Sabtu, 20 Jun 2009

Malingsia dan Indonesial. Sampai bila?

Times Square?

Aku tak pasti mengapa.

Isu yang wujud dari dulu lagi. Wujud semenjak tahun 2006 lagi. Tetapi semenjak awal tahun ini, dunia maya Malaysia kini di hiasi dengan pergaduhan antara Indonesia dan Malaysia secara makian. Walaupun begitu ianya agak didominasi oleh pembaca Malaysia memandangkan taraf hidup di Malaysia membolehkan rakyatnya melayari internet.

Malaysia

Blog IHateMalay adalah hasil daripada kewujudan Blog IHateIndon. Ini tak termasuk lagi beberapa blog yang mempunyai viewer hampir 3000 sehari seperti Indonesial akibat daripada pergaduhan secara sunyi sepi ini walaupun dihujani dengan tanda seru yang bertalu-talu.

Dalam hal ni, aku tak pasti pihak mana yang salah. IHateIndon wujud mungkin kerana ada sesetengah pihak yang menyampah dengan popularity orang-orang Indon di Malaysia. Juga, jenayah yang mereka lakukan.

Tetapi, IHateIndon juga wujud mungkin kerana kewujudan web-web 'Malaingsia'

Anak-anak Indonesia.

Google 'Malingsia' dan korang akan jumpa myspace, blog dan website serta lain-lain yang dihasilkan oleh indon-indon yang mungkin dihantar pulang selepas kantoi tak ada permit nak masuk Malaysia. Atau pun, sebab negara dia tak sebest Malaysia walaupun Malaysia tak adalah best sangat. Asyik-asyik orang-orang politik Malaysia menjadi budak tadika melaung-laung di dalam perliment. Tak termasuk semua benda nak dipolitikkan. Fitnah merata-rata. Semua akhbar tidak 100% telus. Ya semua. Tetapi Malaysia masih okay berbanding beberapa negara lain sekitarnya. Dan itu mungkin sebab utama mengapa kebanyakkan negara jiran jealous.

Walaupun begitu, ini tak bermaksud semua orang Indon benci akan Malaysian.

Ketiak yang menjadi pujaan ramai.

So, peace is much better. Way much better. Ya. Much better memandangkan gadis-gadis Indon kebanyakkannya cute amat.

Perlu aku ingatkan bahawa ada follower aku yang berasal dari Indonesia. Jadi sila hormati antara satu sama lain. Jadi, sila jangan ungkit lagi mengenai isu ini. Mereka juga saudara kita se-agama seperti orang-orang Palestin. Orang-orang Palestin pun banyak buat salah juga sehingga kini peperangan di sana berlarutan. Bergaduh kat internet tak akan ubah apa-apa.

32 ulasan:

  1. enth lah ak pown no komen
    dr zamn dulu agy

    indo nih cemburu dgn malaysia.

    BalasPadam
  2. actually, dua2 pihak takda yg salah and betul. ni suma sebab dengki mendengki punya kes. haihh..sampai bila lah hal ni nak tamat.tunggu kiamat kot. Wallah'ulamm.
    aku setuju 100% kata kau Mr.k,
    girl indon mmg cun.
    tapi, kat jakarta ja la. hehehe

    BalasPadam
  3. thanks coz take charge of my comment.
    =)

    BalasPadam
  4. malaysia atau indonesia dua2 nya tak salah..
    tp orangnya...
    dari situ lah terbentuknya pesepsi dan rasa satu negara itu seharusnya dibenci..padahal tok dalang nya cume beberapa org yg tak guna..buat mcm nih lagi burukkan negara sendiri adalah

    BalasPadam
  5. @Mryzuan - Comment kau yang entri sebelum ni tak ada apa sangat sebenarnya. Just ada comment lain dari blogger lain yang direct mengutuk. Comment kau aku tak reject. So maksudnya ianya okay.

    BalasPadam
  6. thank u bro! =)
    blog kau memang famous!
    hehe.

    BalasPadam
  7. @Myrzuan - Blog aku famous dengan kritikan oleh student2 Micet. Entah la mengapa. Apa yang aku buat semua salah. Well, normal la org melayu macam tu, suka mengkritik. Tapi tak semua. Ada yang jadi penbaca tetap.

    Tapi mmg x nafikan la yang rmai org ckp blog aku not-so-bad. =)

    BalasPadam
  8. btol..smpai bile ah na bgadoh an...serumpun ma..
    heheheh

    bes blog kamu=)

    BalasPadam
  9. Malingsia Vs. Indonesial

    Akal diri sendiri. Pikir ikut rasional hati suci. Bukan cara sonsang yahudi. Islam itu hakiki. Insafi diri, pasti serumpun saling menghargai.

    ps: "Ape yg penting? KERJASAMA!"

    BalasPadam
  10. hmmm. aku ade tulis entry psl nih kat http://brainystuffs.blogspot.com/2009/04/anti-malingsia.html kat sini both malaysian & indonesian patut dipersalahkan. aku ade gak contact kwn2 band dari indonesia. dorang ckp prob ni mmg dah lame dah. ade gak band2 indonesia sendiri yg melenting lebih2 psl dorang. psl tuh ar myspace dorang yg lame tuh dorang delete & buat baru.

    BalasPadam
  11. Alaa..sabar ja lah. dorang kritik tu sebeb dorang jelous yang amat tahap dewa kat blog kau ni. ye lah..hari2 ada org visit. in addition, ramai pula tu gadiz2 cute follow kau pnya blog. hehe

    keep it up bro!
    aku ttp jadi pembaca setia blog kau ni.
    =)
    enrtries kau semua best2. hehe

    BalasPadam
  12. aku jadi sengal bile bace blog ngutuk m'sia tuh..

    tapi aku maleh nak kutuk balik,
    sbb tak dapat pekdah pun..

    setan lagi la suke tgk org2 yg suke ngutuk org len..

    toksah nak kutuk2,
    kite sumer same..

    sbg negara jiran tetangga,
    patutnye kite mengeratkan silaturahim,
    bukan mengeruhkan silaturahim tu..

    aku tak salahkan org indon mahupun m'sia..
    damai jln terbaik..

    peace.!
    no war bebeh..!

    BalasPadam
  13. good topic. thumbs up.
    i don't mind bout them actually. as long as they don't bother me. but considering they were in our country, looking for food and money to survive, they should at least give a little respect to us malaysian.
    i mean sometimes they can be rude and not respecting our malaysian rules.

    anyway, i think we had enough indonesian in malaysia, no more. even though as u said they were cute and all that, if lot of malaysian and indonesian get married, one day, they'll be no more malaysia.


    p/s; gambar ketiak tu bongok je.

    BalasPadam
  14. oo br aku tau ade mende ni. apela nk gado2.. islam pon sume. contohnya aku rasa antara seorg cina yg islam ngan seorg melayu yang x islam nk ditolong, aku pilih cina yg islam.

    laki indonesia juga kacak2 banyaknya.

    BalasPadam
  15. @Nysaa - Kau belum tgk lagi dia berlakon. Gila gedik. Google 'Cinta Lauren'

    BalasPadam
  16. Nak gaduh sebab apa la tu? hurm..

    Setakat ni, Mat Indon tak pecah masuk umah aku lagi. Ngorat aku ada la. haha.

    Sekarang cite melayu sama best dengan cite indon kot. NurKasih, Slot samarinda.

    Kes Sultan Kelantan dengan Monalisa? ke ape tu nama dia?, (haha, aku lupe nama), Biar la, gaduh laki bini. Indon dengan Malay tok sah kisah. Biar mak dia je yang kisah.

    Indon masak nasi goreng sedap ape. Macam Kak Mia. (wanita indon yang cun melecun kerja dekat kedai makan tempat aku kerja dulu)

    So, nak gaduh wat pe? Sebab P.H.D!!!
    Perasaan hasad dengki. Ade P.H.D, xleh wat pa da..huhu

    BalasPadam
  17. @Pontianak - Cerita melayu yang slot samarinda, keliwon ( slot seram), cerekarama dan drama2 seperti gerak khas serta Kisah benar; tak pernah aku tengok. Apatah lagi Indon.

    Cerita melayu yang aku tgk adalah kebiasaannya dari 8TV cam Blogger Boy, Realiti dan Kami. Yang lain-lain aku tak akan tengok. Kualiti rendah.

    BalasPadam
  18. Owh, cite ape tu? Umah aku kat kampung tak dapat 8TV. Umah sewa aku lak tak de TV.

    BalasPadam
  19. ntah la,
    aku tengok rakyat malaysia lebih cenderung bersikap sopan walaupun hati nie memang sakit gile bace komen2 diorang,
    so, keep it up!!
    coz itu menunjukkan ketinggian akhlak, budi dan akal kite,
    setakat nie aku tak jumpa lagi comment dari indonesian yang boleh bincang baik2 n slow talk,
    asyik nak kutuk2 je,
    pesal ha???

    p/s: tak baik kutuk2 tau.dosa,tuhan marah.

    BalasPadam
  20. blogger boy jam brp main kat tv??
    aku pon nak tgk juga. hehe

    BalasPadam
  21. INDON MALING

    Siapa sebenar nya yang meniru dan mencuri Malaysia atau indonesial ? Indon mengaku semua nya adalah miliknya. Lagu rakyat, makanan,batik, pulau, laut, lautan, selat, tanah, bukit, gunung dan biawak komodo. Indon menuduh Malaysia mencuri, mencontek, maling dan sebagainya. Indonesia juga banyak menciplak hampir semua .....

    Benderanya ditiru daripada bendera Poland. Lambang kerajaan pun ditiru dari poland. Sudah ada 2 yang indonesial tiru dari Poland. Hairan lah. Adakah ini kemungkinan atau memang mereka meniru. Memang indonesia dasar maling. Kalau Malaysia tiru bendera Amerika, sekurang-kurangnya Amerika menang perang dunia kedua. Poland kalah perang dunia kedua bong !!!... Apa yang hendak kamu banggakan dengan Poland. Malaysia beli kereta kebal (tank) dari Poland. Kah kahh kahhh !!!

    Nama indonesiaL ditiru daripada India dan russia. india + sia = indonesia. Kononnya mereka beranggapan Indonesia adalah negara kuasa besar setaraf dengan India dan Rusia dan ingin menandingi Amerika. Nama pun mahu di tiru. Tiada nama lainkah. Kamu yang selalu mencuri identiti Negara lain dan bukan Malaysia. Apakah kamu kekeringan idea? Dasar peniru, penciplak, pencontek dan maling. Dia yang maling, mengatakan bangsa lain yang maling. Kalau dah bodoh memang bodoh.

    Matawang nya pula ditiru daripada matawang Rupee dari India menjadi rupee-ah atau rupiah indonesiaL. Adakah ini juga kebetulan. Sudahlah nama negara hampir sama (Ind, India=indonesiaL) dan sekarang nama mata wang pula sama (Rupee=Rupee-ah=rupiah). Malangnya matawang Rupiah Indonesia hanyalah menjadi gelak ketawa di Malaysia. Ini adalah kerana nilainya yang terlalu amat rendah. Nilai satu juta rupiah (wow banyak tu) bernilai antara Ringgit Malaysia RM300 hingga RM 400 sahaja. Kah Kahh Kahhh ...

    Banyak lagi Indonesia mencuri idea dan budaya bangsa lain. Bangunan MONAS Indon juga ditiru daripada Washington Monument di Amerika.

    Dasar maling memang bangsa maling. Semua mahu ditiru. Semua lagu inggeris dan melayu mahu di dangdut kan oleh orang indonesiaL. Saya pernah mendengar lagu Cindai Siti Nurhaliza versi dangdut nyanyian penyanyi populer indonesia maling ini. Malah banyak lagi lagu melayu dan inggeris. Tiru semua lagu di dunia ini lah dan kamu tidak perlu bersusah payah mencipta lagu. Dasar maling pemalas ...

    BalasPadam
  22. Maaf,
    'Orang-orang Palestin pun banyak buat salah juga sehingga kini peperangan di sana berlarutan.'

    saya rasa ayat ney macam salah. Mereka 'salah' hanya kerana mereka tak mahu keluar dari tanah palestine sebab tanah Jerusalem adalah tanah umat Islam yang dijanjikan Allah, and dalam Al-Quran pun ada state ttg kepentingan tanah ini. 'salah' ini bukanlah membuatkan peperangan ini berlarutan, kerana jika saudara ingin tahu, jika pihak zionis dengan mudah mendapatkan palestine mereka akan luaskan jajahan mereka hingga akhirnya menguasai satu dunia.

    saya mungkin salah.. tapi saya hanya mahu berkongsi tentang apa yang saya tahu ttg ini.

    BalasPadam
  23. @Dhuha - Tak. Yang tu betul. tapi orang2 palestin banyak buat salah. Malangnya kita hanya disiarkan dengan berita2 tentang nasib malang warga palestin. Try search pelbagai lagi apa yang dah orang2 palestin buat. Termasuk melanggar perjanjian yang dah mereka lakukan.

    BalasPadam
  24. nak datang Tanah Melayu? mai ler... biar kapal selam kami rodok tongkang korang dari bawah. biar semua lemas...

    pasni tsunami ke gempa ke apa ke bala yg Allah nak turunkan kat negara korang biar korang ikhtiar sendiri... takyah tagih simpati dari kami... biar kami jaga negara sendiri, tanah air sendiri...

    kalu korang paham sejarah Tanah Melayu korang tau ar nape byk budaya diorang kat cni... patutnya diorang bangga, ni tak.. nak musnahkan apa yg nenek moyang diorang bawak cni... ape da...

    BalasPadam
  25. Kepada Mr k, setiap orang ada wat salah. walaupun yg langgar perjanjian tu pemerintah, nyawa rakyat bukan taruhannya... matlamat tidak sesekali menghalalkan cara... kalu hahal baik aku rompak bank then sedekah hasil rompakan pada bank... nyawa seorang Islam amat bernilai di sisi kita berbanding orang kafir...

    BalasPadam
  26. I am able to make link exchange with HIGH pr pages on related keywords like [url=http://www.usainstantpayday.com]bad credit loans[/url] and other financial keywords.
    My web page is www.usainstantpayday.com

    If your page is important contact me.
    please only good pages, wih PR>2 and related to financial keywords
    Thanks
    diskmoist

    BalasPadam
  27. beware dgn Sukarno isHitler. Orang yg suka bagi komen berunsur hasutan.This is not the first time i saw his name and his comment.

    BalasPadam
  28. top [url=http://www.001casino.com/]casino[/url] coincide the latest [url=http://www.casinolasvegass.com/]casino online[/url] autonomous no store perk at the best [url=http://www.baywatchcasino.com/]casino online
    [/url].

    BalasPadam
  29. Kami orang indonesia sangat sopan dan kami akan marah kalau ada yang mengganggu kami jadi kalo kalian tak mau ribut dengan kami jangan mengganggu kami.

    BalasPadam
  30. Kami orang indonesia sangat sopan dan kami akan marah kalau ada yang mengganggu kami jadi kalo kalian tak mau ribut dengan kami jangan mengganggu kami.

    BalasPadam
  31. Kami orang indonesia sangat sopan dan kami akan marah kalau ada yang mengganggu kami jadi kalo kalian tak mau ribut dengan kami jangan mengganggu kami.

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.