Ahad, 1 April 2018

Kenapa Anda Perlu Mengundi PH Jika Anda Penyokong BN dan PAS.

Assalamualaikum w.b.t




Hello rakan-rakan internetku sekalian.

Sudah lama bukan kita tidak bersua? Aku harap, kalian semua berada dalam keradaan bahagia hendaknya. Setiap orang akan mengecapi happy ending mereka sendiri. Jika anda masih belum menemukan kebahagiaan tersebut, ketahuilah ianya masih bukan pengakhiran.

Anyway, musim Pilihan Raya Umum telah tiba. Sepanjang aku aktif di media sosial, aku sering terima pelbagai soalan daripata pegundi atas pagar atau pegundi first timer yang gusar tak tahu untuk undi siapa. Jadi, ini adalah soalan-soalan yang paling kerap aku dapat ketika aku tanya mereka perihal parti yang akan mereka undi.

Soalan 1. 
Tukar kerajaan bukan sesuatu yang mudah. Saya prefer kerajaan yang sekarang. Lebih selamat, kan?
Secara kasarnya, jika Pakatan Harapan (PH) menang, apa yang berubah hanyalah menteri. Iya. Menteri-menteri sahaja yang bertukar. Negara tetap sama. Pertahanan negara tetap sama. Sistem perundangan negara tetap sama. Raja-raja dan sultan tetap sama. Yang lain tetap sama. Hanya menteri yang bertukar. Itu sahaja.

"You cannot change the government. You can only change people who control the government."

BN terlampau lama memegang Malaysia sampaikan orang menyangka bahawa BN itu sendiri adalah kerajaan mutlak. Tukar parti hanyalah bermaksud tukar menteri-menteri yang memerintah. Secara kasarnya, itu sahaja. Usah takut untuk tukar parti yang memerintah. Kerajaan tetap wujud tanpa BN. Banyak negara yang tukar pucuk pimpunan ketika pilihan raya negara mereka. Tukar parti, bukannya tukar negara.

Soalan 2. 
Apa bukti yang mengatakan bahawa PH akan dapat menjalankan tugas dengan baik mentadbir kerajaan dan negara kita ini jika mereka menang PRU14 ini?
Imagine jika PH menang, BN mesti akan cuba improve dari dalam untuk PRU ke 15 (2023). Dan PH pun mesti akan cuba sehabis baik berbakti pada negara supaya tidak dibuang pada PRU 15, betul? Jadi, siapa yang akan dapat benefits dari this competition? Ya, kita, rakyat.

Sama seperti Uber dan Grab. Ketika Uber masih wujud, persaingan adalah sihat diantara e-hailing cars ni. Tapi once Grab dan ambil alih Uber. Cuba teka apa yang jadi?


Based dari apa yang berlaku dihadapan kita, kita tak tahu apa yang boleh dilakukan oleh PH. Tapi kita dan tahu dan boleh jangka apa yang bakal dilakukan oleh pemerintaahan sekarang.

For now, uncertainty is much better than a sure. Jika awak rasa BN dah baik, then maksudnya PH boleh buat lebih baik.

Soalan 3.
Jadi kau sanggup perjudikan ketenteraman Malaysia selama 5 tahun jika PH memerintah?
Tiada perjudian disini. Jika PH menang, yang berubah hanyalah pucuk pimpinan (Dan most likely sistem yang mungkin telah lama corrupt). Pekerja akan kerja seperti biasa. Apa-apa benefits yang anda kecapi sekarang, tidak akan di tarik balik.

Jika BN mula ubah dari akar umbi untuk mengambil semula tampuk pimpinan pada Pilihan Raya 15 (2023), kita undi BN semula. Supaya (cleaner) BN pula pegang kerajaan Malaysia untuk memerintah. Tiada masalah, bukan? Tiada masalah dengan saling tukar parti setiap kali PRU. Ianya normal. Sistem pilihan raya di Malaysia di design untuk sebegitu rupa.

"Apa guna wujudnya Pilihan Raya Umum jika menukar parti pemerintahan adalah sesuatu yang tidak normal?"

Ingat, kita hanya tukar menteri, bukan negara.

Soalan 4. 
Macam mana kalau dalam 5 tahun tu (Selepas PH menang), negara akan hancur sebelum sempat next PRU?
Malaysia adalah negara berparliment. Bukan one man army. Persidangan tetap akan berlaku. Kita ada raja-raja. Perlembagaan. Kita ada kuasa rakyat. Kita ada Polis diRaja Malaysia. Kita ada Tentera diRaja Malaysia. Dan kita ada sistem. Usah takut dan gentar wahai sahabatku. Semuanya akan kekal seperti biasa. Cuma, mungkin lebih bersih.

Tukar beberapa menteri tidak akan menghancurkan negara. DS Najib akan menang di Parlimen Pekan (Hampir mustahil kalah). Jadi, jika BN kalah PRU14 ini, DS Najib tetap akan ada kerusi di Parlimen dan terlibat dalam membuat perbincangan keputusan untuk perundangan. Usah risau.

Soalan 5. 
Aku undi PAS sebab aku sebagai orang Islam dan aku ingin tegakkan agama Allah. 
Kau boleh undi PAS. Dan merasakan bahawa kau dah buat sesuatu yang betul sehinggalah kau bagun pada pagi yang hening keesokannya dan kau sedar yang BN tetap menang disebabkan split undi between PH dan PAS (Kalau PAS tak bergabung / Ally dengan BN). Pas akan kekal menjadi pemecah undi dikalangan pembangkang.

Kau boleh cakap "At least aku dah jalankan tanggungjawab aku untuk Islam." Ya, betul. Tapi lihat PRU13. BN tetap menang. Your "Dah jalankan tanggungjawab" is meaningless. Tuhan beri akal untuk berfikir. Jadi, berfikirlah dengan lebih jauh dan terbuka. Usah lihat apa yang akan berlaku esok hari sahaja. Tak guna menang di seluruh negeri anda jika BN tetap menang majoriti kerusi / undi diseluruh negara.

Soalan 6
Kenapa undi PH dan bukannya PAS?
Kini, hanya ada 3 major parti iaitu BN, PAS dan PH.

Saya seriously doubt PAS boleh menang majoriti undi (Sebab Malaysia banyak agama dan bangsa, dan even orang Islam sendiri pun ramai tak undi PAS). Jadi, vote for party yang mempunyai chance yang rendah untuk menang hanya akan mewujudkan pecahan undi. Pecahan undi begini yang membuatkan BN menang pada akhirnya (Ulang sejarah PRU13 dimana Pembangkang memperolehi 51% undi tapi BN tetap menang dengan hanya 49% kerana 51% undi tu berpecah undi kepada beberapa parti pembangkang dan bukan dibawah satu bumbung.)

Bagi saya, PAS adalah pemecah undi di kalangan pembangkang (kerana PAS adalah major parti yang belum boleh menang) yang kita semua tahu, memberi benefits (chance) kepada BN untuk menang dengan lebih mudah. You boleh vote PAS for your Dun dan Parlimen negeri you. Mereka boleh menang. Tapi at the end, BN juga yang menang majoriti undi negara. PAS is too weak right now.

Jika anda nak PAS menang, PAS perlu strong stand alone. Dan dia boleh capai hanya bila BN jatuh. If you wanna vote for PAS, wait till PRU15. Ingat, see the bigger picture. Jangan fikirkan tentang 5 tahun. Fikirkan tentang 10-30 tahun akan datang. 



Soalan 7.
PAS telah lama wujud di Malaysia. Bagaimana PAS boleh jadi Pemecah Undi sedangkan PH adalah parti baru?
Awak salah faham dengan konsep pemecah undi. Tak perlu jadi baru atau lama untuk memecah undi. Dalam pembangkang, semua adalah pemecah undi. PH, PAS, Warisan etc etc selagi tidak berada dibawah satu bumbung rasmi, maka mereka semua adalah pemecah undi. Tapi kenapa saya terapkan bahawa PAS adalah pemecah undi? Sama jawapannya dengan soalan diatas. PAS adalah parti besar tetapi orang bukan Islam tidak akan undi PASorang Islam sendiri ramai yang tak akan undi PAS. Jadi, secara dasarnya, bagaimana PAS akan menang? Jika anda membuat kira-kira, saya yakin, anda sedar undi pada PAS akan kurangkan chance untuk BN direhatkan.

Jangan salah faham. Saya tidak ada masalah dengan PAS. Tetapi PRU kali ini bukan berkenaan sesebuah parti. Objektif kita adalah untuk rehatkan BN agak demokrasi di Malaysia boleh disemarakkan. Tapi hanya PH yang ada chance untuk menang. 



Soalan 8. 
Undi ke tak undi ke, tetap sama. Siapa yang menang pun, negara tetap akan sama.
Kalau you kata undi atau tak undi tetap sama, then maksudnya demokrasi di Malaysia sudah tenat, bukan? More reason for you to mengundi and make a change. Setakat ini, tiada siapa tahu apa yang akan berlaku jika parti selain BN yang menang, kan? Why not give it a try. Kalau you takut, refer soalan no 2.



Soalan 9. 
Aku menetap di Negeri Sembilan. MB Negeri aku, seriously terbaik dan dekat dengan rakyat. Aku undi Parti X hanya disebabkan oleh MB aku walaupun Parti X ni banyak penipuan. How?
Seperti yang aku cakapkan, undi yang terbaik adalah undi based on negara. Ketua kampung kau menang, tapi negeri kau tetap teruk. MB yang kau suka menang pilihan raya, tapi negara kau tetap teruk. Kuasa MB limited. Kau boleh ubah negeri kau, tapi kau kena buat pengorbanan yang lebih besar untuk negara.

Ini bukan perihal keluarga, kampung, DUN, atau negeri kau. Ini pasal negara. Ya, negeri kau dipegang oleh parti / MB yang kau sayang. Tapi bagaimana dengan negeri lain? Bagaimana dengan negara kita? Bagai mana dengan beratus ribu keluarga yang mungkin affected dengan korupsi, penipuan, taxes, undang-undang dari menteri yang tak masuk akal lain yang mungkin telah dan bakal wujud?

See the bigger picture. Don't vote for a person. Dont vote for a city nor a state. Vote for your country.

Soalan 10. 
Kau betul-betul rasa pembangkang lagi bagus dari BN?
PAS dan PH dan BN bagi aku secara peribadi, semua teruk. Semua ada agenda masing-masing. Semua ada individu yang seolah-olah tidak berfikir. Walaupun begitu, negara kita perlukan persaingan sihat diantara setiap parti. Seperti yang aku cakapkan, BN mungkin kini terlampau selesa. Mereka mungkin tahu, apa yang mereka buat, mereka tetap akan menang setiap kali PRU. We need to change this.


Adakah PH akan jadi selesa selepas dia menang PRU? No, mereka akan panic nak serve yang terbaik supaya tidak dirampas kembali oleh BN (Sedikit je silap, BN akan take over next PRU). Dan BN akan perbaiki parti mereka dari dalam serta akar umbi agar dapat kembali mengambil tahta untuk terus bekerja untuk rakyat. Jadi siapa yang untung jikan bukan rakyat? (Penatnya ulang ayat ni...)

Soalan 9. 
Jadi, kenapa kau rasa PH adalah the Lesser Evil dan bukannya BN?
Study sendiri dan lihat.

ERCL(50bil+ loan from China sedangkan ada duit GST etc), Felda (Siapa yang dah ditangkap?), Pemotongan Bajet Pendidikan dan lain-lain, 1MDB, 1MDB Energy Kronologi 2.6Bil 'derma', Kad dan bantuan yang hanya boleh digunapakai hanya bila menang, cables, manifesto PRU 13 yang tak tertunai, janji-janji manis setiap kali PRU, Harga tol yang dikata tak akan naik, petrol, tiada lagi subsidi minyak masak etc, PRU hari Rabu (this is too obvious, really. Even if your pull out the previous PRU dates, still.), Program politik UMNO di Uitm dan sekolah-sekolah. SPR dan BN. SPRM dan BN, SKMM dan BN. GST tak akan naikkan harga barang, China dan GST, Media arus perdana yang berat sebelah, Persempadanan Semula pengundi, Gerrymandering,  dana-dana yang semakin kurang, "Kajian" dari agensi-agensi yang tak pernah habis, Pemotongan budget Kesihatan bagi Hospital Kerajaan , Audit yang tiada keputusan, perbelanjaan keluarga mereka, kronism, Shahrizat & lembu, statement Rafidah, rasuah, statement-statement yang dikeluarkan oleh menteri-menteri yang tak pernah tahu apa itu kesusahan rakyat, muka ahli politik yang hanya wujud 5 tahun sekali dan bermacam-macam lagi yang aku sendiri dah malas nak letak dan fikir.

Jika anda perasan, aku nyatakan isu-isu negara dan bukannya isu negeri ataupun kawasan kecil. Sebab apa yang berlaku sekarang adalah berkaitan dengan negara.

Jangan baca paper pro parti jika anda bercadang untuk study. Get online forum dan baca dari pelbagai pihak. Get involved. See people outside. Get out of your privilege rings.

Bila BN gunakan 'duit mereka' untuk berkempen di media, sedangkan rakyat pula sanggup keluarkan duit sendiri dan menggunakan diri sendiri berkempen untuk pembangkang; then anda tahu something is not right here.

Soalan 10.
Pada pendapat saya, DAP adalah satu parti yang gilakan kuasa yang akan menggugat Hak-Hak Bumiputera dan orang Islam.
Jika DAP menang semua kerusi bertanding pun, ia tak akan jadi majoriti. Jadi, jangan risau. Itu semua mustahil. DAP dipaksa korbankan parti (logo) mereka pada PRU ini. Dan kini mereka berada dibawah PH. Saya tak katakan bahawa DAP adalah baik, semua parti major di Malaysia mempunyai agenda tersendiri. Tapi parti bukannya 1 man army. Mereka perlukan sokongan semua pihak dalam parti tersebut. Dan dalam calon dan wakil DAP itu sendiri terdapat pelbagai bangsa termasuk Melayu Islam. Sama seperti MCA dan MIC yang berada didalam BN. Dan seperti yang saya katakan, walaupun DAP menang semua kerusi dan kawasan, mereka tak akan boleh buat apa-apa. Mereka masih kecil.

Dan saya juga keliru bagaimana secara tiba-tiba DAP dikatakan anti-Islam. Saya tak pasti siapa yang mula-mula mengeluarkan sentimen bahawa DAP adalah Anti-Islam. RUU355 adalah bidang kuasa Mahkamah Syariah. RUU dilaksakan ataupun tidak, tidak memberi kesan kepada DAP, no? Dan saya tak pasti mengapa ketidak laksanaan RUU355 dikaitkan dengan DAP sedangkan sekarang ini, yang memerintah adalah BN.



Usah takut dengan Cina. Cuba berkawan dengan mereka. Semakin ramai anda mempunyai rakan yang bukan Islam, semakin anda sedar bahawa semua manusia adalah normal dan tidak rasis seperti anda.

Pilihan Raya Umum adalah undi untuk memilih kerajaan memerintah. Bukan undi untuk memilih agama.

Soalan 11. 
Jadi, kenapa kau cakap kalau PAS kuat, BN akan menang?
Pemecah undi. Anggap sahaja konsepnya seperti dibawah:

100 orang mengundi untuk satu kawasan dengan 3 calon (PAS, BN dan PH)
20 undi PAS. 31 undi PH. 49 undi BN. Pembangkang 51 undi. BN 49 undi. Tapi siapa yang akan menang? Yup tetap BN walaupun pembangkang dapat 51 undi. Ini dipanggil split voting dikalangan pembangkang. Ia memberi benefits kepada BN.

Bayangkan jika PAS dan PH bergabung, sure pembangkang akan menang bukan? Dengan konsep ni dan apply untuk berjuta-juta pengundi di Malaysia, cuba teka siapa yang akan menang? Yes.

Tapi kalau PAS stand alone. Satu undi yang diberikan kepada PAS adalah satu undi kurang untuk menjatuhkan BN. Kenapa? Sebab sekarang ni, PAS tak akan menang (Non muslim tak akan undi PAS, jadi mustahil PAS akan menang). Satu-satunya parti yang boleh menang adalah PH. Jadi, semakin kuat PAS, semakin kuatlah pemecah undi dikalangan pembangkang. Semakin kuatnya pemecah undi, semakin mudahlah BN untuk menang,

Soalan 11A.
PAS (Hj Hadi) menyatakan akan membentuk kerajaan Campuran dengan BN setelah PRU 14 jika BN setuju dengan syarat-syarat yang diusulkan oleh PAS. 
Saya percaya PAS akan bergabung dengan BN dan tidak akan mengemukakan syarat-syarat tersebut kepada rakyat. Undi PAS jika PAS dan BN bergabung secara official dan syaratnya dipersetuji oleh BN secara terang-terangan. Jika tidak, ketahuilah, PAS hanya ditipu oleh BN.

Anda boleh baca, lihat dan dengar di kaca TV mengatakan "BN telah setuju bekerjasama dengan PAS bagi PRU14" tanpa sebarang bukti dan agreement dikeluarkan. Kemudian, anda keluar dan mengundi. Dan ketahuilah, hari Khamis ini (10 Mei), Najib masih jadi PM dan BN masih memerintah. Malaysia 10 Mei 2018 dan Malaysia 5 April 2018 akan kekal sama.



Soalan 12. 
Kau dulu bukan penyokong BN ke?


Sentimen tak masuk akal

Sadly, yes. Aku siap tulis 2 entries pada pilihan raya yang lepas. Lately, banyak perkara yang BN buat, aku dah cuba justify dan rasionalizekan tapi, tak mampu. Terlampau banyak dan terlampau obvious. Amat mustahil untuk manusia normal tak nampak perkara-perkara yang tak patut berlaku, berlaku.

Soalan 13.
PAS kini ada strategi, King Maker.
Strategy yang baik. Tapi anda kena ingat, PH dan BN juga boleh jadi King Maker. Dari apa yang kita lihat di TV3 dan Berita Harian, agak jelas PAS akan bergabung dengan BN. Tetapi adakah anda percaya janji-janji dari BN setelah pelbagai perkara yang berlaku dan yang telah dilakukan? Objektif kita pada PRU kali ini adalah untuk membersihkan negara, dengan kata lain adalah untuk mencuci sistem dimana BN perlu berehat seketika supaya PRU akan datang akan jadi PRU yang terpaling sihat dan penuh dengan demokrasi.

Dengan minimum 40 kerusi, PAS mungkin akan dapat 'kuasa besar'. Tetapi semuanya tetap sama (level corruption etc). Melainkan, menteri-menteri teratas semuanya terdiri daripada ahli PAS, which is equally the same as BN kalah (which won't be happening)

Secara generalnya (tidak berkait dengan Malaysia), King Maker is about give and take. If you want to take everything from them, you wont get them. Thus, you need to give them something. Kalau dalam movie, ini dipanggil a Devil's Deal atau A Contract With the Devils. Nevertheless, it is a very good move. However, you need a strong party to penetrate a tall, huge, well rooted party, which is PH. 

Soalan 14. 
Apa yang ada sekarang adalah hasil (tahi) Tun Mahathir kerana dulu BN dipegang oleh beliau. Dia juga corupt seperti ahli politik lain. Jadi kenapa kita perlu undi dia lagi?
Aku tak rasa jika PH menang, dia akan jadi PM. Kalau dia jadi pun, hanya untuk jangka masa yang amat, amat pendek. Dan, secara jujurnya, aku tak kisah siapa yang dipilih dikalangan Menteri untuk menjadi PM. Sebab sesiapa sahaja yang mengantikan DS Najib, mungkin akan perform jauh lebih baik dari DS Najib supaya tidak direhatkan next PRU. Objektif aku hanyalah untuk rehatkan BN agar BN memperbaiki diri. Ini juga penting agar parti-parti lain sedar bahawa jika mereka menang PRU, mereka mesti berkhidmat kepada rakyat sebaik mungkin. Jika tidak, akan dibuang seperti BN pada PRU14. Seperti yang saya katakan, BN terlampau selesa.

Dan seperti yang aku katakan, aku tak undi based on individu. Aku undi apa yang terbaik untuk negara; iaitu persaingan sihat pada PRU15 tahun 2023 (which we cant have if BN still win this PRU). Jika BN kalah, PRU 15 akan jadi PRU paling prgresive sejak merdeka. Tapi kita tak akan capai jika BN masih menang PRU14 ini.

Btw, jika benar Tun M itu penjenayah, apa yang menghalang Kerajaan BN dari menangkap Tun M sekarang?

Soalan 15.
Apa pendapat kau tentang undi rosak? #UndiRosak
Movement undi rosak adalah satu movement paling tidak berakal (Selepas refuse untuk daftar mengundi).

9. Tidak daftar mengundi / Tak mengundi.
8. Undi rosak.
7. Undi Parti sebab hidup sendiri / keluarga tak pernah affected dengan apa yang berlaku.
6. Undi Parti disebabkan oleh sentimen (Termakan budi - Banyak dibantu 20 tahun lepas)
5. Undi Parti disebabkan oleh manifesto (Percaya janji-janji manis)
4. Undi Parti disebabkan oleh seseorang (MB, Wakil kawasan etc)
3. Undi Parti sebab mahukan benefits untuk diri / keluarga (Saudara, business, company, boss)
2. Undi Parti disebabkan Parti (Tak kisah siapa yang didalam, janji Parti tersebut.)
1. Undi Parti disebabkan oleh Negara Malaysia. (Tak loyal pada mana-mana Parti. See the bigger picture. Tak kisah 'kerajaan' berubah setiap 5 tahun, asalkan yang terbaik memerintah)


#UndiRosak adalah satu movement yang paling tidak masuk akal.

Contohnya: Andai kata Azman keliru diantara nak undi BN atau PH, dia akan mula study dan kaji mana parti yang real dan mana yang lebih banyak menipu. Tetapi once #UndiRosak wujud, Azman kini ada option lain iaitu Undi Rosak.

This is a war of a lesser evil. You cant win this war by sitting sideways (undi rosak / tak mengundi). Tapi jika anda nak undi BN, baik anda undi rosak sahaja. Ianya lebih baik. Hssajshaj. Joke.

But not really.

Elakkan dari melontar undi disebabkan oleh seorang individu yang baik. Pilihan Raya Umum adalah perihal seluruh negara dan bukannya orang perseorangan. Tiada guna menang untuk jaguh kampung jika negara tergadai.


Soalan 16. 
Macam mana aku nak tahu aku bakal buat pilihan tepat untuk mengundi ni?
Tanya diri sendiri:
Parti yang anda akan undi, kalau parti tu diketuai oleh criminal atau orang yang kau tahu jahat, adakah kau akan still undi dia? Kebanyakan orang yang fanatik dengan parti akan jawab ya (Terutama orang tua). Maka something is wrong with you. Dont cast your vote just for one good man.


BN akan kalah hanya jika PAS bergabung dengan PH. Jika tidak, Khamis ini, DS Najib tetap PM dan BN tetap memerintah Malaysia. 

Soalan 17. 
(Conclusion / Tl;dr) Jadi, kenapa saya perlu undi PH jika saya penyokong PAS dan BN?

1. Main objective PRU kali ini adalah untuk menukar 'tahta pemerintahan' (menteri-menteri) agar kerajaan menjadi lebih bersih melalui persaingan sihat.
2. Kejatuhan BN penting agar PRU akan datang (PRU15) akan jadi the best PRU ever since Merdeka (No more the Lesser Evil). Probably wujudnya A New Generation of BN (cleaner BN).
3. Jika anda sebenar-benar penyokong BN, saya pasti anda sendiri pun sedar banyak yang perlu diperbaiki. Saya tahu BN banyak lakukan perubahan yang baik. Tapi keselesaan yang dinikmati oleh BN telah membuatkan mereka leka. Mereka dilantik Rakyat untuk Rakyat dan Negara. Bukan untuk mengkayakan diri sendiri.
4. Buat masa sekarang, hanya PH yang boleh menang PRU.
5. Based on penilaian peribadi, PAS tak akan menang kerana yang undi PAS hanyalah orang Islam. Ya, PAS boleh menang di Terengganu dan Kelantan. PAS boleh menang 100% di kedua-dua negeri terbabit. Dan anda boleh bersorak kegembiraan bila ia berlaku. Tapi keesokannya ketika bangun tidur, anda akan sedar yang memerintah tetap Barisan Nasional.
6. Undi PAS hanya akan mewujukan pecahan undi yang lebih besar dikalangan pembangkang yang mengakibatkan BN lebih mudah untuk menang. (Rujuk Soalan 7.)
7. Ingat, Pilihan Raya Umum adalah undi untuk memilih kerajaan. Bukan undi untuk memilih agama. Agama tetap sama. Yang bezanya, kerajaan itu sendiri. Usah terlampau takut wahai sahabat-sahabatku.
8. BN dan PAS akan membentuk kerajaan campuran jika BN setuju dengan syarat PAS hanya selepas PRU. Jika BN setuju, saya yakin, PAS dan BN tak akan memberitahu rakyat apakah syarat-syarat yang dipersetujui oleh BN. Apabila ini berlaku, bermaksud samaada PAS atau Rakyat yang ditipu. Jika BN betul-betul sign agreement untuk terima syarat-syarat PAS dan jadikanya official, saya sendiri akan undi PAS - Provided syarat-syaratnya adalah core berkaitan Agama Islam dan keamanaan rakyat berbilang kaum dan negara. Jika tidak, bermaksud, PAS ditipu.
9. Semakin hampir dengan PRU14, semakin kurang kritikan PAS terhadap BN. Begitu jugalah sukarnya mencari berita BN mengkritik PAS di Berita Harian dan Tv3. Mereka akan bergabung.
10. Sering didengari Tun M dikatakan sebagai penjenayah dan korup. Persoalannya, kini beliau telah keluar dari BN dan sertai PH. Jika benar dia adalah penjenayah, apa yang menghalang dia dari ditangkap sekarang?

Jika Malaysia mampu rehatkan Malaysia, ketahuilah, pelbagai pintu peluang dan kemungkinan yang positif akan terbuka dengan luasnya. Sayangnya, pintu tersebut ditutup rapat dan peluang untuk dibuka hanya wujud pada 9 Mei 2018 ini.


Aku pernah bersembang dengan rakan-rakan aku di kedai kopi, dan kami semua bersetuju bahawa hampir mustahil BN akan kalah. Tapi jika BN tak kalah pada Pilihan Raya Umum kali ni, BN akan berkuasa sampai bila-bila kerana selepas ini, mungkin tiada lagi nama-nama besar. Dan tiada lagi orang yang akan lead kepada perubahan. 

Demokrasi yang sihat adalah demorasi yang seimbang. Bukan satu pucuk parti pimpinan yang sama sepanjang zaman. 

Ps: Please. Please pulang mengundi. Jika majikan tak benarkan, ponteng kerja. Jika tiket bas habis, gunakan #PulangMengundi di Twitter untuk dapatkan carpool pada 9 Mei ini. 

Ps: Im still new in politic. Correct me if Im wrong. 

173 ulasan:

  1. Pendapat kau okla cuma btul ke klau PH menang cuma menteri je tukar? xbest. undi aku ttp utk bn. PH nmpk gila kuasa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam tuan, apa bukti tuan yg PH ni gila kuasa. Kesalahan BN lg nmpk gila dpd 'pendapat' tuan yg katakn PH gila kuasa.

      Padam
    2. Kerusi di PD telah dikosongkan kurang lebih 150 hari PH menang. Rakyat buta2 dikhianati. Ini berjuang untuk rakyat atau untuk keluarga sendiri?

      Padam



    3. Saya selalu berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan peminjam yang meminjamkan uang tanpa membayar terlebih dahulu.

      Jika Anda mencari pinjaman, perusahaan ini adalah semua yang Anda butuhkan. setiap perusahaan yang meminta Anda untuk biaya pendaftaran lari dari mereka.

      saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya INDONESIANS. yang telah terjadi di sekitar mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah SUZAN INVESTMENT COMPANY. Saya mendapat pinjaman saya dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya semua pembohong, saya menghabiskan hampir Rp35 juta di tangan pemberi pinjaman palsu.

      Pembayaran yang fleksibel,
      Suku bunga rendah,
      Layanan berkualitas,
      Komisi Tinggi jika Anda memperkenalkan pelanggan

      Hubungi perusahaan: (Suzaninvestment@gmail.com)

      Email pribadi saya: (Ammisha1213@gmail.com)

      Padam
  2. @TanpaNama1 30April. Bagaimana awak boleh kata PH gila kuasa jika BN sanggup lakukan apa sahaja (Undi hari rabu, peraturan baru poster kempen, etc etc) sebab tak nak bagi parti lain menang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Undi hari rabu adakah suatu yg kotor? Habis ko ingat yg nak turun undi hari rabu tuh org PH shj kah? Lg satu peraturan poster tuh applied to any parties.. bukan berat sebelah...

      Padam
    2. BN mmg nak peratus keluar mengundi yg rendah. boleh cek pilihanraya kecil sbelum ni, hari bekerja akan dipilih sbg hari mengundi bila prk di kawasan kuat pembangkang dan hari ahad atau sabtu bila prk di kawasan kuat BN.

      Padam
  3. Mek stujju ! Macam mane kita nak compare kalaj kita sndiri tk give a try. Btul la bukan doal perjudikan negara. Kita ada sistem lain kot. Entah ape la org bn pkir

    BalasPadam
  4. Tanpa nama, apa bukti yg anda menyatakan ph gila kuasa?? Sedangkan ph xpernah memerintah.. kita lihat selangor, negeri dibawah ph, mcm2 diorg boleh bg beb seperti air free dan lain2.. ko tgk tmpat bn yg paling dekat dgn selangor ada wilayah persekutuan.. knp mereka tidak boleh bg mcm apa yg selangor bg sedangkan kuala lumpur adalah ibu negara dan pendapatan mereka agak banyak?? Sekarang sape yg gunakan kuasa utk kepentingan sendiri??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bukti boleh tgk kat selangor bila khalid ibrahim diturunkan akibat tak nak dgr arahan parti sebab khalid lebih pentingkan rakyat..

      Padam
  5. Terbaik saudara!
    Kupasan yang ringkas, mudah difahami, straightforward.
    Saya sebelum ni berbelah bahagi kerana bekas ADUN saya merupakan seorang wakil rakyat yang baik,alim dan cakna dengan permasalahan rakyat namun wadah politik beliau adalah UMNO/BN.
    Terima kasih kerana telah berjaya membulatkan keputusan saya untuk #PRU14 ini saudara.
    Part "...jangan mengundi dek kerana kebaikan satu insan sahaja, sebaliknya lihat lah gambaran yang lebih meluas iaitu kepentingan negara..." sangat membantu membulatkan tekad saya untuk mengundi PH.

    P/S: jikalau orang kita malas baca jugak entri cik ni, maknanya kekal lah kita di bawah kerajaan UMNO/BN (Nauzubillah Himin Zaalik)

    BalasPadam
  6. aku sayang tokmat, so dekat dun aku nak undi BN..

    tapi aku tak suka najib memerintah negara.

    so dekat parlimen, aku nak undi PH..

    BalasPadam
  7. PAS ni bengong tau.. Gabung je lah salah satu belah. sibuk nak jadi pemecah undi. pastu nanti dalam parlimen tak abis2 dok ambil sikap berkecuali dalam apa2 keputusan.. bengong sungguh..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bab PAS sebagai pemecah undi.

      1) "Ulang sejarah PRU13 dimana Pembangkang memperolehi 51% undi tapi BN tetap menang dengan hanya 49% kerana 51% undi tu berpecah undi kepada beberapa parti pembangkang dan bukan dibawah satu bumbung"

      Penulis kurang tepat. Dalam PRU13 DAP,PAS, dan PKR dlm satu pakatan menentang BN. Maka BN tetap menang bukan sbb undi berpecah antara pembangkang. Amalan demokrasi malaysia adalah berdasarkan majoriti kerusi yg dimenangi, bukan jumlah undi (popular votes) sama seperti yg berlaku di US ketika Trump menang.

      2) "PAS dikatakan pemecah undi sbb lemah dan tidak akan dapat undi non-muslim."

      PAS bukan sekadar menpunyai pengundi non muslim, malahan ada calon non-muslim. boleh lihat cth di DUN Rawang (https://www.facebook.com/kongtuckwah/) dan penyokong non-muslim PAS di kelantan. Malah PAS sediakan platform Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) untuk non-muslim

      3) "PAS akan menangkan BN dengan memecahkan undi pembangkang"

      Ini statement yang tidak adil. Kalau begitu, bagaimana di Kelantan?. Kerusi yang kebiasaannya PAS menang, PH juga bertanding. Maka adakah PH pemecah undi untuk menangkan BN di Kelantan?

      Kita inginkan perubahan, tpi ke arah PH atau PAS. Itu hak rakyat utk memilih. Bukan isu sape pecah undi sape, semua parti akan cuba menarik undi org atas pagar. Itu hak demokrasi untuk setiap warganegara utk bertanding.

      Padam
    2. Tuan yang dihormati.

      1. Dulu berlaku tsunami rakyat mula beralih kpd pembangkang, jadi BN memang tetap menang dulu, tapi peratus undi menang itu tipis sebab penyokongnya lebih ramai. Sekarang kita yakin jumlah penyokong BN makin mengurang, tapi peluang menang jadi kurang juga sebab pecah undi (walau penyokong pembangkang lebih ramai). Kita bercakap tentang konteks sekarang, tahun ini.

      2. Pas memang dapat juga undi non-muslim, tapi kita kena terima hakikat, bilangan mereka kecil. Sedangkan negara kita bilangan non-muslim jumlahnya ramai. Tuan boleh yakin Pas mampu menarik undi majoriti dari non-muslim? Nak menang bukan hanya perlu 100-200 undi sahaja.

      3. Senario yang tuan maksudkan hanyalah di tempat terpilih. Kita melihat dalam konteks yang lebih besar, satu negara, 222 parlimen, bukan hanya nak mengira supaya pas menang hanya di Kelantan.

      Padam
  8. Harap hadam sejarah baik2 dan sebab utama kenapa pas TIDAK BERGABUNG DENGAN PH!Pas bukan baru dalam arena politik untuk senang2 ambil keputusan tidak bergabung dengan PH. Ini disebabkan matlamat islam yang tidak diterima oleh PH sendiri. Bertuankan Mahathir yang dulunya mrnjadi musuh PKR , sisa ahli pas yang menubuhkan PAN. Tetiba hang kata PAS pemecah undi? siapa bina dulu? mohon hadam helok2 ya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. I think u should hadam elok2..baca sampai habis..open ur mind. Sume yg ko tanya ad dalam artikel tu..

      Padam
    2. Aku tetap pilih PAS, jika Tun boleh buat DAP PKR Amanah dlm PH, kenapa Tun x boleh buat PH masuk dlm PAS? Comeonlah jawapan kau PAS pemecah undi tidak relevan dan itu bkn jawapan

      Padam
    3. Lucu. Bukan Mahathir yang letak DAP PKR Amanah dalam PH. 3 parti tu sudahpun bekerjasama sebelum parti Mahathir join, PPBM, dan bentuk PH. Bagaimana nak buat 4 parti masuk dalam payung 1, sedangkan bukanlah lebih senang 1 masuk dalam payung 4?

      Padam
    4. Yg 3 parti Melayu Islam tu dengar ckp dap buat apa! Hang kan Melayu Islam.. Awat tak nak sokong Islam... Dap terang2 tolak Islam... Nak suruh pas masuk PH... Tolak dap tu dulu...

      Padam
    5. Bro-bro sekalian, nak sembang dgn sahabat² pas ni ibarat sembang dgn pokok. Depa ni ada akal, tp xmau guna. Belah mana pulak dengaq cakap DAP? PAS dulu bergabung dgn dap smua tu ikut telunjuk dap saja kah? PH adalah gabungan parti². Bukan DAP saja duk buat keputusan, yg lain ikut. Apa pun xbuleh. Jenis xbesa bergaul dgn masyarakat lain, bersifat rasis. Minda ada, xnak buka. Takut dgn DAP buat apa, awat kita islam melayu ni takda pegangan ka? Tak boleh nak buat keputusan sendiri? Dalam ph xda islam ka? Nik omar tu apa? Awat arwah tok guru xajar anak² agama ke? Atau hgpa smua ni ilmu lagi kemaih dri anak arwah tok guru. Deluded malays.

      Padam
    6. aku setuju dgn (Tanpa Nama6 Mei 2018 11:34 PG). Org islam kalo xphm tntg ape yg berlaku dlm negara ni mmg susah nk bg penjelasan. depa dok dgn hukum Huddud. Aku Sokong Huddud but not PAS because PAS selfish. Nk tegakkn Keadilan islam xkena tempat.

      Padam
  9. How did u know pas ada chance yg rendah??? I dont think so.. Awak patut kaji manifesto yg ditawarkan oleh pas , as a muslim u should choose yg mna menguntungkan islam, bkn untuk pembangunan semata2.. Bt apa pembangunan ada, islam hanya pd ibadat.. Islam adalah gaya hidup .. For those yg kata pas pemecah undi, silap !!pas dri dlu lagi dah terlibat dgn politik before ph , ppbm dan pan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sayangnya x baca habis, your question is exactly written there.

      Padam
    2. Same here. Ni malas pikir la ni. Org PAS ni satu je. Masih dgn isu menegakkan perjuangan parti DIA SAHAJA. Kita tgh cakap anak, cucu, cicit seluruh rakyat Malaysia tau? Apa mereka takde hak ke?

      Padam
    3. In a way, PAS ada mengaku yang dorg adalah pemecah undi.

      Padam
    4. Maaf la kalau ape yg saya cakap ni salah... Tp sebagai se-seorang yg pandai agama pemimpin dalam PAS patut fikir kan keutamaan rakyat... Tu yg paling utama sebagai pemimpin...bukan keutamaan utk org islam je sbb yg bukan islam tu pun manusia yg di panggil rakyat...sbb tu Datuk Bentara TGNA pilih utk bergabung sbb yg lebih penting MENANG sbb klu tak MENANG tak ada kuasa utk bantu rakyat...tu tanggungjawab sebagai pemimpin...

      Padam
    5. Biar pecah undi, jgn bagi geng2 lgbt, geng siti kasim chance lngsung masuk macam virus. Mula2 kecik, pastu jadi besar. Serupa geng PAN , dulu virus, PAS da tau, elok virus2 camni kena buang, dulu menang pun atas tiket PAS.

      The opposition says try Pakatan for 5 years and if you don't like Pakatan you can go back to BN in 2023. I say try Islam for 5 years and if you don't like Islam you can go back to Christianity, Hinduism or Buddhism in 2023. Does that also make sense?

      Padam
    6. PIlihan Raya untuk pilih parti untuk negara bknnye nak pilih agama

      Padam
    7. Comparison tu pn dh slah..parti xsama dgn agama & agama bukan parti..perjuangan tu utk agama, yes..tp klau party A yg dikatekan lbih islamic ni memerintah, adakah non-muslim xkan dpt benefit yg muslim dpt?? Sbg pemimpin kne ambil kisah semua xkire muslim or non muslim..nabi s.a.w dlu pn pernah memimpin negara tp nabi s.a.w ambil kisah keseluruhan rakyatnya..agama juga perlu diutamakan tp xperlu la pentingkan diri sndiri..kita hidup multiracial & kesamarataan tu kne ade..dlm perlembagaan pn dh termaktub agama islam sbg agama rasmi negara..so xperlu risau sbb benefit kpd agama tu still ade klau tuka kerajaan..bergabung bukan utk tentang agama tp bergabung utk tukar pemimpin yg obviously xmemahami kesusahan rakyat..maaf klau slah..

      Padam
  10. Well just wonder sapa pemimpin PH yg dikatakan dpt menggalas tugas pemimpin negara tu? Dr Wan Azizah? Lim Kit Siang? Lim Guan Eng? Nurul Izzah? All with personal issues and of course racism.. you cannot simply said tukar menteri je.. this menteri2 can change a lot of things in your country. Tukar kerajaan bukan seperti tukar baju. Kesan nye akan terasa sampai bila2.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Baju pun kena hari-hari tukar. Apa lagi kerajaan yg sudah memerintah lebih dri 50 tahun. Open your eyes, listen to your surroundings and widen your views.

      Padam
    2. Quote "kesannye akan terase smpi bile2"..xperlu tgu tuka menteri la..skrg pn dh terasa..menteri pn mne kisah rakyat ssh..time pru bru la nk bg mcm2..5 tahun sblm ni ade die bg..bg cukai lg ade la..subsidi pn kne tarik..tang mana BN bantu rakyat..

      Padam
    3. Igt senang2 ke dorg nk ltk jawatan sbg PM bila dh dpt bntuk kerajaan..mcm2 boleh jd dlm 5 thun tu..sng cite pemimpin dlm PH sume gila kuasa nk jd PM..

      Padam
    4. kalau PH gila kuasa kenapa pilih vote hari rabu? bukan isnin atau khamis atau selasa. siapa yg gila kuasa skrg? siapa yg ada kuasa mempengaruhi SPR skrg? PH?

      Padam
  11. Saya setuju dgn pendapat anda. Di peringkat universiti saya mmg belajar ttg perlembagaan persekutuan. Walaupun sy bukan background sains politik, Tapi kita faham bagaimana dasar negara dan undang2 negara digubal. Walau bagaimanapun, ramai org awam tidak faham ttg fungsi ini. Sbb itu mereka dengan mudah berkata negara akan ditadbir oleh org bukan islam. Sedangkan mereka tak tahu dalam perlembagaan persekutuan telah menyatakan beberapa perkara penting seperti islam agama rasmi, ketua negara (PM) mesti org melayu, hak istimewa org melayu tidak boleh dipertikai. Sekiranya perkara2 tersebut hendak dipinda, masih perlu melalui dewan rakyat. Siapa yg berada di dewan rakyat?? Mereka ahli parlimen yg menang semasa PRU (dikalangan BN & PH, PAS). Habis tu dengan mudah ke mereka2 ini bersetuju nak lepaskan jawatan PM kepada org bukan melayu. Jadi bukalah mata, hati dan fikiran anda seluasnya utk mengundi dgn betul. Kita semua sygkan negara. Kita belajar ttg sejarah politik malaysia semasa diperingkat sekolah tp semuanya hanya tinggal sejarah. Perjuangan ahli politik dahulu ternyata jauh berbeza dengan perjuangan ahli politik skrg. Walaupun mereka mengalir dari darah yg sama tp perjuangan mereka sangat jauh berbeza (Anda boleh faham siapa yg saya maksudkan). Saya kesian sgt dgn warga Malaysia. Buatlah pilihan yg tepat. Kita akan menderita 5thn lagi jika tersalah membuat pilihan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semua tahu dlm perlembagaan Malaysia PM mesti melayu. Tapi cuba fikir kenapa DAP bertanding klu tak boleh jadi PM?

      1. Mereka nak jadi PM. Mereka dah jumpa kelemahan perlembagaan yg mana mungkin mereka boleh MENCABAR.

      2. DAP menang tetapi mereka tidak boleh menjadi PM MELAINKAN PM melayu adalah BONEKA mereka.

      Padam
    2. Jangan mainkan isu rasis di sini pls.

      Padam
    3. so sebab tak boleh jadi PM DAP xpatut bertandinglah? MCA MIC Gerakan mcm mana? tak boleh juga?

      Padam
  12. @TanpaNama 1 Mei 2018 2:11 PG - Saya telah jawab soalan anda. Sila rujuk jawapan pada Soalan 13. Sesebuah parti tidak perlukan lama atau sekejap untuk jadi pemecah undi. Anda boleh undi PAS. Tapi esok pagi bila anda bangun tidur, anda akan sedar bahawa Najib masih jadi PM.

    @TanpaNama 1 Mei 2018 5:09 PG - PAS ada chance yang rendah sebab non muslim tak akan undi PAS. Jadi, PAS tak akan menang. Undi pada PAS akan menyebabkan pemecahan undi dikalangan pembangkang. Pemecahan undi dikalangan pembangkang akan menyebabkan BN menang.

    @TanpaNama 1 Mei 2018 5:52 PG - Sila rujuk jawapan bagi sialan 14. Aku tak rasa jika PH menang, dia akan jadi PM. Kalau dia jadi pun, hanya untuk jangka masa yang amat, amat pendek. Dan, secara jujurnya, aku tak kisah siapa yang jadi PM. Objektif aku hanyalah untuk rehatkan BN agar BN memperbaiki diri. Ini juga penting agar parti-parti lain sedar bahawa jika mereka menang PRU, mereka mesti berkhidmat kepada rakyat sebaik mungkin. Jika tidak, akan dibuang seperti BN seperti PRU14. Seperti yang saya katakan, BN terlampau selesa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam bro. Jgn terlampau yakin dgn statement anda, "non muslim x akan mengundi PAS". Sebabkannye bro, Allah pemegang hati setiap manusia dlm dunia ini bro. Allah boleh membolak-balikkan hati setiap insan dgn kunfayakun je bro. Ak mengamati knape Pakatan Rakyat xmenang PRU13 yg lepas. Yelah, kite semua tahu kn mcm2 game mcm pengundi hantu, blackout tmpt ngundi etc. Tp bro, kalo ko renung dalam2, maybe the reason is because we were too confident that we can win on last PRU13 2015 at that time. Walhal kite sbnrnye lupe, yg menjadi penentu adlh Allah swt. Allah izinkan sesuatu perkara itu berlaku, tp tidak bermakna Allah redha terhdp perkara itu. Bykkn istighfar bro. Jgn terlalu angkuh. Bykkan menyebut insyaAllah bi iznillah, instead of using, "tak akan, impossible, etc..". Adios bro. Salam!

      Padam
  13. Bila agama bukan lagi menjadi keutamaan. Inilah ulasannya...

    BalasPadam
  14. anda kata hanya menteri yg bertukar ..yang lain2 tetap sama..terlihat disitu kecetekan pandangan..anda kata perlu lihat secara besar..tapi anda tak lihat apa natijahnya.. apakah DAP akan bersetuju segala kelebihan yg bumiputera terima skrg.. sistem pendidikan khas bg kaum bumiputera..dana2 khas bg bumiputera spt PNS dll yg memveri pinjaman khas utk bumiputera saja akan diteruskan slps PH berkuasa? Jika gendak mencari buruk..diri sendriri pun byk buruk..kalau nak cari baik dlm gua yang kelam pun voleh jumpa.. akhir kata selamat mengundi dan pembaca anda tidak terpengaruh dengan ideology hanya kerana nak tukar menteri ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Check lah dulu berapa kerusi DAP nak bertarung. Kalau menang semua, cukup ke untuk DAP lantang bersuara tak setuju itu, tak setuju ini? Check dulu

      Padam
    2. Sanggupkah tuan untuk memilih parti yang terang-terang telah memprektiskan amalan rasuah dalam pentadbiran?Walaupun dia menjaga keistimewaan bumiputera, tapi dalam masa sama, unsur-unsur rasuah masih tetap ada dalam setiap urusan.Masih bersedia untuk parti yang macam ini?

      Padam
    3. Gerentikah anda dalam PH tiada rasuah?

      Padam
    4. Apa yg jelas sekarang ialah kesengsaraan semua rakyat biasa terutamanya golongan berpendapatan rendah walaupun dengan status bumiputera..sila lihat pada keadaan bumiputera di sabah dan sarawak, apa yg mrk dapat? mungkin cuma rm50 sebelum setiap PRU utk terus sokong BN..

      Padam
    5. Pd pendapat sy, tiada gerenti dlm politik..sama ada PH tu ada rasuah ke x, itu kami tiada jawapannya kerana mrk masih belum diberi peluang utk mentadbir ttp apa yg pasti ialah kerajaan sekarang terutamanya ketua pemimpin BN tu mmg terang2 rasuah (atau apa yg dipanggil derma)...sekiranya PH ada rasuah dlm 5 thn pentadbirannya, ubah lagi jadi BN atau PAS atau apa2 je...inilah yg dipanggil demokrasi...

      Padam
  15. Bandingkan kelantan dengan pulau pinang dan selangor. Sedangkan PAS dah menang kelantan bertahun-tahun, apa yang kelantan ada, semua rakyat kelantan kerja di mana, ada yang muda muda masih kekal kerja di kelantan, tengok je lah masa hari raya, yang balik kelantan tu brp ramai. Pp dan selangor baru di bawah PH sepuluh tahun je pun, semua dah nampak maju, kebajikan semua dijaga, kalau x percaya, p la tanya orang2 sana. Sedih nampak rakyat malaysia skrg.

    BalasPadam
  16. saya tak kisah kalau BN terus mentadbir Malaysia, sebab apa ? sebab bagi saya kalau pembangkang mennag malaysia dalam bahaya ... sebab apa ? sbb PH ni banyak sangat kepala. masing2 nak tunjuk power. selama ni BN tadbir Malaysia banyak je kan perubahan? jangan ambil risiko saudara

    BalasPadam
    Balasan
    1. perubahan yang macam mana? perubahan yang akhirnya menyusahkan rakyat sendiri? itu ke perubahannya?

      Padam
    2. Saya x takut pada perubahan..apa yg saya risau ialah Malaysia masih di bawah pimpinan Najib..sekiranya dia sanggup turun, saya rasa BN mungkin ada perubahan yg positif..ttp sekiranya dia terus memimpin selepas PRU14, sorrylah Malaysia..dia akan lebih agresif membina kekayaan dia dan memiskinkan rakyat...

      Padam
  17. tapi boleh juga ... why don't we give them a try?

    BalasPadam
  18. Kami sekelularga tetap sokong BN atau PAS sahaja. PH ada DAP dan mahathir. dedua tak boleh pakai punya. hanya untuk kepentingan peribadi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Berapa ramai wakil rakyat BN yang tak mempunyai kepentingan peribadi?

      Padam
  19. Maafkan hamba. Terasa seperti penyokong PH sedang diperbodohkan juga.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sesiapa yang jadi PM, tetap lebih baik dari PM yang sekarang. Setuju?

      Padam
  20. Aq ttp undi BN... aq mmng takpecaya pembang leh jadi kerajaan yg lebih dr BN... cakap guna otak... Hanya BN yg terbaik... Pembangkang mmng hampeh

    BalasPadam
  21. payah betul nak pahamkan melayu yg dah benak dek kerana keselesaan yang sedikit kalau nk dibandingkan dengan bakal kerajaan baru yg lebih mempunyai kredibiliti dari kerajaan yang corupt sedia ada. Pikir mase depan katenye..

    BalasPadam
  22. point no 10. Bukan bumiputra takkan undi PAS . kau yang tulis tau . Soalan aku,kau mengajak Bumiputra menyokong PH ,bermakna semua calon PH yg bukan bumiputra . Namun, Adakah kau mengajak, Bukan bumiputra mengundi PAS ? kerana Pas hanya salah 1 game undi? Dan Jika kau berbuat demikian,kau rasa ??? bukan bumiputra akan ikut cakap kau ? jika kau kata ya , Kau rujuk balik point no10 yg kau tulis sendiru

    BalasPadam
  23. point no 10. Bukan bumiputra takkan undi PAS . kau yang tulis tau . Soalan aku,kau mengajak Bumiputra menyokong PH ,bermakna semua calon PH yg bukan bumiputra . Namun, Adakah kau mengajak, Bukan bumiputra mengundi PAS ? kerana Pas hanya salah 1 game undi? Dan Jika kau berbuat demikian,kau rasa ??? bukan bumiputra akan ikut cakap kau ? jika kau kata ya , Kau rujuk balik point no10 yg kau tulis sendiru

    BalasPadam
  24. Saya respect ulasan tuan yang panjang lebar. Tapi ada satu ayat yang saya hilang respect pada tuan..

    “Dan, secara jujurnya, aku tak kisah siapa yang jadi PM.”

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sesiapa yang jadi PM, tetap lebih baik dari PM yang sekarang. Setuju?

      Padam
  25. Kau writing down back just because of political issue. Biased pulak tu. PH tu pun corrupt, kau je taktau. Apa laa, terlalu percaya pada medsoc pembangkang inilah dia. Minda pun dah dijajah berita pembangkang yang kononnya clean namun kdgnya mereka mengaburi mata pengundi mereka sendiri dengan cerita fitnah, patutnya you should do more reading regarding this. Open mind bro, then baru you write something better

    BalasPadam
    Balasan
    1. Obviously you tak baca post ni betul-betul

      Padam
  26. Mana bleh xkisah sape PM kita. Jd org jgn duk bengong lagu tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sesiapa yang jadi PM, tetap lebih baik dari PM yang sekarang. Setuju?

      Padam
  27. Pendapat saya, PH memang means DAP memang.kalau DAP memang, memang racist.saya bukan melayu,tapi tetap support kerajaan BN.tak faham,why malays pun undi PH walaupun government sekarang banyak support dia orang.fikirlah masak- masak-.Jangan biarkan APA yang kita nikmati dirampas .saya pernah kerja under Chinese,not easy.

    BalasPadam
  28. @Mata Hati Jiwa - Najib dah cut budget pendidikan dalam budget negara. Kalau tak silap, dalam 30%

    @Tanpa Nama - Tak de masalah klu tak kisah sapa jadi PM. sbb nanti tetap lebih baik.

    BalasPadam
  29. Bukan islam x undi pas.. tp mcmna klu majoriti melayu termasuk atas pagar undi pas?? Nothing impossible, what turn out always different from what we think.. kau takut pas x boleh menang? Usaha dan tawakkal beb.. jgn harapkan dptn kajian invoke ja..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa melayu atas pagar nak undi PAS?

      Padam
    2. sbb da tak percaya kat PH.

      Padam
    3. Saya Dulu BN. Saya benci PKR. Sekarang saya neutral. InsyaAllah saya akan undi PAS 9 Mei Nie.

      Padam
  30. 1).Bagaimana mungkin PAS dikatakan pemecah undi.Hakikatnya PAS bertanding di bawah kerusi yang sememangnya kerusi tradisi yang mereka tandingi.Jadi siapa yang memecah undi.Tuan boleh rujuk jawapan PAS tentang isu kingmaker ni.Seandainya PAS mempunyai kerusi yg menjadikan mereka kingmaker mereka secara jelas menyatakan mereka boleh bersama2 PH mahupun BN asalkan PH & BN menerima syarat2 mereka. Jadi bayangkan kan lebih baik kita diperintah oleh kerajaan campuran yang diketuai PAS.

    2.) Saya seorang pendidik.Dan pada saya pendidikan adalah satu isu yang amat penting dalam pembangunan sesebuah negara.Saya mohon saudara rujuk manifesto BN & PH yang agak mengecewakan saya.Mohon saudara baca isu UEC.Bagaimana minoriti boleh menekan majoriti sehingga boleh kedua parti mewujudkan isu yang saya kira amat merugikan kita orang2 Melayu.

    3.) Saya pernah menetap di Selangor di bawah pimpinan PH ketika itu diketuai TSKI.Saya akui banyak perubahan yang dilakukan yang memberi manafaat kepada rakyat Selangor.Tetapi alangkah kecewanya saya apabila parti yang banyak mendoktrinkan kita tentang keadilan,kesaksamaan,integriti dsbg membuat satu langkah gila yang dipanggil ‘Langkah Kajang’.Apa yang menarik ttg langkah ini yang menyebabkan ramai org yg asalnya bersama mereka seperti saya berubah kepada yang lain:
    1)langkah ini menunjukkan betapa rakusnya pemimpin PH ini sehingga sanggup menghalalkan apa cara demi mencapai matlamat
    mereka.
    2) langkah ini pada saya adalah satu ebntuk pengkhianatan dan tidakan tidak bermoral apabila seorang wakil rakyat yg telah
    dipilih secara demokrasi melepaskan kerusi tersebut semata-mata memberi laluan kepada org lain yg bercita2 menjadi MB
    3. langkah ini juga mencerminkan betapa ketaranya persamaan antara PH & BN yang menunjukkan ‘orang baik’ tidak boleh
    memimpin.

    4) Ya betul kata saudara mana mungkin DAP boleh menjadi PM untuk negara kita kerana kita termaktub di bawah perlembagaan.Untuk pengetahuan saudara mereka tak memerlukan jawatan PM untuk mendominasi.Cukup memegang portfolio menteri.Ambil contoh mudah lihat apa yang berlaku di Perak & Selangor.

    5) Saya tidak menafikan baik PAS,PH mahupun BN ada kebaikan dan kelemahan mereka.Dan saya setuju kerajaan yang ada perlu ditukar bagi mewujudkan persaingan baru yang lebih sihat dan menguntungkan rakyat. Tapi bukan lah PH kerana mereka yg ada didalamPH pernah dulu melakukan perkara yang sama seperti apa yg pemimpin BN lakukan sekarang.Kenapa perlu memperjudikan negara kita kepada sesuatu yang kit dah lenal busuknya.Sebab itu pada saya tindakan PAS mewujudkan istilah kingmaker ini adalah jalan terbaik.PAS sebagai pelopor yang memacu campuran samada dalam PH atau BN dalam memerintah.Kalau saudara boleh mengatakan apa salahnya kita mencuba kerajaan baru saya juga ingin mengatakan apa salahnya mencuba kerajaan baru yang kalau tidak sepenuhnya oleh PAS tetapi setidak2nya dipelopori oleh PAS bmewujudkan kerajaan perpaduan

    6) Banyak lagi isu yang boleh disebutkan.Cukuplah setakat itu.Saya menghormati ijtihad tuan dalam memilih parti mana dan pandangan2 tuan.Masing2 puny ijtihad masing2 berdasarkan akal dan fikiran yang normal.Kita hormati sesama kita.Peganglah kata2 jumhur ulama dalam memilih pemimpin.Lihatlah kecenderungan mereka ke mana.Pilihlah yang terbaik untuk agama kamu dahulu.Insha Allah agama itu akan memimpin kamu.Dari kalangan yg terbaik kalau tidak ada pilihlah yg baiknya lebih banyak dari buruknya.Wallahulam

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya tidak pasti anda pernah duduk di dalam Pas atau tidak. Apa yang diceramahkan, ditulis, dan dipamerkan, tidak semestinya sama dengan realiti.

      Memang teori nampak cantik, king maker, teknokrat, etc... Tapi di dalamnya ada stream of thinking yang taksub kepada pemimpin. Tidak boleh ditegur, seolah-olah suci dan maksum. Jika ditegur, akan terus dilabel pengkhianat dan sebagainya.

      Saya tidak rela budaya pemikiran tidak sihat ini ada di dalam parti yang akan memerintah Malaysia.

      Kadangkala,lebih mudah menterjemahkan Islam, tanpa 'jenama' Islam itu sendiri.

      Padam
    2. Tapi saya nampak pimpinan PAS mampu terjemah 'memimpin secara bersih' dengan baik. Bukan hanya cakap di mulut dan tulisan, tapi mereka mampu buktikan dengan realiti.

      Perkara ini tidak ada dalam kebanyakan pimpinan PH mahupun BN.

      Saya tidak rela budaya pemikiran berasuah dan cronyism ini ada dalam parti yang memerintah Malaysia. Sangat merugikan rakyat.

      Padam
    3. PAS di bawah TGNA memang dihormati dan disegani ttp selepas TGNA kembali ke Rahmatullah, PAS bukanlah seperti dulu..jelas sgt PAS dah jadi BN friendly..TGHA dan Najib tu pun friendly doh..

      Padam
  31. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  32. Umat Islam wajib undi PAS. PH adalah pejuang arak, gay LGBT. Suara DAP dan LGBT sangat berkuasa dalam PH. Ingat semasa PAS dalam PR arak dirampas di Selangor kena pulangkan balik? Jenuh PAS nak menjawab. Eloklah PAS dah keluar PR.kita nanti akan disoal Allah kenapa pangkah Parti yg sokong Oktoberfest, pusat judi dll. Kalau PAS berkuasa, sah2 mereka tak akan sokong semua itu. Jangan tunggu 5 tahun lagi nak beri peluang PH. Ini mungkin undi kita terakhir. Kalau kita mati sebelum PRU15 macamana nak jawab depan Allah?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau kita mati hari ni ke, esok ke, lusa ke, sebelum PRU15 ke, perkara pertama yang nak dihitung adalah solat kita Cik/Puan/Encik. Mari sama2 perbaiki solat dulu. Lepas tu, perbaiki puasa. Ibadat2 wajib yang lain. Perbaiki rukun Iman.

      Padam
    2. bukan solat je yg akan disoal.bukan puasa je.kencing merata,berak x cibuk,tgjwb sbgi mak ayah ketua keluarga ketua masyarakat, rasuah sume akan dihisab..

      Padam
  33. Saya undi Pas. Saya pilih pimpinan yang tegakkan Al-Quran dan Sunnah. Bukan semata2 untuk mendapatkan daulat kekuasaan. Jangan angkuh dengan apa yang dunia ni tawarkan, andai kita tidak berpaksi kepada Quran dan hadith.

    Yang saya nampak, PH yang menjadi pemecah undi.

    Yang saya ingat, Mahathir cakap yang dia tak suka dengan pimpinan Najib bukan BN. If only you get what im trying to say here.

    Oh ya, PAS tidak dan NEVER bergabung dengan BN. Rentak politik Malaysia ni banyak buat fitnah dari sebarkan yang baik2. Yang paling mengecewakan apabila PH sendiri yang buat fitnah terhadap PAS. Kata nak jatuhkan BN tapi kenapa nak jatuhkan PAS. Oh ya, untuk raih undi dari penyokong PAS ya agar undi PH. Sorry lupa pula agenda PH. Maklum la, macam Mahathir pernah cakap, 'Melayu mudah lupa'.

    Kita dah lupa apa yg mahathir buat masa pimpinan beliau dulu(BN) yang mana berlaku pembulian kepada negeri yang tidak menyokongnya (Kelantan, terengganu) dengan menyekat ekonomi hasil negeri dari dinikmati oleh negeri2 yang dipimpin pas. Kejam? Yes. Maka, terjaja la kata2 seperti 'negeri pimpinan pas negeri yg mundur' sedangkan rakyat tak nampak apa yang berlaku dalam pembulian mahathir.

    "Melayu mudah lupa" -Mahathir.

    Jangan nanti kita lupa yang kita hamba Kepada Tuhan.

    #UP
    #sayaundiPAS

    BalasPadam
    Balasan
    1. kebencian apa benda pulak ni msti pesen tak baca smpai habes

      Padam
  34. Pakatan harapan tidak wujud dari segi physical. hanya satu illusi. Pakatan ada sekarang bukan Pakatan Rakayat. DAP yang ceraikan PAS. Pemimpin2 tidak berwibawa. Dalam pakatan mereka berpuak puak seperti berlaku dlm PKR. Sama la di luar pakatan,PAN tidak sehaluan dgn PKR.
    Pakatan ada skrg tidak kukuh dan tidak akan kekal lama,, seperti Gagasan rakayat. barisan alternatif atau Pakatan Rakyat, jika parti seperti DAP atau Pribumi ingin menjadi dominant.
    Dari segi pentabiran, byk wang di bazirkan kan di negeri penang dan Selangor seperti kes penang sea tunnel, kilang haram, lorongg bisikal, issue air selangor, kes tanah di ijok,
    ..Kalau mereka berkuasa mungkin perbalahan akan berlaku di antara mereka dan menyebabkan keadaan politik tidak stabil dan ekonomi merudum. Ini pendapat saya aje.

    BalasPadam
  35. org bkn islam xkan undi pas? apa jaminan org bkn islam akn undi PH pula? sbb di dalamnya ada DAP? Apa yg sy nampak, kemunculan PH yg menjadi pemecah undi. APA JAMINAN PH TENTANG NASIB UMAT ISLAM BILA DAP MENJADI DOMINANT. ISU MURTAD YG TIADA SIAPA PEDULI? HAK MENUTUP AURAT? ARAK DAN ZINA? KATANYA MALAYSIA BUKAN NEGARA ISLAM? DAN SEBAGAINYA LAGI. APA YG KITA TEGAKKAN ATAS BUMI ALLAH SEBAGAI KHALIFAH. APA TUJUAN KITA DICIPTAKAN SELAIN MENEGAKKAN ISLAM DI ATAS MUKA BUMI. TAK TERFIKIRKAH NASIB UMAT ISLAM DI MALAYSIA AKN JD SEPERTI NEPAL DLM JGKA MASA YG PANJANG? MULA2 MMG BAIK, SBB NAKKAN KUASA, BILA DAH DAPAT, WAKTU TU BARULAH TERSERLAH WAJAH DISEBALIK TOPENG. KITA HANYA FOKUS KEPADA MEMULIHKAN NEGARA TANPA MELIBATKAN AGAMA. CUBA MERAIH SESUATU DALAM MASA YG SAMA MENGGADAIKAN SESUATU. SAYANGNYA AGAMA TERGADAI. JIKA BAIK AGAMANYA, BAIKLAH AKHLAKNYA, JIKA BAIK AKHLAKNYA MAKA BAIKLAH KEPIMPINANNYA, JIKA BAIK KEPIMPINANNYA MAKA BAIKLAH NEGARANYA. UNDILAH PAS.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Takde mention pasal DAP pun. Kenape x sebut je PH tu DAP.
      Org melayu jgn tertipu dgn PH yg tiada harapan. Korang ingat nak tukar menteri/gomen tu mcm tukar uber dgn grab ke.
      Kenapa melayu mesti undi PH a.ka. DAP ?
      Baik undi BN yg banyak buat masjid sana sini...PAS yg berpuluh tahun memerintah negeri punx nampak bayang hukum hudud.
      Tgk saja Aceh dan Brunei yg buat syariah law in advance. PAS pun dah x berkokok pasal hudud skrg ni...
      So undilah BN.
      BN masih berwibawa untuk rakyat dan bukan PH yg tiada harapan.
      PAS harus jadi satu satunya pembangkang yg berwibawa.

      Padam
    2. macamana nk nmpak bayang hudud kalau tak diberi peluang mentadbir? takut sgt hukum hudud? sbb ikut agama ni mundur katanya. kemajuan dilihat pd bangunan pencakar langit semata2 agaknya. kemajuan akhlak? PH menang bermakna DAP pun menang. fikir2kanlah. ingat org cina 'senyum' kat kau saje2 ke. serah kt BN pula alamatnya tergadailah negara, tgk je lh projek keretapi milik China kt Malaysia ni kau pergi la search.

      Padam
    3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  36. A good analysis...everyone should read before they cast their vote. PH is our best chance to bring down BN. Please don't bring religion into this. Majority of PH is malay muslims and the Parliment seat will be conquered by muslims from various party.Thus, there is no need to worry about islam's position being jeopardized!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Najib pun islam. jangan islam pada nama & kad pengenalan sahaja.

      Padam
    2. Islam hanya pada nama. Tengok Calon PJ, pejuang lgbt, pejuang murtad. Macam tu tak jeopardized religion? Better PAS than BN.

      Padam
  37. Terima kasih kerana ulasan yang panjang lebar padat lagi mantop.

    Yes, saya sudah clear siapa patut diundi!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tahniah. Adakah anda gembira dengan pilihan anda?

      Padam
  38. sebenarnya x perlu buat post cmni..sbb nie post berat sebelah... pengarang yang kena berfikir secara meluas.. point pertama pasal menteri tu langsung x betul...pertukaran menteri bukan macam TUKAR BAJU sahaja .jika sokongan parlimen atau menteri lebih daripada 2/3 akan perlembagaan boleh diubah , akta pun boleh diubah , dasar dan pengurusan perbelanjaan. sy jamin jika PH menang mesti perkara pertama diorg buat hapuskan keistimewaan orang melayu ( hapuskan UITM, MRSM, MARA, FELDA).. perkara kedua PH akan hapuskan kuasa raja dan sultan serta hapuskan segala kuota orang melayu ke SPA, IPTA, PERUMAHAN, PENDIDIKAN... Perkara ketiga PH akan buat iaitu memansuhkan subsidi haji . Kalau korg ckp diorg tu adil sgt..blh x saya tahu kenapa pemilik syarikat cina memberikan gaji murah kepada pekerja melayu berbanding cina... utk makluman kalau korg bising harga barang naik, blh bising kt PH sebab pemborong terdiri daripada golongan cina..diorg yg naikkan harga jika dijual pd org MELAYU tapi die maintainkan harga utk org CINA...kalau tnya kenapa kerajaan tak boleh ambil tindakan sebab diorg mmg pakar dalam memalsukan dokumen .. KALAU X PERCAYA CUBA TGK HARGA BARANG KETIKA RAYA CINA MMG BYK SALES... nnti tgk raya puasa, diorg bg seribu alasan harga barang naik.. DIPENDEKKAN CERITA SEMUA MASALAH KAT DUNIA NI AKAN SELESAI KALAU SEMUA ORANG BAIK, ADIL, INGAT PADA AGAMA, FAHAM ERTI TANGGUNGJAWAB DAN IKHLAS . YANG PALING SUSAH SKLI IKHLAS...CUBA TANYA DIRI MASING2 SEJAUH MANE KEIKHLASAN KORG DLM KEHIDUKEHIDUPAN SEHARIAN.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya percaya anda telah termakan dengan sentimen-sentimen perkauman. Sentimen-sentimen yang menakut-nakutkan orang ramai supaya terus undi BN.

      Padam
    2. u talk with brain. see, what happen now.

      Padam
  39. Blog yang masih wujudkan sifat kebencian. Kalau betul dia buat esok dia jawap dengan tuhan tapi kalau Ia fitnah bagai mana dengan diri kita.media semasa semuanya dikawal, begitu juga media di luar negara. So kenapa perlu percaya tanpa bukti yang kukuh. Daftar dimana2 parti Dan duduk dalam parti tgk dengan mata sendiri betul ke ada Bangla yang mengundi. Atau cina Taiwan yang dapat jadi warganegeri Penang yang mengundi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sifat kebencian apa benda pulak ni mesti tak baca smpai habis

      Padam
  40. Sy sokong tulisan saudara. Pesaing PH tidak habis2 menjaja tentang LGBT, arak, dll..

    padahal BN juga sebuah parti LIBERAL MUSLIM. BN sejak 2008/2013 berada dlm keadaan tersepit perlukan sokongan org agama baru BN laksanakan enakmen2 yg pro agamawan.

    Kalau tidak kerana BN lemah, BN akan selesa dgn liberalnya. Judi Genting, pusat maksiat di KL (LGBT lorong hj. Taib), kilang arak, semua tu sebab BN LIBERAL. Itulah dasar yg selama ini menjadikan BN kuat di Malaysia. Di sokong oleh cina2 dan lain2.

    So, ada baiknya PAS mengalah spt DAP.. beri kepercayaan kpd orang melayu Islam yg berada dalam PH utk mentadbir negara dgn lebih baik.

    BalasPadam
  41. kalau PAS tu bagus..xde la smpi pnh ada kes org tu di gelar stopa spender...tegak islam konon..nk hudud konon..negeri yg ditadbir pun penuh ngan masalah sosial..malu la..negeri yg xde kelab mlm..xde hiburan itu ini..tp akhlak?? perghh...dh mcm baik ada benda2 tu je smua kt sana...teringat aku kes banjir besar smpi ranap kg aku..cuba klau yg tadbir kelantan tu parti2 lain, confirm mesti tiao salahkan psl tebang balak..tp tang dia, sedap je ckp xde kaitan hal balak...kun fa ya kun kata nya..butang agama ditekan utk beri penjelasan..betul tunggang agama nye...

    BalasPadam
  42. penyokong pas tak akan undi ph kerana mereka tak suka dap , amanah dan madey. jangan harap lah ph nak menang pru14.

    kalau ikhlas nak tukar gomen, terbalikkan seruan kau supaya semua penyokong ph mengundi pas dan menangkan semua calon2 parlimen pas supaya pas membentuk kerajaan dan dgn bn sebagai pembangkang :)

    BalasPadam
  43. Saya suka dgn cara karangan anda.. Cuma sedihnya masih ramai lbh suka beremosi drpd berbicang dan memberi pandangan munasabah.. Anda cuma mengutarakan pandangan dan fakta² yang anda kaji melalui penulisan.. Terpulang hak sesiapa mahu undi sesiapa.. Asalkan Malaysia tetap berdiri teguh.. Syabas sy ucapkan..

    BalasPadam
  44. Bab PAS sebagai pemecah undi.

    1) "Ulang sejarah PRU13 dimana Pembangkang memperolehi 51% undi tapi BN tetap menang dengan hanya 49% kerana 51% undi tu berpecah undi kepada beberapa parti pembangkang dan bukan dibawah satu bumbung"

    Penulis kurang tepat. Dalam PRU13 DAP,PAS, dan PKR dlm satu pakatan menentang BN. Maka BN tetap menang bukan sbb undi berpecah antara pembangkang. Amalan demokrasi malaysia adalah berdasarkan majoriti kerusi yg dimenangi, bukan jumlah undi (popular votes) sama seperti yg berlaku di US ketika Trump menang.

    2) "PAS dikatakan pemecah undi sbb lemah dan tidak akan dapat undi non-muslim."

    PAS bukan sekadar menpunyai pengundi non muslim, malahan ada calon non-muslim. boleh lihat cth di DUN Rawang (https://www.facebook.com/kongtuckwah/) dan penyokong non-muslim PAS di kelantan. Malah PAS sediakan platform Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) untuk non-muslim

    3) "PAS akan menangkan BN dengan memecahkan undi pembangkang"

    Ini statement yang tidak adil. Kalau begitu, bagaimana di Kelantan?. Kerusi yang kebiasaannya PAS menang, PH juga bertanding. Maka adakah PH pemecah undi untuk menangkan BN di Kelantan?

    Kita inginkan perubahan, tpi ke arah PH atau PAS. Itu hak rakyat utk memilih. Bukan isu sape pecah undi sape, semua parti akan cuba menarik undi org atas pagar. Itu hak demokrasi untuk setiap warganegara utk bertanding.

    BalasPadam
  45. Apa pendapat sdr ttg BN yg selalu memainkan sentimen "kalau PH menang habis la hak org melayu.. PH tu sbnrnya dikuasai DAP.. Habis la masa depan anak cucu.. Perlembagaan di ubah, etc.. " inilah yg selalu dimomokkan pada golongan veteran.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Habis ko Dr fikir dap Yang menentang hak keistimewaan melayu Dan dasar ekonomi baru. Belajar sejarah..jangan memekak.tu slogan Malaysian Malaysia Tu APA?..org tak risau PKR ke..berstau ke..amanah ke..tapi org risau si dap Tu.

      Padam
  46. haiii ... hangat nampaknya perbincangan ni . jangan sampai kita taksub berbincang hingga memecahkan kita. ingat, orang melayu makin berpecah, berpuak, chinese and indians pulak makin bersatu. apapun jom tambah info dengan jengah blog https://www.ketamkecil.com/pesakit-endometriosis-perlu-elakkan-perkara-yang-dicadangkan-oleh-pakar-sakit-puan-no-2-paling-ramai-orang-buat/

    BalasPadam
  47. PAS dah lama wujud, PH yang baru muncul, macam mana PAS pulak yang pecah undi? Kenapa tak suruh orang melayu islam dalam PH yang undi PAS instead of suruh org PAS undi PH sebab tak banyak sokongan non muslim? Itu kalau betul taknak BN memerintah semula la. PAS ada pendirian, itu pun orang nak pertikai. Mahathir ttiba muncul balik tu sebenarnya bukan untuk lawan BN. Dia dah nampak BN lemah, jadi dia takut PAS dapat banyak sokongan. So dia gunakan pengaruh dia untuk elakkan PAS menang. Tak tengok ke stiap ceramah mahathir? Dia byk serang BN ke serang PAS? Mahathir sebenarnya lawan PAS bukan BN. Orang melayu dalam PH yang sepatutnya undi PAS kalau taknak BN menang sebab PH pun tak kuat bila ada DAP. So pilihlah pakai otak dan mata hati. Jangan otak je bergeliga tapi hati mati.

    BalasPadam
  48. Pernah study kenapa kononnya Kelantan tidak semaju negeri2 lain?

    Dengan hak2 negeri Kelantan yang dinafikan. Contoh satu sahaja, wang royalti minyak Kelantan, disekat sewaktu mahathir memerintah.
    Sila baca tentang ini.

    Berkenaan pembangunan dan kemajuan Kelantan.
    Apa yang anda definisikan dengan pembangunan dan kemajuan? Bangunan2 yang tersergam indah?

    Atau kuasa pemilikan rumah, kuasa membeli rakyat, jurang ekonomi antara miskin dan kaya dll lagi?
    Bandingkan elemen2 ini terlebih dahulu, baru buat kesimpulan ya wahai saudara.

    BalasPadam
  49. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  50. Hehe.. hendak jatuhkan BN punya pasal, sanggup naikkan PH.
    Pakatan parti2 yang penuh dengan skandal and all the dirty things.
    Saya bercakap atas fakta. Bukan sekadar andaian atau stigma.
    Kaji tentang Mahathir, Anwar, cara mereka berpolitik. PAN, parti serpihan hasil dari puak2 yang rebellious. DAP? Tak payah cakap. Recently terang-terangan bapak segala bapak DAP menyatakan mereka tidak akan bersetuju dengan perlaksanaan dasar2 Islam di Malaysia.

    “Ini pasal negara, bukan pasal agama.”

    Hehe. Cmon la bro. Dengan agama la semua akan selamat. Keluarga, masyarakat, negara, bahkan dunia, akan selamat. Kau ni habis tak belajar sejarah politik Islam?
    Kaji peradaban2 yang maju sebelum ini? Dasar apa di sebaliknya?

    Nak kata Barat maju? Hehe. Hampeh. Nampak ekonomi mereka stabil, bangunan tersergam indah, fasilities hebat dll (which semuanya adalah bersifat duniawi ponnn), tapi tahukah kau itulah orang kaya tapi asalnya perompak. Tanpa ‘mencuri’ ilmu dari peradaban Islam sebelumnya, segala kemajuan di barat pasti tidak ada seperti hari ini .
    Fakta aku bagi pada engkau untuk menyokong statement aku ialah, Zaman Kegemilangan Cordova yang dipimpin oleh kepimpinan Islam dengan dasar2 Islam yang sebenar, menjadi kecemburuan pada Eropah pada zaman pertengahan tersebut. Percaya atau tidak, sehinggakan Raja di Eropah aku lupa namanya (kau google lah nanti), menulis surat kepada Pemimpin Islam di Cordova dengan tujuan untuk mengambil teladan daripadanya (sebelum berlakunya Perang Salib).

    Apa engkau ingat jika parti yang memperjuangkan Islam menang, orang Islam je yang dapat kebaikan? Orang Islam dianaktirikan?
    Maaf. Engkau2 yang berfikiran macam ni Islam ke tidak? Tidak percaya dengan keadilan agama kita?

    Now lagi mahu cakap, apa guna bangunkan parti yang memperjuangkan agama semata sedangkan kita mahu bangunkan negara? Haha. Adeh i as a muslim, cannot brain la dengan statement ni. 🤓

    Last, tahukah engkau berapa kerusi yang PAS pertandingkan pada PRU kali ni? Aku tolong jawabkan kot2 ada yang tak tahu. 166 kerusi setakat ini. Untuk menjadi parti pemerintah, PAS hanya perlu menang 122 kerusi sahaja.

    Oh ya. Kerusi2 yang PAS pertandingkan adalah kawasan yang majority nya Melayu Muslim.
    Sooo, why not Melayu Muslim tak undi PAS sahaja? Why perlu undi PH?
    Kata melayu Islam kan. And since you sendiri cakap takde masalah dengan PAS, so tiada halangan lah untuk rakyat pakat undi PAS kan?
    Ke masih tak nampak PAS ada chances untuk menang majority?
    Haha. Oh ya. Memang PAS tak akan menang, jika rakyat semua termakan dengan seruan2 untuk mengundi PH which i also can say, PH lah yang memecah undi Melayu Islam.. Kita ada 2 pilihan untuk jatuhkan BN, samada PAS or PH, then why mesti pilih PH sedangkan PAS also has a chance untuk perintah negara? ..

    Apapun, buat lah Istikharah bagi anda yang bernama Muslim. Minta Allah bagi petunjuk, siapakah yang terbaik di kalangan mereka.

    Wallahu a’lam..(Allah lebih tahu)

    BalasPadam
  51. Probably you have a point. But how sure are you that PH have our interest? How sure are you once they monopolize the parliament they wont bubarkan our kesultanan? How sure are you, that that isnt going to happen?

    Fikir fikirkanlah

    BalasPadam
  52. Pada PRU 13....PAKATAN BERJANJI AKAN HERET TUN M KE MAHKAMAH KALAU PAKATAN MENANG...TUN M DIGELAR PENJENAYAH OLEH PEMBANGKANG...SAMA MACAM GELARAN YG DIBERI PADA NAJIB SEKARANG....TAPI KENAPA SEKARANG JENAYAH TUN M DILUPAKAN SEHINGGAKAN NAK DIANGKAT JADI PM PULA...PENULIS MENCADANGKAN KITA TUMBANGKAN PENJENAYAH DAN ANGKAT PENJENAYAH YG LAIN....SAYA RASA PENULIS NI PUN DARAH PENJENAYAH JUGA....TAKBIR

    BalasPadam
  53. Tun mahathir buat taik bole lupakan gitu je, selama berpuluh2 tahun... bila najib, bersungguh2 nak jatuhkan, utk apa? Setakat ni, ok je kut kalu BN memerintah, biar la selamanye pun... xkan sokong PH sebab ada DAP...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Btul.. sama jer kan kalau tukar pun.. Brim yg dia kata haram pun dia nk buat jugak.. Adoiilaaa

      Padam
  54. Parents aku supporter kuat BN, and I used to be one as well, sadly.. Hari2 aku dok debat dengan mak bapak aku psl BN dengan mahathir..lagi2 time tengok berita TV3.. orang tua, asyik dok kata kalau PH memang abislah cina dok memerintah.. Sentimen sama yang aku dengar since aku budak lagi.. Bila aku jawab yang buat taik tu Melayu gak mak, bukan Cina..Mak aku jawab "yang penting dalam BN yang pegang itu Islam.. Kita ada bukti ka Najib menyelewang duit."

    nasiblah politik tak dapat di warisi..Mak abah I love you but soryy I have to disagree with you on this..Aku lebih rela kene bebel sebab support PH dari derita 5 tahun lagi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Btul la ape yg mak kau bgtau tu.. jgn melawan.. Mana buktinya?? pembangkang cuma ckp jer tp xde fakta.. Agensi luar negara yg bijak2, canggih spt CIA,FBI,DOJ pun xde buat dakwaan sbb xde bukti..
      Kena tngok perkara baik jugak.. bnyk jugak bantuan pd rakyat kalau nk banding dulu.. dulu minimum gaji pun xde..
      manifesto PH pun mcm sama jer.. dulu kata Brim haram tp bila menang kata nk bg brim jugak.. Org DAP sendiri pun kata GST lebih telus dari SST.. tp trus dia kena tendang keluar parti.. aku rasa kau dulu mesti xtau dulu ade SST.. sbb dlm resit xtulis.. Hahaa.. kau nk gaji tinggi tp harga brg nk mcm dulu.. kau rasa ade ke majikan nk kurangkan harga jualan dia pastu naikkan gaji pekerja? Hahaa

      Padam
  55. Jgn takut untuk mencuba dab berubah, tgk Selangor ok je kan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu.. Bonus pun bnyk.. BN bg bonus Rm500 jer kt penjawat awam 1 malaysia.. PH jugak yg bagus bg bonus utk rakyat selangor 2 bulan gaji..
      Yg gaji basic 1k dpt la bonus dlm 2k.. yg basic 3k dpt lg bnyk dlm 6k..
      yg kaya makin bertambah kaya.. Agak2 gaji azmin tu berapa gaknya ya?

      Padam
    2. Betul tu..ok je..Penang..azan guna speaker Dalam je..setakat kemajuan duit bangunan mmg la betul..tapi Kita Islam bkn kemajuan Tu je..

      Padam
  56. Assalam...bagaimana pula jika selepas pilihanraya pas ingin bergabung dengan ph tetapi hanya dap yang tidak dapat menerima dasar islam dan ingin berpecah daripada ph? N majoriti kerusi yg menang dlm ph adalah daripada dap?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sesiapa yang bergabung dengan PAS akan menang. With or without DAP.

      Padam
  57. korang ni paham x point brother ni. die mintak kite tkr kerajaan. bkn xkesah sape pemimpin. tapi sesiapa sahaja yg menang selain BN pasti lebih baik. selama ni byk corrupt BN buat xhancur pon Malaysia. kalo takat 5 tahun pembangkang corrupt xbg kesan ape pon. people not read with brain..they read with emotion.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dorang mls bc bro... Emosi je bila komen.... Hurmm...

      Padam
  58. Ok. Dh baca sume.this is good. It opened my eyes but Pas dh hantar calon seramai 130 utk parlimen, which is half of the kerusi. Why dont we all support pas, and make it win this time? Have faith ckit. Come on, pas pon hantar calon non muslim. I know this is abt Malaysia n not Islam. But i believe Pas surely know how to deal with muslim n non-muslim.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Seperti yang saya katakan, agak mustahil sebab non muslim will not likely akan undi PAS. Majori. 90% for sure. Itu belum ditambah dengan jumlah Melayu yang tak undi PAS.

      Padam
    2. Tak ramai non Muslim akan undi Pas. Ask non muslim around you. None. Back to the fact, Pas hantar calon non Muslim tapi banyak pun. And the fact that TGHH menggunakan Islam utk menakut-nakutkan pengundi non Muslim is totally big No. We need to save Malaysia from Najib first or else, China akan bertapak kat seluruh Malaysia mcm kat Forest City. Then PRU15 akan jadi pertempuran secara sihat.

      Padam
  59. Statement paling bodoh ph duk pegang adalah pas bergabung dengan bn..2 je ko reti..betapa bodohnya ko percaya media sosial n tv3 blabla sinar harian ape ntah...100% pas xkan bergabung dngn bn...tanya direct hahi hadi bukan baca depan mata..konon hebat cakap pas pemecah undi??hahahaha ni part lucu bro....sangat lucu..beza negatif ph ngn pas buat ko tau x?? Ni orang2 tertinggi ph duk sebar fitnah n aku akui yg penyokong pas yg sebar fitnah..better penyokong dari pimpinan atas ...fitnah fitnah fitnah..hantar bukti bukan tuduh pas pastu suruh pas tunjuk bukti..ya ampunnn kepala bana betol fahaman pimpinan PH ni

    BalasPadam
  60. Orang pas byk taksub kepada parti, bukan lg kepada perjuangan. Nik omar berhijrah, instead of ucap yang baik², dia dihina. Macam ni ke contoh islam bg orang² pas? Hina org lain? Ini imej islam ke? Sbb tu sy kata org pas ni taksub kpd parti bkn kepada agama. Sekiranya kamu taksub agama sudah pasti kalian jaga akhlak kalian kpd saudara kita yg lain. Saya kecewa sangat dgn orang² pas yg terlalu taksub kpd parti dan bkn lg kepada agama. Adakah nik omar sbgai anak tok guru ni tidak ada pegangan agama? Adakah dia tukar parti bermakna tukar agama? Adakah tok guru ajar dia untuk sokong lgbt? Tuan² pas ni rasa tuan² lagi mulia dri dia, rasa lg berilmu dri dia. Hanya kerana tuan² di dlm parti pas. Mgkin nik omar dlm ph maknanya dia tak seislam tuan². Ceramah nik omar sekali pun tidak hina parti lain. Tp tuan² penyokong ni, menunjukkan akhlak yg menjengkelkan.

    BalasPadam
  61. Artikel ni bagi ulasan terdesak sebab kenapa mesti undi PH. Masuk PH kalau nak cuci dosa. Pasti jadi suci macam baby.

    BalasPadam
  62. Bodohnya ko, DAP menang dia buat usul pinda agama islam dalam perlembagaan, ko ingat Agong ada kuasa? Warta tetap warta walaupun Agong tak betkenan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa peratus orang Cina di Malaysia? Tak sampai 25 % . Siapa bodoh sini?

      Padam
    2. Habis ko fikir berapa peratus yahudi kat USA..sampai presiden jadi boneka mereka..tak perlu ramai pun..nak perkudakan orang..sapa bodoh sini?..satu dunia tahu USA Tu boneka yahudi je..ko sorang je pandai..ITU Yang melayu Islam risau..hidden hand cina yg memerintah..

      Padam
  63. Sila undi BN kalau setuju negara dijual kpd negara lain. Undi Pas makna pecah undi, biar BN menang, BN boleh jual aset ke negara lain seperti China.

    BalasPadam
  64. Dap Bulan parti cina..tapi parti sekular Yang nak wujudkan Malaysian Malaysia..mereka Dulu Yang menentang dasar ekonomi baru. Ko belajar sejarah ke tak..slogan Malaysia Malaysian secara tak sedar akan menghapuskan hak keistimewaan melayu Yang terdapat Dalam article 153 Yang selalu Di dengkikan ITU..ko ni bodoh tak bertempat..

    BalasPadam
  65. Paling tak tahan kalau sembang kencang tapi mengundi nya idok . Kami geng bawah umur ni tak sabar tau nak tunggu masa tunaikan tanggungjawab . Apepun, PRU dah lepas. Semoga Malaysia baru membangun dan pulih . I love Malaysia. Instead of harapkan orang je dok bagi kita duit, why not kita usaha sendiri ? Jom jana pendapatan bersama di sini https://www.ketamkecil.com/mulakan-bisnes-modal-rendah-elak-kerugian-banyak/

    BalasPadam
  66. Amacam mat? Bawah PH Malaysia makin bagus ke? Jadi kaya ke kau bila PH memerintah? Ke dah kena kencing? Kahkahkah. Islam dan Melayu makin tergugat mat. Jawab la kau depan Allah nanti. Hahahaha. Jaga jaga, LGBT sekarang dah ada tempat di Malaysia. Kahkahkahakah

    BalasPadam
  67. tak hancing ke wey?

    BalasPadam
  68. setiap org ada stand masing2..jangan berpecah belah sudahlah.

    BalasPadam
  69. BROKER AMAN TERPERCAYA
    PENARIKAN PALING TERCEPAT
    - Min Deposit 50K
    - Bonus Deposit 10%** T&C Applied
    - Bonus Referral 1% dari hasil profit tanpa turnover

    Daftarkan diri Anda sekarang juga di www.hashtagoption.com

    BalasPadam
  70. hmm... menarik walaupun dah terlambat nk baca. do contact me @ juwitaku.ayu@gmail.com so we can share lots of perception/story together

    BalasPadam
  71. BROKER TERPERCAYA
    TRADING ONLINE INDONESIA
    PILIHAN TRADER #1
    - Tanpa Komisi dan Bebas Biaya Admin.
    - Sistem Edukasi Professional
    - Trading di peralatan apa pun
    - Ada banyak alat analisis
    - Sistem penarikan yang mudah dan dipercaya
    - Transaksi Deposit dan Withdrawal TERCEPAT
    Yukk!!! Segera bergabung di Hashtag Option trading lebih mudah dan rasakan pengalaman trading yang light.
    Nikmati payout hingga 80% dan Bonus Depo pertama 10%** T&C Applied dengan minimal depo 50.000,- bebas biaya admin
    Proses deposit via transfer bank lokal yang cepat dan withdrawal dengan metode yang sama
    Anda juga dapat bonus Referral 1% dari profit investasi tanpa turnover......

    Kunjungi website kami di www.hashtagoption.com Rasakan pengalaman trading yang luar biasa!!!

    BalasPadam
  72. Jom join contest terbesar blogger 2018 https://www.rinazul.com/2018/10/contest-blogger-rm15000-anjuran.html

    BalasPadam
  73. So, how do u feel bro lps lbh kurang 6 bulan PH pegang?

    Sebelum sokong dan pangkah, ambillah hadis riwayat Bukhari dan Muslim sebagai panduan mudah :
    Seorang mukmin tidak akan jatuh ke dalam lubang yg sama buat kali kedua.

    BalasPadam
  74. Alhamdulillah, PAS menang di Terengganu dan saya sangat kagum dengan MB yang dilantik oleh PAS. Sangat berdedikasi melakukan kerja dan tak pernah salahkan kerajaan lama. We need a leader in our country, not bunch of clowns macam most menteri yang dilantik oleh PH sekarang ni :)

    BalasPadam
  75. Tulisan yang menarik, terima kasih telah mempublish artikel ini.

    BalasPadam
  76. and in the end, look what happen. PH lagi better? blerghhhh

    BalasPadam
  77. DAH TENGGELAM DALAM AIR KENCING DAH MAMAT NI KOT ...

    BalasPadam
  78. PH? BN? Tukar macam mana pun teruk jugak. Makin teruk adalah.. Demokrasi memang macam ni.

    BalasPadam
  79. HAI BANG..SERONOK TAK PH MENANG?SERONOK KAN KENE KENCING..KAHKAHKAH

    BalasPadam
  80. Halo,
     Saya Puan Elina Johnson, ELINA JOHNSON LOAN FIRM, di sini datang pinjaman asli yang akan mengubah hidup anda menjadi yang lebih baik, sebuah syarikat pinjaman pinjaman, Diberikan dan Berlesen untuk menawarkan pinjaman kepada individu, syarikat swasta dan orang yang memerlukan bantuan kewangan dalam tahap keuntungan yang rendah sebanyak 2%.

    Saya Puan Elina Johnson, akan memberikan yang terbaik kepada penghormatan kami kepada semua pemohon yang sah. Anda tidak akan kecewa dengan saya dalam urusan perniagaan ini kerana syarikat itu akan memastikan pinjaman anda sampai kepada anda, ia tidak juga berakhir di sana, kami mempunyai pasukan expatrate yang memahami undang-undang melabur, mereka akan membantu anda, memberi anda petua yang akan menguruskan pelaburan anda yang anda melabur pinjaman anda, jadi anda tidak akan bangkrut lagi dalam hidup anda dan tawaran hebat ini datang dengan pinjaman anda, Hubungi kami hari ini melalui e-mel elinajohnson22@gmail.com

    Perkhidmatan kami termasuk yang berikut:

    * Pinjaman peribadi
    * Pinjaman Bercagar
    * Pinjaman tidak berpagar
    * Hasil pinjaman
    * Latihan Pinjaman
    * Pinjaman ikrar pinjaman
    * Bayaran pinjaman
    * Pinjaman pelajar
    * Pinjaman Komersial
    * Pinjaman Auto
    * Resolusi Pinjaman
    * Pinjaman Pembangunan
    * Pinjaman pinjaman Jabatan
    * Pinjaman Perniagaan
    * Pinjaman pendidikan
    * Pelantikan patah

    Sila isi borang permohonan pinjaman di bawah dan kembalikan kepada kami untuk memberi kami lebih baik melalui e-mel:
    elinajohnson22@gmail.com


    DATA PEMOHON

    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Nyatakan:
    5) Jantina:
    6) Status Perkahwinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nombor Telefon:
    9) Kedudukan semasa di tempat kerja:
    10) Pendapatan bulanan:
    11) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
    12) Tempoh Pinjaman:
    13) Tujuan Pinjaman:
    14) Agama:
    15) Pernahkah anda memohon sebelum:
    16) Tarikh lahir:
    terima kasih,
    Puan Elina Johnson (elinajohnson22@gmail.com)

    BalasPadam
  81. So skarang apa pendapat tuan tentang pentadbiran skrg?

    BalasPadam
  82. Earlier than you are aware of it the burden is returned on. These diets provide simplest brief-term results. Millions lose out truly because weight loss they return to the weight loss program or lifestyle that made them obese inside the first place! Many diets are only a danger to your top fitness. Is the answer to live on your preferred weight loss plan. No. Usually you'll chance your health in case you had been to stay on any of those diets long-time period. None of the diets are a long-term answer.
    https://topwellnessblog.com/ultra-fast-keto-boost/

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.