pakai tudnung labuh, sambil tengok orang lain pakai shawl lawa2? tapi, kalau perempuan tu berpandangan jauh( aku tak la nak perasan pulak),dia akan pilih apa yang terbaik utk masa depan dia.

    heyy, nak pakai lawa2 pun boleh cari tempat la.

    BalasPadam
  112. i like this entry...brubahla dengn slowly,but istiqamah.. tapi bila dah bertudung, pangai lama kne tggal jgak. kita bwak imej islam. jgan smpai org ckap kita ne, pkai tdung sja, tpi still sntuh2 laki cam xda prasaan. conclusion yg sya dpt buat, laki ne nak wat bini, cri yg brtdung.yg bleh jdi ibu solehah kpada anak2 nnty.. masih ada sinar harapan untuk kita, jika kita decided untuk brubah dlm 11th hour, sblum 12th hour.kan2??

    BalasPadam
  113. >>sinarharapan:

    seseorang yg nk brubah kol 12 nnti tpi mati kul 11 tu.. mknanya jgn tgguh.tkot2 xsempat.

    BalasPadam
  114. aku teringat zaman kecik2 dulu aku kne paksa pakai tudung. akak aku yg paksa lak tu! bkn mak aku. huh. tpi sbb paksaan dia gak la aku jdi org. aku still degil, keras kepala, gado bagai nk rak ngn dia tpi i must admit she did a great job in guiding me. thanx sis..

    p/s: xyah nk pk sgt la ape org ckp. diorg pn bkn betol sgt pn. n for the record, perempuan ni mmg leceh. aku perempuan, yet aku sendiri xpaham perempuan. nak2 yg jeles tahap melampau. ape paedah diorg dapat, xtaw la aku~

    BalasPadam
  115. yes great..! HLOVATE ADALAH NOVEL SEBENAR!!!

    before ni x penah gile baca novel. kalau bace 1 bab je bosan..

    bila bukak hlovate.. sumpah terasa nak jadi baik !!!

    To Khairul :

    Tahniah, blog awak mmg best. sampai kan saya bukak 10 tabs untuk baca for the first time saya singgah sini :)

    ...salam ziarah from bumi andalusy

    BalasPadam
  116. fact : all gilrs out there yang cun bila pakai tudung 2x cun..

    yang tak cun menjadi lebih ayu :)

    kalau x caya.. cube tgk artis yg free hair, bila pakai tudung. perghh labih cantik..

    tp bukan kecantikan yg kita kejar..kita kejar redha Allah ^_^

    selamat beramal.. sebut cantik itu sebagai booster untuk suntik semangat :)

    BalasPadam
  117. agree wt ur statement below.
    "ramai perempuan yang tak ada masalah bila nak berubah, adalah bila mereka berkawan dengan lelaki, lebih dari berkawan dengan perempuan."
    Seriously, bila seorang perempuan tu ramai kawan lelaki, dia sure akan kurang stress dan kurang terlibat dalam masalah tikam belakang.

    BalasPadam
  118. Officially in love with the writer after reading this.. hehe.. FYI, dah lebih 2 bulan bookmark entry ni, n dah berulang kali baca utk jadikan pembakar smgt sy untuk bertudung. Niat dah lama, sejak April. Kata orang benda yg baik elok dipercpatkan tapi waktu tu saya masih lagi tangguhkan niat. xnak jadi hijabers jenis "on-0ff". Insyaallah, akan laksanakan kewajipan tersebut dalam masa terdekat ni. U guys doakan perubahan sy. -aurat sempurna-

    BalasPadam
  119. mantap!
    kepada mereka yang dah berjaya berubah, tahniah diucapkan..sangat2 kagum dengan insan2 terpilih ini.
    dan kepada yang dah berubah tapi masih ada suara-suara sumbang yang tak puas hati,abaikan saja..
    redha Allah lebih penting dari redha manusia.. ^_^

    BalasPadam
  120. Mr K rasenye quote yg btol the man that decided 2 change on the 12th hour dies on the 11th

    anyway..
    you are totally right bile ckp pompuan lebih aman hidup kalau bnyk kwn lelaki drpd kwn pompuan..
    bnyk kwn pompuan yg kutuk kwn sendiri kat blakang...
    dah slalu jd mangsa so dah tau dah perangai dorg..
    :)
    keep up yhe good topics k Mr K

    BalasPadam
  121. An unequalled set of shoes, maybe not volume the most gorgeous, not the most expensive, neither is the party reputation, still it usually requires you to tour the entire creation, Christian Louboutin UK
    be converted into supervise the high spirits shoes definitely don't change, it is possible that enviable,nonetheless the injured indeed.Asics Shoes Online
    Such genus of plight you'll yen to have encountered, walked up-right in front of the showcases in countless contrastive types of shoes we can perceive stunning, not a chance to determine. The wardship is wholesome is just not fair, like extortionate, cordial foresee mould, get good-looking those that consider old-fashioned ... thicken to be completely cheery with unreservedly difficult. Pick to, absolutely opted in search duo, wear a eliminating while just to request foot wear, or certainly not to betrothal their clothes,Christian Louboutin Outlet
    a way to impliment this time? In uncalled-for to furnish up'd somewhat nociceptive to in to wear?

    BalasPadam
  122. "A person willing to change at 12 oclock, died on 11."

    contengan jalanan kan??

    BalasPadam
  123. Org memang suka mengata..unless semua org dah mati..so kesimpulannya start he pakai tudung labuh n try to istiqamah
    Even nk duk beranda pun pakai tudung..nak lebih mudah sedia kan satu shawl sangkut tepi pintu..nak kluar jer terus amik n pakai gaya selekeh but stil tutup aurat.btw bila ah biasa pakai tudung labuh..rasa tak selesa n bersalah nk pakai tudung yg sangat singkat

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.