Selasa, 26 Februari 2013

Apa itu Insurans / Takaful dan Bagaimana Anda di-Tipu.

Assalamualaikum w.b.t


Hello manusia-manusia yang sering dalam angan-angan sekalian. Whats up?

Pernah tak anda terfikir yang sekarang adalah tahun 2013 dan anda masih belum ada Insurans Nyawa (Life insurance)? Pernah tak anda terfikir kenapa majoriti orang cina ada Insurans walaupun dia miskin gila? For example, tahukah anda even lelaki cina tu bekerja sebagai pengutip besi buruk, pengumpul barang recycle dan pekebun, dia ada insurans untuk diri dan setiap ahli keluarga dia?

Wait, what the heck in the Earth is Insurance?
Direct to the point, Insurans dan Takaful adalah basically the same. Ia adalah "Sebuah Perlindungan" yang akan melindungi kewangan korang dari sebarang masalah kemalangan dan kesihatan selagi korang bayar a fix amount for every month. Duit yang anda bayar setiap bulan, akan digunakan untuk pelaburan dan hasilnya di panggil Cash Value. Cash value adalah antara kenapa orang Cina suka ambil insurans. Sebab dengan bayaran sekitar RM100-RM200 sebulan, dia akan dapat insurans dan simpanan jangka masa panjang untuk anak dan family dia sekitar RM20,000 hingga RM50,000++ setiap seorang. Dan duit ni boleh dikeluarkan bila-bila masa. Kalau agent minta % dari duit tu memang sah dia menipu sebab duit tu 100% anda punya.

Ingin sekali aku tekan kan bahawa dalam Insurans, tak ada nilai dan benefits yang tetap. Maksudnya, setiap orang mungkin tidak akan mendapat benefits yang sama. Setiap benefits boleh ditambah, diubah nilai dan dibuang terus untuk merendahkan amount yang perlu korang bayar setiap bulan. Ia jugak diubah untuk fit with your needs. Minimum standard plan berkualiti adalah RM100. But how about maximum? Nahh. You can make to RM1000 if you want to.

Harga Insurans yang perlu korang bayar setiap bulan bergantung kepada:
Umur korang. - Semakin muda korang, semakin sikit korang perlu bayar dan semakin tinggi perlindungan yang korang dapat. Thats why lah masa paling sesuai untuk ambil insurans Takaful adalah ketika masih bayi. harga amat rendah.
Pekerjaan korang. - Kalau pekerjaan bahaya, bayaran bulanan will be slightly higher. Around RM30-50++ higher.
Tahap kesihatan korang - 99% chance anda tak boleh apply insurans jika anda ada kanser dan penyakit kronik.
Lifestyle - Merokok ataupun tidak. Biasa minum arak ataupun tidak. Slightly higher RM required kalau merokok. Tp slightly je la.
Benefits dan Plan yang korang ambil. - More benefits + higher cover value = Higher payment. An Insurans Agent could manipulate this easily and causes you to pay higher amount of money.

Setiap benefits dan harga adalah computer generated. Kalau korang nampak agent korang terus bagi nilai bayaran yang tinggi serta merta, memang ada kemungkinan la yang dia menipu dengan menyuruh anda bayar lebih dari apa harga dan benfits yang anda perlukan.


Dia atas adalah contoh satu plan Takaful untuk seorang gadis comel berumur 25 tahun. Dengan Plan B - RM180 satu bulan, dia akan cool dan tak perlu risau jika...

  1. Dia accident serta perlu bayar bill wards, perubatan serta hospital. - Semuanya di tanggung.
  2. Dia sakit dan tak boleh kerja. Bila tak boleh kerja, tak ada duit nak bayar bil, tengok wayang, shopping dan belanja pakwe makan. - Untuk setiap hari dia tidak dapat ke kerja (MC), dia akan dibayar RM100 perday.
  3. Dia terkena penyakit yang perlukan kos berlarutan sepanjang hidup. Contohnya penyakit kidney dan perlu menjalani dialysis 3 hari seminggu for the rest of her life. - Semua bill dialysis etc di tanggung, sehingga dia masuk kubur or berhenti insurans. 
  4. Dia mengalami penyakit kritikal seperti Sakit Jantung, Stroke, Kanser etc. Once dia di-diagnose terkena apa-apa penyakit kritikal (Even stage permulaan), dia akan dibayar secara pukal. In this case, dia akan terus dapat RM50,000 untuk kegunaan sendiri. Dan ini tidak termasuk kos rawatan. Lain-lain bill dan kos rawatan dan kos susulan, insurans akan bayar pakai duit lain. No hal. Kecacatan, putus kaki, tangan, buta dan sebagainya juga akan ditanggung.
  5. Perlukan duit yang banyak. Setiap linked Takaful / insurans, akan ada Cash Value. In this case, dia akan dapat sekitar RM25k-40k. Kalau pasaran baik, boleh cecah RM50k selepas 30 tahun.

If monthly payment anda adalah around RM200 dan ke atas, then I would like to say that you got your life almost fully covered with money and easiness.

Most Asked Question berkenaan Takaful dan Insurans. 

Adakah Insurans Hukum-nya haram di dalam Islam?
Ya, ianya Haram. Haram dari segi riba, judi dan sebagainya. Tetapi tidak Takaful. Sebab itu ramai Agent  Insurans beragama Islam hanya menjual Takaful.

Banyak kes penipuan dalam Insurans dan Takaful. Apa komen kau?
Penipuan yang berlaku tidak berkait dengan company. Setiap company insurans di Malaysia di pantau oleh Bank Negara Malaysia dan lain-lain badan pertubuhan. Penipuan yang berlaku adalah dari agen Insurans yang menipu itu sendiri. Sebenarnya, adalah satu kesalahan dari segi undang-undang Malaysia jika Agen Insurans anda tidak memberitahu perkara-perkara penting sebelum anda sign borang daftar insurans. Dan, ianya juga satu kewajipan untuk agen Insurans menjawab setiap soalan anda. Dan jawab pula, kena jujur serta tak boleh berbelit-belit. Know your rights.

Company Insurans yang mana boleh provide insurans (Takaful) terbaik?
Tak ada. Semua company Insurans di Malaysia adalah sama. Kalau beza pun, dalam Rm1-2 ringgit kot. Tapi rasanya tidak ada beza sebab semuanya di bawah 'satu bumbung'.

Apa pelan insurans terbaik yang boleh dibeli?
Tak ada istilah "Pelan Terbaik" sebab setiap pelan akan diconstruct based on diri anda. Bergantung jika anda nak focus kepada perlidungan accident ke, perlindungan kewangan ke, long term saving ke atau sebagainya. Pelan akan di-construct based on apa yang anda nak, dan bajet anda.

Mana bagus, simpanan ASB atau Cash Value Insurans Takaful?
Dua-dua ada kelebihan masing-masing. Setiap tahun anda boleh dapat deviden yang amat tinggi dari ASB while insurans hanyalah bergantung kepada Cash Value. Itu pun kena tunggu bertahun-tahun baru boleh cecah more than RM10,000. Cuma, kalau anda accident atau terkena penyakit kronik, ASB tak akan dapat membantu bayar RM50,000 untuk satu pembendahan.

Pernah tak korang tengok iklan seumpama ini:



"Kami perlukan sumbangan RM50,000 segera untuk membantu bayar kos pembedahan anak kami yang dalam keadaan kritikal di ICU". 

"Satu keluarga merempat setelah kematian suami dan hilang punca rezeki" 

"Bayi 3 tahun mengalami kompilasi jantung dan perlukan sumbangan iklas RM40,000 dengan segera." 



Well, anda tak akan perlukan iklan dan berita macam tu kalau anda ada insurans. Jika anda masuk hospital disebabkan accident atau apa-apa jangkitan dan penyakit etc, just tunjukkan Medical Card dan serta merta anda akan di-proceed untuk rawatan / pembedahan. Insurans untuk kehilangan punca rezeki pun ada kalau anda mahu.

Based on pelan B Gadis Comel, kalau aku ambil insurans pastu setiap tahun aku masuk hospital, macam mana?
Pelan dia memperuntukan RM50,000 setiap tahun. Maksudnya, setiap tahun anda ada 'simpanan' RM50,000 yang boleh digunakan untuk bayar bil perubatan / hospital je. Tak boleh guna untuk joli. Kalau RM50,000 tu dah habis dan nak guna lagi, dia boleh 'renew'. Tapi kena up harga sikit.


Merujuk kepada pelan Gadis Comel, apa yang akan berlaku jika dia mati ketika accident?
Anak / Waris dia akan mendapat RM50,000 + RM50,000 = RM100,000.

Ada kemungkinan tak insurans tidak cover?
Ada.

Jenayah
Andai kata anda accident ketika lari dari polis setelah kantoi mencuri, itu tidak di cover. Tapi jika anda mati ketika accident tu, ada kemungkinan anda akan dapat pampasan. Dan, andai kata anda bunuh diri kurang dari 7 tahun selepas membeli insurans, ada kemungkinan anda juga  tidak akan mendapat pampasan.

Polisi Lapsed
Andai kata anda tidak membayar premium (RM) bulanan anda, serta merta anda tidak dicover oleh insurans. Sebenarnya, a good agent akan sentiasa mengingatkan anda untuk membayar Insurans setiap bulan kalau client masih belum bayar. But a super good agent akan bayarkan dulu kemudian tunjukan Official Receipt tu kat korang untuk claim dari korang.

Tidak Berkait
Antara bayaran lain yang tak dicover adalah jika ianya request dari anda. Contohnya, korang accident. Kemudian korang minta ubat untuk sakit selesema. Itu MUNGKIN tidak di cover. Untuk sebarang pembedahan kosmetik yang tidak berkaitan dengan kemalangan juga tidak dicover.

Tidak Berkait 2.
Andai kata time drive nak pergi clubbing dengan pakwe makwe bergaya, malaikat datang cabut nyawa anda. Selepas mati tu, kereta tidak dikawal dan anda terus accident  Kalau ada forensik dapat buktikan anda mati sebelum accident, keluarga anda akan dapat pampasan kematian je.

Tidak Inform Pihak Insurans.
Misalkata sebelum ni anda kerja sebagai Guru. Kemudian anda tukar profession anda sebagai Pilot tanpa bagi tahu pihak Insurans. Kemudian, kapal terbang yang anda pandu tu terhempas dan anda cedera teruk, anda tidak akan mendapat pampasan. Kalau mati, hanya dapat pampasan kematian je. Pampasan kemalangan tidak akan dapat.

Boleh tak claim insurans kalau kat klinik je tanpa masuk ward?



Tak boleh. Syaratnya adalah masuk ward lebih enam jam dan bermalam (Kalau tak silap. Tapi enam jam tu memang sure). Melainkan, anda tambah benefits yang yang membolehkan anda claim bil klinik. Mungkin kena tambah dalam RM20-RM30 dan ke atas.

Abis tu, rugi la kalau sakit teruk-teruk tak boleh claim?
Sebenarnya, segala bill 30 hari sebelum masuk ward dan 90 hari selepas masuk ward untuk satu kes utama, boleh di claim balik.

Sebagai contoh:
  • Anda pergi klinik untuk check sakit kepala. X-ray bagai. Kena RM500 ringgit. - Anda tak boleh claim. 
  • Next week, sakit makin teruk, anda pergi lagi klinik tu. Doktor bagi rawatan power. Kena RM1500 - Anda tak boleh claim.
  • Jumlah bill RM2000
  • Another next week, sakit kepala makin teruk. Anda pergi hospital, doktor kata "Teruk sangat dah ni dik." Kemudian doktor suruh anda masuk ward. 
  • Once korang masuk ward, semua bill klinik etc (in this case RM2000, boleh di-claim). Dengan syarat, ianya berkait dengan sakit anda masuk ward. Jangan la korang masuk ward sebab sakit jantung tapi korang pi claim sakit mata. Memang nak kena ah tu.
  • Dan semua bill di hospital tu dibayar directly oleh syarikat insurans. Anda MUNGKIN perlu bayar diposit terlebih dahulu kepada hospital swasta yang kemudiannya boleh diclaim balik.


Apa sebenarnya tugas Agent Insurans.
The truth is, fungsi agen Insurans adalah jaga anda. Dia akan buat semua benda untuk dapatkan apa yang anda nak dengan menggunakan Insurance. Contohnya, dia nak keluarkan RM10,000 dari polisi dia; semua borang dan kelengkapan adalah tugas agen untuk sediakan, dan sumbit sehingga anda dapat cheque.

Jika hari ni aku beli insurans, selepas tu esok lusa aku mati accident, adakah anak / keluarga aku akan dapat RM100,000 tu?
Ya jika ianya telah di approved dan dah diregister didalam sistem. Tapi aku tak rasa anda akan beli insurans because of this. Sebab orang Melayu akan kata

"Aku dah mati, duit tu bukan dapat kat aku pun. Family aku yang dapat. So buat apa aku ambil insurans nyawa?" 

Berbeza dengan bangsa lain yang memang tak nak anak, isteri dan keluarga dia merempat andai kata dia mati / lumpuh etc. Sadly, tak ramai ketua keluarga beragama Islam berfikiran macam ni. Mostly akan berfikir pasal diri dia je. That's the truth.

Tapi sebenarnya, orang di Malaysia beli insurans untuk saving dan perlindungan kesihatan. Sebab kos rawatan di hospital swasta amat mahal.

So, kalau aku tak sakit dan tak claim apa-apa sampai tua, rugi lah aku.
Sebenarnya tidak, apa yang anda bayar, anda akan dapat balik termasuk dengan pelaburan dan saving (EDIT: Maybe not 100% - I will confirm this later) Ini anda akan dapat setelah tamat kontrak insurans. Dan jika anda dah pernah buat apa-apa withrawal dari Cash Value, baki yang masih belum di keluarkan akan di tukarkan ke bentuk cheque dan diberikan kepada anda. Dengan kata lain, jumlah Maturity cheque adalah lebih banyak dari jumpa overall yang anda bayar secara keseluruhan.

Dengan kata lain, duit anda tetap anda dapat. Tak ada unsur riba, judi dan sebagainya.

Kalau aku ada silap fakta, sila bagi tahu ya?

Anda boleh click here kalau nak beli Insurans Takaful Islam.



Khamis, 21 Februari 2013

Dah Melayu Memang Suck. Nak Buat Macam Manewww.

Assalamualaikum w.b.t


Hello Melayu-Melayu yang akan rage serta emo di ruangan komen sekalian. What's up?

Beberapa minggu lepas, masa aku lepak-lepak kat Facebook selepas main Dota 2, aku ternampak satu video someone DM me. Aku pun tengok la. Dan bila aku tengok je, bulu roma aku terus meremang. Ya, aku suka video macam ni. Video tentang motivasi dan kebenaran yang amat mene-rasa-kan. Video ni bukan cerita pasal Melayu je. Dia cerita pasal Bumiputera. Tapi aku rasa kita semua tahu Melayu adalah major dalam bumiputera, or at least, darah Melayu tu ada.

Memang layan gila aku tengok video ni. Tapi bila aku share video ni kat Facebook, tak ada orang pun yang layan. Rata-rata dok layan video Harlem Shake yang entah apa-apa. Bagi aku, aku lagi rela layan Justin Bieber dan K-Pop dari Harlem Shake.

About the video yang aku cakapkan tu, nak tengok? Tengok kat bawah ni.



Apa yang ada kat dalam video ni, hampir semua aku pernah tulis kat dalam blog aku. Sayangnya aku tak boleh track down sebab aku tulis bukan dalam satu entry (Random isu yang dipecah-pecah). Tapi seriously, banyak yang diperkatanya adalah betul.

Apasal Nak Belajar English? Jepun Maju Tak Belajar English Pun Boleh Maju?
Antara benda pertama adalah penggunaan English. Benda ni juga adalah antara benda pertama yang ditekankan dalam video diatas. Well, aku ingat lagi time PPSMI di sekolah menengah, aku adalah batch pertama yang menjalani PPSMI, tapi, yang bisingnya adalah orang-orang tua. Kata itu lah. Ini lah. Aku support PPSMI sebab English. Ramai kata susah orang Melayu nak belajar english sebab tak ada sesiapa nak praktise kat rumah. Well guess what. Adik perempuan aku belajar di sekolah Cina dari darjah satu and now dia fluent in English and mandarin. PMR straight A juga. Tak ada bantuan di rumah juga. Tapi orang melayu, bersepah-sepah alasan semata-mata tak nak belajar English padahal English adalah bahasa perantaraan dunia. Even negara Jepun yang pun looks stupid bila English terabur. Semuanya dengan satu sebab; Susah. Or maybe sebab PPSMI adalah idea Kerajaan?

Ingat tak lagi masa zaman PPSMI, ramai bising kata kerajaan nak memperjuangkan bahasa penjajah dan tak nak memperkasakan BM. Bla bla bla. Nak memperkasakan BM, aku tak kisah. Tapi masalahnya, kenapa banyak curi bahasa dan istilah English? Solusi? Diskusi? Kenapa perlu translate istilah English kepada BM? Mana perginya orang yang konon memperjuangkan dan mahu memperkasakan BM dulu tu?

Look at Bumiputera now. Hanya mahir BM. Tu pun kalau mahir lah. English? Macam aku, English rojak aku reti lah.

"Eleh, poyo lah kau speaking."

Didikan After-School, Berniaga.



Ini adalah benda yang amat-amat obvious yang membezakan antara Melayu dan Cina. Orang cina anak dia diajar bantu mak bapak. Walau pun dia miskin, anak dia ada basic dalam perniagaan. Sebab tu anak orang cina ada chance untuk berjaya. Habis je sekolah diwaktu tengah hari, petangnya dia pergi tolong mak bapak jaga kedai sampai ke malam. Why cina dan india kena bekerja keras? Sebab dia tahu kalau dia tak bekerja keras, dia tak boleh hidup. Dia tahu kalau dia tak bekerja keras, dia tak akan dapat makan. Dia bukan orang bumiputera yang sentiasa ada kerajaan support. Result rendah, still boleh masuk UiTM (sorry). Melayu kalau masuk U swasta, boleh apply Mara. Kalau menganggur, boleh  minta pinjaman dari TEKUN. Semuanya untuk orang Melayu dan bumiputera. (Actually ini membuktikan kerajaan nak bagi pancing instead of ikan. Tapi orang Melayu bukan nak ambil pancing.)

Dan yang paling obviousnya, orang Melayu hanya bergantung kepada satu sumber. Iaitu sumber dari kerja makan gaji. Kalau dia kerja as general worker, engineer, tak ada langsung side income. Bila company tu bankrupt, terus berbulan-bulan tak ada kerja.

Orang cina berjaya ada dua sebab. Satu sebab ukhuwah sesama kaum cina. Dieorang ada group yang saling tolong menolong. Orang Melayu? Duduk rumah main twitter pastu meroyan nak kahwin awal. Puih! *Ludah ke langit. Kena muka sendiri.*

More Assets = More Money = More New Business = Much More Money.
Orang zaman dulu jual tanah sebab nak hantar anak masuk universiti sebab tak ada PTPTN / MARA etc. Orang zaman sekarang jual tanah sebab nak rasa kaya. Enough said. Ada tanah seekar dua pun laju je nak jual. Nak-nak kalau tanah pusaka. Tanah kat bandar mosly adalah milik cina. Harga dia berlipat-lipat kali ganda.

Pastu, kalau andai kata nak jual tanah, main jual. Tak ada pun terfikir nak naikkan nilai tanah. Contohnya, jadikan tanah tu tanah untuk tanaman. Automatik harta tanah naik lebih tinggi. Tapi orang Melayu nak kaya mudah. Nak kaya cepat.

Kurang Kretif. No. Tak Kretif.
Ini adalah benda yang paling aku nampak since aku di bangku sekolah lagi. Tentang apa? Dengan design. Design apa? Design semua benda. Design logo. Design paket makanan. Design produk. Design jenama dan design kereta. Cakap pasal design kereta ni, kenapa kerata Malaysia (Proton) banyak tiru design kereta luar?

Cuba anda tengok design sos buatan orang Melayu. Cuba anda tengok design botol kicap buatan orang Melayu. Cuba anda tengok design makanan segera buatan orang Melayu. Gila teruk. Aku tak kata aku boleh design better (But I guess I could), just, why buat produk yang designnya seakan-akan sambil lewa?

Kentucky Fried Chicken? Tiru jadi Kelantan Fried Chicklen. Tak pun Radix Fried Chicken. Kenapa mesti tiru? Ni baru makanan. Jangan sampai aku masuk bab filem Malaysia. Kalau aku cakap pasal filem Malaysia banyak tiru filem luar, memang beleret-leret lah jadinya. Tapi aku ada tulis tentang filem Malaysia dalam Makan Dalam. Kalau berminat, boleh beli di Terfaktab.com

Melayu dan Hasad Dengki.
Yang ni aku tak nak cerita banyak. Aku rasa kita semua tahu apa jadi kalau kedai sama genre dibuka sebelah-sebelah. Mesti jadi persaingan yang tidak sihat. Santau la, guna-guna la, sihir itu la, sihir ini la.

Kalau yang pakai ilmu hitam ni satu hal. Yang tak leh blah nya, kalau tak pakai ilmu hitam pun kena tuduh. Contohnya, Restoran A lokasinya di sebelah Restoran B. Tapi Restoran B ni tak ada langsung pelanggan. Mesti orang di Restoran B akan start sebar cerita yang bukan-bukan. Padahal mana tahu Restiran A ni bagus.

Kes ni pernah terjadi kat aku. Owner sesebuah restoran ni cakap buruk pasal Restoran X. Padahal dia tak sedar yang servis dia teruk. Makanan dia sikit dan tak sedap. Harga pulak mahal. Mana orang nak datang? Dah la selfish, suka fikir pasal duit je macam mana nak maju?

Kedai Melayu Jual Barang Low Quality (Sebab Murah)



Okay here is the thing. Korang mungkin akan kata aku ni racist. Sebab apa aku mungkin racist? Sebab kalau aku nak pergi beli barang-barang kat kedai runcit, aku akan utamakan kedai melayu yang baru dibuka dahulu. Sebagai contoh:

Ada 3 buah kedai runcit yang bersebelah antara satu sama lain.

  1. Kedai A, milik Cina yang dah berjaya.
  2. Kedai B, milik Melayu yang dah berjaya.
  3. Kedai C, milik Melayu yang baru buka kedai.


So diantara 3 kedai diatas, aku akan pergi ke kedai C. Honestly, bukan sebab racist. Tapi sebab aku nak menolong. Tapi masalahnya. Kedai macam kedai C ni banyak gila jual barangan yang harga terlampau murah. Murah bukan sebab dia tak nak markup harga. Tapi sebab dia hanya jual barang yang low or less quality di kedai dia. So macam mana aku nak beli?

Sebagai Contoh, aku nak beli mee segera PAMA. Tapi bila aku pergi, yang dijual adalah jenama-jenama yang aku tak pernah nampak. Begitu juga dengan aiskrim. Bila aku buka je peti ais, apa yang aku nampak hanyalah ais krim yang murah-murah yang kalau kau jilat, kau boleh rasa ais dan perasa serta pewarna je. Ya Allah celakanya rasa dia.

Dan isu ni bukan hanya untuk Kedai C. Kadang-kadang, kedai yang dah maju macam Kedai B pun perangai macam ni. Suka beli barangan murah dari pemborong, pastu jual harga lebih kurang sama dengan barangan yang berkualiti lain.

For your information, I dont care about brands and branding. Pakaian aku, aku beli based on kualiti dan design. Kasut aku, aku utamakan keselesaan dari jenama. Aku tak pandang langsung jenama sebab tak semua jenama directly proportional dengan kualiti. Hanya segelintir sahaja. While, kebanyakan barang hanya mahal disebabkan jenama semata-mata padahal barang tu kualitinya sama dengan kualiti brandless products.


Well, satu lagi yang aku geram dengan kedai Melayu adalah selalu tutup kedai WHAT HE HELL KAU SELALU TUTUP KEDAI??? Aku pernah dengar kawan aku cerita (Aku tak ingat dah siapa cerita). Katanya, ada satu cina ni bagi tahu "Kalau kau nak berniaga, satu je benda yang kau perlu buat iaitu 'buka'." Maksudnya, buka kedai tu walaupun tak ada pelanggan. Always buka. Biar lah tak ada pelanggan pun. Janji buka.


Terlampau Mudah Bersyukur
Aku pernah tulis satu article pasal ni. Iaitu Melayu terlampau mudah bersyukur. Aku ingat lagi time blog aku ada ramai pembaca dan aku iklan Innity aku boleh cecah hampir RM200 sehari, aku segelintir yang mengatakan "Kenapa kau tak puas hati dengan blog kau. Earning kau dah tinggi. Belajar bersyukur". Tak salah kalau nak mencari harta banyak. Asalkan tidak bagi efek pada perkara-perkara lain. Aku ada tulis pasal benda ni kat entri INI.


Malu Untuk Berniaga.
Aku amat aktif bermain Twitter. Dan ketika aku dok layan TimeLine Twitter, kalau aku nampak ada orang promote dia punya shopping blog ke, fan page jual tudung ke, aku akan retweet. Tak percaya korang boleh tanya Nuyul. But why? Sebab aku nak dieorang berjaya even aku tidak berjaya. Aku akui aku amat takut untuk buat business. But then aku amat impressed dengan golongan perempuan yang semangat buka perniagaan sendiri tanpa rasa takut dan malu serta segan promote tudung bawal atau periuk nasi magik Amway.

"Kita boleh berjaya kalau kita mahu. Rezeki, tak akan dapat kalau kita tak kejar."

**********

Fun Facts dari video.
74% isi rumah orang Melayu adalah dibawah RM2000.
22% je share saham milik Melayu.
43% student mendapat kerja minimum 3 bulan after grad.
57% bumiputera starting salary RM1500. Trust me, bawah RM1000 pun ramai. Even ada degree.

***********

P.S : Aku tulis ni untuk diri aku sendiri juga.

Dan, Harlem Shake suck.


Rabu, 13 Februari 2013

Drama Twitter : Bash Dia! Bash Dia!

Assalamualaikum w.b.t


"Hello gadis-gadis comel, berkaca mata serta kesunyian sekalian. Whats up?"

Baca baris pertama di blog tu pun dah cukup membuat dia menyampah. Dia gerakan mouse dan menekan punat "Close". Dia menghempaskan diri di kerusi malas. Dia mengeluh kesal. Kesal dengan diri dia yang tidak seperti manusia normal. Mungkin ramai tidak perasan bahawa dia agak berlainan tapi setelah lebih dua puluh tahun hidup sebagai seorang lelaki yang setinggi galah, dia akur dalam kecewa.

"Tak guna punya katil. Tak boleh ke kau dicipta panjang sikit? Asal aku tidur je, mesti kaki akan terlunjur keluar." Bentak Yierkif yang memang dah moody sejak dua hari lepas.

"Babe. Relax la babe." Tetiba Nuyul datang entah dari mana. Dia masuk ke dalam bilik Yierkif sambil mambawa segelas minuman Coco panas.

Yierkif menyahut minuman tersebut walaupun tidak dihulur.

"Kau jangan kata macam tu babe. Kau patut bersyukur kau dilahirkan panja--"

"Tinggi!" Yierkif memotong.

"Ya, tinggi. Kau patut bersyukur kau dilahirkan tinggi. Ramai gadis diluar sana suka jejaka tinggi tau babe. Kawan-kawan aku semua crush kat kau babe. Kau cuma tak perasan je."

Yierkif hanya diam. Dia tahu dia hot, ramai gadis mahukannya. Tapi itu bukan persoalannya. Memarah kepada ketinggian hanyalah distraction je. Apa yang dia kecewa sebenarnya adalah tentang dunia satu lagi. Ya, dunia Twitter. Dia teringat lagi perbualannya dengan Leplep.

"Lu relax la bro. Biasa la tu kena bash dengan budak-budak Twitter. Gua dah kabor Twitter sekarang dah tak selamat. Hari-hari ada je orang kena kutuk dan kena maki dengan warga Twitter" Kata LepLep sambil terus berBBM dengan beberapa gadis yang tidak dikenali.

"Aku tahu. Tapi apasal aku jadi mangsa bash? Kenapa bukan budak-budak sekolah yang sibuk tweet dengan anak panah tu? Or kenapa bukan budak-budak Twitter yang bajet alim tweet konon Islamik guna fake account Ustaz Don dan Ustaz Azhar Idrus tu?"

Jari-jari LepLep berhenti menaip di BlackBerry Z10. Dia mengangkat kepala sambil memandang Yierkif. Matanya memandang dalam; Dalam ke dalam mata sahabatnya itu.

LepLep meletakan BlackBerrynya di tepi kerusi. Dia bangun, berjalan sedikit kehadapan dan membelakangi Yierkif. Dia memasukan kedua belah tangannya ke dalam poket seluar. "You been bashed, because you are just at the wrong place and the wrong time, buddy." Kata LepLep sambil mengalih pandangan ke arah awan yang berarak mendung kelabu. Pilu.

Yierkif hanya diam. Dia tahu apa yang Leplep cakapkan itu adalah benar, tapi... Hey, siapa tak pernah hidup dalam denial kan?

"Tak semua orang bernasib malang dan tak semua orang bernasib baik, Kif" Sambung Leplep lagi. "Lu tengok Mr Kay The Other Khairul tu. Dia hari-hari mengata perempuan. Tapi tak kena bash pun? Lu agak-agak kenapa? Sebab belum masanya lagi. Tu belum kira dia bajet tahu semua fakta pasal perempuan.  Tak lama lagi kena la tu."

Yierkif terus terdiam lagi.

"So apa yang lu perlu buat, adalah stay cool." Sambung LepLep mematikan bicara.

Lamunannya terhenti apabila dia mendapati minuman Coco panasnya telah menjadi sejuk. Dia lantas bangun mengambil kunci kereta lalu bersiap untuk mencari tempat mengisi perut. Perut yang dah lama meminta belas kasihan.

Restoran Haji Ahmad kekurangan pelanggan seperti biasa. Mungkin disebabkan servis yang teruk, harga yang mahal dan tempat yang kotor, ramai mengambil keputusan untuk tidak makan disitu. Tapi mana-mana restoran Mamak pun moslty kotor, mahal dan servis teruk (Order ais kosong, esok pun belum tentu sampai).  Tapi, masih ramai yang sukakan restoran Mamak. Pelik kan?

"Yo Kif!" Tegur Adib dari jauh.

"Sup bro?" Kata Adib lagi sambil mengangkat tangan.

"Sup." Yierkif menyapa sambil lewa. Banyak dah dia dengar cerita pasal budak ni. Dan yang paling terbaru, dengar cerita dia in relationship dengan artis memerangkap ustazah yang obses dengan politik.

*Bro-fist*

"Lama tak nampak kau, bro. Kau buat apa sekarang? Dah kerja eh?"

Yierkif menarik kerusi dari meja sebelah dan terus duduk. "A'ah. Aku dah kerja. Kerja gomen je."

Yierkif mengeluarkan e-cigg dari dalam poketnya. Ramai tak tahu e-cigg sebenarnya hanya haram di jual by internet or orang persendirian. Kalau beli kat farmasi dan pengeluar perubatan, boleh je.

"The hell man. Kerja gomen? Sejak bila kau jadi orang UMNO ni? Come la on bro. Zaman sekarang mana ada dah orang yang support government."

Pandangan Yierkif ditujukan lurus mengadap kaca TV. Astro mamak yang suck yang menayangkan cerita yang sama beratus ulang kali. Even kalau sesebuah filem tu anda dah tengok kat wayang mahupun BlueRay, tetap rasa nak tengok bila ditayangkan di mamak.

"Aku bukan support la. Aku kerja je. Offer dia nice. Gaji pun nice. Rugi la tolak." Yierkif menjawab dengan malasnya.

"Tapi bro. Tunang aku cakap haram kalau kita support kerajaan. Gaji yang kau dapat tu belum tentu halal. Sedikit sebanyak ada haram. Macam ASB juga. Macam saham juga. Benda tu haram." Dengan semangat Adib menerangkan kepada Yierkif. Mungkin dia berharap Yierkif akan setuju dengan pandangan dia. Biasa lah manusia yang rata-rata Melayu ni, pendapat orang lain adalah tentu sekali salah kalau tidak selari dengan pendapat sendiri, bukan?

"Fatwa mana kau dengar ni? Tak semua haram lah. Kau ni balik-balik haram." Dah la di dunia Twitter kena bash. Di dunia nyata pun kena bash jugak. Bengang betul Yierkif.

"Gini. Cuba kau tengok Mee Kari ni. Mee Kari ni halal tak? Halal. Tapi kalau aku letak sebesar zarah lemak babi, pastu aku kacau-kacau, dia jadi haram tak? Haram. Macam tu la juga dengan sistem kat dunia ni. Kalau ada sedikit je benda haram, semuanya akan jadi haram. Contohnya, duit pelaburan, dividend ASB, Takaful tu semua haram."

Yierkif masih tekun mengarah pandangannya kepada kaca tv. Siaran telah bertukar kepada Isu Semasa. Beberapa kanak-kanak pra sekolah #TeamSuzuran dan #GangFederroza ditangkap akibat perbuatan tak senonoh - Berkhalwat di khalayak ramai. Dah banyak dah kes pasal #TeamSuzuran dan #GangFederroza ni masuk berita. Last time dengar cerita, dieorang ditangkap sebab terkinja-kinja dengar lagu Justin Bieber.

Adib menarik nafas. Kemudian mengeluh setelah melihat seolah-olah tidak mendapat respon yang diharapkan daripada Yierkif.

"Macam cinta juga, Kif. Cinta tu benda yang suci. Tapi sedikit sebanyak, mesti ada nafsu. Even sikit, ianya tetap haram walaupun dilawan. Thats why lah bercinta tu haram. Kau kena faham konsep ni. Apa-apa perkara yang ada sikit benda haram, akan menjadi haram secara keseluruhanya."

Yierkif memandang budak di hadapannya itu dengan pandangan pelik. Minat terhadap berita merapu yang ditayang di kaca tv telah completely hilang. "Ilmu mana kau belajar ni? Macam mana kau boleh samakan pengharaman duit dengan pengharaman makanan? Cuba kalau aku curi RM5 dari fakir miskin. Selepas tu aku bank in duit tu ke dalam account bank kau; resultnya semua duit dalam bank kau jadi haram la ye?" Balas Yierkif dengan rakus. Dia tahu perangai Adib ni. Pesen perangai belajar fatwa kat Twitter, Facebook dan internet. Entah-entah, pegang babi dan anjing pun dikatanya haram.

Adib terdiam. Dia mengetap bibir tanda geram.

"Kau ni menjawab la Yierkif. Menjawab." Bentaknya sambil berdiri. "Ni la pesen orang remaja zaman sekarang. Suka sangat menjawab."

Yierkif ditinggalkan begitu sahaja. Dia kembali menghisap e-cigg. Dia sangkakan melepak di Mamak boleh menghilangkan tension. Tapi dia silap. Rupa-rupanya perangai reka fatwa sendiri bukan hanya wujud di twitter, malah dunia sebenar.

Dia menyandarkan badannya ke kerusi yang separa senget. Asap rokok palsu dilepaskan. Dia memandang ke meja sebelah. Ada seorang gadis comel. Dia kenyitkan mata. Kenyitannya dibalas dengan senyuman manis.

"Damn, I'm hot."



Sabtu, 9 Februari 2013

A Day With Randoms!

Assalamualaikum w.b.t 


Hai kawan-kawan. Selamat menyambut tahun baru 2013. Eh. Eh. Ya, bagi anda yang masih belum perasan, ini adalah entry aku yang pertama di tahun 2013. Macam-macam yang terjadi kat aku pada tahun 2012 dan awal 2013. Walaupun bumi berputar dengan perlahan, tapi dunia aku berputar dengan pantas.

Ketika aku menulis entry ni, waktu sekarang adalah pada pukul 4 pagi. Aku baru tiba dari KL dan Shah Alam untuk jumpa beberapa orang. Actually, kalau ikut perancangan, aku sepatutnya jumpa beberapa orang. Tapi, oh well, perancangan kadang-kadang mudah fail. Walaupun begitu, ianya diakhiri dengan baik even aku ke KL / Shah Alam hanya dengan balik-hari.

Aku memang selalu pergi KL / Shah Alam balik hari. And then, ramai sebenarnya yang terkejut bila aku kata bergitu. Tapi aku memang suka balik hari. Penat? Ya penat of course tapi aku lebih suka berehat di rumah sendiri, di bilik sendiri yang bersepah-sepah dari rumah orang lain yang bersih.

Ikea Meatball
Aku sebenarnya agak kekampungan. Aku tak suka suasana bandar yang siang. Tapi suasana bandar ketika malam, aku amat suka lebih-lebih lagi kalau orang tak ramai. Sebabnya? Sebab aku tak suka berada dalam crowd. Aku tak suka suasana crowded. Walaupun begitu, untuk pertama kalinya, aku keluar sebentar dari zon selesa itu semata-mata untuk ikea meatball. (Actually bukan untuk Ikea meatball. Ianya adalah untuk lain. But... Nevermind Im not gonna tell you anyway. So carry on.)


Sebenarnya, expectation aku untuk Ikea meatball adalah amat tinggi memandangkan semua dok instagram benda tu. Tapi bila aku makan, aku rasa yang paling sedap pun adalah dia punya kuah (kampung tak bunyi nyabila sebut kuah?) dan kentang je. Tapi still aku terpaksa admit yang meatball dia memang jauh lagi sedap dari mana-mana meatball lain yang wujud di Malaysia. Tapi kenapa aku tidak berjaya habiskan meatball tu? Maybe sebab meatball bukan taste aku?

Ataupun, maybe disebabkan aku makan meatball dengan dua gadis comel, so otak aku memfokuskan kepada deria penglihatan berbanding deria rasa? :O

Kerja Gila
Aku jarang buat benda gila. Biasanya kalau aku nak buat something, aku akan plan betul-betul. Tapi tadi semasa aku nak balik naik bas, aku buat kerja gila. Actually, masa tu sekitar pukul 10.30 malam. Aku tak tahu nak tidur rumah member atau balik rumah (Kuantan). Persoalannya, sekarang adalah musim perayaan (Chinese New Year) tiket kemungkinan besar dah habis. Dan aku masih belum beli tiket pada masa tu. Gila tak? Gila kan? Tapi aku still gamble. Selepas lepak-lepak sekejap, aku decide untuk tidak tidur di rumah kawan. So aku yang ketika tu berada dalam train ke Shah Alam, berpatah balik untuk ke Puduraya.

Aku sampai Stesen bas Pudu dalam pukul 11 malam dan time tu as expected tiket bas ke Kuantan memang all sold out. Iya la. Musim perayaan kan. Tiket yang ada pun hanya pukul 8 pagi. 8 pagi dan hari isnin. Hari ISNIN. HAHAHA. Okay Im dead.


Aku tanya setiap kaunter kot-kot ada cara lain untuk aku balik malam tu juga. Tapi semua kata tak ada. Dan pada masa yang sama, ada suara-suara yang mengatakan "Kau tak akan balik ke Kuantan malam ni! Kau tak akan balik Kuantan malam ni!". So memandangkan aku ni lelaki dan tidak segelabah kaum perempuan, aku pun beli lah satu air tin dan duduk bagi mengelak rasa panik. Ni adalah satu masalah dan setiap masalah ada jalan penyelesaiannya.

Setelah berfikir, aku buat satu konklusi. Kaunter tiket hanya menjual tiket bas. Tapi bas yang balik ke Kuantan tu, di-drive oleh orang lain. So, dari situ, aku dapat satu idea. Aku pergi ke tingkat bawah dan tengok screen jadual perlepasan bas ke Kuantan dan aku pergi cari setiap bas yang menuju ke Kuantan untuk tanya sendiri driver bas tu kot-kot dia boleh dapatkan extra seat for me.

And guess what. Hampir setiap bas ada atleast 1-2 kekosongan yang memang tidak diberikan kepada pelanggan di kaunter. Seat tu biasanya either seat depan sekali or seat belakang sekali yang disediakan untuk 2nd driver. Tapi 2nd driver biasanya tak ada or 2nd driver akan duduk di customized kerusi yang bersebelahan dengan pintu. Tapi tak semua pelanggan tahu pasal ni.

Jadi next time kalau korang tertinggal bas ke, lupa beli tiket ke. Emergency nak balik ke. Korang jumpa sendiri driver dan tanya ada extra seat tak. Kalau dia kata tak ada, korang tanya "Seat untuk tumpang bas ada tak". Driver bas tu akan faham. Dan seat yang korang akan dapat ada exactly sama dengan pelanggan lain. Cuma ianya tidak dijual di kaunter secara direct.

Kenapa dah lama tak update blog.
Aku sangkakan soalan ini banyak ditanya hanya Facebook dan Twitter. Rupanya aku silap. Bila aku jumpa kawan-kawan aku di real life, dieorang pun bertanya soalan yang sama. Setiap orang, tanya soalan yang sama. Dan bila ditanya, aku tak tahu nak jawab apa. Tapi aku likely akan menjawab "Tak ada idea" or "Tak ada masa" or "Tak ada isu menarik". Tapi sebenarnya, aku tak rasa tu semua betul. Idea bersepah-sepah. Masa banyak. Tapi hanya malas.


Aku rindu sebenarnya untuk menulis tanpa merujuk kepada sesuatu. Aku rindu keadaan bila aku letak je jari di atas keyboard, idea datang mencurah-curah dan jari aku mula menaip dengan sendiri nya. Aku dah lupa bila last time aku alami keseronokan tu. Sebab bila kita membesar, cabaran makin banyak yang datang. Dan keseronokan menulis hilang apabila kita mula fikirkan masa depan yang tak nampak cahayanya.

Actually, I am lost. I dont really know what to do. Once I start thinking about my unseen future, aku jadi risau dan semua kerja lain jadi terbengkalai. Maybe thats why la blog aku dah tak se-fun dulu. Dulu, aku menulis sebab aku tak risaukan masa depan. But now, bila hati dok fikirkan masa depan, nak mengata gadis-gadis comel di blog pun tak mampu. Apatah lagi untuk meluangkan masa untuk menulis.

Anda semua akan faham situasi ni bila anda mula ada tanggungjawab tetapi keadaan kewangan anda amat tidak stabil.

Menunggu vs Tertunggu
Aku sebenarnya tak suka berjanji Melayu. Kalau aku janji pukul 5, aku nak sampai pukul 4.50. Jam kat rumah aku cepatnya hampir 25 minute. Jam kat handphone aku cepatnya hampir 15 min. Sebab aku memang tak suka terlewat. Tapi yang paling penting, aku benci menunggu orang. Walaupun aku benci menunggu orang, aku lagi benci buat orang tertunggu-tunggu aku. Kalau aku buat orang tertunggu-tunggu, aku akan rasa bersalah gila. Aku tak tahu kenapa.

Jadi, jika tadi saya ada membuat awak-awak-awak dan awak tertunggu-tunggu, saya minta maaf.

P/S : Dah lama tidak menulis. Harap tiada typo.



Disclaimer

This is a personal blog and everything written on this blog, based on own and personal thought.

The owner of this blog did not responsible for any comments that made in the comment sections. The owner is only responsible by his name as written by the sections.

This web blog does not store any file on its server. All movies, software, form of files, pictures and any type of graphic forms that are posted on this blog are indexed from other sites and they are just for personal purpose only.

For download-able form of files/software/etc, it's just for demo and must be deleted within 24 hours. You are agreed with this term as clicking the download button.

Any pictures, videos and graphic forms, are not copyrighted as the date taken from the search engines. As if its copyrighted, all credit goes to the owner and I did not own the copyrights. All of the graphic forms are linked with the original source. All of those pictures, videos and graphic forms are not for any commercial use, I gain nothing for those forms of files.

Light 18sx contents.

All related names mentioned are totally fiction and got nothing to do with your and my life.
 
Powered by Blogger