Selasa, 11 Oktober 2011

Human Trafficking : Kes Budak Hilang.

Assalamualaikum


Hello selfish human. What's up?

Berapa ramai di antara kita yang kisah bila ada kes budak hilang? Nahh, tak ada orang kisah pun. Semua dok kisah pasal Facebook tak boleh log in, ex dah ada peganti, dan siapa pak we baru Lisa Surihani, kan? Ya, selagi orang or kanak-kanak yang hilang tu bukan someone yang kita kenal, selagi tu lah kita tak akan ambil kisah. Itu fakta.

Cerita Black Market yang awesome.
Korang pernah tak dengar cerita pasal penculikan kanak-kanak dan remaja? Kanak-kanak or remaja diculik either dari family dieorang, or di ambil dari tepi jalan and guess what, tak ada seorang pun yang perasan. After then, dieorang di beri makan dan tempat tinggal yang secukupnya. Why the hell dieorang di beri makan dan tempat tinggal selepas diculik? Yeah, sebab dia punya organ akan di ambil dan di jual dengan harga yang amat-amat mahal. Kidney, hati, jantung, mata and etc, semuanya akan di jual. Selepas di jual, apa lagi? Mati lah. Itu kalau mati. And what if korang di culik tetapi organ korang tak di ambil? Well, itu maksudnya, korang akan lagi suffer because korang baru saja entring dunia pelacuran dan mangsa sex slaves. Yes, mangsa hamba seks.


Kalau korang layan movie-movie omputih, aku bet yang korang surely pernah tonton babak terorist yang mintak wang tebusan selepas menculik budak kan? Tapi seriously, berapa banyak kes mintak wang tebusan yang ada di Malaysia, yet, di seluruh dunia? Pernah tak korang terfikir kenapa bila ada budak hilang di culik, si penculik tu tak minta pun wang tebusan. Why eh?

Well, the answer is simple, si penculik adalah orang tengah untuk perdagangan manusia. And dia boleh dapat duit yang berkali-kali ganda lagi banyak dari mintak wang tebusan. Cuba korang bayangkan. Andaikata korang ni penculik, korang culik seorang awek comel yang berumur 15 tahun. Then korang nak mintak wang tebusan berapa ribu? 10 ribu? 1 juta? Agak-agak keluarga dia nak bagi tak? Kalau mampu, mungkin bagi. Tapi kalau bagi pun, korang mungkin tak boleh lari jauh, sure kana tengkap dengan polis kan? But with human trafficking, korang hanya perlu culik awek comel, then jualkan kepada pembeli di black market. Untung dia? Perh, seorang kanak-kanak perempuan, korang boleh dapat sekitar 20,000 USD beb. Cuba bayangkan kalau korang boleh culik 10 awek. Dan jangan lupa, nak culik awek comel senang je. Hanya dengan menggunakan Facebook bersama beberapa ayat manis.

Alaa, perlu ke kita ambil kisah? Lagi pun bukan ramai pun yang kena culik kan?
Well, korang tahu tak berapa ramai kanak-kanak dan remaja yang kena culik dalam setahun?What? 100? 1000? 10000? 100000? NO. Fuuuu no. It’s 12 million. Terlampau banyak kes budak hilang sampaikan akhbar dan berita dah tak nak dah bacakan berita-berita macam ni. Mana tak nya, berita yang sama surely akan manjadikan berita tu 'membosankan', kan?. Sama la macam kes pengguguran dan pembuangan bayi di dalam tong sampah. Masa first time kes ni terjadi, semua kecoh. Tapi lama-lama TV dah stop dari siarkan berita pasal pembuangan anak sebab ianya dah jadi 'berita lazim'. Dan orang zaman sekarang bila dengar kes buang anak, surely akan berkata "Oh, kes buang anak, normal lah tu zaman sekarang.". So yeah, kes budak hilang ni dah banyak sangat berlaku sampaikan ianya dah jadi benda normal dan semua orang dah start untuk tak kisah.


Actually, most of the kids (especially girls) yang di culik dan dilaporkan hilang rasanya dah tak ada di dunia ni kot. And kalau masih hidup pun, surely lah dia merana gila. Merana? Merana how? Well, merana macam your family pun berharap yang you are already dead. Why? Because death would be much better than living the life.

Kena culik je kottt. Lagi pun, apa yang dieorang akan buat selepas menculik?
For your information, lebih 30,000 mangsa human trafficking mati setiap tahun. Tak kisah la lelaki ke, perempuan ke, tua ke, muda ke, semua di culik. Oh oh. Yeah, mangsa yang di culik tu kebanyakkan muda. Ada yang semuda 6 tahun. And even bayi pun jadi mangsa pengculikan. Sad kan?

Well, tu belum kira awek yang comel yang umur belasan yang virgin. Yup, the price of anak dara muda is always higher the tebuk-ed tupai one. So yeah, for a fine virgin girl, ianya boleh dijual dengan harga 20,000usd at least. See? Harga dia sama dengan harga wang hantaran yang mak korang mintak. So yeah, kalau mak korang mintak wanghantaran tinggi2 dari pihak lelaki, nampak sangat mak korang jual korang. Heh.

And then, apa yang akan terjadi? 
Well, ada yang mati either dipukul or dibelasah selepas di rogol. And for some of them, ada yang mati kebuluran. Mana taknye, si gadis di paksa jadi pelacur and then, tak di beri makanan. Seolah-olah girl tu hanyalah sebuah toy. Other than that, ada yang mati di bunuh sebab cuba nak melarikan diri or else, di bunuh sebab tak nak buat apa yang di paksa. Or worse, di bunuh sebab dia dah tak berguna. Tak pun, di bunuh sebab tak laku bila ramai pelanggan tak nak beli. Sad.

Apasal dieorang nak culik budak-budak dan perempuan? Nak jaga awek sendiri pun susah. Ini kan pula nak jaga perempuan yang tak kenal. Pulak tu, nak jaga budak-budak lagi la susah.
Semakin muda kanak-kanak tu, semakin mahal lah harganya. Especially girls. Kanak-kanak perempuan yang berumur 6 tahun mungkin dijual oleh ibunya kepada orang tengah dengan harga 100USD. While orang tengah menjualnya ke pembeli dengan harga 15,000 hingga lebih dari 20,000USD. Tak pun, kalau dia tak nak jual awek tu, dia boleh tukarkan awek tu kepada pelacur. Well, how much that person earn per year kalau dia jadikan perempuan tu pelacur? Ya, lebih dari 250,000 USD per awek. Nice kan? Now tell me why the hell korang rasa dieorang tak nak culik awek-awek melayu (dan amoi) yang semuanya comel-comel ni?

Di Malaysia, banyak kanak-kanak hilang sebab tersesat ketika keluar bersama family. See, tanpa penculik pun boleh kanak-kanak boleh hilang. Apa tah lagi kalau ada si penculik yang plan untuk culik dan jual adik-adik dan awek-awek korang di pasaran gelap, kan? So, take a really good care of your awek(s), your wife(s), your sisters and your kids. Bila-bila masa je dieorang boleh hilang.

Awek Malaysia adalah irresistible. No?


28 ulasan:

  1. manusia sekrang lumrahnya memang gitulah..sellfish

    [Klik Sini] Betul Ke Perempuan Sunat ?
    [Klik Sini] Soalan Yang Perlu Perempuan Jawab

    BalasPadam
  2. tgok TAKEN,mcm tu lah kot gmbaran kena culik then kena jual kt pasaran gelap. auch.ngeri kot. =.='

    BalasPadam
  3. peh. cite pasal anak la pulak. haha. makin matang la siot pemikiran

    BalasPadam
  4. lepas baca entry ko,rasa bersyukur plak jadi awek tak comel.hahahaha

    BalasPadam
  5. nesa hampir buat tajuk ni sbgai final year project..tp akhirnye reject sbb too complicated. anyway, nice post. let us be aware ;)

    BalasPadam
  6. thx for the info bro...i will take note n alert... dis is wat happen bila ramai yg xsanggup tuk menderma organ then most of them prefer to illigel market... hmm...

    BalasPadam
  7. true..manusia bila dah lama2 akn rasa takpe laa...dah biasa dah itu..
    sgt btul..eyka skong! haha -.-

    sad kan?

    sbaik laa laki tak besh kena jual kan? haha:P

    BalasPadam
  8. I daripada dulu minat dengan isu ni. Seriously, it's a reality and it's a fact. I risaukan adik I yang I tak nampak depan mata. Dengan kemodenan yang berkembang maju kat Malaysia ni. Anak sesiapa pun boleh hilang. Huhu...

    BalasPadam
  9. knp laki tak kena eh ?
    hmm rsau lah cmni .
    nasib org yg lemah jugak .
    papepun kena take precautions .spa2 pn tak bole dipercayai.

    BalasPadam
  10. Setakat 20,000usd untuk anak dara pon mahal. Kalau jual anak, baik letak juta je !

    BalasPadam
  11. thanks - mcm best tuk dibuat research

    BalasPadam
  12. anak kate rase dikonkong family,isteri kate rase dikonkong suami,
    kakak kate aku besar dari kau,awek kate bopren konkong jgak... cemane?

    BalasPadam
  13. bahaya untuk perempuan 2 dara ... lelaki pun bahaya jugak sekarang

    BalasPadam
  14. nice. isu penting yg semakin diabaikan

    BalasPadam
  15. bagus la entry ko y ni.berilmiah.

    benda ni hakikat.dan benar.orang semakin tak kisah sbb xkena kat batang idung sendiri.sigh.

    BalasPadam
  16. just done my assignment and presentation based on this topic - human trafficking. sangat tidak bertamadun bg siapa yang memperdagangkan manusia, just like a pet for sale. it's illegal and a huge torture :(

    BalasPadam
  17. hah,, aku sbgai perempuan jd takut plak lpas bce entri kau nih.

    BalasPadam
  18. entry bertamadun yang dibuat oleh anda.. serius shit seram sial baca entry kau ni.

    tetiba teringat kes junko furota.. ( boleh search kat net! )

    http://twins-detwin93.blogspot.com/2011/10/inspiring-video.html

    cuba tengok this video

    BalasPadam
  19. hmm.. tetiba teringat kat adik aku.. dah la dia tu comel.. haha~

    BalasPadam
  20. really? baru tau 12 m per year! ramai'y! risau lak jadi'y. serammm..

    BalasPadam
  21. aku tahu pasal ni pun bila tgk CSI.

    BalasPadam
  22. kau punya post kali nk sgt bahaya.
    seriously talk. ko akan mmbuatkan laki2/penagih/penjenayah yg follow blog kau ni, nak culik awek comel n yeah.. jual.

    so, after this kalau kes penculikan menaik 50% ,, mmg KAU LAH PUNCA UTAMA .

    hahaha

    BalasPadam
  23. terima kasih Khairul kerana share post ni,this is the best entry i had ever read...i could see how alert you are with your surroundings..god job!

    BalasPadam
  24. seriusly.. entry anda mmg mmbuka mata ttg isu2 serius ni.. and x dinafikan.. GIRLS.. take care of your self.. lengkapkan diri dgn ilmu petahankan diri..

    BalasPadam
  25. Kita masing masing jaga jaga n alert lah anak sebaiknya terutama bila di luar rumah....di dlm rumah pun sama ...sentiasa lock pintu n grill.....n simpan key di tempat sesuai bila kecemasan....pihak berkuasa x suka nk war war kan kes culik sbb risau rakyat jadi panik.....
    Tp elok juga di war war kan demi keselamatan semua rakyat...

    BalasPadam
  26. Bagus pendedahan dari admin....
    Amat kasihan mangsa mangsa culik .....moga Allah selamatkan mrk semua Aaamiiin....

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.