Selasa, 15 November 2011

Istidraj - Jangan Kecewa Kalau Hidup Tak Best.

Assalamualaikum



Heloooo ahli-ahli SPM yang tension dengan study sekalian. Dah ready nak fail SPM?

Dekat Twitter, aku tengok ramai gila post tweet pasal SPM. Ada yang post tentang motivasi tentang SPM, ada yang post tentang tips untuk berjaya dalam SPM dan ada yang post troll cara untuk fail dalam SPM.

But out of all, aku perasan ada yang complain pasal ketensionan ketika study untuk SPM. Ada yang bising-bising pasal:

  • "Apasal aku study tak masuk-masuk? Jealous la dengan kawan aku ni. Study sikit dah masuk."
  • "Aku baca topik satu, lupa topik dua. Aku baca topik dua, lupa topik tiga. Macam mana ni?"
  • "Aku hari-hari makan kismis and berdoa supaya otak aku mudah pickup. Tapi tak jugak."

Well, pernah tak korang terfikir kenapa hidup korang amat sucks? Pernah tak korang fikir kenapa orang yang tak solat tapi setiap kali test, exam, or SPM result dia jauh lagi tinggi dari korang yang struggle dan beribadat all the time? Pernah tak korang rasa cemburu dengan roomate yang asyik main game tetapi setiap kali final exam dia score the highest? Pernah tak korang sakit hati bila korang giving out all you have but at the end, the laziest yang mendapat straight A dalam SPM? Sakit hati tak bila tengok orang-orang yang tak berusaha tapi bila buat sesuatu pekerjaan, dia boleh sebut alhamdulillah tapi bila kita tengok hasil usaha kita, kita nak sebut syukur pun teresak-esak? Why? Sebab takdir?


Pernah tak korang berpegang dengan kata-kata guru korang yang bekata "Orang meniru tak akan berjaya dalam exam dan SPM" Tapi bila balik ke realiti, orang yang meniru dah berada di puncak kejayaan sedangkan korang yang percaya kepada usaha sendiri, melutut tanpa nampak sebarang cahaya dari masa depan?

Where the fuuu is the real things? Do something good will ruin your life while be a bad person brings you the happiness? 

The fact is, shit is always around us. And so does with the Istidraj.



Mungkin korang tertanya-tanya, what the fuuu is Istidraj?

Anak orang kaya, hari-hari main perempuan. Ayah dia hari-hari minum. Mak dia pun sama. Tapi hidup mereka amat cool. Hidup dioerang amat happy. Apa yang dieorang nak, semua diaorang dapat. Anak-anak dieorang, PMR dan SPM semua straight A. Perjalanan hidup dioerang amat mudah. But why? Kenapa orang yang buat larangan Tuhan asyik dapat kebahagian hidup? Yes, itu adalah Istidraj. Istidraj bermaksud suatu kenikmatan yang Allah bagi untuk kasi dieorang makin lalai. Semakin banyak nikmat yang Tuhan kasi, semakin hina lah mereka di sisi Tuhan.

So, here is the tricky question.

Adakah kita perlu jadi jahat untuk menikmati hidup ni? Apa guna kita hidup kalau dah semua yang kita nak kita tak akan dapat? Adakah kita berusaha untuk something yang tak wujud? Adakah kita bersusah payah terhadap sesuatu yang memang tak akan kita miliki?


Istidraj, the only harapan untuk orang-orang yang susah terus hidup. Why? Sebab orang Melayu mudah sangat jealous. Nampak orang berjaya sikit, terus dengki. Setiap kali aku nampak orang berjaya dengan cara betul, aku respect dia. Tapi setiap kali aku nampak dia berjaya dengan cara yang menipu / buat jahat tapi berjaya dalam hidup, aku cuma boleh kata "Itu mungkin Istidraj".

How about Hikmah?
Aku amat teruk dalam study. Amat-amat teruk. Tapi aku amat jarang meniru. Of course la aku ada meniru. Tapi setakat ni, tak pernah lagi aku bawak kertas atau toyol ke dalam hall peperiksaan. Actually, dulu aku ada nak bawak. Tapi ada seorang gadis Mesir yang bernama Laila yang kata haram meniru ketika exam, tak berkat. So, aku tak bawak toyol. Aku tak meniru, aku study hard gila-gila. Tapi result? Result macam sial. Well, dalam kes ni, orang akan kata:

"Relax ah, mungkin ada hikmah"

Aku pandang dia dan berkata "Hikmah? Hikmah your head." Aku study gila-gila, kau meniru boleh ah cakap macam tu nak-nak bila result gempak gila. But guess what? Yeah, ada hikmahnya. Aku sedar aku amat bad-bad dalam study so, aku fokuskan pasal benda lain. Which is blog.

Ignore orang untuk mencapai kejayaan.

And korang tahu tak pasal Wikipedia? Ya, Google di ranking nombor 1 dunia. Facebook adalah di ranking nombor dua. Dan Wikipedia adalah nombor 7. Di wikipedia, setiap orang boleh menulis dan submit apa yang dia tahu. Well, korang tahu tak macam mana wikipedia ni wujud?

Wikipedia di ciptakan oleh seorang mamat yang ingin membina sebuah platform dimana setiap orang boleh menulis apa-apa sahaja info yang dia tahu tapi dia tak akan dapat bayaran dari apa yang dia tulis tu. Dan tahu tak apa masalah yang mamat ni dapat masa hendak mambuat Wikipedia? Dia dapat tentangan seperti:

"Eh wait, siapa yang akan tulis tentang info dan fakta tanpa dapat sebarang bayaran dan credits?"

Yeah, kalau korang pun, korang sure akan berfikir macam tu kan? Tapi tengok lah sekarang. Wikipedia ranked as #7 most visited site in the world. Yeah, expect the unexpected. Buat something yang orang tak duga. Just because korang teruk dalam study (macam aku) tak bermaksud korang akan gagal dalam hidup. (Rasanya dah penat aku ulang ayat sama macam ni. Tapi ramai still tak faham.) Well ya, aku tau yang manusia menilai orang based on a stupid piece of paper yang dipanggil "Result Final Exam" or "Result SPM". But, that is nothing actually.

So, kalau korang nampak kawan-kawan korang yang tak pernah solat, tak pernah puasa tapi dia dapat jawab soalan SPM dan exam dengan senang, korang relax je. Aku cakap ni based on pengalaman. Aku pernah berada di tempat korang. Itu semua mungkin Istidraj. Mungkin Mesti ada hikmah di sebaliknya. Korang hanya perlu play it cool.


Dan sebenarnya, jangan terlampau bergantung kepada SPM. SPM hanya penting untuk zaman remaja. Tapi after that, orang dah tak pandang SPM dah. And then, kalau result SPM korang gempak, korang ingat senang ke nak sambung dah success di IPT? Berapa ramai yang kini bekerja based dari apa yang dia belajar? Belajar Electrical tapi jadi boss di kilang gam (My boss). Ambil course accounting, tapi buka saloon sendiri (My friend). Banyak benda di dunia ni yang kita tak akan sangka. Dan kadang-kadang, bidang yang kita kerja dan yang kita minat tu, tak berkaitan pun dengan bidang yang kita belajar.


Look at Mark Zuckerberg, Bill Gates, Steve Jobs and Michael Dell. Dieorang dropout and berhenti dari kolej dan jadi jutawan. How mereka boleh jadi kaya? Maybe sebab dieorang buat seperti apa yang di tulis dalam "If You Want To Be Rich And Happy, Dont Go To School." Maksudnya, jangan rely on satu benda sahaja. Buat apa yang korang minat dah surely korang akan berjaya.

Okay maybe korang boleh kata dia dia tu genius sebab tu dieorang boleh berjaya. Ada ke orang yang tak genius, tak belajar tinggi-tinggi tapi berjaya dalam hidup?

Yaa. Amat banyak. Ada yang berjaya hanya dengan mengembangkan perniagaan family. Ada yang berjaya dengan membuka perniagaan bundle. Dan ada yang berjaya dengan bakat yang tersendiri. Setiap orang ada bakat dan kelebihan yang tersendiri. Tak kira la betapa sucknya korang, suatu hari nanti korang akan jumpa something yang korang really good at.  

Point of this entry; study untuk SPM dan final exam tu, jangan la sampai tension-tension. Kalau korang amat-amat bad dalam study, then maybe ada reasonnya yang tersendiri. Don't lose faith on God.

Life loves to play with us. So, play with the life and win the game.

SPM is just something, not everything. 



106 ulasan:

  1. Baru lepas habis exam bm paper one. Doakan ktorang mr k !

    BalasPadam
  2. u r right mr K..kesusahan yg drei ada hikmah..stpm aku fail gila baben tak dapat masuk u tapi aku amek course lain.and sekrang..aku dah kerja + kerja aku sekang dapt tolong ramai orng yang sakit..this cal hikmah yg mana kita xjangka dulu kita fail gila2 tp the end kita dpt lakukan sesuatu mengikut hati kita..dan kita rasa happy dengn kerja kita tu..=D

    BalasPadam
  3. eh kedai bundle 2 sape punye? nak promote letew~ keh keh keh :P

    titew nak ambik spm balik laa cenni..ada kata2 perangsang..titew sukee..keh keh keh :P

    kbai :P

    BalasPadam
  4. Nice one brath :DD

    BalasPadam
  5. , agreed with you Mr.K :)

    BalasPadam
  6. Enteri yang menarik.Serius aku pun tak suka dengan course yang aku amik sekarang dan setiap kali result semester keluar pointer aku cukup sucks.Kadangkala aku rasa mcm nak quit dari universiti pasal aku tak suka.Bila fikir balik byk duit yg parents dah habiskan aku terpaksa.

    But I love the quotes when you says if you want to succeed then don't go to the school.Orang mungkin akan pandang rendah dengan kita but kita je yang tahu akan kebolehan kita right?

    BalasPadam
  7. teringat plak zaman skolah dlu.. slalu diingatkan sal istidraj.. :)

    BalasPadam
  8. tipikal malay to play a blame-game. taknak kalah

    BalasPadam
  9. spm is not everything. yg penting kita buat yg kita termampu, lepas tu tawakkal ^^

    BalasPadam
  10. bai fail byk kali dari berjaye byk kali tp bile fail sekali mcm nak bunuh diri.

    T.Perry

    BalasPadam
  11. Suami saya pun dropout dari uitm shah alam, amek law. Saya masuk banyak kolej, tapi satu sijil pun x bawak klua. Zaman jahil liyah . Tapi alhamdullillah, Allah bagi saya Bakat pandai memasak. Arwah ayah tinggalkan perniagaan dia kepada saya, dan saya Dan suami yg dulunyaaa GAGAL dalam pelajaran tapi Berjaya dalam kehidupan.
    Tapi janganlah pilih untuk GAGAL lah kan, Sekiranya x Berjaya, ade sesuatu sebenarnya yang menanti yg telah Dijanjikan oleh Allah buat kita :))

    BalasPadam
  12. yup, setuju. x semestinya result gempak spm bleh berjaya.

    BalasPadam
  13. finallya da jugak entry kau yang tak berkaitan dnegan relationship. aku dah bosan baca cerita pasal girl and bini2 semua. aku baca lapanblas kali pun bukan boleh dapat awek hot.

    so, aku setuju point kau. aku pun malas study, aku tau aku bengap dalam elektrik, aku tukar ke design school.. and im doing well here.

    same as everyone, kalau bengap2 mana pun mesti ada specialty soemwhere. just kena explore je.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu.. Explore more and gain experience..

      Padam
  14. Sebab itu org kafir kaya2 and glamour2. Betul x??

    :)

    BalasPadam
  15. sgt sokong...!! score gempak spm pun x semestinya life masa dpn nmpak cerah ja..

    BalasPadam
  16. Mr K dah kembali dengan penulisan yang macam dulu.

    best best.

    BalasPadam
  17. I'm having a bad day today. But this post gives me hope. May Allah bless you =)

    BalasPadam
  18. most like this entry!...we hve to know that..kegagalan adalah titik permulaan sebuah kejayaan... :)

    BalasPadam
  19. i'm still there.. waiting for the hikmah.. hehe :)

    BalasPadam
  20. aku tak berape stuju sgt bile kau cakap yang bile orang dapat nikmat byk tp padahal dy byk jep buat dosa, terus nak hukum istidraj.aku tekankan, tak berape setuju sgt tak bermakne aku tolak sume pendapat kau. ade yang ok. tp entah kenape aku rase pendapat kau tak motivated sgt. haha. no offense kay.and lagi satu, mungkin dr satu sisi, kite nampak budak tuh nakal, ponteng kelas dan sebagainye tapi pekse ley cemerlang. maybe ade satu part di mane dy punye amalan tuh lebih baik dr kite. which is pada ALLAH, dgn kepandaian tuh suatu hari nanti akan buka pintu hidayah. who knows kan. as long as dy muslim, mestilah ALLAH jaga. aku pasti kau pernah lihat sejahat2 manusia suatu hari tuh berubah jadik baik.
    bg mereka yang kurang pandai, ye aku setuju, jgn pernah give up. sebab ALLAH tu maha adil. aku tahu sebab aku pernah mengalami dua situasi.berjaya dan gagal. dan ALLAH bukan tengok hasil, tp tengok usaha. orang yang susah nak catch up belajar, tapi berusaha sungguh utk belajar lagi bermakna usaha dy pada pandangan ALLAH dy orang yang terus dapat.insyaALLAH.

    BalasPadam
  21. sangat suka entry ni...
    thank u bro :)

    BalasPadam
  22. sgt setuju. tapi kdg2 pon rase mcm nak giveup gak lahhh. rse cm sie2. tp ble tgk bnde yg jd aftr kegagalan 2, i'm glad bcoz its happen. :)

    BalasPadam
  23. well,,btul tu.result spm bgus pown,blum tentu dapat survive matrix,asasi or even IPT...

    BalasPadam
  24. The best post i could ever ask for.

    BalasPadam
  25. selain daripada apa yang Mr K tulis ni, maybe kita boleh try check balik apa yang kurang dengan diri sendiri.

    kenapa kita tak berjaya? check balik cara kita study. check hubungan kita dengan family, especially parent, dengan cikgu, dengan kawan2. check macam mana kita treat ilmu. instead of nampak buruk orang, lebih baik cari buruk diri sendiri.

    istidraj itu betul. orang tu dapat bagus walaupun dia teruk. tapi once kita nampak buruk orang, meaning...kita rasa diri baik. bahaya jugak. better check balik diri kita. seriously. :)

    BalasPadam
  26. Bila tengok pic John Lennon, teringat kat Jaded.. Jaded Jade in the middle :)

    BalasPadam
  27. albert einstain contoh yang paling ak kenal skali. kat sekola cikgu cakap dia bodoh n bla bla. but at the end, manusia paling genius.

    BalasPadam
  28. setuju dengan Mr K .. ramai yg suke salahkan takdir kalau tak dapat ape yg diorang nak, tapi tak nak tengok kesalahan diri sendiri ..

    BalasPadam
  29. aku suka entri kau yang ini.

    BalasPadam
  30. thanks Mr.K..
    teruja baca sebab tengah final..

    BalasPadam
  31. salam..thanks sangat dengan apa benda yang awak tulis,,tahun ni saya ambek spm..memang takut sangat,,tapi lepas baca apa yang awak tulis..rasa ada satu semangat baru..

    BalasPadam
  32. suka entri ini!! >__<

    Aku pun tak pandai dalam pelajaran, selain menulis aku masih mencari bakat lain yg ada dlm diri aku sendiri utk dikembangkan sbb aku percaya, org yg berjaya adalah org yang menggunakan kelebihan/kemahiran yg ada dlm diri dia sendiri.

    Teheee,,, ^__^

    BalasPadam
  33. aku amik STPM , siut kau , kau lupakan kami bebudak STPM -.- . Merajuk seminggu tak nak bukak belog kau .

    BalasPadam
  34. aku rasa entry kau ni melebar bukan mendalam. title tulis pasal istidraj tp isi nya terlalu melebar. tak detail pasal istidraj. aku rasa maybe point kau sebenarnya nak suruh budak2 spm reda (atau thakful, grateful). kan kan.

    p/s; entry2 kau sebelum ni pon isinya melebar dan tak mendalam. aku cuma silent reader dan harini baru aku terasa mcm nak komen sbb i want to read something good, please.

    BalasPadam
  35. 5 bintang bro.5 bintang.
    i always have the thought like this.
    i just don't know how to transfer it into words.

    anyhow, u made it. cayyalah. :)

    BalasPadam
  36. Tapi, janganlah sbab steve jobs school dropout, semua org nk ignore school n academic.
    Its important actually

    "Look at Mark Zuckerberg, Bill Gates, Steve Jobs and Michael Dell. Dieorang dropout and berhenti dari kolej dan jadi jutawan."

    Er,, yes Steve Jobs school dropout, tp Mark Zuckerberg is Harvard student kan? Correct me if I am wrong.

    BalasPadam
  37. Btol..!spm is not everything.tp jgn lar smpai pkir spm langsung xpenting kan.letak jgk lar usaha kat situ.

    aku spm dah lepas.bajek nak smbung oversea lar konon tp result hampeh.so aku tebus kekecewaan spm aku waktu kat matrik.aku stdy bagai nak rak jgk lar dan alhamdulillah result ok dpt smbung ipt.

    masalahnye aku ase aku salah pilih kos.ni sume gara2 aku xdek cita2.aku sedih n aku ase mnde yg aku blaja skang bkn lah minat aku.wk2 first year hari2 aku stress tension.dgn environment yg agak mrmbosankan.mmber pun xsekepala.aku ase nak blah jer dr sini tp memikirkan aku terikat dgn scholar aku xmmpu nak tukar kos or tukar u n wateva!aku kne gak truskan..tp ari2 aku duk pikir nak tukar kos.

    aku amek ayt ko yg even kte xpndai stdy pun xsmstinye kte xboleh brjaya kan.buat apa yg kite suke n iAllah boleh berjaya.aku cube pegang kata2 tu. tp mslh aku is aku sendiri xtau apa yg aku minat.apa kelebihan aku.celah mane kehebatan aku.aku xtau!!dr dulu aku duk pikir mnde sbnrnye yg aku suke..tp gini jelar jgkk.xdek jwpn.ko beruntung sbb ko nmpk kehebatan ko dlm
    bdg penulisan.ko boleh buat duet dgn blog.ko pun mgkin boleh hasilkan buku sendiri.ko ade kelebihan dgn situ.tp aku...blaja pun ting tong jer..nak jd artis pun xdek bakat..

    Wah.pnjang pulak aku meluah perasaan kat sini.huhu.

    MrKolong ahhhh.gane ha nak tau kelebihan kite.minat kite.supaya aku boleh bina semula kebahagiaan dlm hidup aku ni :(

    BalasPadam
  38. oengalaman sendiri,lepas dapat masuk mne2 after spm,ur spm is nothing.so study la keras2..gudluck :D

    BalasPadam
  39. fuyoh... motivational gler... alah relax ah.. bdk2 spm ni hingusan lg.. blom tgk dunia luar lg... maybe someday diorang akan realized gak yg exam tak guarantee happiness

    BalasPadam
  40. sangat memberi inspirasi. good job mr.K. I love youuuu!

    BalasPadam
  41. sometimes rasa dunia tak adil. tapi itulah reality kehidupan.

    BalasPadam
  42. good story bro
    sgt lah menyedarkan aku yang selama ni lalai

    BalasPadam
  43. nice to read nice to comment. nice entry at all.
    btw, answer for maths hari tuh macamanee? :O

    BalasPadam
  44. ok...pilih comment..=p


    yeah spm bukan penentu.....kejayaan pun ekceli dari kita yang menilai...sebab kejayaan tu subjektif dan kita lebih kenal diri kita...

    BalasPadam
  45. dah lepas dah spm. didluck spm cndidts~

    BalasPadam
  46. okay first..!!!

    aku setuju ngan lu bro...orang tengok that piece of shit as a pride is reallyy sucks...

    BalasPadam
  47. at last entry yg xde kaitan psl cinta..suke2..=)

    semoga apa yg kita peroleh dlm hidup ini bukanlah istidraj dr allah..kadang2 kite terlalu tgok apa yg org lain ada hingga lupa apa yg kita ada..bersyukur itu kuncinya..

    pasni bykkan tulis mcm ni ea mr k..
    cnfrm sy slalu komen..hehe

    BalasPadam
  48. nice entry!saya suka statement"If you want to be RICH and HAPPY, Don't go to School"!at least sy rasa brsemangat sekarang untuk teruskan hari-hari yang payah di u ni..thank's Mr. K..(^_^)..I love u and I love it!


    -nana Suhani-

    BalasPadam
  49. sijil perkahwinan malaysia. tengah tunggu result lulus ke tak :)

    7days left then merdeka. yeay ! :D

    BalasPadam
  50. mr. K . i like ur entry =) mmg hidup kadang2 x seperti yang kita harapkan... dan kita x boleh pilih hidup kita, tapi kita boleh ubah nasib kita =)

    BalasPadam
  51. semua yang jadi kat kita atas dunia nih ialah ujian Allah:D

    BalasPadam
  52. thnx bro. u really make my day =)

    BalasPadam
  53. tapi kita x boleh senang2 nak kate something tu istidraj. tq. :)

    BalasPadam
  54. entry ni best!..^_^

    BalasPadam
  55. SALAM..well,good entry..same mcm aku pk r..knpe ak stdy gle2 tp result cm gtu jgk..haha tp lau dpt papew twrn nme aku sllu je ad..DIA xbgi kat c2 DIA bgi kt lain kn..hehe..suke your entry..makes me more sprited..:))

    BalasPadam
  56. tetiba aku rasa bersyukur with what i've achieved so far.......

    BalasPadam
  57. salam sifu! ^_^
    http://hairtif.blogspot.com/2011/11/wahh-saya-sudah-ada-blog.html
    terima kasih!

    BalasPadam
  58. mr K,
    tengkiu.
    permudahkan lah. amin.

    BalasPadam
  59. semua sebab sistem pendidikan dan masyarakat memang hanya akan pandang org yg tertumpu pada akademik... semoga suatu hari nanti KPM ubah pula dasar persekolahan Malaysia x sangat tumpu pada paper.. kalau kita ikut MI yang Howard Gardner tolong buat tu, rasanya Malaysia ni dah lama ada kereta yang terbang...

    BalasPadam
  60. salam bro,

    nice one..tapi selalunya masalah remaja melayu ni they dont know what they are gud at..belajar tak nak, tapi nk buat ape pon tak tau ..tak semua..but most of them..lihat anak muda chinese..dorg tau dorg tak pandai belajar, tapi dorg belajar kemahiran..so , for me..kalau tak tau apa bakat yg kamu ada untuk berjaya dalam hidup, maka belajarlah bersungguh-sungguh..

    juz my two cent..

    iris.

    BalasPadam
  61. thank u so much.tengah periksa spm skng..so really stress out..walaupun aku boleh gak jawab paper.. tapi lepas bca artikel ni i rasa lbh smngat! and i love the john lennon quote :D

    BalasPadam
  62. Mr.K,kalau ada certain2 orang tu rasa diri dia baik,sedangkan apa yang dia buat tu tak baik,(kira Allah tutup pintu hati dia lah kot),tu pun istidraj jgk ke?

    BalasPadam
  63. okay. tq... da jmpa jwpn... :)

    BalasPadam
  64. damn.. blog ko mmg kasi aku smangat dalm masa down2 camni.. thanx so much Mr. K..

    BalasPadam
  65. Hai Mr. K.. Lama tak bertego sapa :)

    U're right.
    Adik-adik semua,
    UPSR-PMR-SPM-STPM..I only got 2A's.
    Sekarang akak bekerja sebagai seorang pegawai di salah sebuah universiti awam tempatan dan akan melanjutkan pelajaran ke peringkat Phd tak lama lagi (InsyaAllah, moga impian mak ayah nak akak jadi lecturer akan tercapai).

    So, gagal SPM bukan gagal selamanya. Janji dalam hati ada niat nak belajar. Tak minat belajar, usahakan sesuatu yang diminati untuk masa depan. Bukan menyerah kalah dan buat sesuatu yang merosakkan masa depan, eg: jadi Mat Rempit.

    Tolong jangan berhenti belajar pada usia muda. Tak dapat masuk U, usahakan masuk kolej, politeknik dll. At least ada kelulusan. Dapat pointer, 2.0 pun tak apa. Janji ada scroll..huhu. Jangan menyesal di penghujung hari. Zaman sekarang, tak ada kelulusan, memang tak dapat cari makan melainkan adik-adik ada sesuatu kemahiran yang boleh 'buat' duit.

    "Experience speaks"
    -tasnim-

    p/s: Sorry Mr. K. Bab2 cam ni saya semangat sikit nak menaip sebab relate dengan kehidupan saya sekarang..huhu. PEACE!

    BalasPadam
  66. assalamualaikum khairul.
    hurm boleh ajar tak camne nk letakkan button share tu?

    BalasPadam
  67. ya...betul2..sangat bersemangat bila baca blog ni...selalu sgt rasa mcm ni,tp mesti akan fikirbalik...ya...mungkin ada hikmahnya..dan ujian Allah itu dalam pelbagai cara....dengan Dia memberi kebaikan...dan juga dengan memberi dugaan...dan ujian paling susah untuk dilalui ialah ketika dalam kesenangan...=)

    BalasPadam
  68. situasi MK... =') same dengan saya...hehe, tp mungkin result je ta same kot =p...hehhe

    istidraj... ye istidraj.... =)

    BalasPadam
  69. budak straight a's PMR sanggup down kan spm dia semata mata sebab tak nak jadi lalang.

    dan sekarang tengah ambil course yang dia minat habis. even course tu tak glamour macam doctor or engineer, at least budak tu sekarang gembira dengan apa yang dia buat.

    BalasPadam
  70. thumbs up. seriously well written mr k. cuma aku nk tmbh bila belajar, kena pasang niat yg betul. br diberkati dan dpt pahala and also, fikir2, belajar mmg ssh. tp kita dapat opportunity utk belajar xmcm those unfortunate ppl in palestine, somali semua yg hanya boleh bermimpi utk dptkan ilmu. so, kita kena bersyukur and do our best demi agama, negara dan bangsa :)

    BalasPadam
  71. kenapa kita dah mencuba yang terbaik dgn usaha, tawakal dsb, tapi hasil amat mengecewakan? "kemungkinan" kita mempunyai sikit sikap takbur/bongkak..jadi "mungkin" ALLAH menutup sikap itu supaya kita tak bermegah2 dengan kejayaan sebaliknya rasa bersyukur dengan apa yang ada

    BalasPadam
  72. at the end of the day, kejayaan di dunia cuma diukur dengan harta

    BalasPadam
  73. adore this entry.. keep it up :)

    BalasPadam
  74. Ni mcm takmau bagi kiterang semangat 10As SPM je haha
    Sbb, yelah SPM is not everything


    Still, nice one! Gooooooooood entry

    Me, lepasan PMR 2011. Belum kluar result, dah tunggang terbalik fikir pasal course spm sume. Cuak wei

    Kang.... midlife cris ni kang haha

    BalasPadam
  75. kata-kata yang sungguh mengasyikan pembaca. Thanks for info.

    BalasPadam
  76. aku dpt 9A spm doh. sume ckp aku istidraj doh.

    BalasPadam
  77. aku taktau nape..ya allah haii~ aku rasa aku stay jatuh cinta kat post ni.hihi :P

    BalasPadam
  78. beb.aku pinjam skit sumber kau..tgok ni http://lifeofusea.blogspot.com/2011/11/if-you-want-to-succeed-then-dont-go-to.html

    BalasPadam
  79. cerita motivasi

    makcik pernah gagal.makcik pernah jugak kecewa.tapi makcik anggap itu satu hikmah dalam hidup.Dalam hidup ini,kita kene ada satu niat.Kalau kita belum kahwin,kita niat,ya Allah,berilah apa saja yg boleh membahagiakan kedua ibubapaku..kalau dah kahwin,Ya Allah, berilah apa saja yang boleh membahagiakan suamiku,anak2 ku kepada ku..

    Gagal sekali tak semesti gagal selamanya.mcm ko cakap,spm apa lah sangat..kawan2 makcik yg kantoi spm dulu ada yg dah bawak BMW pun skang ni.Mokcik yg cemerlang SPM pun tak pakai BMW lagi.ahaks

    Ko tahu satu benda tak,Allah ni bagi ujian sebab nak suruh kita dekat dengan dia...Lagi banyak ujian,lagi kita mintak tlg dengan Dia.Tak payah difikirkan org lain.Bukan org lain yg bagi rezeki kan??Allah yg bagi rezeki.Tak cukup solat wajib,tambah solat sunat,tak cukup dua rakaat tambah lagi dua rakaat,kalau tak cukup lagi,buat je solat sunat lepas semua solat wajib..huhu..Allah tu kan maha mendengar...

    bebel pulak makcik ni..anyway,nice post dude..hehe..:)

    BalasPadam
  80. huhu.baru habis spm minggu lepas.

    rasa down giler mr k kata spm is nothing.

    BalasPadam
  81. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  82. aku tak penah nak meniru..tapi kalau dapat result cemerlang, kena tuduh meniru n d beri solan bocor cam mana?
    aku diam2 je bila ada org nak tuduh aku camtu..tapi aku hairanlah kenapa drang nak cakp camtu....?

    BalasPadam
  83. There's a different between profession and occupation. Brape percent je yg bekerja based on ape yg die study.

    BalasPadam
  84. mr K. hee. best bace entry ni. okay. my own experience im too ashame to face all my ex schoolmate time skola menengah dulu. if ade reunion kalau boleh taknak involve lgsg. rase malu sbb dulu time sekolah im one of the best student in class. highest mark for few subjek. and bile habes sekolah,with not so good resuly. 4a's je. and i didnt apply for any of U. n x smbung study cz had to help family(well,i come from susah family,hee). and bile terjumpe fren 1st question dorang akan tnye,skrg buat ape? study ke? study ktne,study ape? n so on.its all about pursue study. i feel sad about it. sometimes rase cm im useless one sbb tak continue study and feel like have nothing. and 3 years then,now im 22. i keje dekat kedai kek je and become supervisor for 2k income every month. alhamdulillah :) even im not continuing study,i still had a beautiful life. and much better is,im not depend on my family yet :) so,even im good while im student and not continue studying,it doesnt mean i dont had a life(x masok U n so on),and what u tryna explain is totally right :)

    BalasPadam
  85. di sini..sy dpt jwpn yg selama nie sy cari..
    mohon share ye mr.K :))

    BalasPadam
  86. mula ku memang rasa hidup ne sucks sangat.aku merungut maksudnya kau tak redha dengan takdir aku..sekarang aku semakin bersemangat..aku tahu ada hikmah..tapi kita tak diminta duduk dan tengok saja takdir kita berlalu..mungkin ada jalan lain..usaha..doa dan tawakal...lebih baik dari terus merungut;

    BalasPadam
  87. ok kat sini aku nak tegaskan sikit pasal istidraj ni.. istidraj ni luas allah s.a.w tak kejam dan zalim dia menguji dulu hambanya dengan istidraj ni so kalau nampak orang jahat yang mempunyai pelbagai nikmat jangan kita terus jatuh hukum pelacur pun boleh masuk syurga sebab bagi anjing minum air je.. kena faham dulu konsep istidraj ni dan lagi satu dalam islam kita wajib untuk mencari ilmu so jangan la kita rasa pergi sekolah tu sia2 kalau rasa diri tu mark zuckenberg sangat study hard dulu sampai masuk harvard lepastu drop out and then baru aku boleh percaya yang anda memang betul2 boleh berjaya macam Mark Suckernberg tu.. tau x dia tu berjaya sebab curik idea orang lain? :) agak2 istidraj ke tak tu? :)

    ikhlas dari saya silent reader :) mari kita muhasabah diri sama2..

    BalasPadam
  88. Buat apa yang kita suka , sebab apa yang kita suka mesti kita akan lebih fokus dan berusaha dan tidak pernah jemu walaupun tanpa ganjaran kita tetap akan melakukannya dengan gembira , contohnya saya minat dalam kerja bisnes tapi hobi saya melukis , jadi melukis itu sebagai bisnes sebab kita sampai bila2 tidak akan jemu sebab itulah minat kita.

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.