Khamis, 13 Oktober 2011

Apa Itu Saka dan Kenapa Orang Bela Saka.

Assalamualaikum


Hello girls yang takut hantu sekalian. Stay up late tonight? Good.

Kalau korang dulu-dulu sekolah berasrama dan stay kat asrama, mesti korang suka berborak kan? Kalau tak berborak dan bergossip sambil memuji pakwe masing-masing, mesti korang suka bukak cerita hantu dan saka kan? And then last-last, semua takut sampai tak boleh tidur sampai ke pagi. Yeah, I know.

Dan aku agak lah kan some of your guys mesti ada yang mewarisi saka kan? Well, dari apa yang aku tahu, 70% orang yang mewarisi saka tak tahu pun yang dia tu ada saka. But seriously, korang tahu tak saka tu apa kebenda sebenarnya?

Yeah bro, what the fuuuu is saka?
Saka adalah jin / hantu yang akan sentiasa ikut tuan dia. Tuan dia suruh dia buat A, dia akan buat A. Tuan dia suruh buat B, dia akan buat B. Dengan satu syarat, tuan dia kena buat upacara khas untuk beri makanan kat dia. But, korang mesti tertanya-tanya, macam mana jin or hantu tu ada tuan kan? Well actually, jin dan hantu tu dah buat perjanjian dengan manusia. Bila perjanjian di buat, secara automatiknya manusia tu akan jadi tuan dia. Dan biasanya, perjanjian tu adalah sehingga kiamat. Sebab tu lah saka ni boleh diwarisi.

Ada orang kata saka adalah roh orang mati. Roh sultan, Roh raja dan roh orang-orang tertentu seperti roh seorang pahlawan. Tapi sebenarnya tak. Saka is not roh orang mati. Hantu juga bukan roh nenek moyang kita. Bukan roh nabi. So, kalau dia kata yang dia jumpa Nabi, or Sultan selepas dia buat upacara etc, then itu maksudnya dia baru sahaja bullshitting you. Saka is saka. Saka is ghost. Saka is hantu. Saka is jin and of course, syaitan.

Jenis-jenis saka.
Jin saka ni ada banyak jenis. Ada yang jenis pro, ada yang jenis amateur. Maksudnya, ada jin yang gila kuat dan ada jin yang lemah. Tapi tak kira lah saka kuat or lemah, korang tetap kena jaga dia. Tiap-tiap malam tertentu, korang kena buat ritual untuk saka korang. Dan ini adalah termasuk dengan bermain dengan dia. Tak kisah lah main apa-apa pun. Main lompat-lompat ke, apa ke, asalkan saka tu happy. Kalau tak happy, dia kaan sakitkan hati orang di sekeliling korang. For example, korang adalah perempuan. Korang ada saka. Setiap malam jumaat, korang kena pergi ke tandas untuk berborak dan bermain lap ta li lap dengan saka korang. Kalau tak, saka tu akan kacau seluruh ahli rumah or ahli keluarga korang.


And dari beberapa sumber yang aku tahu, semakin kuat saka tu, semakin besar ritual yang korang kena buat. For example, if saka yang korang ada tu hanyalah saka biasa-biasa je, then korang just perlu asapkan barang perantaraan dia seperti keris, cincin, pedang dan etc. But if level saka tu makin tinggi, korang mungkin perlu korbankan ayam, kambing hitam dan sebagainya. And dari apa yang aku dengar lagi, sampai satu tahap, korang kena korbankan nyawa untuk bagi kat saka korang. Why? Sebab to earn something, you must give something. Something like your-normal-life.

Camne nak tahu eh kot-kot aku ada saka ataupun tak?
Senang je kalau korang nak tahu yang korang ada saka ataupun tak. Korang tengok je diri korang. First tengok diri korang masa tengah tidur.

  • Korang susah tidur malam tak?
  • Orang yang ada saka biasanya akan dapat mimpi pasal kucing, tikus, serigala, ular, anjing and unta. Or selalu mimpi apa-apa yang menakutkan.
  • Mimpi terjatuh dari tempat tinngi or berada di tempat kotor plus kawasan perkuburan.
  • Mimpi nampak budak kecil, salib dan gereja.
  • Bunyi gigi berlaga masa dok tengah tidur. (Actually, dalam sains, ini pertanda orang tu banyak cacing dalam badan)
  • Bila terjaga dari tidur, akan rasa takut je.
  • Selalu mimpi / mengigau sampai menangis, ketawa dan merintih dengan kuat masa tengah tidur.
  • Lebam-lebam (Kesan gigitan saka)
  • Bermimpi buat seks dengan hantu / jin / makhluk menyerupai binatang etc.

Dan jangan risau, if korang pernah mengalami benda-benda kat atas, tak bermaksud korang surely ada saka. Kadang-kadang, mimpi hanyalah mimpi. And for those yang ada saka, tak bermaksud korang akan bermimpi pasal semua yang tersenarai. Sebab ianya tak boleh di duga. However, masa bukan tengah tidur pun, ada beberapa benda yang korang kena aware masa korang tengah terjaga. Sebab, biasanya orang-orang yang ada saka ni akan ada berapa situasi tertentu. Contohnya:

  • Kepala asyik rasa pening. And make it as Migraine.
  • Susah nak buat ibadat.
  • Mudah penat.
  • Selalu rasa sakit di salah satu anggota badan terutama tulang belakang badan.
  • Bila dalam masalah je, terus rasa panik dan cuak.
  • Ada penyakit tertentu.
  • Mudah give up.
  • Amat mudah untuk marah-marah.
  • Sensitive and emo.
  • Selalu rasa macam ada benda kat bawah tapak kaki.

Apa hukum bela saka ek?
Buat member dengan jin under the name of 'khadam' adalah haram dalam Islam yaw. Ni dah dinyatakan dalam Al-Quran. Firman Allah s.w.t. Ertinya

"Dan bahawasanya ada beberapa lelaki dari kalangan manusia meminta perlindungan kepada beberapa lelaki dari kalangan jin, maka jin-jin itu menambah bagi mereka dosa dan kesalahan." - Surah al-Jin: 6

So yeah, ianya haram. But how if jin tu yang memilih tuan dia? Itu lain cerita. But, if jin tu pilih korang instead dari adik beradik korang, and then korang terima dia dengan senang hati sambil menggunakan khidmat dia and buat ritual untuk dia, maka korang baru je berjaya membuat suatu perkara yang syirik. Dengan kata lain, if you guys tahu yang korang ada saka, better cepat buang sebelum dia buat rampage sebab korang tak nak layan dan beri makanan kat dia.

Dah tahu saka ni haram, dah tu kenapa still ada orang yang bela?

Yaaa. Korang pun tahu yang saka ni menyusahkan. Nak kena buat ritual lah, nak kena lepak-lepak dengan dia lah. Nak kena jaga hati dia lah. Dah tu, kalau tak buat saka tu happy, saka tu mungkin akan rosakkan hidup korang. Nak bela skandal lagi mudah dari jaga saka. So again, kena ada orang still bela saka?

Protection.
Untuk zaman dulu-dulu, ramai nak pakai saka sebab saka ni dikatakan pentang untuk pertahanan diri. Iye lah, zaman perang Jepun and penjajahan dulu. Masa tu, antara cara paling mudah untuk survive dalam hidup adalah dengan membela saka. So untuk zaman sekarang pun, ada yang pakai saka untuk dapatkan kekebalan.

Superpower
Andaikata korang tak puas hati kat seorang mamat ni. Mamat ni sapa? Yaa ex korang. Di sebabkan dia ex korang, dia tahu nak rosakkan hidup korang je. Setiap hari dia stalk Facebook korang then buat cerita buruk tentang korang kat Twitter dia. And then, korang rasa panas gila. Apa yang korang boleh buat? Yeah, korang boleh suruh je saka or pelesit korang kerjakan mamat tu. Tak der hal. And sure mamat tu akan merana gila.

Kecantikan
And then, kalau korang rasa susah nak tackle mamat bangla yang handsome kat kilang korang, korang boleh pertingkatkan kecantikan muka korang dengan menggunaka saka korang tu. Kalau korang malas nak cantikkan diri, korang boleh je gunakan kuasa pengasih.

Perubatan
Some certain saka boleh di guna untuk hilangkan penyakit. Contohnya, bomoh. Ada certain bomoh yang guna saka untuk ubatkan pelanggan dia. Bomoh ni akan baca beberapa mantera and puffff, penyakit tu hilang. But still, ianya haram dalam agama Islam. So, macam mana nak tau pasal bomoh yang guna saka dan bomoh yang guna cara Islam? Senang je. Korang tengok macam mana dia rawat pesakit dia. Kalau bomoh tu keluar dari bilik yang gelap / tandas untuk berjumpa dengan korang, then probabaly yang bomoh tu bukan 'orang' adalah tinggi. Andai kata bomoh tu pakai lilin, then ianya adalah ilmu hitam. And macam-macam lagi lah. Dengan kata lain, jumpa lah ustaz.

Okay Mr-Who-Knows-Everything. Now tell me bagaimana Saka tu boleh main waris-waris?
Ada banyak sebenarnya saka di wariskan. Ada yang secara direct dan indirect. For direct, tuan saka tu mungkin akan berkata "Jin, nanti bila aku dah mati, kau pi lah kat anak aku. Kau pi kat anak aku yang nombor 4 tu." So, bila si owner jin tu mati, jin tu cepat-cepat pergi kat anak lelaki yang nombor 4 tu. And nak tak nak, terpaksa lah si anak no 4 tu tanggung siksa jaga saka. Lagi siksa kalau dia tak tahu apa-apa pun pasal saka. Kan?


As for the indirect waris, ianya lagi simple. Contohnya, pembawa saka tu dah mati. Tapi si mati tu belum sempat 'wasiat'kan saka dia. Bila dia tak sempat nak wasiatkan saka dia, saka tu akan jadi macam bini yang digantung tak bertali. Tak tahu mana hala tuju. Melayang-layang di atas muka bumi. Tak ada belaian kasih sayang. So, bila tak tau nak pi mana, dia cari lah waris kepada owner saka tu. Sebab tu lah banyak kes yang ada orang yang ada saka tapi dia tak tau pun yang dia ada saka.

So, kau kata saka ni haram. Then macam mana nak buang saka ni?
Saka ni, nak buang dia gila lah susah. Mana taknya, dah mak / ayah / nenek / moyang korang dah buat perjanjian dengan jin-jin ni. Ingat senang ke nak langgar perjanjian? Apa korang ingat jin ni macam orang Melayu nak main suka-suka je langgar perjanjian? No way. Kalau ada jin yang mudah-mudah langgar perjanjian, sure dia akan di panggil Jin Melayu. Tapi hingga sekarang still tak ada nama Jin Melayu kan? Haaa. seee? Jin ni, memang pegang pada janji. Memang amat susah nak lari dari dia. So, kalau korang nak buang saka, pergi la jumpa Darussyifa'. Aku dengar citer, ni antara tempat rawatan Islam yang terbaik setakat ni. Sebab kawan aku ada pernah pergi. And katanya ustaz-ustaz kat Darussyifa ni muda-muda semuanya. Bukan je muda malah hensem and suciii jee muka dieorang. Baru balik dari mesir agaknya.

Now you got good reason to take out your saka at Darussyifa.


60 ulasan:

  1. t'pksa ttup gmbar2 yg 'menarik' tu guna tgn. nmpk sgt pnakot. hahaha

    BalasPadam
  2. Bila tido aku selalu gesel gigi. =..= scary plak bce.

    BalasPadam
  3. same goes dgn kawn eyka pnya mak..mak kawan eyka itu dy kena terima saka dari arwah ibu dy..
    sngt perit sampai sekrg tak baik baik..
    asyik meracau je kje dy..-.-

    darussyifa memang elok utk rawatan gangguan ini..:)

    BalasPadam
  4. good info. meremang tapi mmg berguna. Dulu waktu duduk kat kampung, aku ada dengar org cakap main adjad. Kira masing2 bawak kuar saka masing2 untuk main2 dengan kengkawan yang ada saka. Lebih kepada saka reunion di antara jin2 tu dan tuan empunya. betol ke tak, wallahualam

    BalasPadam
  5. hahah aku tau . ustaz-ustaz kat darussyifa mmg handsome gilaaa =P
    anyway , aku pun ada saka jugak . nmoyang aku bagi kat aku , pastu turun kat aku-.- and yes again , aku ada simptom-simptom yang Mr K cakap kat atas tu . susah nak tidur , mimpi baby ect
    Benda ni selalu kacau aku . bunyi kerusi meja la tgh2malam ,orang naik tangga la , tapak kaki la
    Menyusahkan -.-

    BalasPadam
  6. ishhhh. saka ni really menakutkan =.='

    BalasPadam
  7. such a good info pasal saka ni.Tambah lagi ilmu.Sangatlah tak awesome bila ada family yang bela saka then terpaksa diwarisi kepada waris diakan.kesian kat waris dia tu.

    BalasPadam
  8. ni iklan berbayar utk Darussyifa' ke? ahaha..btw.nice info though.mnx dijauhkn bnda2 mcm tu :)

    BalasPadam
  9. salam mr.k,nice entry..
    nak share somethg..org kata my mom ada saka..mcm2 tmpt dh bwk berubt tp still same..darussyifa' pn dh pegi..my mom skrg alzhemier n kdg2 dia ckp sndri n mrh2 on somethg yg kite xnmpk..kita nak tny pun dia tak blh nk jwb sbb dia xphm apa yg kita tny..fizikal dia juga sgt2 kuat.my dad mcm dh gv up sbnanye nk bwk berubt..ada yg kata saka yg my mom ada ni ikut 7 keturunan n kalau xsilap my mom keturunan 2nd last or last..sbb tu mcm truk sgt.saya sbnanye xnk prcye n sgt marah ble ada org relate kan my mom dgn saka ni tapi bila tgk keadaan dia mcm tu mcm betul apa yg org kata.setelah beberapa tahun berlalu ni kami adik beradik redha n sebaik mungkin mnjge our mom..tnpa sdar sebenarnya Allah nk mengajar kami ntk menjadi hamba yg penuh dgn kesabaran..tapi kami sedih tgk keadaan our mom yg mcm itu..everyday dia akn ulang2 ayt "biar aku mati"..ank mane xsyg mak kan?

    sori terpanjang pulak sharing cerita..=)

    BalasPadam
  10. Saka adalah haram dalam Islam.
    Sekali promosi Darussyifa'...
    Ok...
    Saya pun pernah berubat dekat sana...
    Alhamdulillah...sembuh...

    Penyakit itu datang kepada kita untuk kita cari penawarnya...
    Kerana setiap penyakit itu adalah untuk jalan penghapus dosa...

    Jom singgah:

    http://secretissecret11.blogspot.com/

    BalasPadam
  11. wow! br balik dr mesir? ada tak yg muka cam ahsraf muslim? haron ajiz?

    BalasPadam
  12. sejak kebelakangan ni sy asyik fikir about this.maybe cuma satu perasan but list of situation tu selalu sy dpt.pening...susah nak ibada,penat etc...subhanallah~

    BalasPadam
  13. nasib lah aku berani bca smpai habis..rase mcm iklan Darussyifa..bagus ni..mcm boleh pegi je.

    BalasPadam
  14. thankz Mr.K,banyak maklumat :)

    BalasPadam
  15. aiyooo mnyesal baca entri ini dimalam hari..HAHAHHA

    BalasPadam
  16. ashraf muslim ;) haha

    BalasPadam
  17. err, nak pi melawat ustaz2 kat situ je boleh mr.k?

    BalasPadam
  18. nice entry .. but gambar2 yg ade pun 'hebat' ea .. seram ..

    BalasPadam
  19. k, ayah aku said, nak buang saka senang je.baanyakkan baca quran,zikir, dekatkan diri dengan Allah, so insyaAllah, saka tu pun panas duk dalam badan orang tu.

    BalasPadam
  20. pendapat aku, mula2 kena stop believing la...


    Negara timur tengah takda hantu2 nih, sebab masyarakat tak percaya.


    Jin dan Iblis kena wajib percaya ada.

    tapi dalam form Hantu aku agak skeptikal.


    dan Pasal Darusyifa', aku ada pandangan lain tentangnya...

    BalasPadam
  21. @seorang anak

    emak sy kena dementia, bawak berubat sana-sini termasuk pakar..tp keadaan dia masih sama. cume Alhamdulillah dia takde saka. emak jenis takmau bercakap..sayu bila tgk dia mcm tu, diam & termenung.
    cuma hrp u tak give up, emak u bkn minta nk jd camtu..ujian tuhan utk dia & u sefamili.

    BalasPadam
  22. agak2.bidan ada bela saka x?

    BalasPadam
  23. tq for the information...but org singa macamna??

    BalasPadam
  24. Nasib baik baca masa siang. 'cantik' gambar-gambar tu, haha.

    BalasPadam
  25. seriously thank you so much for this entry.i have been researching about saka for a while and i need as many info as possible.

    kena lepak-lepak and main-main dengan saka?ok tu first time dengar.

    BalasPadam
  26. wahhh nice info ! takde lah seram sangat nak baca bile terbaca main lat ta li lat tuh , hahahaha . mesti comel je saka tuh!

    BalasPadam
  27. sy nk share 1 cite.bnd ni jd pd fmly sy.arwh abh sy penah tkena buatn org.org kte kwn baik d y wt..anta kt d mse d folow sultan g taman ngare..mak sy kte bnd 2 dok kt d dr umo sy 1 taun..n smpi sy umo 20 taun br bnd 2 g..n bwk abh sy g sm..2 pun pas da b'ubt byk tmpt.last2 g darul syifa..ok tp kn redha jela kan..bnd ni pun da staun jd...moge arwh abh dtmptkn tmpt org b'iman..sory tpnjg plak komen

    BalasPadam
  28. kesiannye kalau sape yg kena saka tp xtaw pown..

    hm,,ade tak orang bela saka untuk berjaye pekse? haha :P

    BalasPadam
  29. Org selalu cakap orang nogori suka bela saka hehehe...tak semestinya betul, tau!

    BalasPadam
  30. kenapalah nak pakai2 saka ni kan? masa hidup memanglah senang, nak mati nanti menyusahkan semua orang!

    manusia ni suka ambil jalan mudah dan cara yang salah untuk hidup senang..

    BalasPadam
  31. thanks for this post
    saya org baru kat sini
    seram pulak baca entri nie sbb baru jer lepas tgk horror movies
    ape2 pon, thanks :)

    BalasPadam
  32. Mr K! Abah kite cakap jin dgn syaitan tu berbeza.. Konklusinya Mr K?

    BalasPadam
  33. myeramkan,,,anwy,,byk input sy dapt bout saka..

    BalasPadam
  34. oh okeh baru lepas cerita pasal saka dengan nenek

    BalasPadam
  35. @Eyka - Apa pengalamannya?

    @Seorang Anak - Nice saying.

    @Anonymous - Not a problem.

    @Thirah - Berbeza.

    BalasPadam
  36. laaaaa...seram la..kalo kasi riben pink kt rambut tu kn lawa sket..xde la menyeramkan sgt..leh edit pic tu..

    BalasPadam
  37. woooiiii...!

    pehal letak byk gambar antu? bikin seram..kahkahkah..

    BalasPadam
  38. It seems ghost story. I would like to know the place as I don't understand the language. I like your post.

    BalasPadam
  39. Amazing story. I like ghost story.I also like your blog.

    BalasPadam
  40. tgk gambar pun dah takut, apesal lah nak bela saka, bela lah kucing ke, ular ke, harimau ke, lagi baik

    BalasPadam
  41. weyh,kalau orang bela saka susah mati kan?

    ada sedara aku kan.dia dah tua.sakit je manjang.macam2 tempat dia berubat.orang gaji dia dah bpe kali cabut.sebab takut.dia nak makan telor lah malam buta.hape lah.last2 berubat kat mana ntah,dia dah okay pastu meninggal.aku rasa dia bela saka.tp sedara lain semua tak percaya konon.

    BalasPadam
  42. zaza pnh rasa ada org antar saka die kat zaza.dok kt dlm perut sampai 3ekor..pegi kat darulshifa berubat..sekarang dh ok..

    BalasPadam
  43. saka ni biasanya tak menganggu cuma dia akan mengganggu bila kehilangan tuan dan ingin mencari tuan yang baru.

    BalasPadam
  44. sungguh seram... sakit jiwa nak habiskan bacaan entry ni... toloooong

    BalasPadam
  45. mase balek dari hutan camping, kawan aku balek dgn saka, sakit giler katanye....susah giler nak buang, asal saka die kene sentuh, pedih tak terhingga...aku pun cuak la..

    pastu kawan aku tu ambik pengetip kuku, pastu die buang saka die pakai pengetip kuku...

    "dapat pun sucker ni!!!"

    rupenye, bukan sake tapi sucker, iaitu gigi kutu babi yg tertinggal...kutu sempat lari, gigi yg masuk suck kat kulit tu kalo disentuh mcm kene api lighter....

    LOL


    to my blog - Acapsuur (>,<)

    BalasPadam
  46. org kate saka tu cenderung utk pilih waris perempuan. tapi entahlah. baru becakap pasal bende ni dlm kelas tadi~

    BalasPadam
  47. ada lagi satu title orang panggil penjaga. aku tak sure dalam kategori saka atau tak. tapi dia act as penjaga keturunan and takyah ade ritual2 ape2 pun.

    BalasPadam
  48. point sebenarnya nak bagi tahu pasal darrushifa'? haha

    BalasPadam
  49. korang sebut saka2... betol2 paham ke makna saka tu? saka tu makna asalnya pusaka... disingkatkn jadi saka... saka ni hanya lah jenis keturunan,bukan yg dihantar. aiya...

    BalasPadam
  50. Nak cakap sikit, syaitan dan jin tu lain.
    Jin hidup dalam muka bumi ni sama macam kita tapi kita je tak nampak. Syaitan tu tujuan dia nak kacau pesongkan kita. Sebab tu time Ramadhan syaitan je yang kena ikat, jin tidak.
    Yang dikatakan hantu tu ialah jin.

    BalasPadam
  51. penulis zero knowledge
    klu ada pun yg betul.. itu pun copy dr org lain..

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.