Jumaat, 24 Julai 2009

Aku Sedang Mengalami Zaman Pra-Kegelapan

Its... zaman kegelapan.

Aku kini hampir berumur 20 tahun. Aku tak sangka yang aku berumur hampir 20 tahun. Umur dah cukup untuk kahwin, tapi awek tak ada lagi. Yup, 20 tahun. Walaupun begitu, jika difikir-fikirkan balik, aku tak pernah dapat apa yang nak. Dan juga tak dinafikan kadang-kadang aku mendapat apa yang lagi baik dari apa yang aku nak. Cuma, aku hanya perasan benda tu bila aku kehilangannya. Well, dah hilang boleh consider tak dapat la kot.

Aku adalah jenis seorang yang suka duk diam-diam dan berangan. Ya aku suka berangan. Kadang-kadang, aku mengambil masa yang amat lama untuk melelapkan mata ketika mahu tidur dan mengunakan kuantiti air yang banyak ketika mandi. Aku suka brangan ketika mandi. Tapi aku bukan brangan pasal benda merapu. Okay mungkin ada juga sikit-sikit brangan jadi Ahli Akatsuki sambil melaksanakan jutsu-jutsu terlarang. Ataupun brangan pasal menang kereta BMW mata belalang(?) dari kontes Astro. Tapi aku tau, setiap benda yang aku angankan, aku tak akan dapat.

Hopeless is my middle name.

Ya, apa yang aku angankan/impikan, aku tak akan dapat. In fact ia adalah perkara normal bagi setiap orang. Dan itulah masalah terbesar dalam hidup aku.

Kadang-kadang, aku terfikir mengenai karma. Berbuat baik, akan dapat benda baik. Buat jahat, akan dapat jahat So, aku selalu juga berbuat baik dan berharap akan dibalas baik. Tolong orang buat assignment, share-share ilmu yang tak seberapa yang ada pada diri aku dan berkorban sekali dua untuk orang tertentu. Tapi hasilnya? I completely got nothing. Aku kasi idea assignment untuk orang lain dengan harapan dapat keberkatan, boleh improve result exam aku. Tapi tak dapat apa-apa. Mungkin betul cakap Zarif, kadang-kadang kita perlu kedekut dalam pelajaran sebab kita semua terpaksa bersaing antara satu sama lain.

Dan seperti yang dinyatakan, aku kini mungkin di dalam Zaman Pra-Kegelapan yang tak pernah aku lalui. Masalah dengan kehidupan aku yang tak teratur ni. Dan aku risau ia akan jadi semakin gelap.

Click to enlarge.

Aku juga ada masalah dengan ingatan. Amat susah aku hendak mengingati perkara-perkaya yang aku hendak ingat. Dan ia amat mengangu pembelajaran aku. Ada tips tentang pemakanan yang boleh kuatkan ingatan?

Aku cuba berubah. Mencuba sedaya upaya untuk maju. Aku habiskan dan bakal habiskan banyak duit untuk belajar. Hari ni saja dah banyak aku habiskan untuk perkakas. RM 500 yang MARA kasi setahun sekali untuk perkakasan tak banyak tapi membantu. Lebih-lebih lagi aku bukan berasal dari keluarga yang berada. Tapi aku tak faham kenapa ramai yang menyangka bahawa aku berasal dari keluarga yang kaya raya.

Dan ianya amat tak adil jika seseorang itu dilahirkan dengan kepandaian yang lebih tinggi. Usaha yang tak adalah tinggi mana, tapi hasil yang amat memuaskan. Ia amat tak adil bagi aku.

Could I survive this really-unfair path way that
called 'life'?


Result terbaru aku amat teruk. Adakah itu yang akan jadi motivasi untuk aku? Atau ianya telah terlambat. Atau ini yang membuatkan aku tersedar? Tapi apa gunanya jika ianya telah terlambat..

Orang cakap, hidup ini umpama roda. Roda yang berputar. Apa yang ada di bawah, akan berada di atas juga akhirnya. Tapi hampir 20 tahun, aku masih di bawah.

21 ulasan:

  1. setiap org ade zaman gelapnye....kena la belajar dari kegagalan beb kalo tak selamanye kite hidup dalam gelap..

    BalasPadam
  2. tahun ke21 akan berada la kat atas

    jngn mengalah

    BalasPadam
  3. ala dik, kamu tuh maseh mude!!! relax!! 20 tahun mude sesgt la untuk kawen. enjoy mase mude. pk utk belajar. kalau result teruk, lebihkan usaha dan usaha!! jgn lupe diselangi dgn doa serta tawakal kepada yg Esa. kalau merasa diri berada di zaman kegelapan, mungkin petunjuk dari Allah sebab kita lalai dan lupa kepada Nya. palingkan jiwa kepada Nya semula. sebab ape2 yg kita buat kene dpt berkat drNya. hidup kamu maseh pjg..jauh perjalanan. cube belajar dr pengalaman org2 yg terdahulu...

    BalasPadam
  4. ~stiap yg berlaku ad hikmah tersembunyi...

    BalasPadam
  5. erm..mybe you should try kismis?...7@11@15@21 bji shari?...who knows...

    BalasPadam
  6. kadang2 kite akan jatuh..
    bukan bermaksud kite jatuh sekali
    selameye kite jatuh :)

    BalasPadam
  7. kuat berangan sama,
    menang kereta BMW pown sma,

    tp buat baik d bls baik 2 mg mg betul lah,
    cuma kite xtau dri sedi mane baik itu dtg...

    xdek gf dlm umo 20,
    2 bkn mslh besar if u a bz man,
    make urself bz, dude....

    act, i've regretted about my love story a lil bit,
    i wish i never fall in love with my age now..

    huhuhuhuhuhuuuu....

    BalasPadam
  8. relax :) don't take yourself too seriously, stress makes you age faster!

    exactly
    aku pun slalu rasa cmtu
    slalu ada kt bawah
    slalu rs hidup ni tak adil
    slalu rs aku tak lucky
    *sigh*

    but aku tak nak give up
    more like, aku takut nak give up
    sebab mana la tau Allah dah nak bagi benda yg aku nak tu,
    but because aku cepat sgt mgalah
    Dia tak jadi nak bagi.

    so sabar ye :)
    InsyaAllah things will look up for you soon :)

    ps:
    at first aku igtkan ko nak bcerita pasal ko nak dkt umo 20 but still tak de awek hehe.

    aku pun umo nak 20 tapi pakwe still takde. rasa free je? hehe. aku rasa aku terlalu banyak benda nak buat so kalau ada pakwe skg sure dia akn rs neglected :D

    BalasPadam
  9. dude!!
    stp ape y ko bt kbaikan..
    xsmstinye kebaikan ko tu akn trs dpt gnjrnnye..
    bpgg la pda prinsip dude!
    kdg2 ALLAH akn bg nikmatnye pd y bbt baik di dunia..
    dan ko shrsnya yakin..
    myb amln kbaikn y ko buat tu..
    ko akn dpt blsnnye di "sana" nati..
    bnde tu la yg akn mnolon ko d sna nati..
    so jgn kedekot ilmu..makin ko kedekot..makin jauh ilmu tu dr ko..

    reslt trok xsmstinye ko xpndai..
    jgn ptus asa dude!!
    ko bole nye..
    keep it up dude!!
    =)

    BalasPadam
  10. rilex la....
    allah mmg sgt rindu akan suare hambenye y meminta2...
    nseb ak dgn ko same je...
    tp ak xkan mengalah...
    selagi apa y ak achieve xdpt
    selagi jasa ibu dan ayah ak dan adik bradik ak, ak xblas...

    BalasPadam
  11. cuma satu kata.

    semangat!
    jangan pernah putus asa!

    BalasPadam
  12. kau patut tgk dokumentari "the secret" atau baca bukunya.

    kau perlu berhenti fikir tentang perkara-perkara buruk dan tak best dalam hidup kau.

    belajar mensyukuri setiap yang kau ada, dan ia akan bertambah. Tuhan pun janji begitu, "Jikalau kamu bersyukur nescaya Aku akan menambahkan nikmat untuk kamu".

    universe tak mengenal erti mahu atau tidak. jadi, fikirkan yang engkau mahu2 saja, believe and receive. bersedia untuk menerima setiap yang kau inginkan, bukan berangan dan percaya kau takkan dapat apa yang kau angankan.

    BalasPadam
  13. @Laily - No one knows. Thats the problem.

    @Munawwarah - Downloading.

    BalasPadam
  14. Buang yang negative, fikirkan yang positive.
    Try and try harder. =)

    P/s: Find the light. Switch on the lamp!

    BalasPadam
  15. adek..adek nih mude lagik..banyak lagik mende yg bkl adek lalui..
    result x ok??truskan berusaha..blaja tuk pengetahuan bkn blaja tuk exam..
    amalkan makan kismis 21 biji tiap2 pagi..sebelom mkn,selawat dulu..
    insyaALLAH..memori adek makin bagus..
    be strong k..:):)

    BalasPadam
  16. ur thinking skrg same mcm mine..
    aku pon x pena dpt ape yg aku nak
    tp aku bole still bersaba lg..
    cume kdg2 down gak =(

    about the karma, kite buat baik
    tp try jgn harap sgt
    bia kite bwat baik tu sbb kite nk
    sbb klu x dpt blsn xdela keciwa mne
    aku pena jadi cm ko
    tlg org dlm study, tp aku yg ketinggalan..
    kdg2 tu, kite kene struggle foyr ourself coz sape lg nk tlg kn?
    org laen? jgn haraplah..coz dorg pon ade personal problems gak

    yg psl igtn tu, xde tips
    tp for me, nk igt bende tu
    aku slalu phmkn dlu, then kinda relate2 things ikot rasional and insyaAllah bole igt klu kite usaha dan yakin~

    tu jela kot~ sory pnjg lebar =p

    BalasPadam
  17. yep2.. life like a wheel.. hey, same goes to me.. klo berangan pape, sure takkan dpt ape yg diangankan.. so, bile ak teringin nk sesuatu, tp takot.. ak berangan je. sekurang kurangnye bleh berangan dr tak dpt pape.. gile merepek wat cmtuh kan

    BalasPadam
  18. ko tgk naruto? o_O?? erk?

    BalasPadam
  19. ko belari kt roda tuh watpe, cuba duk diam2, konpem ko naik atas nyerr..

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.