Ahad, 15 Julai 2012

"Masa Berlalu Dengan Pantas" Islamic Vs Scientific

Assalamualaikum



Pernah tak korang rasa masa berjalan dengan terlampau pantas? Contohnya macam korang tengah bergayut dengan skandal or kekasih gelap or awek korang. Korang bergayut sekejap je. Cakap bab-bab merapu. Cakap bab-bab makan apa, bila nak kahwin, anak nama apa, nak anak berapa dan sebagai nya. Tapi bila sedar-sedar, dah 5 jam korang bergayut. Macam mana pula masa boleh berjalan tanpa kita sedar?

Macam tu la juga bila korang dok main Facebook. Liking-liking. Tagging-tagging. Poking-poking. Sedar-sedar dah tengah malam. Padahal esok dah nak kerja. Dan, pernah tak korang terfikir kenapa kita tak sedar dengan masa yang berlalu?

Dan tahu kah korang ada satu teori yang mengatakan bahawa:


  1. Kepanjangan masa yang di lalui oleh setiap manusia adalah berlainan.
  2. Masa adalah satu medium. Lain tempat, lain kelajuan masa yang berjalan. 
  3. Kalau kita dapat bergerak lagi laju dari kelajuan cahaya, kita boleh pintas waktu. (Future)
  4. Bila buat perkara lalai, Allah tarik 'masa' yang ada kat kita.

Kebanyakkan teori adalah bedasarkan idea Albert Einstein, Islamization  dan peristiwa-peristiwa yang berlaku terhadap angkasawan. Things yang berlaku kat angkasawan adalah masa bergerak dengan amat perlahan which means dieorang seolah-olah lambat tua dari manusia biasa. Ini adalah disebabkan zero gravity di angkasa yang menyebabkan masa bergerak dengan perlahan. Dan kalau di bumi, kita akan berhadapan dengan graviti bumi. Dan ini adalah selari dengan teori Albert Einstein yang "Kalau korang naik satu tapak tangga, masa korang akan bergerak dengan lebih pantas". Dengan kata lain, semakin tinggi korang berada dari graviti, semakin cepat masa berlalu. Teori ni dah dibuktikan secara paktikal.


Time Travel
Kalau aku cakap pasal time travel, mesti ramai yang kata aku banyak sangat layan movie. But the truth is, dari segi teori time traveling boleh berlaku. Ramai scientist yang terkenal termasuk Stephen Hawking kata Time Traveling adalah tak mustahil dan tak bertentangan dengan hukum fizik. Tapi ianya hanya boleh berlaku kalau medium (point) travel tu telah dicipta. Contohnya, time medium di cipta pada tahun 2030. So, hanya pada tahun-tahun seterusnya je boleh kembali pada tahun 2030.


Dari segi Islamik 
Korang tak rasa pelik ke bila setiap kali korang buat benda-benda ibadah seperti berzikir ke, mengaji ke, study ke, korang akan rasa masa berjalan dengan amat slow. Tapi bila korang buat benda-benda yang melalaikan, masa terus bergerak dengan laju?

Pernah tak korang terfikir yang sebenarnya bila korang buat benda-benda yang memalaikan tu, Allah dah tarik sebahagian waktu supaya ianya habis macam tu je? Dan mungkin bila korang berzikir, Allah 'slow' kan  waktu / masa supaya korang boleh buat lagi banyak ibadah?


Abu Hurairah r.a berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda :

Maksudnya: ''Hari kiamat tidak akan terjadi sehinggalah berlaku peredaran yang terlalu singkat umpama setahun bagaikan sebulan, sebulan bagaikan seminggu, seminggu bagaikan sehari, sehari bagaikan sejam dan sejam bagaikan sekelip mata. - Riwayat Ahmad


Ada sesetengah pendapat bahawa bila seseorang tu rasa masa dia terlampau pantas, maksudnya dia tak ada keberkatan masa / waktu. Or dengan kata lain, dia banyak buat maksiat. For example, korang bangun pukul 6 pagi untuk siapkan 3 task kerja. Tapi sampai ke malam kerja tu tak siap-siap even task tu adalah another simple task yang boleh siap dalam 3-4 jam. Tapi, bila korang nak buat task tu, korang akan rasa amat busy. Korang akan rasa macam tak ada masa lansung untuk siapkan kerja. Apa tah lagi masa untuk bersama isteri-isteri tercinta yang menuggu kepulangan anda di rumah.


So, merujuk dalam hadis di atas, kiamat akan muncul bila ramai orang yang lalai sampai hilang keberkatan waktu dan itu akan menyebabkan masa berjalan dengan amat pantas sehinggakan sejam bagaikan sekelip mata / satu percikan api.

"Semakin kita membesar, semakin laju masa berjalan">

I know this is weird. Tapi kalau korang ingat balik kenangan-kenangan korang masa kecil dulu, korang akan perasan yang even apa pun yang korang buat, korang akan rasa masa berjalan dengan amat perlahan. Tapi sejak korang start masuk ke sekolah menengah, masa dah start laju. Semakin meningkat usia, semakin cepat masa tu bergerak. Why? Adakah disebabkan oleh kejahatan yang kita lakukan?

Ataupun, masa berjalan dengan pantas hanya sebab kita seronok buat benda yang melalaikan sampai terleka dan masa berjalan dengan perlahan bila kita buat perkara baik sebab ianya membosankan?



30 ulasan:

  1. wuhuuu~
    betul lah,
    dulu xtrasa pun msa tu secepat sekarang .huhu.
    skrg , pegi keja kejap je eh dh pukol 5 .cepat ngat. hihi

    BalasPadam
  2. hmm ... bila difikir2kn ... ada btulnya gak uh~ hmm~

    BalasPadam
  3. Masa childhood jangan cakap la, rasa macam masa berlebih2 sampai mintak masuk sekolah.

    Dah masuk sekolah, panjat pagar pulak. Jadah.

    BalasPadam
  4. patutla time ceramah ilmiah yg dirasakan bosan tu terasa lama

    oh?

    BalasPadam
  5. Betullah.. Tahun demi tahun, semakin pantas waktu berlalu.. Mungkin ada benarnya, disebabkan kita sibuk dengan benda2 keduniaan yang melaghakan, kita tak sedar masa yang kian pantas berlalu.. Tanpa sedar, Allah dah tarik sedikit demi sedikit masa kita.. Astaghfirullahalazim.. -_-

    BalasPadam
  6. "demi Masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian.."

    memetik terjemahan ayat tersebut, aku rasa.. time travelling is impossible, insyaAllah. melainkan dgn izinNya - yg mungkin barangkali boleh terjadi demi kemasylahatan manusia jugak. =)

    "..Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar."

    kredit untuk kau, K - sebab mengingatkan readers tetang perkara yang baik. God bless. ^^

    BalasPadam
  7. Terima kasih Mr.K for this entry. Betul jugak, this post makes me think. Banyak message berguna, jadi thank you! Jazakallah.

    BalasPadam
  8. very very good!
    surely there is a difference between those who think and those who dont.
    how many of us now want to stop and think and ponder and try to understand.

    BalasPadam
  9. bila sedih terasa masa lambat berjalan -marathon barangkali, bila hepy tup-tup masa mcm berlari pecut.

    apapon hargai setiap detik . isi dgn benda yg bermanfaat sj kalo boley ~

    BalasPadam
  10. haha..betul ape pandangan yang ko utarakan tu..

    kalau study terasa masa tu lambat betul berlalu..

    tapi kalau berjimba tak wayang, karoke ke sekejap je masa berlalu.. ^_^

    BalasPadam
  11. ingat tak semasa belajar dulu? unit SI untuk masa telah ditetapkan sebagai tempoh masa untuk 9,192,631,770 radiasi melalui dua aras dasar atom cesium 133. more or less lah.

    kalau ikut definisi ni, maknanya masa itu sentiasa tepat dan tetap. tapi cuma presepsi kita yang nampak ia seperti laju atau sekejap. gitu. semakin kita konsentrasi dalam mengawasi masa, semakin kita merasakan ia bergerak terlalu lambat. dan begitulah sebaliknya.

    pendapat saya saja. pisnowor! <--ucapan stail jawa

    BalasPadam
  12. sy selalu rasa mcm ni..huhu

    *jum singgah kisah abg sy jom :)
    http://sayadalahaku.blogspot.com/2012/07/kisah-abang-hero.html

    BalasPadam
  13. selalu rasa tak cukup je masa bila dah dewasa nie , huhu . melalaikan

    BalasPadam
  14. nasib baik aku adalah org yang tak suka ckap fone n msj.hehehe
    so jimat kredit..kalau tepon org pon nak ckap lebih 15 min pon susah.ehhe

    BalasPadam
  15. assalamualaikum,btul,sy suka blog kmu.,

    BalasPadam
  16. huhuhu.sgt btul.time flies too fast..bile tgk movie kat lappy, rasa mcm cepat je masa berlalu.bile start baca tafsir Quran, rasa mcm da lama bace.tp kite dah habiskan bace tafsiran satu surah yg panjang....memang Allah na bg masa yg cukup untuk tuntut ilmu..

    BalasPadam
  17. aku selalu fikir pasal ni. sebab orang salu cakap masa makin cepat berjalan. reaksi aku biasanya ialah "pfft" dalam hati. kalau betul masa cepat berjalan, tapi jam sama je bergerak macam biasa, ha cano tu? kenapa putaran jam tak terkejar masa yang berlalu sgt laju? contohnya jam pukul 5 pagi, tapi senanye dah 10 malam. setting jam manusia dan setting jam Allah dah tak sama.

    jadi pada aku masa makin pendek adelah tidak relevan.

    ye, memang itu tanda kiamat. tapi rasanya bukan masa yang cepat berjalan, kita je yang rasa camtu kan? setiap makhluk yang makin tua, rasa masa makin cepat berjalan, apart from situations yg kau cakapla (study, masa tak gerak2. berjoli, masa tak henti2.) rasa je, tapi masa tu senanye sama je.


    konklusi; bila masa dirasakan makin singkat, senanye masa kita yang makin singkat. ajal makin dekat setiap saat.


    wallahualam.

    BalasPadam
  18. *angkat ibu jari* Tak pernah terfikir pun ada kaitan dengan.. physics. Haha.

    BalasPadam
  19. yap. aku setuju dengan pendapat ko ni.

    BalasPadam
  20. wowww nice lah!!tq ats peringatn.mmg mase tu rase mcm berjln ngan pantas.apetah lagi bile berfacebooking.adoii..aku le yg lalai tu.tenkiu.entry ni mngingatkan aku.

    BalasPadam
  21. dulu kan masa aku main badminton, . . .
    (tahun 2007 berlaku), . . . . . .

    pernah berlaku satu kejadian, . . . . . di mana aku seolah-olah didalam suatu keadaan "melihat bulu tangkis in slower motion than usual" dan mengejar kelajuan pergerakan bulu tangkis tersebut, . . . .
    macam mode "CLOCK UP" dalam cerita Mask Rider Kabuto, tetapi tidaklah sampai ketahap macam cerita tu, . . . . . . tapi badan rasa macam kehilangan tenaga yg banyak, . . . sampai menggigil lepas main tu, . . .

    . . sampai sekarang tak dapat merasai pengalaman tu lagi, . . . . kalau lah aku dapat cari jalan untuk jadi macam tu lagi, alangkah seronoknye, . . . .

    BalasPadam
  22. Sya sering memikirkn perkra y lps.di mne mse sya hbis kn, apa y sya buat..mohn Allah kuatkn hti kte semua utk brubh kpda y lbih baek dri semse ke semse, & dibeklkn hidyh y bertrusn..ameen...
    *La haulawala quwwata illa billa hil aliyyil azim..

    BalasPadam
  23. Assalamualaikum. Saya ada share sikit pasal teori kat atas ni. Boleh kan. Untuk perkongsian ilmu. Credit to you. Thanks for the post, berguna.

    BalasPadam
  24. time travel??i dont think so sebab..rujuk pada surah al asr. demi masa so, there`s no pont of time travel whats so ever tu..

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.