Selasa, 26 Februari 2013

Apa itu Insurans / Takaful dan Bagaimana Anda di-Tipu.

Assalamualaikum w.b.t


Hello manusia-manusia yang sering dalam angan-angan sekalian. Whats up?

Pernah tak anda terfikir yang sekarang adalah tahun 2013 dan anda masih belum ada Insurans Nyawa (Life insurance)? Pernah tak anda terfikir kenapa majoriti orang cina ada Insurans walaupun dia miskin gila? For example, tahukah anda even lelaki cina tu bekerja sebagai pengutip besi buruk, pengumpul barang recycle dan pekebun, dia ada insurans untuk diri dan setiap ahli keluarga dia?

Wait, what the heck in the Earth is Insurance?
Direct to the point, Insurans dan Takaful adalah basically the same. Ia adalah "Sebuah Perlindungan" yang akan melindungi kewangan korang dari sebarang masalah kemalangan dan kesihatan selagi korang bayar a fix amount for every month. Duit yang anda bayar setiap bulan, akan digunakan untuk pelaburan dan hasilnya di panggil Cash Value. Cash value adalah antara kenapa orang Cina suka ambil insurans. Sebab dengan bayaran sekitar RM100-RM200 sebulan, dia akan dapat insurans dan simpanan jangka masa panjang untuk anak dan family dia sekitar RM20,000 hingga RM50,000++ setiap seorang. Dan duit ni boleh dikeluarkan bila-bila masa. Kalau agent minta % dari duit tu memang sah dia menipu sebab duit tu 100% anda punya.

Ingin sekali aku tekan kan bahawa dalam Insurans, tak ada nilai dan benefits yang tetap. Maksudnya, setiap orang mungkin tidak akan mendapat benefits yang sama. Setiap benefits boleh ditambah, diubah nilai dan dibuang terus untuk merendahkan amount yang perlu korang bayar setiap bulan. Ia jugak diubah untuk fit with your needs. Minimum standard plan berkualiti adalah RM100. But how about maximum? Nahh. You can make to RM1000 if you want to.

Harga Insurans yang perlu korang bayar setiap bulan bergantung kepada:
Umur korang. - Semakin muda korang, semakin sikit korang perlu bayar dan semakin tinggi perlindungan yang korang dapat. Thats why lah masa paling sesuai untuk ambil insurans Takaful adalah ketika masih bayi. harga amat rendah.
Pekerjaan korang. - Kalau pekerjaan bahaya, bayaran bulanan will be slightly higher. Around RM30-50++ higher.
Tahap kesihatan korang - 99% chance anda tak boleh apply insurans jika anda ada kanser dan penyakit kronik.
Lifestyle - Merokok ataupun tidak. Biasa minum arak ataupun tidak. Slightly higher RM required kalau merokok. Tp slightly je la.
Benefits dan Plan yang korang ambil. - More benefits + higher cover value = Higher payment. An Insurans Agent could manipulate this easily and causes you to pay higher amount of money.

Setiap benefits dan harga adalah computer generated. Kalau korang nampak agent korang terus bagi nilai bayaran yang tinggi serta merta, memang ada kemungkinan la yang dia menipu dengan menyuruh anda bayar lebih dari apa harga dan benfits yang anda perlukan.


Dia atas adalah contoh satu plan Takaful untuk seorang gadis comel berumur 25 tahun. Dengan Plan B - RM180 satu bulan, dia akan cool dan tak perlu risau jika...

  1. Dia accident serta perlu bayar bill wards, perubatan serta hospital. - Semuanya di tanggung.
  2. Dia sakit dan tak boleh kerja. Bila tak boleh kerja, tak ada duit nak bayar bil, tengok wayang, shopping dan belanja pakwe makan. - Untuk setiap hari dia tidak dapat ke kerja (MC), dia akan dibayar RM100 perday.
  3. Dia terkena penyakit yang perlukan kos berlarutan sepanjang hidup. Contohnya penyakit kidney dan perlu menjalani dialysis 3 hari seminggu for the rest of her life. - Semua bill dialysis etc di tanggung, sehingga dia masuk kubur or berhenti insurans. 
  4. Dia mengalami penyakit kritikal seperti Sakit Jantung, Stroke, Kanser etc. Once dia di-diagnose terkena apa-apa penyakit kritikal (Even stage permulaan), dia akan dibayar secara pukal. In this case, dia akan terus dapat RM50,000 untuk kegunaan sendiri. Dan ini tidak termasuk kos rawatan. Lain-lain bill dan kos rawatan dan kos susulan, insurans akan bayar pakai duit lain. No hal. Kecacatan, putus kaki, tangan, buta dan sebagainya juga akan ditanggung.
  5. Perlukan duit yang banyak. Setiap linked Takaful / insurans, akan ada Cash Value. In this case, dia akan dapat sekitar RM25k-40k. Kalau pasaran baik, boleh cecah RM50k selepas 30 tahun.

If monthly payment anda adalah around RM200 dan ke atas, then I would like to say that you got your life almost fully covered with money and easiness.

Most Asked Question berkenaan Takaful dan Insurans. 

Adakah Insurans Hukum-nya haram di dalam Islam?
Ya, ianya Haram. Haram dari segi riba, judi dan sebagainya. Tetapi tidak Takaful. Sebab itu ramai Agent  Insurans beragama Islam hanya menjual Takaful.

Banyak kes penipuan dalam Insurans dan Takaful. Apa komen kau?
Penipuan yang berlaku tidak berkait dengan company. Setiap company insurans di Malaysia di pantau oleh Bank Negara Malaysia dan lain-lain badan pertubuhan. Penipuan yang berlaku adalah dari agen Insurans yang menipu itu sendiri. Sebenarnya, adalah satu kesalahan dari segi undang-undang Malaysia jika Agen Insurans anda tidak memberitahu perkara-perkara penting sebelum anda sign borang daftar insurans. Dan, ianya juga satu kewajipan untuk agen Insurans menjawab setiap soalan anda. Dan jawab pula, kena jujur serta tak boleh berbelit-belit. Know your rights.

Company Insurans yang mana boleh provide insurans (Takaful) terbaik?
Tak ada. Semua company Insurans di Malaysia adalah sama. Kalau beza pun, dalam Rm1-2 ringgit kot. Tapi rasanya tidak ada beza sebab semuanya di bawah 'satu bumbung'.

Apa pelan insurans terbaik yang boleh dibeli?
Tak ada istilah "Pelan Terbaik" sebab setiap pelan akan diconstruct based on diri anda. Bergantung jika anda nak focus kepada perlidungan accident ke, perlindungan kewangan ke, long term saving ke atau sebagainya. Pelan akan di-construct based on apa yang anda nak, dan bajet anda.

Mana bagus, simpanan ASB atau Cash Value Insurans Takaful?
Dua-dua ada kelebihan masing-masing. Setiap tahun anda boleh dapat deviden yang amat tinggi dari ASB while insurans hanyalah bergantung kepada Cash Value. Itu pun kena tunggu bertahun-tahun baru boleh cecah more than RM10,000. Cuma, kalau anda accident atau terkena penyakit kronik, ASB tak akan dapat membantu bayar RM50,000 untuk satu pembendahan.

Pernah tak korang tengok iklan seumpama ini:



"Kami perlukan sumbangan RM50,000 segera untuk membantu bayar kos pembedahan anak kami yang dalam keadaan kritikal di ICU". 

"Satu keluarga merempat setelah kematian suami dan hilang punca rezeki" 

"Bayi 3 tahun mengalami kompilasi jantung dan perlukan sumbangan iklas RM40,000 dengan segera." 



Well, anda tak akan perlukan iklan dan berita macam tu kalau anda ada insurans. Jika anda masuk hospital disebabkan accident atau apa-apa jangkitan dan penyakit etc, just tunjukkan Medical Card dan serta merta anda akan di-proceed untuk rawatan / pembedahan. Insurans untuk kehilangan punca rezeki pun ada kalau anda mahu.

Based on pelan B Gadis Comel, kalau aku ambil insurans pastu setiap tahun aku masuk hospital, macam mana?
Pelan dia memperuntukan RM50,000 setiap tahun. Maksudnya, setiap tahun anda ada 'simpanan' RM50,000 yang boleh digunakan untuk bayar bil perubatan / hospital je. Tak boleh guna untuk joli. Kalau RM50,000 tu dah habis dan nak guna lagi, dia boleh 'renew'. Tapi kena up harga sikit.


Merujuk kepada pelan Gadis Comel, apa yang akan berlaku jika dia mati ketika accident?
Anak / Waris dia akan mendapat RM50,000 + RM50,000 = RM100,000.

Ada kemungkinan tak insurans tidak cover?
Ada.

Jenayah
Andai kata anda accident ketika lari dari polis setelah kantoi mencuri, itu tidak di cover. Tapi jika anda mati ketika accident tu, ada kemungkinan anda akan dapat pampasan. Dan, andai kata anda bunuh diri kurang dari 7 tahun selepas membeli insurans, ada kemungkinan anda juga  tidak akan mendapat pampasan.

Polisi Lapsed
Andai kata anda tidak membayar premium (RM) bulanan anda, serta merta anda tidak dicover oleh insurans. Sebenarnya, a good agent akan sentiasa mengingatkan anda untuk membayar Insurans setiap bulan kalau client masih belum bayar. But a super good agent akan bayarkan dulu kemudian tunjukan Official Receipt tu kat korang untuk claim dari korang.

Tidak Berkait
Antara bayaran lain yang tak dicover adalah jika ianya request dari anda. Contohnya, korang accident. Kemudian korang minta ubat untuk sakit selesema. Itu MUNGKIN tidak di cover. Untuk sebarang pembedahan kosmetik yang tidak berkaitan dengan kemalangan juga tidak dicover.

Tidak Berkait 2.
Andai kata time drive nak pergi clubbing dengan pakwe makwe bergaya, malaikat datang cabut nyawa anda. Selepas mati tu, kereta tidak dikawal dan anda terus accident  Kalau ada forensik dapat buktikan anda mati sebelum accident, keluarga anda akan dapat pampasan kematian je.

Tidak Inform Pihak Insurans.
Misalkata sebelum ni anda kerja sebagai Guru. Kemudian anda tukar profession anda sebagai Pilot tanpa bagi tahu pihak Insurans. Kemudian, kapal terbang yang anda pandu tu terhempas dan anda cedera teruk, anda tidak akan mendapat pampasan. Kalau mati, hanya dapat pampasan kematian je. Pampasan kemalangan tidak akan dapat.

Boleh tak claim insurans kalau kat klinik je tanpa masuk ward?



Tak boleh. Syaratnya adalah masuk ward lebih enam jam dan bermalam (Kalau tak silap. Tapi enam jam tu memang sure). Melainkan, anda tambah benefits yang yang membolehkan anda claim bil klinik. Mungkin kena tambah dalam RM20-RM30 dan ke atas.

Abis tu, rugi la kalau sakit teruk-teruk tak boleh claim?
Sebenarnya, segala bill 30 hari sebelum masuk ward dan 90 hari selepas masuk ward untuk satu kes utama, boleh di claim balik.

Sebagai contoh:
  • Anda pergi klinik untuk check sakit kepala. X-ray bagai. Kena RM500 ringgit. - Anda tak boleh claim. 
  • Next week, sakit makin teruk, anda pergi lagi klinik tu. Doktor bagi rawatan power. Kena RM1500 - Anda tak boleh claim.
  • Jumlah bill RM2000
  • Another next week, sakit kepala makin teruk. Anda pergi hospital, doktor kata "Teruk sangat dah ni dik." Kemudian doktor suruh anda masuk ward. 
  • Once korang masuk ward, semua bill klinik etc (in this case RM2000, boleh di-claim). Dengan syarat, ianya berkait dengan sakit anda masuk ward. Jangan la korang masuk ward sebab sakit jantung tapi korang pi claim sakit mata. Memang nak kena ah tu.
  • Dan semua bill di hospital tu dibayar directly oleh syarikat insurans. Anda MUNGKIN perlu bayar diposit terlebih dahulu kepada hospital swasta yang kemudiannya boleh diclaim balik.


Apa sebenarnya tugas Agent Insurans.
The truth is, fungsi agen Insurans adalah jaga anda. Dia akan buat semua benda untuk dapatkan apa yang anda nak dengan menggunakan Insurance. Contohnya, dia nak keluarkan RM10,000 dari polisi dia; semua borang dan kelengkapan adalah tugas agen untuk sediakan, dan sumbit sehingga anda dapat cheque.

Jika hari ni aku beli insurans, selepas tu esok lusa aku mati accident, adakah anak / keluarga aku akan dapat RM100,000 tu?
Ya jika ianya telah di approved dan dah diregister didalam sistem. Tapi aku tak rasa anda akan beli insurans because of this. Sebab orang Melayu akan kata

"Aku dah mati, duit tu bukan dapat kat aku pun. Family aku yang dapat. So buat apa aku ambil insurans nyawa?" 

Berbeza dengan bangsa lain yang memang tak nak anak, isteri dan keluarga dia merempat andai kata dia mati / lumpuh etc. Sadly, tak ramai ketua keluarga beragama Islam berfikiran macam ni. Mostly akan berfikir pasal diri dia je. That's the truth.

Tapi sebenarnya, orang di Malaysia beli insurans untuk saving dan perlindungan kesihatan. Sebab kos rawatan di hospital swasta amat mahal.

So, kalau aku tak sakit dan tak claim apa-apa sampai tua, rugi lah aku.
Sebenarnya tidak, apa yang anda bayar, anda akan dapat balik termasuk dengan pelaburan dan saving (EDIT: Maybe not 100% - I will confirm this later) Ini anda akan dapat setelah tamat kontrak insurans. Dan jika anda dah pernah buat apa-apa withrawal dari Cash Value, baki yang masih belum di keluarkan akan di tukarkan ke bentuk cheque dan diberikan kepada anda. Dengan kata lain, jumlah Maturity cheque adalah lebih banyak dari jumpa overall yang anda bayar secara keseluruhan.

Dengan kata lain, duit anda tetap anda dapat. Tak ada unsur riba, judi dan sebagainya.

Kalau aku ada silap fakta, sila bagi tahu ya?

Anda boleh click here kalau nak beli Insurans Takaful Islam.



129 ulasan:

  1. pnjg dan betol, mmg takaful bgus.. ade sstgh msyarakat pkr takaful mmbazir, ade jgk yg pkr agen2 takaful ni mnipu ape sume.. aku penah ade niat nak jd agen tapi tak reti sgt, kene msuk kelas ler, hehe

    www.paly.my

    BalasPadam
    Balasan
    1. Takaful x bazir... setuju.. amal jariah dapat sebab derma (tabarru) dan perlindungan kewangan pun dapat...

      Padam
  2. Good info Mr K. Tapi in my opinion, perempuan perlu ada satu polisi tambahan yang boleh cover childbirth complications, surgical operation due to accidents, penyakit2 perempuan, etc.(example: Prudential's PruLady) sebab kes-kes begitu life insurance tak cover kan.

    Sediakan payung sebelum hujan. =)

    BalasPadam
    Balasan
    1. MAA Ade Rider untuk yang sama, dipanggil MTPB.

      Padam
  3. thanks for the info.. =)
    ianya membantu sikit2 dlm proses nak ambil insurans ni..

    BalasPadam
  4. Salam. Nak tanye sikit.

    Sebenarnya tidak, apa yang anda bayar, anda akan dapat balik termasuk dengan pelaburan dan saving. Dan jika anda dah pernah buat apa-apa claim, baki yang masih belum di claim akan di tukarkan ke bentuk cheque dan diberikan kepada anda.

    Contoh kalau bayar RM 180 untuk contoh 30 tahun, jadi jumlah dibayar ialah
    180x12x30 = RM 64 800.
    Jadi bila cukup 30 tahun, adakah saya boleh dapat kembali jumlah RM 64 800 tersebut?

    Dan apakah maksud baki yang masih belum di claim?? Baki daripada apakah? Claim untuk apakah?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tahu tak sistem pelaburan dalam takaful.tahun pertama simpanan yang kita dapat hanya 30% daripada pelabutan yang telah kita buat.dan jumlah itu akan bertambah sehingga tahun yg ke 7..pada tahun ke 7 berapa yg kita labur akan masuk 100% dalam simpanan.

      Padam
    2. Bukankah dah ada akad tabarru (derma) dan wakalah utk 6 tahun pertama dimana pencarum dimaklumkan x dpt untung... takaful ada skim tolong menolong bukan skim perniagaan... maka ada pengorbanan. Cam skim khairat kematian surau dan masjid... sumbang rm10 utk kegunaan kariah yg malang...

      Padam
  5. veghii the naiss sharing. makasyihh!

    BalasPadam
  6. Sebenarnya aku agak confuse dengan insurans ni... Sebab time blaja dulu mcm ade insurans, time keje pun ade insurans, so ada beza tak insurans2 ni semua dengan insurans nyawa?

    Somehow aku mcm curious sikit bab nak check insurans sebab aku rase arwah ayah aku ade je bayar insurans, tapi kitorang mcm tak dapat. Ntah. Aku rasa laaa...

    Camne nak check eh? Sbb documentation mcm tah mana2 coz kitorang pindah2 umah kan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam..pernah tak ambil tahu syrikat insuran mne arwah ayah ambil.kalau tahu kompeni mane just bg ic no untuk syrikat insuran menyemak status polisi arwah ayah cik..

      Padam
  7. nice...tq 4 da info...
    tengah fikir jugak nie nk beli takaful~~
    tengok bajet camner...hurmm~~

    BalasPadam
  8. A good explaination :) Baru faham dgn lebih mendalam lagi diterangkan dgn yang macam ni, siap ada contoh lagi :)

    BalasPadam
  9. whoah this weblog is excellent i love reading your
    posts. Keep up the good work! You recognize, lots of people are searching around for this info, you can
    help them greatly.

    Also visit my web blog - female hair loss product

    BalasPadam
  10. salam khairul,ini baru first time datang blog ni sebab ternampak link alcohol dalam solat tu.haha anyway tak sangka khairul pon promote orang2 Malaysia khususnya Melayu yang beragama Islam ni ambil takaful.agent jugak ke?

    BalasPadam
  11. dah faham dah... tq ya.. tapi saya belum ada insuran lagi sebab rasa x ammpu nak byr setiap bulan huhuhuhu

    tp skang saya ada byr insuran rm40++ kat maybank tuk cover saya dan anak3,tak berapa nk fhm, boleh ke mintk diorg explain sekali lg ek?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh je..kalau ada ejen, call mntk dorg explain balik..kalau x de, call customer service pn boleh..by rule dorg kena explain balik =)

      Izzat
      Takaful advisor
      013 4684305

      Padam
  12. @KakakGadisComel - I dah edit. Actually ianya adalah withdrawal bukan claim. Sorry.

    @Aslina - Insurans ada banyak, Am, Life.

    @Faisya - Itu hanyalah jika ada apa-apa terjadi kat your family. Kalau tak jadi apa-apa, anda tak akan dapat apa-apa. Dan duit yang anda bayar akan burn. No cash value.

    BalasPadam
  13. Tak sia2 aku bukak blog ni pagi2... thanks 4 d info incik K... memang informative la blog ni.. like sgt =)

    BalasPadam
  14. Sebenarnya tidak, apa yang anda bayar, anda akan dapat balik termasuk dengan pelaburan dan saving (EDIT: Maybe not 100% - I will confirm this later) <--- hang lupa nak include insurance charges, investment charges, dan wakalah charges yang perlu dibayar SETIAP TAHUN. part ni yang akan makan simpanan anda. Pada pendapat saya, insurance/takaful ni bukan tempat terbaik untuk saving dan investment. Set dalam minda kita yang insurance ni hanya untuk jadi agent pertahanan kewangan kita kalau jadi apa2 (sakit, lumpuh, mati etc). Untuk simpanan, lagi baik letak kat ASB, TH, UT, properties, atau lain2 kenderaan pelaburan. Nanti jangan komplen lak, lepas matang polisi takaful kita, nanti tak dapat balik 100% duit korang simpan dalam insurance tu dulu. Jangan lupa yang charges yang saya cakap tadi. Allahu'alam

    BalasPadam
  15. Wakwaka - I dah confirmkan bab ni. Bila kita punya kontrak dah tamat (matured), jumlah yang kita dapat adalah lagi tinggi dari jumlah yang kita bayar for every month kan? Termasuk bila dah tolak semua charge tu.

    BalasPadam
  16. bro MrK. cuma confirmkan kalau polisi tu investment linked policy. tapi rasenye mmg ILP la kalau itu takaful, bukan insurance nonmuslim, sebab orang melayu ni tak reti nak bezakan term, life & ilp, jadi kompeni takaful pun takyah pening kepala keluarkan macam2 scheme.

    cuba MrK check betul2 polisi tu, cari factor (katakan factor 'x') yang menyebabkan jumlah kita dapat dah matured nanti lagi tinggi dari jumlah kita bayar. adakah 'x' tu guaranteed akan dapat banyak tu setiap tahun? dan tahu tak duit kita kena derma masuk skim tu akan meningkat setiap tahun

    BalasPadam
    Balasan
    1. just nk share. mcm wakaka ckp td fctor x tu adkh pratus return/dviden. kalau wakaka mmksudkn persen dvden,kalu dlm takaful dia tak menjanjikan jumlah dvden stiap tahun sebab ia bgantung pd psran. klau dia dah jnji persen yg dia bg tu blh jtuh riba. sbb kalau dia guarnted jumlah sbyk mna stiap thn klau dlm islam,riba ni menindas.
      cth klau company jnji nk bg 6%. compny untg lbh kita cuma dpt 6%.kalau company rugi compny stil kena byr 6%. so kt sni mcm x fair. klau xsilap sy. betlkn kalau sy slh.
      lg 1 psl yg kena derma tu. cth dlm premium tu ad sbhgn sikit duit kita akn dmsukkan dlm tabung solidrty/khairt.duit ni la yg dgunakn utk bntu sdra kita yg mlg. dan kalu thn tu jumlah org claim insurn sikit dan ad lbh dlm tabung/acc khairt tu,dia akn pulg pd pserta. klau konvensionl duit lbh tu akn msuk dlm acc profit and lost.
      dlm tkful klau sy xsilp, kita akn dpt saving+dvden+surplus(duit lbihan khairt stiap thn). byk pulk aku bebbel

      Padam
  17. sorry mrk, reply yg kedua tadi, tgh tulis sambil rushing.. tak ingat tulis ape tadi, and tak semak pun :p nanti kita dicuss lagi eh (saye bukan agent, just suka study tang ni)

    BalasPadam
  18. en k ejen insurans area mn? blh ke nk jadi ejen

    BalasPadam
  19. ; boleh entry kat sini ker ? Hehe.. Actually takde kena mengena pun dgn takaful ni . Tapi mmg bagus . Sebab ayah dulu ada cver etiqa insurans takaful . Lebih kurg mcm ASB gak yg korg buat tp ni more for safety diri. Btw, sape Mr K ni? Hehe .. X tahu la, tapi semua yg dia post menarik sgt ! Hahaha lagi2 awek comel dia .. Kihkih .. Ala xde bloger mahupun twitter . Folo sy kt FB jela yer Micoe Yaya .. :)

    BalasPadam
  20. Nice sharing bro
    At least dapat gambaran yg jelas

    BalasPadam
  21. sume insurans haram. except takaful. is that true? sebab all the companies melabur kat sources yang haram or how? but honestly, their offer is very2 attractive la.. tp klo dah haram, watpe kan?

    one more thing nak tanya mr k, lately ni saya dapat banyak calls cakap from insurans agents and diorg promo thru phone. premium sbb promo less than rm50 tp the coverage is a lot! almost sama or more than takaful premium 180 tu. yang thru phone ni leh caye ke?

    BalasPadam
  22. hai...ada sesuatu nak tanya n minta pendapat...kalu tak sibuk..pm saya ya mr.K..TQ

    BalasPadam
  23. Sem ni belajar pasal takaful. different between takaful n insuran. Just bear in mind bila masuk takaful,it means we are doing charity.. Insurans untuk claim losese.

    BalasPadam
  24. Semester ni belajar takaful. Different between takaful and insurans. Just bear in mind,once kita masuk takaful we are doing charity. Contra dengan insurans,it more to claim losses..

    BalasPadam
  25. Saya agent takaful, saya nak bagi tips pada yang nak tau lebih lanjut tentang medical card, manfaat kematian, mcm mana plan yang di tawarkan oleh sesebuah company, etc. Contact je mana2 agent, bgtau siap2 anda takmau sign ape2 plan, cuma nak jumpa untuk knowledge je. Pesan kat agent tu jgn bawak borang, jgn approach anda sign ape2 plan. Tekankan berkali2, anda cuma nak knowledge.

    Selalunya agent yang mmg fokus pada kerja ni, takkan kisah utk jmp sesiapapun untuk sharing je. Sebab tu mmg dah keje kami...:-)

    Pastikan orang di sekeliling kita ade knowledge tentang takaful ni, supaya mudah kita nak buat keputusan plan ape yg terbaik untuk diri dan keluarga, supaya kita faham mcm mana system claim, faham ape yg boleh, ape yg tak boleh.

    Fyi, info tuanpunya blog ni mmg cun..sesuai dijadikan rujukan semua orang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. penerangan yg baik..sy br brcadang nk mbeli insuran..cme blm jpe ajen yg sy rse jujur n bole bantu dgn spenuh nye.

      Padam
    2. Salam..dah ambik takaful ke belum?? Kenapa u nak amik? u yg choose.. Tiada paksaan,long term or short term..konsep patuh syariah.minima rm50 sbln..utk lbh lnjut hbgi

      Wana
      Takaful adviser
      Hong leong msig takaful kuantan
      01117854748

      Padam
  26. Please follow me at http://lets-shop-online.blogspot.com/

    BalasPadam
  27. setuju dgn mohd hasrul..sy juga seorang agent takaful...sekiranya tuan2 nk info boleh hbgi sy.0139364816.
    xde pksaan...sekiranya perlukan pengetahuan...sy sedia membantu...utk bekalan kite sama2...insya Allah xde sebarang niat trsembunyi...tp bab xbwk borang 2 ssh sikit sebab mmg sy kemana2 akan bwk beg sy...jgn risau...kuasa membeli ditangan anda...hehehe

    BalasPadam
  28. setuju dgn mohd hasrul..sy juga seorang agent takaful...sekiranya tuan2 nk info boleh hbgi sy.0139364816.
    xde pksaan...sekiranya perlukan pengetahuan...sy sedia membantu...utk bekalan kite sama2...insya Allah xde sebarang niat trsembunyi...tp bab xbwk borang 2 ssh sikit sebab mmg sy kemana2 akan bwk beg sy...jgn risau...kuasa membeli ditangan anda...hehehe

    BalasPadam
  29. Mana bagus, simpanan ASB atau Cash Value Insurans Takaful? OK..saye baru jek tahu pasal takaful ni..umur pon lingkungan 20-an la..tak tahu sgt pasal insurans2 semua ni...merujuk pd knyataan abg k..antara ASB dgn takaful dua2 ade kelebihan...saye dah buat ASB..tapi rasenye ASB (MAYBANK) ade termasuk insurans ETIQA kan..maksudnye ETIQA TAKAFUL lah kan ??tak pasti sgt sebenarnye yg ni..tapi dlm surat ASB tu ade tulis pasal ETIQA dan telah dihidupkan atas name saye.. ..dan saye baru jek lepas hidupkan insurans takaful by fon dgn agent ..sekarang tgh pening pening peninggggg..mohon abg k bantu saye...perlu ke saye call balik agent tu batal kan insurans yg dah dibuat atau teruskan shaje ??

    -emah-

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cuba call balik agent..kalau cash value takaful lg untung...terutamanya takaful link flexi

      Padam
  30. Nice Entry bro..boleh pinjam entry ni xbro utk sedarkan member2 gua? hehe thanks bro..

    BalasPadam
  31. Tumpang lalu kwn2 yer..

    Nama pun insuran/Takaful..perlindungan digabungkan dgn investment link..klu bank cm utk simpan duit dn sdkt pelaburan...bank dan insurans/Takaful msg2 ada charges..yg pnting tentukan matlamat utk menyimpan di bank dan di Takaful..

    BalasPadam
  32. Tumpang tanya..kalau saya ada insurance, penah masuk ward sbb denggi sebelum tu, adakah policy saya akan terminated? Dan katalah saya ada ketumbuhan tapi bukan cancer tapi pernah masuk ward, adakah saya tak layak untuk apply insurance? Atau saya layak tapi tak boleh claim untuk penyakit itu sahaja..penyakit lain boleh claim? Thanks

    BalasPadam
  33. Weekly indemnity bayar by week kalau x silap. Bukan per day. Minta bro semak fakta dlm blog. Otherwise its very informational and nicely written. :)

    BalasPadam
  34. Weekly indemnity bayar by week kalau x silap. Bukan per day. Minta bro semak fakta dlm blog. Otherwise its very informational and nicely written. :)

    BalasPadam
  35. Good info...do contact sy utk keterangan tntg plan takaful ya..sy bleh share maklumat tentang takaful dgn anda...suraya hani 0193687430..sharing is caring...:-)

    BalasPadam
  36. Good info...untuk maklumat dan pelan takaful terkini boleh hubungi sy...019-3687430..sharing is caring...:-)

    BalasPadam
  37. Good info...do contact sy utk keterangan tntg plan takaful ya..sy bleh share maklumat tentang takaful dgn anda...suraya hani 0193687430..sharing is caring...:-)

    BalasPadam
  38. Cari fulltime and dedicated agent.

    BalasPadam
  39. teringin jugak nak beli insuran, tp umur dah 51 dah.., cam na?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam. Boleh jumpa saya dan saya akan terangkan dan share dgn puan. Saya agent Prudential full time. Boleh call dan set appointment dgn saya. 010-7600414

      Padam
  40. Sy x faham sgt bhgn ni...

    "So, kalau aku tak sakit dan tak claim apa-apa sampai tua, rugi lah aku.
    Sebenarnya tidak, apa yang anda bayar, anda akan dapat balik termasuk dengan pelaburan dan saving (EDIT: Maybe not 100% - I will confirm this later) Ini anda akan dapat setelah tamat kontrak insurans. Dan jika anda dah pernah buat apa-apa withrawal dari Cash Value, baki yang masih belum di keluarkan akan di tukarkan ke bentuk cheque dan diberikan kepada anda. Dengan kata lain, jumlah Maturity cheque adalah lebih banyak dari jumpa overall yang anda bayar secara keseluruhan."

    Blh explain dgn cara lain? Mksdnya, dlm tempoh insuran cover diri sy, tapi sy xbuat claim, mcm mana sy blh dptkan balik duit tu?

    BalasPadam
  41. Good info and good storyline. Keep it up!


    Khaidir Zakaria
    PruBSN Takaful







    BalasPadam
  42. Wassalam w.b.t en khairul... Assalam semua... dgn izin en khairul. Sy ingin mempelawa en khairul dan sesiapa yg berminat utk menjd agen secara separuh n sepenuh masa. Bagi saya takaful skrg adalah suatu keperluan dan sesiapa yg belum ada lg sila hubungi sy juga. PM sy di 0129762663. Utk badan kerajaan ada pakej rm 160 sekeluarga dan swasta sy akan buat pakej terbaik utk kalian mengikut bajet. InsyaAllah.Thanks n take care.

    BalasPadam
  43. Wow! Ini adalah blog yg terbaik saya pernah bace tentang insuran. Keep on the good work!
    Rasenye dh boleh terbit buku sendiri ni. =)

    BalasPadam
  44. Confirm ke tak haram .dan klu kaki pnh patah.pastu saya bli ins.kmdian eksden skli lg.pth pada tmpt yg sama.adakan di cover kcederaan saya ini. 0193003434.

    BalasPadam
  45. Nak cari insurans/takaful for me and baby. (Baby belum deliver lagi, masih mengandung almost 5 bulan)
    Ada sapa2 nak suggest insurans/takaful yg sesuai. Family pakej ke, madical card ke or etc.. husband dah ada polisi insurans dari company yg cover personal sahaja, xtermasuk family.

    Zura

    Please help me!! contact me final_zuera2002@yahoo.com

    BalasPadam
  46. info yang sangat berguna ! CN pemegang 2 polisi insuran, ingat nk stop medical card sebab nk tukar ke takaful, mesti rugi kan? CN dah 4 thn byr insuran ni ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rugi sedikit tak apa. Asalkan kita nak bertukar kepada pilohan yang lebih baik kerana kita orang muslim sudah ada byk pilihan takaful sekarang.

      Padam
    2. Salam. Akk boleh contact sy mas 0183266438 sy agen takaful. Akk boleh dpt coverage dan saving dalam mase same

      Padam
    3. Salam mas 0183266438 akk bole ty sy berkenaan takaful. Akk bole dpt protection lengkap dgn saving sehingga 80%

      Padam
  47. Thanks...info ni sgt berguna... Saya amik medical card takaful May tahun 2007 kot sampai sekarang... Stand alone medical card... Sepanjang tu saya xpernah dpt pembahagian atas contribution saya... Mungkinkah mmg xpernah ada lebihan? Anak saya banyak kali masuk wad saya Cuba claim rawatan susulan lps Keluar wad.. Kata agent xada... Adakah sbb ianya stand alone dan semua contribution pegi ke bill hospital maka saya xlayak utk rawatan slps Keluar wad dlm masa 90 hari dan agihan lebihan? Setahu saya kwn2 yg amik prudential layak sbb prudential takaful medic card dia 2 or.3 in 1... Some utk bil.hospital some.utk simpang and.some.utk.Hospital allowance kot (kalau xsilap)- sekadar nk tau...plz

    BalasPadam
  48. Saya sekadar nk tau adakah kalau stand alone medical card - saya guna May takaful smart medic 100 since 2007 saya xpernah dpt agihan lebihan...adakah sbb ianya stand alone? Saya pernah cuba claim rawatan slps Keluar wad utk anak saya dlm masa 90 hari... Juga xdpt... Mmg medical card tu xde Co- takaful.... Dgn byrn rm800 plus setahun untuk umur saya, bg saya murah...cuma room rate saya layak rm200 kalau lebih kena penalty 20% dr total bill hospital...soalan saya adakah yg stand alone begitu? Pernah di datangi oleh org prudential... Saya tanya psl stand alone utk prudential katanya xada..semua 3in 1... Sbb saya dh ada Maaf wanita, woman cancer care and life.insurance yg saya.amik sblm ni..mcm xperlu la plak menambahkan perbelanjaan ke atas insurance mcm tu..apa pendapat encik?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Puan teacher bio,

      Untuk case puan, baik rasanya puan call je mana2 agen takaful dan cakap dengan dia puan dah ada polisi dan mintak tlg review polisi sahaja.

      Agen yg bagus pasti akan tolong walaupun x de faedah utk dia. Kalau dia x nak, call org lain..insyaAllah ada yg sudi membantu.

      Mostly client x tau pn apa yg dia ambik utk insurans tu. Sebab tu kena review balik.

      ** standalone mmg x de saving..jd mmg x de lebihan tu.. pasal rawatan susulan tu, maybe ada tulis dlm polisi..puan kena semak semula atau mntk mana2 agen review polisi.

      Call saya pun boleh

      Izzat
      Takaful advisor
      013 4684305

      Padam
  49. Assalamualaikum.
    Niat dihati nak bertanya,tapi segala komen dan pandangan tak nampak pulak kelibat ADMIN "The Other Khairul" menjawab.Ke saya yang terlepas pandang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Admin sibuk..saya tolong jawab..insyaAllah

      Izzat
      Takaful advisor
      013 4684305

      Padam
  50. Terima kasih cerita
    Sekarang aq yakin dengan insurans takaful

    BalasPadam
  51. As salam...luang2kan masa untuk layari laman blog kami di www.mymzonline.blogspot.com atau taip dan search "MYMZ On9 Bisnez". Tq

    BalasPadam
  52. Macam mana nak keluar dari polisi insurans uni asia yang saya dah terjebak ni. Hmmm saya pelajar. Duit dalam akaun tu mak bapak saya masukkan untuk beli barangbelajar semua. Ni nak batal kan kena hantar polisi balik lah, isi borang lah. Last last saya tukar kad bank. Boleh macam gitu? Dieorang amek lagi ke duit dalam akaun saya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tuan tanpa nama,

      Biasanya kalau tolakan drpd akaun, dia x kan tolak dah kalau beberapa kali penolakan x dpt dibuat..dan dia bukan mcm wimax, x pakai pun still charge. Tapi untuk confirmation, call uni asia dan confirmkan status polisi. Biasa kalau suruh isi borg n hntr polisi tu saje nk susahkan proses surrender polisi.

      Izzat - takaful advisor
      013 4684305

      Padam
  53. Teacher Bio.
    1-Claim jenis apa yang dimaksudkan ? Claim ni kena rujuk plan dan jumlah premium bulanan!
    2- yea standalone mmg takde saving sebab itu murah. Plan takaful dari mana2 company adalah hampir sama tetapi kebanyakan agent yang banyak memutarbelitkan cerita, berkemungkinan atas kepentingannya hanya nampak komisyen ketika persembahan di hadapan prospek. Standalone plan ni bergantung kepada individu itu sendiri, tak boleh nak kata orang tu tak mampu sebab dia memilih standalone berkemungkinan pemilik polisi jenis ini sudah ada tempat pelaburan untuk dilaburkan.

    Ada juga takaful yang takde standalone polisi menyebabkan mereka tidak memperkenalkan plan standalone, yang ni kena berjaga jaga sebabnya kebanyakan agentnya suka memutar belitkan cerita, nak tau kenapa, lihat perbandingan di bawah :
    Jika polisi bukan jenis standalone ada agihan simpanan, kenapa begitu? Berbalik kepada caruman bulanan dia, adakah sama seperti plan standalone tadi ? Pergi ke polisi ada simpanan pula, cuba review balik polisi, tengok value dan calculate. Di situ awak boleh stady dan fahami serta boleh buat analisis, maka secara jelasnya anda boleh buat keputusan mengikut pilihan anda. Kalau dengar je agent nak main condem plan takaful berkemungkinan besar hanya nampak komisyen, awak nak hye hye bye2 pun takpe, pilih agent yang betul2 boleh bagi ketenangan untuk anda buat pilihan,rancang betul2.

    BalasPadam
  54. Teacher Bio.
    1-Claim jenis apa yang dimaksudkan ? Claim ni kena rujuk plan dan jumlah premium bulanan!
    2- yea standalone mmg takde saving sebab itu murah. Plan takaful dari mana2 company adalah hampir sama tetapi kebanyakan agent yang banyak memutarbelitkan cerita, berkemungkinan atas kepentingannya hanya nampak komisyen ketika persembahan di hadapan prospek. Standalone plan ni bergantung kepada individu itu sendiri, tak boleh nak kata orang tu tak mampu sebab dia memilih standalone berkemungkinan pemilik polisi jenis ini sudah ada tempat pelaburan untuk dilaburkan.

    Ada juga takaful yang takde standalone polisi menyebabkan mereka tidak memperkenalkan plan standalone, yang ni kena berjaga jaga sebabnya kebanyakan agentnya suka memutar belitkan cerita, nak tau kenapa, lihat perbandingan di bawah :
    Jika polisi bukan jenis standalone ada agihan simpanan, kenapa begitu? Berbalik kepada caruman bulanan dia, adakah sama seperti plan standalone tadi ? Pergi ke polisi ada simpanan pula, cuba review balik polisi, tengok value dan calculate. Di situ awak boleh stady dan fahami serta boleh buat analisis, maka secara jelasnya anda boleh buat keputusan mengikut pilihan anda. Kalau dengar je agent nak main condem plan takaful berkemungkinan besar hanya nampak komisyen, awak nak hye hye bye2 pun takpe, pilih agent yang betul2 boleh bagi ketenangan untuk anda buat pilihan,rancang betul2.

    BalasPadam
  55. Cikgu bio..stand alone ni biasanya bukan invesment link.so takde saving.it just a stand alone untuk protection. cikgu boleh call agen cikgu dan semak balik polisi..

    BalasPadam
  56. FREE INTERNET 24/7 Bia betik..!!
    http://ikien19.readthisstory.net/my-877052-5610

    BalasPadam
  57. Minta kebenaran untuk share...untuk manfaat bersama..tq

    BalasPadam
  58. good info.. tp x leyh baca banyak sebab berpinar mata kesilauan.. mintak tuan rumah tukar back ground colour kepada warna selain hitam.. huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi. Sy dah ambil medical card aia utk sy dan suami dan 2 anak.. Mnthly dlm rm360, dh setahun..stand alone kalau x silap.. Tapi ni bukan takaful,.. Sbb agen sy cina n dia takde takaful.. Sy rasa mcm nk quit, sbb nk try takaful...boleh dapat balik ke ek duit yg sy byr 1 tahun tu? Sbb tak pernah claim

      Padam
  59. really smooth,Mr K.

    BalasPadam
  60. nie pandangan saya jika silap tolong tegur..plan medical card standalone mmg murah..tetapi sy nasihatkan ambilkan plan yg ada saving..sebabnya jika kita kena penyakit critical illness kita kena bayar setiap bulan jika kita ambil plan standalone..kalau kita ambil plan yg ada saving tidak perlu bayar bulan seterusnya jika kena penyakit.. lepas tu..jika kita ambil plan yang ada saving..tidak mudah laps berbanding standalone yg mudah laps..jika ada sebarang pertanyaan boleh lah hubungi say 0164466415

    BalasPadam
  61. Salam .. Sy Muhsin. Sy wakil insuran PrudentialBsnTakaful dimana 100% islamic compliance.

    Sy ingin menawarkan kepada saudara / saudari plan 3 in1 dimana dalam plan ini terdapat pampasan, medical card dan juga saving. Medical card sy boleh cadangkan dengan value sebanyak rm62,500 setahun dan boleh diubah mengikut keperluan saudara/saudari.

    Jika ada sebarang pertanyaan, saudara / saudari boleh ajukan kepada sy. Untuk penerangan lanjut, kita blh jumpa sembang2 teh tarik. FOC. Just sharing.

    Maaf mengganggu. Terima kasih :)

    0182177886

    BalasPadam
  62. asyik2 PruBSN...bosan dgr dah.mcmla bgus Sgt......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Encik tanpa nama, jika mahu tahu tentang pelan dalam great eastern takaful pm saya ct hajar

      Agent Takaful Great Eastern
      0185705100

      Padam
  63. good entry. thanks :)

    Lina
    013 991 2486
    MAA Takaful

    BalasPadam
  64. Assalamualaikum.

    Takaful berbeza berbanding insurans konvensional. Bezanya adalah aqad, tak ada riba', gharar (tidak jelas) & maisir (perjudian). Yang ramai tak faham berkenaan Takaful adalah di mana aliran pembayaran contribution kita. Ini merujuk kepada "Fund Distribution" melibatkan TAP (Taa'wunni Account Pool) PIA/PRIA (Personal Investment/Personal Risk Investment Account) dalam setahun.

    Bagi mana2 client yang bijak, cuba bertanya kepada ejen takaful berapa return setahun. Walaupun monthly contribution yang kita bayar nampak kecil, tapi hasilnya agak berbaloi kerana dalam Investment Link Takaful (ILT), ia melibatkan 3 manfaat yang berguna. Antaranya:

    1) Manfaat kesihatan (Medical Plan)
    - kos perubatan yang mempunyai had seumur
    hidup dan kadang kala ada yang unlimited dan
    juga ada term2 melibatkan ko-takaful (10%
    had tahunan). Bergantung pada produk yang
    ditawarkan setiap pengendali takaful kepada
    client.

    2) Manfaat simpanan persaraan (Pencen)
    - Setiap tahun ada ROR (return or rates) untuk
    simpanan setahun. Sila rujuk dengan ejen, dan
    kira berapa jumlah terkumpul mengikut
    term/tahun tempoh kita mencarum dengan
    takaful

    3) Manfaat Pampasan (Sum-cover)
    -Dalam polisi takaful mengikut sijil yang
    dikeluarkan, penyakit atau peril (risiko)
    dilindungi tertakluk mengikut apa jenis
    protection yang kita ambil. Contoh
    termudah adalah CI (Critical Illness) & PA
    (Personal Accident), Waiver (pengecualian
    bayaran) Sekiranya nak buat tuntutan, perlu
    mengikut term yang dinyatakan dalam polisi
    manfaat.

    3 manfaat di atas hanya boleh didapati menerusi
    pelan Investment Link Takaful (ILT). Sekiranya sekadar amik manfaat perlindungan asas saja, tapi tak melibatkan pelan perubatan (medical card), hanya manfaat pampasan saja yang dapat. Tapi dari segi manfaat hospital tiada. Namun ini bergantung kepada manfaat yang dipilih.

    Oleh itu, sebagai client pastikan faham apa manfaat yang akan diterima kalau berlaku risiko yang tak dijangka.

    BalasPadam
  65. Assalamualaikum.

    Takaful berbeza berbanding insurans konvensional. Bezanya adalah aqad, tak ada riba', gharar (tidak jelas) & maisir (perjudian). Yang ramai tak faham berkenaan Takaful adalah di mana aliran pembayaran contribution kita. Ini merujuk kepada "Fund Distribution" melibatkan TAP (Taa'wunni Account Pool) PIA/PRIA (Personal Investment/Personal Risk Investment Account) dalam setahun.

    Bagi mana2 client yang bijak, cuba bertanya kepada ejen takaful berapa return setahun. Walaupun monthly contribution yang kita bayar nampak kecil, tapi hasilnya agak berbaloi kerana dalam Investment Link Takaful (ILT), ia melibatkan 3 manfaat yang berguna. Antaranya:

    1) Manfaat kesihatan (Medical Plan)
    - kos perubatan yang mempunyai had seumur
    hidup dan kadang kala ada yang unlimited dan
    juga ada term2 melibatkan ko-takaful (10%
    had tahunan). Bergantung pada produk yang
    ditawarkan setiap pengendali takaful kepada
    client.

    2) Manfaat simpanan persaraan (Pencen)
    - Setiap tahun ada ROR (return or rates) untuk
    simpanan setahun. Sila rujuk dengan ejen, dan
    kira berapa jumlah terkumpul mengikut
    term/tahun tempoh kita mencarum dengan
    takaful

    3) Manfaat Pampasan (Sum-cover)
    -Dalam polisi takaful mengikut sijil yang
    dikeluarkan, penyakit atau peril (risiko)
    dilindungi tertakluk mengikut apa jenis
    protection yang kita ambil. Contoh
    termudah adalah CI (Critical Illness) & PA
    (Personal Accident), Waiver (pengecualian
    bayaran) Sekiranya nak buat tuntutan, perlu
    mengikut term yang dinyatakan dalam polisi
    manfaat.

    3 manfaat di atas hanya boleh didapati menerusi
    pelan Investment Link Takaful (ILT). Sekiranya sekadar amik manfaat perlindungan asas saja, tapi tak melibatkan pelan perubatan (medical card), hanya manfaat pampasan saja yang dapat. Tapi dari segi manfaat hospital tiada. Namun ini bergantung kepada manfaat yang dipilih.

    Oleh itu, sebagai client pastikan faham apa manfaat yang akan diterima kalau berlaku risiko yang tak dijangka.

    BalasPadam
  66. kalau sy dh di diagnosis sakit lps tu amek insuran boleh ker...cth sakit breast lump...

    BalasPadam
  67. Salam, mcmna klu ejen dh berenti keja sbg ejen atau mnggal dunia atau x dpt dihubungi. Kpd sapa client nk brhubung utk claim n sbgnya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh call agency insurance akak..or direct terus ke HQ..nombor ada tercatat dlm polisi..harap dpt mmbantu=)

      Padam
  68. Slm. Nak tanye. Sy dlm proses mbeli insuran. But semase pnerangan sy kurang faham. Sbb penerangan dia pon kurang jelas and agak klangkabut. Dlm mase yg sama ketika itu saya bawa anak kecil. Dan situasi mase tu pon mcm xberapa nak selesa la. Tp sy belum smpat pon baca polisi insuran tu. Then agen tu suruh sain... dan sebarang bayaran belum dibuat pon. Tapi agen tu ade jugak minta dposit. Tp mase tu sy kate xpe lah. Nnt dulu. Adakah sy punye insuran tu dh di proceed... risau jugak ni. Sbb xsempat nk bc polisi.

    BalasPadam
  69. Salam. Good blog. Informative. Just nk tnya pndpt, klu dah ada deduct ASB setiap bln. Nak amik hospitalization coverage aje. Belum berkeluarga. Umur mid 30 an. Kerja Office gaji dlm RM2,400 sbln. Komitment installment kereta rm450/bln shj. Plan Takaful mana yg plg sesuai? tq.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam tuan. Blh hubungi saya utk penerangan.
      Yazid
      012-5455865.

      Padam
  70. ASSALAMUALAIKUM.
    SAYA AGENT DARI MAA TAKAFUL.
    SESIAPA YANG PERLUKAN AGENT SEKITAR KUANTAN BOLEHLAH CONTACT SAYA DI 0146088757. NAK TAHU PASAL PRODUCT SAHAJA PUN BOLEH.
    SESIAPA NAK DAPATKAN QUOTATION PERCUMA, BOLEH EMAIL SAYA DI anisfazlinda.maa@gmail.com

    SAYA BERTAPAK DI BAWAH MAA KERANA MAA MERUPAKAN LOCAL COMPANY, DAN LOCAL COMPANY LEBIH TAHU APA YANG TERBAIK UNTUK MALAYSIAN.

    ANTARA BEST PRODUCT KAMI IALAH MEDICAL CARD KAMI WITHOUT CO-TAKAFUL DAN COVER 46 PENYAKIT KRITIKAL YANG KEBANYAKANNYA COMPANY SEKARANG HANYA MAMPU COVER 36 PENYAKIT KRITIKAL.

    AKHIR KATA, MAJULAH ORANG MELAYU UNTUK EKONOMI NEGARA SENDIRI :)

    BalasPadam
  71. hi, saya salah seorang agent dari Etiqa Takaful, boleh call/msg/whatsapp saya utk set appointment jika berminat mengambil plan2 takaful yang bersesuaian dgn diri anda.

    area melaka
    01125142664/mazlin_ksg.etiqa@yahoo.com

    BalasPadam
  72. Betol ke takaful tak kene duit kalaw masuk hospital???? Sebab kawan saya kena 10% dari jumlah hospital ...contoh 10000 bil die kena bayar 1000...ada tak yang takpayah bayar just bayar deposit jer...mintak keterangan

    BalasPadam
  73. Plan TERBAIK Dari Great Eastern Takaful
    iGreat Damai . Comprehensive plan yang ditawarkan kepada anda. ALL IN ONE!!!!
    - Pampasan Kematian (Natural)
    - Pampasan Kematian (Kemalangan)
    - Pampasan Cacat Kekal (TPD)
    - Pampasan Kemalangan
    - Pampasan Penyakit Kritikal
    - Kad Perubatan
    - Simpanan percuma jika berlaku TPD ATAU PENYAKIT KRITIKAL
    - Simpanan dan Pelaburan untuk PENCEN

    DAPATKAN SEGERA!!!!!!
    Utk bantuan Dan keterangan lanjut anda Bole hubungi saya Di 0122272334.

    RGG champion agency
    top takaful producer
    simpanan masa depan anda terjamin bersama great eastern takaful

    MISSION TO BE COMPLETE
    HELP PEOPLE!
    SAVE THEM!
    TO BE LIFE GREAT!!!!
    Bole hubungi saya Di 0122272334.

    BalasPadam
  74. Plan TERBAIK Dari Great Eastern Takaful
    iGreat Damai . Comprehensive plan yang ditawarkan kepada anda. ALL IN ONE!!!!
    - Pampasan Kematian (Natural)
    - Pampasan Kematian (Kemalangan)
    - Pampasan Cacat Kekal (TPD)
    - Pampasan Kemalangan
    - Pampasan Penyakit Kritikal
    - Kad Perubatan
    - Simpanan percuma jika berlaku TPD ATAU PENYAKIT KRITIKAL
    - Simpanan dan Pelaburan untuk PENCEN

    DAPATKAN SEGERA!!!!!!
    Utk bantuan Dan keterangan lanjut anda Bole hubungi saya Di 0122272334.

    RGG champion agency
    top takaful producer
    simpanan masa depan anda terjamin bersama great eastern takaful

    MISSION TO BE COMPLETE
    HELP PEOPLE!
    SAVE THEM!
    TO BE LIFE GREAT!!!!

    BalasPadam
  75. Assalam Tuan/Puan/En/Cik

    Ada insurance/takaful yang beri FULL COVERAGE. Dalam kes kawan Tuan/Puan/En/Cik tu, dia mungkin ambil plan Co-Takaful iaitu plan perkongsian antara client dan pihak takaful (client tanggung 10%, pihak takaful tanggung 90%). Plan Co-Takaful adalah lebih murah berbanding Plan FULL COVERAGE.

    boleh hubungi saya jika ada apa-apa kemusykilan atau pertanyaan.

    Amirul
    PruBSN Takaful
    017-5113854

    BalasPadam
  76. Kepada bro/ sis di atas ni. Medical ni kita kena tahu sama ad dia ada ko-takaful ataupun tidak. Ada medical kad yang ada 10% ko takaful, ada yang tak ada. So, yang kawan bro/ sis ni kena ialah medical card yang ada ko takaful 10%, sebab tu dia kena bayar RM1000. Biasanya ko takaful ni paling tinggi sampai RM1000 je. Selebihnya syarikat takaful tanggung.

    Untuk mengetahui lebih banyak info tentang takaful, meh la lawat blog saya ye: wan-mira.blogspot.com

    BalasPadam
  77. ada yg kena bayar deposit 10 percent dan ada yg fully coverage tanpa sebarang deposit.

    untuk dapatkan medical card tanpa sebarang deposit blh hubungi saya di talian 01132192960.

    terima kasih.
    en azmi

    BalasPadam
  78. salam...apa yang dibincangkan di atas memang benar dan semuanya sangat berguna kepada kita semua. cuma di malaysia kesedaran kita tentang kepentingan insurans masih agak rendah jika dibandingkan dengan negara-negara maju yang lain. kebanyakkan masyarakat kita beranggapan jika sakit boleh dapatkan rawatan di hospital kerajaan yang percuma. tapi tahukah kita menjalankan rawatan dihospital kerajaan kita akan dicaj juga. conthnya memasukkan besi semasa pembedahan ortopedik, memasukkan injap jantung (seringkali dikatakan memasukkan spring). satu perkara lagi jika kita meninggal takkan kita nak bawak semua ahli keluarga kita masuk kubur. tentunya tak kan. tapi mereka akan kehilangan tempat bergantung dan punca pendapatan. secara tak langsung hidup mereka akan terjejas.jadi disini fungsi insurans adalah untuk mengembalikan kehidupan kepada ahli keluarga setelah ketiadaan kita dan dalam tempoh masa tertentu mereka akan pulih. jadi inilah kebaikan insurans. dan kita kena ingat insurans bukan tempat untuk membuat KEUNTUNGAN sebaliknya adalah PERLINDUNGAN..tq

    hubungi:
    Mahyudin
    MAA Takaful Alor Setar
    0125020297

    BalasPadam
  79. Salam admin, I ada pertannyaan, dan mengharapkan pencerahan. Sbb i still confused. So all and all, insurance dri company mana yang admin paling recommend ye?

    Anyway, free2 jemput ke blog saya untuk info2 kekal fit and slim.
    >>>Tips Slim & Fit Semula Jadi!<<<

    BalasPadam
  80. hello...saya ambil insurans dri Amlife, apply melalui pon seja, now diorang potong rm50 tiap bulan dlm akaun saya, agen x tahu p mna sunyi sepi krik krik, kol ambank sbb diorng ne da kaitan..bgi no pon amlife then kol mintak stop insurans ni sebab unsur x pecaya. sbb zaman skrng zaman scam, penipuan dn etc. trfikir bila tetiba mati fmly or waris x tau mw contact sapa, then pihak insurans diam mnyepi hbis wang slama ini kna joli diorng..siapa wakil insurans Amlife disini tlg contact saya bgi info lebi lnjut lg..only Amlife in Sabah k..wasap 0178962189

    BalasPadam
  81. Halo,sekiranya suami ada ambil life insuran pada 1989 lg dalam 10,000.00
    Kemudian dia tiba tiba sedan nafas dan meningal.posmotom cholesterol penyebab jantung sumbat.suami x pernah kena rawat sebab tidak tahu ada cholesterol.ada kah claim itu hanya 10000.00 saja dan tidak cover kematian?

    BalasPadam
  82. Halo, Saya cunson hamilton Katheren, saat ini tinggal di Texas, Amerika Serikat. Saya seprated kali ini dengan tiga anak-anak dan aku terjebak dalam situasi keuangan Mei 2015 dan saya perlu untuk membiayai dan membayar tagihan saya. Saya mencoba untuk mendapatkan pinjaman dari berbagai perusahaan pinjaman pribadi dan perusahaan tetapi tidak pernah dengan sukses, dan sebagian besar bank menolak kredit saya. Demi Allah, saya membaca sebuah artikel online dan saya memutuskan untuk mencoba, Pada awalnya saya sangat takut tapi saya mencoba memberikannya karena pada saat itu dalam hidup saya, saya tak akan kehilangan, jadi saya mengikuti arahan mereka dan melakukan aything saya diminta untuk melakukan sebelum pinjaman saya dapat diberikan, saya sangat takut pada saat itu, tapi aku bilang hari ini sebagai tuhan adalah saksi saya, saya sekarang seorang pemilik usaha kecil dan saya membayar kembali pinjaman saya di bunga yang lebih rendah dari 1,5% tanpa masalah, Percayalah dengan perusahaan ini saya jamin tidak akan menyesal, tidak ada pemeriksaan kredit, tidak ada co penandatangan dengan tingkat bunga hanya 1,5% dan pembayaran yang lebih baik rencana dan jadwal, silahkan hubungi Mr Dangote perusahaan pinjaman ( dangotegrouploandepartment@gmail.com). Dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini tapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk membiarkan orang tahu lebih banyak tentang dia dan Tuhan memberkati alsoi ingin lebih. Anda dapat menghubungi dia melalui email-nya.
    dangotegrouploandepartment@gmail.com dan saya juga menyadari bahwa beberapa dari Anda mungkin berpikir itu adalah stres tapi tidak, saya tidak pernah scammed $ 5.000 yang membuat saya merasa ingin menyerah tapi hari ini semua berkat Allah Mahakuasa dan Mr Dangote. jadi hubungi saya di Cunsonhamilton342@gmail.com atau hubungi saya di nomor (682) 233-0439 untuk informasi, Nikmati

    BalasPadam
  83. Sy keliru giler psl insurans..byk yg xfaham..n sy br jek terminate insurans takaful sy..agen kate kalo krital dpt 10k jek,mati cuma fpt hairat kematian 2k..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hai encik/puan/cik, boleh hubungi kawan saya untuk pencerahan jika perlukan bantuan. Nama dia Anna (0134069479) mungkin boleh mesej atau whatsapp dulu cakap Elin rekemen. Harap membantu untuk tanya2 pasal insurans/takaful :)

      Padam
  84. Halo,
    Saya Nurliana Novi saya ingin berbagi karya Allah yang baik dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi buruk di beberapa negara.
     Saat ini saya tinggal di jakarta di Indonesia. Saya seorang Janda dengan empat anak dan aku terjebak dalam situasi keuangan pada bulan Juli 2016 dan saya perlu untuk membiayai dan membayar tagihan saya
    Saya adalah korban dari penipuan pemberi pinjaman 4-kredit, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan bahwa teman-teman saya menjelaskan situasi saya dan kemudian memperkenalkan saya ke sebuah perusahaan pinjaman yang ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN reliabl.
    Bagi orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan internet di sini, tapi mereka masih sangat nyata di perusahaan pinjaman palsu.
     Saya mendapat pinjaman saya dari ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN Rp500.000.000 sangat mudah dalam waktu 24 jam yang saya diterapkan, jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui ELINA JOHNSON PINJAMAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda, silakan hubungi ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN. menghubungi mereka melalui email:. (elinajohnson22@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (nurliananovi96@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

    BalasPadam
  85. Halo,
    Saya Nurliana Novi saya ingin berbagi karya Allah yang baik dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi buruk di beberapa negara.
     Saat ini saya tinggal di jakarta di Indonesia. Saya seorang Janda dengan empat anak dan aku terjebak dalam situasi keuangan pada bulan Juli 2016 dan saya perlu untuk membiayai dan membayar tagihan saya
    Saya adalah korban dari penipuan pemberi pinjaman 4-kredit, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan bahwa teman-teman saya menjelaskan situasi saya dan kemudian memperkenalkan saya ke sebuah perusahaan pinjaman yang ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN reliabl.
    Bagi orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan internet di sini, tapi mereka masih sangat nyata di perusahaan pinjaman palsu.
     Saya mendapat pinjaman saya dari ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN Rp500.000.000 sangat mudah dalam waktu 24 jam yang saya diterapkan, jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui ELINA JOHNSON PINJAMAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda, silakan hubungi ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN. menghubungi mereka melalui email:. (elinajohnson22@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (nurliananovi96@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

    BalasPadam
  86. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  87. Assalamu alaikum.Saya nak tanya pasal Insurans Tokio Marine.Saya tak sure insurans ni ikut syariah atau tak.Kalau ada yang tau info pasal insurans ni,harap ada yang sudi bagi penjelasan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikummusslam.. Jika puan ingin yg patuh syariah lbh baik memilih takaful.xkira la takaful apepun puan pilih.. caranya, konsepnya ttp sama.mngikut landasan syariah.
      Berbeza dgn insuran konvesional.

      Saya wana dari hong leong msig takaful kuantan
      01117854748

      Padam
    2. Sy pun ade amik yg tokio marine u for life tu.. Rm12 je kot sbulan.. Tp tu la..tah btol ke tak ek

      Padam
  88. Saya benar-benar gembira dengan perkhidmatan ini. Saya salah seorang daripada orang-orang yang berkata, "Saya tidak akan memanggil psikik atau ahli silap mata atau apa sahaja" untuk membantu saya dengan masalah saya - sekurang-kurangnya semua masalah cinta saya, tetapi saya mencapai tahap di mana saya tahu saya perlu beberapa panduan, dan Saya gembira kerana saya mendapati orang ini dipanggil dr. Okosu.
     Saya tidak pernah dalam satu juta tahun sangka saya akan menulis surat seperti ini, tetapi apabila saya hampir hilang Andrew salah satu daripada bodoh kami, pergaduhan (dia berpecah dengan saya), saya fikir saya telah kehilangan everything.i menangis semua hari dan berfikir bahawa dia tidak akan datang kepada saya lagi. i membaca keterangan di internet yang dikongsi oleh seorang lelaki yang mengatakan bagaimana dr. Okosu membantunya kembali isteri EX beliau dalam masa 48 jam. Saya segera menghubungi beliau di talian whatsaap dan juga kembali suami saya dengan kuasa Parut beliau.

    semasa saya berada di masa yang paling terdesak saya, dia tidak mengambil kesempatan daripada saya. Engkau telah memperlihatkan perkhidmatan yang sangat baik untuk saya. Saya tidak tahu bagaimana anda melakukannya, atau bagaimana sihir ini berfungsi, tetapi semua yang saya tahu, IT WORKS !! Peter suami saya dan saya gembira kembali bersama-sama, dan saya akan sentiasa berterima kasih kepada dr. Okosu. e-mel atau memanggil beliau untuk apa-apa jenis bantuan Dia sangat mampu dan boleh dipercayai. Saya adalah bukti hidup. Email: drokosu01@gmail.com whatsapp Line: 2348119663571

    BalasPadam

  89. Adakah anda bosan dengan mencari pinjaman dan gadai janji dari bank? Adakah anda telah sentiasa ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain kerana kredit buruk? Adakah anda kehilangan rumah anda kerana kekangan kewangan? Global Lenders Inc adalah di sini untuk membebaskan anda daripada hutang. Untuk pertanyaan segera, anda boleh menghubungi kami melalui e-mel powerfinance7@gmail.com

    BORANG PERMOHONAN
    **********************
    1) Nama penuh: .....
    2) Seks: ........
    3) Bilangan yang diperlukan pinjaman: ...
    4) Tempoh pinjaman: ................
    5) Negara: .......
    6) Alamat rumah: ..
    7) Nombor telefon bimbit: .....
    8) Pekerjaan: ....
    9) Pendapatan Bulanan: ......
    10) Tarikh gaji: ....
    11) Tujuan pinjaman itu; ...
    12) Jika anda mendapat iklan kredit kami: ....
    13) Cara e-mail address: ........

    Menunggu jawapan segera anda.
    Semoga Allah memberkati anda.
    IBRAHIM MUSA
    Power Services Financial Pvt.
    Hubungi kami: powerfinance7@gmail.com

    BalasPadam
  90. Macam mana cara gunakan insuran? 1 st step.. ? Kalau sakit terus je ke hospital mana kerajaan atau swasta? Gitu je?

    BalasPadam
  91. Saya agent aia public takaful sekitar JOHOR BAHRU
    Untuk info yang selanjutnya/ quotation percuma noleh hubungi/ whatsapp saya 013-7141759

    BalasPadam
  92. Selamat siang

    Saya datang dengan sangat hormat kepada Anda, untuk menawarkan layanan saya kepada Anda dengan tingkat bunga yang terjangkau sebesar 2%. Akibatnya saya adalah Elia. direktur pinjaman perusahaan pemodal bersih saya yang mengkhususkan diri dalam memberikan pinjaman kepada orang serius yang ingin mendapatkan pinjaman pribadi untuk bisnis atau untuk mewujudkan mimpinya. Mau yang sebenarnya, mau konkret, entah kualitasnya, dengan perusahaan kita anda akan puas. Kami membuat impian Anda proyek kami.

    SILAHKAN KONTAK LANGSUNG KEPADA DIREKTUR KAMI:

    silahkan email kami di: bishopelijahloanfirm002@hotmail.com
    nomor whatsapp: +2349035555247

    Jangan ragu dengan menghubungi kami sekarang juga.

    BalasPadam

  93. Dapatkan kad ATM kosong hari ini dari saya, saya menyediakan kad yang bernilai 50,000US DOLAR, dengan kad ini anda boleh membeli hartanah dalam talian dan anda boleh membuat pengeluaran maksimum 3000US DOLLARS setiap hari dari mana-mana mesin ATM di negara anda, jika anda memerlukan kad ini hubungi khidmat pelanggan kami di e-mel ini (VONMARKET01@GMAIL.COM) ramai orang telah menerima kad ini dan mereka telah diselamatkan dari kemiskinan dan tekanan kewangan, dapatkan kad anda sekarang.

    salam

    Get your blank ATM card today from me, i prepare cards that worth 50,000US DOLLARS, with this card you can buy properties online and you can make maximum withdrawals of 3000US DOLLARS daily from any ATM machine in your country, if you need this card contact our customer service on this email (VONMARKET01@GMAIL.COM) many persons have received this card and they have been saved from poverty and financial stress , get your card now.

    regards

    BalasPadam
  94. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: fastcashfirm@gmail.com

    BEST REGARD,
    Mr.Anthony smith.
    Fast Cash Company
    Email fastcashfirm@gmail.com

    BalasPadam
  95. Thanks for the info. Sekarang baru faham pasal takaful.

    BalasPadam
  96. Halo,
    Ini adalah untuk memberitahu masyarakat bahawa Puan Charity White, pemberi pinjaman swasta, mempunyai peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan bantuan kewangan, membayar bil, melabur dalam perniagaan baru atau meningkatkan perniagaan anda. Kami memberi pinjaman 2% kepada syarikat dan individu. Ia tidak memerlukan banyak dokumen, serta terma dan syarat yang jelas dan sensitif. Hubungi kami melalui e-mel: (charitywhitefinancialfirm@gmail.com) Kami akan menyediakan perkhidmatan terbaik kami.

    BalasPadam
  97. BERITA BAIK UNTUK AL

    Saya ingin mengingatkan semua pencari pinjaman internet untuk berhati-hati, terdapat penipuan pinjaman dalam talian di mana-mana, mereka akan menghantar dokumen palsu dan mereka akan mengatakan tidak ada bayaran, maka mereka akan meminta anda membayar yuran lesen dan bayaran pemindahan, jadi berhati-hati.

    Semua pemberi pinjaman palsu ini mempunyai banyak persamaan yang saya dapati dan saya akan menyenaraikan mereka di bawah

    Kebanyakan mereka mempunyai akaun gmail

    Mereka semua mempunyai kuasa yang meyakinkan. mereka akan menjanjikan segala-galanya

    Mereka semua mempunyai gambar profil palsu seorang wanita yang memakai tudung

    Mereka semua memberi kadar faedah 2%

    Tiada had pada jumlah yang anda boleh pinjam

    Berita baiknya ialah saya telah menemui firma pinjaman dalam talian yang sah. Saya tidak berada di sini untuk berkhotbah tetapi untuk membantu orang keluar dari pengisap wang ini. hubungi syarikat (Dailypayloan@yahoo.com) Jika anda berminat untuk mendapatkan pinjaman, atau anda menghantar saya e-mel peribadi (zaradam@yahoo.com). Satu perkataan cukup untuk orang bijak

    BalasPadam
  98. Halo,

    Adakah anda telah dinafikan pinjaman dari bank
    Atau ada beberapa institusi kewangan menolak permintaan anda untuk satu atau lebih sebab?
    Saya menagih anda untuk berjumpa dengan Madam Margaret, CEO syarikat Margaret Pedro Loan, dengan semua masalah kewangan anda akan diselesaikan.
    Allah SWT telah begitu setia kepada saya dan seluruh isi rumah saya untuk menggunakan Ibu Margaret untuk mengubah keadaan kewangan saya menjadi lebih baik dan stabil yang sekarang saya memiliki perniagaan saya sendiri di bandar
    Nama saya Wani Binti Yasin dari bandar kuala di Malaysia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Ibu Margaret kerana membantu saya dengan pinjaman yang baik selepas saya mengalami banyak masalah dalam tangan pemberi pinjaman dalam talian pinjaman palsu yang menipu saya untuk wang saya tanpa menawarkan saya pinjaman, saya telah memerlukan pinjaman untuk 2 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di bandar Kuala di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di India yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman dan saya begitu Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk syarikat palsu di India, kerana ini saya telah hutang kepada bank dan kawan-kawan saya dan saya tidak mempunyai sesiapa untuk berlari, sehingga satu hari yang setia bahawa seorang kawan saya dipanggil Nur Syarah setelah membaca keterangannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari syarikat pinjaman Ibu Margaret, jadi saya harus menghubungi Nur syarah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi ibu Margaret bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya perlu memanggil keberanian dan saya menghubungi ibu Margaret dan mengejutkan saya pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 2 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah keajaiban dan saya perlu memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Margaret. Ia juga telah menyedari bahawa beberapa orang menggunakan kata-kata yang baik yang saya katakan tentang Ibu Margaret Pedro untuk tindakan penipuan, jadi tolong orang yang baik, saya mahu anda berhati-hati. Dan saya juga akan menggunakan media ini untuk menggalakkan anda semua untuk menghubungi syarikat pinjaman ibu Margaret hari ini melalui e-mel: margaretpedroloancompany@gmail.com dan dapatkan masalah kewangan anda diselesaikan. Saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti saya telah lakukan dan anda juga dapat menghubungi saya untuk maklumat lebih lanjut tentang ibu Margaret melalui e-mel saya: wanibintiyasin@gmail.com dan anda masih boleh menghubungi rakan saya Nur Syarah yang memperkenalkan saya kepada Ibu Margaret melalui e-mel : nursyarah36@gmail.com
    semoga Allah terus memberkati dan Memperkasa Ibu Margaret kerana mengubah kehidupan kewangan saya.

    BalasPadam
  99. Salam..masih aktif ke blog en Khairul Ni?..Sy nak tnya selamatkah Pelan Sun Link Istismar bwh Cimb?..Every month potong Rm200..Dia kata investment Dan boleh jadi hibah..takde pulak kata Ada cover2 sakit ke mati ke..So..kalau Tak selamat sy nak stop..pls answer me..tq..


    BalasPadam
  100. Adakah anda mahu memenuhi impian anda dengan dana? Dalam tempoh 24 jam, GLORIA'S LOAN COMPANY (GLC) menyediakan semua jenis Pinjaman pinjaman antarabangsa / tempatan contohnya, pinjaman perniagaan, pinjaman rumah dan lain-lain Pinjaman @ 2% kadar faedah. Sesiapa yang berminat perlu menghubungi kami melalui e-mel dengan maklumat di bawah;

    Data pemohon:
    1) Nama Penuh:
    2) Negara
    3) Alamat:
    4) Seks:
    5) Kerja:
    6) nombor telefon:
    7) Kedudukan semasa di tempat kerja:
    8 Pendapatan bulanan:
    9) Jumlah pinjaman yang diperlukan:
    10) Tempoh pinjaman:
    11) Adakah anda memohon sebelum:
    12) Tarikh Lahir:
    E-mel: (gloriasloancompany@gmail.com) ATAU Nombor Whatsapp: WhatsApp Nombor: +1 (361) 645-7557.
    Terima kasih

    BalasPadam
  101. Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
    [[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    BalasPadam
  102. Pada masa ini, kami menawarkan skim pinjaman EASY and FAST pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2% dengan kad pengenalan yang sah dan sesuai untuk pengesahan.
    Anda boleh mengemukakan permohonan pinjaman anda untuk apa-apa jumlah pinjaman yang diperlukan.
    Kami menawarkan pinjaman dari $ 5,000.00 USD Min. $ 100,000.00 USD Maks.
    Kami mempunyai kredit jangka panjang maksimum lima (5) hingga lima puluh (50) tahun.
    Kami memberi pinjaman seperti berikut: pinjaman projek, pinjaman pembiayaan semula, pinjaman pelaburan komersial, pinjaman kereta atau kenderaan, pinjaman pelajar, penyatuan hutang,
    pinjaman rumah, pinjaman peribadi, pinjaman perjalanan dan percutian, pinjaman tahun baru dan natal.
    Syarikat kami juga memerlukan seseorang yang boleh menjadi wakil syarikat kami di negara anda.
    Hubungi pejabat CROWN TRUST COMPANY LOAN KEWANGAN melalui e-mel: crowntrustfinancialloanfirm@gmail.com
    Hantar permintaan respons segera anda kepada: crowntrustfinancialloanfirm@gmail.com

    Terima kasih atas sokongan anda!
    Kejayaan anda bermula dengan kami: JEFFEREY FRANK!
    PENGARAH KERETA TANAH PINJAMAN KEWANGAN!
    E-mel: crowntrustfinancialloanfirm@gmail.com

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.