Selasa, 8 November 2011

Bacaan Tahiyat Awal / Akhir Dalam Rumi (+Terjemahan)

Assalamualaikum


Kita semua tahu yang ramai insan didunia ini yang repent serta revert diri kepada Allah. Dan tak mustahil juga di antara kita yang dah lama Islam, tetapi baru mendekatkan diri dengan Islam. Solat adalah tiang agama. Solat adalah sesuatu yang amat penting dalam aktiviti harian. Dengan itu, jika anda tidak pandai tetapi mahu belajar tentang bacaan tahiyat awal dan tahiyat akhir dalam solat, saya saya harap saya dapat membantu.

Bacaan Ketika Tahiyat Awal dalam Jawi:



Bacaan Ketika Tahiyat Awal dalam Rumi:

Attahiyyatul Mubarakaatush sholawaatuth thayyibatu lillaah, Assalaamu’alaika ayyuhan nabiyyu warahmatullaahi wabarakaatuh, Assalaamu’alaina wa’alaa ‘ibaadillaahish shoolihiin. Asyhadu allaa ilaaha illallaah, Waasyhadu anna Muhammadan rasuulullaah. Allahhumma sholli ‘alaa Saidina Muhammad wa ‘ala aalihi Saidina Muhammad”

Makna / Terjemahan bacaan Tahiyat Awal:


Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.




Bacaan Ketika Tahiyat Akhir dalam Jawi:


Bacaan Ketika Tahiyat Akhir dalam Rumi:

Attahiyyatul Mubarakaatush sholawaatuth thayyibatu lillaah, Assalaamu’alaika ayyuhan nabiyyu warahmatullaahi wabarakaatuh, Assalaamu’alaina wa’alaa ‘ibaadillaahish shoolihiin. Asyhadu allaa ilaaha illallaah, Waasyhadu anna Muhammadan rasuulullaah. Allahhumma sholli ‘alaa Saidina Muhammad wa ‘ala aalihi Saidina Muhammad (#) kamaa sholaita ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala aalihi saidina Ibrahiim, wa baarik ‘ala saidina Muhammad wa ‘ala aalihi saidina Muhammad, kamaa baarakta ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala aalihi saidina Ibrahiim, fil alamina innaka hamiidum majiid.”

Makna / Terjemahan bacaan Tahiyat Akhir:


Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya. (#) Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim. Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di dalam alam ini. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung.

Kalau ada silap dan salah, sila maklumkan. 



108 Comments:

Tanpa Nama berkata...

Tkasih saudara..sesungguhnya sy buta jawi tp alhamdulillah dgn prtolongan saudara sy dpt mghafal dgn lancar..entah knp td diakhir solat sy blur lgsung bacaan smbungan tahiyyat akhir..masyaAllah..

Tanpa Nama berkata...

Bagus

ari harny berkata...

It helps so much thank you very much... May Allah bless you.

Tanpa Nama berkata...

Subhanallah terimakasih

Tanpa Nama berkata...

Kalau kita msh x blh hafal tahiyat akhir yg ada selawat ke atas nabi ibrahim tu...n kita stop sama mcm tahiyat awal..sah ke solat kita tu.. T.kasih byk...

Tanpa Nama berkata...

sah..yang belakang tu sunat sahaja. Tahiyat akhir adalah rukun qauli. Sama juga dengan takbiratul ihram, al fatihah dan salam juga rukun qauli iaitu mesti didengar ditelinga.. Jika kita hanya berlafaz angin maka solat tidak sah. Wallahu a'lam

Tanpa Nama berkata...

Kalau x sebut saidina sah x solat?

Tanpa Nama berkata...

sy insan ingin bljar sampai ingat

Tanpa Nama berkata...

saya masih ada masalah dalam ingat bacaan selawat ke atas nabi t0w. . . Tidak pape kah t0w eya. . Minta pert0l0ngan. . . Terima kasih. .

iza berkata...

Asslamualaikum,

semoga sentiasa dalam keadaan sihat walfiat...

terima kasih atas perkongsian ilmu ini...

sangat bermanfaat...

Tanpa Nama berkata...

Bagus dan bermanfaat.
http://quran4beginner.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah. Sy ingat2 lupa pada bacaan tahiyat. Terima Kasih. Berharap awak mendapat keberkatan. Amin

yulidiz berkata...

Subhanallah sangat berguna sekali, semoga bacaan Ϊηϊ bermanfaat bagi kita semua :)

yulidiz berkata...

Subhanallah semoga bacaan Ϊηϊ bermanfaat bagi kita semua :)

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah...saya akan belajar sedikit demi sedikit..masyaAllah

Tanpa Nama berkata...

sya dh lma x solat . so byk yg lupa .yg pling lupa thiyat akhir gn awal .tq ats post diatas

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih atas pertolongan awak.

Tanpa Nama berkata...

Tq..semoga mdapat keberkatan ALLAH..

Tanpa Nama berkata...

Salam.. Sy nk tnya ni.. Sah X s0lat klu kte X bca saidina?? Terima kasih..

Tanpa Nama berkata...

Trima ksih sedare...smoga Allah mmberkati sedare...

princespink berkata...

Thanks...insyaallah sy akn menghafal dgn lncar

princespink berkata...

Thanks...insyaallah sy akn menghafal dgn lncar

Tanpa Nama berkata...

terimakasih ..

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah trimakasih, kmu tlah memberikan jalan yng lurus bgi ku, semoga jalan yng ku tmpuh ni di ridho i ALLH swt.

Agit Naeta berkata...

trimakasi sebenarnya ini sangat bermanfaat bagi saya

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih..

Toklek maroklek berkata...

Makasih gan infonya,,,kalo bisa tambahin dong doa setelah baca tahyat akhir sebelum salam...
Makasih :)

Tanpa Nama berkata...

sy nak brlaja

Tanpa Nama berkata...

Kalau tak sebut 'saidina' solat sah atau tak?????

Tanpa Nama berkata...

jh fvf

Tanpa Nama berkata...

nyawa di tangan Allah. Komen kita yang buat.

Hamba Allah berkata...

Alhamdunillah , terima kasih ye sebab sharing :) , Semoga dimurahkan rezeki . Amin

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Bila nk angkat jari, n bila nk turun kan?

laura mohamed danny berkata...

terima kasih krn kongsi ilmu..

si jebat durhaka berkata...

Alhamdulillah

Tanpa Nama berkata...

Tak perlu sebut saidina. Dan sunat kalau nak sebut saidina daripada pndangan ulama. Solat tetap sah walaupun kita tak sebut saidina atau sebut saidina.

Tanpa Nama berkata...

sah gk semayang kalau tak sebut saidina..

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah . Tiada was2 dalam solat ^_^

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah . Tiada was2 dalam solat lg .. ^_^

Tanpa Nama berkata...

Saya selalu baca tahiyyat akhir tanpa membaca saidina .. kerana mengikut dalam satu buku rujukan solat..adakah perlu menyebutnya untuk sah atau tanpa menyebutnya sudah sampai/sama maksud untuk gelaran Ibrahim dan Nabi Muhammad SAW.

Tanpa Nama berkata...

Sah solat..pmbtulan bukan saidina tapi saiyidina..;')

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah saya jumpa dan dpt hafal dah tahiyat akhir ni...terima kasih pasal selama ni saya agak ragu2 dgn bacaan tahiyat akhir saya..dan mmg betul saya xcukup bacaannya...alhamdulillah dan terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Salam.Ya allah terima kasih atas pertolongan ini...
Lagi senang untuk menghafal dan tahu maksud di dalam ayat ini. Terima kasih sekali lagi...
Kini saya menghafal tahiyat akhir dan doa qunut...
Thank's

Tanpa Nama berkata...

Tq

Faiz Zakaria berkata...

Gerakkan sebaik sahaja duduk tahiyat awal / akhir pun boleh . Itu sunnah nabi :)

Faiz Zakaria berkata...

Sebaik sahaja duduk tahiyat awal / akhir pun boleh . Itu sunnah nabi :)

Tanpa Nama berkata...

Alhamdullilah , sye yg buta jawi dan arab dapt hayati dan baca dngan lancar insya allah , syukran yea , SMOGA ALLAH MERAHMATI JASA MU

termizi khairuddin berkata...

Alhamdulillah

termizi khairuddin berkata...

Terima kasih sebab upload bacaan tahiyat akhir. .

termizi khairuddin berkata...

Alhamdulillah

yys berkata...

Alhamdulillah. Found it. Finally. Semoga Allah berkati hidup anda yang sudi share maklumat ni. Terima ksih.

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih kpd admin.. Saya x hafal tahiyat akhir.. Insyaalla. Saya nak hafal

Tanpa Nama berkata...

Terima kasi banyak sangat berguna sekali

Ahmad Helmy berkata...

Alhamdulillah

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih saudara-2 sekalian.. insyaAllah saya akan ingt..

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih. :)

Tanpa Nama berkata...

Boleh ke ?

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum...

adakah sah bacaan saya jika saya tidak melafazkan kalimah saidina (muhammad/ ibrahim) didalam solat saya?

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah..selama ni tahiyat akhir yg saya baca salah rupanya..saya pun dah lama tak solat..smpai kwn saya tegur baru saya yg bacaan saya salah.terima kasih..anda bnyak membantu..semoga ALLAH merahmati hidup kamu dan seluruh keturunan kamu..amin.

Tanpa Nama berkata...

Sekiranya sebutan dalam bacaan tahiyat akhir ini tidak tepat, adakah tidak sah solat?

Far_Hunt berkata...

Alhamdullilah..selama ne bacaan syg thyat awal n akhir salah ckup lama..tp skg...sy Da ble mmbaca dgan btul..terima kasih saudara

Tanpa Nama berkata...

sya pon dh jarang solat skrg niy yg sya lupa tahiyat awal dan akhir insyaallah sya tak akab lupa lgy amin...

lipan naga berkata...

Terimakasih,kebelakangan ni sye jdi kompius dengan bacaan saya betol atau salah,,padahal selamaa ini baca lancar tanpa kompius

lipan naga berkata...

Terimakasih,kebelakangan ni sye jdi kompius dengan bacaan saya betol atau salah,,padahal selamaa ini baca lancar tanpa kompius

lipan naga berkata...

Terimakasih,kebelakangan ni sye jdi kompius dengan bacaan saya betol atau salah,,padahal selamaa ini baca lancar tanpa kompius

Fendi sana'sini berkata...

assalamualaikum.. sy ad stu soalan.. adakah batal solat sy kalau sy tak baca mase duduk antara dua sujud? mintak tolong :)

Fendi sana'sini berkata...

assalamualaikum.. sy ad stu soalan.. adakah batal solat sy kalau sy tak baca mase duduk antara dua sujud? mintak tolong :)

Fendi sana'sini berkata...

assalamualaikum.. sy ad stu soalan.. adakah batal solat sy kalau sy tak baca mase duduk antara dua sujud? mintak tolong :)

Fendi sana'sini berkata...

assalamualaikum.. sy ad stu soalan.. adakah batal solat sy kalau sy tak baca mase duduk antara dua sujud? mintak tolong :)

Tanpa Nama berkata...

Allhamdulillah semoga saudara diberkati ALLAH..

Tanpa Nama berkata...

Semoga anda mendapat keberkatan.. Ameen..

Tanpa Nama berkata...

FIRST,saya tak dpt hafal.Sekarang, saya boleh baca dgn lancar.Terima kasih ye.

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah , Saye dah hafal tahyat akhir . Terima kasih Allah

mak nan berkata...

Alhamdulillah

mak nan berkata...

Alhamdulillah

Tanpa Nama berkata...

Thanks

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum....terime kasih bebanyak..ilmu yg awk kongsi sngat bermafaat...sye buta jawi....alhamdulilah degan ilmu ini sye boleh solat cam owg laen juga...wlaupon yg laennya sye bace alfatiha tapi sye akan cube blajar dan hafal doa solat yg laen pelan2

Syazwan Aiman berkata...

Alhamdullilah ...... Dengan izin Nya

Syazwan Aiman berkata...

Bagus.......... :)

Tanpa Nama berkata...

Usaha yang baik, cuma tahiyat awal tu..terlebihlah!Tak macamtu?

Tanpa Nama berkata...

baik sekali,cuma...tahiyat awal tu tak lebihkah?..cuba semak!

Tanpa Nama berkata...

baik sekali,cuma...tahiyat awal tu tak lebihkah?..cuba semak!

Tanpa Nama berkata...

baik sekali,cuma...tahiyat awal tu tak lebihkah?..cuba semak!

Tanpa Nama berkata...

Saya hamba allah....dh la sya x mdkati dia....tgal bnyk ajarannya....skg sya dh bkhwin....sya cba btl diri sya mgdekati dgn Allah s.w.t....sya tau baik dgn x baik....hnya smbhyg ja sya ska tinggal.....

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih saudara.. Hanya Allah saja dpt membalas jasa baikmu

Tanpa Nama berkata...

Smga sy dpt ingt..amin

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum
minta saudara admin buat pembetulan pada tulisan rumi agar sebutannya sama macam tulisan jawi.contoh perkataan wa ‘ala aalihi perlu ditulis wa ‘ala aali dan saidina kepada saiyidina supaya pembaca yang tidak tahu membaca jawi tidak melakukan kesilapan.

Tanpa Nama berkata...

Macam mana kalau kita terlupa baca surah lain selepas alfatihah semasa solat.adakah solat itu sah tanpa dibaca tanpa surah selain alfatihah?atau adakah kita perlu sujud sahwi setelah selesai solat?

Tanpa Nama berkata...

Saya masih keliru dengan penggunaan doa iftitah.adakah ia wajib?sekiranya ia wajib,adakah ianya wajib bagi setiap solat?thank you for your concern

Nik Mohd Aufa Nik Mhd Nor berkata...

Salam..alhamdulillah..good job sahabat! saya copy dan guna untuk ajar pada anak2 pelajar yg xboleh baca jawi..sgt membantu!!

CUMA...ada sedikit pembetulan ejaan..sekadar kesilapan kecil,tp terlalu janggal bagi yg faham arab.tukar ja[Aalihi] kepada [aali]

Attahiyyatul Mubarakaatush sholawaatuth thayyibatu lillaah, Assalaamu’alaika ayyuhan nabiyyu warahmatullaahi wabarakaatuh, Assalaamu’alaina wa’alaa ‘ibaadillaahish shoolihiin. Asyhadu allaa ilaaha illallaah, Waasyhadu anna Muhammadan rasuulullaah. Allahhumma sholli ‘alaa Saidina Muhammad wa ‘ala [aali] Saidina Muhammad (#) kamaa sholaita ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala [aali] saidina Ibrahiim, wa baarik ‘ala saidina Muhammad wa ‘ala [aali] saidina Muhammad, kamaa baarakta ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala [aali] saidina Ibrahiim, fil alamina innaka hamiidum majiid.”

terima kasih,

-ust nik-

Tanpa Nama berkata...

Aku mesti hafal..

fuad zailani berkata...

alhamdulillah. terima kasih saudara :)

fuad zailani berkata...

alhamdulillah. terima kasih saudara :)

fuad zailani berkata...

alhamdulillah. terima kasih saudara :)

Bhezhe berkata...

alhamdulillah... jadi bisa memaknai makna yang terkandung dalam bacaan tahiyat awal dan akhir.. terima kasih... ^^

Alfath berkata...

Subhanallah makna yang terkandung dalam bacaan tahiyat akhir.. nice article my friend.. :)

Razi Shaari berkata...

Saya baru mula nk berubah.. Alhamdulilah tulisan rumi Dan terjemahan INI membantu

Razi Shaari berkata...

Saya baru mula nk berubah.. Alhamdulilah tulisan rumi Dan terjemahan INI membantu

Razi Shaari berkata...

Saya baru mula nk berubah.. Alhamdulilah tulisan rumi Dan terjemahan INI membantu

Tanpa Nama berkata...

as-salam. sy ada nk tanya pasal bacaan tahiyat awal. ada beberapa blog yang laen mengatakan yang bacaan tahiyat awal hanya sehingga'Allahhumma sholli ‘alaa Saidina Muhammad' sahaja. tapi dlm blog ni bacaannya sehingga ' wa ‘ala aalihi Saidina Muhammad'. boleh terangkan tak kenapa ada perbezaan? thanks.

Tanpa Nama berkata...

Trukk

Tanpa Nama berkata...

salam. sedikit kekeliruan disini dan saya ingin bertanya. jika dlm jawi tertulis sayyidina muhammad. tp saudara tfsirkn dlm rumi saidina. adakah ia sama mksud atau berbeza. terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Bnyak membantu sya utk mlancarkan bcaan sya

Tanpa Nama berkata...

Banyak membantu saya..

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulilah , akhirnya berkat
pertolongan encik dan allah s.wt telah menolong saya melancarkan bacaan saya . Terima kasih :)

Tanpa Nama berkata...

tuan baca an duduk antara dua sujud sunat..perbuatan tu yg wajib..wallahualam

Disclaimer

This is a personal blog and everything written on this blog, based on own and personal thought.

The owner of this blog did not responsible for any comments that made in the comment sections. The owner is only responsible by his name as written by the sections.

This web blog does not store any file on its server. All movies, software, form of files, pictures and any type of graphic forms that are posted on this blog are indexed from other sites and they are just for personal purpose only.

For download-able form of files/software/etc, it's just for demo and must be deleted within 24 hours. You are agreed with this term as clicking the download button.

Any pictures, videos and graphic forms, are not copyrighted as the date taken from the search engines. As if its copyrighted, all credit goes to the owner and I did not own the copyrights. All of the graphic forms are linked with the original source. All of those pictures, videos and graphic forms are not for any commercial use, I gain nothing for those forms of files.

Light 18sx contents.

All related names mentioned are totally fiction and got nothing to do with your and my life.
 
Powered by Blogger