Sabtu, 29 Julai 2017

What I've Been Thinking Lately : People Around Us.

Assalamualaikum w.b.t



Aku tak akan kata hidup aku berada di tahap yang menyenangkan pada masa ini. Jika diberi skala antara 1-10, aku akan cakap 6.0/10. Ya aku ada kerjaya yang not that bad, aku ada kehidupan yang menangkan. Aku ada keluarga yang tiada masalah-masalah dalaman dan aku sungguhpun lupa bila kali terakhir aku sakit kepala. Semuanya amat smooth.

Tapi aku tahu, ini tidak akan kekal lama. Sebab aku perasan lately, aku sering bertembung dengan individu yang mempunyai masalah yang amat besar. Bila aku cakap masalah yang besar, aku bukan maksudkan masalah putus cinta. Bukan masalah bergaduh gossip dengan rakan kerja dan tentu sekali bukan masalah pasal tweetfemes bergaduh di Twitter. Ianya lebih besar. Besar sepertimana ia berkait antara hidup dan mati. Islam dan murtad. Tuhan serta atheist. Dan ada juga beberapa orang yang merasakan hidupnya totally fucked, freak out, alone and totally lost.

Personally, aku percaya yang "We are all sinners. And we sin differently." dan apa yang belaku dalam hidup ini adalah ujian. Dan aku percaya, akan tiba satu masa, aku akan diuji dengan ujian amat hebat dan sebab itu lah kini, aku dihadapkan dengan individu-individu ni supaya aku siapkan diri untuk hadapi ujian yang akan bakal tiba.

Aku percaya seseorang yang baik didunia, seharusnya mendapat mengakhiran yang baik juga di dunia. Sebab itu kalau aku nampak seseorang yang amat baik secara latar belakang, perlakuan dan tutur kata, aku memang akan terefek bila dia datang dan cerita perihal masalah hidup dia. Sebab bagi aku, he / she deserves better. Dan aku akan cuba sebaik mungkin untuk memberikan apa yang aku mampu agar dia dapat apa yang dia layak.

Sebagai contoh; 


  • Satu pasangan yang baru sahaja berkahwin, pasangannya meninggal dalam minggu yang sama.
  • Si isteri mengandung 2 bulan, suami accident dan lumpuh seluruh badan. Tiada punca pendapatan.
  • Kanak-kanak mengandung hasil kianat keluarga sendiri.
  • Seorang ayah yang penyara keluarga, kehilangan kedua-dua belah kaki akibat kemalangan.


Ini semua adalah masalah yang amat sukar untuk mendapat pengakiran. Dalam kebanyakan kes, ianya endless. Endless + continues problems.

Ini semua huge cases yang kadang-kadang, apa bila berlaku, kita tak tahu kenapa ia berlaku. Kita tidak tahu apa silap kita. Kita tidak tahu apa salah kita sampai benda ini semua terjadi pada diri kita. Adakah ini balasan atas dosa kita? Which dosa? Dosa apa yang dah dibuat sampai kita dihadapkan dengan masalah yang tidak berpenghujung ini? Atau ianya adalah ujian? Kenapa ujian ini diturunkan kepada kita? Kenapa kita dan bukan orang lain? Apa specialnya kita sampai kita terpaksa menghadapi ujian ini? Adakah kerana "Semakin baik seseorang itu, semakin besar masalah ujian yang dihadapi."? Jikalau begitu, patutkah kita "kurangkan" kebaikan yang ada dalam diri kita? Supaya kita tidak dihadapkan dengan ujian ini?

Atau, ianya adalah sebuah blessing? Blessing yang kita tak pernah jangka dari tertutupnya 10 pintu yang mungkin membuka sebuah pintu yang lain?

We will never know. Well, maybe we will - the story behind it; why and why. But not so soon. Not soon enough - that we might suffer the hell on earth long before the end. Might be easy for them to say "Hold on.", "Bersabar. Ini adalah ujian.", tapi once this thing sinks in, we might need to accept that, the life, this life, our life tidak lagi sama seperti sedia kala. Samaada kita nak take the best out of it (if any) or just.... follow the damn flow.

He is the Best Planner and The All-Knowing.

22 ulasan:

  1. Untuk orang yang mudah berputus asa seperti aku, entry kau yang ni agak memberi kesan pada aku untuk aku berfikir kembali. Anyways, welcome back khairul. Teruskan menulis.

    BalasPadam
  2. i once heard that, Allah give the test to the person whom He knows can bear the burden. it is because Allah would never ever give hardship to His servant. and He as a creator, knew the capacity of His creation. He will never cause His servant to be crashed by such problems. He want His servant become closer to Him so that, the problem can easily be handled.

    BalasPadam
  3. ayat yang berkaitan dengan 'dosa yang mana' buat saya berfikir sejenak. thank you. it help me to do the right think.

    BalasPadam
  4. Welcome back #theotherkhairul. Teruskan menulis, sebab penulisan kau kena dengan jiwa aku.

    BalasPadam
  5. Selagi mana masih bernyawa.
    Selagi itu peluang masih ada

    BalasPadam
  6. Ujian itu diberi oleh Allah kepada kita kerana mengikut kemampuan kita. Kita rasa kita lemah dan tak mampu, tapi Allah tahu kita sangat kuat dan mampu. Sebab itu orang kata manusia yang diuji ni adalah insan terpilih. Have faith in Allah. In Shaa Allah :)

    BalasPadam
  7. Dear admin, I've been reading your block since 2013. Now that I've repeated upsr and am gonna take pt3, I still come here to have a visit. You're now 32 eh? I always wondered whatve happened to your gleeful family and life. Are you even married, have kids, and what age is your sis now. That all always keep me stucked here waiting for new entries. You ve done everything well, keep everything up ! :)

    BalasPadam
  8. Selalu ada thoughts macam ni, questions yang takde jawapan. But then end up to the same conclusion as yours..

    Seronok bila tahu kita tak fikir macam ni sorang-sorang. Next post please.
    Welcome back, Tok Khairul.

    BalasPadam
  9. Inna Lillahi wa inna ilaihi raji'un

    We surely belong to Allah and to Him we shall return

    Tiada dalam dunia ini milik kita

    Semuanya pinjaman semata-mata

    Belajar untuk reda. Bukan kerja kita untuk menilai semua ketentuanNya.

    BalasPadam
  10. A really good one. Thanks for posting. I read all your blog posts from the start. Memang best and inspiring. Just continue post anything yang wander in your mind. People really appreciate it. This is my first time posting a comment.

    :)

    BalasPadam
  11. Setuju,Allah uji kita berbeza.Mungkin sekarang begini akan datang begitu.Khairul,you getting matured.Semoga kita dikelilingi orang yang baik2 SAHAJA sebab fikir pun tdk sanggup.

    BalasPadam
  12. Tot im the only 1 who keep think of these~ good to found out im not not alone..

    BalasPadam
  13. thanks for this inspiring post

    BalasPadam
  14. assalamualaikum.. nice sharing ! visit my blog @ https://www.ketamkecil.com/bagaiamana-senggugut-boleh-menyebabkan-kemandulan/ utk tips1 kesihatan.

    BalasPadam
  15. i used to follow your blog since my secodary school. so yeah, love to read the words that sometime gimme some inspiration and yet gimme some 'tamparan' HIKS!
    and now baru ada masa nak baca the latest posts of yours sebab degree life sangatlah heavy ! Doakan den habes degree on time and cemerlang !

    BalasPadam
  16. Pilihanraya dah habis . Alhamdulillah ... kerajaan sudah bertukar dan hopefully akan transform ke lebih baik . Kita bila lagi nk transform ? Jom transformasikan diri jadi cantik bersama sama http://diarianggun.blogspot.my/2018/05/atasi-kulit-kusam-dan-dapatkan-kulit.html?m=1

    BalasPadam
  17. TRADING ONLINE
    BROKER AMAN TERPERCAYA
    PENARIKAN PALING TERCEPAT
    - Min Deposit 50K
    - Bonus Deposit 10%** T&C Applied
    - Bonus Referral 1% dari hasil profit tanpa turnover

    Daftarkan diri Anda sekarang juga di www.hashtagoption.com

    BalasPadam
  18. Mencari rumah mampu milik rumah mampu milik penang ? jom baca lebih lanjut.

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.