Isnin, 15 Jun 2009

Cinta & Reject.

Chuuk. Chuuk. Bunyi ciuman.

Bila bercakap tentang cinta, aku teringatkan tentang masalah kawan aku.

Beberapa hari lepas. Ada seorang kawan aku, dia berkongsikan masalah cinta dia bersama aku. Ya aku adalah pendengar dan penyelesai masalah yang baik. Aku ada 8 clients di Micet dan masalah mereka memang rumit. Lebih rumit dari pergaduhan budak-budak tadika di Perak dan di Parlimen. Kawan aku yang sorang ni menceritakan bahawa dia telah direject oleh sorang gadis. Dan dia tengah down gila. Dan aku dengan lemah lembutnya telah menasihatinya agar jangan down-down kerana direject hanyalah masalah kecil bagi seorang lelaki. Well, lelaki mana yang tak pernah kena reject kan? Kalau ada pun tak payah la mengaku. Suatu hari nanti pun anda akan direject. Percayalah. Mulut aku masin. Tapi manis umpama Cadburry Black Forest bila dicium. Nak try? Perempuan sahaja.

Well, bila lelaki dan perempuan direject, peribahasa seperti “bunga bukan sekuntum dan kumbang bukan seekor” akan di gembar gemburkan untuk meng-cover kesedihan dan kemaluan di hati mereka. Tapi semua orang tahu yang dia sedang bersedih sebab kena reject.

Memang betul bunga bukan sekuntum dan kumbang bukan seekor kerana ada berjuta-juta bunga dan kumbang pilihan yang ada didepan mata. Ada yang keras, ada yang lembut, ada yang ayu dan ada yang sedang-sedang sahaja. Tapi yang pasti, bunga-bunga dan kumbang tersebut pasti mengiurkan. Walaupun begitu, pernahkah anda terfikir samaada bunga-bunga dan/atau kumbang tersebut suit dengan anda ataupun tidak? Tepuk dada, tanya nafsu.

Beauty is a curse- Nip/Tuck

Berbalik kepada topic, aku sebenarnya tak berapa gemarkan peribahasa bunga bukan sekuntum tersebut. Sebabnya, ia menunjukkan seolah-olah cinta itu boleh datang pada masa yang kita tentukan tanpa kita sedari bahawa ia bukan cinta, tetapi nafsu. Nafsu terhadap mana-mana perempuan yang ada didepan mata. Nafsu terhadap perempuan cantik dan comel. Comel macam followers aku. Well, orang yang mencipta peribahahasa ni seolah-oleh mengatakan bahawa ada banyak gadis dan jejaka di dunia ini yang boleh kita pilih dengan senang lenang padahal hendak mencari cinta sejati amatlah susah. So,tanpa segan silunya aku berani mengatakan bahawa orang yang cipta peribahasa ni mesti tak romantic macam aku.

Serta, aku nak tegaskan. Tak kiralah berapa banyaknya bunga dan kumbang dihadapan anda, tak bermaksud salah seorang daripadanya akan menjadi jodoh anda. Kerana cinta itu boleh datang dan pergi, tetapi cinta itu perlukan masa untuk hadir dan tiada sesiapa yang boleh mengawalnya. Dan sering kali ia hadir selepas nafsu serakah anda.

Love, hurts

Yang penting, direject bukanlah halangan untuk anda terus berusaha. Fikirkan lah. Sedangkan orang yang berkahwin pun akan bercerai, inikan pula couple. Jadi, berusahalah untuk mendapatkan cinta tulusnya. Bukan merampas, tetapi mengambil hak milik anda. Percayalah, di dalam percintaan, tiada istilah rampas merampas. Dan aku pernah terfikir, andai kata orang yang aku cinta itu dah berkahwin dengan orang lain. Adakah aku akan tunggu? Mungkin ya, dan mungkin tak. Okay mungkin aku tak akan tunggu. Dah orang tak suka. Buat apa nak tunggu lagi. Lagi pun aku tak suka guna ‘used item’. Kepada yang belum kahwin tetapi dah jadi used item. Anda memang bodoh dan bernasib malang. Lelaki yang dah tunggang anda memang pandai menipu dan dia memang bernasib baik. Maaf kalau aku terkurang ajar. Jangan salahkan family aku.

Apa yang aku nak nyatakan disini, lelaki dan reject adalah dua benda yang berkait rapat. Umpama aur dan tebing, umpama mee segara dan Maggie, serta umpama Siti Nurhaliza dan Dato` K (khairul). Well, semua jejaka pernah direject. Normal lah tu kan? Tapi aku terkecuali dalam hal ni.

Bleeding love.
Nasihat terakhir aku,

Jika anda fikir anda mengalami happy ending setelah berkahwin, sesungguhnya anda telah tersilap. Sebaliknya, berkahwin bermaksud anda baru sahaja membuka lembaran baru dalam cabaran hidup anda. Well, Ingat senang ke kahwin? Nampak mudah, tetapi susah sebenarnya. Lebih-lebih lagi bab malam pertama. Bagi yang dah biasa practikkan malam pertama didalam kereta, di tandas awam dan di tepi pantai serta di dalam semak samun tu, mungkin tak ada hal. Tapi bagi yang teruna dan dara macam aku ni, bagai mana?

Gila ahh

42 ulasan:

  1. pendek kata:

    never love a love that hurts, and never hurt a love that loves...

    p/s: lelaki dan kene reject mmg dah sebati..tapi kalau lelaki dan mereject, camne lak?

    ha, adakah anda seorg lelaki yg slalu dpt chance utk mereject?heheXD

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  3. @Igniz- Aku pernah merejek 2 org. 1 ketika di sekolah menengah. Dan 1 ketika di UniKL. Yang Unikl tu kadang2, terfikir gak aku. Rugi tak aku reject? Dia lawa, tapi dia tak berapa nak tutup aurat. Oleh sebab itu, aku tak leh cintai dia sepenuh hati. So, reject.

    Aku just tak nak memainkan perasaan org. Sebab aku tak nak orang memainkan perasaan aku. Karma. =)

    BalasPadam
  4. Wah aku wonder sape minah-tkk-brape-tutop-aurat yg kau reject tuh.
    Boleh bikin gosip panas nehh.

    BalasPadam
  5. Rahsia. Tak ada siapa pun tahu. Dan tak ada siapa yang perlu tahu =)

    BalasPadam
  6. mak aku pun kata kawen tu igt senang ke..bahagia ke..

    kawen tu mcm2 ada.suka duka.. suma

    tpulang kat ko je cmne ko nak bertahan..haha

    kejam gile statement aku

    BalasPadam
  7. perumpamaan bunga bukan sekuntum kumbang buka seekor tuh..mungkin digunakan untuk menyedapkan hati yang kecewa..
    supaya kita x berharap pada seorang yang da kecewakan kita.
    hmm..anyway..pmpuan selalu pe kene reject...tp rasenyer majoriti lelaki direject..sebab laki yang cari prempuan dulu kot...hmm.ntah.. ;p

    BalasPadam
  8. perempuan kalau kena reject lgi bertmbh sedih oh. haha :)
    lumrah alam da kena reject, jgn time khwin,kena reject sudah~

    dato K, ada misai,kau ada misai gk ka ?haha ;p

    BalasPadam
  9. kau tau. aku baca entry kau ni. aku tegelak sorang2 kat depan lappy ni. hahaha. kau ni tak betul la. tapi aku suka baca entry kau.

    cinta? sulit laa. complicated. single itu lebih baik mungkin. huhuuhu.

    p/s: kena reject dengan manusia takpe. jangan kena reject dengan DIA. :)

    BalasPadam
  10. like this post..
    n suka nasihat terakhir tu..
    perkahwinan bukan happy ending tapi 1 permulaan baru utk hidup berpasangan..bile couple mn tau perangai psgn masing2 kan..ddk asing2 bile dating smua tnjuk baik2je..huhu..bile dah duduk serumah baru tau..ape2 pon sayangilah org yang menyayangi kte n disayangi oleh kte..hehe..=)..

    BalasPadam
  11. reject org yg tak tutup aurat? waaa rupanya zmn pak najib skrg ni msh ada lagi ya lelaki2 yg cari pempuan tutup aurat..

    erm khairul,aku rs ko kene cari psgn nama dia khairiah kot..biar sepadan ngn ko, sama2 baik^_^

    BalasPadam
  12. Hai. Sorry lambat approve comments anda semua. Aku baru balik dari bertapa seharian. =)

    @Aryn - kejam itu adalah salah satu cara untuk bertahan. Juga boleh digunakan untuk memikat awek.

    @Niesah - Sekarang perigi mencari timba bukan satu masalah. Aku suka perempuan macam tu.

    @Rara - Aku tak ada misai asalnya. Tetapi selepas form 5 aku mulakan rawatan menumbuhkan misai. So hasilnya. adala sikit. Tapi janggut tak ada langsung. Benci.

    @Jeed - Engkau sukakan entry aku. Mengapa tidak kau sukakan aku?

    @Fahim - Fahim, tolong jangan sampai aku tulis kat blog aku pasal kisah cinta kau. Dan aku ada screenshot lagi pasal entry yang kau dah delete tu. Tapi aku nak simpan sehingga aku betul2 perlukan ia.

    @Nad- Nasihat aku kejam kan. Itu lah nasihat secara jujur dan telus.

    @Laila - Aku pernah jumpa seorang bernama Khairiah. Cute. Tetapi tua setahun dari aku. Masalahnya dia tak berapa tutup lengan. Nampak bulu2 lengannya. Ish lebat dowh. Dan aku juga tak nak yang bernama Khairunnisa.

    BalasPadam
  13. kau bertapa pergi ke mana? mesti kau tengah kecewa dengan aweks kau kan. hahaha. ataupun kau tidur seharian. seperti yang kau katakan kat aku.

    perlu ke aku sukakan kau? rasanya tak perlu. hahaha.

    p/s: sejak akhir2 ni bahasa aku jadik skema. kau la ni yg ajar aku. huhu :)

    BalasPadam
  14. wahh..post yg menarik!
    pndpt aku, reject ni biasa la.. x kira perempuan atau lelaki, tetap akan direject jugak (melainkan yg x penah kapel).
    Nak cari pasangan hidup ni bukan senang. ensem atau x hensem bukan soalnya, tapi, Dua-dua kne serasi.. kalau satu pihak x serasi, cmner nk hidup berdua? REJECT truss!
    tp aku heran la yg x kawan lepas reject...
    trima la reject tu ngan positif dan move on...

    BalasPadam
  15. @Jeed syg - Aku pergi mengutip mutiara ilmu. Tidur pukul 5 pagi dan bagun pukul 6.30 pagi. Awal hampir 5 jam sebelum kau bangun dari tidur mungkin.

    Kau tak perlu sukakan aku. Sebab ianya akan datang dengan sendiri.

    dan,
    Bukan aku yang ajar kau untuk berbahasa skema, tetapi kita semakin sehati sejiwa.

    BalasPadam
  16. @Zarif- Kedua-dua komen kau aku reject.

    Dan ya. Aku ada reject orang. Kau tak percaya?

    Well, aku bersimpati kerana kau tak pernah ada peluang seperti tu.

    Dan kau tak fikir pula macam mana senior2 berckap pasal kau? Dan orang-orang tertentu bercakap pasal kau. Okay yang tu tak apa kalau kau tak percaya.

    tapi,

    Bagaimana pula kalau aku katakan orang yang amat-amat dekat dengan kau mengkritik kau?

    kau boleh cuak sekarang sebab aku tak menipu. =)

    *******************************
    Zarif, kau kena faham. Kritik mengkritik antara satu sama lain tu memang dah lumrah.

    dan seperti yang dah terlalu biasa aku cakap, orang kita memang suka cari kesilapan orang lain. Sebab kesilapan je yang dia nampak.

    Tapi kenapa kau je yang paling kuat mengkritik dan kena kritik?

    sebab istilah "if you cant beat them, join them"

    kau tak leh kalahkan sifat orang2 suka mengata ni, lalu kau pun join la dia orang. tapi kau tak sedar yang orang lain pun syok mengata kau.

    Jangan kau ingat kau rapat dengan senior kau akan dapat backup dari senior. Semakin rapat kau ngan senior, semakin banyak sifat -ve kau yang akan senior nampak.

    tentu kau tak pernah fikir pasal tu kan?

    BalasPadam
  17. Again...topik yg menarik..
    bgsla ko,suka kupas isu yg selalu berlegar2 dlm kepala org tapi jarang dibincangkan..

    reject ek..benda tu lumrah la aku rasa..reject mmg wat org down tp org yg mereject pun serba slh beb..kang hubungan persahabatan tu putus di tgh jalan sebab kes reject2 ni..tapi nak buat cmne kan,mana leh paksa dlm hal2 ni..so reject itu wajib bg mereka yg kita tak suka..

    BalasPadam
  18. rijek ni mmg perlu la..aku pernah rijek beberapa org..yela..sbb aku dah stick dgn somebody,xkan aku nak accept yg dtg lps tu,x mcm playgirl ke nak main hati ramai2 laki..utk laki yg terlewat tu,maaf..mungkin kamu boleh cuba lagi :)

    BalasPadam
  19. @Milli - Kenapa tak cakap;
    "maaf, kepada lelaki yang lewat tu. sila tunggu" haha!

    BalasPadam
  20. kau ltk pun, aku bkn pnh kena reject

    BalasPadam
  21. sekurang-kurangnya lelaki byk peluang utk approach seorg perempuan yg dia minat. perempuan? sedihnya. sudah la susah nk tebalkan muka meng'approach' lelaki, alih-alih kena reject pulak.

    BalasPadam
  22. oit
    apa gaduh2 nih kerol ngn zarif
    suma org pnh kena reject ar
    x kira la boy or gurl
    lumrah alam ar tuh
    but aku wonder ar spe yg kau reject kt micet tuh..
    cte la woi
    bisa bikin gosip panas nih

    BalasPadam
  23. @Annoy - Budak2 biasa je. Tak rapat pun. Mahirah lagi comel kot hihi.

    BalasPadam
  24. nie aku ckp daripada pengalaman aku la bro.. kalo nak dpt respon baik punya, play it cool. jgn sayang sgt pompuan tu.

    aku pelik gak.

    aku penah 'play it cool' dgn sorang minah nie. die nie stok yg xde rupa melayu, pandai bergaya dan ckp omputeh mmg berabuk. punya la ramai laki beratur nak usya die. tiap kali die kluar lepak ade je laki mintak hp nombor die.

    tapi.. aku fun2 je. saje seronok borak dgn die and aku
    x simpan harapan ape2. aku call die pun jarang sgt. sekali je dlm dua minggu. ye la, aku budget laki len mesti nak call die 2-3 kali sehari so aku tau die bz. lepas 8 bulan ntah camne, die kata die suke aku. terkejut gak aku. sbb mmg aku x penah simpan harapan menggunung tuk die.

    kes lain pulak?

    aku penah simpan harapan kat budak sorang nie. dia ala kadar je. x putih pun, badan berisi skit. membe2 gelak bila aku kata aku minat die. aku ske die sbb die slalu buat aku senyum. mmg aku harap dpt kepel la dgn die. sbb aku budget die nie jenis pompuan yg mak aku akan suke. tapi.. punya la susah. padahal, bukan ade guys len usya die pun. aku cuba gak.. punyala lama.. tunggu dekat setaun pastu last-last sia2 je sebab kena rejek.

    aku pelik gile.

    pompuan pertama, competition gile banyak tapi dapat respon kaw2 tanpa perlu susah payah.

    pompuan kedua, ZERO competition, aku usaha cam2, tapi last2 kena rejek mentah2.

    ape cite nie?

    la nie baru aku paham. kita kena stay cool la dgn pompuan. bile kita mengharap sgt, sayang sgt, dieorg takut kot. ntahla.. tu pengalaman aku la.

    BalasPadam
  25. @Unknown - Kau ni banyak betul pengalaman.

    Well, aku rasa perempuan lebih sukakan lelaki yang tak so serious. Lelaki yang relax. ni bukan pengalaman, tapi kajian dari forum.

    Sebab tu la perempuan sukakan lelaki yang nakal-nakal. Lelaki yang flirt2 sikit. Sebab fun. Kalau serious perempuan tu akan rasa kekok and tak boleh jadi diri sendiri.

    BalasPadam
  26. lol khairul, skang aku 25++, kumpul pengalaman bercinta sejak umor 15 taun, so kira ade la jugak.

    hmm.. satu soklan, kalo suke pompuan betul2, camne nak nakal? pompuan bukan marah ke kalo kita flirt?

    BalasPadam
  27. Bukan flirt betul2. Tapi flirt nakal2 ala gurau. Seperti yang kau cakap gak, play it cool.

    Tapi masalahnya, dengan orang yang betul2 kita suka, agak impossible untul bernakal2. Nak bergurau2 pun segan dan malu2. Aku, kalau dengan orang yang aku suka, nak pandang mata pun segan. Terukkan aku.

    BalasPadam
  28. haha bukan ko je camtu, org len camtu gak. masa aku high school camtu gak, nak bertentang mata pun segan.

    skang, aku dh 'jaded' la. x segan. x rasa pape2 sgt. dating cam routine je. sigh..

    BalasPadam
  29. huhuhuhu..
    best gak entri ko kan
    btw kadang2 kalo kiter rejek org yg suke kiter
    n then nanti kalo kiter suke sum1, 1 day org tuh rejek kiter balik doe
    what goes around come around

    BalasPadam
  30. @Unknown - Jaded? Bila sesuatu dah jadi kebiasaan, ianya amat membosankan.

    Sebagai contoh. Kau gila-gila berusaha nak dapatkan awek tu. Seharian hanya mengayat je. Then bila dapat, kau akan rasa happy gila. Tatapi hanya seketika. Sebab kau akan rasa bosan selepas tu.

    @Azzallina - Tak boleh fikir macam tu. Ayat what goes aroudn comes around tak boleh digunakan dalam konteks ni sebab cinta tak boleh dipaksa. Tu pendapat aku.

    BalasPadam
  31. lelaki yang baek untuk perempuan yang baek,perempuan yang baek untuk lelaki yang baek...

    BalasPadam
  32. that's so true. as said in the quran..

    24:26 Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezeki yang mulia (surga).

    BalasPadam
  33. tapi gua jahat abeh camner tue? :p
    back to case point above :-

    or rather the comments that followed, the irony is, guys would love for the gals to approach but then the gals WILL think a gazillion times to do so because because they BELIEVE *truly sampai cut deep deep nie* perigi cari timba thingy!

    still......kesimpulan of this post is...learn how to accept rejectionsssssss as sanely as ure sanity permits ;)

    BalasPadam
  34. aik? macam terlari banyak. bukankah cinta dan reject? patutnya ceritalah cara2 menghadapi kegagalan direject. muahahaha *sekadar pandangan*

    'bunga bukan sekuntum'

    just a phrase untuk memberikan kekuatan, memujuk hati orang tengah lara, positif ;)

    BalasPadam
  35. haha..jgn ar camtu dohh(laki dan reject tak ble pisah)..sedeh aq dngaaa..huhuhuhu

    BalasPadam
  36. cadburry black forest huh ?

    untung bini kau doe :)

    BalasPadam
  37. hahaha.
    betul2 tu
    bunga bukan sekuntum. kumbang bukan sekor.
    perempuan selalu kena reject.
    atau lelaki yang terlalu memilih?

    BalasPadam
  38. TheOtherKhairul : tp aku ske laki yg serius cmne nih??
    aku xtw nk lyn ble laki mnje2..*geli..haha

    BalasPadam
  39. cadbury balck forest ? tak menarik..

    aku mesti akn buang jellybeans tu dulu !

    bab2 reject cam pelik..

    BalasPadam
  40. aku jenis perempuan pendiam yang tak pernah cakap dgn laki. aku ade suka sorang laki ni kat uni. aku start la berkawan dgn dia memula reply instastory. setiap kali story dia aku reply. aku tengok dia ni macam seingle tu yg aku buka langkah tu. lepas setahun berkawan last2 kena reject. sedih la gak sebab aku susah suka org. ni first time confess pulak tu. dia kata dia tak boleh terima. dia kata kalau la aku tau buruk dia mesti aku tak nak crush kat dia. dia kata dia ni loser. sekarang aku play it cool. tetap jadi kawan. tapi sebenarnya dalam hati jujur aku masih sukakan dia. tapi aku tak bagitau yang aku masih sukakan dia. dan benda yg paling aku rasa terharu, dia kata aku org first yg crush kat dia.aku cuba moveon selalu cakap kat hati anggap dia sbg kawan. tapi hati aku tak boleh tipu yang sebenarnya aku masih sukakan dia.dia ni sebenarnya heartless dia pernah bercinta pastu kecundang tgh jalan.dia pon tak berharap pasal jodoh2 ni sebenarnya. kata dia kalau ade, adela

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.