Jumaat, 2 Disember 2011

Love Eww-eww : The Reacher vs The Settler

Assalamualaikum


Hello lovebirds and angrybirds sekalian. Skandal sihat?

Aku bet yang some (most) of you guys bila baca je tajuk entry ni, mesti korang akan teringatkan cerita bersiri How I Met Your Mother kan? Yeah, How I Met Your Mother (HIMYM) adalah one of my favorite TV show all the time. And korang tahu tak kenapa cerita tu famous gila? Sebab cerita tu bukan cerita sitcom bodoh-bodoh. Cerita tu is about life, suka, duka, gelak ketawa dan sebagainya. Dan most of the issues, adalah betul. Sampaikan masa korang tengok cerita tu, korang akan terasa seolah-olah cerita tu cakap pasal korang. But, dalam entry ni aku bukan nak fokuskan pasal citer tu. Aku nak fokuskan pasal isu yang ada dalam episode 13 season 5 HIMYM which is pasal The Reacher vs The Settler dalam love relationship.

Hold on Kay, what the fuuuu is The Reacher and The Sattler?


Dari buku motivasi yang aku pernah baca dulu, katanya dalam satu perhubungan, adalah mustahil yang both of you ada level of sayang dan cinta yang sama dengan pasangan. Aku ulang, mustahil. Dengan kata lain, kekasih korang mungkin sayangkan korang lebih dari korang sayangkan dia dan mungkin, korang sayangkan dia lebih dari dia sayangkan korang. And if, korang sayangkan pasangan korang gila-gila dan sanggup buat apa saja demi dia, then korang adalah The Reacher. And if korang jenis yang cool, love your pasangan but not that really into mesra-mesra and jiwang-jiwang, then you are The Settler.

The Reacher
  • Someone yang not hot, not cute and not handsome. Kaya pun tak. Tapi di atas nasib baik, dia berjaya dapat someone yang above of his/her league and level which is lagi cantik, or handsome.
  • Ada keyakinan diri yang rendah.
  • Mudah jealous dalam relationship.
  • Selalu clingy terhadap pasangan dan mudah berasa insecure.
  • Sanggup buat apa je demi pasangan.
  • Selalu di control.
  • Kalau dia merajuk, pasangan tak akan pujuk; Kena pujuk diri sendiri.
  • Tapi kalau pasangan merajuk, dia cepat-cepat pujuk.
  • Susah untuk marah pasangan walau apa pun pasangan tu buat.
  • Kalau pasangan buat benda-benda yang boleh mendatangkan kecil hati, The Reacher akan tutup sebelah mata.
  • Sebelum start in relationship dulu-dulu, dia lah yang buat first move dan luahkan perasaan. 

The Settler.
  • Someone yang hot, top, cute and handsome tapi in relationship dengan someone yang bawah dari level dia which is someone yang tak handsome dan tak cute dan low confident.
  • Ada keyakinan diri yang tinggi.
  • Teramat-amat-amat-amat susah untuk berasa insecure.
  • Selalu relax-relax sebab tahu pasangan tak akan curang. 
  • Jealous terhadap pasangan amat jarang berlaku.
  • Ego yang tinggi.
  • Kalau pasangan merajuk, dia tak akan pujuk.
  • Mendominasi perhubungan.
  • Nak makan kat mana, pergi mana dan sebagainya adalah based on kemahuan The Settler.
  • Kalau The Settler kata "NO", The Reacher tak akan banyak cakap.

Aku bukan nak kata rupa paras dan fizikal amat penting dalam perhubungan. Tapi aku nak bagi tau yang biasanya, rupa paras lah yang melahirkan self confident. Dan self confident lah yang penting untuk lahirkan perasaan percaya kat pasangan. For example, korang ni girl. Melayu. Alah, awek melayu, apa lah sangat. Harap make up je tebal. Then korang kahwin dengan celebrity yang handsome macam Neal Caffrey or Damon Salvatore yang ada berbilion lemon of fanatic fans. Sure korang akan rasa insecure gila kan? Mana tak nya. Asal dia keluar pergi shopping je, beratur awek-awek oversea yang hot-hot dan sexy-sexy nak tangkap gambar bersama. And then, korang sebagai wife, apa perasaan korang? If korang ada keyakinan diri yang tinggi, then it is okay lah. Tapi kalau dah muka korang penuh dengan lapisan bedak yang tutup jerawat plus badan tak mantap, kulit pulak tak cerah, sure korang akan rasa insecure dan tergugat kan? If yes, then, you are The Reacher and he is The Settler.

In another case pulak, korang ni tak hot. Korang berkulit gelap. Tapi korang adalah penulis buku yang amat terkenal di serata dunia. Sampaikan JK Rolling pun kalah dengan korang. Korang ada segalanya. Korang ada rumah besar. Korang ada kereta mewah. Dan korang ada pendapatan yang tinggi even muka korang tak cantik. And yang paling penting, self-confident korang amat lah tinggi.

Then entah macam mana ketika perlancaran buku terbaru korang, korang terserempak dengan seorang peminat fanatik korang. Peminat fanatik korang tu lelaki. Dia pulak handsome sikit dari average guy. Dan yang bestnya, dia amat-amat tergila kan korang. Semua majlis perlancaran korang, mesti ada dia. And setiap kali jumpa, dia mesti bawakan bunga dan tunjukkan sixpacks dia untuk memikat korang. And last-last, both of you guys ber-in relationship. Dan dalam relationship tu, aku boleh kata yang si lelaki tadi tu sure akan jadi The Reacher which is, dia mungkin akan ikut apa je yang korang cakap. And tak mustahil dia akan mudah rasa jealous kalau ada fans lelaki lain yang mendekati korang.


For The Settler, dia jarang berasa jealous bila pasangan dia borak-borak dengan someone yang berlainan jantina sebab deep inside of her/him, dia berkata

"Dia tak kacak. Mustahil lah akan ada orang lain yang suka kat dia kan? Then, tak perlu lah aku takut kalau dia spend masa kat luar lama-lama dengan kawan-kawan perempuan dia pun". 

And don't get me wrong. Itu tak bermasud yang dia tak sayang kat korang. Dia cakap macam tu sebab dia ada keyakinan diri yang tinggi dan dia percaya kat pasangan dia hampir seratus peratus. Thus, The Settler tak akan mudah berasa jealous and pada masa yang sama, relationship dia berjalan dengan semooth dan aman.

Biasanya, The Settler juga tak akan ada masalah dengan jealousy bila pasangan dia berchatting di Facebook, tak ada masalah dengan orang ke tiga bila pasangan pergi bersosial dan macam-macam lagi. Sebab tu lah kadang-kadang, korang akan nampak perempuan lawa update status macam

"Saya tak nak dapat suami yang handsome-handsome. Nanti ramai bitches nak mengorat. Lelaki makin kan tua makin tinggi saham."

Ya, lelaki ni macam harga tanah. Makin di makan usia, makin bernilai. Perempuan pulak, macam kereta. Makin di makan usia, makin jatuh harganya. Ye tak?


And biasanya, The Settler akan membuat pilihan tanpa minta pendapat dan persetujuan dari The Reacher. Contohnya, boyfriend korang yang handsome dan digilai ramai tu nak beli motosikal baru. Dia bagi tau korang yang dia nak beli motor tu. But then, korang kata "Alaa, kan dah ada kereta. Nak beli motor buat apa lagi? Wuwuwu". But then, sedar-sedar, dia datang rumah korang dengan motor baru dia. Ya, dia still beli juga sebab dia tahu yang dia mendominasi hubungan dan awek dia tak akan berani control dia.


Tapi Abang K. Macam mana kalau saya bukan The Settler dan The Reacher? Boleh tak kalau saya di antara The Reacher dan The Settler? Sebab saya kadang-kadang jealous gak tengok boyfriend-boyfriend saya pandang perempuan lain.

Actually, The Settler dan The Reacher ni boleh berubah-ubah. Sekejap si perempuan jadi The Settler. Sekejap, si lelaki pulak jadi jadi Reacher. Ia mungkin tidak tetap. And, ada je pasangan suami isteri yang tak wujud istilah The Settler dan The Reacher dalam hubungan dieorang ni. Biasanya, pasangan tu adalah pasangan yang suka-sama suka tanpa perlu banyak usaha. Tak pun, pasangan yang tak ber-in relationship based on "Crush", "Secret Admire" dan suka diam-diam.

Contohnya, masa balik dari kelas, korang rushing nak pergi ke makmal komputer. Tengah-tengah on the way tu, korang terlanggar seorang brader ni. And then, macam biasa lah. Bila mata bertentang mata, hati terus terpikat. So, both suka sama suka-sama suka at the first place and both of them adalah dalam league dan level appearence yang sama. Dengan kata lain, both of them sama rata. Bila aku kata sama rata, maksudnya both of them mungkin akan jealous tentang sesuatu perkara sahaja, bergaduh atas satu perkara sahaja dan mungkin mengalah terhadap sesuatu perkara sahaja. Dan aku rasa, ini lah yang paling ideal dalam setiap relationship.
 
Well, self-confident tu amat penting. Dan most of the cases, orang yang ada high confident ni adalah orang yang ada penampilan yang bagus dan cantik dari segi fizikal. Itu fact.

So, which one are you. The Reacher or The Settler? Or both, maybe?


41 ulasan:

  1. lelaki nsem kebanyakan nya penipu..

    BalasPadam
  2. tiba wa rasa low of confident bila baca post lu yg ni :/

    BalasPadam
  3. i think i am the settler ;)
    i believe my bf and we are loyal to each other.

    BalasPadam
  4. "Kalau dia merajuk, pasangan tak akan pujuk; Kena pujuk diri sendiri"

    yg ni kesian hahhaha

    BalasPadam
  5. i like :)

    boleh jadi dua dua ke ? -.-

    BalasPadam
  6. im both . haha . how i met your mother tak penah mengecewakan . love this post neway (:

    BalasPadam
  7. aku tak da rupa pun, aku rasa aku jadi the reacher, but sometimes tiba2 dia jeles, sbb aku pandai tarik perhatian org, haha, dats mean aku still bole jadi the settler

    BalasPadam
  8. I'm proud to sayy I'm mostly 'the settler'.. Because I can hav a mountain size ego at time when it comes to relationship. Nice info!

    Btw, I'm copying ur Damon Salvatore pix 4 my Damon Salvatore collection ;)..

    BalasPadam
  9. Aku both -.-
    watemelon betul la haih.

    BalasPadam
  10. i used to be the reacher tapi part yg i luah perasaan dlu tu x la yg lain 100& true! lagi2 part selalu di control tu . and my ex used to be the settler but part x rase insecure tu x and dia sangat jeles over the top sometimes. myb my ex half reacher and half settler. so do i. hahaha.

    BalasPadam
  11. ehh, nape ep kita tak sama ehhh ? haha

    BalasPadam
  12. "Saya tak nak dapat suami yang handsome-handsome. Nanti ramai bitches nak mengorat. Lelaki makin kan tua makin tinggi saham."

    totally agree!

    BalasPadam
  13. thanks for this entry. best sgt. which is apart of our daily life!ahax!:D

    BalasPadam
  14. Both of us have both criteria :) hihiih

    BalasPadam
  15. HIMYM seryes best!

    aku.... settler la kot. reacher gak kadang2. tah! haha.


    tapi aku rasa confident datang buakn sebab fizikal. ada ja org yang dah ok fizikal tapi tak confident. aku rasa confident datang bila orang tu ada idea yang bagos, bijak, educated, blah2. like dak2 mrsm yang hodoh, tapi sebab pandai, selamba ja confident stand up depan org ramai bincang hal itu ini. mcm penulis yang hitam tadi tu la.


    tp ko cakap most cases kira ok la. bukan all cases kan.

    BalasPadam
  16. mungkin aku both. haha..dua-dua perangai tu memang ada. haha..

    BalasPadam
  17. eh eh. apasal doodle pelik tu ada dekat atas sekali. haha. kelakar tahu. btw, i am the reacher and the settler. depends on situation. :)

    BalasPadam
  18. eh ada damon. eh ada neal. apesal letak 2-2 gambar boifren kite kt sini ni. mane boleh. :P

    BalasPadam
  19. sy reacher. sbb level confidence sy sgt low. dan sy tau sy xkn pilih lelaki hnsem sbgi tmn hidup. he. sbb lelaki hnsem tu nnti akn mndominasi sy. yg pipit mane nk same dgn enggang ye dak?? yg pntg, sekufu. sy xcntik, die xhnsem. xde bnde yg nk dijeleskan.hehe

    BalasPadam
  20. @Yan - Haha. Not always.

    @Hidayah - Dont be.

    @Syasya - Yup. Part of it.

    @Kamiliah - Eeeee. Tak malu mengaku dieorang bf awak. ;)

    @Syuhada - Dia mungkin tak handsome. Tapi selfe confidence dia mungkin tinggi.

    BalasPadam
  21. Ape neh? dua2 pon bukan. pfft. apakah?

    BalasPadam
  22. aku tak pasti aku yang mana??haa..agak2 akan masuk kategori apa selain ni yer mr k?
    huhu.......

    BalasPadam
  23. betol2.. self confiden tu mmg penting.. btw , aku due2 pon bole kot.. hehe

    BalasPadam
  24. damn..im d reacher..mcm kne stunt asenye ble bce ciri2 d reacher 2..uhuhu.tp die xde ciri2 d settler pn..so cmne 2?

    BalasPadam
  25. b4 this jadi the settler...then jadi the reacher...then break up...lelaki ni suka curang eh? =.="

    BalasPadam
  26. entah. tak pernah bercinta lagi.
    masih bawah umur.

    HAHAHA.

    BalasPadam
  27. DAMON SALVATORE !

    sumpah aku xkan bagi dia jadi vampire lagi lau jadi pakwe aku!

    tapi kalau dia sayangkan aku xpe kot.

    so aku Settler ke Reacher? T_T

    BalasPadam
  28. setel ke tak setel ke,reach ke tak reach ke..makcik takde kesah punye..haha..

    BalasPadam
  29. Br0 !!! suka your idea ^_^
    l0ve l0ve l0ve u!!! hahha
    teruskan menjana idea..
    tQ inf0 nie Br0

    BalasPadam
  30. can i share something here...tq

    my bf and i dah hampir 3 years kenal(next years we r planning to get married.doakan tau!!!)ok,to be honest, we both bukan la dlm category yang hensem2 n lawa2 pun.medium ala2 sedap mata memandang ja.but i admit la dia agak cute skit berbanding lelaki lain. the prob is, sometime bila i ckap2,gelak2 dgn kwn2 lelaki i yang lain, dia mesti jeles giler2. the same cases happen when i x reply msg/cl sbb tgh buzy, gaming, bla2.. i xtau la dia btul2 jeles or just pretend to be ja. org kata, cemburu tanda sayang. i can accept that, but then sometime geram pun ada..yelah,small matter ja, tu pun nak jeles.ada skali tu ktrg hmpir clash just bcz jealousy and misunderstood ni.so, my question is, guys memang suka jealous2 ka? then what should i do to overcome this problem? even i jarang bagi tahu dia, but i do love him. tq, for answering..=)

    -alia-

    BalasPadam
  31. baru lepas kena tinggal dengan scandal at 3 in the morning. anyway, definitely the reacher.

    BalasPadam
  32. OMG my Damon Salvatore...arghhh..<<jerit mcm fanatik giler..

    BalasPadam
  33. HANYA DI QQ96ACE .ONLINE
    WhatsApp : +62 823 6229 3153
    * Bonus newmember 200%
    * Cashback PARLAY 100%
    * Bonus Harian 20%
    * Minimal Deposit Rp25.000
    * Semua Game Bisa Dimainkan di PC/Android/IOS
    * 24 Jam Customer Service

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.