Rabu, 18 Januari 2012

Sebab Kenapa Doa Korang Asyik Tak Di 'Layan' Tuhan.

Assalamualaikum


Hello ladies and gentlemen. Whats up?

Bak kata orang ramai, senjata orang muslim adalah doa. Korang pun mesti banyak doa kan. Pagi petang siang malam, berdoa je kerja korang. Ada yang berdoa nak mintak dapat result terbaik. Ada yang berdoa supaya tak kena marah dengan boss dan ada yang berdoa supaya dapat duit beribu lemon. But why the heck in the Earth doa kita tak dimakbulkan?

Aku kasi lah korang contoh. You girls dari umur 16 tahun dok gatal nak kahwin. Nak kahwin pulak dengan anak raja. Tak dapat anak raja, anak Dato pun jadi lah. Tak dapat anak Dato pun, mana-mana lelaki pun jadi lah. Iye lah, nak demand sangat pun tak boleh. Maklum lah, lelaki berkualiti tinggal berapa kerat je ye tak? So, hari-hari korang dok berdoa supaya cepat sampai jodoh. Tapi sampai sekarang, korang dah umur 35 tahun pun still tak sampai-sampai jodoh. Nak kata tak pandai, belajar sampai PhD. Nak kata tak der duit, kerja gempak. Tapi entah kenapa, tak ada lelaki pun nak masuk meminang. Mengapa? Mengapa?!

Begitu jugalah dengan rezeki dan hajat lain korang. Korang nak sangat dapat pekerjaan yang korang apply. Korang punya resume, gempak-gempak gila ah. Siap ada hidden page lagi. Hantar pulak pakai kertas embossed. Tu belum kira ada taruk sikit bedak-bedak kasi wangi resume korang tu. Tapi, still, korang je yang tak dapat jawatan yang korang dok apply kat syarikat tu. Nak kata berdoa, setiap hari dah berdoa. Berusaha pun dah. So, mana silapnya?
Mungkin, some of us akan terfikir:
"Semakin nak kita kat sesuatu benda tu, semakin tinggi kemungkinan yang kita tak akan dapat." 

Jadi, mengapa? Mengapakah situasi sedemikian rupa berlaku terhadap kita? Mengapa?! *Ceh ceh.*

There is always a story about a person yang tak tahu pasal satu benda yang lain. Dan dalam case ini, adalah doa. Kebanyakkan di antara kita di ajar untuk berdoa di mulut. Umpama, "Hey you. Yes you. Kau nak tips dapatkan pekerjaan yang diidamkan? Nah, try baca doa ni selepas solat" And then, kita semua dok la baca setiap hari. Baca setiap hari sampaikan doa tu dah auto ingat dan melekat kat mulut. Dan bila ini berlaku, korang umpama berdoa tanpa korang sedar. Korang tak tahu pun korang berdoa pasal apa? Translation doa tu lagi lah korang tak ambil kisah. Yang korang tahu, korang tengah berdoa. Adakah ini betul?


Sebenarnya, tak ada masalah sebenarnya untuk terus mambaca doa dengan cara begitu. Tapi, lagi better kalau kita meant it kan? Sebab ramai je orang yang berdoa guna mulut dan bukannya berdoa pakai hati. Kat mulut, suara doa tu kuat je. Kalau boleh, macam nak ajak berperang. But, adakah itu necessary? And berapa ramai yang berdoa sedalam-dalam hati dan berdoa bersungguh-sungguh? 


Tips, bagi memakbulkan segala hajat.
Ada banyak sebenarnya cara untuk meminta kat Tuhan supaya hajat dimakbulkan. Or dengan kata lain, meminta supaya doa kita "didengari" Allah. For example

"Ya Allah Ya Zal Jala Liwal Iqram" (Wahai Yang Memiliki Kebesaran dan Kemuliaan.)

Try baca ayat di atas sebanyak-banyaknya bila korang ada hajat yang korang nak dapatkan. InsyaAllah, kalau korang tak dapat yang korang hajati tu, then korang akan dapat yang better.


Bagi mekbulkan permintaan rezeki.
Masa kat twitter, ada seorang awek ni, dia ajar aku zikir untuk dipermurahkan rezeki. Aku tak sure lah awek mana satu. Dia pernah bagi tahu aku yang zikir "Al-wajid" adalah zikir dipermurahkan rezeki. So, aku baca zikir tu selalu.


Solat Dhuha.
Solat Dhuha ni sumpah lama gila dah aku tak buat. Dulu-dulu semasa sekolah menengah selalu gak buat sebab Ustazah kat sekolah aku paksa satu kelas di waktu belajar dia untuk bersolat Dhuha. Dan korang tahu tak, kebanyakkan usahawan memang melakukan solat Dhuha sebab solat ni lah yang menarik rezeki kat kita. So, if you are looking for more and more fortune, then try this. And maybe, aku pun patut cuba.

Settle your problem.
Bagi menyelesaikan segala masalah yang korang alami dan mempermudahkan perjalanan hidup.

"La Illa Ha Illa Anta Subha Naka Inni Kuntum Minaz Za Limin." (Tidak ada Tuhan selain Engkau, Maha Suci Engkau. Sesungguhnya aku adalah termasuk orang-orang yang zalim.)


Ini adalah doa ketika Nabi Yunus berada dalam perut Ikan hari tu. Masa dia dapat tau dia ada dalam perut ikan, dia terus tenangkan diri dan baca doa ni. Dan seriously, aku memang amalkan doa ni. Amat-amat berguna bila korang dalam masalah. So, kalau korang dalam masalah yang amat-amat besar, korang just baca doa ni banyak-banyak. Banyak-banyak sampai korang tak ada masa nak cakap pasal benda lain. InsyaAllah, selepas korang stay dengan doa ni, pufff. Masalah tu selesai tanpa korang sedari. All you need hanya faith.

Boleh percaya ke ni? Aku dah buat banyak benda-benda di atas. Tapi apasal doa aku tak pernah termakbul pong?
Sebenarnyakan, aku boleh cakap yang most of us suka sangat melambatkan solat (Termasuk aku sendiri). Solat asyik nak lambat. Tapi bab mintak doa, laju je nak dimakbulkan. Korang tak malu ke? *Terasa*.


Dan kadang-kadang, kita tak perasan dengan benda yang penting dalam hidup kita which is, apa yang kita makan. Sedikit makanan haram masuk dalam mulut kita, 40 hari ah doa korang akan dibuang dalam tong sampah. Contohnya, korang lapar. Then, korang curik meggi kawan korang. Then kesokkannya, korang dok berdoa untuk dapat interview kerja. Memang tak ah untuk korang mudah dapat apa yang korang nak tu.

Are you sure Kay? Sebab aku nampak ada je member aku yang suka curi makanan, tak solat, tak berdoa tapi dia dapat semua yang dia nak.
Well, for this case, you should read THIS.

Waktu dan saat yang paling terbaik untuk berdoa.
Now, let me give you the best way untuk berdoa. Ramai yang ingat, berdoa just angkat tangan dan, pooff, aladin akan keluar. But that adalah total bullshit. Sebab ada cara sebenarnya nak berdoa to the max. Antara tempat dan waktu paling mustajab doa tu adalah:
  • Malam jumaat
  • Malam Hari Raya Aildil Fitri
  • Malam Hari Raya Aidil Adha
  • Malam 10 Muharram
  • Malam Nisfu Syaaban
  • Malam Lailatul Qadar
  • Ketika Hendak berbuka.
  • Gap waktu antara Azan dan Iqamah
  • Ketika Khatib duduk semasa Khutbah ke dua nak start. (Masa baca doa)
  • Waktu seleas solat Fardhu
  • Waktu antara Zohor dan Asar
  • Selepas Khatam Quran
  • Ketika hujan mula turun selepas kemarau.
  • Selepas buat benda-benda baik
  • Selepas bersedekah kepada fakir miskin.

Dan jangan lupa, suruh kawan-kawan korang doakan untuk korang. Kalau korang ada kawan, bestfriend, awek, tunang dan isteri, suruh dia doakan sekali. Sebabnya, doa perempuan lebih termakbul berbanding lelaki. Dan amalan meminta orang untuk mendoakan kita adalah satu amalan yang baik. Tapi jangan ar korang paksa kawan korang untuk doa tuk korang. Memang tak ah dieorang nak doa dengan iklas kan?


Bila korang dah start berdoa tentang satu perkara untuk satu jangka masa yang lama, one day, korang akan dapat satu persaan tenang dimana korang tahu yang korang sure akan dapat apa yang korang doakan tu. Itu lah saat dimana korang dah ada full faith in Allah. Aku cakap based on my experience. Aku ada masalah dengan apa yang aku fikir. Dari kecik lagi, bila aku fikirkan suatu benda, aku sure tak dapat. But, since I start berdoa guna 'hati' untuk satu perkara dengan berterusan, sampai satu tahap, aku tahu yang aku akan dapat perkara yang aku doakan tu. No doubt. Tu pun kalau aku berdoa sehabis mungkin lah. Sebab aku ni bukannya baik sangat.

Korang kena ingat. Allah tak pernah kata tidak untuk doa yang baik-baik. Allah hanya kasi 3 jenis jawapan je bila korang berdoa which is "Ya", "Belum lagi" dan "I got something better in mind"

Dan, kadang-kadang, aku rasa better kita berdoa mintak "dapat yang terbaik" instead of mintak benda yang kita nak.



61 ulasan:

  1. Cakap pasal doa, aku suka musim-musim exam. Surau yang kosong penuh balik. AlQuran yang berhabuk dah ada orang yang baca. Ramai orang yang berdoa time exam. Doa bermusim orang kata.

    Termasuk aku.

    BalasPadam
  2. Atoto comelnya mr.k bila typo. btw, nice entry. suka :)

    BalasPadam
  3. Sy nk tmbah skit... Sy ad dgr hadis yg mngatakan nnt kat akhirat,kita akan trkjut knp kita dpt byk gnjaran pahala, dan itu adalah ganjaran yg kita dpt sbb doa kita di dunia x dimakbulkan. doa dimakbulkan, 1 hal..tp doa itself,dah dpt pahala. wallahualam~ :)

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum. Doa yang ni :

    "La Illa Ha Illa Anta Subha Naka Inni Kuntum Minaz Za Limin." (Tidak ada Tuhan selain Engkau, Mahasuci Engkau. Sesungguhnya aku adalah termasuk orang-orang yang zalim.)

    Aku memang selalu amalkan! Serius berkesan! ;D

    BalasPadam
  5. Nice <3
    haih, tang suka lambatkan solat tu memang kena baiki !

    BalasPadam
  6. hurmm.. aku setuju gila.

    berdoa kena pakai hati .. =)

    nice entry la.. =)

    BalasPadam
  7. the best before this pun saya ada tulis pasal adab berdoa,

    sy rasa smua blh baca jugak. thanks for the info, really love it.

    coklateyes.blogspot.com/2011/12/allah-tak-sayang-aku.html

    BalasPadam
  8. ok..lama da ak tak jenguk blog ko..untuk kali ni ak setuju

    BalasPadam
  9. blh refer surah al baqarah.ayat 216..

    :)

    BalasPadam
  10. tgh seronok bace tetibe ade pic vavis lak. .ahh mr.k ni.

    BalasPadam
  11. zikir al-wajiz tu yang mane? macam tak jumpe je kat google.

    BalasPadam
  12. memang terasa tang lambatkan solat tu ..
    thanks !

    BalasPadam
  13. "Remember Me and I will remember you. And be grateful to me and do not reject faith" 2:152

    kita selalu minta doa bila dalam kesusahan kan. and masa tu ingatan kita kat Allah tu sangatlah banyak. but then, lps je kesusahan kita pergi, kita punya ingatan pun pergi.

    Dlm ayat ni Allah suruh ingat die stiap masa. dan usaha utk ingat die stiap masa. bkn stakat ingat n bc doa atau solat tanpa faham makna.
    tp ingat dengan hati.

    Pastu Allah kata bersyukurlah pada Ku.
    bersyukur ni bkn stakat kata Alhamdulillah. terima kasih Allah and then lepas tu terus buat prkara yg Allah tak kasi. itu bukan syukur tu.

    bersyukur dengan Allah is dengan kita ikut the purpose of life yg Allah tetapkan utk kita which is to serve and seek pleasure of Allah in everything we do on this earth before we will be return to the reality of life (akhirat)
    mcm mana tu. dgn obey and follow every single thing yg Allah suruh dan tinggalkan stiapa bende apa yg Allah larang and tak suka.

    kdg2 kita tau je prkara yg kita buat tu Allah tak suka, tp kita still buat gak.
    tapi sbnrnye ble kita buat tu, kita lebihkan nafsu drpd Allah
    so, mana yg kita lebih ikut sbenarnye
    n so mana Tuhan kita yg sbenanye

    Aku pun bukan baik sgt. bila ingat zmn jahiliyah, Allah kasi laptop, ak spend masa lebih banyak dgn tgk movie. Kalau aku mati dlm keadaan tu mmg aku akn jd org plg mnyesal.

    ak nk jd baik. dan ak akn usaha jd org yg brsyukur kt Allah.
    and ak br sedar btul2 ttg purpose of life ni. n ak harap korang pun dpt apa yg ak dpt.

    sbb weh. mati tu pasti. kita boleh elak bercakap psl mati, tp its real. and if we r the believer, kita prcaya every step kita ada org catat n akn kena soal n lastly kita akn dtempatkan kt syurga atau neraka.

    kau tau, kita boleh rancang nak kahwin bile, tapi kita tak akan bole rancang mati

    BalasPadam
  14. Woahh best entry ni. Thanks for the reminder. Tu lah kadang2 kalau doa x makbul rasa frust gak tapi bila fikir siapa lah aku ni nak frust2 solat pun lambat/lompong2.

    BalasPadam
  15. Nice entry..
    jgn berhenti berharap dan berdoa kepada Allah.. :)

    BalasPadam
  16. nice sharing :)
    tulah kita slalu nk Allah tunaikan permintaan kita cepat2 tp kita x sedar yg kita slalu melakukan kesilapan..lakukan dosa..p'ingatan utk diri sndr jgk..

    BalasPadam
  17. Alahmdulillah..thanx for posting this. Post feveret so far..feveret post for 2012 that is..:)

    BalasPadam
  18. nice sharing. insyaAllah..Allah tu Maha Mendengar..

    BalasPadam
  19. Allah selalu beri kan sesuatu yang terbaik untuk hambaNya...

    BalasPadam
  20. snok nyerr dpt pngetahuaan bru . . :)) Alhamdulillah ! tQ . .

    BalasPadam
  21. kadang2 bila kita doa..kita doa time kita ssh je..or time kita nak kan sesuatu benda je..bila sng????

    BalasPadam
  22. nice entry mr.k.. thanks for sharing this info ;)

    BalasPadam
  23. yer..azam sy tahun nih x nk lewatkan solat..semoga doa saya tercapai tahun nie..

    BalasPadam
  24. Erm... nampaknya kena lagi tekun solat di awal waktu terutamanya subuh. Then tambah lagi dgn sunat Dhuha. Thanks khairul kerana mengingatkan ahkak ini.

    BalasPadam
  25. i just love this article...
    thanks for sharing with us...

    BalasPadam
  26. aku suka part "Dan, kadang-kadang, aku rasa better kita berdoa mintak "dapat yang terbaik" instead of mintak benda yang kita nak. "

    last doa aku lepas solat is "sesungguhnya kau lebih mengetahui apa yg terbaik utk ku"

    nice entri TOK :)

    BalasPadam
  27. setuju sgt dgn entry nih..
    muhasabah diri yang baik...

    BalasPadam
  28. waaaa nice..
    Wahai Tuan Blog, Ck Mama mintak ijin nak share boleh tak.?? memg kenalaa pada masa skg ni bg cik mama. (^_^)

    BalasPadam
  29. kurangkan tgk benda2 harammm..peace :P

    BalasPadam
  30. kalo doa2 sepenuh hati pon tak dapat jugak, Allah simpan mende yg lagi baik utk kite.
    =)

    He knows what's the best for us.

    BalasPadam
  31. ulasan yang baik bro...
    memang kadang2 aku sendiri pun pikir kenapa berdoa tp x dimakbulkan..but kena pikir balik apa yg kita lakukan sebelum ni.. pasal yang tidak solat n lakukan kemungkaran tetapi masih dapat apa yang dia nak tu sbnrnya dia diuji..tapi diuji dalam kesenangan...kalau tak sedar,sesat lah..kalau sedar,ia xkan buat macam tu..

    BalasPadam
  32. kalau solat dijaga dengan baik insyaAllah doa kita mudah Allah perkenankan.

    dan oh, part last sekali tu aku suka.

    BalasPadam
  33. k, aku rasa you should remove gambar mr. piggy tu. mcm tak sesuai je letak gambar tu dlm post mcm ni. just saying k.

    BalasPadam
  34. =)..juz nk share..actually,bile kite bd0a,doa straight to the point..dpt atau x tu lain kire..tp doa tu bia teros..cthnye kate nk straight a spm,jgn mnx yg terbaek..juz straight to da p0int said 'ya Allah,aku inginkn semua a dlm spm'..ssungguhnye tu la yg lebih baik..bdoa dn teros bdoa dgn bsggoh2..=)..kalu xdpt,rmember,Allah xberi ape yg kite nk..tp Allah beri ape yg kite perlu..=)

    BalasPadam
  35. Is a nice improvement. Dah lama rasanya aku tak pandang sini. Tapi post banyak2 pasal kerohanian is a way untuk ingatkan orang pasal Tuhan. Dan ingatkan diri sendiri jugak. ;)

    Terutama untuk retis macam kau. :D

    BalasPadam
  36. oh ur sooo right
    sbb selalu berdoa perkara yang sama akhir nya setiap kali lepas solat, aku berdooa tapi x mnghayati doa sendiri, mmg betul2 dh tersedar bila baca entry ni, good one

    BalasPadam
  37. amin .. bila aku bace entri nie aku rase hati aku nie berfikir sangat terharu ok :)

    BalasPadam
  38. kenapa doa perempuan lg makbul drpd lelaki??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebab hati perempuan dpenuhi dgn kash syg..hati lembut..sbb tu antra doa ibu n ayh,doa ibu lg cpt makbul

      Padam
  39. I love this entry :D Thank you for sharing it ;)

    BalasPadam
  40. kpd izzati :
    bukankah doa seorang IBU yg juga adalah wanita sangat mustajab :)

    BalasPadam
  41. nak dapat pahala percuma??

    senang je...dengar suara IBUMU dah dapat pahala...

    *tp klu anak derhaka xkonpem la dapat ke tak kan??ngeeee

    BalasPadam
  42. selain dhuha, you might wanna add tahajjud

    BalasPadam
  43. Bgs info.tx for sharing.saya pn mengalami benda yg sama.bende penting yg saya nk masih xdpt2 lg.dh usaha mcm2.xtau mane silapnye.akan usaha lg berpandukn ape yg dibaca tadi.tqq

    BalasPadam
  44. Suka baca artikel ni. Kalau kita nak doa kita dimakbulkan, kita pun kenalah behave dengan Allah. Contoh, dalam kehidupan seharian, kalau ada sorang kawan ni punyalah berkira/kedekut dengan kita, and then, bila dia minta pinjamkan sesuatu, nak ke kita bagi senang2 gitu je? Tak kan? Hehehe.. Kesimpulan, jagalah solat anda, jagalah perhubungan dengan-Nya =) Wallahualam..

    BalasPadam
  45. Harap Allah akan buka segala doa kita akhirat kelak..

    BalasPadam
  46. Thanks for sharing....good info. Beside these you may add on solat dhuha n tahajjud...isyaallah

    BalasPadam
  47. Salam. Sgt berfaedah dan penting untuk diamalkan. Saya pon follow cara yg diajar skrg betul2 susah dan sedang mencari kerja. Tkasih atas ilmu anda.

    BalasPadam
  48. Bahasa dh elok tp gambar apa yg hang letak tu ...aku xfahm la cuba bgtau skit

    BalasPadam
  49. Dalam satu kuliah maghrib Ustaz ada berkata, kita jgn solat dhuha krn nak fortune. SALAH...yg beri rezeki tu Allah S.W.T. Tp solat dhuha mohon agar diberikan kesihatan dan di panjangkan usia utk beramal pd Nya. Baru betul..

    BalasPadam
  50. Admin sila btulkn doa ni ,,,,"La Illa Ha Illa Anta Subha Naka Inni kuntum Minaz Za Limin."
    Yg btul : inni kuntu minaz za limin

    BalasPadam
  51. Entri ni memang terbaik. Semua org nak doanya di makbulkan. Tapi kdg2 mereka lupa untuk muhasabah diri sendiri. Berdoa2 juga, kewajipan lain mestilah di jaga supaya dipandang oleh-Nya.

    BalasPadam
  52. never thought i would feel this happy, thank you for this new information.

    sakit kepala belakang
    pusat servis kereta
    servis aircond kereta

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.