Sabtu, 21 Julai 2012

[Recycle]Fakta-Fakta Tipikal Bulan Ramadhan dan Syawal di Malaysia

Assalamualaikum



Selamat menyambut Bulan Ramadhan. Dan selamat Hari Raya.

Hello guys. Baju raya dah beli? Kalau perempuan tu, aku bet la yang korang dah beli. Silap-silap sebelum puasa lagi dah beli. Kan? Kan? Kan? Tengok lelaki. Relax je. Baju raya dah nak-nak raya baru la beli. Nak kata lawa, memang lawa pun.

As for today, aku nak cakap sikit benda-benda yang aku dah cakap tahun lepas. Ya, setiap tahun, kita akan hadapi masalah sama di bulan ramadhan dan syawal. Kan?

Ramadhan versi Malaysia = Bulan membuang duit.
Duit lagi cepat habis di bulan ramadhan berbanding bulan-bulan kebiasaan. Korang tahu tak aku benci gila pergi bazaar? Ya, sebab harga makanan di bazar gila ah mahal. Ayam seketul yang kecik tu pun dah nak cecah 3 ringgit. Nasi yang tak sampai separuh pun dah kena Rm 1.00. Tapi aku tak faham la kenapa still ada orang yang beli? Di sebabkan ada orang beli lah penjual sanggup naikkan harga. Cer korang bayangkan bila customer tak beli ayam yang beharga nak Rm. 3.00, agak-agak penjual akan turun kan harga tak? Mesti lahhh.



And korang tahu tak, kalau korang duduk di Tampin. Korang surely akan tau pasal bazar kat Tampin tu kan? Kat situ, ada beberapa orang abang yang jual nasi ayam tau. And percaya atau tak, kesemua mereka pakai spect Oakley beb. Satu spect tu harga dalam Rm 800. Even buruk gila design dia, harga dia tetap mahal. Padahal kualiti dia standard je dengan spect Rm 500 ke bawah. Ni mesti mahal sebab jenama. Well biasalah, orang sekarang kan tengok jenama je. Even design buruk tapi ada brand, sure orang beli kan? Dan ini buktinya yang menjual di bazaar ramadhan really boleh buat korang kaya.

Mari memalaskan diri.
Semua benda tak boleh buat dengan alasan puasa. Nak buat tu, tak boleh. Nak buat ni, tak boleh. Semuanya dengan alasan berpuasa. Padahal, bukan penat sangat pun puasa-puasa ni. *Ceh ceh*. So end up, masing-masing pi bantai buat peta atas bantal. Then bangun bila dah nak bukak puasa. Ni belum kira bab berat badan. Iye lah. Asal berbuka je, lauk ayam. Then selepas berbuka, terus tidur. Mana tak naik berat badan? *Terasa sambil usap-usap perut. Perut dah tahap suami orang dah. Biasalah, perut yang mendapat kasih sayang isteri*

Warung-warung tersorok yang buka pada waktu tengah hari akan mendapat lebih banyak sambutan daripada biasa.
Percaya tak kalau aku kata warung-warung dan kedai makanan yang kecil yang buka di siang hari boleh mendapat sambutan yang hangat lebih dari biasa? Aku tau lah sebab aku pernah ter-ikut kawan aku yang menjadi runner untuk juadah berbuka puasa di siang hari. Dududududuu (bunyi motor). Aku tumpang kawan aku pergi ke bandar. Then masa balik tu, dia ada singgah di tepi sebuah bangunan tau. Then kat belakang tu, ada sebuah warung kecik je. Tapi orang dia perh, ramai beb. Kawan aku kata lauk-lauk kat situ licin even ayam dia kecik. Pandai betul orang sekarang berniaga.

Bilik yang kosong kini telah berpenghuni.
Bilik belajar (discussion) di hostel aku yang kebiasaanya kosong pada waktu siang kini sentiasa penuh dengan orang. Pintu juga asyik berkunci je. Bila ketuk pintu bilik discussion tu, automatik bilik tu akan jadi sunyi macam tak der orang. Magik betul. Then kalau hidu betul-betul, sure akan terbau makanan. Intai punya intai, tengok-tengok member aku ada buat majlis berbuka puasa kat situ daaa. Dieorang confused dengan azan zuhur dengan azan magrib kot.

Cerita sedih tak akan meningsafkan penonton.
Bila ramadhan, tv3 mula siarkan cerita-cerita yang sedih yang entah apa-apa konon untuk menginsafkan penonton. Tetapi, hakikatnya, cerita-cerita di kaca tv hanya lah menjadi stock makian dan sumpah seranah sebab tahap sedihnya adalah terlampau tak logik. Alah, cerita melayu biasa lah. Kalau tak isu hero yang miskin, mesti pasal hero yang terencat. Then mesti ada isu kena rogol. Then blah-blah-blah. Same modus operandi all the time. Dan yang tak boleh blah ada je lagi orang dok layan cerita-cerita yang macam tu padahal plot dan ending dia boleh sangat nak agak.


Dan plot yang paling femes adalah pasal anak derhaka terhadap ibubapa. And then either si anak or si ibubapa yang akan mati. Pulak tu, bila nak mati, mesti mati pada pagi 1 Syawal. Kan? Balik-balik mati pada 1 Syawal. Balik-balik mati pada 1 Syawal. Yaaa. Tipikal kan? Kucing aku pun boleh agak plot macam tu bro. Dan soalan yang aku paling kerap tanya. "Kenapa pengarah dan producer suka menginsafkan penonton dengan filem sedih kalau keinsafan boleh di capai dengan filem happy?" Contohnya, cerita pasal keluarga family yang suka ria pulang ke kampung. Mesti bila orang yang tak pulang ke kampung akan rasa sayu je bila tengok kan?

Droolling to the TV
TV mula menyiarkan cerita berunsurkan masakan untuk juadah berbuka dan kuih raya. Masa zaman dulu-dulu, pada pukul 5 dan enam petang kami semua akan duduk depan tv dan layan apa-apa program masakan sambil terliur. Aku tak faham kenapa bila raya dan berbuka puasa kita di sajikan dengan program-program macam tu. Lagi pun kenapa perlu berbuka dengan gempak-gempak? Kenapa tak boleh berbuka dengan lauk seperti hari-hari biasa? Dan... ada ke orang yang betul-betul follow guide kat TV tu? Anak-anak dara zaman sekarang mana reti masak benda-benda pelik-pelik macam tu. Kalau ada pun, mesti makcik-makcik tua. Anak dara apa tau. Tau bergossip je.

The weird wayang satu syawal.
Produser dan pelakon mula mempromosikan filem-filem mereka dengan ayat "Jangan lepaskan movie terbaik pada 1 syawal ini. Hanya di panggung wayang!" Seriously? What shhhht makes you think we all should sambut Raya 1 Shawal dalam panggung wayang? We all got thousands of rumah awek-awek comel untuk di rayai. We all got thousands of new awek-awek comel untuk di kenali. And you suggest me to sambut raya kat dalam panggung wayang? Oh-oh maybe kat dalam panggung wayang ada awek-awek comel kot.

****************

Actually lah kan. Aku ada satu impian yang aku nak buat sebelum mati. Ya, setiap tahun, aku berharap yang one day aku boleh rasa beraya di negara orang. Then tangkap gambar then hantarkan ke Utusan / Berita Harian dengan harapan keluar kat segmen "Salam Perantauan". Tapi serious. Aku nak merasa beraya di negara orang doe. Dah lebih 20 tahun beraya di negara sendiri. Feel tu dah makin nak hilang. Mungkin selepas kahwin feel tu datang balik kot. Bila la aku nak kahwin ni.


Ps : Belum beli baju raya. Isk. Isk.



88 ulasan:

  1. Nak beraya dekat rumah Atok Khairul.

    BalasPadam
  2. tmpin bkn ngri smbilan ke

    erkk ko tak payah la g negara org

    hujan ems negeri sndri weh

    BalasPadam
  3. rilek bro. raya lambat lagi. HAHA. hello guy !! anak dara pun tau masak laa. mane ade taw bergosip jeek. dari orang laki yang taw nak mengarah jee. HAHAHA. pastu besarkan perot. HIKHIK

    BalasPadam
  4. Muahahaha,,,tipikal sungguh
    aku pun nak buat salam perantau beb

    http://azrijohan.blogspot.com/

    tapi entah bila

    BalasPadam
  5. hahaha. mostly isi macam trolling perangai malaysian ajek.?? hahaha. and aku ada kesan satu typo :D

    Blog Dia Entri Merapu, Tapi Kenapa Banyak Feedback?
    (Baca kalau korang nak tahu kenapa entri korang tak ada orang nak baca)

    BalasPadam
  6. sejak ramadhan ni cerita feveret aku Tanah Kubur je pg ptg siang mlm.

    BalasPadam
  7. puasa kat negeri org pun dah sob sob nie nk g raye kat ngra org kompem ar meraung gulin2 amik gmabar hantar salam perantau. HAHA

    BalasPadam
  8. haha mau tergelak aku baca kau nyer post neyh.hehe:).part yg mbazir tu mang x leh dinafikanlah.tetiap taun konpem jadk cenggitu.yg aku nk tergelak tue mmg btol tetiap taun org dok pomot citer tu citer i plak nk jugak amek tarikh 1 syawal.tak paham btol aku.org punyalah kalot nk p beraya buleh plak galakkan org pi tgk wayang.apadahal kan.


    okeyhlah ter emo lak aku.selamat bpuasa mr k.

    BalasPadam
  9. hahaha...part nak beraya kat negara orang tak leyh blah..teirngat satu kaka kat ofis selalu tengok surat khabar bahagian tuh then reka reka ayat untuk dia hantar...haha..

    BalasPadam
  10. yang tak tahan bilik discussion tue...haha...ingat kot study rupanya tengah makan...

    Entri Menarik Di Sini:
    1)Bahaya!!Wanita Menipu Lebih RM 550,000
    2)Octove.com Bagi Hadiah Iphone 4
    3)Menarik!! Kuih-Muih dan Murtabak Dijual Pada RM1

    BalasPadam
  11. bulan ramadhan pn kau tk habis habis nk mengutuk kan...

    BalasPadam
  12. hah , heish tak fhm gille dgn manuasia yg berfikiran puase je tak bleh aktif2 ,
    hari tu , ade raptai perlantikan watikah pgwas2 sekolah ,
    then aku jenis yg hyperaktif , even tgah puase kan , hee
    then ,aq tgah bckp2 , then cikgu yg handle bnd tu ckp aq ngan kawan aku tak puase plak , eee . dah la tu ckp gune suare mcm gune mcrophone . sume org boleh dga , and diorang glak kan okeyh , and aq time tu sgt malu ,

    aq trus tutp muka dgn tudung mmb aq uh , HAHA

    BalasPadam
  13. komfirm ke yg spect 2 ori??ntah2 uptown ja.haha

    BalasPadam
  14. yang part last tu nak tangkap gambar hantar dekat newspaper tu samalh impian aku. cuma rezeki tak ada lagi. :)

    BalasPadam
  15. ~harga makanan kat bazar mmg mahal..lag bagus masak sendiri lagi puas hati...
    Semoga imapin Mr K nak sambut raya di perantauan akan tercapai...=)

    BalasPadam
  16. pasal harga makanan yang naik secara mendadak tu, seriously aku sokong.. aku tak paham la kenapa bulan2 puasa ni pun depa nak naikkan harga gila2.. huhuuu!!~


    errrr.. selamat hari raya mr.kay :D

    BalasPadam
  17. u're the best bro :8)

    BalasPadam
  18. time raya jgn harap bole terlepas dari parents aku.. mesti wajib kena ikut diorang visit sedara-mara, even saudara-mara yg tak pena aku kenal selama ni....

    BalasPadam
  19. aku pun teringin gak nk join segmen "Salam Perantauan" tuh. ngeee ~

    pepun Salam Ramadan Mr K :)

    BalasPadam
  20. erk...kenapa semua ini terjadi dikalangan kita???
    sbb kita malaysian..wakakaka
    typical tol...adehei...~~~
    shida dah siap baju raya...3 pasang lg..ahaks...:P

    BalasPadam
  21. hahahaha..yg plg aku like skali adalah part drooling bila tgk tv tuh..x yah bitau lah..aku tgk pinggan pun dah drooling mr.k..hailaa~mmg menguji lah..naseb baek aku duk ostel n jrg tgk tv..tpi kalo online nmpk mknn pelik2 sekalipon aku terus tutp tab.almaklumlah nanti kang x pasai2 batal posa aku..hahaha..nice entry btw mr.k.

    BalasPadam
  22. Part wayang 1 syawal mmg bullshit. Latest karipap karipap cinta. Mmg sial producer cmni.

    Boikot!!!

    BalasPadam
  23. law dalam blog tulis pasal tv3 tak kena saman ke?

    BalasPadam
  24. macam2 laa . besar2 panjang pun tak puasa . buat malu kat budak kecikk je x__x

    BalasPadam
  25. aku suka gmbr bullshit tu je. the end. dah byk org tulis pasal benda ni. haha tapi takpe bro , folow maknanya kena baca kan. ok slamat shpg baju raya.

    BalasPadam
  26. oh shit.. wat a perfect nice entri. tp yang paling x leh blah tu mengenai bilik kosong berpenghuni. rasa nak bom je yang duk makan tuu

    BalasPadam
  27. ini masuk tahun ke-3 raya kat Perth, Western Australia :'( hehe. nothing is better than home. But is not where will make us happy is who is on our surrounding.

    BalasPadam
  28. NO WAYYYYYYYYYYYYYY...beraya kat oversea boleh menangis ingat family kat malaysia..even me myself blajar jauh pun sanggup balik demi raya..tak pernah ada niat pun nak raya kat sini..huhu

    BalasPadam
  29. haha..lucu betol la MR.K ni..:D..btw, good entry..:)

    BalasPadam
  30. eleh p.s mr. k tu.. ;) nak kasi tau takde baju raya ekkk

    BalasPadam
  31. Hehe. Aku pun tak beli lagi baju raya. kaler apa cantik eh? Salam perantauan pun tak merasa lagi. Entah2 keluar kat website je kalau hantar (sbb possibility nk glemer masuk paper tipis sket. :P). Apa kata kau amek gambar kat belakang rumah je, pastu cariklah angle2 mcm luar negara sket. Org salam perantauan/aidilfitri tu caye jee. Haha.

    BalasPadam
  32. aku pon tak de baju raya lagi. T^T

    BalasPadam
  33. ak pon rase nk pegi raye kat oversea taon nie..hehehe..

    BalasPadam
  34. you have no idea dude.raya di perantauan sucks.lagu raya sucks.double suckness

    strawberrymilk :(

    BalasPadam
  35. siyes..bulan ramadhan nie memang bulan tuk mghabiskan duit.pergi bazar rasa mcm smua nk beli..lps tu dgn baju raya lg..lebih bajet :P

    BalasPadam
  36. HAHA same lah impian kita ?
    but I mmg decide I nak pergi korea haha,

    lg satu, tak semua cter melayu mcm tu lah =='

    abes takkan nak sruh mat saleh buat cter pasal raya pulak ?

    hahahah have fun ;p

    BalasPadam
  37. haha. betol la..

    tiap kali puase atau raya mesti semua ni ade =.='

    BalasPadam
  38. selamat hari raya;)

    http://caaee.blogspot.com/2011/08/aku-tak-suka-shopping-raya.html

    BalasPadam
  39. haha! mr.k, kita punya impian yg sama..inna pun selalu jg berangan-angan utk beraya kat ngara org..pastu tangkap gmbr then masuk dlm segmen salam perantauan...haha!

    BalasPadam
  40. tang telemovie time raya tu memang aku tak tahann. CERITA SEMUA SAMA. awal 10 minit cerita start dah dapat agak dah plot semua, ending dah dapat predict, dah mcm ahli nujum pulak aku.

    kadang-kadang dialog pun aku dah tau awal-awal. true story.


    aku dah takde perasaan sedih nak nangis dah tiap kali tengok cerita anak lupakan mak bapak, mak bapak daif kat kampung miskin, orang meninggal malam or pagi raya, blablaa. kalau dulu zaman cerita camni kurang, ada Pondok Buruk je (TERBAIK), punya meleleh tahan emosi. tapi sekaranggg mcm ape taaah.

    bukanlah aku takde hati perut ke apa, tapi dah bosan tau tak bosan. alangkan orang bercinta pun boleh bosan, ape lagi aku yang hadap cerita camni setiap tahun setiap bulan.


    DAN TOLONGLAH TUKAR PENGARAH. aku bosan dengan Rashid Sibir. sebab tu lah cerita sama, motif sama, pelakon sama, latar tempat pun sama daaa. tak habis-habis kampung tepi sawah or tepi pantai yang sama, dan Kampung Baru jangan lupa.






    haaah alang-alang kau dah cakap pasal salam perantauan tu, baik kau singgah blog aku.



    http://keretapitutttutt.blogspot.com/2011/08/kenapa-anti-salam-perantau.html



    kenapa aku rasa yang kau pun anti salam perantau? heheheh. jangan berdebat, nak suruh singgah bace je and comment kalau rajin. babai :D

    BalasPadam
  41. aku pun nak beraya di rantauan la~~~

    BalasPadam
  42. hahahaha..
    ini semua #somalaysian
    setuju!!!

    BalasPadam
  43. tampin, melaka? eh. bukan negeri sembilan?

    BalasPadam
  44. oh. sama laa..

    nak buat camna..sekerat jalan je berjaya..xde rezki nk fly..tggu le phd nt

    BalasPadam
  45. eyh,xsilap aku de bdk ipts kt m'sia ney hantar gamba dorg nk masuk dlm salam perantauan tu. siyes dorg dpt masuk dlm paper, padahal semua tu kt m'sia je

    BalasPadam
  46. agak arr , teringin kott nak buat salam perantauan tuhh . jeles tgk org study jauh2.

    BalasPadam
  47. xpe, nanti dapat pergi la, simpan duit dlu :)

    BalasPadam
  48. ko jgn kawen ngn anak dara lah wey.. byak komplen plak

    BalasPadam
  49. mr K kahwin jangan lupa jemput ye. haha :)

    BalasPadam
  50. Raya diperantauan?
    hurm.. tp mcm sedey jerk..
    bawak family sekali lah!

    BalasPadam
  51. pecah rahsia mr K umur 20 tahun bila baca ayat last. HAHAHAHA

    BalasPadam
  52. MR K, tak payah lah kot wish nak beraya dekat perantauan, bukan lah best seperti yang disangka.best kalau family ada sekali kot.tp kalau dgn frens jer, macam tak raya pun ada. ye lah, mana nak raya kalau hari raya nak pergi solat sunat raya pun clash dengan exam tak pun lab praktikal. sadist weh. btw, salam aidilfitri untuk raya yg bakalan menjelma ini!

    BalasPadam
  53. so damn true. haha. lagi 1 puasa tak sampai stengah bulan, rata2 dah pasang lagu raya. masa sy jenjalan 3rd day puasa dah ada lagu raya.

    biskut raya lagi la. sebelum puasa dah start jual.

    BalasPadam
  54. owh, btw if nak hantar salam perantauan start tahun ni dah kene anta salinan visa/passport or ID university tempat blaja tu.hoho~

    BalasPadam
  55. ckp baik2 sikit ye.. mostly anak dara PANDAI MASAK cuma TAK MAHIR JE..

    kan? kan? kan?

    BalasPadam
  56. raya kat perantauan? 3 tahun saya raya kt oversea mesti ada kelas or exam time raya. pagi2 gi semayang raya then salam2 terus gi kelas. nak call rumah pulak kena tunggu malam sebab sini malam kat malaysia siang. nak buat makan2 kena tunggu weekend baru orang leh datang. serius xmacam raya. sebab ada kawan2 je rasa seronok. klo xde memang nangisla.

    BalasPadam
  57. Tiba-tiba petang ni nak pergi bazar Tampin, nak tengok abang pakai spek mahall...boleh?

    hihi

    BalasPadam
  58. haha...

    kawen la cepat K..
    xsabo nak tgk ko brubah after da ade isteri kelak (bini agak tak sesuai disini.hohoho)

    BalasPadam
  59. hahah betul2.. btw, aku org tampin. bazar mana 1 yang ko ckp tu? Nak gak perli2 dia sikit.. hehe..

    BalasPadam
  60. derrr tampin n9 hokeyyyy.aku tawu mesti kau selalu skip kelas geografi dlu der.hahah

    BalasPadam
  61. kau bt ape kt tmapin 2 mr.K???hahaha..bazar yg mne 1??stadium mini 2 eh???

    BalasPadam
  62. mr k adakah kau buat entry ni pas aku komen status kau tu?just asking.hehe

    ok aku nk komen about mentaliti rkyat msia.aku ade up satu entry ttg tu. aku de bace dr mjlh solusi yg sebut psl org kita trlalu obses ngn syawal brbanding ramadhan pdhal ramadhan lg mulia.kita seolah2 nak mnghalau cepat2 pergi ramadhan tersebut.huhu.

    BalasPadam
  63. serius..akak pon teringin nk masuk salam perantau tu..teringin nk rs beraya kt negara org..lps tu sedih-sedih x dpt balik raya..

    BalasPadam
  64. Selama aku hidup 23 tahun, tak penah aku berpuasa dan beraya selain kampung halaman aku.

    Sekolah asrama kat kat negeri yang sama (masa tuh pon dah bajet macam budak pandai sangat.

    Diploma pon kat negeri kelahiran...

    tup tap tup tap, sambung degree pon kat negeri yang sama. Tinggal sume tempat belaja lain daerah je...Bila lah merasa nak berpuasa dan beraya kat KL pulak nih:p

    BalasPadam
  65. eh mr K, aku tak beli lagi baju raya. rasa macam takde semangat raya je sebab busy turun naik kl nak siapakan agreement nak fly september ni dengan mara.

    BalasPadam
  66. memang tak boleh blar..lawak2..aku pon kalw boleh nak beraya kat luar juga..macam mana la rasa kan..

    BalasPadam
  67. "Aku ada satu impian yang aku nak buat sebelum mati. Ya, setiap tahun, aku berharap yang one day aku boleh rasa beraya di negara orang. Then tangkap gambar then hantarkan ke Utusan / Berita Harian dengan harapan keluar kat segmen "Salam Perantauan""

    wah samalah impian kita..hahahanak masukkan pic dalam salam perantauan, smpai skang, kalau beli newspaper bulan2 puasa, mesti first tgk salam perantauan tu, sambil dalam hati simpan angan2..hahaha

    BalasPadam
  68. 1st time komen.

    just nak bgtau hingga ke saat ini aku masih tidak mempunyai even sehelai baju raya.
    kita boleh geng.
    tu je nak cakap.
    heh.

    BalasPadam
  69. Kesian kat ko wahai blogger..otak ko yg tipikal ttg ramadhan m'ceritakan yg amalan ko buat sekadar lapar dan dahaga..fikir2kn..=)

    BalasPadam
  70. jarang g bazar..ramdhan kali nie baru 2x je g bazar ^_^
    so sgt2 la jimat

    BalasPadam
  71. ala ko ni mr k.. nt dh kawen ko g la beraya kt oversea tu. then anta pic kt salam perantauan. make sure pic ko paling besar ok.

    BalasPadam
  72. bro,raye kat perantauan tak best.serius tak tipu.

    dah 2 kali raya aku tak balik ni.




    makkkk!!!nak balik!!

    BalasPadam
  73. kikiki....cpt pergi beli baju raya!!

    BalasPadam
  74. Macam dalam hlovate right? Contengan jalanan. Best kan puasa dkt negara orang? thehee

    BalasPadam
  75. weh pesal laa ayat ko xde satu pun yg tak betul? perghhh macam ahlil nujum ko ni..XD

    BalasPadam
  76. sedak jugek dapat masuk salam perantau..huhuu jemputlah datang sini ye http://ellswiftdotz.blogspot.com/

    BalasPadam
  77. haha. satu je aku nak cakap.
    aku rasa kemeriahan pergi bazar ramadhan dah tak macam dulu.
    berbuka ala kadar je.
    mungkin sebab tak suka sesak,
    ataupun aku dah membesar kot.

    err, maksud aku, pertambahan usia. bukan pertambahan berat badan. sekian.

    BalasPadam
  78. hahahhaa

    dah wajib kawen lah kau ni ;P

    BalasPadam
  79. haha,. amik je gambar lepas tu antar je kat surat khabar mana2, cakap je dop universiti obersea @ mana2 yang kat obersea. comfirm tersiar punya dalam surat khabar. tu pun kalau ada luck..:)

    BalasPadam
  80. Dari bermacam posts kat blog ni, aku tengok penulis dia xsuka benda2 mainstream yg orang lain suka. Jadi aku ada satu soalan kat penulis blog ni:

    Kau ni hipster, kan?

    BalasPadam
  81. dalam byk2, satu je yg berkenan. selipar baby. LOL

    BalasPadam
  82. wehhh aku yg duk jauh ni tak pernah teringin pun beraya oversea wehh..even tiket mahal ribu riban sanggup balik raya malaysia wehhhh..nangis kau malam2 dengar takbir raya kat youtube nnti

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.