What I've Been Thinking Lately : People Around Us.

Assalamualaikum w.b.t



Aku tak akan kata hidup aku berada di tahap yang menyenangkan pada masa ini. Jika diberi skala antara 1-10, aku akan cakap 6.0/10. Ya aku ada kerjaya yang not that bad, aku ada kehidupan yang menangkan. Aku ada keluarga yang tiada masalah-masalah dalaman dan aku sungguhpun lupa bila kali terakhir aku sakit kepala. Semuanya amat smooth.

Tapi aku tahu, ini tidak akan kekal lama. Sebab aku perasan lately, aku sering bertembung dengan individu yang mempunyai masalah yang amat besar. Bila aku cakap masalah yang besar, aku bukan maksudkan masalah putus cinta. Bukan masalah bergaduh gossip dengan rakan kerja dan tentu sekali bukan masalah pasal tweetfemes bergaduh di Twitter. Ianya lebih besar. Besar sepertimana ia berkait antara hidup dan mati. Islam dan murtad. Tuhan serta atheist. Dan ada juga beberapa orang yang merasakan hidupnya totally fucked, freak out, alone and totally lost.

Personally, aku percaya yang "We are all sinners. And we sin differently." dan apa yang belaku dalam hidup ini adalah ujian. Dan aku percaya, akan tiba satu masa, aku akan diuji dengan ujian amat hebat dan sebab itu lah kini, aku dihadapkan dengan individu-individu ni supaya aku siapkan diri untuk hadapi ujian yang akan bakal tiba.

Aku percaya seseorang yang baik didunia, seharusnya mendapat mengakhiran yang baik juga di dunia. Sebab itu kalau aku nampak seseorang yang amat baik secara latar belakang, perlakuan dan tutur kata, aku memang akan terefek bila dia datang dan cerita perihal masalah hidup dia. Sebab bagi aku, he / she deserves better. Dan aku akan cuba sebaik mungkin untuk memberikan apa yang aku mampu agar dia dapat apa yang dia layak.

Sebagai contoh; 


  • Satu pasangan yang baru sahaja berkahwin, pasangannya meninggal dalam minggu yang sama.
  • Si isteri mengandung 2 bulan, suami accident dan lumpuh seluruh badan. Tiada punca pendapatan.
  • Kanak-kanak mengandung hasil kianat keluarga sendiri.
  • Seorang ayah yang penyara keluarga, kehilangan kedua-dua belah kaki akibat kemalangan.


Ini semua adalah masalah yang amat sukar untuk mendapat pengakiran. Dalam kebanyakan kes, ianya endless. Endless + continues problems.

Ini semua huge cases yang kadang-kadang, apa bila berlaku, kita tak tahu kenapa ia berlaku. Kita tidak tahu apa silap kita. Kita tidak tahu apa salah kita sampai benda ini semua terjadi pada diri kita. Adakah ini balasan atas dosa kita? Which dosa? Dosa apa yang dah dibuat sampai kita dihadapkan dengan masalah yang tidak berpenghujung ini? Atau ianya adalah ujian? Kenapa ujian ini diturunkan kepada kita? Kenapa kita dan bukan orang lain? Apa specialnya kita sampai kita terpaksa menghadapi ujian ini? Adakah kerana "Semakin baik seseorang itu, semakin besar masalah ujian yang dihadapi."? Jikalau begitu, patutkah kita "kurangkan" kebaikan yang ada dalam diri kita? Supaya kita tidak dihadapkan dengan ujian ini?

Atau, ianya adalah sebuah blessing? Blessing yang kita tak pernah jangka dari tertutupnya 10 pintu yang mungkin membuka sebuah pintu yang lain?

We will never know. Well, maybe we will - the story behind it; why and why. But not so soon. Not soon enough - that we might suffer the hell on earth long before the end. Might be easy for them to say "Hold on.", "Bersabar. Ini adalah ujian.", tapi once this thing sinks in, we might need to accept that, the life, this life, our life tidak lagi sama seperti sedia kala. Samaada kita nak take the best out of it (if any) or just.... follow the damn flow.

He is the Best Planner and The All-Knowing.

Ulasan

Wonda berkata…
Untuk orang yang mudah berputus asa seperti aku, entry kau yang ni agak memberi kesan pada aku untuk aku berfikir kembali. Anyways, welcome back khairul. Teruskan menulis.
Sabriena Latif berkata…
i once heard that, Allah give the test to the person whom He knows can bear the burden. it is because Allah would never ever give hardship to His servant. and He as a creator, knew the capacity of His creation. He will never cause His servant to be crashed by such problems. He want His servant become closer to Him so that, the problem can easily be handled.
Tanpa Nama berkata…
ayat yang berkaitan dengan 'dosa yang mana' buat saya berfikir sejenak. thank you. it help me to do the right think.
An Najwa berkata…
Welcome back #theotherkhairul. Teruskan menulis, sebab penulisan kau kena dengan jiwa aku.
Jalan Jalanan berkata…
Selagi mana masih bernyawa.
Selagi itu peluang masih ada
Ainun Kalisah berkata…
Kuat kan smngat bro !
W a n a Eiskay berkata…
Ujian itu diberi oleh Allah kepada kita kerana mengikut kemampuan kita. Kita rasa kita lemah dan tak mampu, tapi Allah tahu kita sangat kuat dan mampu. Sebab itu orang kata manusia yang diuji ni adalah insan terpilih. Have faith in Allah. In Shaa Allah :)

Tanpa Nama berkata…
Dear admin, I've been reading your block since 2013. Now that I've repeated upsr and am gonna take pt3, I still come here to have a visit. You're now 32 eh? I always wondered whatve happened to your gleeful family and life. Are you even married, have kids, and what age is your sis now. That all always keep me stucked here waiting for new entries. You ve done everything well, keep everything up ! :)