Ahad, 27 November 2011

Tips Beli Handphone : iPhone vs HTC vs Nokia vs Samsung vs Sony Ericsson vs BlackBerry

Assalamualaikum


Hello peminat dan penggila handphone sekalian.

Beberapa hari minggu lepas, aku jalan-jalan di pasaraya Tunas Manja. Tengah dok jalan-jalan, aku nampak ada budak yang aku agak umur dalam 10 tahun. Perempuan. Tapi yang tak boleh belah, di tangannya ada handphone. BlackBerry lagi tu. Dan itu buat aku tertanya-tanya. What the hell budak umur 10 tahun dah pakai BlackBerry? Padahal, di zaman aku muda-muda dulu, siapa yang dah ada Nokia Butterfly tu dah kira legend. Lagendnya macam :

"Weh, tadi Lisa cari kau?"
"Lisa? Lina mana satu?"
"Alaaa, Lisa Butterfly tu. Tak kenal ke?"
"Ohh. Cakap la Lisa Butterfly. Mesti la aku kenal. Apasal dia cari aku?"

But itu adalah zaman di mana handphone bukan keperluan yang solid. Pada zaman kanak-kanak aku tu, handphone adalah satu barang mewah. Siapa ada memang mewah ah kiranya. But since handphone dah jadi satu keperluan, aku bet korang mesti tak tahu nak beli handphone dan smartphone yang mana satu kan? Nak-nak, bila banyak sangat handphone dan smartphone yang gempak kat pasaran kan?

Well, jenama handphone ni akan buat korang gila:
  1. iPhone
  2. HTC
  3. Samsung
  4. Sony Ericsson
  5. Black Berry

Aku rasa lah kan, aku boloeh kumpul 100 orang yang kata iPhone adalah handphone terbaik. Dan aku boleh cari another 100 orang yang boleh kata HTC adalah handphone yang terbaik. Dan begitu lah juga dengan jenama-jenama handphone yang lain. Actually, tak ada handphone yang terbaik. Why? Sebab setiap handphoe ada kelemahan dan kekurangannya masing-masing.

Persoalannya sekarang. Mana satu handphone yang korang PATUT pilih ikut keperluan korang? Mari kita nilaikan diri korang.

Samsung & HTC


Korang patut beli handphone Samsung (And HTC) kalau:
  • Amat gilakan handphone yang mahal.
  • Suka main game di handphone.
  • Nak layan movie, games dan video clip di handphone dengan kualiti HD.
  • Nak satu handphone yang performance amat bagus dan smooth gila.
  • Sak satu smartphone yang simple dan flaxible.
  • Suka multi tasking.
  • Korang suka screen yang gila ah besar.
  • Korang suka tangkap gambar dengan kualiti yang baik bersama efek yang menarik.

Bila aku cakap Samsung, aku maksudkan Samsung Galaxy S II. Why? Sebab sebelum keluar model terbaru Samsung Galaxy S, agak-agak korang, Samsung ni famous tak di Malaysia? Tak langsung. So, aku boleh kata yang Samsung Galaxy S II adalah antara handphone yang terbaik dari segi performance dan screening. Dan korang jangan lupa, Samsung Galaxy S II ni dia guna system Android which is flexible gila. Kalau korang nak beli handphone Samsung, Galaxy S II je yang berbaloi.


Begitu juga dengan HTC. Tak semua HTC bagus. Ada HTC ChaCha. Ada HTC Desire HD dan ada macam-macam lagi. Setiap HTC ada kelebihan yang dah di specialized. So seriously, korang patut buat survey tentang which HTC yang korang betul-betul nak based on sebab korang nak memiliki satu handphone. 

Sony Ericsson



Korang patut beli Sony Ericsson kalau:
  • Korang suck. (Ouch. Ramai akan terasa ni)
  • Korang anak ikan or ada MILF (Mother I Like to 'Friend') yang kaya.
  • Korang suka tukar-tukar phone.
  • Korang suka handphone yang tak tahan lama.
  • Korang suka hp yang canggih, stylo, ringan dan nipis.
  • Korang tak nak handphone yang ada multi-touchscreen (Xperia X8).


Dari pengalaman aku dan ahli keluarga aku, aku boleh kata yang Sony Ericsson adalah sejenis handphone yang canggih dan murah tapi kualitinya amat rendah dan tak tahan lama. Well, setiap orang akan bercakap based on pengalaman masing-masing ye tak? But actually, come on. Korang boleh tengok sendiri handphone SE. Then comparekan dengan handphone lain. Korang akan nampak yang kualitinya amat-amat berbeza. Tengok harga je pun dah tahu kan? Dan sebab tu lah juga kalau korang perasan, handphone-handphone Sony Ericsson punya harga laju je turun. So, andai kata korang beli minggu ni dengan harga RM1300, then tiga minggu depan korang check balik, harga dah jadi RM1180. Tak ke bengang.

iPhone

Korang patut beli iPhone kalau:
  • Kawan-kawan korang pakai iPhone.
  • Korang suka chat-chat pakai Whatsapp dan tak kisah spend more than RM80 per month untuk internet semata-mata.
  • Korang suka buat benda-benda complicated untuk install sesuatu software / games.
  • Korang sukakan OS yang selfish. (Apple suka mengeluarkan produk yang 'selfish')
  • Korang suka stylish.
  • Korang gilakan brand Apple.

Aku tak tahu banyak pasal iPhone. In fact, kawan-kawan aku tak ada sorang pun yang pakai iPhone. Most of them pakai Samsung Galaxy S II yang harganya beza RM100-200 je dengan iPhone. But still, why orang nak pakai Galaxy S II? Sebab Android. Dan iPhone biasanya dipakai oleh artis-artis. Aku pun tak tahu kenapa. Mungkin kerana semua orang tahu yang iPhone ada nama. Dan oh ya, UI dia terbaik. Dan untuk pengetahuan korang, susah untuk korang ambil barang 'free' and taruk kat iPhone. Tak semudah Android yang boleh diambil sesuka hati.

Nokia

Korang patut beli handphone Nokia kalau:
  • Korang suka handphone berat.
  • Korang nak handphone just untuk texting, calling and emailing.
  • Korang guna phone bukan untuk main game yang gempak-gempak.
  • Korang nak guna satu handphone untuk satu jangka masa yang panjang.
  • Korang nak handphone yang amat-amat berkualiti.
  • Bajet korang rendah. 
  • Semua point di atas dah berjaya di mansuhkan dengan pengeluaran Nokia N9.

Nokia adalah antara jenama handphone yang paling lama di Malaysia. Tapi seriously, dari dulu sampai sekarang, semua User Interface (UI-layout) dan OS (Operating System) handphone Nokia adalah suck kecuali N9 (Swipe - Meego OS. Revolusi Nokia) dan handphone yang tak gunakan Symbian. I'm not a fan of Symbian sebab ianya kaku gila. Game-game dia kaku. Pixel dia pun besar-besar. So yeah, aku tak sukakan UI Nokia. TAPI, tapi untuk kualiti dan daya tahan handphone Nokia, aku berani bagi 9.5/10. Handphone Nokia bagi aku adalah handphone yang paling tahan lasak untuk penggunaan normal. Jatuh dari katil dua tingkat? Termasuk dalam mesin basuh? Tercampak kelantai? Terbaling ke adik beradik? Not a problem. After all, ianya akan still berfungsi dengan normal. Why? Sebab dia punya design. Kalau korang tengok handphone tu, dia punya housing bukan bahan biasa. Berat dia pun bukan sebarang berat. Berat dengan kualiti beb.

BlackBerry


Korang patut beli handphone BlackBerry kalau:
  • Korang gilakan Facebook dan Twitter
  • Korang suka jadi stalker di social network.
  • Korang suka online 24 / 7 tanpa henti siang dan malam.
  • Korang tak boleh hidup tanpa internet.
  • Korang suka berchatting secara percuma.
  • Kawan-kawan korang pakai BlackBerry.
  • Korang bukan kaya raya yang mampu spend lebih RM80 per month untuk internet. (BlackBerry Internet Service -BIS hanya RM20 per month.)

Sejak aku hilang HTC aku, aku tak tahu nak beli handphone mana satu. But then, ada seorang budak degil ni suggestkan aku untuk beli BlackBerry. And yes, aku beli BlackBerry Bold 3. Ianya not bad. Walaupun sistemnya tak canggih, UI dia tak secantik iPhone dan OS dia tak sesimple Android, tapi dia ada satu system yang memang tak akan ada di handphone lain which is BIS (Blackberry Internet Servis). Dengan BIS, korang boleh online setiap hari dengan harga RM1. (RM2.50 untuk unlimited download). Tapi seriously, aku yang asyik online ni pun pakai limited package yang RM20 per month and sampai sekarang tak cecah limit dia lagi. Ya, ini lah kelebihan yang ada kat BlackBerry dan tak ada kat handphone lain. Dengan kata lain, kalau korang aktif di dunia maya, aktif di Twitter dan Facebook, then BlackBerry adalah untuk anda. Unless korang duduk di tempat yang ada Internet 24 /7.


Well, seperti yang korang tahu, setiap orang ada pendapat based on pengalaman masing-masing. Dan apa yang aku tulis adalah based on pengalaman aku dan kawan-kawan aku yang guna certain handphone di atas. But still, ianya berguna bagi korang kot-kot korang nak buat servey.



127 ulasan:

  1. thank u very muchhh for this entry! hehe
    nisa tgh peninggg nak beli phone apa. i think blackberry suit me the most sbb nisa gila online! hahaha but...........Samsung Galaxy S II memikat ahhh =.="

    BalasPadam
  2. hohoho. im htc cha cha user. so far htc is friendly. i loike.
    guud info btw mr k. chewiit. ;))

    nikiysa<3

    BalasPadam
  3. kalau LG camne?nak tau.pleaseeeeeeeeeee >.<

    BalasPadam
  4. betul ke SE tak tahan lama? dah tiga tahun lebih kot saya pakai. oke je. tapi teringin gak nak tukar hp lain. tapi bila fikir duit. tak jadi. haha

    BalasPadam
    Balasan
    1. sy dlu ske SE. plggn tetap jgk...tp wktu2 SE blm ade touchscreen. mmg admit die cpt rsk. luaran la...esp button..so weak bout that. but since da touchscreen skang ni xtau la. tp klu bab sound n picture mmg sy plg ske SE.

      Padam
  5. dlm dilema gak ni nk tuka fon.. b4 ni pkai sony memg agak hampeh..tgk member rmai pkai htc..bf pkai ifon..smsung mcm best jek..ak plak suke dok on9 24/7 mcm sesuai amek bb plak..haishhh tak tawu la nk yg mane >.<

    BalasPadam
  6. aku nak yg ada radio, tnet, camera okay. suggestion ada x?

    BalasPadam
  7. salam.maybe sye nie kurang tw kot psl bnde2 nie kan.juz want to ask UI tuh aper?n ape function dier?

    BalasPadam
  8. htc and samsung galaxy je yg worth untuk android.
    percayalah.
    hahaha

    BalasPadam
  9. aku berpegang bila nak beli phone kena tengok KEWANGAN dan PENGGUNAAN.

    aku sedih tengok kawan kawan yang pakai handphone canggih manggih semata mata nak nampak hebat pada hal duit dalam akaun sepuluh sen sebulan je mampu bawak keluar.

    aku pun sedih tengok kawan kawan yang beli handphone mahal mahal tapi tak tahu penggunaan handphone tersebut. beli BB ribu ribu tapi on9 asyik dengan laptop. semuanya disebabkan BB tu canggih je.

    huhuhu..

    pendapat aku la..

    BalasPadam
  10. ak baru beli x10 mini pro..pakai 3 minggu.. x boleh cas dah..
    kecewa ngan sony.. ke tong sampah enfon tu jawapnya.. malaih nak claim warranty nak p time square.. =(

    BalasPadam
  11. wahaha. berguna gila. thanks Mr K !

    BalasPadam
  12. hehe, bilas tgk sony erricson org lain mcm cool je, sbb hp dia cntek n function mcm best.. nokia pulak cm bosan je, tpi ttp pilih nokia sbb thn lama.. hehe

    BalasPadam
  13. Sokong! Sony Ericsson suck! Menyesal beli. Tgk je phone Nokia 3310, tahan lama je, haha. Anyway, I want to buy nokia n9. Hope berbaloi ;)

    BalasPadam
  14. gua suke blackberry abam sb dy cun..lagi pon gua kaki online..so berbaloi la kan? :P

    thanx 4 review phone ni...nak gi cri galaxy laa plak cenni! haha:P

    BalasPadam
  15. kalu Samsung Galaxy Note camne eh? baru aje kluar.. huhu..

    BalasPadam
  16. Assalamua'laikum guys.

    Superb entri utk guide beli phone.

    Tp aku pakai iPhone. Cuma blh bg tips utk org2 yg pakai iPhone je.

    So far, iPhone dah pakai iOS 5. Notification center untuk iPhone (semua Apple product) sgt superb. Tak ada masalah kalau siapa2 nak online 24 jam pun. iMessage application pun OK. In fact, aku rasa lagi best dari BBM (kat BlackBerry). Cuma boleh guna among Apple product je la. Games tak payah cerita ah. Belambak. Sampai tak sempat nak main. Cuma disadvantage utk iPhone, adalah iPhone kalau tak jailbreak sgtlah rugi. iPhone dah jadi semakfon je lps tu.

    Battery OK la utk smartphone. 12 jam average.

    :)

    BalasPadam
  17. SE mmg agak suck,dah ar tak tahan lama,mengada-ngada.Bila pergi workshop nk betulkan,rasa mcm rugi je sbb tak bawa kesan pape.baru jatuh 3 kali dah tak boleh hidup.padahal aku sayang bagai menatang minyak yang penuh.

    Nokia cokia jugak yang tahan lama.
    Jatuh riban kali pun stay cool je.
    Buat sesak2 pun berguna juga.

    Looking forward to Samsung plak ah.

    BalasPadam
  18. first time comment kat sini. hai! pilih nyawa atau komen tu sgt comel :D

    anyway. normal la bb user kutuk iphone, iphone user kutuk bb.

    :p

    BalasPadam
  19. im an iphone user and i'd like to add..iphone kalau dah jailbreak (kalau bukan dekat us punya konfem jailbreak) it is nice for those yang suka gila main game.

    i'm not a 24/7 social networker, tapi aku memang puas hati gila sebab dapat layan main game dengan best guna phone aku. anytime, anywhere. tak payah nak bukak laptop (sbb aku main game pompuan je yang comel2 tu) its quite perfect actually.

    and with good wifi everywhere, you don't really need a postpaid plan (:

    BalasPadam
  20. kalau mcm ni mmg susah le nk buat pilihan. semua okay :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. best la baca..tp til bengang lg nak beli phn apa hahahaha

      Padam
  21. fact : kualiti gambar handphone SE aku lebih cantik dari BlackBerry ^_~

    BalasPadam
  22. Bab Sony Ericsson tu, aku agak setuju. Hari tu aku beli SE Xperia Neo. Kawan aku guna phone tu utk snap gambar, dia tak sengaja jatuhkan. 1 week after, phone tu takleh touch ape dah. screen digitiser rosak. hantar kedai, kedai kata digitiser mahal.

    aku pun beli la model lain SE Xperia Ray. (aku mmg penggila Sony Ericsson, aku tak biasa pakai phone selain drpd SE). yg ni tahan sikit sbb body dia aluminium. Xperia Neo ni body plastik je. Tp among Xperia series, aku rasa Ray la paling berbaloi kalau beli. harga tak sampai RM900, performance mantap (Android OS Gingerbread v2.3), lag-free (kalau pandai manage running apps), dan juga tahan lasak (dah terhempas ke lantai byk kali dah. tp still functioning (sbb aluminium body finish).

    jgn anggap SE dah kalah dlm dual-core smartphone war (in fact, smartphone war) sbb Sony Ericsson dah pun dibeli oleh Sony, dan korang tau2 jela teknologi Sony camne kan. latest rumour, SE nak keluarkan dual-core 1.5GHz, 4.3', Android 4.0 Ice-Cream Sandwich. don't simply write-off Sony Ericsson.

    BalasPadam
  23. antara samsung dgn blackberry . huahhhh ^_^ . thank you !!

    BalasPadam
  24. nice entri :) sangat berguna pada masa sekarang.

    BalasPadam
  25. till now still pakai nokia kot.jatuh tercampak or tersepak still boleh function lg.haha :D

    BalasPadam
  26. salam.
    ak pki sony xperia x10i so far oke je..da bnyk kali jatuh dah pon.xdela suck mane pun kalu reti jaga kan?kamera xpyh ckpla mmg lawa =)

    BalasPadam
  27. hello mr K. yup yg psai nokia ngan SE tu setuju sgt2..tq nway for dis entry. mmg ngah carik phone pon. dan dah aim samsung GIO.hehe

    BalasPadam
  28. Wah sokong gila yang pasal nokia tu!!!! Hp aku dah jatuh beribu kali tapi still berfungsi macam x de apa je

    BalasPadam
  29. SE, Nokia banyak brand China. Susah nak dapat yang ori. Sya pakai Samsung Galaxy Ace. Bila pakai Samsung ni, memang terbaik lah.

    BalasPadam
  30. saya pilih blackberry sebab sy tak kaya nk pki postpaid dan boleh cecah limit tanpa notis but yet im using digi unlimited RM25/month

    apa kata pasni ko bt entry psl blackberry prepaid pakej lak? mana yg berbaloi... sbb org kata dg ni unlimited tp apsl ak gne still kdt ak ad yg trn... adeh~

    BalasPadam
  31. Okey, i guess blackberry would suits me better then. Thanks for the review.

    *coincidentally in the handphone survey mode now*

    :)

    BalasPadam
  32. salam.nk cerita jugak.SE mmg xtahan lama.sy pakai x smpi setahun pun sbb jatuh dr katil.but nokia yg jatuh dari tingkat 3 pun still bernafas lagi :)thanks

    BalasPadam
  33. pakai je nokia 3310. keje, cari duit then dah stabil, beli iphone. hehe

    iphone4s terbaik woot

    BalasPadam
  34. Betul2.. Nokia memang tahan lama.. jatuh bergolek dekat tangga, terjatuh kat dalam air, still maintain, tk rosak2.. dah due tahun pakai, still elok..

    BalasPadam
  35. aku pakai iPhone and memang CUN gile.dah nak dekat dua tahun aku pakai and tak pernah lgi masuk workshop. Game pun memang gempak. Sampai aku tak boleh nak bawak iPhone kalau hang out.Habis la bateri nanti.Kawan aku dok berebut je nak main.Nasib baik aku penyabar..woowowow.

    BalasPadam
  36. kebanyakkan pilih iPhone sebab promosi untuk mana2 produk brand Apple jauh lebih hebat compare brand smartphone yang lain..apapun,galaxy s ii sangat best! haha..serius puas hati

    BalasPadam
  37. suka sgt ngn hp nokia.. mmg terbaikk! tahan lasakk..

    at the same time rindu bb yg hilang,aihhh.. rugi2 :(

    BalasPadam
  38. ....kawan pakai nset nokia 1100 hijau daon pisang...smpai skarang tahan...c0ol je...nk on9 bkak laptop...ape ada hal...

    BalasPadam
  39. org y lasak macam guwa susah nk gune nset y dicadangkan..


    it's normal walaupon ade handset canggih camne pown tetap ade nset nokia 3310.

    tp en3 ni tetap bergune .. saye amat mengalu-alukan jike der sudi mebace blog saye.. tq

    BalasPadam
  40. Hehe, nice entry!

    Saya sangat jelly dengan budak 10tahun pakai blackberry.

    Semasa saya 10tahun saya hanya ada phone yang tekan - tekan keluar bunyi binatang.

    Tapi, pandangan aku iPhone akan consume more $ monthly since email and updates social networking consume cash. Because everytime ada update baru, Facebook tak push masuk phone, instead the phone itself kena connect dengan server untuk dptkan updates (dalam selangan masa yang boleh ditetapkan) diikuti dengan muat turun updates tersebut. Setiap kali connect akan menggunakan internet.

    BlackBerry pula ada BlackBerry Internet Service yang act sebagai medium antara phone BlackBerry dan internet. BIS akan connect dengan Internet untuk check update baru, Setiap kali ada update baru misalnya Facebook atau email, update - update tersebut akan di push ke phone Blackberry by BIS. This will consume NO money since bulanan dah bayar for BIS.

    Tidak dinafikan iPhone mmg banyak apps dan games yang best, Papago dan sebagainya. Considering we're only student I would prefer something with lest monthly commitment, which in my case BB celcom plan, rm25 monthly dgn 250mb broadband. Lebih daripada cukup.

    Sekian.

    BalasPadam
  41. ce bagi komen pasal samsung galaxy note plak..nk gak tau....

    BalasPadam
  42. hahaha terase! 1st HP dulu mse f3 i gune nokia butterfly!

    BalasPadam
  43. thanks ya..plan nk bli fon bru..
    iphone mmg suck!! btl2..mmg selfish! nyesal bli...

    BalasPadam
  44. thanks 4 ur tips..but i lg ske suggest kt u ol pkai nokia dr nset len..cos nset nokia ni mmg than lasak..sgt ssuai tok owg yg agk kasar n gnas2 cm i ni..n i pkai bb gak..bg i..bb is nothng..tkde pe yg mnarik..jus ssuai tok intrnet..ha tk bpe nk best..hehe nokia tetap d hati ;)

    BalasPadam
  45. ceyh cakap macam ko tu loaded gila babi. kira bagus apa SE turun harga from time to time, tunggu jela smpai hrga turun. habis tu kalau murah sebaab tu la taknak beli?haktuih. SE memahami student yg tak berduit.jgn duit byk tp actually dr PTPTN je pon.hek eleh. thanks SE:)

    BalasPadam
  46. Scum phone.

    http://9gag.com/gag/770962

    BalasPadam
  47. Quality of Nokia ---> http://9gag.com/gag/776721

    ;)

    BalasPadam
  48. Guna bb bold 3 juga. jatuh berkali2 still maintain. haha. dan ya online 24-7 amat best. tapi kalau ramai member pakai bb lagi best. boleh bbm. :)



    -N

    BalasPadam
  49. info yang menarik!
    saya dulu pengguna setia hp nokia sbb kualitinya! tapi sekarang dah tukar pada iphone...not badlah! tapi betul macam awak cakap susah nak ambil barang free taruk kat iphone...huhuhu

    BalasPadam
  50. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  51. nak beli henset jugak , tp lebih berkenan ke arah samsung sudah . hehehe . dulu pakai jugak sony tapi mudah sangat nak rosak . ape daaa =( . ape -ape pun thanks sbb bagi review semua henset . senang guwa nak pilih . haha

    BalasPadam
  52. Hi! Sony Ericsson tak tahan lama? I pakai since skola rendah which is 7 years back. Now I'm in college and I still use the same phone. tambah lg satu for my 2nd no. lg. the 2nd one I pakai since form 3 which is 4 years back. hari2 jatuh tercampak semua mmg tak pnah jd apa pn. alhamdulillah sihat sejahtera je. hehe. tp have to admit SE pnye masalah utk charge or psg earphone sbb tmpt yg sama utk cucuk charger n earphone tu. so, no doubt la part tu agak cerewet. ;) and I'm reading ur entry sbb thought of nk beli smartphone satu. sng sikit nk uruskn student's life yg hectic. nk search psl apa2 pn, on the spot je. am thinking of SII or galaxy note. so, suggestion?

    *p/s: sorry comment panjang lebar. ;)

    BalasPadam
  53. iphone boleh download free game and software kalau ade jailbreak. :)
    n seriusly samsung galaxy s II best. haish! bile ntah nak dpt hp tuh. hee.

    BalasPadam
  54. "kau akan pilih SE kalau kau sucks" *gila butthurt*

    mana ade lah. xperia aku best jer. and tahan lama jer. android terbaek okeh! at least, camera cantek dr iphone. 8MP okay. ehem. you jelly. >.<

    LOL

    BalasPadam
  55. Saya pernah guna
    Siemens,
    Nokia,
    Sagem,
    Alcatel,
    Samsung,
    Sony Ericsson
    dan terbaru,Blackberry.
    Mintak bb pib boleh? :D

    BalasPadam
  56. oh ya..tak lupa,CSL. :D

    BalasPadam
  57. pendapat masing...haha..sume best blaker

    BalasPadam
  58. baru je beli galaxy W...mmg sangat mantap dan x padan ngn harge(RM 950)...CPU 1.4GHz antara yg terpantas buat mase sekarang
    bateri thn 2hari stengah(compare to other phone sehari lebih je mampu thn)

    BalasPadam
  59. msti samsungfags ni..trolololo...

    BalasPadam
  60. Aku paka hp sony X1 xde mslh pn..hari2 plak tu on9 wat maen wap..ok je

    BalasPadam
  61. nokia n9 terbaekkk! hee.. apapun yg penting duit baru dpt yg canggih tuh

    BalasPadam
  62. Guide, yang x boleh pakai langsung.

    "Korang suka buat benda-benda complicated untuk install sesuatu software / games."

    u know nothing. Android la terbaik utk org2 cmni.

    Next, sape kate henphone lain xleh gune yg BIS tu?

    ko try gune iphone, nokia, android, samsung, htc ke, asal bole connect internet, ko bole guna BIS plan yg unlimited. same quota. CUMA BBM XGNE. sbab, bb ade bbm.

    tapikan, skrang sume henset mid class + high class dh bole gune whatsapp. so dh x ade ape yg special BLACKBERRY.

    SO, BETTER U KNOW EVERYTHING BEFORE SPEAK NOTHING.

    DONT BE SO PROUD OF BLACKBERRY. AND NEVER EVER THINK LESS OF NOKIA. NOKIA IS BETTER THAN BLACKBERRY

    BalasPadam
  63. 1st. me totally rejex iphone okies. yup,i love i phone,but knowing how sux the battery & selfishness iphone is. so just forget bout it!
    2nd,i would rejex sony,bcos my previous phone which i use less than 12 month x bole guna without any scratch. just tetiba je the screen xley idop (mnyesal aku beli ko)
    3rd. now im fuken confius to buy nokia or samsung. both camera quality ok x? foine. klu x ok pun aku bole beli dslr..tp cum'on la.. LOL. sgt2 need help u ols.. >.<
    pls..pls..pls..
    #ouch..blackberry? not interested lol..

    BalasPadam
  64. SAMSUNG GALAXY NOTE TERBAEKKKK!!!!

    BalasPadam
  65. buat article cam pandai jer.. aku rs lg bagus ko compra certain model jer.jgn maen belasah je dek.. anyway SAMSUNG ROCKS!!!!!!!!!!!!!!!!

    BalasPadam
  66. Hai i nk komen skit,sbb i mmg tgh pakai BB and Samsung S2..
    BB ok utk yg chating grouping tp dr segi fun agak x best,bbm jer yg ok..
    utk Samsung S2 i pakai ori br 3 bln, dr segi function mmg best abis cume yg ralat bab hang selalu x kire masa main game ke ataupn amik gambar,kecewa sungguh..
    Nk beralih arah ke iPhone plak utk merasa...tq

    BalasPadam
  67. kualiti nokia memang terbaik.n8 saya jatuh lebih 20 kali, tp msh function dgn baik. material dia memang high end quality.brt la skit.dah upgrade kpd symbian belle ni, performance superb.wife pakai sgs2, selalu hang.amik gambar, tiba2 hang.tgh fb, tiba2 hang.spec punya la bsr.nyesal suh dia beli sgs2.ingat spec power, smua power.tapi hampeh.

    BalasPadam
  68. ya ya,, saya mengaku suka on9 24hrs per day dengan bajet serendah BIS..yess BIS...owh yeah i luv BB.. ..

    BalasPadam
  69. Aq pkai htc sense xl... tpi de kwn aq xtw htc 2 ape.
    Leh die Kate hst 2 made in China kokak pnye... Tak ke sentap jiwe aq nie... Knpe HTC nie kurang populer kt mlysia ah? ke aq nk tkr samsung note or s2.. pening ohhh..... Htc x ok ke?

    BalasPadam
  70. SE aku dh gn lbh 3thn..jth beribu kali..msk air lg,air liur ank lg..biul2 pn ble d keringkn dgn hair drayer hdp elk lg..sgt tahan..jd kesimpulannya tak semua tak tahan,itu bergantung pada nasib n si pengguna..peace..

    BalasPadam
  71. pakai jer apa yg ada...hehehe...nak call..macam aku..pakai nokia..main games/internet pakai samsung...nak tambah satu lagi hp..blackberry...hehehe

    BalasPadam
  72. useful entry :) i change my hp quite often,so im gonna buy SE Xperia Arc S in a bit...hope its worth it!next 6 month? Definately the iphone 5!!ahaks!

    BalasPadam
  73. pakai bb + ipod touch! maka sempurna hidup anda..

    BalasPadam
  74. Saya pernah guna nokia N95,5800xm,nokia N97, Iphone 3Gs,Samsung galaxy S plus dan yang sekarang HTC Desire HD...semua ada kelebihan dan kekurangan..tapi antara semua yang saya pakai HTC is the Best..tak caya try aa..namun nokia tetap berbaloi n tahan lasak walau symbian OS kerap Hang kalau kerap dok on9..tapi kelebihan nokia,boleh downlod video n mp3 multipal skaligus..walau 10 video dok download pun masih boleh downlod lagi tanpa sekat2 n masalah..kalau Android kita kena tunggu bagi habis 1 download baru dia akan download yang ke2..lagi 1 tak semua video yang akan disimpan kalau guna Android..dia cuma mainkan saja tapi tak simpan video tu..lebih baik tak yah download kalau tak boleh simpan..kalau Nokia lak semua dia simpan..Itulah kelebihan Nokia...

    BalasPadam
  75. ohho! sgt2 best baca but lmbt pulakk sebab sye baru beli samsung galaxy ACE duaa bulan lepas.. so far hp nie okeh jerkk.. dah beberapa kali gkk jatuh ==' hahhaa.. tp alhamdulillah still elok lg..
    about hp sonny.. hahahaa! SE takde laa terok sangat sebab sye pakai hp SE dekat setahun and dah berkali2 jatuh tapi okeh jerk lagi.. cuma body dy jerk laa calar2 skit.. hehehe.. sonny function camera dy mmg best.. lawaa sgt.. toh yg best kalau kai sonny..
    kalau pasa hp nokia.. sye setuju 101% (!) sebab dah dekat 6 tahun sye pakai hp nokiaa.. hp toh xyah cerita lah dy kena baling kat lantai,jatoh semuaa still elok.. even bila hp toh jatuh semuaa isi perot dy terkeluar bila sye pasang balek still boleh on then guna macam biasaa.. hahaa! sampai skrg hp nokia sye niewh ade lg pada sye.. =)

    BalasPadam
  76. Betul tu ada kelebihan n ada kekurangan masing2.. pengeluar pun lain2 kan. mana yg rasa best tu kekalkan lah.. just nak share story sy pulak. I have been using all those phones except blackberry (just planned to buy it) HTC is a best phone of Android. sedih sebab hilang, sy guna HTC Incredible S, tp syg tak sampai 3 bulan pakai dah ilang :(

    nokia memang tahan lama, sony camera power, iphone brandedlah, samsung (handphone mcm tak kene, klu aircond, mesin basuh, peti ais oklah. sama macam LG) hehe.

    BalasPadam
  77. Hye.korang yang guna hp Android korang perasan tak yang calculator dia ada masalah pengiraan dan tak tepat..tak caya korang try buat pengiraan cmpur,tolak,darab pastu baru jumlahkan..bandingkan dengan jawapan calculator sebenar..mesti tak betul..tapi kalau buat pengiraan satu2 baru betul..harap korang paham maksud saya..jadi kalau yang nak kira badjet duit belanja @ apa2 juga jangan guna calculator hp Android..kang anda akan dibuang kerja kalau yang gatal tangan wat pengiraan akaun company guna hp Andriod.

    BalasPadam
  78. Nak function samsung..dan nk jugak function bb..hope akan dtg samsung tambah sikit je mcm bb..ngee~

    BalasPadam
  79. iphone best..fluid..tp betri cepat habis..kena jailbreak dulu baru la merasai nikmat guna iphone.autofocus camera & macro mode dia ok...
    nokia lak sgt tahan lasak sehingga boleh dijadikan senjata membunuh yg sangat berbahaya.
    sekarang aku nak try samsung galaxy S3 lak...dgr citer power natang tu..spec tinggi,snap picture laju sehingga 6 gambo per saat...

    BalasPadam
  80. setuju gile lah dgn komen dari Dayang Jannatiah hahahah....

    BalasPadam
  81. setuju gile lah dgn komen dari
    Dayang Jannatiah
    hahahahah

    BalasPadam
  82. Memang komen yang bagus. sebijik saya setuju pasal handphone nokia yg berat tu..hehehe. tapi terasa la jugak sebab saya pkai Xperia x8 je.

    BalasPadam
  83. Ulasan yang bagus. setuju sangat-sangat pasal handphone nokia yang berat tu..hehehe. tapi terasa la jgk sebab saya pakai xperia x8 je.

    BalasPadam
  84. se jenis candybar,terbaik,..murah.jimat,.cuba try..

    BalasPadam
  85. Setiap handphone @ 7martphone ada klebihan and kkurangan..brgantung jgk pd org yg gunanya.. saya rasa sume phone sama je..psal byk2 phone yg prnah saya pkai jarang yg rosak...tp yg ilang byk le...huhuhu

    BalasPadam
  86. walaupun entri ni dh lme..tetap nk komen jgk..due2 enset jenama SE..salah stunye x10 mini pro..dh berkali2 jtuh..stakat ni boleh gune lg.~ =) dan seperti yg ramai thu camera mmg terbaekkk~ ;)

    BalasPadam
  87. Aku masih setia dengan NOKIA 3310 hingga ke hari ini... Hahahahaha...
    Teringin nak beli hp canggih2, tengok kenalan pakai macam2 brand...
    Tapi yang kelakar nye pakai hp HTC sampai RM3ribu, tapi dia tak reti guna... Pi la rujuk kat aku yang SETIA MENGGUNAKAN NOKIA 3310.. Nasib Allah bagi keistimewaan kat aku mudah explore pelbagai jenis hp, gadget etc.. :D Hihihi

    BalasPadam
  88. Sekarang tengah guna Samsung, tak berapa nak memuaskan. So, aku fikir nak cuba tukar phone baru.

    But, okay. Sebenarnye aku tengah dilema antara Nokia, BB dengan SE. Mula2 terpikat SE sebab camera dia cantek. Nokia memang aku tak nafikan, tahan lama. Yang BB pulak dulu je aku beriya2 nak, sebab dulu aku memang internet tegar.

    Tapi selepas rujuk komen korang dengan entry kat atas nampaknya aku target Nokia. IPhone, bila duit poket aku dah betul2 stabil, baru aku beli. Herher.

    BalasPadam
  89. So far.. aku still gn SE.. 2 stock hp aku brand SE. ok je.. depend pd penggunaan korang kot. hp aku pun jatuh xya ckp la. tp kamera flash smua cun lg. tp now nk up lg stock hp.. ade kate htc ok.. tp htc kene pilih betul2 lak.. kang salah pilih. nk cam try samsung. tgk cam ok. tp x mustahil kang terbeli nokia.. haha. durable and long last. hehe. ni nk belikan ayah aku hp nokia. sesuai ngn dye yg hp slalu jatuh ms melawat site. hihi

    BalasPadam
  90. Bt3 hset mna pling tahan????mslh klu bt3 xtahan lama asyik nk padam...

    BalasPadam
  91. salam...ada soalan bab bateri BB Bold3 nih... nak tanya sapa yang tahu sini, apasal bateri BB aku x leh nak cas? bila cas, tak dapat masuk..

    BalasPadam
  92. bodoh sial admin tips xgune lansung...time brand nokia ke apple ke kene bkn ko yg pkai ckp berat la kwn2 ko pkai la...then time bb ko ckp os xcangih je..on9 24/7...free...free jadah...still kene byr tp xde a mahal for tenet...nway jgn ambk ati sj nk bakat line...iphone fags...go to hell...that hp so bullshit

    BalasPadam
  93. Sy pakai SE sejak 2009....dan Ogos 2012 tadi ia telah rosak sebab masuk air..selama ini pun dah jatuh banyak kali, masuk air pun pernah, tapi dah nak sampai ajal tak boleh nak halang...dan itulah pertma kalinya hanphone saya berthan hampir 4 tahun...so far i love that Se T700..dan bagi saya if nak beli hanphone ikut keperluan...bajet..saya suka kamera but Se sy tu pun berjasa ..gambar yang jelas dan terang even tak sehandal DSLR...huhu

    BalasPadam
  94. bagusnye ade blog ni kalau x de bog ni mesti saye pening nak pilih yang mane?

    BalasPadam
  95. aku pki nokia n97mini kira ok la tp aku naik taraf henset kira main internet 24jam free off cas tanpa byr klu nk tahu info msj aku la.

    BalasPadam
  96. Sedang mencari handphone berkualiti dengan bajet rendah. Thanks for this entry, done follow.

    BalasPadam
  97. Kalau nak beli hp mahal2 skrg pun dah takut...byk kes pow kes samun kat tengah jalan & mana2 tempat....rasa sayang sgt klu terkena samun.....

    BalasPadam
  98. Thank You for the review, saya cadang nak dapatkan smartphone dan dah kelaskan beberapa model (1)samsung galaxy s2 (2) nokia lumia, tapi saya nak tahu mana yang lebih sesuai untuk aplikasi gps sbb saya suka mengembara

    BalasPadam
  99. Korg lau nk beli sony make sure sony tu ori la babe.
    I pakai xperia arc je, Iphone i pkai, S3 i pkai, BB je malas. Cam leceh. Okay je Xperia i tu? Jatuh jangan cakap la takda pon pecah cam iphone i? And i ni 24/7 la pkai internet, okay je? Betri takda la drain teruk cam S3? Haha. If u guys tengok screen i, teruk tekopek kopek kena air panas masa i kerja dulu. Still, i still bole touch screen and still sensitif. Maybe u guys beli yang tak ori from china. Dorg mmg melambak la from china. Beli yang ori baru buat review okay?

    BalasPadam
  100. salam..nk kongsi pengalaman sikit ngan korang suma..aku dh try guna smartphone yg lates,samsung s4,iphone 5,bb z10,htc one..yg tgal skunk s4 n iphone 5 je...utk sape2 yg gilakan kualiti skrin hd,kelajuan yg tinggi,gaming,internet yg sgt best n laju,better go for htc one or s4,tp s4 lg byk feature dari htc one..so i guess s4 better..n BB pula utk kaki bbm,chatting,pastu yg kos internet bulanan pon x la tinggi sgt..dari segi perfomance,x la hebat mna sgt BB ni,kaki chatting ok la..utk yg gilakan camera pula go for nokia lumia 1020,41 megapiksel tu..mmg lawa la camera dia,tp use window os...bg yg gila nama n mahal,boleh la try iphone..bg aku iphone the best,dulu aku pon kutuk iphone,tp bila kenal sistem dalaman dia,rasa best sgt guna..1.2ghz dual core je dia punya processor,tp laju n smooth sama dgn s4 yg ada 8 core processor..lgpon ios mmg sistem operasi yg bgus dari android..mmg perfect la bg pengalaman aku iphone ni..emm utk sony pula,peminat waterproof n stylish boleh la guna..thats all for info..ni dari pengalaman n pendapat aku la..so korang boleh la try..peace..

    BalasPadam
  101. Salam semua... Information yang sangat berguna... Kini sy menggunakan bb dan HTC... Ape y sy dpt simpulkan ke2-2 hp ni ade bruk dan baiknya... Bb mudah hang bl bbm atau msg masuk serentak kerana bb internet 24/7..Dan HTC klu trevel ke mana2 boleh masuk simcard negara mana2 pn... Mmg terbaik... Yang penting, adalah kepuasan penggunaannya... Semuanya terbaik...

    BalasPadam
  102. SE tak la seteruk mcm yg diperkata..

    ak pengguna SE..dah 4,5 tahun dah pkai..tiga model SE ak pkai..ahahahaha..bukan nk kata peminat tegar SE, tah mcm mn terbeli SE.. so far ak pkai bnyk kali jatuh, kena air, tertindih..msih elok lg.kamera xyah cakap la ok compare ngn iphone tu.. yg penting nk gn pone ni kena pndai jaga la, klu pone mahal tp xth nk jaga susah gak...

    klu pone mahal, tp asyik mintk advance ngn celcom susah gak...hehehe..jgn marah eyh..gurau2 jer..sbb ak pun advance jg(bila terdesak).. =)

    BalasPadam
  103. Ish ish. Kesian model se jatuh sbb review kau. Jahat siot. Aq gne se sejak skola rendah lg. Tuka enset pn tetap gne brand se. Sumpah. Jatuh ats lantai bnyk kali tp tak rosak. tp memg la ad kkurngn dy,hrga cpt jatuh. Tu paling aq benci. Dulu tringin nk beli bb tp tak best skrin ngn keypad kecik gile. Da la rabun. Tringin beli iphone tp tak mesra alam. Kne beli brand apple je 1 set semua. Download apps pn kne byar. Pehh. Da la mahal. Pokai duit,bazir. Pastu samsung rmai sgt owg gne,design pn asyk sama je. Bosan. Tringin beli htc one. Sound dy best. Kmera pn bole la. Tapi!!! Mahal gile dari iphone. Sodih. Ni tertarik dgn sony z1 sbb kmera 20.7 megapixel,kalis air,design cntek!. Best! Sound dy memg kurang sket tapi korang dnga lagu bukak kuat2 mcm tu je ke? Mst la gne earphone kn. Memg brand se mnjadi takdir idup. Na buat mcm mane. Ni pndapat saya la. Korang ikut keperluan diri. Jgn kutuk pendapat org tw. Kesian dy. Hidup kne ikut brdasarkn kputusan sndri. Jgn brgntung kat org lain. Tu je nasihat sy. Tq!

    BalasPadam
  104. Saya peminat setia SE, antaranye Ericsson T10/T29/Sony Ericsson T100/j210/k510/k750/w880/w910/BB8900 sekarang Sony Xperia ION..semuanye mantap..ada antara hp ni rosak disebabkan kecuaian saya seperti terjatuh/ guna charger local/ terkena air...SE/Sony memang bagus..

    BalasPadam
  105. Online Shop
    Menawarkan Brng BERGARANSI Atau Brng ORIGINAL
    Stok Brng Terbatas
    Alamat Jl.Hasim Asari No 125 Sentral Jakarta 10150
    Cara Pemesanan Online
    Sms\HUB:085310120333 PIN BB:24C19401
    Bleckbrry
    Bleckberry Q5 Rp2.150.000 \Bleckberry torc 9810 Rp1.600.000
    Bleckberry Z10 Rp 2.250.000 \Bleckberry Bold9780onyx2 Rp 1.650.000
    Bleckberry Q10 Rp3.250.000 \Bleckberry Dakota Bold Rp8.000.000
    Bleckberry porcsce p 9881 Rp5.350.000 \Bleckberry Curve 9220 Davis Rp1.250.000
    TYPE SAMSUNG
    Samsung Galaxy note III N900 Rp 2.650.000
    Samsung Galaxy note II Rp 2.450.000
    Samsung Galaxy s4 mini I9190 Rp 2.300.000
    Samsung Galaxy s4 active Rp 2.250.000
    Samsung Galaxy ace 3GT-s7270 Rp 1.350.000
    Samsung Galaxy core duos Rp 1.550.000
    Samsung Galaxy star 5282 Rp 650.000
    Samsung Galaxy Tab 3 8.0 Rp 2.850.000
    Samsung Galaxy megha I9200 Rp 1.500.000
    Samsung Galaxy Tab 3 7.0 Rp 2.650.000
    ADVAN
    ADVAN VANDROID T3C Rp 1.650.000
    ADVAN S 5F Rp 1.450.000
    IPONE
    Apple Ipone 5 16GB Rp 3.450.000 Apple Ipone 5 32GB Rp 3.750.000
    Apple Ipone 5 64 GB Rp 3.950.000 Apple Ipone 4s 16GB Rp 2.350.000
    Apple Ipone 4s 32GB Rp 2.550.000 Apple Ipone 4s 64GB Rp 2.850.000
    Apple Ipone 4 16 GB Rp 1.550.000 Apple Ipone 4 32GB Rp 1.750.000
    SAMSUNG TAB
    Samsung Galaxy Tab 2 10.1 P5100
    Rp. 2.150.000
    Samsung Galaxy Tab 2 7.0 P3110
    Rp. 2.050.000
    Samsung Galaxy Tab 2 7.0 P3100
    Rp. 2.000.000
    Samsung Galaxy Tab 7.7 P6800
    Rp. 2.100.000
    Samsung Galaxy Tab 7.0 Plus P6200
    Rp. 2.000.000
    Samsung Galaxy Tab 10.1 P7510
    Rp. 2.350.000
    Samsung Galaxy Tab 8.9 P7300
    Rp. 1.750.000
    Samsung Galaxy Tab Wi-Fi P1010
    Rp. 1.400.000
    Samsung Galaxy Tab 10.1 3G P7500
    Rp. 1.900.000
    LENOVO
    Lenovo S920 Dual Sim Harga Rp 1.500.000
    Lenovo S820 Harga Rp 1.750.000
    Lenovo K900 Harga Rp 2.625.000
    Lenovo S890 Harga Rp 1.325.000
    Lenovo K860 Harga Baru Rp 2.150.000
    Lenovo S880 Harga Rp .850.000
    SONY
    Sony Xperia Sola Rp 1.550.000
    Sony Xperia P LT22i Rp 2.150.000
    Sony LT26i Xperia S Rp 2.250.000
    Sony Xperia LT26ii SL Rp 2.150.000
    Sony Xperia Acro S LT26W Rp 2.550.000
    HTC ANDROID
    HTC One Rp 2.850.000
    HTC Butterfly Rp 2.550.000
    HTC One X+ Rp 2.350.000
    HTC Windows Phone 8X Rp 1.950.000
    HTC Windows Phone 8S Rp 1.450.000
    HTC ANDROID
    Handphone Android Sony Xperia Ion - Rp. 2.250.000
    Handphone Android Sony Xperia S - Rp. 1.900.000
    Handphone Android Sony Xperia P - Rp. 1.850.000
    Handphone Android Sony Ericsson Xperia Arc S - Rp. 1.550.000
    Handphone Android Sony Xperia Sola – Rp 1450.000
    Handphone Android Sony Xperia U - Rp. 950.000
    Handphone Android Sony Ericsson Xperia Neo V - Rp. 850.00
    Handphone Android Sony Ericsson Xperia Ray - Rp. 850.000
    Handphone Android Sony Ericsson Xperia Mini - Rp. 650.000
    Handphone Android Motorola RAZR XT910 – Rp 2.350.000
    Handphone Android Motorola Defy Mini XT321 – Rp1.250.000
    Handphone Android LG Optimus 4X HD P880 - Rp. 2.350.000
    Handphone Android LG Optimus 2x – Rp1.850.000
    Handphone Android LG Optimus L7 P700 - Rp. 1.200.000
    Handphone Android LG P970 Optimus Black - Rp. 1.450.000
    OPPO
    NeoR831 Rp 1.450.000
    Find 5 16GB Rp 2.550.000
    Find Mirror R819 Rp 1.850.000
    NOKIA
    Nokia 1800 R 80.000
    Nokia 200 Asha Rp 350.000
    Nokia 202 Asha Rp 400.000
    Nokia 110 Rp 80.000
    Brng Bsa Kami Kirim Luar Jakarta Tentunya Lewat Tki\Jne

    BalasPadam
  106. Macam mana nak beli

    BalasPadam
  107. Hahaha maklumat ni memang berguna sangat2, tq very much

    BalasPadam
  108. Iphone utk org yg suka tukar2 casing actualyHaha memang puas hati pakai iphone. Takyah jailbreak pun takpe. Camera terang and the best part is puas hati pakai sebab dulu pakai galaxy note. Hp note sgt besar and tak boleh nak on the phone. Nak cakap kena jerit2 haha. Org yg berbadan besar je sesuai pakai note tu.

    Tapi iphone agak menyusahkan. Nak transfer lagu kena sync kt itunes la. Nk buat ringtone kena beli la. Tapi pape pun. Taknak jailbreak sebab ada sesetengah org ckp if dah jailbreak nak update iOs tak boleh.

    BalasPadam
  109. iphone is the best.. apps iphone lebih kurang mcm kat playstore je. byk jgk yg free.. harga iphone mmg la tinggi, tp brbaloi.. bateri pun ok. kamera dia takpayah tanya la.. the best! haha.. bb n smsung pun ok. Tp speaker samsung takleh fight yg bb n iphone punya speaker..

    BalasPadam
  110. Ingin tahu HTC ONE M8 bagus ke tidak??

    BalasPadam
  111. Perghh, terasa aku yg memakai x8. Aku pakai Dr first time dia release smpai sekarang.. Bernyawa je. Buat online 24 jam.. Dgar lagu 5 jam tanpa henti.. Bateri tak drain, tak lag nak2 time aku pakai micro sd 32gb..cun je .. Ape seyh. Bateri pon aku tak ganti Dr first time beli. Kalau da jenis kaki penjahanam, beli cellphone beriban pon boleh jahanm.
    Laa ni da ganti z1, pon hokey.. Takdo masalah.

    BalasPadam
  112. hmmmm nda thu....mna yg mau d bli.....sya tngah pening ni.....

    BalasPadam
  113. Saya pengguna Sony Z3
    Ada yang ingin saya tanyakan, saya tidak sengaja memencet always untuk memutarkan video di media dan pilihan yang saya pilih menggunakan "photo" kemudian always Jadi bukan format video, saya mau tanya bagaimana mengembalikan seperti biasa nya yaitu jik mau memutarkan video bisa memilih just one atau always
    Terimakasih

    BalasPadam
  114. btw, aku pakai sony. samada nset n laptop. aku pakai nset sony dah dekat 3 tahun then laptop vaio selama 5 tahun. selama 8 tahun aku guna brand sony. setakat ni no problem. puas hati la. tahan lasak bro. dh jatuh bape kali dah hah..maybe atas citarasa masing2 kot tapi SONY memang TERBAIK.

    BalasPadam
  115. Terasa nk pakai Microsoft 950 XL LA....open skrin pki scan mata....camera dgn video mmg claszzz

    BalasPadam
  116. Betul ke kena cas 8jam agr bateri tu tahan lama? Tak overcharged ke?

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.