Khamis, 28 Julai 2011

Mimpi dan Tafsiran : Nak Percaya Atau Pun Tak?

Assalamualaikum


Hello dreamers. What's up?

Berapa ramai antara korang yang tak pernah mimpi? Aku bet yang tak ada seorang pun yang kat dunia ni yang tak pernah bermimpi. Even orang buta pun bermimpi tahu?

Pernah tak korang terfikir how if apa yang korang mimpikan itu adalah real dan bakal berlaku? But, here is the thing, "Please jangan terlampau percaya kepada mimpi". Most of orang akan kata yang mimpi tu adalah mainan tidur dan juga mainan syaitan. Well, maybe orang-orang tu betul. Kebanyakkan mimpi hanyalah mainan syaitan dan mainan kita sendiri.

Mainan syaitan
Agak susah untuk kita tahu (Actually, kita tak akan tahu) yang sesuatu mimpi tu adalah mainan syaitan or not. Dan aku rasa ramai yang tak tahu yang most of mimpi-mimpi buruk adalah hasil dari permainan syaitan. Sebagai contoh...

Dalam mimpi korang berada di sebuah tempat yang korang tak tahu. Then korang terdengar suara seperti korang kenal. Then korang carik-carik la punca suara tu. Then bila sampai di sebuah ruang legar, korang nampak Yusri KRU tengah pukul Lisa Surihani. Then korang nak pergi tolong, tapi badan korang tak bergerak. So, menangis la korang sambil lihat peristiwa  sadis tersebut.

So, bila korang menerima mimpi seperti ini, apa yang korang nak buat? What? Korang nak pergi report kat Lisa Surihani yang korang mimpi macam tu? Then apa yang korang expect? Korang expect yang  Lisa Surihani akan tinggalkan Yusri KRU? No way! *Kecewa*

Sebenarnya, sekitar 90% mimpi-mimpi yang sedih adalah sekadar mainan tidur dan mainan otak korang. Lagi pun, kalau korang tengok buku-buku tafsiran mimpi, most of the mimpi ni mana ada bab sedih-sedih kan? Aku kasi contoh

Korang jumpa dengan arwah ayah korang. Then di sebabkan lama dah tak berjumpa, dia ajak korang borak-borak. Masa dah habis borak, arwah ayah korang tu ajak korang ikut dia balik ke rumah dia (rumah or whatever). Then korang nak pergi la. Tapi apabila korang melangkah je, korang akan terjatuh. Even arwah ayah korang support pun, korang still jatuh. Menurut tafsiran, itu maknanya umur korang panjang. But, if arwah ayah (Or siapa-siapa je) ajak korang pergi ke tempat dia dan korang setuju untuk ikut dan tak ada masalah sepanjang perjalanan, itu maksudnya umur korang pendek dan ajal bakal tiba.

Apa yang aku tulis di atas adalah satu tafsiran mimpi yang rasanya semua alim ulama tahu. Dan rasanya dalam mana-mana kitab tafsir mimpi pun sure ada pasal tafsiran ni. Tapi cuba korang tengok, mimpinya tak sedih kan? Actually, bila aku kata mimpi yang sedih bermaksud korang berasa amat sedih ketika berada dalam mimpi. If apa yang berlaku di hadapan korang tu adalah benda yang menyedihkan tetapi korang tak rasa sedih, maka ianya bukan termasuk dalam mimpi yang sedih. Dan macam yang aku katakan, mimpi yang sedih adalah mainan syaitan dan mainan otak korang. Yes, mainan otak.

Mr K, apa maksud kau dengan mainan otak?
Aku bet yang korang (Girls biasanya) amat suka berfikir dengan panjang sebelum tidur. Ada yang berfikir nak kahwin dengan Prince Charming lah, Prince Katak lah, itu lah ini lah. (Eww, please.. *Rolling eyes*) Most of the time sebelum tidur tu mesti dok fikir tentang bab jiwang-jiwang, bab nak kahwin, bab si dia buat benda-benda romantik then mula lah senyum sensorang. Eley, macam la aku tak tahu.


Dan benda-benda macam ni lah yang akan di bawa ke dalam tidur (Mimpi). Dan itu la maksud aku dengan mainan otak. Bila kita terlampau fikirkan sesuatu, kita secara tak sengaja akan bawak masuk ke dalam mimpi dan ianya berlaku di bawah nama Department of Subconscious Mind. Termasuk lah juga bila korang rasa insecure dengan pasangan masing-masing. Korang tak kata dia curang, tetapi korang rasa macam dia tak really into you. Then bila korang rasa macam ni, otak korang akan memproses benda yang korang takut untuk hadapi termasuklah bermimpi ditinggalkan si bakal suami ketika majlis akad nikah. ;D

Dan dalam isu berlainan, korang mungkin akan kata

"Aku tak pernah pun teringat pasal awek comel tu. Tapi tiba-tiba dia muncul dalam mimpi aku. Adakah itu pertanda dia jodoh aku?"

Well, dalam hal ni, ada banyak kemungkinan yang berlaku. Ada kemungkinan kecil (amat kecil) yang dia adalah jodoh dan kemungkinan besar yang itu hanyalah mimpi yang nothing. Bullshit punya mimpi. Mimpi yang based on subconscious mind. Korang rasa yang seolah-oleh korang tak terfikirkan pun pasal seseorang tetapi minda korang sebenarnya sedang berfikir (menyusun) pasal seseorang tersebut. Untuk perngetahuan korang, subconscious mind akan setiasa berjalan even masa korang tidur. Sebab itu lah korang akan bermimpi.

Iye ke? Macam mana dengan deja vu? Aku mimpi jumpa seorang yang aku tak pernah jumpa. Then beberapa hari lepas tu, aku jumpa orang yang aku mimpikan tu. Padahal aku tak pernah jumpa pun dia. 
Actually, aku rasa semua orang pernah bermimpi ala-ala deja vu ni. Atau pun dengan kata lain, bermimpi tentang sesuatu perkara yang belum berlaku. Contohnya, macam aku lah. Kalau tak silap aku, beberapa tahun lepas aku pernah bermimpi yang aku menulis entry pasal mimpi. Then bila aku terjaga, aku berfikir balik pasal mimpi aku tu dan berkata "Wth aku nak tulis entry pasal mimpi? Sure membosankan gila". And then di saat aku nak start tulis entry ni, baru aku teringat yang aku pernah bermimpi exactly sama dengan yang sedang berlaku. Holy shitt. Right? Right?


But then, how about deja vu yang based on muka? Betul ke kita nampak orang yang kita tak pernah jumpa dalam mimpi sebelum jumpa di real life? Actually, who knows? Dan sure ke yang kita tak merge memori mimpi kita dengan memori muka orang yang kita jumpa di real life? Sebenarnya, tanpa kita sedar, kita dah merge-kan memori yang tak clear tu. Masa dalam mimpi, korang nampak muka dia samar-samar. Then bila jumpa, otak korang tak pasal-pasal mergekan (gabung) segalanya and then, sure korang akan rasa "Ehhh, aku rasa macam pernah jumpa dia kat dalam mimpi aku doeee"
Mimpi tidak boleh dijadikan hujjah ke atas hukum syarak. Ia sekadar berita-berita yang menggembirakan atau berita-berita amaran sahaja. Tidak lebih dari itu. 

Dengan kata lain, mimpi tak boleh dijadikan satu-satunya reason untuk korang berbuat sesuatu. Just because kerana korang bermimpi yang mamat sebelah rumah korang tu mencurik seluar dalam korang, tak bermaksud yang dia betul-betul curik. Mungkin mimpi tu bermaksud supaya korang (girls) berjaga-jaga apa bila menyidai spender di luar rumah.

Korang tahu apa pendapat ulama tentang mimpi?

Mimpi yang benar datang dari orang yang tidak pernah berbohong dalam hidupnya. Menurut Ibn Al-Qayyim semakin benar hidup seseorang itu semakin benar mimpi yang dialaminya. 

Please ar. Please kata yang korang tak pernah menipu seumur hidup korang. Then please ar berharap yang aku akan percaya bila korang kata korang tak pernah menipu. Penipu.
Selain itu orang yang bermimpi itu hendaklah berada dalam keadaan berwuduk dan tidur pula dalam suasana mengikut sunnah. 

Setahu aku, korang ni main pakat tidur je. Basuh kaki tak, gosok gigi tak. Entah-entah, seharian tu mandi pun tak. Inikan pula nak berwuduk. Then korang ada tidur ikut sunnah tak? Aku intai awek-awek comel nampak siap ada yang tidur terlentang lagi, air lilur basi yang mem-peta-kan bantal tu jangan cakap ar. Tidur gila ah buas. Patut la dapat mimpi bukan-bukan.

Mimpi ada 3 bahagian dan jenis iaitu:
  • Mimpi yang benar (Datang dari malaikat etc). Mimpi ini adalah mimpi yang baik-baik.  Mimpi yang boleh dipercayai.
  • Mimpi yang datang dari Syaitan. Mimpi yang nak rosakkan korang.
  • Mimpi yang datang dari hidup korang. Korang asyik syok kat lelaki yang ada accent British. Di sebabkan syok sangat, maka korang bawak la dia masuk dalam mimpi korang. Well, apa yang korang mimpikan adalah based apa yang korang fikir. 

So, kalau korang bermimpi tu, jangan fikirkan sangat. Termasuk lah bila korang buat solat istikharah. Solat istikharah tak semestinya akan beri kita mimpi. Well, most of the time, ianya tak akan datang dalam bentuk mimpi. Tapi for your information, ianya datang dalam perasaan kita. For example, korang tak tahu samaada korang patut drop subjek killer tu ataupun tak. So, korang buat la solat istikharah. Selepas korang buat isthikarah, korang rasa tenang je tanpa rasa nak drop subjek tu. Tada, itu lah antara kelebihan kecil istikharah.

Conclusionnya, jangan percayakan sangat mimpi tu dan sila jangan guna mimpi sebagai teras untuk berbuat sesuatu.



93 ulasan:

  1. kalau mimpi hari kiamat pulak mcm ne?

    BalasPadam
  2. da 3 kali mimpi tsunami..
    tp x pk pape pon..
    and, x pernah plak aku mimpi lelaki2 kcak yg aku minat..
    hurmmm.....

    BalasPadam
  3. tengok inception banyak kali pun still confuse pasal mimpi2 ni. apetah lg mimpi dlm mimpi. heee.

    nak dpt mimpi cam Lady Morgana. XD

    BalasPadam
  4. semalam baru je gueh post sal mimpi gak :)

    BalasPadam
  5. kadang2 sampai mimpi kita jadi superhero selamatkan satu skolah..

    BalasPadam
  6. oh okay . aku mimpi nak jadi macam mr k =_= , haha

    BalasPadam
  7. haritu baru je mimpi sedih. huhu^^

    BalasPadam
  8. freakynya! baru je mimpi satu mimpi yg pelik malam tadi, and harini u tulis pasal mimpi.. coincidence? I think not! hahaha..

    thanks for the info.. mmg mimpi selalu pelik2.. kdg² terlalu pelik smpaikan cuba nak tafsir mimpi tu sendiri.. sbnrnya ada psycological reason jugak.. contohnya, once or twice every month, mesti akan mimpi nak ambil exam tapi tak habis study lagi.. and mimpi tu mesti pasal exam SPM sejarah.. (what the hell??) sbnrnya, mmg tak sempat habis pun blajar sejarah masa SPM dulu.. skrg dah 30 tahun pun masih lagi mimpi pasal tuh.. lepas dah bnyak baca psychological reason, mungkin ada sesuatu yg tak accomplish lagi.. ataupun, i am not ready for something that is important in my life... jadi dia keluar dalam bentuk mimpi sbb asik² pk sgt..

    anyway, thanks for this post :D

    BalasPadam
  9. sy pnh mimpi ttg sesuatu yg sy xingt dah skrg..tp dlm mimpi tu ade mcm buat jht, lps tu masuk dlm tanah, lps tu de satu keadaan yg dlm mimpi tu sy rse de neraka tp sy xtaw cmne..bangun2 tu mmg rase mcm diberi petunjuk oleh Allah, tros mengucap, zikir dsb lps bgn2 tu..mungkinkah tu mimpi yg dtg dr malaikat? Alhamdulillah..:)

    BalasPadam
  10. hoho mcm tu ye??? hurm... kdg2 mimpi yg x ingat...akan berlaku di masa depan.. dan kita akan berkata mcm nie:'situasi nie mcm pernah aku alami" haaaaaaa..

    BalasPadam
  11. kawan bapak aku obses sangat dengan mimpi sampai kaitkan dengan segala jenis jin..wth? aku dengar ni rase macam nak kasi penyepak je muka dia

    BalasPadam
  12. tak tahu nak beza kan, terutamanya 2 jenis mimpi yang pertama tu, yang ketiga tu taw dah =angau, hehe

    BalasPadam
  13. selalu sgt mimpi kematian.*sighhhh

    BalasPadam
  14. xsempat nak mimpilah..balek kerja tidur pas 2 keje then balek tidur pas 2 keje balik...then tidur lagi hahaha...selama 360 hari..hey ntah bila dpt mimpi best kan huhu...:p

    BalasPadam
  15. aku pnah mimpi smpai mngis2, bsh bantal aku.. Seriously sedih.. sbb dlm mimpi 2 aku mngis n aku terus terjga sambil mngis2..

    Aku mimpi psl ayah aku mnggal dunia. *pjg sgt mimpi tu dn mnkutkan*

    *org kte klu mmpi org mnggal dunia, maknanya dia pnjg umo*

    and seriously byk kali aku mimpi ayah ak mnggal dunia but tak la smpai ak mngis2 bsh bantal..

    Yg tu first time laa.. Seriously mnakutkan gilak..

    BalasPadam
  16. The experience of déjà vu is possibly a neurological anomaly related to improper electrical discharge in the brain - Wikipedia

    BalasPadam
  17. Saya pernah mimpi pasal arwah kakak saya. Kami borak-borak. Dalam mimpi tu saya baru perasan yang sebenarnya kakak saya dah meninggal. Boleh pula saya tanya 'bukan kakak sudah meninggal?' lepas tu terjaga. ahh menyesalnya terjaga. Sekali ja mimpi pasal arwah sepanjang ini. Huhu

    BalasPadam
  18. slalu mimpi deja vu.slh satunya mase accident.2 3 hari lps dpt mimpi tu,trs accident moto.abs trk bdn luka2.

    BalasPadam
  19. assalammualaikum...
    aku setuju bab yg kita fikir before kita tidur tu...
    pernah skali, malam before final exam,aku mimpi yang exam esok 2 cancel ...ni gara-gara semuanya pasal terlampau fikir sgt paper 2...
    huhu..sengal je...igt kan btol2 la cancel...hampeh...:/

    BalasPadam
  20. ada satu novel nih ditulis berdasarkan mimpi penulis selama tiga hari berturut-turut...kes ni mcm mana lak mr.k?

    BalasPadam
  21. aku setuju bab yang kita mimpi based apa yang kita fikir before kita tidur tu...pernah skali tu, malam before final exam, aku mimpi exam besok tu cancel...huhu..ni semuanya gara-gara terlampau fikir sangat pasal paper tu before tidur...hampeh..
    pagi tu ingatkan betul-betul lah cancel...mane ada..on je cam bese...sengal je rasa...

    BalasPadam
  22. tipu ah. aku selalu je berangan sweet sweet sblm tido dgn harapan mimpi aku akn indah tpi tak penah pun masuk dlm mimpi aku. buang masa je aku berangan lelebih.

    btw, kau memg blogger sejati ah. dlm tido pun leh mimpi tulis entry???

    BalasPadam
  23. serious aku selalu mimpi...dah cuci kaki, baca doa yg berpatutan , still mimpi..mimpi mcm2 jenis lak tu.. tp yg paling kerap aku mimpikan ialah my mama..maybe sbb dia dkt luar malaysia kot... tapi aku tak suke mimpi mengarut2, i feel darn bila aku bangun....

    BalasPadam
  24. great topic n huraian hang mantapp gila oh Mr K...

    *deja vu pernah baca entri ni dalam mimpi..hehehe,nak juga

    BalasPadam
  25. kita dah bertemu ngan semua manusia sbelum alam rahim lg. sbb tu kengkadang kita rase penah jumpa ngan org yg kita tk kenal tu. wallahua'lam

    BalasPadam
  26. aku tak tau sama ada ni betul atau tak.
    tapi,
    apa yang korang terfikir betweeen 10.30pm-11pm akan muncul dalam mimpi.
    sila cuba kalau nak.

    wallahualam.

    BalasPadam
  27. Aku tak faham. Tak tercapai akalku. Huhu macam Inception @.@

    BalasPadam
  28. ooo, baru tahu... Hmm..arini aku byk baca fakta, ramai blogger share info yg aku kurang tahu..

    Mekaceh tambah pengetahuan aku yg tak seberapa nih..haha :D

    BalasPadam
  29. abah aku mimpi mak aku 3 kali before diorang bertunang.

    pastu abah aku terus masuk minang dan hidup bahagia sampai skang

    BalasPadam
  30. baru 2 3 malam neh mimpi an arwah abah..bilew jage tgk2 saye dah menanges =)

    BalasPadam
  31. admit it. entri ko kali nie memang kene dengan aku punye hidup la skang ni bro.
    tapi aku tetap hidup dalam real... hidup kite, kite pilih.
    kalau dengan mimpi boleh directly dapat solution, i think there is no brain capacity use la... huhuhu

    BalasPadam
  32. oi..sape awek comel yg tgh tdo ko usha 2???hahaha..trok sggh..:D

    BalasPadam
  33. mimpi hanyalah mainan tidur...
    ayat biasa kite dengar..

    BalasPadam
  34. uihh , usha awwk comel tido ? apakah ?
    haha;D
    slalu jugak mimpi2 dejavu tu . haha tp mcm terkejut laa sbb dah pernah mimpi tibe2 lalui bnda yg sma . kan bagus mimpi jwb exam . haha

    BalasPadam
  35. betul..petunjuk istikharah tak datang pun melalui mimpi selalunye datang dengan rasa gerak hati kite..part tu aku setuju sgt..

    BalasPadam
  36. kadang2 apa yang kita pikirkan, menda tuh boleh terbawa-bawa sampai ke dalam mimpi...

    BalasPadam
  37. @Alice - Macam mana apa?

    @Orked - Kau tak cukup minat tu..

    @Mili - Awak jangan nak mengada-ngada sangat ya. Budak2 tak boleh mimpi banyak. Pi main dengan bebi nuh. ;D

    @Nije - Eww

    @Lucky- Welcome. And thanks for your sharing.

    @Khairiyah - Bunyi macam orang fanatik freemason.

    @Mila - Seronok tak ada life mcm tu?

    @Clara - Aku pun pernah macam tu.

    @Joe - Cari pasal joe. Cari pasal. Haha.

    @Nunui - Mimpi yang lebih kurang sama macam Mili.

    @Ratna - Sebab dia dapat mimpi yang best. Aku pun pernah tulis entry yang datang dari mimpi.

    @Hush - Gonna try that.

    @Anonymous - Nice.

    BalasPadam
  38. Lebih kurang 2 tahun lepas *ke 3?* ai penah dapat satu mimpi ni. dalam mimpi tu ai nampak sorang ni terlantar kat atas katil hospital. ai cam bdk tu sebab die satu kelas ngn ai. tapi xkenal sgt pun. lepas tu ai terserempak dgn die, ntah kenapa ai rasa nak sangat nk gtau die pasal mimpi ai. siryes xtau asal. tapi mesti die pelik wth bdk ni tetiba gtau mimpi kat die kan. jadi, ai xgtau lar die. otw blik rumah ai jadi cam rasa xsedap hati pastu asyik teringat mimpi tu. seminggu lepas tu,kwn ai gtau ade bdk batch ktrg eksiden. masa tu kwn ai tu mention skali nama dorg. ai memang tekejut sgt masa tu. bdk tu mmg betul2 masuk hospital mcm mimpi ai tempoh hari. terasa besalah tetiba walaupun takde kaitan. wuuuu. tapi nasib baik bdk tu xde pape. first time ai mimpi camtuh. sampai hari ni rasa pelik asal lar dpt mimpi camtuh dgn org yg takde kaitan plak tu..
    *panjang lar plak. huhuhu

    BalasPadam
  39. bagi saya.,kalau mimpi akan jadi sebaliknya.. ahaha.. selalu macam tu.. mimpi boyfriend tak da jodoh lah tu.kakaka.. betul2, perempuan sebelum tido pikir benda2 yang best, romantik gitu.auww.. tapi benda baik2 oke.. bukan macam laki.ahhaha~

    BalasPadam
  40. kalu mimpi pastu terbngun masa subuh mcm mana mr k??hehehee.. =P

    BalasPadam
  41. mimpi budak laki accent british ? oh god , are you talking about harry potter ?

    BalasPadam
  42. mm....towl r...mimpi seyes sume plik2...penah skali 2...tdow..n then mimpi sal main game....then...terjaga...pastu bile tdow balik...mimpi yg td 2 ade continuation lak....mlm 2 jugak...ade la lam 2 o 3 kali jdk macam tu ...haha...

    BalasPadam
  43. sebelom tido aku malas nak pikir apape. letak kepala terus je lelap...

    mimpi2 aku semua pelik2. banyak jugak de javu. tension je bila mimpi de javu nih. letih otak nak ingat...

    especially bila mimpi pasal orang lah. jenuh laa cakap kat org tu mcm penah jumpa... sekali jumpa dalam mimpi jee... sangat la de javu...

    BalasPadam
  44. Great job mr k.

    Anyway, my friend told me yang dejavu sebenarnya bukan part of mimpi. Masa kita dlm kandungan ibu, Tuhan dah berbicara dan bercerita tentang seluruh kehidupan kita, dari lahir hingga mati. Macam tunjuk kat lcd lah hehe. And then lepas kita agree dgn segala agreement dan setuju utk teruskan juga hidup di dunia (sbb tu ada bayi yg mati dlm kandungan myb sbb disagree, tak sure) then dilahirkan ke dunia, kita automatik lupa. Deswai kot kdg2 kita rasa mcm mimpi, tapi can u recall mimpi yg bila punya? I dont think so hehe. Idk, ni pun kwn yang ada ilmu psl bnda2 ni told me.


    Suka entry ni haha panjang lebo komen kome ^^vn part of mimpi. Masa kita dlm kandungan ibu, Tuhan dah berbicara dan bercerita tentang seluruh kehidupan kita, dari lahir hingga mati. Macam tunjuk kat lcd lah hehe. And then lepas kita agree dgn segala agreement dan setuju utk teruskan juga hidup di dunia (sbb tu ada bayi yg mati dlm kandungan myb sbb disagree, tak sure) then dilahirkan ke dunia, kita automatik lupa. Deswai kot kdg2 kita rasa mcm mimpi, tapi can u recall mimpi yg bila punya? I dont think so hehe. Idk, ni pun kwn yang ada ilmu psl bnda2 ni told me.


    Suka entry ni haha panjang lebo komen kome ^^v

    BalasPadam
  45. well explained. ini membantu. thanks for sharing. :)

    BalasPadam
  46. org kata kalau kite mpi siang,mpi tuh betul...

    aku rasa ye kot,sebab aku penah mimpi siang,aku mimpi laki aku curang,dalam mimpi tuh aku nangis kata sampai hati kau buat aku macam ni..then aku tjaga mmg nges betul2...
    then malam tuh gak aku tau dia curang...
    tapi aku xnges pun,tp aku still ckp ayat sampai hati kau buat aku macam ni....

    BalasPadam
  47. fuh... betol2 blogger sejati ni.. siap boleh mimpi tulis entry.... ^__^

    BalasPadam
  48. aku kalo mmpi antoo2 aku akn cer kat org..sbb nnti kalo aku x cer antoo2 ni sebok nk kejar2 aku lg...seksa jiwa raga aku je..bngon tido je bdebar..bngon tido je bpeloh..huh~
    lepas da cer antoo2 ni da xkn muncul lg dlm mmpi aku...lega betol..^^

    BalasPadam
  49. mimpi kena belasah..ahha..kalau tak keberatan,letak blog saya di bloglist blog ini kerana saya sudah lama letak link blog ini di blog saya dan saya pembaca setia blog ini.. ^_^

    Terhangat Dari Oven :
    Kawasan Melihat Anak Bulan Bagi Seluruh Malaysia !!
    Penjelasan PDRM Mengenai Isu baharuddin Ahmad!!

    BalasPadam
  50. aku selalu mimpi ala2 dejavu...

    tp aku kool jer...

    hahahaha...

    ok tade kaitan

    sekian

    BalasPadam
  51. mmpi kdg2 mainan td0..td kdg2 mmpi itu alamat utk dri kte..(^_^)~~

    BalasPadam
  52. "Korang tahu apa pendapat ulama tentang mimpi?

    Mimpi yang benar datang dari orang yang tidak pernah berbohong dalam hidupnya. Menurut Ibn Al-Qayyim semakin benar hidup seseorang itu semakin benar mimpi yang dialaminya.

    Please ar. Please kata yang korang tak pernah menipu seumur hidup korang. Then please ar berharap yang aku akan percaya bila korang kata korang tak pernah menipu. Penipu."

    LOL. Ade tak yang nak mengaku tak pernah menipu?

    Aku pun takkan percaya.

    Based on psychology of lying, human starts to lie as early as FOUR years old.

    @Mr K : Nice entry. Love it, especially when you talk about subconcious mind. So true!

    BalasPadam
  53. mr K, good post! br2 ni rajen wat istikharah sebab nak pilih jodoh. dan mmg mlm tu ada mimpi yg sangat terkesan. dan semua dr mimpi tu seolah direct aku ke arah seseorang yg lebih reliable, dipercayai dan.. em mungkin aku lebih berat ke arah mamat neh.

    then aku terjage, like btol2 terjage dekat2 pukul 4. sepertiga malam kan? dan hati rase btol2 tenang. terjage dan tros xley tido sbb teringat mimpi tu dengan jelas.

    then aku ada baca satu buku islami, yang kalau sebelum tido kite ade buat istikharah, baca quran, baca doa sebelum tido dan berserah, dan kalau mimpi itu spiritual, kita tak boleh menolak 100% mimpi tu mungkin dtg daripada Allah.

    jadi ya, boleh dijadikan sebagai alamat, bukan kompas. :)

    BalasPadam
  54. facts : kite akn keen to forget ape yg kite mimpikan . unless mimpi tu betul2 ade kaetn dgn khidupn sharian kita ..

    contoh :

    mimpi pasal jodoh , kematian org yg kite syg . or mybe mimpi psl kita kaya tiba2 , wahhh .

    BalasPadam
  55. hi mr k..just nak share entri pasal mimpi jgk..betul betul tak suke mimpi ni..

    mimpi bilik air

    BalasPadam
  56. mimpi. aku ni antara org yg stiap kali tidur (xkesahlah waktu pg ke, ptg ke, mlm ke, mghrib ke, asar ke, zhor ke) asal klu dh tdo msti mimpi.

    tp byk kali gak aku mpi bnd yg aku rs xptt mimpi. slh 1 cth, negara kte diserang Israel sbb menteri (kang klu aku mention nm dia kang, kne bunuh lak) bt deal ngn yahudi psl negara. so dorg serang malaysia utk tuntut deal tula. mmg ngeri r. siang mlm, pg ptg, asek dgr bunyi tembakan, id0p dlm ketakutan. ttbe rs ada dlm zmn komunis plak. serius mimpi tu sgt real + mnakutkan.
    tp aku rs xmustahil mpi tu akn jd kenyataan...

    BalasPadam
  57. How about dah more than 5 times mimpi suasana seakan hari Kiamat? :(

    BalasPadam
  58. aku nak komen jugak..haha

    hurm, MENGINTAI ea...kemain lg...haha

    pernah mimpi arawah atok & nenek dan mimpi2 tu pelik
    pernah mimpi deja vu
    tp, mimpi yg paling dahsyat yg paling aku rasa real bila kena belit dgn ular besar & aku baring atas ular2 yg kecik. ni kali ke-2 mimpi pasal ular.
    yg 1st kena patuk. mungkin kebetulan pas mimpi dipatuk ular tu, ada org merisik.mimpi aku dipatuk ular habis dibahan. ahahahahahahaha
    pa pe pun, entri yg menarik. ;)

    *aku mmg suka komen panjang2 & mengarot. :P

    BalasPadam
  59. ko sedih tak takde orang mimpi kawen ngn ko.. and tak sorang pun mimpi hadir kenduri perkahwinan ko ngn lisa surihani.?

    BalasPadam
  60. ada yg boleh percaya dan ada yg tak. huhuhu..

    dan baru2 ni termimipi ular. huhuh..

    BalasPadam
  61. nice n-try...
    but what if mimpi benda yang sama??itu mainan syaitan jugak ke?

    BalasPadam
  62. Aku selalu mimpi atas kesalahan yg aku dh pernah lakukan.Dan,dalam mimpi tu aku menyesal..huhu

    BalasPadam
  63. alamak, entry kau menakutkan aku. aku pernah termimpi psl arwah bf aku. then aku ikut dye dalam mimpi tu. moga2 hidup aku diakhiri dengan kesudahan yang baik. amin

    BalasPadam
  64. Salam...
    Sy kerap jugak dpt mimpi jenis deja-vu ni... dan dy mmg btol2 mimpi and sy boleh ckp bile sy mimpi psl tu... first time jd, sy anggap kbetuln.. second, kbtulan kot... n strusnya pon sy anggap kbetulan... smpai lah 1 ari tu, sy mimpi psl stadium Trg yg baru je dibina mase tu runtuh... bgn2 je, sy ckp kt kwn sy psl mimpi tu... and kami sume gelak sesame.. ye la mana mungkin stadium yg baru dibina tu rnth kan? tup2! sminggu lps tu, sy dgr brita dlm tv yg stadium tu btol2 runtuh! I was shocked! mse tu, sy nanges duk pk... bykny dosa ak smpai dpt istidraj!Sy btol2 tkut ngan diri sy sndri... smpailah kwn sy ckp, mgkin tu klbihan utk sy.. everyone have their own talent (she was saying to those who're a huffazul Quran).. sy tau yg dy cuma nk tngkn hati sy... lps tu, sy jd biasa dgn sume tu.. what can I do?? Nothing, right? Oh ya! sy ad t'baca komen psl mimpi yg dikaitkn dgn jin.. mmg ad.. cthnya, mimpi psl bayi slama seminggu, setiap hari berturut2.. tndanya, mgkin ad saka... sy x arif sgt psl ni... so, better rujuk dgn ust yg lebih arif psl ni...just that... btw, please follow me back!! hehe.. thanks!
    Let's spread deenul Islam and Allah's love!
    Barakallahufik..
    ~Qad Aflahal Mukminun ~
    siru 'ala barakatillah...

    BalasPadam
  65. entry ni bt sy trtarik nak bce..
    ckp psal mimpi,sblm nih sy pernah mimpi pocong 2 kali berturut2..n 1st mimpi pocong tu de jauh ngan sy n 4 da 2nd time pocong tu dkt gler ngan sy..siyes menakutkn..n de jgak mimpi sal tsunami 2 kali berturut2 jgk.. n smlm sy mimpi org yang sy xpnh trpk n jauh skali untk knl ngn sy die ske sy,kelakar..blh plk lps sy trjge n sambg blik tdo mimpi tu mersambungan...pdhal sy pk org len sblm sy tdo...byk plk terkomen kt sni...:)tu jer

    BalasPadam
  66. assalam..1st time bce blog ni..:) dan2 plak entry tgh bez..slame ni ni asek ingt mimpi 2 hny sekadar mimpi..rupenye ad yg leh dipcayai n ad yg juz mainan tdo..:)time ksh la sbb koman2 btmbh la jgk pengetahuan sy utk arini..huhuu..assalam

    BalasPadam
  67. assalamualaikum.. honesly, frist time aku bace entry tuan punye blog ni un aku da tergelak2 da.. ( pandai ko ambik aty buat aku gelak dgan ayat.. fuhh slumber, bro.,. haha)

    anyway.. da bnyak kali jugak diri ni da mimpikan benda2 yang memang banyak berlaku masa depan.. aku mimpi.. then balik ke dunia realiti.. dalam bape minggu, bape bulan.. bla..bla..bla.. akan muncullah exactly mcam mne aku mimpi sblum ni.. aku smpi skrg xdapat kot catch - up .. apepon..

    entry ni BEST~~ THUMBZ UP :)

    BalasPadam
  68. Entry yg bgus..walupn agak terlewat membaca tentang entri ni...tpi sy tetap nak komen yg sy ske..thanks for the info..

    BalasPadam
  69. Nk Cuba.buat.komen kalau mimpi.ADA baik Dan ADA buru tepulang Dengar diri sendiri menilai.sama ADA lagu Percy atau tidak .....

    BalasPadam
  70. perghh ayat yang pasal perempuan tidur ada air liur tu lol kelakar ah! btw hmm mmg betul pun, saye takde fikir pasal dia, tetiba mimpi dia lak. berturut-turut pula tu. saya suka sangat dekat dia hahaha. dia tak suka saya kot. apa-2 je ah.

    BalasPadam
  71. Bnyk kali mimpi someone tu jadi my husband...bhgia;)

    BalasPadam
  72. Selalu mimpikn org yg dbnci jd husband...bnci

    BalasPadam
  73. kalau kita dalam keadaan berwudhuk,after tu, kita ttdur after solat. Then, kita mimpikanjumpe seseorang. Maksudnye?

    BalasPadam
  74. mcm mane plak klu mlm kita mimpi dia, then siang esoknya kita akan terserempak dgn dia...perkara ni berlaku beberapa kali...ape maksudnya ye???minta tlg ulas

    BalasPadam
  75. Macam mana plak kalau kita bermimpi perkara yang sama dengan apa yang orang kita mimipikan?

    BalasPadam
  76. Aku mimpi yg bg hint.wpun ada mimpi merapu tp yg hint ni terjaga dr tido akan terkesan kat hati..
    Cth:mimpi jmp syilling yg byk sepanjang jln. Mgu tu jgk dpt bonus dr bos. 3x mimpi dlm 5thn.3x jgk bonus.
    Mimpi ank keluar dr perut ms pregnant rupanya nak cser.
    Mimpi anak lahir normal mmg anak lahir normal..
    Mimpi kwn dan bayinya mati rupanya dia keguguran lpstu.
    Ada lg mimpi2 lain.
    Lately mimpi org bg brg kemas.berulang2.

    BalasPadam
  77. Assalamualaikum. Mohon tegur sikit eh? Harap tidak mengguris hati :) Mimpi yang baik tu datangnya direct daripada Allah, bukan melalui makhlukNYA, sekalipun malaikat. semoga Allah merahmatimu :)

    BalasPadam
  78. klau kita mimpi terasa mcm real..
    lepas tu wajah diaa tak kabur2 andd sedangkann kita tak knal diaa tpi perasaan kita seolah olah kita dha rapat dgn diaa..
    hurmm

    BalasPadam
  79. saya mimpi lelaki hensem minggu lepas & saya berjumpa nya semalam. memang hensem. saya yng tetiba awkward & elak daripada dia.

    BalasPadam
  80. Ade 1 pompuan yg sy knal..
    Sy kire die ade dlm mimpi sy dkat 10 kali..
    Ble bgun,sy jd bingung knpe die slalu dtg dlm mimpi sy..
    Pelik2 sungguh..

    BalasPadam
  81. Mak aq pernah mimpi jumpa arwah adik dan arwah ayah belah suami..dia (mak )sembang ngan arwah adik dia...then dia nampak macam orang di atas pokok ..satu pokok ade orang bertanduk dan seorang lagi berkepak..mak aq tanye kat arwah adik dia..sape tu...pastu ade orang lain jawab.."ko nampak ke??..orang kate kalo nampak umur ko dh tak lama"..

    Ape maksud mimpi ni eh???

    BalasPadam
  82. Mak aq pernah mimpi jumpa arwah adik dan arwah ayah belah suami..dia (mak )sembang ngan arwah adik dia...then dia nampak macam orang di atas pokok ..satu pokok ade orang bertanduk dan seorang lagi berkepak..mak aq tanye kat arwah adik dia..sape tu...pastu ade orang lain jawab.."ko nampak ke??..orang kate kalo nampak umur ko dh tak lama"..

    Ape maksud mimpi ni eh???

    BalasPadam
  83. Mak aq pernah mimpi jumpa arwah adik dan arwah ayah belah suami..dia (mak )sembang ngan arwah adik dia...then dia nampak macam orang di atas pokok ..satu pokok ade orang bertanduk dan seorang lagi berkepak..mak aq tanye kat arwah adik dia..sape tu...pastu ade orang lain jawab.."ko nampak ke??..orang kate kalo nampak umur ko dh tak lama"..

    Ape maksud mimpi ni eh???

    BalasPadam
  84. Mr.k tolong balas kay..ok assalammualaikum sy penah mimpi pasal org jepun ni... saya ade tanye beberape soalan lepastu die kate "jgn tanya pasal sy dan ryusei" ada mesej di sebalik mimpi tu ke

    BalasPadam
  85. Kalau umpama mimpi dalam mimpi.. Macam mana pulak??

    BalasPadam
  86. Sya selalu mimpi seorang lelaki itu..pelik jika sya rindu dia dia akan chat sya dan kata sya ada mimpi awk pelik

    BalasPadam
  87. Mimpi someone yang cakap lama dah cari saya pastu saya reply kau ingat aku lagi.. Pastu tunjuk satu benda lama yang saya dan die je tahu..pastu ckp die rindu saya... Tp saya x kenal pun die tp macam kenal

    BalasPadam
  88. Saya pernah mimpi 3 tahun lepas, dapat straight A hahaha then esok keluar result memang dapat. Allahu ,Alhamdulillah!. Saya search pasal ni harini sebab dapat mimpi sedih and I hate it. laknat la engko setan.

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.