Selasa, 8 November 2011

Bacaan Tahiyat Awal / Akhir Dalam Rumi (+Terjemahan)

Assalamualaikum


Kita semua tahu yang ramai insan didunia ini yang repent serta revert diri kepada Allah. Dan tak mustahil juga di antara kita yang dah lama Islam, tetapi baru mendekatkan diri dengan Islam. Solat adalah tiang agama. Solat adalah sesuatu yang amat penting dalam aktiviti harian. Dengan itu, jika anda tidak pandai tetapi mahu belajar tentang bacaan tahiyat awal dan tahiyat akhir dalam solat, saya saya harap saya dapat membantu.

Bacaan Ketika Tahiyat Awal dalam Jawi:



Bacaan Ketika Tahiyat Awal dalam Rumi:

Attahiyyatul Mubarakaatush sholawaatuth thayyibatu lillaah, Assalaamu’alaika ayyuhan nabiyyu warahmatullaahi wabarakaatuh, Assalaamu’alaina wa’alaa ‘ibaadillaahish shoolihiin. Asyhadu allaa ilaaha illallaah, Waasyhadu anna Muhammadan rasuulullaah. Allahhumma sholli ‘alaa Saidina Muhammad wa ‘ala aalihi Saidina Muhammad”

Makna / Terjemahan bacaan Tahiyat Awal:


Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.




Bacaan Ketika Tahiyat Akhir dalam Jawi:


Bacaan Ketika Tahiyat Akhir dalam Rumi:

Attahiyyatul Mubarakaatush sholawaatuth thayyibatu lillaah, Assalaamu’alaika ayyuhan nabiyyu warahmatullaahi wabarakaatuh, Assalaamu’alaina wa’alaa ‘ibaadillaahish shoolihiin. Asyhadu allaa ilaaha illallaah, Waasyhadu anna Muhammadan rasuulullaah. Allahhumma sholli ‘alaa Saidina Muhammad wa ‘ala aalihi Saidina Muhammad (#) kamaa sholaita ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala aalihi saidina Ibrahiim, wa baarik ‘ala saidina Muhammad wa ‘ala aalihi saidina Muhammad, kamaa baarakta ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala aalihi saidina Ibrahiim, fil alamina innaka hamiidum majiid.”

Makna / Terjemahan bacaan Tahiyat Akhir:


Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya. (#) Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim. Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di dalam alam ini. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung.

Kalau ada silap dan salah, sila maklumkan. 



180 ulasan:

  1. Tkasih saudara..sesungguhnya sy buta jawi tp alhamdulillah dgn prtolongan saudara sy dpt mghafal dgn lancar..entah knp td diakhir solat sy blur lgsung bacaan smbungan tahiyyat akhir..masyaAllah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sy insan ingin bljar sampai ingat

      Padam
    2. Allhamdulillah semoga saudara diberkati ALLAH..

      Padam
    3. Saya hamba allah....dh la sya x mdkati dia....tgal bnyk ajarannya....skg sya dh bkhwin....sya cba btl diri sya mgdekati dgn Allah s.w.t....sya tau baik dgn x baik....hnya smbhyg ja sya ska tinggal.....

      Padam
    4. terima kasih smoga allah membalas jasa baik anda . aminnn

      Padam
    5. Terima kasih atas bantuan ini..sy rase hina kerana tibe2 xdpt mnghabiskn tahiyat akhir sy td..

      Padam
    6. Allhamdulillah semoga saudara diberkati ALLAH..

      Padam
    7. sy ingn blajr kmbli sy alpa sy leka ldh sy kras untk mnybot ayat2 indh ini sy bnyk dosa ade ke sy di trima ye allah sy bdoh apekh allah akn amponkn dosa sy l...

      Padam
    8. semoga allah kuatkan diri ini untuk terus bersujud kepada nya

      Padam
    9. Jazakallahu khyer...semoga anda terus d berkati n sentiasa d bwh lindungnNya...Aamiin...Allahumma Aamiin.

      Padam
    10. Saya nak sngt bljar tntang agama tapi saya xtw caranya...saya bdax berumur 16tahun saya jarang solat surah2 al-quran bnyk yg saya lupa hhmm

      Padam
    11. Semuga Allah pertemukan anak ini dgn seorang murabbi yg dapat memnbantunya menjadi anak yg soleh dan hambaNya yang bertaqwa. Ya Allah perkenankanlah doa ini. Amiin3x.

      Padam
    12. Saya selalu bca tahyat awal smpai allahuma sholi ala muhamad...sah x solat nya

      Padam
    13. Askum smua,,sy t.ingin cngt2 nk b.solat,,tp x bleh hfal doa t.hiyat akhir,,

      Padam
    14. Banyakkan dekatkan diri dengan masjid dan dekati orang2 soleh. InshaAllah jemaah di masjid dapat membantu. :)

      Padam
    15. terima kasih sbb dapat ajarkan saya tahiyat akhir..umur saya 13 tahu..tpi kali ni saya dah dpt ingat dgn betul..terima kasih ya

      Padam
    16. Terima kasih kerana dah menolong saya perbetulkan bacaan saya untuk kembali ke jalan Allah.. amin

      Padam
  2. It helps so much thank you very much... May Allah bless you.

    BalasPadam
  3. Subhanallah terimakasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalamualaikum..terima kasih saudaraku ATS terjemahan dn surah Tahiyad akhir dalam rumi..semoga kita smua diberkati olehNYA..IshaaAllah..aminnnn

      Padam
  4. Kalau kita msh x blh hafal tahiyat akhir yg ada selawat ke atas nabi ibrahim tu...n kita stop sama mcm tahiyat awal..sah ke solat kita tu.. T.kasih byk...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh ke ?

      Padam
    2. Boleh sbb selawat keatas Nabi Ibrahim A.S adalah sunat, kalau x buat x batal n klau buat dapat pahala..

      Padam
  5. sah..yang belakang tu sunat sahaja. Tahiyat akhir adalah rukun qauli. Sama juga dengan takbiratul ihram, al fatihah dan salam juga rukun qauli iaitu mesti didengar ditelinga.. Jika kita hanya berlafaz angin maka solat tidak sah. Wallahu a'lam

    BalasPadam
  6. Kalau x sebut saidina sah x solat?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak perlu sebut saidina. Dan sunat kalau nak sebut saidina daripada pndangan ulama. Solat tetap sah walaupun kita tak sebut saidina atau sebut saidina.

      Padam
    2. Sah solat..pmbtulan bukan saidina tapi saiyidina..;')

      Padam
  7. saya masih ada masalah dalam ingat bacaan selawat ke atas nabi t0w. . . Tidak pape kah t0w eya. . Minta pert0l0ngan. . . Terima kasih. .

    BalasPadam
  8. Asslamualaikum,

    semoga sentiasa dalam keadaan sihat walfiat...

    terima kasih atas perkongsian ilmu ini...

    sangat bermanfaat...

    BalasPadam
    Balasan
    1. assalamualaikum.. sy ad stu soalan.. adakah batal solat sy kalau sy tak baca mase duduk antara dua sujud? mintak tolong :)

      Padam
    2. assalamualaikum.. sy ad stu soalan.. adakah batal solat sy kalau sy tak baca mase duduk antara dua sujud? mintak tolong :)

      Padam
    3. assalamualaikum.. sy ad stu soalan.. adakah batal solat sy kalau sy tak baca mase duduk antara dua sujud? mintak tolong :)

      Padam
    4. assalamualaikum.. sy ad stu soalan.. adakah batal solat sy kalau sy tak baca mase duduk antara dua sujud? mintak tolong :)

      Padam
    5. tuan baca an duduk antara dua sujud sunat..perbuatan tu yg wajib..wallahualam

      Padam
    6. Cari lah ilmu walau pun sehingga kehujung dunia

      Padam
  9. Bagus dan bermanfaat.
    http://quran4beginner.blogspot.com

    BalasPadam
  10. Alhamdulillah. Sy ingat2 lupa pada bacaan tahiyat. Terima Kasih. Berharap awak mendapat keberkatan. Amin

    BalasPadam
  11. Subhanallah sangat berguna sekali, semoga bacaan Ϊηϊ bermanfaat bagi kita semua :)

    BalasPadam
  12. Subhanallah semoga bacaan Ϊηϊ bermanfaat bagi kita semua :)

    BalasPadam
  13. Alhamdulillah...saya akan belajar sedikit demi sedikit..masyaAllah

    BalasPadam
  14. sya dh lma x solat . so byk yg lupa .yg pling lupa thiyat akhir gn awal .tq ats post diatas

    BalasPadam
  15. Alhamdulillah

    BalasPadam
  16. Terima kasih atas pertolongan awak.

    BalasPadam
  17. Tq..semoga mdapat keberkatan ALLAH..

    BalasPadam
  18. Salam.. Sy nk tnya ni.. Sah X s0lat klu kte X bca saidina?? Terima kasih..

    BalasPadam
  19. Trima ksih sedare...smoga Allah mmberkati sedare...

    BalasPadam
  20. Thanks...insyaallah sy akn menghafal dgn lncar

    BalasPadam
  21. Thanks...insyaallah sy akn menghafal dgn lncar

    BalasPadam
  22. terimakasih ..

    BalasPadam
  23. Alhamdulillah trimakasih, kmu tlah memberikan jalan yng lurus bgi ku, semoga jalan yng ku tmpuh ni di ridho i ALLH swt.

    BalasPadam
  24. trimakasi sebenarnya ini sangat bermanfaat bagi saya

    BalasPadam
  25. Makasih gan infonya,,,kalo bisa tambahin dong doa setelah baca tahyat akhir sebelum salam...
    Makasih :)

    BalasPadam
  26. sy nak brlaja

    BalasPadam
  27. Kalau tak sebut 'saidina' solat sah atau tak?????

    BalasPadam
  28. nyawa di tangan Allah. Komen kita yang buat.

    BalasPadam
  29. Alhamdunillah , terima kasih ye sebab sharing :) , Semoga dimurahkan rezeki . Amin

    BalasPadam
  30. Terima kasih

    BalasPadam
  31. Bila nk angkat jari, n bila nk turun kan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Gerakkan sebaik sahaja duduk tahiyat awal / akhir pun boleh . Itu sunnah nabi :)

      Padam
    2. Sebaik sahaja duduk tahiyat awal / akhir pun boleh . Itu sunnah nabi :)

      Padam
  32. sah gk semayang kalau tak sebut saidina..

    BalasPadam
  33. Alhamdulillah . Tiada was2 dalam solat ^_^

    BalasPadam
  34. Alhamdulillah . Tiada was2 dalam solat lg .. ^_^

    BalasPadam
  35. Saya selalu baca tahiyyat akhir tanpa membaca saidina .. kerana mengikut dalam satu buku rujukan solat..adakah perlu menyebutnya untuk sah atau tanpa menyebutnya sudah sampai/sama maksud untuk gelaran Ibrahim dan Nabi Muhammad SAW.

    BalasPadam
  36. Alhamdulillah saya jumpa dan dpt hafal dah tahiyat akhir ni...terima kasih pasal selama ni saya agak ragu2 dgn bacaan tahiyat akhir saya..dan mmg betul saya xcukup bacaannya...alhamdulillah dan terima kasih.

    BalasPadam
  37. Salam.Ya allah terima kasih atas pertolongan ini...
    Lagi senang untuk menghafal dan tahu maksud di dalam ayat ini. Terima kasih sekali lagi...
    Kini saya menghafal tahiyat akhir dan doa qunut...
    Thank's

    BalasPadam
  38. Alhamdullilah , sye yg buta jawi dan arab dapt hayati dan baca dngan lancar insya allah , syukran yea , SMOGA ALLAH MERAHMATI JASA MU

    BalasPadam
  39. Terima kasih sebab upload bacaan tahiyat akhir. .

    BalasPadam
  40. Alhamdulillah. Found it. Finally. Semoga Allah berkati hidup anda yang sudi share maklumat ni. Terima ksih.

    BalasPadam
  41. Terima kasih kpd admin.. Saya x hafal tahiyat akhir.. Insyaalla. Saya nak hafal

    BalasPadam
  42. Terima kasi banyak sangat berguna sekali

    BalasPadam
  43. Terima kasih saudara-2 sekalian.. insyaAllah saya akan ingt..

    BalasPadam
  44. Terima kasih. :)

    BalasPadam
  45. assalamualaikum...

    adakah sah bacaan saya jika saya tidak melafazkan kalimah saidina (muhammad/ ibrahim) didalam solat saya?

    BalasPadam
  46. Alhamdulillah..selama ni tahiyat akhir yg saya baca salah rupanya..saya pun dah lama tak solat..smpai kwn saya tegur baru saya yg bacaan saya salah.terima kasih..anda bnyak membantu..semoga ALLAH merahmati hidup kamu dan seluruh keturunan kamu..amin.

    BalasPadam
  47. Sekiranya sebutan dalam bacaan tahiyat akhir ini tidak tepat, adakah tidak sah solat?

    BalasPadam
  48. Alhamdullilah..selama ne bacaan syg thyat awal n akhir salah ckup lama..tp skg...sy Da ble mmbaca dgan btul..terima kasih saudara

    BalasPadam
  49. sya pon dh jarang solat skrg niy yg sya lupa tahiyat awal dan akhir insyaallah sya tak akab lupa lgy amin...

    BalasPadam
  50. Terimakasih,kebelakangan ni sye jdi kompius dengan bacaan saya betol atau salah,,padahal selamaa ini baca lancar tanpa kompius

    BalasPadam
  51. Terimakasih,kebelakangan ni sye jdi kompius dengan bacaan saya betol atau salah,,padahal selamaa ini baca lancar tanpa kompius

    BalasPadam
  52. Terimakasih,kebelakangan ni sye jdi kompius dengan bacaan saya betol atau salah,,padahal selamaa ini baca lancar tanpa kompius

    BalasPadam
  53. Semoga anda mendapat keberkatan.. Ameen..

    BalasPadam
  54. FIRST,saya tak dpt hafal.Sekarang, saya boleh baca dgn lancar.Terima kasih ye.

    BalasPadam
  55. Alhamdulillah , Saye dah hafal tahyat akhir . Terima kasih Allah

    BalasPadam
  56. Assalamualaikum....terime kasih bebanyak..ilmu yg awk kongsi sngat bermafaat...sye buta jawi....alhamdulilah degan ilmu ini sye boleh solat cam owg laen juga...wlaupon yg laennya sye bace alfatiha tapi sye akan cube blajar dan hafal doa solat yg laen pelan2

    BalasPadam
  57. Alhamdullilah ...... Dengan izin Nya

    BalasPadam
  58. Usaha yang baik, cuma tahiyat awal tu..terlebihlah!Tak macamtu?

    BalasPadam
  59. baik sekali,cuma...tahiyat awal tu tak lebihkah?..cuba semak!

    BalasPadam
  60. baik sekali,cuma...tahiyat awal tu tak lebihkah?..cuba semak!

    BalasPadam
  61. baik sekali,cuma...tahiyat awal tu tak lebihkah?..cuba semak!

    BalasPadam
  62. Terima kasih saudara.. Hanya Allah saja dpt membalas jasa baikmu

    BalasPadam
  63. Smga sy dpt ingt..amin

    BalasPadam
  64. assalamualaikum
    minta saudara admin buat pembetulan pada tulisan rumi agar sebutannya sama macam tulisan jawi.contoh perkataan wa ‘ala aalihi perlu ditulis wa ‘ala aali dan saidina kepada saiyidina supaya pembaca yang tidak tahu membaca jawi tidak melakukan kesilapan.

    BalasPadam
  65. Macam mana kalau kita terlupa baca surah lain selepas alfatihah semasa solat.adakah solat itu sah tanpa dibaca tanpa surah selain alfatihah?atau adakah kita perlu sujud sahwi setelah selesai solat?

    BalasPadam
  66. Saya masih keliru dengan penggunaan doa iftitah.adakah ia wajib?sekiranya ia wajib,adakah ianya wajib bagi setiap solat?thank you for your concern

    BalasPadam
  67. Salam..alhamdulillah..good job sahabat! saya copy dan guna untuk ajar pada anak2 pelajar yg xboleh baca jawi..sgt membantu!!

    CUMA...ada sedikit pembetulan ejaan..sekadar kesilapan kecil,tp terlalu janggal bagi yg faham arab.tukar ja[Aalihi] kepada [aali]

    Attahiyyatul Mubarakaatush sholawaatuth thayyibatu lillaah, Assalaamu’alaika ayyuhan nabiyyu warahmatullaahi wabarakaatuh, Assalaamu’alaina wa’alaa ‘ibaadillaahish shoolihiin. Asyhadu allaa ilaaha illallaah, Waasyhadu anna Muhammadan rasuulullaah. Allahhumma sholli ‘alaa Saidina Muhammad wa ‘ala [aali] Saidina Muhammad (#) kamaa sholaita ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala [aali] saidina Ibrahiim, wa baarik ‘ala saidina Muhammad wa ‘ala [aali] saidina Muhammad, kamaa baarakta ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala [aali] saidina Ibrahiim, fil alamina innaka hamiidum majiid.”

    terima kasih,

    -ust nik-

    BalasPadam
  68. Aku mesti hafal..

    BalasPadam
  69. alhamdulillah. terima kasih saudara :)

    BalasPadam
  70. alhamdulillah. terima kasih saudara :)

    BalasPadam
  71. alhamdulillah. terima kasih saudara :)

    BalasPadam
  72. alhamdulillah... jadi bisa memaknai makna yang terkandung dalam bacaan tahiyat awal dan akhir.. terima kasih... ^^

    BalasPadam
  73. Subhanallah makna yang terkandung dalam bacaan tahiyat akhir.. nice article my friend.. :)

    BalasPadam
  74. Saya baru mula nk berubah.. Alhamdulilah tulisan rumi Dan terjemahan INI membantu

    BalasPadam
  75. Saya baru mula nk berubah.. Alhamdulilah tulisan rumi Dan terjemahan INI membantu

    BalasPadam
  76. Saya baru mula nk berubah.. Alhamdulilah tulisan rumi Dan terjemahan INI membantu

    BalasPadam
  77. as-salam. sy ada nk tanya pasal bacaan tahiyat awal. ada beberapa blog yang laen mengatakan yang bacaan tahiyat awal hanya sehingga'Allahhumma sholli ‘alaa Saidina Muhammad' sahaja. tapi dlm blog ni bacaannya sehingga ' wa ‘ala aalihi Saidina Muhammad'. boleh terangkan tak kenapa ada perbezaan? thanks.

    BalasPadam
  78. salam. sedikit kekeliruan disini dan saya ingin bertanya. jika dlm jawi tertulis sayyidina muhammad. tp saudara tfsirkn dlm rumi saidina. adakah ia sama mksud atau berbeza. terima kasih.

    BalasPadam
  79. Bnyak membantu sya utk mlancarkan bcaan sya

    BalasPadam
  80. Banyak membantu saya..

    BalasPadam
  81. Alhamdulilah , akhirnya berkat
    pertolongan encik dan allah s.wt telah menolong saya melancarkan bacaan saya . Terima kasih :)

    BalasPadam
  82. Saya sudah ada keluarga sendir tapi masih kurang pandai solat,sekarang saya baru tahu bertapa pentinnya solat

    BalasPadam
  83. Saya sudah ada keluarga sendir tapi masih kurang pandai solat,sekarang saya baru tahu bertapa pentinnya solat

    BalasPadam
  84. Saya sudah ada keluarga sendir tapi masih kurang pandai solat,sekarang saya baru tahu bertapa pentinnya solat

    BalasPadam
  85. Saya sudah ada keluarga sendir tapi masih kurang pandai solat,sekarang saya baru tahu bertapa pentinnya solat

    BalasPadam
  86. terima kasih :)
    sangat berguna utk mengajar anak2 & org2 baru belajar.
    mohon copy & share.

    BalasPadam
  87. Terima kasih. Sangat membantu. Semoga diberkati allah :)

    BalasPadam
  88. Alhamdulilah...

    BalasPadam
  89. Alhamdulilah..
    Tahiyat akhir saya semakin lancar.

    BalasPadam
  90. Alhamdulilah terima kasih kerana byk mmbantu sy kejalan Allah.

    BalasPadam
  91. terima kasih kerana post

    BalasPadam
  92. Mohon admin tambah - 'dan selawat atas keluarga sayidina muhammad' - dalam terjemah tahiyyat awal
    TQ

    BalasPadam
  93. Masyaallah. . Salah rupenye slame ni. Thanks coz bg panduan..

    BalasPadam
  94. Thankss sgt2 bwu sedar clap bce rpenyr slame ni.

    BalasPadam
  95. terima kasih sangat sebab post. sedikit sebanyak dapat bantu aku dekatkan diri dengan tuhan. sekali lagi terima kasih sudara. moga hidup mu biberkati dunia dan akhirat. salam.

    BalasPadam
  96. Mengangkat jari adakah wajib?

    BalasPadam
  97. Alhamdullilah...dah dapat hafal..mungkin allah dh bukakan pintu hati ku utk sembahyang..dh lme tggl..dh tibe mse aku menuju ke jln yg lurus..

    BalasPadam
  98. Terima kasih... sy x tahu baca tahiyat akhir lepas ni sy akan hafal....

    BalasPadam
  99. Terima kasih...sy x tahu baca tahiyat lepas ni sy akan hafal...

    BalasPadam
  100. asalamualaikum..
    terima kasih. moga awak dipermudahkan segalanya.amin

    BalasPadam
  101. Alhamdulillah.. Kerana blog ni, sy dpt hafal n dpt ingat ayat ni dgn baik.. Terima kasih.. :-)

    BalasPadam
  102. alhamdulillah

    BalasPadam
  103. Assalammualaikum ,Saya nak tegur sikit..sebenarnya bukan "AALIHI Saidina Muhammad" Tetapi "AALI Saidina Muhammad"

    BalasPadam
  104. Terima kasih ye ��

    BalasPadam
  105. Alhamdulillah :)

    BalasPadam
  106. Trima kasih... semoga allah membalas jasa baik mu di akhirat

    BalasPadam
  107. Thanks ! I dah 19 tahun . I tahu nk solat . Dari kecil lagi i never do .feel so sad .. Now i want my real life . Can allah accept my apologies?

    BalasPadam
  108. Trima ksih , sya jdi bisa membca dngan lncar

    BalasPadam
  109. Terima kasih...ini sgt mmbantu sya...sya dh trlalu jauh lalai & alpa dlm mnunaikn solat...shingga sya hmpir lupa bacaan dlm solat...astargfirullah alazim... :'(

    BalasPadam
  110. Alhamdulilah smoga allah panjang kan umur dan murah kan rezeki kamu amin

    BalasPadam
  111. Trima kasih tuan..hnya allah shja yg dpat mmblas jasa org2 yg bnyk mgajar ke arah kbaikan

    BalasPadam
  112. Sy dh btahun2 x solat.. hampir lupa semuanye.. tgh blajar2 blk nk mghafal tahiyat awal dan akhir..

    BalasPadam
  113. Terima kasih

    BalasPadam
  114. Terimaksh diatas perkongsian ini.muga ilmu ku bertambah..amin..

    BalasPadam
  115. Ini satu langkah yang baik cuma kalau mahu belajar cari guru yang baik.selalu disurau atau masjid ada.orang yang belajar tanpa guru akan bergurukan syaitan terlaknat.satu contoh guru yang baik ialah mereka yang tidak mencerca orang lain.
    ALLAH maha mengetahui.

    BalasPadam
  116. Bukan saidina...tapi sayyidina muhammad

    BalasPadam
  117. Dalam jawi ..huruf ya (saiyyida)bertanda sabdu dan baris bawah..maka dibaca sayyidina bukan saidina...(sambungan pnjelasan dr comment yg pertama tadi)..tulisa saudara...tulisan rumi..saudara tulis saidina...

    BalasPadam
  118. Terima kasih

    BalasPadam
  119. selama ni sy trtinggal stu prkataan bila mmbaca ayat terakhir,kira x sah solat sy tu? Sy slalu baca fil innaka hamidummajid , tiada prkataan alamina tu.

    BalasPadam
  120. selama ni sy trtinggal stu prkataan bila mmbaca ayat terakhir,kira x sah solat sy tu? Sy slalu baca fil innaka hamidummajid , tiada prkataan alamina tu.

    BalasPadam
  121. Terima kasihh banyak laa kepada hamba ALLAH yg baik hati...

    BalasPadam
  122. Alhamdulillah..semuga admin dirahmati Allah s.w.t...tma kasih

    BalasPadam
  123. terima kasih, sahabat saya copy untuk nk btol kan blik yg dh lupa.

    BalasPadam
  124. semoga allah murahkan rezeki...

    BalasPadam
  125. (-tulillah@ tulilaala)???..

    BalasPadam
  126. Assalamu'alaikum,Hamba nak tegur sikit,namun harap Tuan2 xtersinggung lah dgn teguran Hamba,bacaan tahiyyat awal ni,hanya sampai 'Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad' shj..sekiranya disambung hingga 'Wa 'ala aali sayyidina Muhammad',maka ini adalah sependek2 tahiyyat akhir..Wallahu a'la..
    #ape2hal,0134259237.Burhan :-)

    BalasPadam
  127. Wa ala alihi saydina muhammad.. Cuba check balik.. Rasanya yg betul ialah wa ala ali saydina muhammad

    BalasPadam
  128. Alhamdulillah,terima kasih!!!!

    BalasPadam
  129. Saya mesti hafalkan tahiyat akhir.

    BalasPadam
  130. Salam buat tuan punya blog
    Adalah lebih baik jiak tuan punya blog ini memberi pautan atau rujukan dari mana dia mendapat bacaan ini.
    Sekadar pandangan untuk membina sahaja.
    p/s: Sila rujuk kitab Bahru Mazi jilid dua untuk keterangan yang lebih terperinci.

    Wassalam

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.