Sabtu, 26 Mei 2012

Life Crisis : Pattern Perjalanan Hidup

Assalamualaikum


Hellow gedik-gedik sekalian. What's up?

Pernah tak korang ingat zaman kanak-kanak ketika aku aktif memblog dulu? Well, itu zaman dulu. Zaman  tu banyak benda yang berlaku di sekeliling kita. Zaman tu, John Hafiz pun masih memanjakan Denver. Zaman tu, Melayu Minimalis pun masih gempak. Zaman tu, Hanis Zalikha pun masih tak banyak iklan. Zaman tu, Zack Zukhairi pun masih dengan kekasih lama. Zaman tu, menulis blog adalah sesuatu yang ewww. But now, sesiapa je yang boleh menulis blog.

Zaman University / Kolej
Kalau korang belek-belek timeline Facebook dan Twitter korang, korang akan perasan yang dalam sehari mesti akan ada orang yang cakap dia rindu zaman persekolahan. Masa lepak-lepak, kadang-kadang aku pun teringat jugak sekolah rendah aku di Balok serta sekolah menengah aku di Beserah. Aku rindu most of the people involve in my memories. Dan bila aku nak contact balik dieorang semua, aku rasa segan. Tak tahu lah kenapa.

Well, zaman tu semua, money is not much a problem. Kita semua happy go lucky je pergi ke kelas. But now, most of you guys dah berada di zaman pengajian tinggi and money is just like your psycho exes yang tak reti-reti nak move on. Sikit-sikit, datang. Sikit-sikit datang.

Sometime, we just need to admit it yang most of our problem adalah datang dari duit. I did not, and will not say money can bring happiness, but indeed, money can settle off most of our major problems.

Zaman Kawan Semua Tinggalkan Kita
This is a point where kawan-kawan dah mula berpisah dengan kita. Ada yang pergi ke luar negara sebab sambung belajar. Ada yang tukar U sebab tak sanggup carry on subjects. Ada yang berhenti sebab tak mampu nak bayar yuran pengajian. And some of them ada sebab dan pendapat yang they kept on themself. And we, everytime we in this type of situation, I bet there is nothing we can do than just let them walk away.


But that is not the hardest part. The hardest part is bila kita terfikir yang suatu hari kita pun tak boleh carry on the subjects dan menjadi just like them. Yup, just like them. Sebab tak semua orang bernasib baik dalam pelajaran. Ada tu, belajar sampai separuh and then berhenti sebab tak mampu nak bayar yuran pengajian. Now, look at yourself how lucky you are. So, if you are good in study, then study.

Zaman Ramai Kawan-Kawan Dah Berkahwin
As for the girls, zaman ni, adalah zaman boleh dikatakan nightmare untuk korang and the geng. Ini adalah zaman di mana bila kita pandang je sekeliling kita, kita nampak kawan-kawan kita yang dah or nak berkahwin. And then, korang akan perasan yang kawan-kawan korang dah start bercakap pasal tunang masing-masing, pasal baju pengantin, pasal cicin pengantin, pasal majlis pengantin dan macam-macam lagi lah.

And at this point, you girls akan start berfikir tentang yourself. Tentang your face. Tentang tayar on your belly. Tentang lemak di bawah dagu. Tentang singleliness. Tentang lelaki yang tak pernah try mengurat anda. And anda juga akan start to wonder "Kalau aku nak suruh mak aku carikan calon suami, ada ke lelaki yang sudi." Face the fact, 90% lelaki yang berkahwin dengan pilihan family or bercinta selepas kahwin adalah kerana bakal isteri dia tu comel, cute, gebu, lawa dan cantik. Because most of them menggunakan love of the first sight semasa berkahwin muda. Not forget to be mentioned, anda akan terkejut kalau akan perasan yang ramai betul kawan-kawan anda berlumba-lumba siapa yang akan berkahwin dahulu.

But indeed. "It's not about if we get married first. It's more about if our marriage will last" ( arJUJUmand, 2012 ).

And for the boys. How the heck in the earth korang nak kahwin dengan your girl at such your young age? Anda dari family yang berada? Anda dari keluarga diraja? Anda ada segala-galanya.? Lelaki amat susah untuk berkahwin di usia muda. And thats why lah ramai para lelaki takut pasangannya di kebas oleh lelaki yang dah settle down. But oh well. Even dikebas orang, kalau dah jodoh tu dia mesti akan datang balik. Tapi kalau dah janda, maybe si lelaki akan berfikir 8,9,10 sebelum terima jadi isteri kan?

Zaman pekerjaan.
Zaman ni, adalah kemuncak kesusahan nak-nak untuk kaum lelaki. Apa gunanya kalau jadi lelaki kalau tak mampu cari kerja yang bagi gaji yang setimpal dengan pelajaran ye tak? Habiskan hampir seraus ribu ringgit belajar bertahun and then bila kerja dapat RM800 je sebulan? Come on. Kerja tetap dua tahun pun dah boleh naik gaji lagi tinggi dari RM1000. But what can I say, masa zaman ni, tak ada siapa yang kisah apa yang korang belajar. Tak ada sesiapa kisah berapa pointer korang. Tak ada sesiapa kisah apa gred korang. Sebab masa ni, apa yang orang pandang adalah kebolehan dan kenasib-baik-an korang untuk mendapatkan kerja yang awesome. Siapa yang tak happy dapat kerja gaji RM5000 sebulan ye tak?

Zaman ALL of Your Friends Dah Berkahwin dan Ada Life serta Family Masing-masing. 




Korang mungkin akan kata "Friends are forever" or "Friends until death". But here is the thing, bayangkan anda hangout or berkelah bersama-sama pada hari minggu ditepi tasik dengan kawan-kawan anda. Masing-masing riuh rendah borak sesama sendiri. Ada yang catching ups, ada yang bergurau senda, ada yang main permainan kanak-kanak yang boleh mendatangkan nostalgia.

Semua orang happy kan? Anda pun happy kan? Yes, but not until semua dah balik ke pangkuan suami / isteri masing-masing. Bila habis je hangout, all of our friend and kembali ke life dieorang. For those yang ada isteri, akan balik rumah untuk dinner. For those yang ada anak, akan balik rumah untuk jaga anak. Slow-slow, jarak anda dan kawan-kawan anda dah semakin membesar. Tengok la emak dan ayah anda. Berapa banyak dieorang keluar rumah untuk jumpa kawan-kawan? Berapa kali kawan-kawan datang rumah untuk bertanya khabar? Most of our parents hanya keluar untuk urusan kerja je.

So yes, please imagine of yourself bila everybody is going home and leaves you alone, unmarried.

Zaman Kita Tua.
And, based dari apa yang aku tengok kat cermin dan di sekeliling aku, aku rasa kita semua akan jadi parents and grandparent yang pelik. And I'm pretty sure anak-anak kita akan laju je delete browse history selepas dieorang guna computer kan? Well, ingat tak zaman kita muda-muda dulu? Setiap kali selepas guna computer diruang tamu, kita trus klik pangkah di web browser sebab tak nak bagi mak ayah tahu apa yang kita buat di dunia malay. Selepas download gambar jejaka sexy / awek comel bertudung di facebook, terus hidekan ia di dalam folder tu tak nak bagi kantoi. Tapi aku bet kalau kita dah jadi parent nanti, we all are going to check all of those tricks sebab kita semua pun pernah buat trick-trick tu kan? Dan I wonder apa trick yang anak-anak kita akan guna untuk hide aktiviti di dunia maya mereka daripada kita nanti ya?


Plus. With all of Blogs, Twitter, Facebook, Skype;  Maybe our kids gonna read our blogs. Maybe our kids gonna stalk our twitter. Can we forbid them from create own Facebook or Twitter account? We spent too much on technologies and internet. Can we forbid them from live in the social network like we did? "Oh mom, like you never addicted to internet". Now think; What type of parent we gonna be?

Told ya, kita adalah generasi yang akan menjadi ibu bapa yang pelik.



41 ulasan:

  1. zaman berzaman tinggal kenangan :D
    yup paling dirindui adalah zaman sekolah.

    BalasPadam
  2. zaman habis belajar aku baru je start. then, zaman kawan2 kawen makin menjadi2. kdg2 rase nk kawen jugak. muahahaha.


    tp zaman yg kite semua tua tu ade jugak terfikir. entah mcm mane la nanti. phewww~

    BalasPadam
  3. dan sy skrg berada di zaman kerjaya + zaman ramai kawan2 dah pun berkahwin..mmg rase kehilangan bila kebanyakkan best friends yg slalu bsama kt dah tak boleh nk lepak2 mcm dulu...tp itulah kenyataan..

    BalasPadam
  4. Serius, tengah berfikir seketika. Maybe, betul cakap Mr K yang kita akan jadi parents yang agak 'pelik'. Part yang dah kawen kita dah tak leh hang out sangat dengan friends tu aku setuju. Memang tengok life ibu bapa kita pon dah tak fikir sangat hal nak bergurau senda dengan friends.Baik pergi kerja lepas tu amik port dengan anak-anak lagi bagus kan...

    BalasPadam
  5. yup.. true.. friends will come and go

    BalasPadam
  6. yup.. true.. friends will come and go..

    BalasPadam
  7. dan anak anak kita pula bakal mewarisi legasi generasi pelik. mungkin lebih pelik.

    BalasPadam
  8. Mr K i always love ur writing. hee. this makes me thinking so deeply about life. but whatever tings may come in front of us,i belive all of us can make it thru. i love to reminisce the past thing,even mase laluinye dulu mak aihh rase susah. tp bila umur makin naik and once u reminisce all those thing it makes u smile. well. i love all the stages i'd being through :))

    BalasPadam
  9. ohh fuck, i just realised all this

    BalasPadam
  10. haha dlu gua nak switch on komputer pun tak reti

    BalasPadam
  11. Time moving so fast eh. Tibe - tibe rasa sebak. T.T

    BalasPadam
  12. aku selalu tengok, anak-anak tengah sakit, parents masing2 sibuk layan tablets, smartphone dan juga sebaliknya..anak-anak juga buat benda yang sama terhadap ibu bapa. Teknologi memang one of the best thing untuk distract minda dari keluarga.

    BalasPadam
  13. walauweh Mr. u update blog meh. *clap3* can fulfill my weekend lust. hik3..

    BalasPadam
  14. part kawen tu menakutkan lah hahahha

    BalasPadam
  15. zaman bekerja tu yang paling memeningkan.

    BalasPadam
  16. generasi kita akan jadi ibubapa yang kewl. kehkehkeh.

    dan ya, zaman semua kawan kahwin tu ialah zaman saya. pantang weekend je tiga empat orang upload gambar mencium atau dicium dahi. pergh.

    tapi rasanya kan, life ni macam railway track. sorang dapat satu. kekadang bersilang, kekadang tak cross langsung. tapi dia punya ending tempat lain-lain, jarak lain-lain. orang ni maybe sampai dulu, orang tu sampai lambat sikit.

    gitu.

    BalasPadam
  17. dalam banyak-banyak zaman. zaman comey comot taem sekolah rendah yg paling dirindui... he3 :D

    BalasPadam
  18. aku suka gila zaman sekolah walaupun masa zaman tu selalu comot, berbau, dan selalu kena kutuk.

    heaven!

    zaman belajar di kolej pulak.. erk.
    no comment.

    BalasPadam
  19. lama tak drop comment. kebetulan topik sangat menarik.

    guess what, mr k. lately ni saya banyak terfikir tentang life without my parent. saya dah nak habis belajar. currently in my last sem, insyaAllah. mak, ayah...they are getting older everyday. sooner or later, they'll leave us. dengan saya yang tak tak tahu apa ni, its quite scary to think about that actually. i end up crying the whole night.

    tapi saya sedar. itu kenyataan yang saya kena hadapi. mati itu pasti. macam mana tak nak pun, diorang akan pergi. i guess, my ultimate goal for now is belajar untuk berdikari. belajar agama.

    sepanjang hidup saya tak dapat buat apa2 untuk my parent. benda paling simple saya boleh buat, is uruskan diorang kalau masa diorang sampai. bukan saya doa, tapi saya kena bersedia. saya tak nak belajar tinggi2, tapi sampai masanya...saya tak dapat beri khidmat terakhir sebagai seorang anak.

    the thing is, hidup kita tetap akan berjalan sama ada kita rancang atau tidak. instead of takut and risau sentiasa, why don't we prepare ourselves? don't dwell on the past. past is past. we shall now, focus on present and future. ^^

    jadi anak yang terbaik, jadi hamba yang terbaik. hidup tak lama. lets strive to be a great mukmin.


    -jay-

    BalasPadam
  20. i never care if there is a few of my friend yg kawen dulu especially dalam usia muda macam ni. but, yeah. i gonna miss my friend if dorang kawen dulu and tak ada masa nak layan orang2 single. tehee.

    BalasPadam
  21. Alhamdulillah how lucky I am, kalau ade peluang belajar kita belajar! yup!! tayah nak pk kawen sgt...I muda lagi u know.. >.<

    pstt, tak boleh bayang generasi ibu bapa akan dtg...hopefully we all boleh jd yg terbaik sekiranya dipanjangkan umur =)

    BalasPadam
  22. This is the fact i'm facing right now, kedua2 bestfriend i dh kwin n ade anak..and the latest, my roomate in campus time dlu baru je bertunang n will gonna get married next year.. N i felt left waaaay behind..sobsob :(

    BalasPadam
  23. This is the fact i'm facing right now, kedua2 bestfriend i dh kwin n ade anak..and the latest, my roomate in campus time dlu baru je bertunang n will gonna get married next year.. N i felt left waaaay behind..sobsob :(

    BalasPadam
  24. "Tapi kalau dah janda, maybe si lelaki akan berfikir 8,9,10 sebelum terima jadi isteri kan?"

    Kenape kene pikir 8,9,10 kali?

    BalasPadam
  25. agree! sekarang pun dah ade parent yang dok checking sana sini.nak online pakai pc rumah pun dah cuak.haha..i wonder what type of mom im going to be.huu

    BalasPadam
  26. masa blalu bgitu pntas .kalau la boleh diulang balik masa, hmmmmmmmm :(

    LATEST ENTRY : Chemistry! Thanks for being nice !

    BalasPadam
  27. Haah.. sedih plak pikir2 balik.. Takut pon ada.. camana lah anak2 gua nanti.. ohnom..!

    BalasPadam
  28. cool entry bro ;)

    BalasPadam
  29. terbek a post ko kli ni..bt ak tngt blik mmbr2 lma aku dulu..da rmai yg kwen..msing2 da bwk hluan idup sndri..ada ank 2 3 4 org da..ak ni still single g..hahaha..zmn tua xmo pikir g r..still a long road to go..hurm...

    BalasPadam
  30. aku terpikir sejenak..
    waktu ini kehidupan kita bakal dilakukan oleh bakal anak2 kita..
    oh men...aku kene jadi lebih baik,..

    BalasPadam
  31. zaman persekolahan dari tadika sampai ke universiti adalah zaman yang paling OHSEM beb ! =D

    BalasPadam
  32. Zaman yang bakal kunjung tiba...life...hadapi je dgn tenang and senyuman, even bermacam dugaan dan kenangan tercipta...

    BalasPadam
  33. dah lame terpikir menda yang sama jugak...what u wrote semua betul..even satu ari nanti opah dah ada jarak hubungan antara sedara-sedara makin jauh sebab auntie semua dah nak jadi pangkat opah plak adoii... yes semua zaman bergembira ngan kekawan lama tu hanya kenangan even nak contact memang segan..kita hanya mampu merindui dan mengimbau je cerita-cerita dulu nak jd balik cam dulu memang x la....

    BalasPadam
  34. Wah..tkut plak bace yg las tu..zaman kite tua..haha.. tapi mmg akn berlaku mcm tu pon..weirds parents haha

    BalasPadam
  35. jadi kiranya hayatilah kehidupan zaman sekolah selagi ia belum habis lah ni? yup, saya masih bersekolah. takut pulak bila fikir bila tamat sekolah nanti, err...

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.