Rabu, 13 Februari 2013

Drama Twitter : Bash Dia! Bash Dia!

Assalamualaikum w.b.t


"Hello gadis-gadis comel, berkaca mata serta kesunyian sekalian. Whats up?"

Baca baris pertama di blog tu pun dah cukup membuat dia menyampah. Dia gerakan mouse dan menekan punat "Close". Dia menghempaskan diri di kerusi malas. Dia mengeluh kesal. Kesal dengan diri dia yang tidak seperti manusia normal. Mungkin ramai tidak perasan bahawa dia agak berlainan tapi setelah lebih dua puluh tahun hidup sebagai seorang lelaki yang setinggi galah, dia akur dalam kecewa.

"Tak guna punya katil. Tak boleh ke kau dicipta panjang sikit? Asal aku tidur je, mesti kaki akan terlunjur keluar." Bentak Yierkif yang memang dah moody sejak dua hari lepas.

"Babe. Relax la babe." Tetiba Nuyul datang entah dari mana. Dia masuk ke dalam bilik Yierkif sambil mambawa segelas minuman Coco panas.

Yierkif menyahut minuman tersebut walaupun tidak dihulur.

"Kau jangan kata macam tu babe. Kau patut bersyukur kau dilahirkan panja--"

"Tinggi!" Yierkif memotong.

"Ya, tinggi. Kau patut bersyukur kau dilahirkan tinggi. Ramai gadis diluar sana suka jejaka tinggi tau babe. Kawan-kawan aku semua crush kat kau babe. Kau cuma tak perasan je."

Yierkif hanya diam. Dia tahu dia hot, ramai gadis mahukannya. Tapi itu bukan persoalannya. Memarah kepada ketinggian hanyalah distraction je. Apa yang dia kecewa sebenarnya adalah tentang dunia satu lagi. Ya, dunia Twitter. Dia teringat lagi perbualannya dengan Leplep.

"Lu relax la bro. Biasa la tu kena bash dengan budak-budak Twitter. Gua dah kabor Twitter sekarang dah tak selamat. Hari-hari ada je orang kena kutuk dan kena maki dengan warga Twitter" Kata LepLep sambil terus berBBM dengan beberapa gadis yang tidak dikenali.

"Aku tahu. Tapi apasal aku jadi mangsa bash? Kenapa bukan budak-budak sekolah yang sibuk tweet dengan anak panah tu? Or kenapa bukan budak-budak Twitter yang bajet alim tweet konon Islamik guna fake account Ustaz Don dan Ustaz Azhar Idrus tu?"

Jari-jari LepLep berhenti menaip di BlackBerry Z10. Dia mengangkat kepala sambil memandang Yierkif. Matanya memandang dalam; Dalam ke dalam mata sahabatnya itu.

LepLep meletakan BlackBerrynya di tepi kerusi. Dia bangun, berjalan sedikit kehadapan dan membelakangi Yierkif. Dia memasukan kedua belah tangannya ke dalam poket seluar. "You been bashed, because you are just at the wrong place and the wrong time, buddy." Kata LepLep sambil mengalih pandangan ke arah awan yang berarak mendung kelabu. Pilu.

Yierkif hanya diam. Dia tahu apa yang Leplep cakapkan itu adalah benar, tapi... Hey, siapa tak pernah hidup dalam denial kan?

"Tak semua orang bernasib malang dan tak semua orang bernasib baik, Kif" Sambung Leplep lagi. "Lu tengok Mr Kay The Other Khairul tu. Dia hari-hari mengata perempuan. Tapi tak kena bash pun? Lu agak-agak kenapa? Sebab belum masanya lagi. Tu belum kira dia bajet tahu semua fakta pasal perempuan.  Tak lama lagi kena la tu."

Yierkif terus terdiam lagi.

"So apa yang lu perlu buat, adalah stay cool." Sambung LepLep mematikan bicara.

Lamunannya terhenti apabila dia mendapati minuman Coco panasnya telah menjadi sejuk. Dia lantas bangun mengambil kunci kereta lalu bersiap untuk mencari tempat mengisi perut. Perut yang dah lama meminta belas kasihan.

Restoran Haji Ahmad kekurangan pelanggan seperti biasa. Mungkin disebabkan servis yang teruk, harga yang mahal dan tempat yang kotor, ramai mengambil keputusan untuk tidak makan disitu. Tapi mana-mana restoran Mamak pun moslty kotor, mahal dan servis teruk (Order ais kosong, esok pun belum tentu sampai).  Tapi, masih ramai yang sukakan restoran Mamak. Pelik kan?

"Yo Kif!" Tegur Adib dari jauh.

"Sup bro?" Kata Adib lagi sambil mengangkat tangan.

"Sup." Yierkif menyapa sambil lewa. Banyak dah dia dengar cerita pasal budak ni. Dan yang paling terbaru, dengar cerita dia in relationship dengan artis memerangkap ustazah yang obses dengan politik.

*Bro-fist*

"Lama tak nampak kau, bro. Kau buat apa sekarang? Dah kerja eh?"

Yierkif menarik kerusi dari meja sebelah dan terus duduk. "A'ah. Aku dah kerja. Kerja gomen je."

Yierkif mengeluarkan e-cigg dari dalam poketnya. Ramai tak tahu e-cigg sebenarnya hanya haram di jual by internet or orang persendirian. Kalau beli kat farmasi dan pengeluar perubatan, boleh je.

"The hell man. Kerja gomen? Sejak bila kau jadi orang UMNO ni? Come la on bro. Zaman sekarang mana ada dah orang yang support government."

Pandangan Yierkif ditujukan lurus mengadap kaca TV. Astro mamak yang suck yang menayangkan cerita yang sama beratus ulang kali. Even kalau sesebuah filem tu anda dah tengok kat wayang mahupun BlueRay, tetap rasa nak tengok bila ditayangkan di mamak.

"Aku bukan support la. Aku kerja je. Offer dia nice. Gaji pun nice. Rugi la tolak." Yierkif menjawab dengan malasnya.

"Tapi bro. Tunang aku cakap haram kalau kita support kerajaan. Gaji yang kau dapat tu belum tentu halal. Sedikit sebanyak ada haram. Macam ASB juga. Macam saham juga. Benda tu haram." Dengan semangat Adib menerangkan kepada Yierkif. Mungkin dia berharap Yierkif akan setuju dengan pandangan dia. Biasa lah manusia yang rata-rata Melayu ni, pendapat orang lain adalah tentu sekali salah kalau tidak selari dengan pendapat sendiri, bukan?

"Fatwa mana kau dengar ni? Tak semua haram lah. Kau ni balik-balik haram." Dah la di dunia Twitter kena bash. Di dunia nyata pun kena bash jugak. Bengang betul Yierkif.

"Gini. Cuba kau tengok Mee Kari ni. Mee Kari ni halal tak? Halal. Tapi kalau aku letak sebesar zarah lemak babi, pastu aku kacau-kacau, dia jadi haram tak? Haram. Macam tu la juga dengan sistem kat dunia ni. Kalau ada sedikit je benda haram, semuanya akan jadi haram. Contohnya, duit pelaburan, dividend ASB, Takaful tu semua haram."

Yierkif masih tekun mengarah pandangannya kepada kaca tv. Siaran telah bertukar kepada Isu Semasa. Beberapa kanak-kanak pra sekolah #TeamSuzuran dan #GangFederroza ditangkap akibat perbuatan tak senonoh - Berkhalwat di khalayak ramai. Dah banyak dah kes pasal #TeamSuzuran dan #GangFederroza ni masuk berita. Last time dengar cerita, dieorang ditangkap sebab terkinja-kinja dengar lagu Justin Bieber.

Adib menarik nafas. Kemudian mengeluh setelah melihat seolah-olah tidak mendapat respon yang diharapkan daripada Yierkif.

"Macam cinta juga, Kif. Cinta tu benda yang suci. Tapi sedikit sebanyak, mesti ada nafsu. Even sikit, ianya tetap haram walaupun dilawan. Thats why lah bercinta tu haram. Kau kena faham konsep ni. Apa-apa perkara yang ada sikit benda haram, akan menjadi haram secara keseluruhanya."

Yierkif memandang budak di hadapannya itu dengan pandangan pelik. Minat terhadap berita merapu yang ditayang di kaca tv telah completely hilang. "Ilmu mana kau belajar ni? Macam mana kau boleh samakan pengharaman duit dengan pengharaman makanan? Cuba kalau aku curi RM5 dari fakir miskin. Selepas tu aku bank in duit tu ke dalam account bank kau; resultnya semua duit dalam bank kau jadi haram la ye?" Balas Yierkif dengan rakus. Dia tahu perangai Adib ni. Pesen perangai belajar fatwa kat Twitter, Facebook dan internet. Entah-entah, pegang babi dan anjing pun dikatanya haram.

Adib terdiam. Dia mengetap bibir tanda geram.

"Kau ni menjawab la Yierkif. Menjawab." Bentaknya sambil berdiri. "Ni la pesen orang remaja zaman sekarang. Suka sangat menjawab."

Yierkif ditinggalkan begitu sahaja. Dia kembali menghisap e-cigg. Dia sangkakan melepak di Mamak boleh menghilangkan tension. Tapi dia silap. Rupa-rupanya perangai reka fatwa sendiri bukan hanya wujud di twitter, malah dunia sebenar.

Dia menyandarkan badannya ke kerusi yang separa senget. Asap rokok palsu dilepaskan. Dia memandang ke meja sebelah. Ada seorang gadis comel. Dia kenyitkan mata. Kenyitannya dibalas dengan senyuman manis.

"Damn, I'm hot."



20 ulasan:

  1. Aku tiada komen, . . . tapi aku nak kau tengok Awek misteri ni, . . . . . . .

    Dia lepak-lepak kat Gua beb, . . . . .
    bentuk badan dia pehh, . . hot! . . . . . . macam gadis kebaya yang memang sedaplah yummy2 tasty,
    (trick tarik perhatian orang)

    aku terkejut beb, . . berderau darah aku bile first time nampak dia, . . . dahsyat tak dahsyat, . .

    hehehe :P

    KLIK HERE TO SEE HER

    but be ready to get SHOCKED, naughty boys, . . .
    u deserve to see this,

    hehehe :D

    awek-awek melayu bajet hot sekalian, . . . korang patut tengok jugak, . . hehe, . . . :P peace

    BalasPadam
  2. >___> watak nuyul keluar sekejap je semata-mata nak hantar air je ke Mr K? muahahahaha.

    BalasPadam
  3. damn drama apakah ini wahai MR K?

    BalasPadam
  4. Ouh ini cerita yang kau mintak izin nak guna nama aku tu.
    HAAHAHAHHAHAHA. thank you

    BalasPadam
  5. yg last tu sempoi, haha

    www.paly.my

    BalasPadam
  6. mengenali Yeirkif di dunia nyata, dapat bayangkan macam betul je cerita ni.

    BalasPadam
  7. Mr Kay The Other Khairul tu. Dia hari-hari mengata perempuan. Tapi tak kena bash pun? Lu agak-agak kenapa? Sebab belum masanya lagi. Tu belum kira dia bajet tahu semua fakta pasal perempuan. Tak lama lagi kena la tu."

    yg ni i loike..huhuhu..btw 'adib' kat skola mane ko blaja sal halal haram nih? nmpk bebeno cetek ilmu dowh

    BalasPadam
  8. Lol sebenarnya eden tak paham sgt apa kena-mengena title cerita nih dgn isi kandungannya tp tak apalah. Cerita best sebab gaya bahasa tak baku dan sempoi. Layan~

    BalasPadam
  9. kahkahkahkah....!!
    aku suka part yang last tu
    "damn i'm hot"
    lawak lahhhhh

    BalasPadam
  10. Hmmm... Bohsan!!!!!

    BalasPadam
  11. asal x kabo aq awal2?agk2 da brape lame ko x suke aq..?

    BalasPadam
  12. Jalan cerita yg kemas bak novel novel basi..Cuma nk tunjuk dia kne bash je eh? Ke ada sambungan ? Kau memang mintak kena bash ke khairul? Macam mengidam je..

    BalasPadam
  13. Assalamualaikum.

    Helo Khairul.

    Bosank, so, gugel surat dari wife mase depan. Then bace surat untuk wife mase depan.

    Bro, ko memang terbaik. Pandai menulis.

    Then aku bace entri lain and old entri ko slow2. slow2.

    Blog ko semakin menarik.

    Then aku klik iklan buku. Yes. TQ. iklankan buku kat situ. Aku dah beli. lebih drpd satu.

    Btw, itu pun yang aku nak cakap.

    Bro, in before. Aku pompuan.

    Bace blog ko buat aku baru tau yang laki sume nak test. Nak test, macam yang ko cakap kat entri2 love.

    Ko kate pompuan lebih baik jual mahal. Murah tu cume nak test power.

    Bro, ko tau..? tatau kan? sebab ak tk ckp lagi.

    i learn from my mistake. But i learn form others mistake too.

    Bro, kawan aku nih. Mengalami overdose. sampai maso hospital.
    die makan ubat 2 papan sekali gus. Sekali gus. Bukan nak bunuh diri. Tapi nak tidur je. But end up dengan overdose.

    Why? sebab die putus dengan pakwe die.

    In before, die memang banyak kali putus dengan pakwe die, but couple balik.

    Kenape die jadi cam tu bcoz kali ni putus memang betul.

    Lelah aku jage kawan aku kat hospital tu. kawan aku tu takkan makan selagi pakwe die tak datang.

    Tau pakwe die buat ape?

    tak tau la, tapi mesej, kol tak jawab. tak jawab. susah la nak angkat. Malam baru nak datang.

    So what?

    Aku bukan ape, in before deme couple.

    Kawan aku tu memang jual mahal sangat. jual mahal tau. etceli takdelah jual mahal sangat. tapi sebab nak tengok laki tu cam mane. seyes setakat mane.

    So, ape laki tu buat kat die sampai die dapat kawan aku tuh?

    datang rumah kwn tu tiap2 malam , pakai perfume. "terimelah saye". kawan dengan sume member kawan aku tu, supaye pujuk kawan aku terime die.

    NAK BUKAN MAIN. TAK NAK. MINTAK PUTUS TU. SMS JE.

    Same macam Aidil Zafuan tu.

    Pompuan lepas jual mahal, then terime, kami terime bukan main2 tau!

    Kenape jadi macam ni.

    Persoalannye, perlukan aku luahkan perasaan dekat kawan aku yang kami masing2 ade perasaan, tapi aku takut...

    Cer ko respon kalu jual mahal, then dapat, then buang dengan senang?

    Assalamualaikum bro!

    BalasPadam
  14. Assalamualaikum,,
    Blog kau memang terbaek tpi cum0 aq geram pasal konsep haram dan konsep cinta...
    Cinta memang satu anugerah dari ilahi dan ia amat suci...cinta jugak ader nafsu tpi klu kitew pandai mengawal nya insya allah.. ia tdk haram.. wallahualam...

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.