Isnin, 27 Januari 2014

How To Prevent Lelaki Dari Asyik Usya / Mengorat / Kacau Korang

Assalamualaikum


Beberapa hari lepas, ada perempuan yang bertanyakan aku perihal diri mereka.

"Mr. K, kau tau tak cara untuk buat supaya lelaki tak kacau perempuan dah? Aku dan kawan-kawan aku yang comel ni rimas lah sebab asyik kena kacau. Wuu :( "

Ramai perempuan marah kalau lelaki kacau mereka? Ramai perempuan naik rimas bila lelaki mengusha mereka? Ececece. Tipu. Aku tau korang suka bila lelaki kacau korang. Nak-nak bila lelaki buat bunyi suwiiiitt suwiiiittt. Kan? Alaaa, aku tau la. Lagi pun, tu kan bunyi favorite korang. Apa yang you girls suka dengan bunyi tu pun aku tak tau. Pffff.

Sebenarnya, ada beberapa sebab kenapa lelaki suka kacau, usik dan usha korang. Antaranya adalah:

Aggresive - Korang ni perangai macam singa. Dalam kelas, duduk diam je. Tapi kalau ada lelaki cuit sikit, terus menggelepur macam singa. Tak cuit dengan tangan, cuit dengan mulut dah cukup untuk buat you girls marah kan? Dah tu mesti kenapa lelaki suka buat macam ni? Well, because ianya adalah fun. YA. Mengacau perempuan yang aggresive dan perempuan yang garang amatlah fun.

Dan korang mungkin tertanya-tanya. Kenapa lelaki suka kacau perempuan yang aggresive dan yang akan marah kat lelaki balik? Senang je. Kita ambil contoh kucing lah. Andai kata korang ada kucing Parsi yang gebu dan comel. Korang mesti suka usik-usik dia guna bola bertali or benang kan? And setiap kali korang hayunkan bola bertali kat kucing tu, kucing tu sure akan terai tangkap tapi tak dapat kan? Anddddd. Korang mesti rasa seronok gila buat macam tu kat kucing tu kan? Cuba kalau kucing tu tak layan korang bila korang dok hayunkan bola bertali tu kat dia, sure korang rasa malas nak main dengan kucing tu kan?


Sama la macam lelaki. Dia nampak korang duduk diam, dia rasa macam tak tenang. Dia rasa geram je. So, dia akan kacau korang. Semakin korang serang balas lelaki tu, semakin kuat la lelaki tu kacau. Dengan kata lain, lelaki akan terus kacau korang kalau korang layan peng-kacau-an dia. 

Comel / Cantik / Lawa / Lisa Surihani - . Ini adalah salah satu sebab lain kenapa korang asyik jadi mangsa kegatalan lelaki. You are cute dan cantik. Lelaki suka kepada benda makhluk yang cantik. Dan bila korang marah, korang akan nampak makin comel. Semakin korang marah, semakin comel korang akan nampak. Dan gadis comel biasanya memang dapat banyak kelebihan .

Well, no offence kepada gadis yang tak comel dan yang tak cantik sekalian. Dunia memang berat sebelah. Yang cantik selalu mendapat perhatian. Dan bukan hanya perhatian, malah masalah. Kemana-mana dia pergi pun, dia kena jaga pernampilan dia. Kalau tak, sure kana ada orang bising cakap.

Gedik - Kau simply gedik dan lelaki tu menyampah gila dengan kau. Aku pun menyampah dengan kau. So, dia akan usik kau gila-gila supaya kau rasa geram. Bila kau rasa geram, dia akan puas hati sebab mampu buat perempuan yang dia paling menyampah berasa geram. Tapi korang jangan geram sangat dengan lelaki tu. Sebab most of the time, perempuan akan jatuh cinta dengan lelaki yang dia menyampah. Well, cinta memang boleh di explain secara saintifik.

So Mr K yang budiman lagi baik hati. Macam mana sebenarnya kami yang comel lottey ni semua nak halang dari dikacau oleh jejaka-jejaka gatal diluar sana?

Korang betul-betul tak nak kena kacau dengan lelaki gatal? Well, selain perlukan jejaka yang budiman lagi baik hati seperti saya, korang juga boleh applykan beberapa cara untuk prevent diri anda dari kena mengorat. Contohnya:


Jangan layan lelaki.

Korang tahu tak, lelaki ni mudah perasan tau. Selain mudah perasan, dieorang juga mudah judge. Contohnya kalau si lelaki tu buat bunyi "Suwiiittt. Suwiiiit" kat korang. And then korang pandang kat dia sambil tersenyum-senyum. Well, sekali korang senyum balik or layan balik, konfirm most of lelaki akan kata "Perh. Awek ni boleh dibuat lauk ni doe" Serious. Because you are too easy untuk di approach. Sebab tu lah ada orang menyebut

"Wanita solehah adalah wanita yang tak memandang dan tidak di pandang."

And, untung laaa bagi perempuan yang tak cantik dan tak lawa. Iye lah, kemungkinan jadi mangsa rogol tu agak rendah berbanding dari perempuan cantik kan?


Well, most of perempuan bila ada lelaki yang cute / kacak dan bergaya cuba bersweet, si perempuan mostly akan tersenyum dengan sendirinya. They loved it (At the first place, at lease). But not all of them. Sebagai contoh, masa aku pergi ke 7E beberapa hari lepas. Aku nampak abang casher tu tegur seorang awek


"Manis senyuman awak. Saya suka"


And then, sampai sudah si perempuan tu dok gelak and sengih-sengih dengan kawan dia. Bila dah kuar 7E pun still terkekek-kekek gelak. Tak tahu lah kot-kot selama ni dia tak pernah kena mengorat ke apa ke. Tapi memang ada case dimana perempuan memang suka di usha dan di main tarik-tarik tali bersama lelaki. Dan bila si lelaki nampak perempuan yang jenis macam ni, dieorang akan mengeluarkan statement stereotype yang berbicarakan tentang betapa mudahnya korang untuk dimakan dan dijadikan santapan untuk lelaki.



Sentiasa berjalan / keluar secara berkumpulan. (Lelaki ni penakut)
Korang tahu tak, kalau dalam satu situasi, blangan lelaki lagi ramai dari bilangan perempuan, sure lelaki tu akan kacau perempuan comel tersebut kan? Contohnya, korang keluar berdua dengan kawan baik korang (Perempuan jugak). Then masa korang tengah dok sedap makan kepak ayam tu, korang perasan yang a group of 5 boys sedang usha dan mengusik-usik korang. Ianya normal kan? Tapi bayangkan kalau meja sebelah tepi korang tu, hanya ada seorang lelaki. Dia sure tak akan kacau korang punyalah kan? Begitu jugak kalau korang ni a group of 5 dan lelaki tersebut hanya berdua.

Why? Sebab keberanian lelaki adalah bergantung kepada berapa ramai kawan-kawan dia di sekeliling dia. Most of lelaki, dia kecoh-kecoh masa ada kawan-kawan je, kalau doa sensorang, sure korang akan nampak dia macam mamat tak reti nak bercakap yang forever alone.


Aurat dan Niqab 
Korang tahu tak yang lelaki takut nak tackle perempuan yang fully tutup aurat? OPSS. Korang mungkin akan berkata:

"Eh, iye ke lelaki takut dengan perempuan yang tutup aurat. Aku pakai tudung apa semua. Selalu je kena mengurat. Apasal?"

Aku rasa korang salah faham ni. Bila aku kata tutup aurat, maksud aku tutup dengan lengkap. Setakat kau pakai tudung ketat Indon, tudung singkat Hana Tajima dan legging Yuna tu, memang tak ah dikira menutup aurat. Bapuk tengok pun mungkin terangsang.


Tapi, andai kata korang pakai tudung labuh beserta dengan baju yang longgar bersama dengan niqab, sure chance untuk lelaki mengurat korang adalah kurang dari 5%.

Actually, semasa aku tulis entry ni, aku teringat kat seorang kawan perempuan aku yang aku kenal kat YM dulu. Dia tua dalam 3 tahun dari aku dan melajar di Mesir. Ada satu gambar dia kat Malaysia, dia pakai niqab. So, aku sound la dia "Apasal kau pakai Niqab kat Malaysia. Orang arab pakai niqab sebab debu pasir. Kat Malaysia ni, pakai tudung labuh pun da cukup sebab tak berdebu". And selepas tu dia merajuk tak mo kawan dengan aku.

Tapi, baru sekarang aku perasan yang lelaki sebenarnya, hanya boleh tertarik kat perempuan di sebbakan kecantikan dan bukannya bentuk badan. Sebab itu lah ada gadis yang memakai niqab. Well, kecantikan muka seorang gadis dah cukup untuk menarik keimanan lelaki even gadis tu ada assets yang kecil. Sebab tu lah korang tak patut tanya

"Perempuan pakai tudung tutup dada dan pakai baju abaya pun boleh kena rogol. Kenapa?"

Now you know.

Tapi kan, aku bukan nak kecewakan korang. Cuma... cara-cara diatas ni agak kurang berkesan sebenarnya. Lelaki, kalau dah tertarik kat mata korang yang cantik, korang pakai niqab pun dieorang boleh semangat nak usha. So, cara paling berkesan? Kahwin cepat-cepat dan dukung anak masa jalan-jalan shopping. Nak lagi best bawak suami sekali. Confirm tak akan kena kacau.

True story.


88 ulasan:

  1. "Kahwin cepat-cepat dan dukung anak masa jalan-jalan shopping. Nak lagi best bawak suami sekali. Confirm tak akan kena kacau."

    sangat berkesan ni.

    BalasPadam
  2. nice entry,.. thanks, info .. kau dah mnjawab soalan aku.. =)

    #self defense as a perempuan gedik x bjaya....

    BalasPadam
  3. entry best.
    niqab and aurat. take full care :))

    BalasPadam
  4. ok sbb tu ah lisa surihani dh nak kahwin.
    unt elak diganggu ;)

    nampaknya lps dia kahwin dgn yusri terus dpt baby kot.. ^^

    BalasPadam
  5. kawen cpt2. Mr K bila nk kawen dgn cik mili? hehehe..

    BalasPadam
  6. Part Lisa surihani tu kelakar. Ala, usik2 manje tak payah bajet asek kena kacau jer. Taknak kena kacau duk umah takyah keluar takpun buat muka masam diamana pun anda berada. Easy ! :)

    BalasPadam
  7. Setuju. Even as a girl, aku lagi tertarik tengok perempuan pakai niqab sebab mata dia nampak cantik. :) Tapi semua tu terletak kepada iman jugak.

    Lelaki tak akan lepaskan peluang kalau perempuan yang bagi ruang.

    BalasPadam
  8. betul tuh..
    suka niqab =)
    tpi msih belum mmpu nk berniqab..hmm ttup yg wajib dlu..

    BalasPadam
  9. betul tuh..benci giler bila ada lelaki yg dok suwit2 ni..rse nk tonyoh mulut dgn lada...buat perempuan ni macam murah aje...lesing kang baru tau

    BalasPadam
  10. :)teringat zaman anak dara dulu..skrg da kwin,jln bw ank xde sape nk kacau..

    BalasPadam
  11. wakakakkaa..aku sangatlah berkenan dengan ape yg ko ulaskan..tersengeh sesorang plak aku bace!!weeeewoooweeewooo!!

    BalasPadam
  12. rasenye bawak anak pun stil akan kene kacau.bawak hubby pun dorg akn ngorat jgk klu nak..rasenye cukup klu gurl 2 sendiri tutp segala yg menjadi tarikan pd diri die.so jge klakuan dan cara berpakaian.insyaallah..kalau dah pakai mcm minah arab yg pakai purdah 2.org nak kacau pun pikir 2,3 kali.or lagi satu ape kate layan je baik2. then bt la suare sengau ke. sure laki 2 back off la. :)

    BalasPadam
  13. betol2.. nak sng , kawin jee.. hehe :)

    BalasPadam
  14. hahahah
    nice entry bytheway :)
    Semuanya mmg terjadi dlm kehidupan sy yg comel ni.
    kahkah

    BalasPadam
  15. suka dgn last point tu, tq for sharing.,....

    BalasPadam
  16. nice advice..oh jalan pintas dukung anak.hahaha

    BalasPadam
  17. well , lelaki pon kalau da menyampah sgt gn pompuan bole je cast ter 'FALL IN LOVE'

    BalasPadam
  18. suka kisah perempuan tergedik tu =)

    BalasPadam
  19. kesimpulannya, mengurat adalah kerja part time lelaki. kalau diorang rasa nak mengurat, even atok dah dah banyak cucu pun boleh buat. so ignore je la. senang cerita. buat-buat macam pekak dan bisu.

    BalasPadam
  20. yupp, kawen jln penyelesaiannya...:P

    BalasPadam
  21. terbaik la Mr K punya points! agreed!

    BalasPadam
  22. pasal aurat tu memang sokong habis walaupun aku ni takde la sopan sangat. tapi tu adalah syariat yang benar

    BalasPadam
  23. yg last tu tepat.. kawen cepat2, dukung anak, dating ngn hubby~

    BalasPadam
  24. Masalah betul bila berjalan dengan kakak @ kawan(perempuan), tetap dikacau..means lelaki tu akan bagi salam...jawab dalam hati ja..memang tak layan, dah dapat title *sombong*

    Kawin?jodoh belum sampai..doa-doakan la..but, thanks for the advice ya^^

    BalasPadam
  25. aah, snang2 bwak suami skali. habis crita. haha.

    BalasPadam
  26. yg last tu betul! bila dukung baby takda org berani kacau dah.

    BalasPadam
  27. best ! memang betul pon lelaki kalau dah suke kat pompuan tuh dia akan terus usha tak kira laa dengan cara ape sekali pon . kan .

    kene abwak anak ngan suami eh ? hahha . kalau saya baik bawak papa takpon abang ^^ haha . kompom tak kene kacau

    BalasPadam
  28. Aku suka part kesimpulan tu. haha

    btw thanx for the infos.

    BalasPadam
  29. honestly, saya suka ur writing, update banyak2 taw !!! :)

    BalasPadam
  30. Cheq plh nyawa. Btw, memang btl kenyataan yang ditls 2. Lg gdik pmpn 2. Lg bnyak dia kna kacau.

    BalasPadam
  31. wooo hoo dude... bnyi suwiiittt suwiiitt... ceq x suka..not all pmpn suke.. yg gedik maybe. =.=

    BalasPadam
  32. aku tak comel.so,knfem la tk kena kacau kan.

    BalasPadam
  33. kawen? *tersenyum*

    tp ble pk other site,
    besaq tanggungjwb yg nk di galas~huhu

    BalasPadam
  34. “If a guy whistles at you, do not respond. You are a lady, not a dog.”


    pompuan kene ingat nie..

    BalasPadam
  35. kesimpuln dy best..kdng2 stengh 2 bukn pompn murahan..cume tak nak kecik hti je sebab xkene layan..sian..penat kaum laki buat bnde wewitt2 2..haha:P kalau eyka pndang jap..lpas 2 blah..kire bersopan gak lgi kan? heehe:P

    BalasPadam
  36. Kakak sye muka baby face badan kecik m0lek je..tgh mengandung 7bln pn ade org nk ng0rat..haha

    BalasPadam
  37. nice entry... but bak kata cik diyana norman yg comel, bunyi suwit tu pmpuan gedik je suke kot.. aku klu kena rasa cam nak cari sapa yg suwit tu pastu koyak mulut dia (huh dasat tak? lambang benci maksima) rimas kot, kena suwit je aku terus segan nak berjalan, nnt trus mcm katun, sbb tu jln2 sorg2 ke jogging ke kena pakai mp3 kuat2.. takyah dengar bunyi2 penggangu konfiden diriku... dan pasal suwitt je pndang balik konpem senang jadi lauk tu kasar tu bai, senang dapat blom tentu leh buat lauk, aku bukan defend diri aku tapi kengkawan aku yg masih suci, sbb aku klu pandang balik pon pandangan maut je, senyuman aku ni terlalu mahal utk disedekahkan pada strangers, klu fahrin ahmad takpe a haha..eh pnjg plak komen, baek tulis blog..wakaka

    BalasPadam
  38. as a perempuan pun kita kena la berubah untuk tidak menjadi tarikan kepada lelaki...

    BalasPadam
  39. wowww...

    kawen !! hahahhaa..

    p/s: byk btul typo kat sini ah -,-

    BalasPadam
  40. laki tak kacau aku pon..
    haha sebab aku mcm 12 thn je..

    BalasPadam
  41. hahaha...ayat last emg power...
    singa?? patutla aku dlu slalu kne.
    n mr.K, u r rite...yg bnci tu akn jd syg.
    superp la lu... emg phD dr. cinta la ni..huhu

    BalasPadam
  42. la..lau girl2 yg ramah nk ber mmber2 x cool ke lau respon teguran lki?

    klau mudah judge tu means judge yg -ve je ekh?

    contoh mudah judge yg +ve pe? (dr ko Mr K)

    hihi

    BalasPadam
  43. yerr. kawen cepat2. tak kena kacau. haha.

    BalasPadam
  44. Hik hik..patutla I banyak kena ngorat sejak kebelakangan ni..

    BalasPadam
  45. ahahah....terasa lak ngn N3 ni =p LOL~


    tu la masalahnya, takda yg berkenan lg untuk dijadikan suami... plus, no money no marriage erkk..kot... =p

    BalasPadam
  46. aku kuar bawak abang dgn anak buah boleh ? hahahaha

    BalasPadam
  47. xnak kene ngorat jadi org yg x cantik macm aku ni hehe http://sayap-kehidupanku.blogspot.com/

    BalasPadam
  48. perempuan yg fully tutup aurat n selalu jual mahal dgn laki akan dilabel sombong. tp sbnr nya kat situ lah letaknya nilai seorang perempuan kan :)

    BalasPadam
  49. xde makne nye nk kaco pmpuan... diorg lg prasan kalo asek kaco2 diorg...pastu mula la bajet, kata laki gatal la,ngade lah apee la.. ~_~

    BalasPadam
  50. hahaha...nice entry,..:)
    now i know why they always tease gurl...
    kpd prempuan yg kna kcau tue just smile pastu xyah la lyan depa ckap apa..huhu...

    p/s: esok nk exam sempat lg singgah bca ur entry...:)

    BalasPadam
  51. i benci lelaki gediks. poyos http://nieyaspejals.blogspot.com/s.

    BalasPadam
  52. lelaki yang suwiit suwiit kat pompuan tu dah macam nak panggil tikus dah . c'mon lah bro tak style langsung sbb tu byk pompuan tak pandang . sbb dorg tu bkn tikus ~ . bg pompuan yang pandang tu ~ pkir2 lah korg tuh sape . hahaha .

    BalasPadam
  53. kawen cepat2.. hahaha..

    BalasPadam
  54. Mmg fitrah lelaki dan perempuan akan saling tertarik..Melalui pandangan sje pun dh boleh buat hati flutters tahu? Pandai2 la msg2 dh beso..huhuh..

    http://cikcat.blogspot.com/2011/05/adam.html

    BalasPadam
  55. Hi,
    I just voted for your blog for Social Media Award 2012. Appreciate if you can vote for malaysia-motoring-news.blogspot.com for Best Auto category @http://www.socialmediaweek.com.my/awards/category.php?id=17

    Thanks.

    BalasPadam
  56. rasanya x jugak kot mr k. 1 of my fren da beranak 3. tutup aurat segala. tetap kene ngurat jugak. not by public la. tp dr teman sekerja. da berkeluarga plak tu.. ape la yg lelaki2 ni fikirkan.

    BalasPadam
  57. hehe..orang lelaki. biasalah tu.

    BalasPadam
  58. nice entry! kalau senang senang baca la my entry

    http://bukanpingu.blogspot.com/2012/01/cara-untuk-mengenalpasti-seseorang-itu.html

    BalasPadam
  59. ya allah. terima kasih mr k... selama ni saya selalu ja pakai tudung x seberapa tebal, tak seberapa menutup-nutup. Thanx God. semoga Allah melimpahkan rahmat-Nya kepada anda

    BalasPadam
  60. biasanya tak layan orang lelaki kacau. makin dilayan, makin menjadi. buat cool je. haha~

    BalasPadam
  61. Kalau untuk yg bertudung labuh dan berniqab tu..saya rasa lelaki kalau berani pun,tegur macam ni jer..
    "Assalamualaikum ustazah"..hehe

    BalasPadam
  62. So True my Friend...

    BalasPadam
  63. even entry ni bulan jan. tp sebab aku baru baca,in my opinion.. kalau nak keluar tu rasanyer kalau ade hal je la, kalau kust for enjoy tak payah keluar la kot.. (i think)

    BalasPadam
  64. Masakan lelaki tak mengusik kalau
    perempuan suka melayan?

    kbai

    BalasPadam
  65. sye ad kwn dye nih laki .. tp time dlam claz kew kt mne2 msti suke mngusik , mnganjing org..., tau laa sye nih jnis yg pmarah sikitkn... tp sye pntang laa kalu prangai cm bdx2 ...., da lme kne ngusik.. n then sifat marah sye naek.., fulamakkkk... sye tbe2 tmpr dye... waduhhhh ><

    BalasPadam
  66. haha..good tips actually..tapi..yg sy tkleh blah tu sy yg berniqab nie pn diorg brani kacau..sabar jeela..yg sy geram tu sbb ayt nye pnye la kurg ajar..tp btul..kite kene buat bodoh jee..baru diorg tkkcau dah..diam tu lg elok dr melenting tktentu pasal..i like your post.. <3<3<3<3<3

    BalasPadam
  67. hahaha.aq admit aq dlu pn mmg ska dgr owg suwit2 dkt aq..kiki time 2 bwu nk knal dunia..kalu skrg ni tah la asa besa je..lantak dowg la jnji jgn halang laluan aq sdah..tdk aq bg backhand jaa

    BalasPadam
  68. Saya pakai tudung labuh n baju kurung hari2 tetap kena kacau jugak ,,,, macam mana nih huhuhu

    BalasPadam
  69. klau perempuan tu blk dri keje pastu ade sorng laki ni ikut dri blkng tpi kita x knl pn dia siap mnta no fon ngan block jln lg tu ape plk?? siap tnye duk kat mne? keje kat mne? brpe org adx bradx? ank ke brpe? nme ape? x pelik ke?? tpi permpuan tu x lyn dia pun dn ttp aurat knpe kna kcau jgk??

    BalasPadam
  70. klau perempuan tu blk dri keje dan ade sorang laki ni ikut dri bklng tpi kita x knl pun laki tu pastu siap mnta no fon ngan block jln lg tu ape plk?? siap tnye lg latar belakang perempuan tu dan siap nk teman blk smpai rmh lg.. x pelik ke?? tpi prmpuan tu x lyn laki tu dn ttp aurat knpe kna kcau jgk??

    BalasPadam
  71. baca entry ni sampai habis dan nampak komen saya yang pertama pada tahun 2012 XD

    BalasPadam
  72. "Sebab keberanian lelaki adalah bergantung kepada berapa ramai kawan-kawan dia di sekeliling dia. Most of lelaki, dia kecoh-kecoh masa ada kawan-kawan je, kalau doa sensorang, sure korang akan nampak dia macam mamat tak reti nak bercakap yang forever alone." hahaha, tang ni betul. btw, nice entry. hihihihi.

    BalasPadam
  73. pakai seksi2 lpas tu pelik knapa laki dok usha .. think lah girls

    BalasPadam
  74. benda pling penting sbenarnya tutup aurat dan jgn buat apa2 yg boleh mnarik lelaki.

    BalasPadam
  75. This is so cute tho lmao thanks btw!

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.