Ahad, 28 Ogos 2011

Apa Itu Law of Attraction (LOA). Metafizik yang Compatible Dengan Islam?

Assalamualaikum


Hello ladies and gentlemen sekalian.
Semalam, aku saja je la bukak twitter seteleh sekian lama tak aktif di sana. Saja-saja je online untuk tengok perkembangan terkini. And masa tengah layan-layan timeline twitter tu, aku perasan tentang sesuatu benda yang tiba-tiba buat aku tertarik. Yeah, ianya tentang The Law of Attraction. Dan itu mengingatkan aku tentang draft entry aku yang dah berkurun. Ya, aku pernah terfikir nak tulis pasal Law of Attraction, tapi rasa malas. Dan itu juga mengingatkan aku tentang sebuah dokumentari yang bertajuk The Secret yang di adaptasi dari buku yang juga bertajuk The Secret. The Secret ni menceritakan tentang Law of Attraction (Hukum Tarikan) tentang how seseorang tu berjaya hanya dengan his state of mind. 


Satu-satunya sebab kenapa aku download dokumentari The Secret tu adalah sebab ayah aku pernah belikan satu copy buku The Secret yang berbahasa cina untuk adik aku yang berumur 11 tahun (since adik aku bersekolah cina dan kawan rapat ayah aku syorkan buku tu). Jadi, buku tu nampak stylo (Plus, most of Chinese read it.). Dan juga buku tu menceritakan tentang secret nak jadi orang yang berfikiran positif dan secret-secret kehidupan yang semua orang-orang terkenal seperti Leonardo Da Vinci dan bagai mana mereka berjaya dalam hidup dengan menggunakan konsep Law of Attactraction. Ataupun dengan bahasa mudahnya, Law of Thought. 


But wait, apa itu Law of Attraction?
Law of Attraction kalau korang nak tahu, ianya adalah satu 'peraturan dunia' ataupun hukum alam yang respond based on apa yang kita fikirkan. Apa yang korang fikirkan tanpa sebarang doubt, itu lah yang akan terjadi.

Contoh Law of Attraction


Situasi : Korang nak pergi ke kelas. 
Fikiran korang : Sepanjang perjalanan ke kelas korang asyik fikir yang korang akan kena marah dengan lecturer. 
Result : At the end, korang memang betul-betul kena marah. 
Law of Attraction : Sebab bila korang fikir too much untuk sesuatu benda tak kisah lah benda tu positif or negatif, ianya akan menarik makin banyak charge (Tak kisah la positif or charge negativ tu). So apa yang akan berlaku next adalah based on apa jenis charge yang korang tarik.

"We are like magnets - like attract like. You become and attract what you think" - The Secret

Just like the bad day. Aku bet korang pernah dengar orang kata jangan mulakan hari dengan benda-benda yang negative kan? Contohnya, pagi-pagi lagi korang dah terbangun lewat untuk ke kerja. Then bila dah lewat, sure korang fikir benda-benda yang negatif seperti jalan akan jammed, then bila dah lewat akan kena marah dengan bos, kan? Bila korang fikirkan macam ni, secara tak langsung, korang akan menarik charge-charge negatif. And then, wallah, seluruh hari anda menjadi malang; kereta rosak, PC asyik hang, buat kerja tak jadi, dompet tertinggal, lunch makanan basi, berak tak ada air, ada awek kena dump dan sebagainya. So, what is the rule of the Law of Attraction? Yeah, think what you want. Don't give a shit of what you hate.

"People think about what they don't want and attract more of the it- The Secret.


Contoh lain.
Situasi : Korang nak beli tender yang beharga RM5 juta. (Macam drama melayu pulak. Bila cakap pasal tender mesti bejuta-juta.)
Fikiran korang : Korang setkan dalam diri korang yang korang sure akan dapat tender tu. Korang tak perlu kalut dan cuak gila-gila bila fikirkan pasal tender tu.
Result : Korang dapat tender Rm 5 juta tu dengan mudahnya.
Law of Attraction : Korang fikir yang korang akan dapat tender = Charge positif. Then the Universe (Not God) akan respond kepada charge tu.


So how benda ni boleh buat seseorang tu berjaya dalam hidup dan hidup senang termasuk kaya?


Korang pernah tak pergi seminar Dr Azizan Osman? Korang penah tak pergi apa-apa seminar motivasi ESQ? Or apa-apa seminar motivasi hidup dan motivasi cepat kaya lah. Most of seminar-seminar macam tu korang boleh dapatkan intipatinya dari the buku-buku Law of Attraction. Dalam mana-mana seminar pun, tukang kasi ceramah tu sure akan suruh kita sebut apa yang kita nak dengan kuat-kuat seperti "Saya akan kaya!" kan? And then dia akan suruh kita fikirkan benda-benda positif pasal apa yang kita nak termasuklah listkan di atas kertas tentang benda-benda yang kita betul-betul inginkan, kan? And that, is the Law of Attraction.



Dan kalau korang nak tahu, most of buku-buku motivasi hidup yang di tulis oleh penulis Malaysia seperti HM Tuah pun sebenarnya ada menyentuh bab Law of Attraction. Bukan setakat HM Tuah, tapi bermacam-macam lagi penulis buku motivasi di seluruh dunia ada guna konsep Law of Attraction. Dan bukan setakat buku motivasi, tapi buku-buku tentang sucsess dalam perniagaan dan buku-buku tentang how-to-be-happy pun banyak sentuh bab yang dah tersenarai dalam Law of Attraction.


So, adakah Hukum Alam Law of Attraction compatible dengan Islam?
Aku dah tahu pasal Law of Attraction ni dalam tahun 2009 rasanya. Dan dari pengalaman aku, aku boleh kata aku hanya percaya 40% dari perkara-perkara yang dalam dalam Law of Attraction. Dan bab yang paling aku tak percaya adalah bab Universe-respond. Kalau korang kaji betul-betul, 'penganut' fanatik Law of Attraction (LOA) ni diaorang macam tak percayakan Tuhan. Katanya, apa-apa benda yang kita buat dan fikir akan di respond oleh universe (Hukum alam). 

"If you turn to the universe, you will be surprised and dazzled by what is delivered.. This is where magic and miracles happen." - The Secret

So, kalau kita berfikir tentang benda-benda positif kita akan dapat charge positif, and then, the Universe akan plankan something supaya apa yang kita fikirkan tu betul-betul berlaku. Dan itu lah masalahnya, dieorang kata yang itu semua adalah hasil kerja dari alam dan bukannya dari Tuhan.

So Mr K, kalau kau tahu pasal Law of Attraction ni, kenapa kau tak kaya raya? Kau tak apply law ni ke?


Ada banyak sebenarnya cara untuk apply LOA ni. Tapi... nope. Law of Attraction ni tak berfungsi kat aku. Ianya berlaku kat ayah dan abang aku. Tapi bukan aku. As for me, it's reverse. Apa yang aku fikirkan 99.99% tak akan terjadi. For example, aku nak pergi keluar makan. Aku dan plan kaw-kaw. Aku dah fikir macam-macam pasal keluar makan tu. Aku set jam, buat tu, buat ni. But at the end, ianya sure tak akan jadi seperti apa yang aku plan. But, kalau aku tak fikirkan langsung tentang that plan, ianya akan berjalan dengan lancar. Maybe, lagi better. So yeah, dalam kesemua benda yang ada dalam The Secret dan Law of Attraction tu, aku hanya percaya 40% je dari isinya.

Situasi : Korang nak pergi shopping. Korang nak park kereta korang betul-betul kat depan mall tu.
Fikiran korang / aku : Mesti akan ada parking kosong kat depan mall tu.
Result : Tak ada parking kosong. So kena park jauh-jauh.
Fikiran LOA : Tak ada parking kosong. Mesti sebab aku tak betul-betul apply konsep Law of Attraction. Mesti sebab aku tak yakin 100%.
Fikiran aku : Tak ada parking kosong. Ni mesti ada hikmah ni. Kalau aku park kereta tak situ, entah-entah mungkin kereta aku kena seret dengan awek yang tak pandai drive.

Well, aku lebih percayakan kepada takdir daripada percaya kepada LOA. Tapi, apa yang aku percaya dengan Law of Attraction ni? Yeah, LOA ni mengajar aku untuk tenang. Mengajar aku untuk relax tanpa kelam kabut sangat. Ianya juga mengajar aku yang kita hanya perlu berfikir positif. And then berusaha. Selepas tu, kita just perlu tawakkal sebab Allah (not universe for me) ada plan yang terbaik untuk kita.

You are the creator of your own reallity

The first step in faith;
You dont have to see the whole staircase,
But just take the first step.




71 ulasan:

  1. LOA tu, dalam MLM pun apply juga. haha. lagi satu, bleh bg link untuk download link dokumentari the secret tu? thx. :)

    BalasPadam
  2. terbaik .. aku tak pernah tahu dan alhamdulillah aku cepat paham dengan penerangan bro mr.k :D

    BalasPadam
  3. Terbaik..tapi dalam bisnes aku dulu, Law Of Attraction nie ialah setiap yang mengatakan tidak akan mendekatkan kepada yang mengatakan ya..

    Entri Terhangat!! :
    Oh Perempuan Dan Onani!!
    Oh Payudara Dan Pramugari!!

    BalasPadam
  4. seminar ESQ memang sanagt best! :)
    selalu dengar pasal law of attraction nih. tapi sekarang baru phm.. hehe..

    BalasPadam
  5. bagus kerana mr. k tak mempercayainya...mmg ada sebab kenapa tak perlu percayakan sgt LOA..

    BalasPadam
  6. aku pon lebih kurang la kot.
    for things i planned well, konpem musnah.
    but for things, yang acuh tak acuh smart je bila jadi.

    actly macam kita punya mind set ah, kalo kita plan well kita expect well. kalo tak expect apa2, so apa pon jadi itu jela terbaik.

    LOA aku pas nih nak laki baik, kaya, hensem, tak kutuk pompuan macam ko, pemurah, penyanyang, etc2. tapi boleh lah blah nak dapat. sebab aku tak penah dpt apa aku imagine. pffft.

    lain la kalo imagine with usaha. =)

    BalasPadam
  7. pffftt. mantap.

    -kleo-

    BalasPadam
  8. nice one Mr K . kau buat aku rasa macam nak kaji lagi benda ni .

    BalasPadam
  9. hmm, nice one. aku tak pernah terfikir pun pasal bnd ni.

    BalasPadam
  10. bagusnye saya mendapat satu ilmu lg....thanks atas perkongsian....

    BalasPadam
  11. entri yg menarik dari mr K.

    but yeahh, not supposely we trust 100% the law right? because we are suppose to believe in faith and Allah.

    BalasPadam
  12. menarik! penah dengar sebelum ni, tapi tak penah amek tau. pas baca entri ni, baru laa paham sket :)

    BalasPadam
  13. ouh mcm tu..bru dgr LOA hari ni..
    and yes,kdg2 bnde tu prnh trjadi kat sy..anyway,tkdir Allah tu lg kuat..pape pon,thnks for sharing^_^

    BalasPadam
  14. setuju dengn post ni. aku tak percaya LOA nih

    BalasPadam
  15. ohh..lepas nie aku nk fikir pasal duit byk2.mana tahu lpas nie aku jd kaya :P

    BalasPadam
  16. I know about LOA like veryy long time ago. I first saw The Secret video from youtube and from there I started making some research on this LOA things. And I even study about Quranic LOA. You should buy the book bro.

    BalasPadam
  17. just so you know, I once came across some people saying that there was a hadith saying that we need to smile and keep in mind the good things...and they claimed that hadith is the relation between Islam and LOA..

    others claimed the same hadith is an indication to stick to postive-thinking and deny LOA...


    but all that was a bit long time ago...maaf kalo tak banyak membantu..

    BalasPadam
  18. Allah menurut sangkaan hambanya.
    Kalau kita pikir elok, insyaAllah elok ah.
    Tapi kalo tak menjadi spt yg diharapkan, tu ujian la bagi kite.

    Like what Mr. K said, ade hikmah =)

    Dont worry much cos, Allah knows.
    Allah knows.

    BalasPadam
  19. nice...

    setuju la dgn Mr K..

    memang saya pun kalau buat benda, plan bebetol mesti tak jadi...

    buat bodo je, mesti jalan dgn lancar punye mendealah tu

    sebab apa saya kena macam ni?

    sebab saya rasa Allah tak nak saya jadikan org yg percayakan mende sial or law of attraction nilah sangat

    sebab tu saya sangat percaya kpd takdir Allah

    peace (=

    BalasPadam
  20. ada satu buku yang they kaitkan apa yang ada dalam al-quran and the law of attractrion. Its an interesting di mana die relate kan mcm mana sbnrnya kite boleh apply the law of attraction. It also mentioned there that the LOA is mentioned in the AlQuran... go take a look in the book.. tak pasti tajuk die apa... tapi ada kaitan ngan Al-Quran and LOA... die nye cover mcm THE SECRET nye cover.. but i think its a good book~~

    BalasPadam
  21. hah...thanks for the information!

    dlu2 kecik2 selalu berjaya dgn hebatnya sebab hidup sgt happy go lucky..

    skrg asik bfikir itu ini memanjang..hati mesti nak nagetif je..patut la exam ssh betul nk lulus..:D

    must build my positive-ness back up!

    BalasPadam
  22. Mr K, aku tahu Law of attraction ni kira-kira 3 thun lepas, mase aku form 3. aku ni dikirakan fanatik jugak lah dgn Law ni sebab dah banyak perkara yang aku buat dengan apply Law ni dan menjadi. I mean the stuff really happen like OMG ! kadang-kadang benda yag aku tak sangka pon akan terjadi, apa yang perlu buat cuma imagine perkara tu sebelum kita melakukannya. I mean, in the positive way. masukkan diri kau sendiri dalam fantasi tu 100%, rasai betul2, n insyaAllah akan berhasil. plus, aku sentiasa anggap "the universe" dlm dokumentari tu ialah ALLAH. kalau aku tak silap lah, ada pepatah yang menyebut, "Setiap apa yang kita ucap dan fikir adalah DOA". kita juga dilarang untuk bersangka buruk kan and that means Jangan berfikir negative way. tapi kalau sesuatu perkara tu tak berhasil, jangan bersedih. ingatkan diri kita yang ada 3 cara Allah menjawab doa kita : 1. Yes 2. Hold on. 3. I have better plan for you. There is never a No. Semua perkara besar yang aku attract dah terjadi. dari result pmr n spm aku, keputusan pertandingan yang aku sertai, nak dapatkan duit raya,et cetera. alhamdulillah, semuanya menjadi. and one more thing, 2thun lepas aku didiagnos n disahkan oleh doktor akan hidup 6 bulan je lagi sbb dah smpai stage terakhir but now, i recovered 99%. alhamdulillah. this not bullshit ! the thing is, always keep your mind positive and leave the others to Allah. Thought of sharing. Selamat Hari Raya Mr K.

    BalasPadam
  23. vee pun ada buku & video tue. mula2 tue teruja gak & byk result yg best2 terhasil tp bl lm2 rs kurg related dgn Islam.. cuba ubah spy x jauh tsimpang ^^

    baca boleh, percaya 100% jangan ^^

    BalasPadam
  24. saya pernah buat entri sbegini juga.. law of attraction tu mungkin kadang2 hanya kebetulan dan kadang2 ianya adalah suratan ;)

    BalasPadam
  25. i personally believe, LOA for muslim applies as "bersangka baik" dengan Allah as mentioned in one of the hadith qudsi.

    BalasPadam
  26. ai, twitter aku pun termasuk gak? haha. nice entry

    BalasPadam
  27. menarik.. teruja membacanya.. sepanjang apa yang aku paham.. aku agak kurang percaya dengan LOA ni mgkn 20% saja.. sebab apa yang aku fikirkan hasilnya akan jadi lain.. kita hanya mampu merancang Allah yang menentukan.. terima kasih atas perkongsian ini..

    BalasPadam
  28. kau rasa kau boleh kaya betul2 ke? hahaha.

    BalasPadam
  29. terbaik..
    kiranya kita kena betulkan mindset kita la..jangan terlalu fikirkan perkara2 yang negatif kan..

    BalasPadam
  30. aku suke entry nie.. :) thumbs up..

    aku pun mcm kau jugak.. tak boleh plan something, nnti mesti tak menjadi.. haha!

    BalasPadam
  31. ~~~ ala beb! simple jerr!! sama2 kiter kongsi ilmu..>.<

    *dunt thinked too complicated.. dlm islam pun galakkn kiter berniat actually.. y..?? it is law of attraction.. dah hobi diorunk pandi2 jer manipulated niat and claimed as theirs by introduced it as law of attraction..

    contoh yg plg mudah difahami la yer:

    kiter niat nk bgun sahur kul4 coz nk prepare n masak2. n then, tanpa kunci jam pon kiter boley bgun tepat kul4!! it`s always work 2 me.. bcoz i believe in Allah.. =)~i love Islam~

    BalasPadam
  32. fuhh..nseb bek aku x tersesat ngn the secret tuh..thnx bro!

    BalasPadam
  33. interesting.. never tot about that.. sbb ak slalu brfikiran negatif,,,, dats why la kot. hurm...

    BalasPadam
  34. well.
    kalau aku lain.

    selalunya, kalau aku rasa perkara yang buruk akan berlaku, rasa cemas, berdebar2, mmg xsenang hati.

    tengok2, tak ada ape yg jadi pun.

    tapi, kalau hri tu aku rase normal, biasa je, ade malang menimpa, bertubi2 pulak tu..

    =_=''

    BalasPadam
  35. ak pn kdg2 reverse.
    cth:aku dah lmbt sgt blk uma.dlm pale otak comfrm ak kne kaw2 ngan mak ak.bile blk,xd pape blaku,xtnye pape pon.
    tp bler x pk,time tu la kne marah...

    smua bnde blaku atas "naseb kau le"

    BalasPadam
  36. oh ok! kau cte baru den faham,sbnrynya kita da apply dlm kehidupan kte cuma kte tak perasan je, samalah benda ni x akan menjadi kat aku, lain yg aku plan, lain yg jadik.huhu

    BalasPadam
  37. well........said...Mr.K.. =)

    BalasPadam
  38. aku prnh cuba n kadang2 bhasil jugak. sbb nye kn, aku prnh tbaca, tuhan (Allah) akn bertindak spt mna yg kita fikirkn (correct me if i'm wrong). sbb tu la nabi suruh kta sentiasa brsangka baik.

    actually, bnda ni ada kaitan dgn aura n psychology. kau prnh kn tulis psl sex appeal tu? nway, this sex appeal ni ada kaitan ngn aura yg boleh tarik org sekeliling. sama ada kau ada aura tak baik (mcm moody semacam), sure org sekeliling akn jauhkn diri. klau ada aura baik (ceria) comfirm org sekitar nk tegur kau. n bila kau fikirkn ssorg, org tu akn tetiba rs rindu kt kau. lebih kurg la.

    apa pun, smua nya ketentuan tuhan. moral drpd The Secret tu, sntiasa bfikiran positif, insya-Allah, bnda yg baik akn Allah bg kt kita + sntiasa bdoa. wallahualam.

    P.S> aku dh lma jugak tahu psl bnda ni, n 2 mggu lps lecturer aku suggest buku ni utk buat assignment utk book review, erm....skrg ni byk copy buku ni d jual, n dia ada smbungn, The Power, author yg sma

    BalasPadam
  39. LOA first then tawakal...setuju bro:DD



    http://azrijohan.blogspot.com/

    BalasPadam
  40. Awesome! selalu dengar pasal first law of motion and what so ever, tak pernah pulak dengar pasal law of attraction ni and it kinda cool~

    BalasPadam
  41. well,seriously mr.K
    i'm just like u
    apa yg org fikirkan mesti x dpt
    mcm reverse

    BalasPadam
  42. suke sgt entry kali nie. yes.. it is not apply to me too.. always happen to be reverse from what to be thoight.. :)

    BalasPadam
  43. sy pernah pergi seminar Dr. Azizan. sepupu sy buat menjadi. tp sy buat tak jadi. moskil sampai skang. mebi betul sbb sy tak letak kepercayaan 100% tu pasai kot.

    BalasPadam
  44. saya pernah dengar pasal ni :) lecturer yang bagitahu. and rasanya Dato' Dr. Hj. Mohd Fadzilah Kamsah pun pernah ulas.

    macam first time kita jumpa orang, kalau kita tak suka tengok dia. secara tak langsung kita bagi charge negative kat dia. and so dia pun akan jadi tak suka dengan kita. sebab dia dah menerima charge negative. so dia pun akan balas charge yang sama.

    so keadaan akan jadi awkwarddd then :) so kalau nak disukai, kena sentiasa sampaikan positive charge.

    BalasPadam
  45. jap jap.. kalau kita fikir benda positif then dapat charge positive.. bkn ke positive charge attract negatif charge? :p

    BalasPadam
  46. sama la bro..ape yg aku pk or plan,xkan jd..sbb tu aku xcaya LOA..LOA nie mengarut jek.. just cm yg ko kata lah,die just bg kita rileks je...

    BalasPadam
  47. same lah ngn aku, plan kaw kaw..tp tak jadi ape yg di plan dan difikir..

    jadi,aku just g through it tnpa nak fikir banyak.

    tawakkal banyak =)

    BalasPadam
  48. what was a great article...

    mmg tak silap org aku jdikan kaw n justkhai sbgi idola dalm berblogging..pftttt...

    p/s: raya p rumah milimilo x ?

    BalasPadam
  49. All of you including Mr K must read the book Islamic Law of Attraction

    BalasPadam
  50. Honestly, law of attraction is pure rubbish. there's no such thing. that
    s just a rubbish theory created by rubbish minds.

    and i can't believe some people would actually believe it. especially if they're muslims.

    BalasPadam
  51. LOA ni jugak dikenali sebagai kuasa minda bawah sedar..otak kita ni sebenarnya ada lebih kemampuan dari yg kita mampu..sebab tu Allah SWT muliakan manusia. bukan hanya kerana kita mempunyai akal, tapi akal yg diberikan tu banyak kegunaannya, ada yg kita sendiri masih belum explore..

    LOA ni juga membuktikan perlunya pemikiran positif dalam kehidupan.. kalau sentiasa berfikiran positif, kita akan sentiasa bersemangat dan sentiasa akan fikirkan perkara yg baik.. dengan tiadanya tekanan, maka bdan kita akan bertindak untuk menjayakan apa yg kita fikirkan :D

    BalasPadam
  52. erm,tu la,baca tu bolehlah,tapi just ambik yang mana yang applicable je lah.aku setuju ah,klu plan btul2,kdg tu xmenjadi,just go with the flow,kn;)

    BalasPadam
  53. percaya pun ada peratus eh...40 peratus..lebih kpd tak percaya lah tu mr K

    BalasPadam
  54. :)

    aku mcm kau kot.
    kalau plan, manjang tak jd.
    kalau tak plan, elok je pulak jadinya,

    BalasPadam
  55. kira macam probability lah kan? and ade sikit mindsetting? so
    LOA = probability + mindset

    haha sesuai lah budak2 Actuary apply law ni :D

    BalasPadam
  56. actually aku baru perasan pasal LOA ni ada yang buat orang tak percaya Allah lepas kau terangkan.. nasib baik aku tak taksub. thax dude :D

    BalasPadam
  57. hi K,

    damn patutla ramai customer cari buku ni...yup mostly chinese...apa-apa pun law of attraction ni tak pernah berkesan kat aku...lagi aku imagine perkara yang buruk-buruk, i will be more aware and good thing happens;)

    please see: Selamat Hari Raya K!

    BalasPadam
  58. Assalam :) Just nak tanya, dah baca ke buku "Holy Quranic Law of Attraction" ?
    Dlm tu cara2 kita nak apply LOA ni ikut agama.
    Mantap ! ^^
    Kthanksbye :D

    BalasPadam
  59. LOA ni saya banyak praktik. Alhamdulillah, banyak sangat kebetulan-kebetulan berlaku dalam hidup, dan apa yang diidam-idamkan terjadi sama ada cepat atau lambat. Berikut adalah perkara-perkara yang pernah berlaku:
    1. Hari tu teringin nak makan KFC, tapi malas nak keluar. Kalau keluar mesti ada member. Tak apalah, tunda je la niat tu. Makan esok hari pun ok. Kejadian yg tak disangka2, tiba2 mlm tu abg belanja mkn KFC! Walaupun tak bgtau sesiapa pasal niat nak mkn KFC...magicnya!

    2. Time nak keluar bandar, macam biasa tunggu bas. Sebelum tinggalkan rmh, berniat dan membayangkan "Hari ni ada seseorang yg ajak naik kereta bersama. Tak paya naik bas, save bajet aku..Insya Allah.." Alhamdulillah, dgn tak disangka2, hari tu btl2 tak keluar duit nak bg tambang, sbb time nak tnggu bas, uncle aku kebetulan lalu. Naik kereta dia jak la :-)

    3. Time keluar shopping raya baru2 ni, seorang member lama yg dah bertahun2 lost contact dgn dia, tiba2 terserempak shopping di tempat yg sama! Dan mmg aku dah lama nak cari dia, ada nak bincang hal bisnes.
    Huh...mcm mimpi pula...

    * biasanya, cara yg aku guna, time sblm nak tido, padam lampu, selawat, lakukan meditasi (tafakurkan minda), masuk ke dlm wilayah paling dlm minda..dan buat gambaran dgn jelas tentang apa yg diinginkan. Pada akhir sesi, ucapkan "La hau la wala quwwata illa billah.."
    Insya Allah dgn izin-NYA.

    Sekadar perkongsian.. Semua berlaku dgn izin Nya... LOA hanya medium, segalanya adalah sunnatullahNya.

    BalasPadam
  60. LOA adalah sesuai dengan ajaran Islam dan sangat banyak dalil yang mendukung LOA tersebut diantaranya: Seseorang akan mendapatkan sesuai dengan apa niatnya(Bukhari-Muslim).In short, buku referensi yang bagus: Holy Qur'anic Law of Attraction.

    BalasPadam
  61. Salam, saya dab baca buku the secret ni la dulu..salah satu cara yg diajar adalah meditasi,cara kristian...kosongkan fikiran...serius sebab teruja..saya ikut...after a few days...mimpi yg bukan2..nampak paderi dan cross symbol....lepas tu insaf terus.....bila perati betul2...law of attraction...equal to doa yg sungguh2 ikut cara islam...tapi kalau ikut law tu...kita aka rasa angkuh..sebab kita rasa will dan effort kitalah penyebab kejayaan kita....sebaliknya doa keoada tuhan..buat kita rasa kecil dan bergantung harap dekat tuhan....instead main law ni...apakata kita berdoa dengan keyakinan sungguh2 supaya Allah pimpin hidup kita...ke jalan yy betul...kadang2 apa yg kita mahu sangat tak semesti terbaik untuk kita..lets Allah guide us....
    Btw..korang rasa law of attraction ni genuinely org Barat punya ka?

    BalasPadam
  62. Watch "Keyakinan Pada Allah - Part 3" on YouTube - Keyakinan Pada Allah - Part 3: http://youtu.be/lzZX6Cl5PTk

    LOA vs Tauhid

    BalasPadam
  63. Oooii!!
    Tau tak kenapa yg kau fikirkan tu tak jadi??
    Sbbnyaaaa! Kau yakin dngn sbb fikiran kau keadaan yg kau mntak tu brlaku, kau bukan yakin pada Allah yg izinkan!
    Kannn???!

    BalasPadam
  64. Suka baca cerita pasa Law Of attraction ni. Best!!

    BalasPadam
  65. Betul Saya dah cuba tips yg paling penting sekali ada lah sentiasa bersyukur bersyukur dan bersyukur bila kita bersyukur semua maksaalah jadi kosong kita mcm org baru dalam hidup fikir pasal diri sendiri jangan fikir kan pasal perfume lain lepas Solat mesti saya akan meditation bagi mengawal minda dan solat pun lebih tenang

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.