Bacaan Tahiyat Awal / Akhir Dalam Rumi (+Terjemahan)

Assalamualaikum


Kita semua tahu yang ramai insan didunia ini yang repent serta revert diri kepada Allah. Dan tak mustahil juga di antara kita yang dah lama Islam, tetapi baru mendekatkan diri dengan Islam. Solat adalah tiang agama. Solat adalah sesuatu yang amat penting dalam aktiviti harian. Dengan itu, jika anda tidak pandai tetapi mahu belajar tentang bacaan tahiyat awal dan tahiyat akhir dalam solat, saya saya harap saya dapat membantu.

Bacaan Ketika Tahiyat Awal dalam Jawi:



Bacaan Ketika Tahiyat Awal dalam Rumi:

Attahiyyatul Mubarakaatush sholawaatuth thayyibatu lillaah, Assalaamu’alaika ayyuhan nabiyyu warahmatullaahi wabarakaatuh, Assalaamu’alaina wa’alaa ‘ibaadillaahish shoolihiin. Asyhadu allaa ilaaha illallaah, Waasyhadu anna Muhammadan rasuulullaah. Allahhumma sholli ‘alaa Saidina Muhammad wa ‘ala aalihi Saidina Muhammad”

Makna / Terjemahan bacaan Tahiyat Awal:


Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.




Bacaan Ketika Tahiyat Akhir dalam Jawi:


Bacaan Ketika Tahiyat Akhir dalam Rumi:

Attahiyyatul Mubarakaatush sholawaatuth thayyibatu lillaah, Assalaamu’alaika ayyuhan nabiyyu warahmatullaahi wabarakaatuh, Assalaamu’alaina wa’alaa ‘ibaadillaahish shoolihiin. Asyhadu allaa ilaaha illallaah, Waasyhadu anna Muhammadan rasuulullaah. Allahhumma sholli ‘alaa Saidina Muhammad wa ‘ala aalihi Saidina Muhammad (#) kamaa sholaita ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala aalihi saidina Ibrahiim, wa baarik ‘ala saidina Muhammad wa ‘ala aalihi saidina Muhammad, kamaa baarakta ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala aalihi saidina Ibrahiim, fil alamina innaka hamiidum majiid.”

Makna / Terjemahan bacaan Tahiyat Akhir:


Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya. (#) Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim. Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di dalam alam ini. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung.

Kalau ada silap dan salah, sila maklumkan. 



Ulasan

Tanpa Nama berkata…
Tkasih saudara..sesungguhnya sy buta jawi tp alhamdulillah dgn prtolongan saudara sy dpt mghafal dgn lancar..entah knp td diakhir solat sy blur lgsung bacaan smbungan tahiyyat akhir..masyaAllah..
Tanpa Nama berkata…
Bagus
ari harny berkata…
It helps so much thank you very much... May Allah bless you.
Tanpa Nama berkata…
Subhanallah terimakasih
Tanpa Nama berkata…
Kalau kita msh x blh hafal tahiyat akhir yg ada selawat ke atas nabi ibrahim tu...n kita stop sama mcm tahiyat awal..sah ke solat kita tu.. T.kasih byk...
Tanpa Nama berkata…
sah..yang belakang tu sunat sahaja. Tahiyat akhir adalah rukun qauli. Sama juga dengan takbiratul ihram, al fatihah dan salam juga rukun qauli iaitu mesti didengar ditelinga.. Jika kita hanya berlafaz angin maka solat tidak sah. Wallahu a'lam
Tanpa Nama berkata…
Kalau x sebut saidina sah x solat?
Tanpa Nama berkata…
sy insan ingin bljar sampai ingat
Tanpa Nama berkata…
saya masih ada masalah dalam ingat bacaan selawat ke atas nabi t0w. . . Tidak pape kah t0w eya. . Minta pert0l0ngan. . . Terima kasih. .
iza berkata…
Asslamualaikum,

semoga sentiasa dalam keadaan sihat walfiat...

terima kasih atas perkongsian ilmu ini...

sangat bermanfaat...
Tanpa Nama berkata…
Bagus dan bermanfaat.
http://quran4beginner.blogspot.com
Tanpa Nama berkata…
Alhamdulillah. Sy ingat2 lupa pada bacaan tahiyat. Terima Kasih. Berharap awak mendapat keberkatan. Amin
yulidiz berkata…
Subhanallah sangat berguna sekali, semoga bacaan Ϊηϊ bermanfaat bagi kita semua :)
yulidiz berkata…
Subhanallah semoga bacaan Ϊηϊ bermanfaat bagi kita semua :)
Tanpa Nama berkata…
Alhamdulillah...saya akan belajar sedikit demi sedikit..masyaAllah
Tanpa Nama berkata…
sya dh lma x solat . so byk yg lupa .yg pling lupa thiyat akhir gn awal .tq ats post diatas
Tanpa Nama berkata…
Alhamdulillah
Tanpa Nama berkata…
Terima kasih atas pertolongan awak.
Tanpa Nama berkata…
Tq..semoga mdapat keberkatan ALLAH..
Tanpa Nama berkata…
Salam.. Sy nk tnya ni.. Sah X s0lat klu kte X bca saidina?? Terima kasih..
Tanpa Nama berkata…
Trima ksih sedare...smoga Allah mmberkati sedare...
princespink berkata…
Thanks...insyaallah sy akn menghafal dgn lncar
princespink berkata…
Thanks...insyaallah sy akn menghafal dgn lncar
Tanpa Nama berkata…
terimakasih ..
Tanpa Nama berkata…
Alhamdulillah trimakasih, kmu tlah memberikan jalan yng lurus bgi ku, semoga jalan yng ku tmpuh ni di ridho i ALLH swt.
Agit Naeta berkata…
trimakasi sebenarnya ini sangat bermanfaat bagi saya
Tanpa Nama berkata…
Terima kasih..
Toklek maroklek berkata…
Makasih gan infonya,,,kalo bisa tambahin dong doa setelah baca tahyat akhir sebelum salam...
Makasih :)
Tanpa Nama berkata…
sy nak brlaja
Tanpa Nama berkata…
Kalau tak sebut 'saidina' solat sah atau tak?????
Tanpa Nama berkata…
jh fvf
Tanpa Nama berkata…
nyawa di tangan Allah. Komen kita yang buat.
Hamba Allah berkata…
Alhamdunillah , terima kasih ye sebab sharing :) , Semoga dimurahkan rezeki . Amin
Tanpa Nama berkata…
Terima kasih
Tanpa Nama berkata…
Bila nk angkat jari, n bila nk turun kan?
laura mohamed danny berkata…
terima kasih krn kongsi ilmu..
Tanpa Nama berkata…
Tak perlu sebut saidina. Dan sunat kalau nak sebut saidina daripada pndangan ulama. Solat tetap sah walaupun kita tak sebut saidina atau sebut saidina.
Tanpa Nama berkata…
sah gk semayang kalau tak sebut saidina..
Tanpa Nama berkata…
Alhamdulillah . Tiada was2 dalam solat ^_^
Tanpa Nama berkata…
Alhamdulillah . Tiada was2 dalam solat lg .. ^_^
Tanpa Nama berkata…
Saya selalu baca tahiyyat akhir tanpa membaca saidina .. kerana mengikut dalam satu buku rujukan solat..adakah perlu menyebutnya untuk sah atau tanpa menyebutnya sudah sampai/sama maksud untuk gelaran Ibrahim dan Nabi Muhammad SAW.
Tanpa Nama berkata…
Sah solat..pmbtulan bukan saidina tapi saiyidina..;')
Tanpa Nama berkata…
Alhamdulillah saya jumpa dan dpt hafal dah tahiyat akhir ni...terima kasih pasal selama ni saya agak ragu2 dgn bacaan tahiyat akhir saya..dan mmg betul saya xcukup bacaannya...alhamdulillah dan terima kasih.
Tanpa Nama berkata…
Salam.Ya allah terima kasih atas pertolongan ini...
Lagi senang untuk menghafal dan tahu maksud di dalam ayat ini. Terima kasih sekali lagi...
Kini saya menghafal tahiyat akhir dan doa qunut...
Thank's
Tanpa Nama berkata…
Tq
Faiz Zakaria berkata…
Gerakkan sebaik sahaja duduk tahiyat awal / akhir pun boleh . Itu sunnah nabi :)
Faiz Zakaria berkata…
Sebaik sahaja duduk tahiyat awal / akhir pun boleh . Itu sunnah nabi :)
Tanpa Nama berkata…
Alhamdullilah , sye yg buta jawi dan arab dapt hayati dan baca dngan lancar insya allah , syukran yea , SMOGA ALLAH MERAHMATI JASA MU
termizi khairuddin berkata…
Terima kasih sebab upload bacaan tahiyat akhir. .
yys berkata…
Alhamdulillah. Found it. Finally. Semoga Allah berkati hidup anda yang sudi share maklumat ni. Terima ksih.
Tanpa Nama berkata…
Terima kasih kpd admin.. Saya x hafal tahiyat akhir.. Insyaalla. Saya nak hafal
Tanpa Nama berkata…
Terima kasi banyak sangat berguna sekali
Tanpa Nama berkata…
Terima kasih saudara-2 sekalian.. insyaAllah saya akan ingt..
Tanpa Nama berkata…
Terima kasih. :)
Tanpa Nama berkata…
Boleh ke ?
Tanpa Nama berkata…
assalamualaikum...

adakah sah bacaan saya jika saya tidak melafazkan kalimah saidina (muhammad/ ibrahim) didalam solat saya?

Tanpa Nama berkata…
Alhamdulillah..selama ni tahiyat akhir yg saya baca salah rupanya..saya pun dah lama tak solat..smpai kwn saya tegur baru saya yg bacaan saya salah.terima kasih..anda bnyak membantu..semoga ALLAH merahmati hidup kamu dan seluruh keturunan kamu..amin.
Tanpa Nama berkata…
Sekiranya sebutan dalam bacaan tahiyat akhir ini tidak tepat, adakah tidak sah solat?
Far_Hunt berkata…
Alhamdullilah..selama ne bacaan syg thyat awal n akhir salah ckup lama..tp skg...sy Da ble mmbaca dgan btul..terima kasih saudara
Tanpa Nama berkata…
sya pon dh jarang solat skrg niy yg sya lupa tahiyat awal dan akhir insyaallah sya tak akab lupa lgy amin...
lipan naga berkata…
Terimakasih,kebelakangan ni sye jdi kompius dengan bacaan saya betol atau salah,,padahal selamaa ini baca lancar tanpa kompius
lipan naga berkata…
Terimakasih,kebelakangan ni sye jdi kompius dengan bacaan saya betol atau salah,,padahal selamaa ini baca lancar tanpa kompius
lipan naga berkata…
Terimakasih,kebelakangan ni sye jdi kompius dengan bacaan saya betol atau salah,,padahal selamaa ini baca lancar tanpa kompius
Fendi sana'sini berkata…
assalamualaikum.. sy ad stu soalan.. adakah batal solat sy kalau sy tak baca mase duduk antara dua sujud? mintak tolong :)
Fendi sana'sini berkata…
assalamualaikum.. sy ad stu soalan.. adakah batal solat sy kalau sy tak baca mase duduk antara dua sujud? mintak tolong :)
Fendi sana'sini berkata…
assalamualaikum.. sy ad stu soalan.. adakah batal solat sy kalau sy tak baca mase duduk antara dua sujud? mintak tolong :)
Fendi sana'sini berkata…
assalamualaikum.. sy ad stu soalan.. adakah batal solat sy kalau sy tak baca mase duduk antara dua sujud? mintak tolong :)
Tanpa Nama berkata…
Allhamdulillah semoga saudara diberkati ALLAH..
Tanpa Nama berkata…
Semoga anda mendapat keberkatan.. Ameen..
Tanpa Nama berkata…
FIRST,saya tak dpt hafal.Sekarang, saya boleh baca dgn lancar.Terima kasih ye.
Tanpa Nama berkata…
Alhamdulillah , Saye dah hafal tahyat akhir . Terima kasih Allah
mak nan berkata…
Alhamdulillah
mak nan berkata…
Alhamdulillah
Tanpa Nama berkata…
Thanks
Tanpa Nama berkata…
Assalamualaikum....terime kasih bebanyak..ilmu yg awk kongsi sngat bermafaat...sye buta jawi....alhamdulilah degan ilmu ini sye boleh solat cam owg laen juga...wlaupon yg laennya sye bace alfatiha tapi sye akan cube blajar dan hafal doa solat yg laen pelan2
Syazwan Aiman berkata…
Alhamdullilah ...... Dengan izin Nya
Syazwan Aiman berkata…
Bagus.......... :)
Tanpa Nama berkata…
Usaha yang baik, cuma tahiyat awal tu..terlebihlah!Tak macamtu?
Tanpa Nama berkata…
baik sekali,cuma...tahiyat awal tu tak lebihkah?..cuba semak!
Tanpa Nama berkata…
baik sekali,cuma...tahiyat awal tu tak lebihkah?..cuba semak!
Tanpa Nama berkata…
baik sekali,cuma...tahiyat awal tu tak lebihkah?..cuba semak!
Tanpa Nama berkata…
Saya hamba allah....dh la sya x mdkati dia....tgal bnyk ajarannya....skg sya dh bkhwin....sya cba btl diri sya mgdekati dgn Allah s.w.t....sya tau baik dgn x baik....hnya smbhyg ja sya ska tinggal.....
Tanpa Nama berkata…
Terima kasih saudara.. Hanya Allah saja dpt membalas jasa baikmu
Tanpa Nama berkata…
Smga sy dpt ingt..amin
Tanpa Nama berkata…
assalamualaikum
minta saudara admin buat pembetulan pada tulisan rumi agar sebutannya sama macam tulisan jawi.contoh perkataan wa ‘ala aalihi perlu ditulis wa ‘ala aali dan saidina kepada saiyidina supaya pembaca yang tidak tahu membaca jawi tidak melakukan kesilapan.
Tanpa Nama berkata…
Macam mana kalau kita terlupa baca surah lain selepas alfatihah semasa solat.adakah solat itu sah tanpa dibaca tanpa surah selain alfatihah?atau adakah kita perlu sujud sahwi setelah selesai solat?
Tanpa Nama berkata…
Saya masih keliru dengan penggunaan doa iftitah.adakah ia wajib?sekiranya ia wajib,adakah ianya wajib bagi setiap solat?thank you for your concern
Salam..alhamdulillah..good job sahabat! saya copy dan guna untuk ajar pada anak2 pelajar yg xboleh baca jawi..sgt membantu!!

CUMA...ada sedikit pembetulan ejaan..sekadar kesilapan kecil,tp terlalu janggal bagi yg faham arab.tukar ja[Aalihi] kepada [aali]

Attahiyyatul Mubarakaatush sholawaatuth thayyibatu lillaah, Assalaamu’alaika ayyuhan nabiyyu warahmatullaahi wabarakaatuh, Assalaamu’alaina wa’alaa ‘ibaadillaahish shoolihiin. Asyhadu allaa ilaaha illallaah, Waasyhadu anna Muhammadan rasuulullaah. Allahhumma sholli ‘alaa Saidina Muhammad wa ‘ala [aali] Saidina Muhammad (#) kamaa sholaita ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala [aali] saidina Ibrahiim, wa baarik ‘ala saidina Muhammad wa ‘ala [aali] saidina Muhammad, kamaa baarakta ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala [aali] saidina Ibrahiim, fil alamina innaka hamiidum majiid.”

terima kasih,

-ust nik-
Tanpa Nama berkata…
Aku mesti hafal..
fuad zailani berkata…
alhamdulillah. terima kasih saudara :)
fuad zailani berkata…
alhamdulillah. terima kasih saudara :)
fuad zailani berkata…
alhamdulillah. terima kasih saudara :)
Bhezhe berkata…
alhamdulillah... jadi bisa memaknai makna yang terkandung dalam bacaan tahiyat awal dan akhir.. terima kasih... ^^
Alfath berkata…
Subhanallah makna yang terkandung dalam bacaan tahiyat akhir.. nice article my friend.. :)
Razi Shaari berkata…
Saya baru mula nk berubah.. Alhamdulilah tulisan rumi Dan terjemahan INI membantu
Razi Shaari berkata…
Saya baru mula nk berubah.. Alhamdulilah tulisan rumi Dan terjemahan INI membantu
Razi Shaari berkata…
Saya baru mula nk berubah.. Alhamdulilah tulisan rumi Dan terjemahan INI membantu
Tanpa Nama berkata…
as-salam. sy ada nk tanya pasal bacaan tahiyat awal. ada beberapa blog yang laen mengatakan yang bacaan tahiyat awal hanya sehingga'Allahhumma sholli ‘alaa Saidina Muhammad' sahaja. tapi dlm blog ni bacaannya sehingga ' wa ‘ala aalihi Saidina Muhammad'. boleh terangkan tak kenapa ada perbezaan? thanks.
Tanpa Nama berkata…
Trukk
Tanpa Nama berkata…
salam. sedikit kekeliruan disini dan saya ingin bertanya. jika dlm jawi tertulis sayyidina muhammad. tp saudara tfsirkn dlm rumi saidina. adakah ia sama mksud atau berbeza. terima kasih.
Tanpa Nama berkata…
Bnyak membantu sya utk mlancarkan bcaan sya
Tanpa Nama berkata…
Banyak membantu saya..
Tanpa Nama berkata…
Alhamdulilah , akhirnya berkat
pertolongan encik dan allah s.wt telah menolong saya melancarkan bacaan saya . Terima kasih :)
Tanpa Nama berkata…
tuan baca an duduk antara dua sujud sunat..perbuatan tu yg wajib..wallahualam
mohamad fikri berkata…
Saya sudah ada keluarga sendir tapi masih kurang pandai solat,sekarang saya baru tahu bertapa pentinnya solat
mohamad fikri berkata…
Saya sudah ada keluarga sendir tapi masih kurang pandai solat,sekarang saya baru tahu bertapa pentinnya solat
mohamad fikri berkata…
Saya sudah ada keluarga sendir tapi masih kurang pandai solat,sekarang saya baru tahu bertapa pentinnya solat
mohamad fikri berkata…
Saya sudah ada keluarga sendir tapi masih kurang pandai solat,sekarang saya baru tahu bertapa pentinnya solat
Mista Zam berkata…
terima kasih :)
sangat berguna utk mengajar anak2 & org2 baru belajar.
mohon copy & share.
Tanpa Nama berkata…
Terima kasih. Sangat membantu. Semoga diberkati allah :)
Tanpa Nama berkata…
Alhamdulilah...
Tanpa Nama berkata…
Alhamdulilah..
Tahiyat akhir saya semakin lancar.
Tanpa Nama berkata…
Alhamdulilah terima kasih kerana byk mmbantu sy kejalan Allah.
Tanpa Nama berkata…
terima kasih kerana post
Tanpa Nama berkata…
Mohon admin tambah - 'dan selawat atas keluarga sayidina muhammad' - dalam terjemah tahiyyat awal
TQ
Tanpa Nama berkata…
Masyaallah. . Salah rupenye slame ni. Thanks coz bg panduan..
Tanpa Nama berkata…
Thankss sgt2 bwu sedar clap bce rpenyr slame ni.
Tanpa Nama berkata…
terima kasih sangat sebab post. sedikit sebanyak dapat bantu aku dekatkan diri dengan tuhan. sekali lagi terima kasih sudara. moga hidup mu biberkati dunia dan akhirat. salam.
Tanpa Nama berkata…
Mengangkat jari adakah wajib?
Tanpa Nama berkata…
Alhamdullilah...dah dapat hafal..mungkin allah dh bukakan pintu hati ku utk sembahyang..dh lme tggl..dh tibe mse aku menuju ke jln yg lurus..
Tanpa Nama berkata…
Terima kasih... sy x tahu baca tahiyat akhir lepas ni sy akan hafal....
Tanpa Nama berkata…
Terima kasih...sy x tahu baca tahiyat lepas ni sy akan hafal...
Tanpa Nama berkata…
asalamualaikum..
terima kasih. moga awak dipermudahkan segalanya.amin
Tanpa Nama berkata…
Boleh sbb selawat keatas Nabi Ibrahim A.S adalah sunat, kalau x buat x batal n klau buat dapat pahala..
Tanpa Nama berkata…
Alhamdulillah.. Kerana blog ni, sy dpt hafal n dpt ingat ayat ni dgn baik.. Terima kasih.. :-)
Tanpa Nama berkata…
Cari lah ilmu walau pun sehingga kehujung dunia
Tanpa Nama berkata…
alhamdulillah
Tanpa Nama berkata…
bagus
Tanpa Nama berkata…
Assalammualaikum ,Saya nak tegur sikit..sebenarnya bukan "AALIHI Saidina Muhammad" Tetapi "AALI Saidina Muhammad"
Tanpa Nama berkata…
Terima kasih ye ��
Tanpa Nama berkata…
Alhamdulillah :)
iman berkata…
terima kasih smoga allah membalas jasa baik anda . aminnn
Tanpa Nama berkata…
Trima kasih... semoga allah membalas jasa baik mu di akhirat
Tanpa Nama berkata…
Terima kasih atas bantuan ini..sy rase hina kerana tibe2 xdpt mnghabiskn tahiyat akhir sy td..
Tanpa Nama berkata…
Allhamdulillah semoga saudara diberkati ALLAH..

Tanpa Nama berkata…
bgus
Arief Aziz berkata…
Thanks ! I dah 19 tahun . I tahu nk solat . Dari kecil lagi i never do .feel so sad .. Now i want my real life . Can allah accept my apologies?
Madi Sempoi berkata…
sy ingn blajr kmbli sy alpa sy leka ldh sy kras untk mnybot ayat2 indh ini sy bnyk dosa ade ke sy di trima ye allah sy bdoh apekh allah akn amponkn dosa sy l...
Tanpa Nama berkata…
Trima ksih , sya jdi bisa membca dngan lncar
Tanpa Nama berkata…
Terima kasih...ini sgt mmbantu sya...sya dh trlalu jauh lalai & alpa dlm mnunaikn solat...shingga sya hmpir lupa bacaan dlm solat...astargfirullah alazim... :'(
Geegee Loo berkata…
Alhamdulilah smoga allah panjang kan umur dan murah kan rezeki kamu amin
Tanpa Nama berkata…
Trima kasih tuan..hnya allah shja yg dpat mmblas jasa org2 yg bnyk mgajar ke arah kbaikan
Tanpa Nama berkata…
Sy dh btahun2 x solat.. hampir lupa semuanye.. tgh blajar2 blk nk mghafal tahiyat awal dan akhir..
Tanpa Nama berkata…
semoga allah kuatkan diri ini untuk terus bersujud kepada nya
Tanpa Nama berkata…
Terima kasih
Tanpa Nama berkata…
Terimaksh diatas perkongsian ini.muga ilmu ku bertambah..amin..
Tanpa Nama berkata…
Jazakallahu khyer...semoga anda terus d berkati n sentiasa d bwh lindungnNya...Aamiin...Allahumma Aamiin.
Tanpa Nama berkata…
Saya nak sngt bljar tntang agama tapi saya xtw caranya...saya bdax berumur 16tahun saya jarang solat surah2 al-quran bnyk yg saya lupa hhmm
jung berkata…
Semuga Allah pertemukan anak ini dgn seorang murabbi yg dapat memnbantunya menjadi anak yg soleh dan hambaNya yang bertaqwa. Ya Allah perkenankanlah doa ini. Amiin3x.
Syabil Ilham berkata…
Apa tanda(#) tuhh???
Tanpa Nama berkata…
Saya selalu bca tahyat awal smpai allahuma sholi ala muhamad...sah x solat nya
Tanpa Nama berkata…
Askum smua,,sy t.ingin cngt2 nk b.solat,,tp x bleh hfal doa t.hiyat akhir,,
Tanpa Nama berkata…
Ini satu langkah yang baik cuma kalau mahu belajar cari guru yang baik.selalu disurau atau masjid ada.orang yang belajar tanpa guru akan bergurukan syaitan terlaknat.satu contoh guru yang baik ialah mereka yang tidak mencerca orang lain.
ALLAH maha mengetahui.
Zu berkata…
Banyakkan dekatkan diri dengan masjid dan dekati orang2 soleh. InshaAllah jemaah di masjid dapat membantu. :)
Tanpa Nama berkata…
Sy pun nk belajar
Lili berkata…
Bukan saidina...tapi sayyidina muhammad
Lili berkata…
Dalam jawi ..huruf ya (saiyyida)bertanda sabdu dan baris bawah..maka dibaca sayyidina bukan saidina...(sambungan pnjelasan dr comment yg pertama tadi)..tulisa saudara...tulisan rumi..saudara tulis saidina...
Tanpa Nama berkata…
Terima kasih
Tanpa Nama berkata…
selama ni sy trtinggal stu prkataan bila mmbaca ayat terakhir,kira x sah solat sy tu? Sy slalu baca fil innaka hamidummajid , tiada prkataan alamina tu.
Tanpa Nama berkata…
selama ni sy trtinggal stu prkataan bila mmbaca ayat terakhir,kira x sah solat sy tu? Sy slalu baca fil innaka hamidummajid , tiada prkataan alamina tu.
Tanpa Nama berkata…
Terima kasihh banyak laa kepada hamba ALLAH yg baik hati...
Rehan Cxg berkata…
Trimkciihhh saudara q
ZUL IKHWAN ZULKIFLI berkata…
Alhamdulillah..semuga admin dirahmati Allah s.w.t...tma kasih
Tanpa Nama berkata…
terima kasih, sahabat saya copy untuk nk btol kan blik yg dh lupa.
Ikhwan Lm berkata…
ALLAH MAHA BESAR
Tanpa Nama berkata…
semoga allah murahkan rezeki...
Tanpa Nama berkata…
(-tulillah@ tulilaala)???..
Unknown berkata…
terima kasih sbb dapat ajarkan saya tahiyat akhir..umur saya 13 tahu..tpi kali ni saya dah dpt ingat dgn betul..terima kasih ya
Tanpa Nama berkata…
Assalamu'alaikum,Hamba nak tegur sikit,namun harap Tuan2 xtersinggung lah dgn teguran Hamba,bacaan tahiyyat awal ni,hanya sampai 'Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad' shj..sekiranya disambung hingga 'Wa 'ala aali sayyidina Muhammad',maka ini adalah sependek2 tahiyyat akhir..Wallahu a'la..
#ape2hal,0134259237.Burhan :-)
Wa ala alihi saydina muhammad.. Cuba check balik.. Rasanya yg betul ialah wa ala ali saydina muhammad
Tanpa Nama berkata…
Alhamdulillah,terima kasih!!!!
Tanpa Nama berkata…
Saya mesti hafalkan tahiyat akhir.
Ayie Jai88 berkata…
Terima kasih kerana dah menolong saya perbetulkan bacaan saya untuk kembali ke jalan Allah.. amin
Tanpa Nama berkata…
Assalamualaikum..terima kasih saudaraku ATS terjemahan dn surah Tahiyad akhir dalam rumi..semoga kita smua diberkati olehNYA..IshaaAllah..aminnnn
Tanpa Nama berkata…
Salam buat tuan punya blog
Adalah lebih baik jiak tuan punya blog ini memberi pautan atau rujukan dari mana dia mendapat bacaan ini.
Sekadar pandangan untuk membina sahaja.
p/s: Sila rujuk kitab Bahru Mazi jilid dua untuk keterangan yang lebih terperinci.

Wassalam