Sabtu, 3 September 2011

Kita Semua Menuju Ke Zaman Ais (Ice Age)

Assalamualaikum


Hello flesh warm meat sekalian. What's up?

Tahukan korang yang setiap benda di dunia ni, Allah dah ciptakan dengan perfect? Which is, ada keseimbangan dalam cycle dan putaran masing-masing? Cer korang tengok, malam akan cycle jadi siang. Hidup pula akan cycle jadi mati. Dan begitu juga dengan musim di dunia nih. Kalau kemarau, cycle dia adalah tengkujuh. Tu belum masuk lagi winter, autumn, summer dan spring. Dan bermacam-macam lagi lah.

But then, how about our global warming? Global warming is a nature thing. It's a natural phenomena, you know. Just like the putaran bumi di atas paksi dia. Just like the peredaran bulan dan just like the other planets in this universe. Semuanya adalah natural phenomenon. Walau kita tanam beratus-ratus batang pokok sehari pun, kadar peningkatan untuk global warming tetap akan berlaku. Menanam pokok dan mengurangkan pengeluaran Carbon Dioxide hanya akan melambatkan peningkatan untuk global warming. Bukan menghalang dia untuk dari terus berkalu. Why? Sebab kita, manusia dan those haiwan diserata dunia melepaskan 'gas mentana' yang juga menipiskan lapisan ozon. Tu belum kira kereta-kereta dan kilang-kilang yang terpaksa di jalankan. Itu belum kira. Kan? AND. And itu belum lagi termasuk dengan radiation dari sinaran matahari ke bumi. Which is benda yang kita tak boleh halang. Sebab itu lah aku kata global warming ni di katakan sebagai natural phenomena.

So, if this Global Warming is a nature phenomena just like those putaran-putaran planet. Adakah ianya juga ada cycle yang tersendiri supaya ianya boleh diseimbangkan balik? Kalau semua natural phenomenon ada dia punya cycle dan putaran dia. Kenapa global warming tak ada? Actually, ada. Dan bila bumi mencapai klimax global warming or global climate, secara semulajadi nya ia akan mengimbangkan diri dia sendiri. But how? Yeah, with this Ice Age.

How the hell Malaysia yang panas boleh di landa Ice Age?


Aku dah baca banyak gila article yang berkaitan dengan the next Ice Age. In fact, dalam Astro pun ada. Well ada article yang kata Ice Age adalah mustahil untuk berlaku, tapi ada some other article lain pula kata yang Ice Age ni adalah amat tak mustahil untuk berlaku. For example, the sulphur dioxide. Beberapa lapisan suplhur di permukaan bumi dah cukup untuk turun kan suhu bumi kepada tahap beku. Bukan je takat nak turun kan suhu bumi, tapi juga sulphur ni boleh halang sinaran dan radiation matahari dari masuk ke permukaan bumi. Plus, kita mungkin tak akan merasa cahaya dan haba dari matahari untuk sesuatu jangka masa tertentu.

Tapi ada ke benda-benda semula jadi yang akan melepaskan sulphur dan bahan yang sewaktu dengannya di udara? Yup, ada. Dan itu adalah volcano (gunung berapi). Korang tahu tak yang asap yang bekepul-kepul yang keluar dari mulut gunung berapu tu bukannya asap bakar biasa? Ianya juga tentu sekali bukan wap. Ianya adalah sulphur dioxide, CO2 dan bermacam-macam lagi. Imagine kalau sesebuah gunung berapi tu mengeluarkan banyak suplhur and those ashes surely akan lindungi cahaya matahari, apa yang akan berlaku kepada semua penghuni di Bumi for a long term period? Yeah, we all are dead meat.

Bumi lari dari paksi. 


Korang ingat tak kisah pasal Gempa Bumi di Jepun yang dah gerakkan sedikit paksi putaran bumi? Gempa bumi dan tsunami dah banyak mengubah bentuk muka bumi. Tapi bukan je bentuk malah keadaan putaran bumi tu sendiri. Sila tonton video di atas. Ignore pasal Mayan dan 2012. Mayan tu semua bullshit. Dan kalau korang layan clip video youtube yang aku kasi tu, aku bet yang korang akan faham kenapa bila paksi bumi berubah, kita akan mengalami dunia Ice Age mini. Bila benda ni betul-betul berlaku, Malaysia tak perlukan gunung berapi dan gempa bumi untuk merasai zaman Ais.

Then, korang tahu tak tentang supervolcano? Imagine if those supervolcano meletus pada masa yang hampir-hampir sama. Apa yang akan berlaku? Yeah, ianya akan mengubah paksi bumi dengan banyaknya. Which is polar or kutub utara dan kutub seletan kita akan berubah tempat. Yeah, awesome.

Apa yang aku berlaku semasa Ice Age?


Mesti fun kan kalau kita dengan member-member berangan tentang cara-cara untuk lari dari serangan zombie. Tapi macam mana pulak kalau kita nak lari dari 'serangan' Ice Age? Kita yang dok setiap hari complain panas pun secara tak langsung dah boleh adapt dengan cuaca panas. Then tetiba kita dilanda cuaca sejuk yang membeku. Agak-agak, berapa ramai antara kita yang boleh bertahan?

Bad things about this Ice Age? Yeah, no electricity, no transportation, no network connection. No blog, no twitter, no facebook, no nothing. Macam mana kita nak hidup tanpa those social network?

Then, apa yang akan berlaku selepas Ice Age?


The real cycle untuk bumi adalah; Warm and then Global Climate (Where Ice Age is possible) and then Snowball Earth. Yup, akhir sekali seluruh bumi akan menjadi a snowball sebelum dia balik semula jadi bumi yang seperti sekarang.

Off topic. Pernah tak korang dengar tentang orang yang beku, tetapi apabila dah di frozekan, dia hidup semula? Ya, ada banyak kes macam ni di seluruh dunia. Ada kes anak jatuh dalam air ketika winter. Then beku selama beberapa jap. Bila dah beku, secara klinikalnya dia dah mati. Tapi bila dia di warm up, dia hidup semula. Amazing kan? Bayangkan kalau manusia dapat determine macam mana nak froze kan manusia tanpa perlu cabut nyawa, perh, mesti tak seimbang dunia ni. Iye lah. Sure ramai orang yang ada sakit-sakit kronik mintak di froze kan sehingga penawar di jumpai kan?

Ref :
Global Warming
Volcanoes & World Climate
Global Dimming
Discovery Channel
My Dad's Reader's Digest : Why in the World.



44 ulasan:

  1. nak taknak, semua benda kat dunia, Tuhan dah tentukan. kuasa Tuhan.

    BalasPadam
  2. cis.
    post ni buat aku berfikir (baca: takut)

    Bye!

    BalasPadam
  3. baca entry ni buat aku berfikir dan terus berfikir..
    apa2 pun kalau ini benar2 berlaku..semua itu kebesaran allah swt.

    BalasPadam
  4. info yg sgt bguna mr k.
    Nmpaknya blog ni bkn kisah prempuan gdik n lelaki baik je.haha

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum(:

    Ini tersangatlah awesome but in the same time, scary. There's a possibility of an Ice Age happening, but then again, Wallahualam. Allah Knows best. (:

    *nice entry today, :)

    BalasPadam
  6. ada baca letusan gunung berapi itu sedikit sebanyak menolong peningkatan suhu global :), n sini mcm ada penambahan dari itu, congrats!

    BalasPadam
  7. tak kisa la ice age ke bumi lari paksi ke. tapi fact bahawa Malaysia sangat panas sangat betul.. serious hot

    BalasPadam
  8. bumi dah tua..

    mr. K knp xda entry pasal raya eh?

    nywy, salam Aidilfitri..

    BalasPadam
  9. really interseting bila baca pasal entri nie..at least dpt mengimbas kembali apa yg dulu dibelajar masa dlm kelas sains...good job mr.k...

    rasanya mcm inna nak belajar semula pasal sains nie..^^

    BalasPadam
  10. i'm reading sumtin serious rite now so automatically i became a serious person hehe..never expect that u r very concern abt this kind of matter. Good Job!

    BalasPadam
  11. serious berilmiah! suka suka suka. penah gak come across benda2 ni bila tengok History, Discovery, NatGeo. And it all makes sense. Bumi kita mmg dah di penghujungnya.

    BalasPadam
  12. Food for thoughts. Hmm. Interesting. Thanks Mr.K.

    BalasPadam
  13. i would say, we r almost 'there'.
    masa da tak lama kan.. =8
    -know the facts, be prepared, be ready-
    thnx!

    BalasPadam
  14. nice info!! btw, my lecturer already told my class about the gerakan paksi yang trjadi dsebabkn gempa bumi jepun tu, dia kata, bila gerakan paksi tu terus-terusan brlaku, maybe time tu lah mnjadikan matahari terbit sebelah barat..

    BalasPadam
  15. Thank you Mr K sebab post entri ni..
    Your entry really makes sense!

    BalasPadam
  16. entry mencabar minda..huhu

    x pasti benda ni berkaitan ke x..tp nak share gak..betul atau tak tu Allahu'alam..to be sure, masing2 dig deeper la n share ur findings with others...

    https://www.facebook.com/notes/aniza-ariffin/tasik-galileegerun-membacanyaterfikir-dan-berfikir/10150291614382240

    BalasPadam
  17. tido kat kampung pun xyah pasang kipas pun mengigil, klu jadi gitu x tau nak cakap pe ar..

    ak selesema, tapi klu dibekukan, makin menjadi lak selesema ni..

    BalasPadam
  18. dunia di ambang penghujung >_<

    menarik gak baca info tentang the next ice age ni

    BalasPadam
  19. :)

    Dunia kembali ke zaman sebelum, tak mustahil, sebab manusia pun sama.

    Kun Fayakun.

    BalasPadam
  20. salam~ silent reader jadi mode 'general' jap :D

    cuma nak bg pendpt psl main beku2 tu..manusia ni akan mati snanye kalau duduk dlm suhu terlalu rendah..adela takat suhu dia,sy malas nk re-confirm :D

    n kalau cara tu logik utk kekal hidup, mesti femes gila org guna skrg..sbb setakat y sy tgk, orang paling berjaya di muka bumi pun -takut mati- kan?

    just my 2 cents(murahnye~)

    oh,btw; keep blogging~suka :)

    BalasPadam
  21. aq setuju bumi kembali ke ice age.

    mungkin inilah hikmah di sebalik sunnah nabi untuk umat manusia belajar berenang utk menyelamatkan nyawa.

    dan untuk memanah dan menunggang kuda aq ada dengar lepas cairnya ice kat dunia, mungkin peperangan dunia kembali ke zaman dulu-kala.

    wallahualam~

    BalasPadam
  22. yeah.global warming seriously will lead to global freezing.tapi ianya makan masa bertahun-tahun.itu pun kalau bumi sempat merasa global freezing tu. nat geo punya dokumentari haritu bayangkan macam teruk gila global freezing.sampai elektrik semua putus, then manusia macam hidup balik dalam zaman batu.
    heh.menakutkan.

    BalasPadam
  23. terasa seperti sedang membaca blog beraitan cuaca / alam sekitar..btw, nice entry...

    ~tak dpt bayangkan hidup tanpa network / internet..mesti boring..:(

    BalasPadam
  24. this entry really make me thinking hard. huuu

    BalasPadam
  25. kat dunia sekarang pun memang ada cycle macam ni,budaya pun ada cycle tersendiri.

    sekarang orang berlumba-lumba ikut gaya fesyen orang lama,cycle jugak ke?

    HEHE

    adios.

    BalasPadam
  26. salam..

    kita adalah umat terakhir yang hidup di dunia ini..

    sehingga ditiup sangkakala, maka bangunlah semua manusia di padang mahsyar..

    kita semua menuju kes situ...

    BalasPadam
  27. agak menakutkan!!! sesuatu yg diluar pemikiran kita... so lepas ni kna pki mafla?

    BalasPadam
  28. mcm x bleh hidup tanpa teknologi...aiseyman..

    BalasPadam
  29. knape ayt ko klhatan serius je K?? hehe

    BalasPadam
  30. best2 dapat info baru.

    tgk cuaca skrg makin lama makin panas sampai tak terfikir dunia boleh kembali ke zaman iceage..

    BalasPadam
  31. i'll say this is an interesting entry. rather than talking about chicks and dudes ;P

    and i believe that science doesn't prove. it just explain things we're too curious to ignore.
    and earth may have gone through this cycle thousands of times. or maybe millions. no one knows it exactly anyway. my theory would be this cycle happen during changes of prophets, as told in Al-Quran and Hadiths. we only know what happen to the people of the age, but not the weather or climate and whatnot. since we're the last mankind on Earth, this kind of situation is said to be The End of The World. it's just my theory anyway.

    sengaja speaking london. hihi. but still, it's a nice enrty :)

    BalasPadam
  32. kemain khusyuk aq baca entry ko yg ni. mmg best r.

    BalasPadam
  33. I found proponent of ice age cometh.... Contrary with other people nowadays ..being media-fed with global warming stories.. I've read a book on new glaciation age in 1988.
    . we're in interglacial period which will last briefly compare to full glaciation age that last for mellinnia....

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.